Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 33,470 18 apr 2024 17:37
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 33,180 - 33,555
  • 6.212.668 Gem. (3M) 7,5M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 2220 2221 2222 2223 2224 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 mei 2020 00:50
    quote:

    Sjaloom95 schreef op 23 mei 2020 22:25:

    [...]
    Dit soort grappenmakers zitten helaas op ieder forum en het lijken er wel steeds meer te worden sinds Corona..
    De beurs gaat omhoog, de beurs gaat omlaag, tsja als je daar ritjes mee kunt maken en er de tijd voor hebt, helemaal geweldig natuurlijk maar om daar nou heel de tijd mee te lopen pronken en het forum mee te vervuilen wordt wel verdomd irritant ja.

    Anyway, laten we hopen dat het opheffen van lockdowns van landen weer leidt tot meer vraag naar olie en niet tot vraag naar meer IC bedden...... Als ik het goed heb en we Jefferies moeten geloven is de breakeven prijs voor RDS 35-40 dollar en met 10 dollar er boven om investeringen en dividend zeker te stellen. Op dit moment heb ik er goed vertrouwen in dat de aandeelkoers langzaam zijn weg naar boven gaat vinden, zeker nu er toch steeds drukker op straat wordt en ze in Azië weer beginnen met vliegen. Dit zal zeker nog wel een half jaar tot een jaar duren denk ik. Het blijft onvoorspelbaar
    Dus met een Brent van 45 a 50 spelen ze 0. Daar ben ik het mee eens.

    Echter gaat Brent nu rond de 35 hangen, en de futures van volgend jaar staan op max 38.

    Het is niet voor niets dat RD het dividend voor het eerst in 75 jaar ineens met maar liefst 2/3 verlaagd heeft.... Zij zien de bui al hangen.

    Ik verwacht dat komend kwartaal of het kwartaal erop het dividend naar 0 gaat.
  2. Oil Bear 130 24 mei 2020 10:55
    Een artikel van oilprice.com dat stelt dat de Europese majors de winnende strategie hebben omdat hun plannen groener zijn dan die van de Amerikaanse collega's. Shell komt er goed vanaf. Alleen dan die laatste zin die verwijst naar die vreselijke uitspraak van Van Beurden dat Shell wel moet blijven focussen op olie omdat mensen nu eenmaal olie willen blijven gebuiken. Maar dat was een uitspraak van vóór corona.

    oilprice.com/Energy/Energy-General/Wh...
  3. [verwijderd] 24 mei 2020 11:01
    Stof tot nadenken en ikzelf vorm er geen mening over:

    De vraag naar ruwe olie komt (n)ooit weer op het oude niveau

    De coronacrisis neemt een enorme hap uit de vraag naar ruwe olie. Komt die vraag ooit weer terug, of is dit het moment dat de wereld afkickt van zijn olieverslaving?


    Experts waarschuwen: investeringen in nieuwe olievelden blijven nodig, zelfs als de vraag drastisch afneemt.

    Nog niet zo heel lang geleden ging het op de oliemarkt altijd over het aanbod. Er werd te weinig olie uit de grond gehaald, of juist veel te veel, met wild stuiterende prijzen tot gevolg. De stijgende vraag naar ruwe olie heette een gegeven te zijn. Bloedige oorlogen werden gevoerd om de controle over olievelden, want iedereen wist: de honger naar olie valt niet te stillen.

    Tot nu.

    De coronacrisis nam in één keer een enorm hap uit de wereldwijde vraag. Vliegtuigen staan aan de grond, en nog steeds werkt een groot gedeelte van de wereldbevolking vanuit huis. Volgens het Internationaal Energieagentschap (IEA) daalde alleen al in april de vraag naar ruwe olie met 25 miljoen vaten per dag.

    Dat is een kwart van de wereldwijde vraag van vóór de coronacrisis en een ongekend heftige daling. Zelfs als iedereen straks weer massaal de auto gebruikt gaat 2020 naar alle waarschijnlijkheid de boeken in als het slechtste jaar voor de olie-industrie ooit.
    Áls iedereen weer de auto neemt.

