Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,992 25 apr 2024 11:32
  • +0,028 (+0,28%) Dagrange 9,860 - 10,015
  • 214.688 Gem. (3M) 1,8M

Info

3.560 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 11 juni 2020 08:09
    Cabinevakbond naar rechter om bepalen ontslagen door KLM

    Gepubliceerd op 11 juni 2020 07:47 | Views: 260

    Air France-KLM 10 jun
    5,12 0,00 (0,00%)

    AMSTERDAM (AFN) - Vakbond voor cabinepersoneel VNC sleept luchtvaartmaatschappij KLM voor de rechter vanwege de manier waarop het bedrijf toekomstige ontslagen wil bepalen. De bond wil dat KLM zich aan de afspraken in de cao houdt dat het laatst binnengekomen personeel ook weer als eerste weg moet. KLM wil nu echter liever een afspiegeling waarbij ontslagen vallen in alle leeftijdsgroepen.

    VNC wil dat het zogeheten last-in-first-out-principe dat in de cao afgesproken is behouden blijft. Volgens de vakbond is de duur van het dienstverband bij KLM zo belangrijk bij het carrièreverloop dat daarvan afwijken niet acceptabel is. Verder beklaagt de bond zich er over dat de luchtvaartmaatschappij af wil wijken van de afspraken, maar daar nog geen vastomlijnd plan voor heeft. KLM vroeg vakbonden VNC en FNV Cabine om ideeën.

    De discussie is belangrijk omdat bij KLM een grote reorganisatie dreigt. Door het coronavirus is de vraag naar vliegreizen gekelderd en luchtvaartbedrijven verwachten dat het nog jaren duurt voordat het niveau van vorig jaar weer kan worden bereikt. Vakbonden gaven al eerder aan te verwachten dat KLM in juli bekend maakt hoeveel werknemers er weg moeten.

    Wanneer het kort geding dient, is nog niet bekend.
  2. forum rang 10 voda 11 juni 2020 16:32
    Alle klanten KLM met een voucher kunnen geld terug vragen

    Gepubliceerd op 11 juni 2020 16:28 | Views: 0

    Air France-KLM 16:15
    4,76 -0,36 (-7,07%)

    AMSTELVEEN (AFN) - Alle klanten van KLM die vanwege het uitvallen van een vlucht een voucher kregen, kunnen deze omruilen voor cash geld. Tot nu toe gold de geldteruggarantie alleen voor tickets met een datum na 15 mei. De luchtvaartmaatschappij benadrukt dat gezien de omvang van de crisis en het aantal annuleringen, het langer duurt dan normaal om de transacties te verwerken.
  3. forum rang 10 voda 16 juni 2020 10:17
    'Air France mindert binnenlandse vliegverbindingen om milieueis'

    Gepubliceerd op 16 juni 2020 09:02 | Views: 820

    Air France-KLM 10:01
    4,95 +0,27 (+5,72%)

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France gaat met een deel van haar binnenlandse verbindingen stoppen, om aan milieueisen van de Franse overheid te voldoen. Dat meldt zakenkrant Les Echos zonder bronnen te benoemen. De minder winstgevende vluchtroutes bij dochtermaatschappij HOP, een binnenlandse vervoerder, zullen ophouden te bestaan.

    Eerder kreeg Air France-KLM een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro uit Parijs. Volgens de Franse minister van Financiën Bruno le Maire waren daar duurzaamheidseisen aan verbonden. De luchtvaartcombinatie liet eerder weten dat vooral bij lokale vluchten van Air France een slag te maken was.

    De vliegverbindingen van HOP vanuit de luchthaven Parijs Orly komen waarschijnlijk te vervallen. Veel van die slots zullen dan overgaan naar Transavia, de budgetvlieger van KLM. Daarover wordt overleg gevoerd met de piloten van Transavia. Het schrappen van vluchten bij HOP zal gepaard gaan met ontslagen van bijna een derde van het grondpersoneel. De maatschappij wil daarover voor begin juli een akkoord bereiken met de bonden. Daarnaast moet ook de Franse overheid de plannen, die de werkgelegenheid raken, goedkeuren.

