Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,205 16 apr 2024 16:32
  • -0,070 (-0,96%) Dagrange 7,080 - 7,240
  • 116.271 Gem. (3M) 272,7K

TT Juli 2020

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 63 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 win some... 17 juli 2020 18:51
    quote:

    boem! schreef op 17 juli 2020 16:38:

    Mijn heeeel voorzichtige inschatting voor 2020 en 2021 is als volgt:

    Omzet Consumer 130 mio 2020 vs 110 mio 2021
    Omzet AUT/Enter 470 mio 2020 vs 590 mio 2021
    Totaal omzet TT 600 mio 2020 vs 690 mio 2021

    Brutowinst 480 mio 2020 (80%) vs 560 mio(81%) 2021

    Oper. kosten 720 mio 2020 vs 505 mio 2021

    Ebit 2020 -240 mio 2020 en + 55 mio in 2021.
    [...]
    De pre-corona outlook van TT zelf voor 2020 bevatte o.a.:
    -Omzet A/E 450-475 mio
    -FCF 30-60 mio

    Deze outlook is door TT ingetrokken. Je geeft nu en in eerdere post als inschatting voor 2020:
    -Omzet A/E 470 mio
    -FCF 70 mio

    Ik zou een dergelijke inschatting niet als 'heel voorzichtig' willen karakteriseren.
  2. forum rang 6 NewKidInTown 17 juli 2020 19:46
    quote:

    boem! schreef op 17 juli 2020 17:56:

    Ik had liever een opmerking gezien over de omzet, marge of opex die ik gebruikt heb.

    De koers is de koers en daar komt TT er bekaaid bij af op dit moment.

    Op wpa basis scoort zij 20x en op FCF basis doet zij 12x.
    In ieder geval 2x ONJUIST.

    TT heeft een negatieve wpa, dus 20x is geheel bezijden de realiteit (zoals meestal bij jou).
    Mocht tt echt een positieve wpa draaien EN structureel 20% per jaar groeien qua winst en wpa, dan pas zou een 20x wpa een terechte en faire waardering zijn.

    Je weet toch:
    10% groei, 10x wpa is fair
    20% groei, 20x wpa is fair
    50% groei, 50x wpa is fair
  3. forum rang 7 sniklaas 17 juli 2020 21:41
    quote:

    boem! schreef op 17 juli 2020 16:38:

    Ik zie daarom wel mogelijkheden voor TT om over 2021 een aandeelhoudersuitkering te verrichten van 50% van 160 mio = 80 mio (60 cent per aandeel).
    ben je vergeten wat er met je vorige dividend droom is gebeurd!

    TOMTOM keert dividend uit wanneer de free float posities zijn uitgekleed..
  4. forum rang 6 boem! 18 juli 2020 02:36
    Met dank aan zowel @Wereldbelegger, @Win Some, @Kid als @Sniklaas.

    Alle 4 de reacties geven mij de hoop en het vertrouwen dat ik bij mijn beoordeling van TT op de goede weg zit, waarbij ik aanteken dat de reactie van @win some bij mij de meeste indruk maakte omdat die exact de onzekerheid aangeeft van de door mij gevolgde weg in de beoordeling van TT qua koersvorming.

    Mijn basisprincipe om aandelen te beoordelen is de verdiencapaciteit.
    Vanuit dat gegeven normeer ik die verdiencapaciteit door daaraan een kw toe te dichten op basis van groei van die verdiencapaciteit.

    De crux zit hem erin dat het gaat om de verdienCAPACITEIT ofwel de projectie naar die verdiensten over 2 a 3 jaar.
    Daarnaast is het van belang om vast te stellen van welke verdiensten je uit wenst te gaan is dat de netto-winst per aandeel of de FCF per aandeel.
    In navolging van Warren Buffet prefereer ik het om uit te gaan van de FCF omdat die een beter beeld geeft waar de prioriteiten liggen bij het bestuur van de vennootschap.
    De FCF bestaat nl uit 2 elementen
    A: de operationele FCF vanuit het bestaande bedrijf
    B: de mate waarin men die verdiensten wenst aan te wenden met het zicht op de toekomst door:
    deze verdiensten aan te wenden voor hernieuwde investeringen of uitkeringen aan aandeelhouders waarbij het restant bedrag verdwijnt in het saldo van de geldmiddelen(schulpositie - kassaldo).

    De groei in die verdiencapaciteit tenslotte doet mij besluiten om daar een kw aan te verlenen.
    Een lage kw van 6x indien die capaciteit eerder de neiging heeft om te dalen een kw van 12x indien ik verwacht dat die redelijk stabiel blijft en een kw van 20x tot wel 50x bij een substantiele dan wel extreem hoge groei.

    Omdat deze speurtocht naast wat basiskennis van economie en boekhouden flink wat tijd vergt is het ondoenlijk om dit bij een porto met een normale spreiding van zeg 30 fondsen allemaal zelf te verrichten terwijl dit werk ook al verricht is door de experts op dit gebied te weten de professionele analisten van gerespecteerde vermogensbeheerders.

    In die zin snap ik de opmerking gemaakt door @Wereldbelegger volkomen.
    Hij wenst geen eigen tijd aan dat werk te verrichten en vaart blindelings op de koers van de profesionals.
    In feite dezelfde wijze waarop @Wies opereert waarbij @Wies nog het (betaalde) voordeel heeft van de vroege signalering door die deskundigen.
    Dat het met de deskundigheid van deze beroepsgroep wel snor zit blijkt uit de resultaten van haar middellange termijn voorspellingen.

