Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,234 23 apr 2024 13:19
  • +0,009 (+0,73%) Dagrange 1,226 - 1,240
  • 283.128 Gem. (3M) 2,2M

PostNL | Augustus 2020 E-Commerce versnelt

831 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 42 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Broer Konijn 3 augustus 2020 18:35
    Uit FD:

    Succes kleinere webwinkels doet PostNL goed
    FD.nl Lisa van der Velden 03 Aug 2020 14:00

    PostNL heeft een opvallend sterk tweede kwartaal neergezet. Door de uitbraak van het coronavirus nam het aantal verstuurde pakketjes met 25% toe. Vooral kleine en middelgrote webwinkels zagen het aantal bestellingen stijgen. Dit deed de resultaten van PostNL goed. Kleinere webspelers betalen namelijk hogere tarieven voor verzending, waardoor het bezorgbedrijf meer aan die bestellingen overhoudt.

    In het afgelopen kwartaal nam het onderliggende bedrijfsresultaat toe naar €54 mln (+38%) en steeg de omzet naar €789 mln (+16%). Dit was meer dan analisten hadden ingeschat. Enthousiaste beleggers zetten het aandeel maandag 7% hoger.

    Voor heel 2020 rekent PostNL op een onderliggend bedrijfsresultaat dat ver boven de eerder aangegeven bandbreedte van €110 mln tot €130 mln zal uitkomen, zegt cfo Pim Berendsen in een interview met het FD. 'Denk aan 20% à 30 % erboven.'

    Machtige marktleiders, dure klanten

    Toen het coronavirus uitbrak en veel stenen winkels dichtgingen, sloeg Nederland massaal aan het webwinkelen. Ook oudere consumenten, die weinig online kochten, weten het digitale winkelmandje ineens te vinden. Van die verschuiving profiteerden kleine en middelgrote webwinkels het meest, ziet PostNL.

    Dat is niet alleen goed nieuws voor die webwinkels, maar ook voor het postbedrijf zelf. Kleinere webwinkels betalen PostNL namelijk meer geld voor het verzenden van pakketjes, wat gunstig voor de marges is. Machtige webwinkelgiganten bedingen vaak lage tarieven. 'Bij hen kunnen we meer pakketten in één keer ophalen', aldus de cfo. 'Dat is goedkoper.'

    'Een bureaustoel koop je maar één keer'

    Analisten verwachten dat de toegenomen liefde voor webwinkelen grotendeels zal aanhouden. Ook PostNL ziet hier aanwijzingen voor. In de maand juni, toen veel winkels weer open waren, steeg het aantal verstuurde pakketten nog steeds met 18%. 'Een deel van de bestellingen die sinds het coranavirus wordt gedaan is incidenteel', zegt Berendsen. 'Een bureaustoel om thuis te werken koop je maar één keer.'

    Maar een ander, groter deel van de pakjeshausse is structureel, verwacht de cfo. 'In de tweede helft van dit jaar zal het aantal verstuurde pakketten opnieuw met tussen de 14% en 25% toenemen.' In de eerste zes maanden van 2020 breidde het postbezorgbedrijf zijn capaciteit met 40% uit, door nieuwe mensen aan te nemen en routes toe te voegen, bijvoorbeeld op zondag. 'Dat blijven we doen.'

    Post blijft probleempost

    Terwijl de pakketjesdivisie van PostNL klinkende cijfers viert, kreeg de posttak opnieuw een fikse daling voor de kiezen. In de afgelopen maanden verstuurden Nederlanders weer minder brievenbuspost (-16,2%). Hoewel mensen in de eerste weken van de pandemie meer kaartjes aan vrienden en familie stuurden, annuleerden veel bedrijven advertentiecampagnes met bijhorende reclamepost.

    Anders dan in het eerste kwartaal, compenseerde de toename bij pakketten de daling bij de post in het tweede kwartaal ruimschoots, zegt de cfo. 'Als je simpel naar de cijfers kijkt, is PostNL tegenwoordig meer een e-commerce-bedrijf dan een postbedrijf. Het afgelopen kwartaal is meer dan 60% van de omzet en meer dan de helft van het bedrijfsresultaat behaald met pakketten.'

    'Onomkeerbare' fusie

    Zonder de fusie met postbedrijf Sandd, die al is doorgevoerd maar vorige maand desondanks nietig werd verklaard, zou Berendsen naar eigen zeggen grotere zorgen hebben. Zonder de schaalvoordelen die de fusie opleverde had de posttak in het afgelopen kwartaal €10 mln verlies geleden, waarschuwt hij. 'Dat is op de langere termijn niet houdbaar, en kan niet zonder het verlies van arbeidsplaatsen.'

