Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

38.978 Posts
Pagina: «« 1 ... 929 930 931 932 933 ... 1949 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ffff 5 juni 2020 09:58
    Even de economische gevolgen van de lage waterstand in de Rijn:

    1: Het Belgische spoorwegbedrijf Lineas overweegt extra treinen in te zetten van de Antwerpse haven naar Duitsland als de Rijn zo slecht bevaarbaar blijft de komende zomer.
    Schepen kunnen slechts een deel van hun capaciteit gebruiken.

    2: Nog een aardige: Terwijl de ECB en de Duitse Bundesbank met honderden miljarden aan het strooien waren, was er een oplettende journalist die op de Main een gigantische duwboot zag waarop slechts één container. De journalist opperde: de dames en heren bankiers hoeven alleen maar naar buiten te kijken om te zien hoe het met de economie momenteel gaat….

    Enfin, onbegrijpelijk, maar de AEX is al weer meer dan 40 procent gestegen ten opzicht van zijn malaisedieptepunt op 18 maart en de Bel 20 ook al weer meer dan 30 procent. En aan de DAX kun je nu ook niet meteen zien dat er slechts één container op zo'n gigantische duwboot stond…. Zo nu en dan zijn beursindexen niet goed uit te leggen, maar eerlijk = eerlijk: Het is wel even bijkomen na al die ellende.

    Wel weer heel positief: Gisteren vijfhonderd km gereden en opvallend, gigantisch veel vrachtwagens op de weg. Dus blijkbaar gaat vervoer nu al voor deel over de weg wat niet via het water kan. Is maar een gok hoor, maar wel ontzettend druk aan vrachtwagens.

    Peter

  2. forum rang 7 ffff 5 juni 2020 10:56
    JZ,

    Die ene container kan zowel een teken zijn van de flink verminderde economische activiteit, als van de echt lage waterstanden in de Rijn. Twee weken geleden klaagde met name BASF in Ludwigshafen daar ook al over. Duitse sites.

    Nog heel even geduld en dan komt dat Zweedse meiske weer jengelen….. Veel te veel vrachtwagens en al die vliegtuigen weer in de lucht….
  3. [verwijderd] 5 juni 2020 11:56
    Vroeger leerde ik op de basisschool dat Nederland een zeeklimaat heeft, en dat heeft het nu nog. Cfb: gematigd zeeklimaat; de warmste maand van het jaar heeft een gemiddelde maandtemperatuur van minder dan 22 °C. Voorbeelden zijn Groot-Brittannië, Nederland en België.

    En toen kwamen de klimaatdeskundigen die verkondigden dat Nederland een mediterraan klimaat zou krijgen en het mediterraan klimaat zou veranderen in een woestijnklimaat.

    Niets van dit alles is gebeurd.

    Wat er wel is gebeurd is dat zij weer aanzien als klimaat, de onnozelen. Er is niemand nu op Aarde die ooit het klimaat zal zien veranderen. Het klimaat zien veranderen dat kan helemaal niet. Je kan alleen waarnemen wat het klimaat was in vroegere tijden. En het klimaat voorspellen kan ook niet, allemaal idioterie en hysterie.
  4. JZ 5 juni 2020 12:05
    quote:

    ffff schreef op 5 juni 2020 10:56:

    Nog heel even geduld en dan komt dat Zweedse meiske weer jengelen….. Veel te veel vrachtwagens en al die vliegtuigen weer in de lucht….
    Heavily overrated little girl; mooi laten jengelen, op de achtergrond. Vrachtvervoer door de lucht prima, maar dat massatoerisme aan banden leggen.
  5. forum rang 9 objectief 5 juni 2020 12:05
    quote:

    Just1 schreef op 5 juni 2020 11:56:

    Vroeger leerde ik op de basisschool dat Nederland een zeeklimaat heeft, en dat heeft het nu nog. Cfb: gematigd zeeklimaat; de warmste maand van het jaar heeft een gemiddelde maandtemperatuur van minder dan 22 °C. Voorbeelden zijn Groot-Brittannië, Nederland en België.