    Ik zet echter vraagtekens bij de integriteit van de korte termijn koersadviezen omdat zij met hun grote volgersgroep in staat zijn die koersen te manupileren en omdat het resultaat van die banken sterk afhankelijk is van het transactievolume en de met de handel in aandelen in eigen beheer ligt het voor de hand deze manupilatie voor eigen gewin niet op voorhand uit te sluiten.

    Omdat ik veel waarde hecht aan de middellange termijn adviezen voor sectoren heb ik meermalen mijn waardering uitgesproken dat @Wies ons belangeloos op de hoogte stelt van deze adviezen en hou daar in mijn afweging terdege rekening mee.
    Anders ligt dat bij adviezen per aandeel zeker indien die afgegeven zijn voor de korte termijn voor de zgn te ver afgestrafte aandelen of in het geval bij TT bij de afgegeven consensus door het hooglijk gewaardeerde Kepler die de deferred revenue volledig over het hoofd ziet vanwege de beperkte tijd die hij aan deze analyse mocht besteden.

    Vanuit deze achtergrond begrijp ik de reactie van @Wereldburger en snap ik ook de bijna 1 op 1 benadering die @Wies toepast door de adviezen van die experts bijna blindelings te volgen.

    Ook de bijdrage van @KID geeft aan dat hij wel begrijpt waar het omdraait bij de toekenning van kw's op basis van de PEG-ratio alleen is het jammer dat hij daarbij uitgaat van het heden en verleden terwijl het voor de juiste bepaling juist van belang is daarin de verdienCAPACITEIT te betrekken en hoewel de netto wpa daarvoor meestal toereikend is geeft de FCF een veel zuiverder beeld.

    @Sniklaas blijft vervallen in zijn rol van ontkenning of het nu gaat om zijn keuze in de aandelenselectie waarbij hij aangeeft veel baat te hebben bij de adviezen gegeven door de experts maar daar 100% contrair op handelt, of nu wederom bij het aansnijden van het onderwerp aandeelhoudersuitkeringen.
    TT heeft zelf aangegeven haar kaspostie te heroverwegen in 2019 om daar voor 2020 een antwoord op te geven.
    Dat antwoord van TT liet en laat aan duidelijkheid niets te wensen over:
    De intensivering van R&D gaat onverminderd voort in 2020 waardoor wij het budget aan R&D verhogen van 323k naar 360k voor het restant aan FCF van 100 mio stellen we 50 mio beschikbaar voor aandeleninkoop.
    Het Corona virus heeft roet in het eten gegooid waardoor er 150 mio(autom 100 mio en Consumer 50 mio) aan operationele marge verloren gaat in 2020.
    Dat heeft geleid tot het staken van de aandeleninkoop en heroverweging van de kostenstructuur.
    Indien de vermindering aan operationele marge binnen Automotive slechts van tijdelijke aard is zal men de aanwending van de FCF wederom in overweging nemen waar naast het vasthouden aan intensivering van R&D ook aandeleninkoop, acquisitie en dividenduitbetaling een optie zijn.
    Of men de beoogde verhoging van R&D naar 360 mio geeffectueerd krijgt ivm schaarste aan deze grondstof op de arbeidsmarkt moet worden afgewacht.
    Hoe jij erbij komt, dat mijn gedachte dat TT speelt met het idee om 50% van haar FCF aan te wenden voor aandeelhoudersuitkeringen op basis van het stoppen van dit initiatief omdat de FCF in 2020 een flinke deuk oploopt is mij een kompleet raadsel.

    Voor een reactie op de opmerking van @win some kom ik graag terug in een volgende post omdat dit de kern raakt van mijn betoog.
  5. forum rang 6 boem! 18 juli 2020 05:59
    quote:

    win some... schreef op 17 juli 2020 18:51:

    [...]

    De pre-corona outlook van TT zelf voor 2020 bevatte o.a.:
    -Omzet A/E 450-475 mio
    -FCF 30-60 mio

    Deze outlook is door TT ingetrokken. Je geeft nu en in eerdere post als inschatting voor 2020:
    -Omzet A/E 470 mio
    -FCF 70 mio

    Ik zou een dergelijke inschatting niet als 'heel voorzichtig' willen karakteriseren.
    Ik snap jouw verwondering over de door mij gepresenteerde cijfers temeer daar ikzelf die verwondering ook voelde bij de door mij verkregen uitslagen.

    Om eea te verduidelijken ga ik eerst terug naar de door TT afgegeven outlook die 100% gebaseerd is op de tijdens de CMD gepresenteerde CAGR van 10% t/m 2021 waarna die CAGR oploopt naar 15% miv 2021.

    Als basis voor deze inschatting diende de gerealiseerde omzet aan Automotive en Enterprise uit 2018 ad resp 245 mio en 127 mio.
    De 10% verhoging geeft een omzet van (245+127) x 1,10 = 410 mio in 2019
    voor 2020 450 mio en 495 mio voor 2021.

    Naast de afgegeven outlook voor gerapporteerde omzetten gaf TT bij haar outlook ook aan, dat men de toename in deferred revenue van Automotive inschat op 125 mio en de afname van deferred revenue bij Consumer op 25 mio.

    Uitgaande van de door TT gehanteerde Brutowinstpercentages van 85% voor C&S omzet 10% bij Hardware Automotive en 45% bij Hardware Consumer schatte TT de bruto marge te behalen op de 475 mio A&E omzet en de 200 mio Consumer als volgt in:
    A&E 475 mio x 85% = 405 mio
    C&S Cons 60 mio x 85% = 51,5 mio
    HW Aut 35 mio x 10 % = 3,5 mio
    HW cons 90 mio x 45% = 40 mio
    DEF cons 25 mio x 100%= 25 mio

    totaal omzet 475 mio + 200 mio = 675 mio
    Marge 405 mio + 120 mio = 525 mio (78%)

    Na aftrek van 780 mio aan Opex resteert er een Ebit van -255 mio en een netto verlies van 205 mio.

