Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 34,015 24 apr 2024 17:38
  • +0,135 (+0,40%) Dagrange 33,955 - 34,230
  • 5.309.503 Gem. (3M) 7,6M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 2350 2351 2352 2353 2354 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 kooning 29 juni 2020 10:33
    Het sentiment blijft nog wel even slecht denk ik. Vandaag ook weer ruim 1,5% lager op het moment van schrijven. Ik dacht een paar weken dat we het ergste wel gehad hadden aangezien de olieprijs ook weer stijgend was maar we zijn alleen maar verder gezakt. Hopelijk hersteld de koers iets in de 2de helft van 2020 maar zolang de Corona-besmettingen in de VS zo hoog blijven zie ik dat herstel nog niet gebeuren. Verkopen op dit niveau is geen optie voor mij dus zit er niks anders op dan ze op de plank te leggen en het dividend te vangen. Ik zie Shell ooit wel weer richting de 20€ gaan maar denk dat dat alleen gaat gebeuren als het dividend verhoogd word en dat zal voorlopig nog niet zijn.
  2. [verwijderd] 29 juni 2020 11:07
    quote:

    aankomend belegger schreef op 29 juni 2020 10:03:

    wat een handel .....weer lager ..... heb order ingelegd 14,25 om gak te verlagen maar wanneer gaan we nou eens weer wat verdienen aan Shell . De prijzen aan de pomp blijven gelijk of worden hoger.....
    Shell blijft een heel stabiel bedrijf ik denk dat alles gebaseerd is op sentiment en deze koers heeft niks te maken met bedrijfsvoering
    Shell is alles behalve stabiel. Iedereen focust zich op olie en no doubt about it dat olie gaat herstellen. De grootste inkomstenbron, gas, zit al jaren in een dalende trend. En de gasvoorraden blijven maar oplopen. In Azie gaat het gasgebruik toenemen in de komende jaren, maar dat is niet genoeg. Een milde winter in 2020 en gas gaat meemaken wat olie heeft meegemaakt.

    Shell heeft het dividend verlaagd met een reden. Ze konden de oliecrisis gemakkelijk overbruggen, maar doen er verstandig aan rekening te houden met een gascrisis, die als een sluipmoordenaar te werk gaat.
  3. kanhetlager 29 juni 2020 11:17
    (ABM FN-Dow Jones) BP heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van zijn petrochemische activiteiten aan INEOS voor 5 miljard dollar. Dit maakte BP maandag bekend.

    De deal moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouder, maar BP denkt de transactie nog voor het einde van dit jaar te kunnen afronden. De transactiesom wordt door INEOS in delen voldaan, te beginnen met een voorschot van 400 miljoen dollar. Het grootste deel wordt na afronding van de deal betaald.

    Met deze verkoop zet BP de volgende stap met zijn strategische plannen en wordt de balans versterkt. De oliereus heeft tevens zijn desinvesteringsplan ter waarde van 15 miljard dollar een jaar eerder dan verwacht af weten te ronden.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.

    Binck is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden.
  4. forum rang 8 Leefloon 29 juni 2020 12:22
    quote:

    kanhetlager schreef op 29 juni 2020 11:32:

    Ik vraag me af waarom Boeing net zoveel qua percentage is gedaald als Shell. Mijn boerenverstand zegt dat Boeing meer had moeten worden afgestraft of Shell minder?
    Sinds corona daalde bij Euronext de ICB-sector van Shell met -30,03%. Die van o.a. Airbus met -45,96%. In zo'n sectorale flop 10 is Oil, Gas and Coal de nummer 10 (van de 43), en is Aerospace and Defense de nummer 3. In een top 10 is de nummer 1 Alternative Energy, dus Shell zit YTD op de beurs ook in een andere hoek waar klappen vallen.

    Sinds corona, Euronext-noteringen (dus ook die van Boeing):

    Shell A -35,20%
    Shell B -39,51%
    Boeing -49,71%
    Airbus -52,71%

    Het uitgangspunt klopt dus niet. Shell moet "slechts" met +54,32% stijgen om het koersverlies goed te maken, Boeing met +98,85%, en Airbus met +111,46%. Niet eens ongeveer eenzelfde percentage daling.
  5. Underdog 29 juni 2020 12:36
    quote:

    RSA2020 schreef op 29 juni 2020 11:44:

    ok beurs is niet voorspelbaar. Maar je wilt het wel een beetje begrijpen. En dat de futures nu in ene oplopen is mij een raadsel gezien de Corona ontwikkelingen in VS. Van sentiment van de dag, gaan we naar sentiment van het uur.
    Gewoon kopen wat je denkt dat waarde heeft bij een bepaalde prijs en volgend jaar nog is kijken :)

    Niemand die het weet waar het schip strandt, maar als corona zou wegdeemsteren in amerika gaat het ineens weer snel gaan.

