Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,275 16 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 7,075 - 7,275
  • 227.592 Gem. (3M) 272,6K

analisten estimates FY20-21

203 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ketchup 1 april 2020 09:27
    GDP growth forecast

    Italia - 8.5%
    Germany - 3.7%
    France - 3.1%
    Eurozone - 4.5%
    USA - 1.0%

    debt worldwide @ 320% of GDP and growing
    Central Banks must and will keep interest low for much longer leading to financial repression
    Central Banks zullen zelf een gedeelte vd schuld op zich moeten nemen, met het risico van oplopende inflatie , alhoewel de lage Olieprijzen korte termijn voor deflatie zorgen

    de wereld is op weg naar haar grootste negatieve shock sinds WO2

    thans draait alles om damage-control om produktie-capaciteit te kunnen behouden en schade zoveel mogelijk te beperken voor bedrijven en werknemers

    alles draait om liquiditeit en de Centrale Banken zullen quasi ongelimiteerd fondsen beschikbaar moeten maken

    de VIX ( volatility Index ) / fear factor
    deze door het dak , aandeelhouders zoeken bescherming - kijken we naar de jaren 90 vd vorige eeuw tot heden , dan staat het gemiddelde aan 20 , met een low van
    9.50 ( 2017) en een high van 40 ( 2009/10) , thans aan 80 !

    kijken we naar US equities en de evolutie van de S&P over de laatste jaren
    2016 - low @ 1830
    2020 - high @ 3385
    average @ 2499
    thans @ 2400

    dit laat wel zien welke uitdagende tijden we ons in bevinden
    het vertrouwen krijgt wel steun door de enorme hoeveelheid liquiditeiten die beschikbaar gemaakt worden
    verder is de US$ werelds handelsmunt en FED zorgt dat er genoeg beschikbaar zal zijn voor landen die tekort komen
    het is nu een kwestie van overbruggen en overleven van deze zwarte periode, zodat we een herstel mogen verwachten bij 2e helft van het jaar

    de Spaanse griep in de vorige eeuw kwam in 3 golven en duurde anderhalf jaar, we zijn nu beter en verder voor medicatie en ontwikkeling van vaccin's , hopelijk komt er snel een oplossing.

    we bevelen nog steeds aan gefaseerd en gespreid kopen van kwaliteitsaandelen voor een herstel met een 2 jaar horizon en geloven dat de genomen maatregelen van de overheden het virus kunnen indammen bij de zomer - tot die tijd is het enige van belang liquiditeiten en met een mentaliteit van whatever it takes zou dit moeten lukken.
  2. forum rang 6 NewKidInTown 1 april 2020 10:01
    quote:

    ketchup schreef op 1 april 2020 09:27:

    GDP growth forecast

    Italia - 8.5%
    Germany - 3.7%
    France - 3.1%
    Eurozone - 4.5%
    USA - 1.0%

    debt worldwide @ 320% of GDP and growing
    Central Banks must and will keep interest low for much longer leading to financial repression
    Central Banks zullen zelf een gedeelte vd schuld op zich moeten nemen, met het risico van oplopende inflatie , alhoewel de lage Olieprijzen korte termijn voor deflatie zorgen

    de wereld is op weg naar haar grootste negatieve shock sinds WO2
    .........
    Dank Wies voor het delen.
    Die krimp van -1.0 t/m -8.5% valt me hard mee en zet er m'n vraagtekens bij.
    Het zou betekenen dat 91.5 t/m 99.0% overeind zou blijven.
    Bij het bijna volledig op nul terug vallen van de reis- en vliegwereld, hotels en evenementen, horeca, vele detailhandelszaken, winkels met omzetten naar bijna 0, automotive, staal en allerlei daarom heen afgeleide sectoren zoals accountancy, administratie en schoonmaak, vraag ik me af, welke sectoren zorgen dan voor die 91.5 t/m 99% ??

    Wat blijft overeind of groeit ?
    Supermarkten redelijk, zorg groeit, overheid ?

    Denk dat het ergste, zeker op de beurzen nog moet komen. Tot 50% of meer vanaf de top 2019/2020. GDP worldwide -25% zou me niet verbazen.