    Zowel het ministerie van Economische Zaken als PostNL zelf gaan in hoger beroep tegen de nietigverklaring van de vergunning voor de fusie, die volgens het bedrijf 'onomkeerbaar' is.

    Kabinet aan zet na vernietigend oordeel rechter over postfusie PostNL verwacht hogere winst in tweede kwartaal PostNL breekt bezorgrecords maar verliest alsnog miljoenen
  2. forum rang 4 Toekomstbeeld 3 augustus 2020 18:49
    Nu de CBS statistieken met aandacht volgen.

    Juni +45,1% online groei (waarvan multichannels zelfs +50%) waarvan Postnl 18% aan volumegroei overhield.
    Factor 0,4.

    Vd online groei in maart 32% hield Postnl 13% over aan volumes. Factor 0,4.

    Conclusie 1: in Corona tijd lijkt Postnl een factor 0,4 mee te profiteren.

    Kijkend naar geheel q2 steeg de omzet van 402 naar 516 = 28,4%. Op een volumegroei van 24,8%.
    Prijsimpact in q2 was derhalve 3,6%.

    In q1 was het prijseffect nog 1,2%.

    Met verwijzing naar de postings op pagina 1 van dit draadje bewijst deze prijsimpact dat multichannels aanzienlijke betere marges geven.

    Conclusie 2: groei online super belangrijk maar groei multichannels tikt echt lekker aan in de contributie marge.

    Bij een maandelijkse marktgroei van 36% halen ze 14.4% volumegroei (Factor 0,4). Gelijk aan het H1 gemiddelde.

    Dan de EBIT nog.
    Bij q1 was de gemiddelde volumegroei 2,8% en de EBIT 25 Mln.
    In q2 was het 24,8% en EBIT 60 mln.
    Er zal niet een lineair verband zijn maar stel dat.
    22% volumegroei levert 35 mln extra op. Oftewel 1% groei bovenop 2,8% groei = 1,6 mln EBIT.

    Bij 14,4% groei wordt de EBIT Q3 Parcels zeker beter dan de 27 mln q3 2019.
    Dat is conclusie 3
  3. ThomasC 3 augustus 2020 19:21
    Q3 2020 blijft doorzetten tov van 2019. Bedenk even waarom Q3 normaal zo zwak is. Wie bestelt er als hij op vakantie is? En waar gaan we nu naartoe op vakantie? Juist. We blijven thuis, of gaan in eigen land op vakantie. Dus is die drempel om niet op vakantie online te shoppen weg. De ultieme piek tijdens de lockdown is weg, maar maakt plaats voor constante +15-20% groei in volume bij pkt.

    Ik voorzie ook betere sturing op capaciteit zoals in april (en zoals gebruikelijk tijdens BF/Sinterklaas/Kerst) waar nodig.
  4. forum rang 6 gpjf 3 augustus 2020 19:44
    Ik zat precies hetzelfde te bedenken Thomas, we zijn meer thuis en proberen ons leven tijdens de vakantieperioden te veraangenamen . Ik heb zojuist ook weer een online aankoop gedaan want ik ga met dat zeer warme weer tot niet de stad in . Gegarandeerd dat meer mensen dat denken waardoor Q 3 nu beter wordt dan vorig jaar en ik vind dat ze nogal voorzichtig hebben geprognotiseerd. Overigens prima want dan krijg je weer beter dan verwachte cijfers, etc
  5. [verwijderd] 3 augustus 2020 20:17
    quote:

    gpjf schreef op 3 augustus 2020 11:26:

    [...]

    zit ik al in haha , dus lijkt me een goed advies om geleidelijk in te stappen. koers staat wel heel erg laag maar ok hier enig geduld houden
    Even van het schermpje vandaag verder afgebleven. Nou gpjf, hopen dat Shell het stokje van PostNL de komende maanden over gaat nemen. Zou zo maar kunnen.
  6. Dago_Bert_Duck 3 augustus 2020 20:39
    quote:

    gpjf schreef op 3 augustus 2020 18:46:

    [...]

    Je hoopt weer lager in te stappen hahaha
    Over laag instappen gesproken, morgen nabeurs de cijfers van Bpost dus maar een beste pluk ingeslagen vandaag. De koers is behoorlijk achtergebleven tov PostNL. Staat zelfs bijna All Time Low. De verwachtingen zijn laag en in het corona tijdperk moet Bpost ook wel wat meer verdienen op de pakketpost zou je zeggen :) Of zou PostNL in België marktaandeel afsnoepen haha!
  7. ThomasC 3 augustus 2020 21:13
    ik zou nog even wachten met bpost inslaan, pakketten draagt daar significant minder bij aan het bedrijfsresultaat dan bij PostNL. Daarbij is de modernisatie en efficientie niet van hetzelfde niveau.