    En toen kwamen de klimaatdeskundigen die verkondigden dat Nederland een mediterraan klimaat zou krijgen en het mediterraan klimaat zou veranderen in een woestijnklimaat.

    Niets van dit alles is gebeurd.

    Nou vraag dat maar aan de betrokken boeren/landbouwers, die weten al lang dat we geen zeeklimaat meer hebben. Droogte/droogte/bosbranden etc. En dan de deskundigen "'onnozel" noemen, kom uit je kot en rij de natuur in, dan kun je het zelf zien.
  6. forum rang 10 rationeel 5 juni 2020 13:31
    quote:

    gokker schreef op 5 juni 2020 09:17:

    [...]
    Je woont dan zeker aan de veilige kant van de Waterlinie?
    Toch wel geleerd over de ARK van Noach?
    De koeien gaven melk, zijn vrouw karnde de melk en er was boter...voor op het brood;)

    De planten werden die ook gered? Vraag voor BDB:)
    Hoe zou je anders aan brood kunnen komen en de groenten die moeten, net als de melk trouwens.

    Je hebt er echt wel 21 ste eeuw kennis voor nodig om te overleven, of waren de vissen soms gewoon met de ark mee gezwommen, om zich te laten opeten. Dan heb je geloof ik wel al volwaardig voedsel. Daar kan JOSTI:) ons over voorlichten.

    Is het soms een goed plan, als wij als...***DRAADJE***... eens zouden beginnen met een ARK te bouwen? ;)
  7. forum rang 10 rationeel 5 juni 2020 22:05
    Stop met massaal kappen van bossen

    Brief van de dag

    Gelukkig wordt er steeds meer tegengas gegeven als het gaat om het massaal kappen van bossen om kostbaar hout te stoken in biomassacentrales. Dit stoot meer vuiligheid uit dan gas en zelfs dan kolencentrales.

    Het is onvoorstelbaar dat de linkse lobby dit met steun van het Planbureau voor de Leefomgeving voor elkaar heeft gekregen. Nog erger is dat gesubsidieerde linkse clubs zoals Milieudefensie en Greenpeace hier niet tegen protesteren.

    Wij moeten met z’n allen 100 km/uur gaan rijden omdat dit een paar procent minder uitstoot veroorzaakt, maar het verbranden van houtpellets geeft twee keer zoveel CO2-uitstoot dan gas. We weten allemaal dat we meer bomen nodig hebben om CO2 om te zetten in zuurstof en nu zou het goed zijn om bossen massaal te kappen?

    Belachelijk, dit moet nu stoppen.

    Marcel Rijnbeek, Lijnden

    digitalpublishing.telegraaf.nl/static...
  8. forum rang 10 rationeel 5 juni 2020 22:10
    Veel gekapt in Vliegenbos na iepenziekte

    Niels Kalkman

    digitalpublishing.telegraaf.nl/static...

    Het ...Vliegenbos... in Amsterdam Noord wordt keihard getroffen door een ...iepenziekte... In het ...***oudste stadsbos***... van Amsterdam zijn zeker... zestig... bomen geveld, en naar verwachting worden het er nog veel meer.

    „Het is heel pijnlijk om te zien”, vertelt bestuurder ...Saskia Groenewoud ...van Stadsdeel Noord. „Ik ben vanmorgen nog eens gaan fietsen om te kijken hoe het er voor staat, maar de... schimmel... gaat hard door het bos heen. Het is om droevig van te worden.”

    De boosdoener: een ziekte die de Iep aantast. Een schimmel die wordt overgedragen door een ...kevertje die sap uit de bomen drinkt.... Om verspreiding te voorkomen moet de getroffen boom dan tegen de vlakte. Een aangezien de... helft... van de bomen in het Vliegenbos een Iep is, is dat een letterlijke kaalslag.
  9. forum rang 10 rationeel 5 juni 2020 22:13
    „Het is even wat het is”, vertelt ...Joost Janmaat ...van Stichting W.H. Vliegenbos. ...„De bijl is er op veel plekken al ingegaan, en dat lijkt de enige manier om dit te stoppen. Maar het is ongelooflijk zonde.” Hij vertelt dat het... Vliegenbos -„Bos, geen park!...”- niet alleen qua natuur belangrijk is, maar ook...*** cultuurhistorisch***...