    Cijfers Italie en ook de US zijn ook niet erg betrouwbaar, MOB daar valt heel erg terug want "er valt niets meer te beschermen" :-)

    imho
  3. forum rang 7 ketchup 1 april 2020 11:16

    Hi Kid,

    denk dat de meeste analisten rekening houden met een V of U vormig herstel - geen L herstel
    dus bij V zou je mogen aannemen dat we in ieder geval uitgedrukt in prijs aan de Beurzen de low wel gehad hebben ( max 2 kwartalen pijn)
    Bij een U vormig herstel - nog niet, maar is er niet te veel meer te gaan en dan vooral uitgedrukt in tijdsfase ( wellicht 3 kwartalen pijn)

    bij een L vormig herstel heb je een het over pas een recuperatie ergens in 2021 en nog veel meer pijn te verwerken niet alleen in tijd, ook in prijs - dan zou je bvb naar 300 of 250 basis de AEX kunnen zakken ( even weer als voorbeeld )

    Johnson en Johnson claimen en zetten daar ook groots op in a raison van 1 miljard ( en we weten hoe dat gaat met R&D omzetten naar productiviteit daar kan zo nog 50% op) - dat ze geloven dat ze echt een vaccin hebben gevonden en natuurlijk onder de gebruikelijke reserveringen en behoudendheid , maar ze gaan echt geen mega geld tegenaan gooien als ze geen sterke indicatie hebben dat dit werkt.
    ze zijn verder bereid dit at cost wereldwijd beschikbaar te maken, dus ze gaan echt voor volume en geen winst ( zou mij niet verbazen dat grote filantropen zoals Gates en Buffett hier mee in-chippen )

    goed eerst maar eens kijken of dit het echt is
    het goede nieuws is wel dat iedereen een enorme effort doet om iets te vinden.
  4. forum rang 7 ketchup 1 april 2020 11:17

    Hi Kid,

    denk dat de meeste analisten rekening houden met een V of U vormig herstel - geen L herstel
    dus bij V zou je mogen aannemen dat we in ieder geval uitgedrukt in prijs aan de Beurzen de low wel gehad hebben ( max 2 kwartalen pijn)
    Bij een U vormig herstel - nog niet, maar is er niet te veel meer te gaan en dan vooral uitgedrukt in tijdsfase ( wellicht 3 kwartalen pijn)

    bij een L vormig herstel heb je een het over pas een recuperatie ergens in 2021 en nog veel meer pijn te verwerken niet alleen in tijd, ook in prijs - dan zou je bvb naar 300 of 250 basis de AEX kunnen zakken ( even weer als voorbeeld )

    belangrijk is wel dat we iets vinden dit virus in te dammen

    Johnson en Johnson claimen en zetten daar ook groots op in a raison van 1 miljard ( en we weten hoe dat gaat met R&D omzetten naar productiviteit daar kan zo nog 50% op) - dat ze geloven dat ze echt een vaccin hebben gevonden en natuurlijk onder de gebruikelijke reserveringen en behoudendheid , maar ze gaan echt geen mega geld tegenaan gooien als ze geen sterke indicatie hebben dat dit werkt.
    ze zijn verder bereid dit at cost wereldwijd beschikbaar te maken, dus ze gaan echt voor volume en geen winst ( zou mij niet verbazen als grote filantropen zoals Gates en Buffett hier mee in-chippen )

    goed eerst maar eens kijken of dit het echt is
    het goede nieuws is wel dat iedereen een enorme effort doet om iets te vinden.
  5. forum rang 7 ketchup 15 april 2020 11:10

    TomTom strong Covid-19 impact in 1Q20 - outcome: Negative

    TT 9% miss on revenues
    the weakness was in automotive, while inline on consumer and better in enterprise
    momentum strongly deteriorated after a strong start
    the company expects significant negative impact from Covid-19 on Automotive and Consumer
    R&D investments will continue as before and as a result the company expects FY20 FCF to be negative, while the consensus was still for a positive number

    FY 20 outlook: compared to the original outlook for 2020 which was withdrawn 2 weeks ago , the company expects lower revenues for both segments due to the Covid-19 impact
    TT now also guides for negative FCF for FY20

    TomTom plans to provide an updated guidance at a later date

    CC at 14.00 hrs

    TomTom : maintaining its course, supported by a strong balance sheet

    - revenues significantly impacted, TT's balance sheet is strong an d continues to invest in R&D , causing FCF to turn negative this year.

