Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
elektrische auto, redding van de autobranche?
Volgen
Construction starts on Ultium Cells EV Battery Cell Facility in Lordstown General Motors new joint venture Battery Company, which it has formed alongside South Korean supplier LG Chem, will be called Ultium Cells LLC. Ultium is the name given to GM’s new line of advanced lithium-ion batteries, which will power future EVs like the GMC Hummer EV and Cadillac Lyriq. Construction has started with ground prep activities for the future site of the Ultium battery cell manufacturing facility in Lordstown. The new Lordstown battery plant sits on a 158 acre plot of land just outside of Lordstown. The plant, which will mass-produce battery cells only, is expected to open in January of 2022. The Ultium battery packs use a GM design and feature densely packed lithium-ion cells provided by LG Chem. Yet-to-be-revealed Cadillac Lyriq and GMC HUMMER EV will be powered by the Ultium battery system. In addition to appearing in future GM EVs, Ultium batteries will also be used in future Honda electric vehicles. Ultium cells will range in size from 50 kWh to 200 kWh, with the 200 kWh battery pack enabling certain future GM EVs to travel up to 400 miles on a single charge. GM also confirmed that it has continued to develop its EV portfolio amid the COVID-19 pandemic and said the production timing remains on track for its future EVs. Source : Strategic Research Institute
Op de lange Ookmeerweg te Amsterdam west staan 5 laadpalen, de zijstraatjes zichtbaar van uit de weg meegeteld, 5x2 =10 stekker plug-in dozen. Vandaag reed ik er langs, echt alles leeg, de laatste weken was het al fors minder, is de hype over? Natuurlijk weten wij allen dat de autoverkoop is ingestort, zowel nieuw als tweede hands en zowel elektrisch als fossiel. Gaat de aanstaande doordruk premie van 4000 euro weer een boost geven? ik wil hert nog zien allemaal. Bij de Apollolaan te Amsterdam zuid zie ik vaak nette kerels met een soort van tuinslangen in de weer(de elektro kabels dus) om hun Tesla te chargen, het oogt zielig, gebrekkig en zeker niet sexy, het ziet er armoedig uit, zonder subsidie zou het niet bestaan, het is allemaal bijtelling gerelateerd.
drooglegging schreef op 2 juni 2020 14:31 :
Vandaag reed ik er langs, echt alles leeg, de laatste weken was het al fors minder, is de hype over?
Volgens mij zeggen niet-opladende thuiswerkers in één wijk weinig over of de populariteit van elektrisch rijden over een hoogtepunt heen zou kunnen zijn. In een geëlektrificeerde trein had je vandaag misschien kunnen concluderen dat de snelwegen bomvol files moeten staan, omdat het op treinstations eveneens rustig en onderbezet is. En/of dat zelfs elektrische treinen door velen als de pest worden gemeden. Met andere woorden: de periode is verre van representatief, zodat conclusies trekken uit een Hollands veldonderzoek met gepaste voorzichtigheid moet gebeuren. Ter beurze is YTD bij Euronext de sector Alternative Energy de nummer 2 (van de 40) met een gewogen gemiddelde van +22,65%. en Electricity is de nummer 7 met +2,58%. Klassieke automobiliteit is de nummer 32 met -32,62%, en olie staat daar nog onder. Dat is wél representatief voor trends in 2020, want vóór corona op de beurzen toesloeg stond IIRC elektra nog iets hoger en klassieke automobiliteit iets lager. Alleen de percentages zijn veranderd, maar de trend was er al. Tenminste, op beurzen met de papieren werkelijkheid daarvan. Binnen de Alternative Energy wint vooral de ICB subsector Renewable Energy Equipment, met +85,15%.
Bij nader inzien: veel was voor blauwe kenteken platen(taxis), veel zijn er nu geschorst en staan binnen of op prive terreinen. De donker blauwe Tesla Schiphol taxi centrale (TCS) is failliet, die zijn dus ook blijvend weg. In het armste stadsdeel van Amsterdam(Osdorp/Geuzenveld) stonden de meeste elektrische autos ingeschreven vanwege dus die ZZP-taxis. De uitrol van nieuwe laadpalen staat stil, ik zie niets meer, staat het stil? overproductie? budget leeg? laten we het dan maar niet over "autonoom" hebben, dat lijkt nog 20 lichtjaren te vroeg....