    Air France blijft wel zijn belangrijkste binnenlandse routes uitvoeren naar Toulouse, Marseille, Nice en enkele Franse eilanden zoals Corsica.
  4. forum rang 10 voda 16 juni 2020 11:11
    Transavia schikt met gedupeerde reizigers om coronavoucher, KLM houdt voet bij stuk

    De rechtszaak tegen Transavia, aangespannen door gedupeerde klanten die geld terugeisen, is van de baan. De luchtvaartmaatschappij heeft geschikt. KLM houdt wel voet bij stuk.

    Natasja de Groot 16-06-20, 10:39 Laatste update: 10:56

    Het juridisch geschil draait om klanten die tegen hun zin een coronavoucher hebben gekregen nadat hun vlucht was geannuleerd en hun geld terug willen. Een groep van 85 klanten krijgt nu van Transavia het volledige bedrag teruggestort, zo laat claimstichting Aviclaim weten die namens de groep de zaak had aangespannen. De zaak zou morgen voor de rechtbank dienen. Het gaat om een totaalbedrag van in totaal 21.000 euro.

    KLM daarentegen laat de zaak wel voor de rechter komen. De luchtvaartmaatschappij zal met een verweer moeten komen, zo heeft de rechter vandaag bepaald. Deze zaak is aangespannen door Aviclaim namens 25 mensen die een bedrag van in totaal 18.000 euro terugeisen.

    Kiezen
    Volgens het Europees passagiersrecht moet de klant bij het schrappen van een vlucht kunnen kiezen tussen geld of een omboeking. Als de maatschappijen niet kunnen omboeken en als de klant de coronavoucher weigert, dan moeten zij de klant terugbetalen, zo benadrukte de Europese Commissie recent.

    Volgens claimbureau Aviclaim is het opvallend dat KLM de zaak toch laat voorkomen. Zeker omdat KLM vorige week aangaf dat mensen die vanwege het uitvallen van een vlucht een voucher kregen deze alsnog kunnen omruilen voor geld. Tot nu toe gold de geldteruggarantie alleen voor tickets met een datum na 15 mei.

    Aviclaim zegt ook andere luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa, easyJet, Veuling, Ryanair en Tui nog te zullen dagvaarden. Er zijn bij het claimbureau bijna 3400 claims binnengekomen, het gemiddeld ticketbedrag is 675 euro.

    www.ad.nl/economie/transavia-schikt-m...
  5. forum rang 10 voda 17 juni 2020 14:54
    Air France wil 8300 werknemers vrijwillig laten vertrekken

    Gepubliceerd op 17 juni 2020 14:41 | Views: 78

    Air France-KLM 14:33
    4,82 -0,05 (-0,99%)

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Air France maakt plannen voor een vrijwillige vertrekregeling om het personeelsbestand in te krimpen. Op deze manier hoopt de luchtvaartmaatschappij als gevolg van de coronacrisis gedwongen ontslagen te beperken of te voorkomen.

    De maatschappij wil tot 8300 banen schrappen, waarvan 300 piloten, 2000 leden van het cabinepersoneel en 6000 grondmedewerkers. De bezuinigingen bij Air France zouden 17 procent van alle medewerkers kunnen treffen, aldus ingewijden. Het bedrijf wil geld besparen nu het door de crisis een groot deel van de vloot aan de grond houdt.

    De op één na grootste luchtvaartmaatschappij van Europa bereidt zich voor om het definitieve plan in de komende weken bekend te maken. Verwacht wordt dat zusterbedrijf KLM ook binnenkort een ontslagronde bekendmaakt. De Nederlandse maatschappij kwam al eerder met een vrijwillige vertrekregeling.

    Ook bij andere maatschappijen beginnen de gevolgen van de coronacrisis merkbaar te worden in de vorm van ontslagen. British Airways maakte eerder bekend 12.000 banen te schrappen, en het Duitse Lufthansa zou 22.000 voltijdbanen te veel hebben.
  6. forum rang 10 voda 18 juni 2020 09:19
    Franse minister roept Air France op geen mensen te ontslaan

    Gepubliceerd op 18 juni 2020 09:08 | Views: 143

    Air France-KLM 17 jun
    4,68 0,00 (0,00%)

    PARIJS (AFN/RTR/AFP) - De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire heeft Air France opgeroepen om af te zien van gedwongen ontslagen. Hij liet tegenover radiozender France Inter weten dat door de coronacrisis aanpassingen in het personeelsbestand nodig zijn bij de noodlijdende luchtvaartmaatschappij. Maar onvrijwillig vertrek van medewerkers van het zusterbedrijf van KLM noemt hij in een radio-interview een "belangrijke rode lijn".