    Zal bpost meer pakketten hebben bezorgd dan Q2 2019? Uiteraard. Maar dit gaat niet opwegen tegen de tegenvallende resultaten van post en Radial en de resterende bedrijfsactiviteiten.

    Kan zijn dat dit al ingeprijsd is in de koers (vandaar dat ie all time low staat?) maar als je dan bedenkt dat de huidige situatie nog wel aan houdt, en er serieuze capex voor nodig is om een inhaalslag in de groeimarkt te realiseren, vraag ik me af of dat de koers omhoog gaat bewegen.
  8. forum rang 5 Jeliazkov 3 augustus 2020 21:18
    quote:

    alrob schreef op 3 augustus 2020 20:17:

    [...]
    Even van het schermpje vandaag verder afgebleven. Nou gpjf, hopen dat Shell het stokje van PostNL de komende maanden over gaat nemen. Zou zo maar kunnen.
    Heb onlangs flink plukje BAM gekocht. Ik speculeer er een beetje op dat PNL en BAM communicerende vaten zijn. Op moment dat PNL stabiliseert is het tijd voor BAM om te gaan herstellen. Als ze dan nog niet van de kaart zijn geveegd of over genomen tenminste.
  9. Dago_Bert_Duck 3 augustus 2020 21:42
    quote:

    ThomasC schreef op 3 augustus 2020 21:13:

    ik zou nog even wachten met bpost inslaan, pakketten draagt daar significant minder bij aan het bedrijfsresultaat dan bij PostNL. Daarbij is de modernisatie en efficientie niet van hetzelfde niveau.

    Zal bpost meer pakketten hebben bezorgd dan Q2 2019? Uiteraard. Maar dit gaat niet opwegen tegen de tegenvallende resultaten van post en Radial en de resterende bedrijfsactiviteiten.

    Kan zijn dat dit al ingeprijsd is in de koers (vandaar dat ie all time low staat?) maar als je dan bedenkt dat de huidige situatie nog wel aan houdt, en er serieuze capex voor nodig is om een inhaalslag in de groeimarkt te realiseren, vraag ik me af of dat de koers omhoog gaat bewegen.
    Ik snap je punt, dat de koers van Bpost wat achterblijft bij die van PostNL vind ik fundamenteel begrijpelijk maar de hoeveelheid dat de koers nu achterblijft sinds de low is ronduit bizar. PostNL is sinds de low in maart zo'n 130% gestegen, terwijl Bpost rond hetzelfde niveau hangt. Terwijl de ervaren bezorgers van Bpost aangeven dat ze deze omzetten in pakkerpost in geen 30 jaar hebben meegemaakt buiten de periode rond kerstmis.. Ik ga er morgen nabeurs voor zitten!
  10. forum rang 6 prinszicht 3 augustus 2020 23:30
    quote:

    Broer Konijn schreef op 3 augustus 2020 18:35:

    Uit FD:

    Succes kleinere webwinkels doet PostNL goed
    FD.nl Lisa van der Velden 03 Aug 2020 14:00

    PostNL heeft een opvallend sterk tweede kwartaal neergezet. Door de uitbraak van het coronavirus nam het aantal verstuurde pakketjes met 25% toe. Vooral kleine en middelgrote webwinkels zagen het aantal bestellingen stijgen. Dit deed de resultaten van PostNL goed. Kleinere webspelers betalen namelijk hogere tarieven voor verzending, waardoor het bezorgbedrijf meer aan die bestellingen overhoudt.

    In het afgelopen kwartaal nam het onderliggende bedrijfsresultaat toe naar €54 mln (+38%) en steeg de omzet naar €789 mln (+16%). Dit was meer dan analisten hadden ingeschat. Enthousiaste beleggers zetten het aandeel maandag 7% hoger.

    Voor heel 2020 rekent PostNL op een onderliggend bedrijfsresultaat dat ver boven de eerder aangegeven bandbreedte van €110 mln tot €130 mln zal uitkomen, zegt cfo Pim Berendsen in een interview met het FD. 'Denk aan 20% à 30 % erboven.'

    Machtige marktleiders, dure klanten

    Toen het coronavirus uitbrak en veel stenen winkels dichtgingen, sloeg Nederland massaal aan het webwinkelen. Ook oudere consumenten, die weinig online kochten, weten het digitale winkelmandje ineens te vinden. Van die verschuiving profiteerden kleine en middelgrote webwinkels het meest, ziet PostNL.