Leclanché announces strategic company reorganization along with an Industrial Partnership Agreement with Eneris Group aiming at creating a leading European battery partnershipwww.leclanche.com/leclanche-announces...
drooglegging schreef op 2 juni 2020 16:36 :
De uitrol van nieuwe laadpalen staat stil, ik zie niets meer, staat het stil? overproductie? budget leeg?
laten we het dan maar niet over "autonoom" hebben, dat lijkt nog 20 lichtjaren te vroeg....
Er staat dezer dagen meer stil. Wat door blijft lopen heeft vaak een ergens bij betrokken overheid met transitiedoelen: www.overijssel.nl/actueel/nieuws/@O-F... Pas wel op, want "autonoom" heeft een ruime definitie en bestaat al. Ook ik zie het niet snel gebeuren dat je slapend op vakantie naar een Frans dorpje kunt.
eTruck Reduces CO2 Emissions at Infineon’s Regensburg Site Infineon Technologies AG is taking a further step towards CO 2 neutrality by focusing on electric mobility for logistics solutions. Just in time for the World Environment Day (June 5), an electric truck will be commissioned at the Regensburg site after two weeks of testing. The vehicle of the logistics partner Kühne+Nagel will drive the distance between the factory premises and an external warehouse in the east of the city four times per working day. Thus, the electric truck will cover around 100 km a day. And thanks to the electric drive, it will save some 18 tons of CO 2 every year. The 7.5-ton truck from the eTruck manufacturer Framo saves 60 to 100 percent of the CO 2 emissions of a comparable diesel vehicle – depending on how the electricity used was produced. Kühne+Nagel plans to charge the batteries with green electricity. Electricity from renewable energy sources will eliminate CO 2 emissions completely. The battery developed by Framo has a capacity of 115.6 kWh. This means that the electric truck can cover 115 km – a wide enough range for the daily distance travelled. Infineon will use the vehicle to transport packaging and materials, but also finished products. Infineon moved into the warehouse – the truck’s destination – in late 2019 to expand the production capacity at the Regensburg site. The electric truck is the beginning of a longer-term development. At the Regensburg site, vehicles used in logistics such as trucks, forklifts and other vehicles will successively switch to alternative energies. Source : Strategic Research Institute
'Tesla begint massaproductie van vrachtwagen' Gepubliceerd op 10 juni 2020 14:50 | Views: 182 TESLA INC. DL -,001 09 jun 830,20 +7,70 (+0,94%) PALO ALTO (AFN) - Tesla staat op het punt om zijn elektrische vrachtwagen in massaproductie te nemen. Topman Elon Musk van de maker van elektrische auto's heeft in een email gezegd dat het daar "tijd voor is", meldt persbureau Reuters dat die mail inzag. De accu's voor de vrachtwagens en de elektrische motoren worden in de fabriek van Tesla in Nevada gemaakt, schrijft Musk verder. Tesla had eerder al aangegeven dat de eerste vrachtwagens, die de naam Tesla Semi hebben gekregen, in 2021 aan klanten worden afgeleverd. Het is onduidelijk of dat doel nu naar voren wordt gehaald.