    Ingewijden meldden deze week aan persbureau Bloomberg dat Air France tot 8300 banen wil schrappen via een vrijwillige vertrekregeling. Net zoals andere luchtvaartmaatschappijen heeft het bedrijf zwaar te lijden gehad onder de coronacrisis, die het vrijwel onmogelijk maakte om nog vluchten uit te voeren.

    Hij wilde in het interview niet bevestigen of de luchtvaartmaatschappij inderdaad via een vertrekregeling van ruim 8000 medewerkers af wil. "Ik zou graag willen dat het om minder dan 8000 banen gaat", zei hij over het aantal.
  7. forum rang 10 voda 18 juni 2020 10:10
    Franse minister wil geen gedwongen ontslagen Air France

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,654 -0,021 -0,45 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,654 -0,021 -0,45 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, heeft donderdag Air France opgeroepen om gedwongen ontslagen te voorkomen.

    Tegenover de Franse radiozender France Inter liet Le Maire weten dat het verbieden van ontslagen tot faillissement kan leiden en dat dit voor niemand goed is. "Ook niet voor de belastingbetaler", aldus de minister.

    Desondanks wil Le Maire dat er geen gedwongen ontslagen volgen.

    Air France zou aansturen op 8.300 vrijwillige ontslagen, zo meldde persbureau Bloomberg woensdag op basis van bronnen. Volgens deze bronnen zou het zwaar getroffen bedrijf 300 piloten, 2.000 cabinepersoneelsleden en 6.000 leden van het grondpersoneel willen zien vertrekken.

    Le Maire wilde tegenover France Inter niet bevestigen of er daadwerkelijk zoveel banen op de tocht staan. "Ik hoop dat het er minder zullen zijn dan 8.000", aldus de Franse minister.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  8. forum rang 10 voda 19 juni 2020 07:58
    Opstelling Fransen maakt staatssteun KLM verre van zeker - media

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,577 0,00 0,00 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,577 0,00 0,00 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) De door minister van Financiën Wopke Hoekstra aan KLM toegezegde leningen tot 4 miljard euro aan onderdeel KLM van Air France-KLM ondervindt de nodige tegenwind nu de Fransen de controle over de besteding van die leningen willen, terwijl Den Haag die juist alleen ten goede aan KLM wil laten komen. Dit schreef Het Financieele Dagblad vrijdag op basis van bronnen die op de hoogte van de onderhandelingen zijn.

    De krant haalde één van de opties naar voren die verband houdt met de raad van commissarissen, waarbij het aantal leden bij KLM wordt vergroot van 9 naar 11, zodat de Nederlandse tak de meerderheid verwerft. Voor Parijs zou dit volgens de krant onbespreekbaar zijn. Of die twee extra commissarissen er in opdracht van de overheid zouden zitten, is onduidelijk.

    Een alternatief is het benoemen van een vertrouwenspersoon, een ’trustee’, die toeziet op de besteding van het overheidsgeld. De vraag is hoeveel macht een dergelijke waakhond krijgt. Ook een goedkeuringsrecht voor investeringen boven een bepaald bedrag is een mogelijkheid.

    De verwachting in politiek Den Haag is dat er uiterlijk eind volgende week meer duidelijk wordt over het steunpakket, aldus het FD.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  9. forum rang 10 voda 22 juni 2020 09:24
    Frankrijk wil trein als alternatief voor lokale vluchten

    Gepubliceerd op 22 juni 2020 09:03 | Views: 338

    Air France-KLM 09:04
    4,43 -0,13 (-2,94%)

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Frankrijk is van plan om waar mogelijk binnenlandse vluchten te verbannen. De Franse onderminister voor Transport, Jean-Baptiste Djebbari, noemde op de Franse radio de trein als alternatief. Het gaat volgens hem dan om routes tussen steden die per spoor binnen 2,5 uur afgelegd kunnen worden.