    Dat is niet alleen goed nieuws voor die webwinkels, maar ook voor het postbedrijf zelf. Kleinere webwinkels betalen PostNL namelijk meer geld voor het verzenden van pakketjes, wat gunstig voor de marges is. Machtige webwinkelgiganten bedingen vaak lage tarieven. 'Bij hen kunnen we meer pakketten in één keer ophalen', aldus de cfo. 'Dat is goedkoper.'

    'Een bureaustoel koop je maar één keer'

    Analisten verwachten dat de toegenomen liefde voor webwinkelen grotendeels zal aanhouden. Ook PostNL ziet hier aanwijzingen voor. In de maand juni, toen veel winkels weer open waren, steeg het aantal verstuurde pakketten nog steeds met 18%. 'Een deel van de bestellingen die sinds het coranavirus wordt gedaan is incidenteel', zegt Berendsen. 'Een bureaustoel om thuis te werken koop je maar één keer.'

    Maar een ander, groter deel van de pakjeshausse is structureel, verwacht de cfo. 'In de tweede helft van dit jaar zal het aantal verstuurde pakketten opnieuw met tussen de 14% en 25% toenemen.' In de eerste zes maanden van 2020 breidde het postbezorgbedrijf zijn capaciteit met 40% uit, door nieuwe mensen aan te nemen en routes toe te voegen, bijvoorbeeld op zondag. 'Dat blijven we doen.'

    Post blijft probleempost

    Terwijl de pakketjesdivisie van PostNL klinkende cijfers viert, kreeg de posttak opnieuw een fikse daling voor de kiezen. In de afgelopen maanden verstuurden Nederlanders weer minder brievenbuspost (-16,2%). Hoewel mensen in de eerste weken van de pandemie meer kaartjes aan vrienden en familie stuurden, annuleerden veel bedrijven advertentiecampagnes met bijhorende reclamepost.

    Anders dan in het eerste kwartaal, compenseerde de toename bij pakketten de daling bij de post in het tweede kwartaal ruimschoots, zegt de cfo. 'Als je simpel naar de cijfers kijkt, is PostNL tegenwoordig meer een e-commerce-bedrijf dan een postbedrijf. Het afgelopen kwartaal is meer dan 60% van de omzet en meer dan de helft van het bedrijfsresultaat behaald met pakketten.'

    'Onomkeerbare' fusie

    Zonder de fusie met postbedrijf Sandd, die al is doorgevoerd maar vorige maand desondanks nietig werd verklaard, zou Berendsen naar eigen zeggen grotere zorgen hebben. Zonder de schaalvoordelen die de fusie opleverde had de posttak in het afgelopen kwartaal €10 mln verlies geleden, waarschuwt hij. 'Dat is op de langere termijn niet houdbaar, en kan niet zonder het verlies van arbeidsplaatsen.'

    Zowel het ministerie van Economische Zaken als PostNL zelf gaan in hoger beroep tegen de nietigverklaring van de vergunning voor de fusie, die volgens het bedrijf 'onomkeerbaar' is.

    Kabinet aan zet na vernietigend oordeel rechter over postfusie PostNL verwacht hogere winst in tweede kwartaal PostNL breekt bezorgrecords maar verliest alsnog miljoenen

    Alles voor zoete koek slikken. Zonder Sandd geen synergievoordelen. Ik heb nog nooit iets kunnen aanschaffen van een voordeel. Wel met cash. 10 miljoen verlies versus 200 miljoen euro op de bank. En Sandd was al failliet en nu helemaal. En dat in nog geen 6 maanden. Had je die paar briefjes er gratis bij gekregen. Neem er nog 1 Pim. En wel afschrijven op de aanschaf. Volume van Sandd is binnen 18 maanden weg. Want ook dat is structureel.
  11. forum rang 6 effegenoeg 3 augustus 2020 23:38
    quote:

    prinszicht schreef op 3 augustus 2020 23:30:

    [...]

    Alles voor zoete koek slikken. Zonder Sandd geen synergievoordelen. Ik heb nog nooit iets kunnen aanschaffen van een voordeel. Wel met cash. 10 miljoen verlies versus 200 miljoen euro op de bank. En Sandd was al failliet en nu helemaal. En dat in nog geen 6 maanden. Had je die paar briefjes er gratis bij gekregen. Neem er nog 1 Pim. En wel afschrijven op de aanschaf. Volume van Sandd is binnen 18 maanden weg. Want ook dat is structureel.
    Beetje zuur voor een trouwe Post poster.
    Toch niet zonder postaandelen mag ik hopen?
831 Posts
Pagina: «« 1 ... 10 11 12 13 14 ... 42 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links