Oost NL investeert in elektrische wegtrein met zonnepanelen Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL investeert in TRENS Solar Trains. Dit bedrijf ontwikkelt een elektrische wegtrein met zonnepanelen voor personenvervoer en de bevoorrading van winkels en horeca in binnensteden. Oost NL investeert samen met onder meer Demcon in het bedrijf dat zich vestigt in Enschede. Tractor De elektrische wegtrein van TRENS bestaat uit een tractor en een of meerdere wagons. De tractor wordt aangedreven vanuit een batterijsysteem – gebaseerd op lithiumijzerfosfaat – dat in de avonduren wordt opgeladen. De capaciteit hiervan is zo groot dat tijdens bedrijf overdag niet hoeft te worden gestopt om bij te laden. Daarnaast wordt het batterijsysteem gevoed vanuit zonnepanelen die in het dak van de tractor en de wagons zijn geïntegreerd. De daken van de trekker en de wagons van de Solar Train zijn alle voorzien van hoogrendement monokristallijne siliciumzonnecellen verwerkt in kunststof zonnepanelen met een vermogen van 4 kilowattpiek. Dat betekent een extra actieradius van 8 kilometer per uur volle zon. Ten opzichte van de standaard glazen zonnepanelen, leveren de kunststof zonnepanelen een gewichtsbesparing op van maar liefst 60 procent. Eerste klant Directeur Henk Kleef ‘In veel binnensteden worden de tijdvensters voor bevoorrading steeds krapper en sommige binnensteden zijn al helemaal op slot voor dieselauto’s. De conventionele logistiek met grote vrachtwagens die op 1 dag in meerdere steden winkels en horeca moeten bevoorraden, werkt niet meer. Binnenkort neemt de eerste klant, een internationaal opererend bedrijf, onze wegtreinen in gebruik voor stadslogistiek.’ Europese certificering Het ontwerp van de wegtrein is nagenoeg afgerond en Europees gecertificeerd voor toelating op de openbare weg. De eerste klanten zijn binnen en volgens het bedrijf kan nu de stap naar de internationale markt worden gezet dankzij een miljoeneninvestering. Naast de 3-koppige directie treden nu Demcon, Oost NL en een strategisch duurzame investeringsmaatschappij van de Enschedese Herman Kok toe als aandeelhouder. Ook een informele investeerder doet mee in deze financieringsronde. Naast de huidige vestiging in Noord-Limburg, zal TRENS zijn hoofdkantoor en de eindassemblage naar Oost-Nederland verhuizen om de verdere groei te realiseren. TRENS huurt hiervoor ruimte bij technologieleverancier en -producent Demcon. Dit biedt tevens het voordeel van ondersteuning bij ontwikkeling en opschaling van de productie. Door Marco de Jonge Baassolarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
Nieuw ontwerp voor elektrische stadsauto Solar Squad: 20 procent meer zonne-energie uit zonnedak De start-up Squad Mobility heeft een vernieuwd ontwerp van zijn elektrische stadsauto Solar Squad op zonne-energie gepresenteerd. Veranderingen zijn onder meer de toevoeging van deuren en airconditioning. De auto biedt plaats aan 2 passagiers die naast elkaar zitten, met ruimte voor bagage in een achterbak. De Solar Squad is ontwikkeld door 2 ex-medewerkers van Lightyear, rijdt maximaal 45 kilometer per uur en werd afgelopen november onthuld. Toen meldde het bedrijf doelbewust geen deuren geplaatst te hebben in de auto. Levering vanaf 2021 ?Squad Mobility heeft nu de ontwerp-update van de stadsauto uitgebracht. De meest opvallende veranderingen zijn 2 nieuwe deuropties; halve deuren voor spatreductie en volledige deuren met ramen die tegen al het weer bescherming bieden. De volledige deurversie wordt nu ook aangeboden met airconditioning. Dat is volgens het bedrijf een unieke eigenschap voor een stadsauto van deze omvang en prijsklasse. De levering van het voertuig start in het laatste kwartaal van 2021. Krachtigere zonnecellen Chris Klok, chief of Design over de ontwerp-update: ‘Er zijn nogal wat kleine detail-updates en enkele grotere op de City Car. Het zonnedak wekt 20 procent meer stroom op door krachtigere zonnecellen te gebruiken en het zonneceloppervlak te vergroten. De deuren dragen bij aan het gevoel van veiligheid en bescherming, maar we wilden ook graag de sociale interactie en het gevoel van vrijheid behouden dat de open versie biedt. Daarom hebben we gekozen voor uitneembare deuren, wat een uitdagende maar bevredigende oplossing is.’ Door Marco de Jonge Baas Voor afbeelding, zie link:solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
Laadpaal verplicht bij alle tankstations in Duitsland Duitsland maakt haast met ‘Die Wende’. Alle 14.118 tankstations moeten binnenkort verplicht een oplaadpunt hebben voor elektrische auto's. Duitsers moeten volgens de regering massaal overstappen op een elektrische auto. Erik Kouwenhoven 10-06-20, 05:00 Laatste update: 09:00 Dat werd eerder deze week al duidelijk toen de Duitse regering aankondigde dat de subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto wordt verhoogd tot maar liefst 9000 euro. Maar om voor een echte doorbraak te zorgen, is het volgens de Duitse overheid nodig om de zogeheten ‘range anxiety’ - de angst om te stranden met een lege accu - weg te nemen. Volgens de Duitse organisatie van de energie- en waterindustrie zijn hiertoe op korte termijn 70.000 laadpunten en 7000 snelladers nodig. Op dit moment telt Duitsland een kleine 28.000 laadpunten. Er moet dus een inhaalslag worden uitgevoerd. Ook investeert de Duitse overheid 2,5 miljard euro in de productie van elektrische accu's. Duitsland wil de nieuwe maatregelen financieren door de belastingen op auto's met een hoge CO2-uitstoot te verhogen. Alle maatregelen samen moeten ertoe leiden dat Duitsers massaal voor elektrische auto’s gaan kiezen. Op dit moment is dat nog niet het geval. In 2019 was slechts 1,8 procent van alle nieuw verkochte auto's elektrisch. Vorige maand steeg dat aantal naar 3,3 procent.www.ad.nl/auto/laadpaal-verplicht-bij...