    FCF gewijs slaat dit verlies om in een positieve FCF van 130 mio door dit cijfer te corrigeren met 290 aan afschrijvingen en 125 mio aan opbouw deferred Automtive waartegen een ingeschatte Capex staat van 80 mio.

    Op basis van deze 130 mio aan positieve FCF heeft men besloten 50 mio uit te trekken voor aandeleninkoop.

    De immer voorzichtige benadering bij TT heeft er toe geleid de hierbij verkregen pos FCF van 80 mio te presenteren als middel tot hoog single digit.

    Die voorzichtige benadering blijkt op alle gebieden te zijn toegepast.
    Te beginnen bij de inschatting van de omzetten Automotive en Enterprise voor de jaren 2019, 2020, 2021 en 2022.
    Ging men bij Enterprise uit van de reeks 140 mio, 155 mio , 170 mio en 185 mio voor resp de jaren 2019 t/m 2022 in de 1st helft van 2020 staat er al een jaaromzet van 170 mio.
    Ook bij Automotive zie je dat men de omzetten van resp 270 mio, 300 mio en 325 mio voorzichtig heeft ingeschat.
    De omzet in 2020 ad 300 mio moet gelezen worden als een te factureren omzet van 425 mio(+125 door ophoging van deferred) terwijl in het backlog van ad 1,8 miljard per 31 december 2019 al 288 mio aan IFRS omzet gereserveerd stond om als IFRS omzet verantwoord te worden.

    De te factureren omzet ad 425 wordt uiteraard niet gehaald door de uitbraak van het virus maar indien je de 85 mio uit 1q en 48 mio uit 2q vertaald in een verlies aan omzet van 90 mio (-40%) en je ervan uitgaat dat deze uit te factureren omzet stijgt naar 250 mio op basis van seizoensverloop en gestegen backlog met 10-25% (tov 1,6 miljard per 30-6-2019) is een te factureren omzet van 385 mio alleszins haalbaar.
    De toepassing van deferred geeft een grote aanpassing van dit cijfer op de IFRS omzet maar een te realiseren IFRS omzet tussen de 230 en 270 (afhankelijk of TT 40% dan wel 30% boekt naar deferred revenue vanuit de gefactureerde omzet welk bedrag dan verhooogd gaat worden met de vrijval vanuit deferred ad 75 mio waardoor de omzet van Automotive over 2020 minimaal op 300 mio kan worden vastgesteld.

    Met deze 300 mio heb ik gerekend voor 2020 waardoor de Omzet A&E voor 2020 bij mij 470 mio aangeeft (300 + 170 mio).

    Voor 2021 ga ik ervan uit dat net als in het 4q 2020 de gefactureerde omzet weer stabiliseert op een CAGR nivo van 15% ofwel voor 2020 als norm 440 mio(ipv 425) en 500 mio voor 2021.
    Met een oplopende vrijvel van 75 mio in 2020 naar 100 mio in 2020 leidt dat tot een IFRS omzet van 400 mio(40% naar deferred) of 450 mio(30% naar deferred).

    De afgegeven Opex in de outlook voor 2020 was als volgt: tussen haakjes de bedragen uit 2019
    R&D 360 mio (323)
    Amor 260 mio (261)
    Gen +
    Mark 160 mio (162)
    Outlook 780 mio vs 746 mio 2019

    Corona heeft ook deze cijfers flink geraakt
    R&D 151 mio
    Amor 129 mio
    G+M 70 mio
    Totaal 350 mio.

    Voor geheel 2020 heb ik de R&D met 20 mio verhoogd naar 320 mio Amor en G+M ongewijzigd gelaten op 260 mio resp 140 mio waardoor ik aan Opex voor 2020 720 mio heb opgevoerd.
    Voor 2021 hou ik rekening met een verhoging aan R&D met 15 mio een verlaging met 220 mio aan Amor en een vermindering van 10 mio aan G+M waardoor de Opex in 2021 505 mio zal bedragen.

  6. forum rang 7 ketchup 18 juli 2020 08:37

    kan me grotendeels wel vinden in wat Martin schrijft, er zijn 5 rapporten ( updates ) uitgekomen na de cijfers van TT en alhoewel er zeker wat variatie zit voor interpretatie van cijfers , zijn ze allemaal positief
    ze zien allemaal dat TT tenders wint ten koste van HERE en ze zien ook allen dat TT's ondernemingswaarde belachelijk laag staat voor een scarce commodity en dat komt omdat TT gewoon snoeihard assets blijft afschrijven, cost of contracts neemt en blijft spenderen op R&D,
    uiteindelijk resulteert dit in een soort van "oppotten" en dat verloop zal terug te zien zijn de komende jaren in een verdere toename van cash , 2020 de dip, daarna weer snel oplopende
    ( mits er geen 2e lockdown komt, maar ook al komt er een 2e golf van het virus, zal een lockdown die we gezien hebben van een totale stop zoals in het 1e en 2e kwartaal van dit jaar niet meer gebeuren, de economie kan dat gewoon niet hebben )

    ik zet in op het volgende scenario en weet dat daar een groot gedeelte wensdenken inzit
    koersverloop naar een overname
    einde jaar 9 euro
    2021 : 10-12 euro range
    2022: 15 euro
    2023: onder een ander dak verder voor 30 euro

    en daarom zit ik ook nu weer aan mijn oorspronkelijke target voor aantal aandelen

    als dreiging ziet men 2 gevaren
    1) een disruptieve technologie die de waarde en importantie van de Kaarten gaat ondermijnen ( Tesla piste ?)
    2) dat de auto industrie uit zwakte zich laat inpalmen door Google

    dan zal HG niet anders kunnen dan aktie moeten nemen en heeft hij niet de tijd het bedrijf eerst op eigen kracht naar een ondernemingswaarde van 1.5 miljard te tillen , alvorens het te veilen en zal direct zich moeten laten uitkopen door een kapitaalkrachtige Tech company, dan ga je ook geen 30 euro zien, maar mag je blij zijn met de helft , als dat al niet te laat is.