    De Franse overheid heeft er bij Air France op aangedrongen om de korte vluchten uit het schema te halen als onderdeel van het steunpakket. Onder meer de milieuvervuiling speelt bij de kwestie een grote rol. Door de korte verbindingen te verbieden, moet ook voorkomen worden dat prijsvechters op de betreffende routes duiken, aldus Djebbari.

    Eerder kreeg Air France-KLM een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro uit Parijs. Volgens de Franse minister van Financiën Bruno le Maire waren daar duurzaamheidseisen aan verbonden. De luchtvaartcombinatie liet eerder weten dat vooral bij lokale vluchten van Air France een slag te maken was.
  10. forum rang 10 voda 22 juni 2020 17:11
    Rutte ontvangt Macron

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,367 -0,195 -4,27 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,367 -0,195 -4,27 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) Minister-president Mark Rutte ontvangt dinsdag de Franse president Emmanuel Macron. Dit meldde het Nederlandse ministerie van Algemene Zaken maandag.

    Tijdens de ontmoeting zal onder meer gesproken worden over het voorstel van de Europese Commissie voor een herstelfonds voor landen die getroffen zijn door het coronavirus en over de meerjarenbegroting van de Europese Unie.

    Persbureau Reuters meldde op basis van bronnen dat Macron en Rutte het ook zullen hebben over Air France-KLM.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  11. forum rang 10 voda 26 juni 2020 07:16
    Nederland akkoord over steunpakket Air France-KLM - media

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,143 0,00 0,00 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,143 0,00 0,00 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse overheid heeft een akkoord bereikt met Frankrijk om 3,4 miljard euro aan financiële steun te geven aan Air France-KLM. Dit meldde persbureau Reuters vrijdag op basis van bronnen.

    Volgens de bronnen zal Nederland directe leningen en garanties afgeven aan KLM. Ook komt er iemand in het bestuur die erop zal toezien dat het geld wordt gebruikt voor de juiste doeleinden.

    Diverse media meldden donderdagavond al dat het kabinet vrijdagochtend details bekend zal maken over een steunpakket voor KLM. Om 08.00 uur geven minister van Financiën Wopke Hoekstra en minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen een persconferentie. Reuters merkte op dat in de aankondiging van de conferentie op de website van Air France-KLM al kortstondig het bedrag van 3,4 miljard euro werd genoemd.

    In april werd bekend dat het Nederlandse deel van Air France-KLM kan rekenen op 2 miljard tot 4 miljard euro aan financiële steun uit Den Haag. Frankrijk hielp Air France en de gehele luchtvaartgroep eerder al met een noodpakket van 7 miljard euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  12. forum rang 10 voda 26 juni 2020 08:21
    KLM ontvangt 3,4 miljard euro van Nederlandse overheid

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,143 0,00 0,00 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,143 0,00 0,00 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) KLM krijgt van de Nederlandse overheid 3,4 miljard euro aan steun. Dit maakte Air France-KLM vrijdag voorbeurs bekend.

    Het betreft 1 miljard euro aan directe leningen en een kredietfaciliteit van 2,4 miljard euro. Deze faciliteit wordt verstrekt door elf banken, waaronder drie Nederlandse banken en acht internationale banken. Voor 90 procent van de 2,4 miljard euro wordt door de staat een garantie afgegeven.

    De faciliteit heeft een looptijd van 5 jaar en een couponrente gelijk aan de EURIBOR-rente plus een opslag van 1,35 procent. Voor de garantie door de Nederlandse staat betaalt het luchtvaartbedrijf 0,50 procent in het eerste jaar, 1,00 procent in het tweede en derde jaar en 2,0 procent na het derde jaar.

    De lening van 1 miljard euro heeft een looptijd van 5,5 jaar en een EURIBOR-rente met een opslag van 6,25 procent in het eerste jaar, van 6,75 procent in het tweede en derde jaar en 7,75 procent voor jaar vier en daarna.

    De lening van de Nederlandse overheid is achtergesteld op de kredietfaciliteit van de banken.