Tesla Model S komt nu nóg verder: 720 kilometer op een volle batterijlading Tesla heeft de Model S ‘Long Range Plus’ geïntroduceerd. De nieuwe versie heeft een nog grotere actieradius. Volgens de Amerikaanse EPA-norm bedraagt de actieradius 647 kilometer en dat zou volgens de in Nederland geldende WLTP-norm uitkomen op 720 kilometer. Daarmee verslaat deze Tesla alle andere elektrische auto's op de markt. Autoredactie 17-06-20, 08:41 Laatste update: 08:48 Bron: e-Drivers.com De Model S is allang niet meer de meest verkochte Tesla. Elon Musk verklaarde laatst nog dat Tesla de Model S en X eigenlijk alleen nog maar uit sentimenteel oogpunt maakt. Daarom is het opvallend dat Tesla toch nog zoveel moeite doet om deze modellen te upgraden. Het is nog niet bekend of de nieuwe Longe Range Plus-versie van de Model S ook naar Nederland komt. Op dit moment wordt hier nog de gewone Long Range geleverd en die haalt 610 kilometer (WLTP). Het vergroten van de actieradius is gelukt door een aantal nieuwe inzichten uit de ontwikkeling van de Model 3 en Y. Dit betreft onder meer een reductie van het gewicht, onder andere door lichtere stoelen en lichtere materialen in het batterijenpakket en de aandrijflijn. Verder heeft Tesla nieuwe wielen en banden toegepast. Tot slot heeft Tesla het regeneratieve remmen verbeterd in de vorm van de nieuwe Hold-functie. Deze combineert regeneratief en fysiek remmen waarbij je de auto tot stilstand brengt door het gaspedaal los te laten. Het regeneratieve remmen werkt nu met een andere snelheid en vertraging. Op die manier wordt er meer energie geregenereerd en houden de batterijen het langer vol.www.ad.nl/auto/tesla-model-s-komt-nu-...
Nieuwe Citroën C4 komt dit jaar ook als volledig elektrische ë-C4 op de markt De nieuwe generatie van Citroëns grote MPV, de C4, komt er ook in een volledig elektrische variant. Die gaat ë-C4 heten. Verder zal de C4 als vanouds ook met benzine- en dieselmotoren verkrijgbaar zijn. Autoredactie 16-06-20, 15:22 Laatste update: 15:29 Een beetje flauw, maar Citroën wil verder nog weinig details loslaten over het nieuwe model. Wel maakt het merk bekend dat de ‘Progressive Hydraulic Cushions’ en Advanced Comfort-stoelen het comfort naar een hoger niveau zullen tillen. Ook worden veel praktische functies beloofd, alsmede een licht interieur ‘voor een rustgevende sfeer’. Binnenin zien we alvast een groot centraal scherm voor het infotainment en een digitaal instrumentarium. De klimaatregeling is buiten het centrale scherm gehouden en krijgt fysieke knoppen. Verder wordt de nieuwe C4 voorzien van een head-up display, met plexiglas scherm en waarschijnlijk alleen als optie. Op 30 juni worden alle details van de auto's bekend gemaakt en in het najaar komen ze naar Nederland. Voor afbeeldingen, zie link:www.ad.nl/auto/nieuwe-citroen-c4-komt...