    - weak Q1 sales, but Q2 likely to be worse
    TT is not providing full year guidance at this moment because of the high level of uncertainties

    we believe the revenue decline in Q2 will be worse than the -23% seen in Q1

    we maintain a hold rating on the stock

  6. forum rang 7 ketchup 15 april 2020 12:04

    estimate for FY2020

    revenues: 571
    location : 409 ( Automotive 240 & Enterprise 169 )
    consumer : 162

    gross result: 445
    opex: 719
    EBIT: - 274
    Net result: - 219

    highlights Q1 2020

    - revenues @ 131m ( consensus 143)
    - net result: loss 63m ( consensus loss 24m)
    - eps adj: loss 0.48 ( consensus loss 0.47)

    Automotive: revenue 50m ( consensus 63m)
    revenues declined 24% yoy following deferment of revenues and lower operational revenue due to covid-19
    Automotive operational revenue which includes the increase in def rev was better and decreased by only 2% to 85m

    Enterprise: revenue grew 10% yoy and came in at 42m, slightly above expectations
    growth was a result in revenue increase from existing and new customers

    Consumer: revenue declined yoy by 40% to 40m

    Profitability: Gross margin came in at 78%

    OPEX: was higher than expected at 180m

    net resulst: TT posted a net loss of 63m , significantly weaker than expected.

    total def revenue and cashflow: def rev at 395.4m and net cash at 432m

    share buyback: suspended until further notice - to date 2.4 mi shares purchased at a cost of 16.6m

    FY20 outlook: TT expects lower revenues and also guides for negative FCF for FY20
    updated guidance set for a later date.

  7. forum rang 6 tatje 16 april 2020 09:05
    estimate for FY2020

    revenues: 571
    location : 409 ( Automotive 240 & Enterprise 169 )
    consumer : 162

    gross result: 445
    opex: 719
    EBIT: - 274
    Net result: - 219

    Ik zie hierin wel een ebitda van plus 16.

    Maar de vraag wordt, halen we wel 571 miljoen aan omzet.

    Geen corona middel dit jaar en we kunnen er nog wel 100 miljoen aftrekken.

    Las dat een discotheek die normaal 300 mensen kan binnen hebben, er nu nog 50 kan hebben, de 1,5 meter economie !

    Horeca moet hopen op een vaccin, anders blijft het heel moeilijk.

  8. forum rang 7 ketchup 29 mei 2020 11:47
    Short-term outlook is extremely uncertain with automotive production standing still
    We now model for a deeper decline in 2020 while we expect that TT will come out stronger from this crisis

    two paths
    - Automotive: TT continues to win share from HERE
    - Enterprise: TT is the alternative supplier for clients that do not want to use Google

    a deeper decline in 2020:
    IHS Markit expects a 25% decline in car sales in 2020 and typically this implies that car production well be even lower , TT gets paid based on production
    TT's automotive biz shud do better than car production as
    - take-rates of inbuild navigation will continue upward
    - gaining market share
    as this is a lump-sum biz it sees little impact from Covid-19
    Consumer biz will decrease sharply , much less ( holiday) drive trips will push down an already strong declining biz.

    as from 2021 stimulus plans for the sector appear to be in the making and seem to be geared towards environmental measures/electric vehicles
    this typically increases in-dash penetration

    net cash at the end of 2019 of 437m approximately 45% of TT's market cap
    we estimate TT to generate over 200m of cash in 2020-23 F

    this implies that very little value is attached to the long-term opportunity for the company
    TT's long-term outlook is uncertain, the potential for strategic action, provide signficant upside risk, in our view.