    „Het is in... 1912... geplant in opdracht van... wethouder Vliegen... Het idee was toen om de wildernis ook beschikbaar te maken voor mensen die geen buitenhuis aan de Vecht hadden.... Natuur voor de gewone mens.... Voor de arbeider.... Er staan bomen die op het punt staat om gekapt te moeten worden die er al ...voor de oorlog... stonden. En het is het... grootste ...essen-iepenbos... in West-Europa.”..
  10. forum rang 10 rationeel 5 juni 2020 22:15
    Een andere lastigheid is de timing van de uitbraak. Het... broedseizoen ...is namelijk in volle gang. „Bomen die tegen de vlakte moeten zitten vol met jonge... spechtjes.”... Ook bestuurder... Groenewoud... zit met de jonge vogeltjes in haar maag. „Er is inderdaad een boom met een spechtnest erin. Die komt bijna uit, dus daar wachten we nog even op, maar daarna gaat -ie toch echt plat. Het is heel naar om te zien.”

    Er wordt gezocht naar de ...haard van de besmetting,... bijvoorbeeld een... stapel oud Iepenhout... Als die... haard kan worden getraceerd ...zou de... besmetting... nog in de kiem gesmoord kunnen worden.
  11. forum rang 10 rationeel 5 juni 2020 22:22
    ...Vliegen ...geldt als een van de... grote voormannen... van de sociaaldemocraten... in de eerste ...helft van de twintigste eeuw. ...Vliegen ...was ...typograaf... en... propagandist in Limburg ...en werd later... redacteur van... Het Volk.... Als ...politicus... was hij een ...pragmatisch reformist... en in... 1913... daarom ...voorstander... van... regeringsdeelname... van de...*** SDAP.***... Hij keerde zich in ...1918... ook ...tegen... Troelstra's... revolutiepoging.... Naast... Eerste- en Tweede... Kamerlid ...en ...partijvoorzitter ...was ...Vliegen... tevens ...wethouder... in de gemeente Amsterdam.... Hij was van huis uit een ...arbeider,... die zich door... zelfstudie... opwerkte tot een... welsprekende ...afgevaardigde... die... goed gedocumenteerde betogen... hield. Daarnaast werd hij de ...geschiedschrijver... van de... vooroorlogse sociaaldemocratie....

    Als jonge man in Maastricht redigeerde Vliegen het blad De Volkstribuun waarin hij een recept afdrukte voor het maken van dynamiet. Hij bood ook revolvers en patronen te koop en wekte socialistische meisjes op hun vrijers met Sinterklaas te verrassen met een vernikkelde of geëmailleerde revolver met een doos patronen.
  12. forum rang 10 rationeel 5 juni 2020 22:29
    Vliegen leidde op ...26 augustus... 1894... de... oprichtingsvergadering van de SDAP... en in ...1909... het ...SDAP-congres in Deventer... waar de... linkse oppositie... onder leiding van... Wijnkoop... zich ...afscheidde van de partij.... Uit die ...afscheiding... ontstond later de...*** CPN***... Als ...medeoprichter... van de ...SDAP... mocht hij in ...1946... bij de... opheffing... van de partij... de ...'lijkrede...' uitspreken. Aanvankelijk... vereerde Vliegen... de ...anarchistenleider ...Ferdinand Domela Nieuwenhuis... en noemde daarom zijn... oudste zoon Ferdinand...
  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 juni 2020 22:57
    quote:

    JZ schreef op 5 juni 2020 10:47:

    Als het zo druk is op de weg met vrachtverkeer, zegt die ene container op die boot ook niet zoveel? Het gaat weer van A naar B met ander transport? Trouwens, erg veel autootjes (en/of rail) nodig om boot met bulk te kunnen vervangen. Hoe zou het met dat railvervoer gaan?
    Een 2x2 of zelfs 3x2 duwstel vervangt honderden vrachtwagens of zo'n 10 lange goederentreinen.