    KLM mag pas weer dividend uitkeren aan aandeelhouders als deze twee leningen volledig zijn terugbetaald.

    Voor de staatssteun moet nog wel toestemming komen van de Europese Commissie en het Nederlandse parlement.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. A
  13. forum rang 10 voda 26 juni 2020 08:53
    Update: KLM ontvangt 3,4 miljard euro van Nederlandse overheid
    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,143 0,00 0,00 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,143 0,00 0,00 % Euronext Paris
    (ABM FN-Dow Jones) KLM krijgt van de Nederlandse overheid 3,4 miljard euro aan steun. Dit maakte Air France-KLM vrijdag voorbeurs bekend.

    Het betreft 1 miljard euro aan directe leningen en een kredietfaciliteit van 2,4 miljard euro. Deze faciliteit wordt verstrekt door elf banken, waaronder drie Nederlandse banken en acht internationale banken. Voor 90 procent van de 2,4 miljard euro wordt door de staat een garantie afgegeven.

    De faciliteit heeft een looptijd van 5 jaar en een couponrente gelijk aan de EURIBOR-rente plus een opslag van 1,35 procent. Voor de garantie door de Nederlandse staat betaalt het luchtvaartbedrijf 0,50 procent in het eerste jaar, 1,00 procent in het tweede en derde jaar en 2,0 procent na het derde jaar.

    De lening van 1 miljard euro heeft een looptijd van 5,5 jaar en een EURIBOR-rente met een opslag van 6,25 procent in het eerste jaar, van 6,75 procent in het tweede en derde jaar en 7,75 procent voor jaar vier en daarna.

    De lening van de Nederlandse overheid is achtergesteld op de kredietfaciliteit van de banken.

    KLM mag pas weer dividend uitkeren aan aandeelhouders als deze twee leningen volledig zijn terugbetaald. Ook bonussen mogen niet worden uitgekeerd.

    Tevens is er met Air France-KLM afgesproken dat de eenzijdige opzegtermijn voor de hubfunctie van Schiphol wordt verlengd van negen maanden naar vijf jaar.

    Daarnaast moet KLM de kosten met 15 procent terugdringen. Hier wordt uitgegaan van het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, aldus minister Wopke Hoekstra en Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer.

    Dit houdt in dat de werknemers die minstens driemaal modaal verdienen ten minste 20 procent moeten inleveren op hun arbeidsvoorwaarden.

    Verder zal KLM het aantal nachtvluchten verlagen van 32.000 vluchten per jaar naar niet meer dan 25.000.

    KLM moet zich ook committeren aan een afname van de CO2-uitstoot van de luchtvaartsector met 50 procent per passagier kilometer in 2030 ten opzichte van 2005.

    In een persconferentie liet minister Hoekstra van Financiën weten dat meer steun niet is uitgesloten, als de 3,4 miljard euro niet voldoende blijkt.

    Om ervoor te zorgen dat de uitvoering van de gemaakte afspraken gecontroleerd wordt, is door het kabinet een zogenoemde ‘state agent’ aangesteld om toezicht te houden op de besteding van het geld.

    Voor de staatssteun moet nog wel toestemming komen van de Europese Commissie en het Nederlandse parlement.

    Update: om meer informatie toe te voegen.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  14. forum rang 10 voda 26 juni 2020 13:35
    Beursblik: steun KLM positief

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,252 0,109 2,63 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,252 0,109 2,63 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) Het Nederlandse steunpakket waar KLM aanspraak op kan maken, is positief. Dit stelde ING vrijdag in een rapport.

    Analist Quirijn Mulder van ING merkte op dat het persbericht van vanochtend geen melding maakt van een aandelenemissie in ruil voor de leningen van de Nederlandse overheid. "Dit voorkomt verwatering", aldus de analist.

    Mulder merkte op dat de Nederlandse leningen een langere looptijd hebben dan de Franse leningen, vooral voor wat betreft de kredietfaciliteit van 2,4 miljard euro. Deze heeft een vaste looptijd van vijf jaar tegen drie jaar bij de Fransen. De Nederlandse lening is ook "ietwat" goedkoper dan de Franse.