Het gaat hierboven om rijdende ipads, afschuwelijk. Alleen al voor het geluid kiest de echte autoliefhebber voor de AMG. Mercedes-Benz voerde onlangs een facelift door op de E-klasse, maar de heftige AMG 63-smaken hield het merk nog even onder pet. Tot nu. Dít is de aangescherpte Mercedes-AMG E63 4Matic+, net als voorheen in twee motorische uitvoeringen. De kort geleden van de snijtafel teruggekeerde Mercedes-Benz E-klasse is niet alleen als Limousine en Estate, maar ook al als Coupé en Cabriolet aan de wereld getoond. Daarbij liet het merk direct al de relatief milde 53 AMG-versies zien, maar de hardcore 63 AMG-uitvoeringen bewaarde Mercedes-Benz tot een later moment. Ook die zeer sportieve varianten kennen nu geen geheimen meer. Vanbuiten Het mag geen verrassing heten dat de vernieuwde 63 AMG na het zien van de reguliere, vernieuwde E-klasse én de 53 AMG-versies daarvan op uiterlijk vlak niet voor grote verrassingen zorgt. De absolute topversies van de E-klasse profiteren dan ook van dezelfde nieuwe neus als de rest van de E-familie, compleet met de nieuwe koplampen en de nieuwe grille. Net als bij de E53-smaken is die grille voorzien van twaalf verticale lamellen, terwijl de reguliere E's het met een gaaswerk en een horizontale chroomstrip moeten doen. Zelfs het bumperwerk van de hardcore E's lijkt sterk op dat van hun mildere AMG-broertjes. De luchtinlaten aan weerszijden van de voorbumper zijn iets groter en tussen de grille en de bumper heeft een nieuwe, grotere koelsleuf een plek gekregen. Achterop uiteraard de nieuwe achterlichtunits, maar helemaal 63 AMG-eigen zijn de twee sets van twee vierkante uitlaateindstukken die aan weerszijden van de bumper zijn ondergebracht. De mildere 53 AMG-varianten hebben vier rondere stortkokers. Volgens Mercedes-Benz dienen de optische wijzigingen niet slechts een esthetisch doel, de AMG's moeten namelijk onder meer een lagere luchtweerstand hebben dan voor de facelift. De wielkasten zijn met pak 'm beet drie centimeter uitgebouwd ten opzichte van die van de reguliere E's. Mercedes-AMG E 63 4MATIC Mercedes brengt de bij een facelift bijna verplichte set nieuw lichtmetaal naar de 63 AMG's in de vorm van 19 inch grote tienspaaks wielen en 20 inch grote exemplaren met vijf dubbele spaken voor de 63 S. Nieuwe lakkleuren? Uiteraard aanwezig, Mercedes-AMG breidt het kleurenpalet uit met grafietgrijs metallic, hightechzilver metallic en briljantblauw magno. Die laatste kleur ken je wellicht van de AMG GT-modellen. Vind je het chroomwerk op de op deze foto's zichtbare versies niets? Ga dan voor het AMG-nightpakket. Wie die optie aanvinkt, krijgt een E-klasse afgeleverd waarbij zaken als de buitenspiegels, de raamlijsten en diverse inzetstukken in hoogglans zwart zijn uitgevoerd. De uitlaateindstukken worden in dat geval in donker chroom uitgevoerd. Ook de typische AMG-grille is in het donker uit te voeren. Optioneel levert Mercedes-Benz eveneens twee AMG-carbonpakketten, waarmee de E 63 AMG wordt voorzien van uit koolstofvezel vervaardigde splitters en accenten. Vanbinnen De aanpassingen die Mercedes-Benz in het interieur doorvoert, komen uiteraard overeen met de wijzigingen die de rest van de E-familie bij de facelift onderging. Het MBUX-systeem, in deze topversies volgepompt met een stel AMG-specifieke pagina's, wordt vernieuwd en achter het stuur zijn in alle gevallen twee 10,25 inch grote displays geplaatst. Ga je voor de E63S, dan hebben de schermen elk een diameter van 12,3 inch. Het opmerkelijke, nieuwe AMG Performance-stuurwiel, praktisch een exemplaar met zes spaken dat lijkt op driespaaksstuurwiel, krijgt ook in de E63's een plek. Mercedes-AMG E 63 4MATIC Bekend knalrecept Het motorische deel bewaren we voor het laatst, want hoe indrukwekkend de krachtcentrales ook zijn: nieuw zijn ze niet. Net als voor de facelift is de Mercedes-AMG 63 4Matic+ uitgerust met een 571 pk en 750 Nm sterke 4,0-liter V8 met twee turbo's. De krachtigere AMG 