    gd wknd
  7. [verwijderd] 18 juli 2020 12:23
    quote:

    ketchup schreef op 17 juli 2020 07:49:

    je kan je ook afvragen .. waarom moet TT haar assets zo afschrijven ? ... wat is daar de reden voor? .... het enige wat je daarmee beoogt is een lage ondernemingswaarde aan de beurs,
    daarom noteert TT nu aan 600 mio ondernemingswaarde , met tegen 400 mio cash geeft 1 miljard beurswaarde ( 132 mio aandelen @ 7.50 euro )

    is helemaal nergens voor nodig, de enige reden dat bedrijven assets afwaarderen is als de investering gewoon over een X looptijd afgeschreven gaat worden, of de prijs van het bezit niet de beoogde cash kan genereren om een behoorlijk return op het ge-investeerde kapitaal te geven, of omdat je van plan bent de toko te schonen om onderdelen af te stoten, of de tent te verkopen

    Het afschrijven van de Tele Atlas aankoop vind ik wel te verantwoorden. Heb de cijfers niet exact paraat, maar het ging geloof ik over een afschrijvingstermijn van 10 jaar. De oude database werd veelal handmatig geüpdatet en 1 keer per kwartaal/halfjaar. De database ging ( vanuit concurrerend oogpunt) dus langer mee.

    Nu zitten databases tegen het realtime aan en wanneer je een jaar geen update doet, verdampt de waarde. 10 jaar is dan waarschijnlijk niet meer te verantwoorden. Neemt overigens niet weg dat je de verwerkingsfabriek mijns inziens prima op de balans kan zetten
  8. [verwijderd] 18 juli 2020 12:30
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 17 juli 2020 14:16:

    TomTom heeft 2000 mensen in dienst voor R&D. Wat doen ie mensen in godsnaam de hele dag. Al zoveel jaar bezig bezig om ïets"op poten te zetten maar een resultaat is er niet ( zichtbaar). Het voelt alsof ik een huis laat bouwen door een bedrijf van 100 man en na 10 jaar is het nog niet af, terwijl mijn buurman een vergelijkbaar huis in een jaar heeft gebouwd met 10 bouwvakkers.
    Software schrijven. De database wordt nog steeds een database genoemd, maar is door de jaren heen wel veel complexer geworden. Op de CMD gaf De Taeye daar een mooi voorbeeld van: maandelijks worden 2 miljard aanpassingen in de database gedaan, maar sinds 2016 zijn die kosten met 90% naar beneden gegaan.

    vanaf 11:00 www.youtube.com/watch?v=pyNZ_H1uvGM&a...
  9. forum rang 6 boem! 18 juli 2020 13:02
    @Wies

    Jij zegt mij te kunnen volgen en geeft zelf aan dat er door het oppotten een vertekend beeld is ontstaan indien je sec kijkt naar de netto winst.
    Deze camouflage wordt in 2019 en 2020 nog eens versterkt door in die twee jaar een extra afschrijving te nemen van 210 mio.

    Indien de dip in Automotive uiteindelijk slechts een tijdelijk tot 2020 beperkt effect heeft zal het door mij gepresenteerde plaatje maar nu uitgebreid naar 2022 het volgende beeld te zien geven:

    Omzet Cons 2020 130 mio vs 110 mio in 2021 en 100 mio in 2022
    Omzet A&E 2020 470 mio vs 590 mio in 2021 en 690 mio in 2022
    Omzet totaal 2020 600 mio vs 700 mio in 2021 en 770 mio in 2022

    Bruto winst 2020 480 mio(80%) 560 mio(80%) en 615 mio(80%)

    Oper. kosten 2020 720 mio in 2020 vs 505 in 2020 en 510 in 2022

    Ebit resultaat 2020 -240 mio vs +55 mio resp + 105 mio

    Netto verlies 2020 van 210 mio draait naar winst van 45 mio resp 85 mio in 2021 en 2022.

    De FCF geeft een beter zicht op de reeele ontwikkeling omdat die het oppotten en versneld afschrijven elimineert.

    FCF 2020 -220 verlies -50 capex +oppotten Deferred 35 mio + afschr amort 290 mio =65 mio
    FCF 2021 winst 45 mio - 50 mio capex + oppotten Deferred105 + D&A 70 mio = 170 mo
    FCF 2022 winst 85 mio - 50 mio capex + Deferred 120 mio + D&A 70 mio = 225 mio.

    ik kan me best voorstellen dat HG besluit om TT in de aanbieding te doen vanwege het altijd aanwezige gevaar van disruptie maar geziende PEGratio mbt de FCF zal hij daar toch een heel andere prijs aan hangen dan de 15 euro die jij daarvoor in de aanbieding hebt.

    Op basis van de FCF 2022 zou dat neerkomen op 9x de winst.

    Ik snap dat er geen 100x betaald wordt zoals we nu kunnen zien bij Adyen en Alfen maar 9x is het anderste uiterste.