    ( overname kandidaat )

    estimates 2020 - 2021 - 2022
    revenues: 542 - 639 - 723
    Adj EBITDA: (30) - 13 - 36
    Adj net profit: (101) - (54) - (19)
    Adj EPS: ( 0.76) - (0.41) - (0.15)

    gross profit: 435 - 525 - 621
    OPEX: (755) - (592) - (646)
    EBIT: ( 320) - (67) - (24)
    Net profit: ( 256 ) - (54) - (19)

    FCF: ( 30) - 78 - 87
    Net Cash: 392 - 455 - 527

    risk to the investment case
    OPEX, in recent years the cost increases have surprised negatively ( accounting changes )
    Loss of clients: TT's stock price was negatively impacted when it partly lost its Renault contract to Google
    In the future we could see TT lose other important contracts

    --------------------

    nu aan een beurswaarde van 1 miljard euro met bijna de helft in cash , blijft dit aandeel met een onzekere outlook voor cijfers ( P/L basis EPS) , maar met een veelbelovende cash aanwas naar 500m plus een target voor zowel een vijandige benadering als vriendelijke exit

    hopelijk kan het aandeel naar 10 euro op eigen kracht voordat iemand een move maakt.
  9. forum rang 6 tatje 29 mei 2020 14:11
    Flikker alles maar in het model.

    Ben je klaar, dan kijkt je meerdere ernaar.
    Enkele aanpassingen.

    Daarna kijkt de grote tovenaar nog eens naar alle gegevens.

    En dan gaat het naar de klanten.

    En zo maakt pietje er honderden per jaar, want de kachel moet toch branden.

    opex
    2020 755 min D en A 290 is 465
    2021 592 min D en A 80 is 512
    2022 646 min D en A 80 is 566

    programma laat de OPEX zonder D en A jaarlijks stijgen met 10%

    gross margin in 2022 85,89% dus consumer zal heel klein zijn.

    Tja, moet nu weg, zal er nog eens naar kijken.

    Potentie.

    We now model for a deeper decline in 2020 while we expect that TT will come out stronger from this crisis.

    STRONGER !!!

    two paths
    - Automotive: TT continues to win share from HERE
    - Enterprise: TT is the alternative supplier for clients that do not want to use Google

    Harold zegt ook nog bij managementscope welke fouten de analisten maken.

    Het is nu nog erg moeilijk om ons marktpotentieel concreet te vertalen naar cashflow en marktaandeel, maar dat is wel wat analisten en aandeelhouders willen horen. Afijn, dat hoort er nou eenmaal bij als je beursgenoteerd bent, voor dat leven hebben we zelf gekozen.’

  10. Benjamin G. 29 mei 2020 14:54
    @Wies, dank voor het delen. Mijn eerste vraag ging inderdaad uit naar de stijgende opex daar waar TomTom aangeeft dat die daalt. @Tatje dank voor het beantwoorden en inzichtelijk maken van het antwoord. Helder.

    Strekking voor mij is dat dit met name qua FCF dit een base scenario is. Op basis van het feit dat ik verwacht dat OPEX lager uitkomt.

    Wat verder opvalt is het verschil tussen winst/verlies en FCF. Blijft voor mij overeind staan dat winst een keuze is, die zonder andere motieven alleen fiscaal gemotiveerd is (blijkens TomTom versus Philips en KPN in verleden).

    Als de FCF zo sterk is en de net cash blijft toenemen, dan hebben we hier 'gewoon' met een aandeel te maken dat tussen de 15 en 30 euro mag noteren. Het ontsluiten van die waarde is een keuze van de Founders. Kan dus ook via dividend.

    De keuze om van de beurs te gaan lijkt mij simpel te motiveren. Als Founders willen verkopen dan zal de waarde van het aandeel dicht bij de waarde van het bedrijf moet liggen. Wat die waarde is, is afhankelijk van de Founders. Als de beursnotering die waarde niet ontsluit dan heeft die notering geen toegevoegde waarde.

    Nogmaals Founders kunnen dus ook via dividend de waarde van het aandeel doen laten stijgen. Een 50 cent dividend tegen 5% dividend rendement zou een waarde van 10 euro per aandeel moeten opleveren. Op basis van groei aandeel en upside risk kan daar een paar euro bij op.