63 S-variant perst maar liefst 612 pk en 850 Nm uit dezelfde achtcilinder. Schakelen gaat in alle gevallen met een AMG Speedshift-transmissie met negen verzetten. De sedan sprint als E63 in 3,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h en heeft een topsnelheid die elektronisch is begrensd op 250 km/h. Met het optionele AMG Driver's Package is de topsnelheid te verhogen tot 300 km/h. In 63 S-trim schiet de sedan in 3,4 tellen naar de 100 km/h. De topsnelheid van deze krachtigere variant ligt fabriek-af al op 300 km/h. De E-klasse Estate heeft voor de hierboven vermelde sprintjes steeds 0,1 tel langer de tijd nodig, dat mag de pret dus niet bederven. Mercedes-AMG E 63 4MATIC Keuzestress Het speciaal door AMG ontwikkelde AMG Ride Control+-onderstel, met adaptieve schokdempers en luchtvering, is weer van de partij en daar kun je het veerkarakter van de 63 AMG-versies mee instellen in de standen Comfort, Sport en Sport+. Uiteraard is 4Matic-vierwielaandrijving standaard. De koppelverdeling tussen de wielen is nu volledig variabel. Nog altijd is het mogelijk om het complete vermogen naar de achterwielen te sturen, en dat betekent dat je kunt driften als je het Race-rijprogramma inschakelt. Deze Race-modus maakt onderdeel uit van het voor de E63 optionele AMG Dynamic Plus-pakket. De 63 S heeft dit pretpakket standaard. Geen zin in de Race-modus? Ook dan vallen er via Dynamic Select diverse rijmodi te kiezen: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual. Net als voorheen monteert Mercedes-AMG een elektronisch aangestuurd sperfdifferentieel op de achteras. Een set heftig remmerij, compleet met geperforeerde composietschijven voor, is standaard. Optioneel levert Mercedes-AMG een compleet AMG-remsysteem met keramische schijven rondom.
MAN Presented First Electric Bus Some 50 Years Ago On 13 February 1970, in conjunction with partner companies RWE, Bosch and Varta, MAN presented a purely electric scheduled-service bus to representatives of the press from all over Germany following two years of development. The 750 HO-M10 E model was presented on the new test track 1 at the Munich plant. The bus was to make a positive contribution within the industry to combat air pollution and noise on inner-city roads In January 1971, eleven months after the presentation and following comprehensive factory testing, MAN handed over the prototype to the transport company in Koblenz for a one-year test series in regular service operation. The electric bus, which served Route 7, was able to transport 99 passengers and had a range of 50 kilometres. The batteries were housed in a trailer and guaranteed a driving time of two to three hours. Another single-axle trailer with batteries stood ready in a changing station so that the batteries could be replaced quickly as soon as they were flat. Up to June 1971, the MAN electric bus clocked up around 6,000 kilometres without any significant faults and without any exhaust emissions whatsoever in regular service in Koblenz. But it is not just in Koblenz that MAN buses with alternative drives were used. In 1972 during the Olympic Games in Munich, the athletes were chauffeured back and forth between the Olympic Park and the Olympic Village in two electric and eight natural gas buses. For up to 20 hours every day, the vehicles did their rounds and dropped the top athletes from around the world off at their destination, safely and in an eco-friendly manner. Two years later, on 15 October 1974, MAN handed over the first new battery-driven electric buses to the city of Mönchengladbach. The second-generation SL-E electric buses were in use there until 1979. New features included their battery units, which were expanded by 50 percent, and the reworked trailer module. It was therefore possible to achieve ranges of up to 80 kilometres and to change the batteries completely automatically. Dusseldorf and Frankfurt am Main also leveraged the advantages of the electric buses from MAN and successfully deployed these in local public transport. The emission-free and almost silent operation of the buses was a success. 