    Mulder merkte verder op dat KLM duurzamer moet worden, maar ook concurrerend moet blijven. Volgens de analist is dit een lastige combinatie.

    Om ervoor te zorgen dat de gemaakte afspraken worden nageleefd, is door het kabinet een zogenoemde ‘state agent’ aangesteld om toezicht te houden op de besteding van het geld. "De Nederlandse belangen worden behartigd en KLM kan ‘blauw’ blijven", aldus Mulder.

    Al met al noemde ING het steunpakket positief, maar er zijn nog wel vragen. ING vreest dat tegen 2024 Frankrijk het grootste belang in Air France-KLM in handen heeft, terwijl de Nederlandse overheid met de meeste leningen zit.

    ING handhaafde het Houden advies op Air France-KLM met een koersdoel van 8,00 euro. Het aandeel steeg vrijdagochtend met 4,7 procent tot 4,34 euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  15. forum rang 10 voda 26 juni 2020 13:38
    Ryanair in verweer tegen 'illegale staatssteun' KLM

    Gepubliceerd op 26 juni 2020 11:18 | Views: 2.402

    Air France-KLM 13:10
    4,25 +0,10 (+2,49%)

    AMSTERDAM (AFN) - Ryanair wil dat de Europese Commissie voor het steunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM gaat liggen. Volgens de Ierse prijsvechter is sprake van illegale staatssteun en wordt met het steunpakket ook de concurrentie verstoord.

    Het is zeker niet voor het eerst dat Ryanair zich verzet tegen overheidssteun aan luchtvaartmaatschappijen. Ook eerdere steun van overheden aan Air France en Lufthansa kon rekenen op Iers verzet.

    Volgens KLM-baas Pieter Elbers voldoet de steun aan de voorwaarden van Brussel en is geenszins sprake van een "free ride". De steun aan KLM komt bovenop een steunpakket van de Franse overheid van 7 miljard euro waarmee de steun aan Air France-KLM uitkomt op 10,4 miljard euro.
  16. forum rang 10 voda 26 juni 2020 13:42
    Verbazing bij vakbond over precieze afspraken bezuinigingen

    Gepubliceerd op 26 juni 2020 10:58 | Views: 2.292

    Air France-KLM 13:18
    4,26 +0,11 (+2,70%)

    AMSTERDAM (ANP) - De precieze afspraken over de hoogte van personeelsbezuinigingen bij KLM en hoe deze verdeeld dienen te worden, heeft verbazing gewekt bij onder meer pilotenvakbond VNV. Volgens de bond is feitelijk de uitkomst van een cao-overleg en de precieze verlaging van individuele arbeidsvoorwaarden gedicteerd.

    Bij KLM moeten de kosten structureel met 15 procent omlaag als onderdeel van het steunpakket van 3,4 miljard euro. VNV snapt dat er moet worden bezuinigd. De bond heeft met collegabonden De Unie en de NVLT al op 5 mei een intentieverklaring getekend die onderstreept dat zij ook hun verantwoordelijkheid nemen bij de opgave die voorligt.

    De pilotenbond benadrukt echter dat in de afgelopen periode vakbonden en ondernemingsraad niet betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de voorwaarden en bezuinigingseisen. Dit ondanks herhaaldelijke verzoeken. "Het Nederlandse poldermodel, gebaseerd op consensus tussen sociale partners, is hiermee terzijde geschoven", zo klinkt het.

    Volgens VNV is het aan KLM en aan de bonden om gezamenlijk te komen tot de meest effectieve en passende maatregelen om de maatschappij door de crisis te loodsen. "Wij gaan ervan uit dat die rolverdeling uiteindelijk ook zal worden gerespecteerd. "
  17. forum rang 10 voda 26 juni 2020 13:43
    'Weinig rare haken en ogen aan steun KLM'

    Gepubliceerd op 26 juni 2020 09:40 | Views: 1.959

    Air France-KLM 13:18
    4,26 +0,11 (+2,70%)

    AMSTERDAM (AFN) - De voorwaarden voor de staatssteun aan luchtvaartmaatschappij KLM hebben de goedkeuring van kenners bij ING. De marktvorsers merken op dat na de lange onderhandelingen over de financiering vooral naar voren komt dat er geen voorwaarden zijn gesteld aan het versterken van het eigen vermogen in ruil voor leningen. Daarmee is ook geen sprake van potentiële verwateringseffecten.