    Straks krijgen we nog wel een klap van hen. Ze willen graag de hele wereld meetrekken in hun miserie uiteraard. Momenteel zitten ze daar weer in een vlaag van pessimisme.
  6. kanhetlager 29 juni 2020 12:44
    quote:

    Leefloon schreef op 29 juni 2020 12:22:

    [...]
    Sinds corona daalde bij Euronext de ICB-sector van Shell met -30,03%. Die van o.a. Airbus met -45,96%. In zo'n sectorale flop 10 is Oil, Gas and Coal de nummer 10 (van de 43), en is Aerospace and Defense de nummer 3. In een top 10 is de nummer 1 Alternative Energy, dus Shell zit YTD op de beurs ook in een andere hoek waar klappen vallen.

    Sinds corona, Euronext-noteringen (dus ook die van Boeing):

    Shell A -35,20%
    Shell B -39,51%
    Boeing -49,71%
    Airbus -52,71%

    Het uitgangspunt klopt dus niet. Shell moet "slechts" met +54,32% stijgen om het koersverlies goed te maken, Boeing met +98,85%, en Airbus met +111,46%. Niet eens ongeveer eenzelfde percentage daling.
    14.67*1.5432=22.64. Dat was niet de koers voor de crisis! Ik ga uit van 26,50. Begin van de crisis in China
  7. [verwijderd] 29 juni 2020 13:54
    Het is begonnen:

    Schaliebedrijf Chesapeake failliet.

    Chesapeake gaat Chapter 11 in, de Amerikaanse insolventieregeling. Het bedrijf gaat gebukt onder een miljardenschuld en die is onhoudbaar geworden nu de inkomsten tegenvallen vanwege de lage gasprijzen.

    Chesapeake Energy was een van de pioniers in het fracken: een nieuwe winningtechniek om gas met veel druk uit steenlagen te halen. Het bedrijf was in 2002 jaar geleden nog niet veel waard, maar in 2012 was het de een na grootste aardgasproducent in de VS.

    Disruptor
    'In de tech sector worden bedrijven of mensen die de status quo door elkaar overhoop halen 'disruptors' genoemd. Voor de Amerikaanse schaliesector, was er geen grotere disruptor dan Chesapeake', zegt analist Alex Beeker van Wood Mackenzie, een consultant voor de energiesector.

    De uitbundige productiegroei van het bedrijf ging gepaard met zware schulden. In olie- en gas gaat het per definitie om grote bedragen. Chesapeake was het eerste schaliebedrijf dat de markt kwam met zogeheten junkobligaties: schuld met een laag kredietoordeel en dus een hoge rente.

    Miljardenschuld
    Het bedrijf verkocht volgens Wood Mackenzie de voorbije twintig jaar voor zo'n $50 mrd aan bezittingen - vooral olie- en gasvelden. Maar toen de grondstoffenprijzen daalden kwam ook de markt voor schalieolievelden piepend tot stilstand.

    Chesapeake heeft een schuld van $9 mrd. In de herstructurering moet daarvan $7 mrd worden weggestreept. Het bedrijf heeft gezegd dat de productie en de bedrijfsvoering gewoon zullen doorgaan, tijdens de herstructurering van de financiën.

    Weggevaagd
    Op de beurs van New York is de koers van het bedrijf weggevaagd. Vijf jaar geleden stond het aandeel nog op $2.274, dat is gedaald tot rond de $10.

    Bij de crash van de olieprijs in 2015 werd er ook al gesproken over een bankroet van Chesapeak. Toen had het bedrijf echter grote reserves die het kon verkopen. En ook waren de schulden gefinancierd tegen lagere rentes.

    Rente 10%
    Dit keer was het anders. Chesapeake kon zijn velden niet verkopen en had, zeker na de crash van 2015,te veel schulden op de balans. Tekenend voor de wankele positie is dat het bedrijf in december vorig jaar een deel van zijn schulden herfinancierde tegen een rente meer dan 10%: dat weerspiegelt het wantrouwen van beleggers.