    Groen herstel
    Covid-19 heeft de wereld inmiddels behoorlijk veranderd. Door de crisis hebben velen de voordelen van videobellen ontdekt, waardoor het vliegtuig pakken voor een vergadering plotseling iets uit een ander tijdperk lijkt. Grote groepen werknemers en hun chefs komen erachter dat vanuit huis werken eigenlijk best mogelijk is.

    Bovendien pleiten politici, milieuactivisten en ook de directeur van het IEA voor een groen herstel. De vele miljarden die nu worden uitgetrokken om te herstellen van de crisis moeten volgens hen worden gebruikt voor investeringen in schone en duurzame energie, om de energietransitie mogelijk te maken. Als al deze trends doorzetten, heeft dat grote gevolgen voor de vraag naar wat nu nog de belangrijkste grondstof ter wereld is.
    Topman Ben van Beurden van Shell zag zich vanwege de coronacrisis gedwongen het dividend van de oliemaatschappij te verlagen, voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog. Tijdens het bekendmaken van die historische beslissing toonde hij zich somber over een snel herstel van de vraag. 'Ik verwacht op de middellange termijn geen herstel van olieprijzen of van de vraag naar onze producten.' Van Beurden vroeg zich zelfs openlijk af of de vraag naar olie weer zal herstellen naar het niveau van voor de pandemie.
    Ook Bernard Looney is er niet gerust op. De kersverse baas van de Britse oliemaatschappij BP hintte er in een interview met de Britse zakenkrant Financial Times op dat de piek in het gebruik van olie nu al bereikt zou kunnen zijn. In dat geval zou 2019 de boeken ingaan als het piekjaar: vanaf 2020 wordt het alleen maar minder met de vraag. Een enorme trendbreuk na decennia van groei.
    Jeroen van der Veer
    Oud-Shell topman Jeroen van der Veer ziet weliswaar op dit moment dramatische vraaguitval, maar niet voor de langere termijn. 'Voor de coronacrisis was het scenario dat de vraag rond 2030 zou pieken, rond de 110 miljoen vaten per dag. Nu komt dat moment misschien een paar jaar eerder en op een iets lager niveau, rond de 105 miljoen vaten per dag. Bovendien zal het eerder een plateau zijn dan een piek. De wereld zal nog heel lang ruwe olie nodig hebben. Een significante daling zal naar verwachting pas beginnen na 2040.'

    Van der Veer wijst op de opkomende economieën, zoals India en China. Als die de klap van corona weer te boven komen, stijgt de welvaart verder, en daarmee het gebruik van ruwe olie.

    Maar volgens David Frans, partner energietransitie bij adviesbureau Roland Berger, is het nog niet gezegd dat de Chinezen en de Indiërs dezelfde ontwikkeling door zullen maken als de Westerse landen. 'De trend is al heel lang dat er steeds minder olie nodig is voor extra economische groei. Auto's worden bijvoorbeeld steeds zuiniger, en een land als China krijgt een steeds grotere dienstensector. Bovendien stimuleert China in toenemende mate het elektrisch rijden.'

    Schone lucht
    De Chinezen willen schone lucht, een behoefte die door corona alleen maar groter geworden zal zijn, vermoedt Frans. 'De industrie voor elektrische auto's is bovendien een groeiende industrie waarin China voorop wil en kan lopen. Dat is bij de traditionele benzine- en dieselauto's niet het geval.'

    In India, waar tot voor kort honderden miljoenen mensen het zonder aansluiting op het elektriciteitsnet moesten doen, lijkt elektrisch rijden nog ver weg. Maar het zou Frans niet verbazen als ook hier een omslag komt. 'India is net als China enorm afhankelijk van de import van ruwe olie en dus van de schommelingen in de olieprijs. Bovendien speelt ook in India het probleem van de luchtvervuiling.'