50 years later, MAN Truck & Bus is launching a state-of-the-art, fully electric series vehicle in the form of the MAN Lion’s City E. The first mass-produced customer vehicles will be delivered in the last quarter of 2020 But for many years now, MAN hasn’t just been making an important contribution to maintaining clean air and combating noise in inner cities by means of its electric buses. Alongside highly efficient diesel engines which are constantly undergoing further development, for many years MAN Truck & Bus has been offering hybrid drives, as well as engines for operation with natural gas. This also means MAN is the market and technology leader for city buses with natural-gas drives in Europe. Source : Strategic Research Institute
Prijzenoorlog rond elektrische auto In Nederland is deze week een ware prijzenoorlog uitgebroken rondom de elektrische auto. Vorige week werd de elektrische MG ZS 8000 euro goedkoper, nu volgen Nissan en Renault. Erik Kouwenhoven 19-06-20, 05:00 Laatste update: 07:32 Onlangs maakte MG als eerste bekend dat de elektrische MG ZS per direct 8000 euro goedkoper is geworden. Daardoor kost de Chinese SUV niet langer 30.985 euro maar is hij verkrijgbaar vanaf 22.985 euro. De prijsverlaging is tijdelijk en geldt alleen voor privé-kopers, maar het betekent wel dat de SUV plotseling bijna een derde goedkoper is geworden. Lees ook Test Renault Zoe: ondanks impuls valt bereik tegen De helft van dat bedrag is afkomstig van een subsidie die de overheid heeft ingevoerd voor particulieren. De korting van 4000 euro is van toepassing op elke nieuwe elektrische auto die sinds 4 juni op kenteken is gezet. Voor gebruikte auto’s, mits gekocht bij een autobedrijf, geldt een korting van 2000 euro. De Nederlandse importeur van MG, de firma Van Mossel, doet daar nog eens een extra korting van 4000 euro bovenop. Zoe en Leaf Dat gebaar krijgt nu navolging van Nissan en Renault. Dat laatste merk levert de nieuwe Zoe vanaf 29.590 euro, dankzij 4000 euro korting die de Nederlandse importeur momenteel aanbiedt. Met de subsidie van de overheid die daar nog bovenop komt, daalt de aanschafprijs verder naar 25.590 euro. Het kan nóg goedkoper, door het batterijenpakket te huren in plaats van kopen. Ook Nissan gaat mee in de prijzenoorlog. Net als MG en Renault heeft Nissan besloten de subsidie van 4000 euro voor de Leaf te verdubbelen met een extra korting van 4000 euro uit eigen zak. De tweede generatie Nissan Leaf is sinds kort verkrijgbaar met accupakketten in diverse groottes. Hierdoor koop je de Leaf met het kleinste accupakket (40 kWh), inclusief subsidie, nu al voor 28.990 euro. Benzineauto's Ook voor kopers van een auto met benzinemotor ziet de nabije toekomst er gunstig uit. De nieuwe BPM-tarieven die per 1 juli ingaan als gevolg van de overgang van NEDC naar WLTP, pakken voor een aantal nieuwe auto's gunstig uit. Zo meldt Mitsubishi dat het kleinste model, de Space Star, tot 1000 euro goedkoper wordt, terwijl de Mitsubishi Eclipse Cross zelfs 2000 euro voordeliger wordt. Elektrisch rijden voor beginners: veel tips én tests van alle elektrische auto's vind je in dit speciale dossier van onze autoredactie www.ad.nl/auto/prijzenoorlog-rond-ele...
Prijzenoorlog rond de elektrische auto! Laadtijd en bereik worden snel beter, prijzen dalen. Alle reden om te wachten met de aanschaf. Als de trend doorzet koop je over drie of vijf jaar een auto met een nog veel snellere laadtijd en bereik. De huidige elektrische auto is dan weinig meer waard. Over een paar jaar zal de laadinfrastructuur ook wel verbeterd zijn. Hoewel ik daar niet optimistisch over ben. Als je leest wat er nu in Zeewolde gebeurt met die nieuwe datacentra dan is er over een paar jaar zo enorm veel extra elektricteit nodig dat Tennet cs dat niet bij kunnen sloffen.