    Stel jij jezelf eens voor in de plaats van HG en je hebt de FCF over 2020 gerealiseerd ondanks Corona en je geeft een outlook af voor FCF 2021 in de buurt van de 170 mio met alle mooie beloften nog waar te maken dan ga je deze kans toch nooit aan je voorbij laten gaan tegen 9x.
  10. forum rang 7 sniklaas 18 juli 2020 13:09
    quote:

    boem! schreef op 18 juli 2020 02:36:

    @Sniklaas blijft vervallen in zijn rol van ontkenning of het nu gaat om zijn keuze in de aandelenselectie waarbij hij aangeeft veel baat te hebben bij de adviezen gegeven door de experts maar daar 100% contrair op handelt, of nu wederom bij het aansnijden van het onderwerp aandeelhoudersuitkeringen.
    TOMTOM keert al 15 jaar geen dividend uit en volgens de in april herziene policy komt daar geen verandering in;

    TomTom dividend policy not to distribute dividends remains unchanged. The company gives priority to increasing technology investments to strengthen its capabilities and competitive position. The company believes that allocating its cash resources to these priorities serves shareholders’ interests and the company’s objective of long-term value creation.

    Nee hoor als iemand op een roze TOMTOM wolk leeft dan bij jij het wel, helemaal prima om op basis van mogelijk toekomstige successen doorlopend berekeningen te maken en naar te handelen in de hoop op succes is ook een manier.

    Op zich ook van toepassing voor mijn positie in TOMTOM (0,51% van mijn beursvermogen), stukken liggen op de plank in de hoop dat ooit een goudgerande oogst kan worden binnengehaald.
    Ooit was het aandeel gezien de regelmatig terugkerende volatiliteit ook een prima handelsaandeel, maar dat is verleden tijd, de volatiliteit is behouden maar het volume is verdwenen.

    De schommelingen op de beurs wordt voor 80% veroorzaakt door emotie en daar maak ik al vele jaren succesvol gebruik van.
    Jij daarentegen beoordeeld een aandeel op enkel en alleen de huidige en te verwachte toekomstige cijfers en met name op de free cash flow prestatie en jij bent dan ook het spoor volledig bijster wanneer een aandeel of sector op slechte cijfers en verwacchtingen weet te plussen.

    Het verschil tussen ons beide, ik ben belegger en handelaar op de beurs en haal daar al vele jaren mijn inkomen vandaan. Jij daarentegen bent helemaal geen handelaar en ook geen belegger maar jij ventileert te pas en meestal te onpas jouw mening en interpretatie over de methodes en werkwijze van anderen die in de meeste gevallen wel handelaar en of belegger zijn.

    Gezien het feit dat rendement op geïnvesteerd vermogen op een redelijke termijn jouw vreemd is en gezien het feit dat jij enkel het aandeel TOMTOM in portefeuille hebt ben jij een supporter en bent enkel op dit 'beleggers' forum op zoek naar gelijkgezinden en denkenden van het aandeel TOMTOM.

    Martin, blijf jij maar op je roze TOMTOM wolk zitten en richt een fanclub op voor de TOMTOM dromers maar onthou je van commentaar op mijn manier van werken.
  11. forum rang 6 boem! 18 juli 2020 14:08
    @vCalcar

    Eens met jouw opmerking over de afschrijving op de oude data-base van Tele-Atlas naar 0 ult 2020.

    Maar waarom zou TT niet doorpakken door de op de balans staande Goodwill die ook voorkomt uit de overname van Tele-Atlas niet van een impairment te voorzien.
    En als men dan toch bezig is waarom niet het restant aan Intangible assets ad 118 mio ult 2020 daarin betrekken want sinds 1-1-2019 boekt men alle R&D in de opex en ontziet men deze post.
    Dat dit grote konsekwenties heeft voor de netto winst in 2020 begrijp ik maar het heeft FCF gezien weinig konsekwenties.
    Het netto verlies zal oplopen van 210 mio naar 495 mio in 2020 (valt te dekken met het aanwezige eigen vermogen per 1-1-2020 ad 666 mio maar heeft als groot voordeel dat het verschil tussen netto winst en FCF vanaf 2021 niet meer bestaat voor dit item want de uitfaserende post Amortisation bestaat dan niet meer,
  12. forum rang 6 win some... 18 juli 2020 14:27
    quote:

    boem! schreef op 18 juli 2020 05:59:

    [...]
    Naast de afgegeven outlook voor gerapporteerde omzetten gaf TT bij haar outlook ook aan, dat men de toename in deferred revenue van Automotive inschat op 125 mio en de afname van deferred revenue bij Consumer op 25 mio.

    Uitgaande van de door TT gehanteerde Brutowinstpercentages van 85% voor C&S omzet 10% bij Hardware Automotive en 45% bij Hardware Consumer schatte TT de bruto marge te behalen op de 475 mio A&E omzet en de 200 mio Consumer als volgt in:
    A&E 475 mio x 85% = 405 mio
    C&S Cons 60 mio x 85% = 51,5 mio (1)
    HW Aut 35 mio x 10 % = 3,5 mio
    HW cons 90 mio x 45% = 40 mio
    DEF cons 25 mio x 100%= 25 mio (2)

    totaal omzet 475 mio + 200 mio = 675 mio
    Marge 405 mio + 120 mio = 525 mio (78%)

    Na aftrek van 780 mio aan Opex resteert er een Ebit van -255 mio en een netto verlies van 205 mio. (3)

    FCF gewijs slaat dit verlies om in een positieve FCF van 130 mio door dit cijfer te corrigeren met 290 aan afschrijvingen en 125 mio aan opbouw deferred Automtive waartegen een ingeschatte Capex staat van 80 mio. (4,5)

    Op basis van deze 130 mio aan positieve FCF heeft men besloten 50 mio uit te trekken voor aandeleninkoop. (6)

    De immer voorzichtige benadering bij TT heeft er toe geleid de hierbij verkregen pos FCF van 80 mio te presenteren als middel tot hoog single digit. (7)
    [...]
    AB voor de uitgebreide toelichting en verduidelijking. Voor wat betreft de omzet A/E van 470 mio ging ik ervan uit dat het om IFRS-omzet ging. 470 mio als operationele omzet A/E lijkt me inderdaad goed mogelijk.