    De steun bestaat uit een directe lening van 1 miljard euro met een looptijd van 5,5 jaar, en overheidsgaranties tot 90 procent op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro. De lenigen van de Nederlandse overheid is iets goedkoper, merkt ING op.

    Verder wordt van KLM gevraagd om te verduurzamen, maar tegelijkertijd concurrerend te blijven. Dat impliceert volgens ING dat de duurzaamheid onder druk kan komen te staan als de concurrentie toeneemt. Verder wijst ING op de Nederlandse belangen die zijn geadresseerd. Over het geheel genomen is het nieuws positief, aldus de kenners. Maar het roept ook vragen op, over bijvoorbeeld het aandelenbelang van Frankrijk in 2024 en de uitstaande leningen aan Nederland tegen die tijd.

    ING houdt vast aan zijn hold-advies met een koersdoel van 8 euro. Het aandeel Air France-KLM was vrijdag omstreeks 09.30 uur de sterkste stijger in de MidKap met een winst van 4,7 procent op 4,35 euro.
  18. forum rang 10 voda 26 juni 2020 15:03
    Staatsagent gaat Nederlandse miljardensteun aan KLM bewaken

    Het kabinet geeft €3,4 mrd noodsteun aan KLM om de luchtvaartmaatschappij door de coronacrisis te loodsen. Het gaat om €1 mrd aan directe leningen door de overheid en €2,4 mrd aan garanties op commerciële leningen. De staat garandeert maximaal 90% van deze bankleningen.

    Dat blijkt uit het steunakkoord dat de ministers Wopke Hoekstra van Financiën en Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vrijdag presenteerden na wekenlange onderhandelingen met KLM, de banken, moederbedrijf Air France-KLM AF€4,20+1,38% en de Franse regering. Als tegenprestatie moet het luchtvaartbedrijf reorganiseren en de salarissen van de grootverdieners verlagen. Voor 1 oktober moet KLM een plan presenteren waarin de kosten met 15% zijn teruggebracht.

    Als onderdeel van het steunpakket heeft het kabinet ook nieuwe afspraken gemaakt met moederbedrijf Air France-KLM over de zogeheten staatsgaranties. Die garanderen dat Schiphol zijn netwerkfunctie behoudt en KLM Nederland als thuisbasis heeft. Air France-KLM kon die afspraken tot dusver eenzijdig opzeggen met een opzegtermijn van negen maanden. Dit is nu verlengd naar vijf jaar. In de Tweede Kamer en binnen KLM bestond eerder de vrees dat Air France-KLM Nederlandse activiteiten zou overhevelen naar Parijs.

    Staatsagent
    Een speciale state agent, oftewel een staatsagent, krijgt de opdracht te voorkomen dat de miljardensteun voor KLM verdwijnt naar het Franse moederbedrijf Air France-KLM. Het is Nederland evenwel niet gelukt om de meerderheid van de zetels te bemachtigen in de raad van commissarissen van KLM, een voorstel dat volgens ingewijden ook op tafel heeft gelegen.

    Hoekstra noemt de staatsagent 'een slot op de deur', zei hij vrijdagochtend tijdens een persconferentie op Financiën. 'Hij kan aanschuiven bij de raad van commissarissen, hij kan monitoren en heeft een directe link met ons', aldus de minister van Financiën. 'Hij kan informatie delen en kan de onderneming aanspreken.'

    KLM moet ook gaan reorganiseren. Zo wil het kabinet dat de grootverdieners bij KLM — lees de piloten — meer inleveren dan personeel met een kleiner inkomen. De Staat heeft aan KLM gevraagd dat werknemers die meer dan drie keer modaal verdienen minimaal 20% van het salaris inleveren. Ook krijgen aandeelhouders gedurende vijf jaar geen dividend.