Repsol & Kia to Support Electric Mobility in Spain Repsol and Kia have signed an agreement for the installation of charging points for electric and plug-in hybrid vehicles as well as other services associated with electric mobility for individuals, companies and dealers. Thus, Repsol becomes Kia’s approved supplier for fully electric and plug-in hybrid vehicles. By virtue of this agreement the South Korean firm will offer its customers in Spain the option to install the Repsol electric vehicle recharging infrastructure in their homes. The Spanish company provides a comprehensive energy solution, with benefits in and away from home. It includes a “turnkey” installation of the home charging point, maintenance service, the option of signing up for a Repsol electricity rate adapted to each home and additional benefits, such as two free charges per month exclusively for Kia customers. Additionally, the customers of the two companies will be able to recharge their vehicles at over 250 Repsol public points at a 50% discount if they are clients of Repsol’s domestic electricity supply. Those customers will also benefit from a credit of up to 150 euros in Waylet, Repsol’s payment application which can be used at the company’s 3,400 service stations and a wide network of businesses. The agreement also contemplates personalized electric mobility solutions for fleets, companies and dealers. Likewise, Repsol will be the preferred installer of the electric vehicle recharging infrastructure at 220 Kia points of sale in Spain, with electricity that is guaranteed to be 100% renewable. The employees at the points of sale have been trained to offer personalized service that includes the electricity supply needs of each of their customers. Consolidation of their partnership for mobility Two years ago, Repsol and Kia launched WiBLE, a carsharing service in the Community of Madrid with 500 Kia Niro PHEV vehicles and 170,000 registered users, which has now surpassed 1.4 million trips. The project combines the extensive experience in mobility businesses and customer knowledge of Repsol with the know-how of Kia, which is committed to sustainable mobility with 100% electric and plug-in hybrid vehicles. After signing the agreement announced today, the two companies are consolidating their partnership with new services and strengthening their role as mobility leaders in Spain. Source : Strategic Research Institute
De parkeerkelder in Alkmaar zal nog minimaal 10 dagen branden, dit soort branden zijn zo goed als onblusbaar. Ik moest nog aan het TV programma Kassa denken met die gast die daarvoor waarschuwde, "een elektrische auto die in een parkeerkelder vlam vat kan het hele complex aantasten" hij gaat vandaag jammerlijk gelijk krijgen. In ieder geval 150 autos total loss, ik weet niet wat er aan units boven zit.
British Gas makes largest UK commercial EV order with Vauxhall British Gas has ordered one thousand new all-electric Vivaro-e vans from Vauxhall, the largest commercial battery electric vehicle order in the UK to date. The battery electric vehicle s will arrive over the next twelve months and be rolled out nationwide across the British Gas engineer workforce. The engineers who receive the new vans will be chosen from volunteers but also targeting areas where it is important to lower emissions and where a van already needs replacing. The British Gas engineers will install the chargers at engineer homes. The company is currently upskilling engineers in EV charging and is accelerating EV adoption for homes and businesses with charger installs and EV tariffs. British Gas owner Centrica has committed to electrifying its twelve thousand strong fleet by 2030 and will be making further orders with Vauxhall for electric vehicles as soon as they are available. This may include the all-electric Combo-e, available from Summer 2021. British Gas is committed to the transition to electric vehicles which involves changing fleet as well as helping consumers and businesses with charge points and infrastructure. British Gas chose to work with Vauxhall as they are able to give a large number of high-quality and low emission vans to effectively serve customers. Transport is a key area where British Gas can improve carbon emissions and is an important part of our strategy to meet net zero targets. Source : Strategic Research Institute
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)
Indices
AEX
860,01
-0,62%
EUR/USD
1,0655
+0,11%
FTSE 100
7.895,85
+0,24%
Germany40^
17.714,20
-0,69%
Gold spot
2.392,50
+0,55%
NY-Nasdaq Composite
15.282,01
-2,05%
Stijgers
Dalers