    Voor wat betreft de FCF op basis van de outlook heb ik wel wat op- en aanmerkingen:

    (1)In 2019 was de omzet Consumer 275 mio, waarvan 60 mio C&S. Als de omzet Consumer voor 2020 daalt naar 200 mio, dan lijkt me dat ook het gedeelte C&S minder wordt.

    (2)Dit is een dubbeltelling. Deferred Consumer valt vrij en is daardoor opgenomen in de IFRS-omzet. Het maakt dus al onderdeel uit van de C&S Consumer.

    (3)De berekening van de FCF begint met de EBIT (operating result) en niet met het nettoresultaat. Het verschil daartussen is grotendeels de 'income tax gain' die samenhangt met de D&A. Hier wordt verderop ook niet voor gecorrigeerd bij de berekening van de FCF, dus is het ook logisch om het niet mee te nemen.

    (4)uit de CC van Q4 2019: The deferred revenue of Automotive increased in 2019 with EUR 115 million. If you -- and the expectation for next year is that it will increase again with EUR 105 million. So the part of this deferred goes up with EUR 105 million, that's indeed a bit lower than what we've seen in 2019

    (5)de afname van deferred Consumer van 25 mio is niet meegenomen. Dit zou voor de berekening van de FCF in mindering moeten worden gebracht.

    (6)sharebuyback heeft geen invloed op FCF: "Free cash flow is cash from operating activities from continuing operations minus capital expenditure (investments in intangible assets and property, plant and equipment) of continuing operations".

    (7)middel tot hoog single digit= 5 tot 9%. Bij een omzet van 675 mio is er dan een bandbreedte van afgerond 34 tot 61 mio.

    De FCF staat na H1 2020 op -40 mio. Het tweede halfjaar wordt een positieve FCF verwacht. Ik acht het goed mogelijk dat uiteindelijk 2020 als geheel nog een positieve FCF oplevert. Maar voor een FCF van 70 mio moeten we denk ik nog een jaar extra wachten.
  13. forum rang 6 boem! 18 juli 2020 17:25
    Jij ook enorm bedankt voor je uitgebreide commentaar met terzake doende opmerkingen.

    Wai ik uit de cijfers heb opgemaakt is dat de invloed van deferred intussen zo groot is op de IFRS omzet dat mijn 470 mio omzet wel degelijk de IFRS omzet betreft.

    Ik zal daar morgen uitgebreid op terug komen maar om je alvast op weg te helpen om mijn redenering te volgen geef ik hierbij in ket kort aan hoe ik de kwestie heb benaderd.

    Ik ga ervan uit, dat de IFRS omzet bestaat uit het gedeelte van de direct gefactureerde omzet (60%?) waarna de overige 40% vrijvalt in de drie jaar daarop.
    In de opbouwfase is er nog niet veel vrijval maar na een aantal jaren zie je de stroom toenemen.
    Dat TT tussentijds de vrijvalperiode wijzigt van 3 naar 4 jaar heeft grote gevolgen voor de vrijval in dat jaar.

  14. forum rang 8 Wereldbelegger 18 juli 2020 18:22
    Hear! Hear!
    Zoals de Engelse politici zo mooi kunnen laten klinken naast het geroffel op de banken van het Lagerhuis.

    Onderstaande quote iets ingekort

    quote:

    sniklaas schreef op 18 juli 2020 13:09:

    [...]TOMTOM keert al 15 jaar geen dividend uit en volgens de in april herziene policy komt daar geen verandering in;

    Jij daarentegen beoordeeld een aandeel op enkel en alleen de huidige en te verwachte toekomstige cijfers en met name op de free cash flow prestatie en jij bent dan ook het spoor volledig bijster wanneer een aandeel of sector op slechte cijfers en verwacchtingen weet te plussen.

    Het verschil tussen ons beide, ik ben belegger en handelaar op de beurs en haal daar al vele jaren mijn inkomen vandaan. Jij daarentegen bent helemaal geen handelaar en ook geen belegger maar jij ventileert te pas en meestal te onpas jouw mening en interpretatie over de methodes en werkwijze van anderen die in de meeste gevallen wel handelaar en of belegger zijn.

    Gezien het feit dat rendement op geïnvesteerd vermogen op een redelijke termijn jouw vreemd is en gezien het feit dat jij enkel het aandeel TOMTOM in portefeuille hebt ben jij een supporter en bent enkel op dit 'beleggers' forum op zoek naar gelijkgezinden en denkenden van het aandeel TOMTOM.

    Martin, blijf jij maar op je roze TOMTOM wolk zitten en richt een fanclub op voor de TOMTOM dromers maar onthou je van commentaar op mijn manier van werken.
  15. forum rang 4 H. Berkhof 18 juli 2020 18:29
    quote:

    boem! schreef op 18 juli 2020 14:08:

    @vCalcar

    Eens met jouw opmerking over de afschrijving op de oude data-base van Tele-Atlas naar 0 ult 2020.