    Voor mij is niet uit te sluiten dat Founders op twee gedachten hinken. Enerzijds innemen van alle uitstaande aandelen. Anderzijds continu inkomsten voor hun zelf en nageslacht op basis van dividend.

    Vraag is dan waarom hebben we nog niet gezien dat Founders alle uitstaande aandelen willen innemen? Dit zou immers in alle scenario's het meest passend zijn om te doen.

  11. forum rang 6 tatje 29 mei 2020 16:11
    Tja.

    Eerst de aandelen inkoop afmaken op een lage koers.

    Daarna eventueel een strategische alliantie en dan, dan, dan kan het niet anders de koers gaat omhoog.

    Ketchup bedankt voor het delen.

    2022.

    gross margin van 85.89%, dan moet Consumer heel klein.

    Het model laat de Opex zonder D en A stijgen met 10% per jaar.

    2020 465
    2021 512
    2022 566

    Gezien de gross margin in 2022 van 85,89% zal Consumer heel klein zijn.

    Maar
    2019
    Omzet consumer 274,8
    We nemen cost of sales van 52% 142,8
    gross profit is dan 132, zeg 48%
    Als de ebitda 72,1
    Dan is de Opex consumer zonder D en A 60

    Ebitda 72,1
    D en A 1,8
    ebit 70,3 blz 3 Q4 2019.

    Dus hij laat de Opex zonder D en A in 2021 en 2022 telkens toenemen met 10%.

    Maar gezien de gross margin van 85% plus zal consumer heel klein zijn.

    Maar de 60 miljoen consumer opex in de Opex laat hij niet dalen.

    Dat krijg je als je alles in een model flikkert.

    Boem zei het al: een tenenkrommend stukje fröbelwerk :-)

    En die 60 miljoen consumer opex kosten zijn echte knaken, geen D en A :-)
  12. forum rang 7 ketchup 29 mei 2020 16:49
    het is vooral consumer dat sterk daalt
    Automotive is voor FY20 minder @ 226 , Enterprise wat beter @ 179
    voor 2021 herpakt Automotive @ 305 zich goed en blijft Enterprise stijgen @ 197
    voor 2022 zet Automotive verder door @ 397 en Enterprise ook @ 217
    consumer lazert in elkaar 137 -> 100
    Gross Margin 82 -> 85
    OPEX gaat van 755 -> 592 -> 646

    deze heeft dit niet zelf verzonnen, dit is één vd huisanalisten
    maar vooral de strategisch mogelijke zet heeft mijn interesse
    nu eerst maar eens op eigen kracht naar 10 euro, hopelijk lukt dat
  13. Benjamin G. 29 mei 2020 18:09
    Volstrekt helder Wies. Automotive keurig gebaseerd op Backlog en voorhanden informatie. Enterprise zou uit moeten komen in de bandbreedte 165 - 180. Zij kiezen dus bovenkant. Ik zie dit echt als basisscenario. Enterprise en automotive zijn dus voorspelbaar.

    Mogelijk is optimisme van Goddijn uit Q1 nog niet verwerkt, geeft ook een buffer op tegenvallende mogelijkheden (winnen van contracten) in Q2 en Q3.

    Blijft over Consumer. Ben benieuwd hoe ver dat wegzakt. Vliegvakantie liggen niet voor de hand. Europa gaat steeds verder open. Opleving van tweedehands auto, zeker ook buiten Europa. Kortom hoop dat dit onderkant is en dat alle ellende voor Consumer is ingeprijst.

    Wat overblijft is dan de voorspelling van Opex. Die verrast mij. Mogelijk hebben Martin en Tatje gelijk dat ze Opex moeten aanpassen (alleen al) op basis van dalende omzet Consumer = sterker dalende Opex.

    Verder heldere onderbouwing. Geeft voldoende aanleiding om TomTom te zien als een tien euro aandeel. Vanaf hier meer upside dan downside, maar dat is in mijn ogen en meer upside dan downside hebben we vaker benoemd.