  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 juni 2020 23:36
    quote:

    Caveat schreef op 4 juni 2020 21:24:

    [...]
    deze legt het je wel wat uit.
    www.youtube.com/watch?v=zbA2M3ooVdE
    Deze lezing van Bert Vermeersen (TUD) is hier vorig jaar al eens aan de orde geweest. Kan nu niet zo gauw terugvinden wanneer.

    In de bijlage het bijbehorende plaatje van de globale zeespiegelveranderingen (over een periode van 22 jaar). Blauw = daling, rood = stijging, zie mijn volgende post voor de precieze betekenis van de kleuren.

    De blauwe kleuren bij Antarctica duiden op smeltend landijs, idem bij Alaska en boven Spitsbergen door smeltend ijs op Groenland. Minder ijs betekent minder massa op land, dus minder 'omhoog trekken' van de zee.

    De felblauwe plekken in het westen van de Atlantische Oceaan hebben mogelijk iets met veranderingen in de Golfstroom te maken?
    De sterke kleurverschillen in het westelijk deel van de Pacific kan ik niet verklaren, geen idee.

  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 5 juni 2020 23:52
    quote:

    gokker schreef op 4 juni 2020 21:41:

    [...]
    ...
    Het probleem dat ik heb is dat in werkelijkheid de Noordzeespiegel de afgelopen eeuw wel degelijk gestegen is (25 cm).
    Het is lastig dat precies te bepalen. Bodemdaling (23 cm bij Delfzijl!) speelt ook een rol.

    We zien dat van de huidige zeespiegelstijging van 18.6 centimeter per eeuw 4.5 centimeter bestaat uit bodemdaling, gemeten over de periode 1890 tot en met 2017. In 1993 zijn we de zeespiegel ook gaan meten met satellieten. Hierdoor wordt de globale zeespiegelstijging ingeschat op 32cm/eeuw over de periode 1993-2017.
    De belangrijkste verklaring waarom we maar zo weinig zien van de globale zeespiegelstijging is omdat Nederland op een van de meest gunstige plekken ter wereld ligt, 9cm/eeuw is niet bij Nederland terecht gekomen, maar rond de evenaar. Een ander deel van de verklaring is dat globale trends over verschillende periodes niet “volume behoudend” worden berekend.

    Veel van de variatie van jaar tot jaar is toe te schrijven aan de opstuwende kracht van stormen. We hebben gekeken of het effect van stormen op de kust beter kunnen inschatten. Door rekening te houden met wind, luchtdruk en langjarig getij kunnen we de stijging van de zeespiegel betrouwbaar vaststellen en snel zien of de zeespiegelstijging is veranderd.

    De zeespiegel langs de Nederlandse kust is niet versneld. Dit hadden we wel verwacht op basis van oude projecties. [....] De stijging van de Nederlandse zeespiegel wordt onder andere gebruikt om te bepalen hoeveel met hoeveel zand de kust versterkt moet worden. We adviseren om de huidige zeespiegelstijging te gebruiken voor toepassingen tot maximaal 15 jaar vooruit ....
    Voor ontwerpen, beheersvragen en planologische vragen met een langere zichtduur adviseren we dat op scenario gebaseerde projecties worden gebruikt.


    Bron: Zeespiegelmonitor 2018, Deltarus.

38.978 Posts
Pagina: «« 1 ... 929 930 931 932 933 ... 1949 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 874,67 -1,06%
EUR/USD 1,0627 +0,02%
FTSE 100 7.820,36 -1,82%
Germany40^ 17.780,30 -1,37%
Gold spot 2.385,62 +0,10%
NY-Nasdaq Composite 15.885,02 -1,79%

Stijgers

Avantium
+5,13%
FASTNED
+2,27%
Air Fr...
+2,00%
DSM FI...
+1,84%
CM.COM
+1,69%

Dalers

Arcelo...
-6,90%
Aperam
-6,68%
JUST E...
-4,85%
SBM Of...
-4,17%
RANDST...
-3,69%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links