    Maar waarom zou TT niet doorpakken door de op de balans staande Goodwill die ook voorkomt uit de overname van Tele-Atlas niet van een impairment te voorzien.
    En als men dan toch bezig is waarom niet het restant aan Intangible assets ad 118 mio ult 2020 daarin betrekken want sinds 1-1-2019 boekt men alle R&D in de opex en ontziet men deze post.
    Dat dit grote konsekwenties heeft voor de netto winst in 2020 begrijp ik maar het heeft FCF gezien weinig konsekwenties.
    Het netto verlies zal oplopen van 210 mio naar 495 mio in 2020 (valt te dekken met het aanwezige eigen vermogen per 1-1-2020 ad 666 mio maar heeft als groot voordeel dat het verschil tussen netto winst en FCF vanaf 2021 niet meer bestaat voor dit item want de uitfaserende post Amortisation bestaat dan niet meer,
    vCalker is de naam Boem. Ik constateer dat dit niet de 1e keer is. Je bent waarschijnlijk zo ingenomen met jezelf dat je niet eens de moeite neemt om aliassen op de juiste manier aan te halen.
    Eigenlijk ben je niet eens geinteresseerd in andermans mening omdat alleen de jouwe telt.
    Slechte eigenschap Boem.
  16. forum rang 6 boem! 19 juli 2020 01:04
    Ik voel mij geroepen om mijn positie tov "nieuwsberichten" te verduidelijken.

    Ik ben me bewust dat de algemene opinie heel makkelijk te beinvloeden is door gebruik makend van cherry picking de "tegenstander" in een kwaad daglicht te stellen.
    Of het nu gaat om de beschuldigingen over en weer tussen China en Amerika wie er in de basis verantwoordelijk is te stellen voor de gevolgen van Corona.
    Of in een verder verleden de gedachte dat zwarte mensen, vrouwen en/of joden een minderwaardig soort betreft.

    In alle gevallen ging en gaat het erom om door gekleurde berichten de samenleving in te slingeren de massa ervan te overtuigen, dat het door hen vertelde "verhaal" het juiste is met maar 1 doel nl om hun eigen machtspositie te vergroten.

    Ik probeer me te verzetten tegen deze mediamacht en heb me daardoor eigen gemaakt om alle nieuwsberichten kritisch te volgen.
    Ik ben daarom een groot voorstander van eerlijke berichtgeving die op een objectieve wijze verslag doet van wat er is gebeurt en wie daarvoor verantwoordelijk zijn te stellen.

    Daarom gaat mijn voorkeur uit naar berichtgeving ontdaan van alle bijzaken die ten doel hebben om beter te kunnen anticiperen op toekomstige al of niet gewenste veranderingen.
    Het KISS principe is voor mij heilig omdat daarmee de overbodige ballast overboord kan worden gegooid.
    Om daar te geraken ben je echter wel verplicht die infobrij te ontwarren door je kritisch te verdiepen in die cijferbrij.

    Ik heb dat ook gedaan bij TOMTOM en ben tot de conclusie gekomen dat de infoverschaffing door TT niet voldoet aan mijn KISS principe.
    Dat TT met zijn aanvullende info dat euvel voor een gedeelte wegneemt is nog steeds niet goed te praten want de minder geinteresseerde voorbijganger heeft zijn conclusie al getrokken.

    Rendement behalen bij beleggen staat voorop.
    De snelste wijze hiervoor is het handelen op zeer korte termijn door gebruik te maken van emotie, nadeel van deze methode is dat de verzender van deze emotie aanwakkerrende info mede belang heeft bij de resultaten van die berichtgeving.
    Het is dus zaak om naast over een perfecte timing ook te beschikking over het juiste gevoel of het bericht bedoeld is om haar beleggers te plezieren of haar eigen gewin.

    Dat ik in MIJN berichtgeving daardoor soms de diepte ingaat heeft niets te maken met jalouzie of afgunst maar heeft alles te maken met mijn kritische basishouding tov alle nieuwsberichten waardoor ik vragen stel over TINA,spreiding, etc om mij een beter idee te geven of de info transparant en eerlijk is.

    Dit gezegd hebbende zal ik in een volgende post de info van TT aan een nadere inspectie onderwerpen en die verdiend van mij allerminst de schoonheidsprijs.

  17. forum rang 6 boem! 19 juli 2020 02:54
    Naast het handelen bestaat er ook nog zo iets als het oude beleggen om daarmee rendement te behalen.

    Deze vorm van beleggen komt erop neer dat men bereid is om kapitaal te verschaffen aan een bedrijf voor de langer termijn met als doel:
    a. zich te voorzien van een constante stroom aan dividend bij een reeds gearriveerd bedrijf
    b. of een bedrijf een kans te geven om dat doel op termijn ook te bereiken waarmee de koerswinst te behalen op moet wegen tegen het uitstel aan dividend en het gevaar dat het bedrijf dat stadium nooit zal bereiken
    c. een tussenvorm van nieuw en oud beleggen waarbij men bereid is slechts tijdelijk het risico te dragen van het uitstel en risico op rendement maar er daarbij vanuitgaat dat een verkoop van het bedrijf zelf nu gegeven de marktsituatie de meest profijtelijke optie is.

    Het is duidelijk dat we TT uit kunnen sluiten voor a.
    Om de "b" dan wel "c" belegger zich een goed oordeel te laten vellen over de kansen op het door hem gewenste scenario is een duidelijke en transparante infovoorziening door TT onontbeerlijk.