    Verder zie ik vooral dat Corona een effect heeft op versnellen van transitie in Automotive. Richting elektrificatie. Dat is door de analist ook keurig benoemd en in lijn met zichtbare actie van in ieder geval Franse overheid. Die versnelling zou gunstig moeten zijn voor TomTom. En omdat TomTom zowel indash als in de cloud goed voorgesorteerd staat, ben ik positief en blijf ik positief. Maar goed mijn horizon is lange termijn en risicomijdend.

  14. forum rang 7 ketchup 29 mei 2020 20:08

    de mijne ook ik zit er ook in voor de LT - maar ik blijf denken die cash aanwas met nog immer lagere omzetten en negatieve P/L basis EPS is echt gefundenes fressen voor een private equity company, die zijn niet achterlijk en kunnen rekenen als de beste
    als die een deal weten te doen met de FFF is het kat in t bakkie en gaat het bij een 7.50 euro voor 12 vd beurs.
  15. Benjamin G. 29 mei 2020 21:00
    Naar mijn indruk is financiering of verkrijgen van de middelen geen probleem. Het gaat om 30 à 40 miljoen stuks aandelen? Laat het een keer 500 à 600 miljoen euro zijn. TomTom heeft zelf 300 - 400 miljoen netto in cash, een positieve cashflow, groeimarkt, Founders en Friends hebben ook nog wel wat.

    Voor Goddijn is het volgen van de uitgestippelde routekaart en daar zelf regie / controle / stuur op kunnen zetten het meest belangrijk. Ik zie niet in wat een PE partij daar aan toevoegd.

    Een exit zou kunnen, dat kan al bijna vijf jaar, en is tot op heden nog niet gebeurd. Vraag me af wat er dan veranderd is waar door dat nu wel aan de orde is. Ik sluit het niet uit en laat me er graag door verrassen.

    Een andere optie is die van een alliantie. Die optie was heel lastig en is nog steeds lastig. Het speelveld is te breed met teveel spelers. Kies je voor de één dan sluit je de ander uit. Kies voor je de ander dan verlies je onderhandelingspositie ten opzichte van de één.

    Overigens is vice versa misschien iets minder waar. Een technologiepartij die haar portfolio wil verbreden en HD Maps / machinefabriek ziet als cruciaal om een stevigere positie te krijgen. Ik vraag me af of de waarde die gevangen kan worden met HD Maps dan substantieel genoeg is. Naar mijn indruk wordt de meeste waarde gevangen door een niche speler die aan alle partijen levert (en van al die partijen brokjes informatie terug krijgt.)

    Een derde optie is zelfstandig doorgaan. Het minst spannende en minst fantasierijke scenario. Dit scenario is voor mij de base line. Als die lijn leidt tot groei en groei in marktaandeel, dan zijn alle andere opties de upside risk. De base line blijft er langjarig goed uitzien.

    Als de visie is dat voor alle partijen de niche speler het meest interessant is dan is de kans dat er nieuwe concurrenten ontstaan niet zo heel groot. Alle partijen zullen dan in een keer moeten overstappen naar een concurrent. Vermoed dat in dit scenario er een duopoly ontstaat.

    Wat voor mij belangrijk is dat er geen mist meer is hoe het zelfstandige scenario eruit ziet. Geen sport, afbouwende consumer en geen telematics. Het is puur en alleen Automotive met een duidelijke backlog en enterprise dat gestaag groeit.

    Het is nu puur een tempo vraagstuk en geen technologisch vraagstuk ook geen marktintroductie vraagstuk ook niet welke waarden te verzilveren zijn.

    Tempo wordt bepaald door transitie van autoindustrie. Die houden nog steeds grootste deel van de markt vast. Het is afwachten wat de Duitsers doen als zij hun automotive industrie versnelt gaan transformeren dan volgens de Jappanners. Als dat niet gebeurt dan is het uitsmeren over 10 jaar. Dan geloof ik een omzet van 1,5 à 2 miljard wel.

    De beurswaarde kan ik niet verklaren. Mr Market doet zoals het hem pleziert en de lokale Mr Market is kwetsbaarder en minder aantrekkelijk dan de grote Mr Market met blue chips aandelen.

203 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 11 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom onderliggend sterk en vooruitzichten zijn goed

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links