    Op het gebied van duurzaamheid en hinderbeperking krijgt KLM ook voorwaarden opgelegd, al gaat het hier grotendeels om de herbevestiging van al bestaande afspraken. Zo is KLM verplicht de CO2-uitstoot per passagier per kilometer in 2030 met 50% terug te brengen ten opzichte van 2005. Vanaf dat jaar moet ook 14% van de gebruikte kerosine duurzaam zijn.

    Lange adem
    Beide maatregelen zijn al opgenomen in het Akkoord Duurzame Luchtvaart. Zij gelden dus niet specifiek voor KLM, maar voor de gehele luchtvaartsector. 'Wel nieuw is dat de handtekening van KLM er nu onder staat', zei minister Van Nieuwenhuizen. Het aantal nachtvluchten op Schiphol wordt de komende jaren stapsgewijs afgebouwd van 32.000 naar 25.000. Ook KLM moet hieraan bijdragen.

    Het akkoord over de noodsteun liet meer dan twee maanden op zich wachten. Op vrijdagavond 24 april kondigde Hoekstra al een noodpakket aan van €2 mrd tot €4 mrd, maar zei over de voorwaarden nog te moeten onderhandelen. Hoekstra zei toen ook al dat het Nederlandse belastinggeld alleen bestemd is voor KLM en dus niet naar de Franse zustermaatschappij mag vloeien. Diezelfde avond schoot de Franse overheid Air France te hulp met een steunpakket van €7 mrd.

    Net als de Franse Staat heeft Nederland een belang van 14% in Air France-KLM, de combinatie die in 2003 het licht zag. Nederland heeft vier zetels in het negentienkoppige bestuur van het Franse moederbedrijf. In de raad van commissarissen van dochterbedrijf KLM worden vier van de negen zetels bezet door Nederlanders.

    Leningen
    KLM krijgt €3,4 mrd in de vorm van leningen. €1 mrd hiervan komt direct van de Nederlandse Staat. Het restant wordt geleverd door banken. Die leningen worden tot 90% gegarandeerd door de overheid. De directe lening van de overheid kan eventueel worden omgezet in aandelen Air France-KLM als later dit jaar wordt besloten tot een kapitaalinjectie. Dit geldt ook voor de leningen van de Franse overheid aan Air France.
    De overheidslening van €1 mrd loopt tot eind 2025 en wordt in verschillende delen verstrekt, afhankelijk van of KLM zich houdt aan de gestelde voorwaarden. Pas als het kabinet hier een positief oordeel over velt, verstrekt het een volgend deel van de lening.

    Bij de bankleningen zijn elf banken betrokken, waaronder ABN Amro, ING en Rabobank. De looptijd bedraagt vijf jaar en KLM moet hierop een marge betalen van 1,35% bovenop het euribor-tarief. De staatsgarantie kost ook geld: 0,5% rente in het eerste jaar, oplopend tot 2% in jaar drie en verder. De lening van €1 mrd die de staat zelf verstrekt, kent een rentepercentage van 6,25% boven het euribor-tarief, oplopend tot 7,75%.

    Volledig lam
    De leningen zijn hard nodig. KLM ondervindt hinder van de corona-uitbraak, die het internationale luchtvaartverkeer vrijwel volledig lam legde. De maatschappij heeft het aantal vluchten weer opgevoerd, maar de verwachting is dat het nog lang duurt voordat de luchtvaartsector weer volledig is hersteld van deze klap. Zelf rekent KLM erop dat het bedrijf in 2021 zo'n 20% kleiner zal zijn dan voor de coronacrisis.

    Volgens KLM-president Pieter Elbers zit KLM momenteel in een crisis van ongekende omvang. 'Het financieringspakket is noodzakelijk om de komende periode de lange en moeilijke weg van herstel veilig te stellen', reageert hij in een persverklaring.
    Nu er een akkoord ligt over het noodsteunpakket kan KLM zijn reorganisatieplannen uitwerken. Deze zomer wordt naar verwachting duidelijk hoe veel van de in totaal 30.000 banen verloren gaan bij de luchtvaartmaatschappij. Met de bonden moeten nog afspraken worden gemaakt over een sociaal plan. Intussen ligt er al een aanbod voor een vrijwillige vertrekregeling.

    fd.nl/ondernemen/1349255/staatsagent-...
3.560 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links