    Het behoeft geen betoog dat de infovoorziening van TT in dat opzicht faalt aan alle kanten.
    Of dat vwb de "c" belegger ligt aan de ontvanger of aan TT zelf die telkenmale herhaalt dat onafhankelijke zelfstandige voortzetting van de activiteiten een van de pijlers is waarop de startegie van A&E is gebouwd maar toch een verkoop van het bedrijf niet uitsluit indien er een bod komt dat niet te weigeren valt.

    Ook de infovoorziening aan de "c" beleggers is van een armetierig soort.
    Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat het bij TT maar gaat om 1 ding:
    Is A&E in staat om een verdienmodel te ontwikkelen om door te kunnen stoten naar de "a" groep beleggers.
    Om daar een beter gevoel bij te krijgen mag je van TT verwachten dat zij in haar presentatie een transparant beeld schetst van de omzet, marge en daarvoor ingezette kosten.

    Op alle drie de fronten blijft TT sterk in gebreke.
    De wijze van rapportage mbt de omzet door middel van toepassing van deferred brengt zelfs een ervaren analist van een gewaardeerd vermogensbeheerbedrijf als Kepler zover dat hij in de beperkte tijd die hem is toegemeten om zich een oordeel te vellen over de financiele toestand van TT gewoon "vergeet" om hierin de post deferred revenue te betrekken.
    De wijze van rapporteren over marge en kosten zou bij iedereen direct al vragen moeten oproepen.
    De marge wordt normaal bepaald door daarin de fabricagekosten voor het gereed product onder de COS mee te nemen terwijl men vwb de overige kosten twee kodtenposten een andere behandeling krijgen: aanschaffing van een gereed product van buiten dat een levensduur heeft van enkele jaren waardoor de kasmethode een onjuist beeld kan geven van de feitelijke ontwikkeling bij het onderdeel en de echte "Willie Wortelfabriek" als het gaat om R&D om aan te geven welk bedrag men uitgeeft aan niet direct aan de bedrjfsuitoefening bijdragende activiteiten.

    Het is voor mij van de gekke, dat in de overlevingsstrijd die TT heeft moeten voeren na de aanval van Google het door TT verspreide nieuws zoveel onwaarheden bevat.
    Ik ben een groot voorstander van de kasmethode (in wezen FCF) waarbij alle opbrengsten direct als omzet en alle uitgaven als kosten worden verantwoord.
    Uiteraard met de simpele aanpassing om uitgaven voor meubilair en computerapparatuur via leasing of aankoop als vastgelege middelen te beschouwen en abonnementen afgesloten voor een periode van een jaar ook toe te delen aan 12 perioden van een maand na datum verkoop.
    Beschouw de R&D gewoon als kosten met uitzondering van de "willie wortelfabriek" deze handels wijze wordt nu door TT ook toegepast doordat men sinds 1 jan 2019 geen R&D uitgaven meer heeft geactiveerd.
    De deferred revenue zou als het goed moeten bestaan uit een bedrag dat dient voor een juiste toedeling aan opbrengsten zoals bij verkoop abonnementen verhoogd met een geschat bedrag aan aftersaleskosten voor de overige verkopen.
    De huidige R&D kosten zijn in feite de kosten die nodig zijn om de fabriek draaiende te houden(incl aftersales), de "willie wortelfabriek" die een eigen vermelding behoeft en de gerichte R&D kosten waartegen een vergoeding bestaat (de zgn other related assets en liabilities).

    De 40 mio die men thans boekt als COS zou veel beter tot zijn recht komen als aparte kostenpost met vermelding licensingkosten.

    In dat geval bestaat de omzet uit alle geproduceerde omzet enkel gecorrigeerd door de toedelin in tijd vanwege abonnementen.
    De post COS verdwijnt volledig.
    De kosten worden verdeeld in
    Kosten fabriek
    Kosten Willie Wortel
    Kosten deprec
    Kosten Amort
    Kosten ov pers
    Kosten ov alg kosten(wo Marketing)

    In de balans is er slechts plaats voor ;
    de deferred inzake abonnementen .
    de inschatting van de aftersales kosten van verkochte ov prod
    de activering aan meubilair, computerapp aangeschaft bij derden
    de activering van other assets and liabilities voor specisfieke R&D activiteiten waartegenover een hogere opbrengst staat
    Tijdelijk de rapportage van de uitfaserende Amort van in eigen beheer gemaakte intangible assets.
    Waarnaast seperaat de ontwikkeling van Consumer kan worden weergegeven.

    Indien men zou kiezen voor deze handelswijze zijn we af van de discussie welke omzet relevant is voor TT de IFRS omzet of de geproduceerde omzet.
    De discussie zal blijven bestaan maar zal zich toespitsen of de voorziening mbt aftersales te hoog of te laag is vastgesteld.
    Ook zijn we af van de discussie over de marge want die is 100%.
    Daarnaast zijn we af van het tweede grote camouflage gordijn veroorzaakt door Intangible Assets en dan met name van die voortkomend uit eigen beheer want indien TT een aquisitie pleegt op het terrein van AI zal deze aankoop moetm leiden tot activering van Goodwill en Intangible assets.

    Indien TT op deze wijze zou presenteren zou eea veel transparanter overkomen en de angel verwijderen uit veel onzinnige discussies over omzet, marge en opex want dat zijn toch de parameters waar de beloftevolle(?) toekomst van TT op beoordeeld dient te worden.

    Het doorvoeren van deze veranderingen neemt meer tijd in beslag dan ik op voorhand had ingeschat maar ik zal jullie MIJN versie tonen in het door mij gewenste format voor de jaren 2018, 2019 en 2020 indien ik die gereed heb.

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 ... 63 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links