    'Nieuw management heeft in een triage modus gezeten. Ze hebben geprobeerd om bezittingen te verkopen. Hun pogingen, hoe moedig ook, waren te weinig en te laat', zegt Beeker. 'Als ik Cheaspeak moet omschrijven in één woord, dan is dat 'overvloed'. Het is en verhaal van extremen.. Maar gas in een neerwaartse markt die zo lang aanhoudt, betekent dat ze met hun overvloedige risico hun tol betalen.'

    FD
  8. forum rang 8 Leefloon 29 juni 2020 14:16
    quote:

    kanhetlager schreef op 29 juni 2020 12:44:

    Ik ga uit van 26,50. Begin van de crisis in China
    Dat is "liegen" met statistieken, of een wel heel erg persoonlijke benadering waar een ander geen rekening mee zal houden. En mogelijk klopt de datum niet, maar dat geheel terzijde.

    De voor de beurs nog volkomen irrelevante eerste patiënt wordt zo ingezet om een ongerelateerde koersdaling van Shell mee te nemen. In werkelijkheid duurde het zo'n 8 weken voordat het genoemde corona de beurzen bereikte. Dit is een beursforum; geen medisch forum.

    In dat geval is het verder nutteloze antwoord dat vliegtuigen blijkbaar rimpellozer kunnen overstappen naar alternatieve energie, wat in die kleine 2 maanden het verschil was.

    In die onschuldige periode, die op de beurs helemaal coronaloos verliep en dus niets met het uitgangspunt te maken had:

    Boeing +0,00%
    Airbus -1,73%
    Shell B -13,00%
    Shell A -14,21%

    Corona, op de relevante beurzen, heeft Airbus dus véél harder geraakt.

    En anders mag je, met je extreem "zorgvuldige" bronvermelding, eens aangeven waar terug te vinden is dat corona wel de Amerikaanse (Boeing), Franse (Airbus) en Belgische (Boeing) beurzen bereikte, maar de Amerikaanse (Shell), Britse (Shell) en Nederlandse (Shell) beurzen niet.

    Kortom:als je een voor beurzen irrelevant uitgangspunt gebruik, noem dat er dan met precies hetzelfde boerenverstand eventjes bij. In je verhaal zit nu de kromme redenering dat de invloed van corona in de eerste 8 medische weken op een Amerikaanse notering (Boeing) nihil is, terwijl de invloed van corona in de eerste 8 medische op een Amerikaanse notering (Shell) fors zou zijn. Ongedocumenteerd.

    In jouw héle periode speelden er 2 dingen: de eerste 8 weken geen corona, maar al wel dit:

    #1 Alternative Energy: +47,09%
    #41 Old, Gas and Coal: -11,29%

    Door je financieel irrelevante beinperiode, zonder corona op de beurzen, smokkel je dat in je dat verschil in je verhaal over boerenverstand en corona.

    Airbus en Boeing zijn dus véél harder geraakt door corona dan Shell, terwijl de beurstrend van energietransities de fossiele reus harder raakte dan Airbius en Boeing. Uit helemaal niets blijkt dat een eerste patiënt onmiddellijk invloed had op Boeing en Shell, dus dat is een verhaallijn die meer thuishoort op een medisch forum.

    Voor een medisch forum is het daarentegen minder interessant dat corona de beurzen pas na 21 februari bereikte (AEX van 617,33 naar 593,30, Shell van 22,735 naar 21,86, Airbus van 130,84 naar 124,38). Over dat wel relevante het weekeinde heen dus -3,90% voor Shell A en -4,94% voor het meteen al harder geraakte Airbus.

    Boeing was bij Euronext té illiquide voor een vergelijking van dag op dag, met op beide dagen een nulomzet. De eerste post-corona koers van Boeing was met -23,41% lager. Maar dat betreft een voortaan maar beter te vermijden afwijkende, bijna willekeurige periode.

    Helaas voor je verhaal duurde het zo'n 8 weken totdat corona doordrong tot de beurzen. Wel blijkende uit alle dalingen, en zonder dat ergens uit blijkt dat de eerste patiënt onmiddellijk sommige delen van Wall Street (Boeing) bereikte, maar andere delen (Shell) niet. Kromme vergelijkingen voor op een beursforum, kromme uitkomsten. Shell kreeg 2 klappen, off-topic van alternatieve energie én van on-topic corona. Airbus en Boeing kregen een veel hardere klap, van alleen het on-topic corona. Het gebruikte uitgangspunt klopt dus niet, en die ene klap voor o.a. Airbus wordt er alleen maar groter door wanneer we een irrelevante begindatum uit december 2019 gaan gebruiken.
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 2350 2351 2352 2353 2354 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links