    Dat raakt aan een ander probleem voor de grote Westerse oliemaatschappijen, wat al speelde vóór de coronacrisis: het klimaat. Grote beleggers zoals pensioenfondsen stellen in toenemende mate eisen aan oliemaatschappijen als het gaat om de CO2 -uitstoot van hun activiteiten. Shell en BP hebben bijvoorbeeld onder druk van beleggers klimaatambities geformuleerd.
    Veel van die grote beleggers zijn pensioenfondsen die zich zorgen maken over de financiële gevolgen van de klimaatverandering. Eén van die zorgen is de theorie over de stranded assets. Als de wereld straks minder olie nodig heeft, blijft een gedeelte van de olie die nu is gevonden door de oliemaatschappijen onder de grond. Die bezittingen moeten dan afgeschreven worden.
    Te weinig investeren
    Coby van der Linde ziet dat niet zo snel gebeuren. De directeur van het Clingendael International Energy Programme wijst erop dat zelfs in de meest optimistische scenario's nog steeds behoefte zal zijn aan 'nieuwe' olie. 'Olievelden raken nu eenmaal leeg en zelfs als alle klimaatambities worden gehaald zal er nog heel lang ruwe olie gebruikt worden. Ik zie eerder het risico dat we te weinig investeren in de overgangsjaren van de energietransitie. Dan krijg je toch weer tekorten aan olie in de wereld, zij het op een lager niveau van vraag en aanbod.'

    En ook over het antwoord op de vraag of we nu dankzij corona de piek in de vraag hebben gezien heeft Van der Linde grote twijfels. 'Tot nu toe hebben we de vraag telkens weer zien stijgen. In grote delen van Afrika is nog geen elektriciteitsnetwerk. Gaan die landen grote investeringen doen om elektrisch rijden mogelijk te maken? Ik moet het nog zien.'

    Scepsis
    Ook over de voordelen van veelvuldig telewerken is scepsis. Van der Linde wijst op het gemak van op kantoor zitten, waarbij je voor overleg alleen maar even naar elkaar hoeft toe te wandelen. Zakenreizen zullen wellicht wel verminderen, denkt de expert.

    En ook Ralph Sandelowsky, grondstoffenbelegger bij Achmea Investment Management, ziet de wereld niet zomaar afkicken van ruwe olie.

    'Het verbaast me eigenlijk dat deze discussie nu de kop op steekt. Ruwe olie is door de coronacrisis spotgoedkoop geworden. Dat lijkt me geen goed nieuws voor duurzame energie. Als we bij $100 per vat al geen grote veranderingen zagen, waarom zou dat bij deze prijzen wel gebeuren? Bovendien zie we in China de vraag al weer aantrekken, tot bijna de niveaus van voor de crisis. Mensen nemen daar de auto, omdat ze bang zijn besmet te raken met het coronavirus in het openbaar vervoer.'

    FD
  4. [verwijderd] 24 mei 2020 11:24
    Deel 2:

    Gasvoorraad loopt op, drukt gasprijs richting nul

    De gasprijs daalt deze week opnieuw hard.Europese gasvoorraden zwellen aan door overproductie, zwakke vraag en een warme winter.Dat vergroot de kans dat net als olie de gasprijzen negatief kunnen worden.

    De prijsdaling van aardgas is de afgelopen dagen in een versnelling geraakt. Vrijdag wordt voor het contract voor levering in juni 11% minder betaald op €3,50 per megawattuur, nadat de prijs donderdag ook al met 11% was gedaald.

    Reden voor de aanhoudende daling is het samenvallen van overaanbod, zwakke vraag als gevolg van coronamaatregelen en hoge gasvoorraden na een zachte winter.

    Afvoerputje van gas
    'Europa is een beetje het afvoerputje van gas aan het worden', zegt senior energie-econoom Hans van Cleef van ABN Amro. Doorgaans is de grootste vraag in Azië te vinden in landen als China, Japan en Zuid-Korea, maar door de coronapandemie is daar nu een stuk minder gas nodig. Gashandelaren zoeken daarom naar andere markten.

    Met prijzen onder de €4 per megawattuur, een kwart van wat er eind vorig jaar voor werd betaald, dringt de vraag zich op of de gasprijs niet negatief kan worden, zoals onlangs met olie gebeurde. 'Dat is zeker niet uit te sluiten', zegt Van Cleef. De situatie is volgens hem immers vergelijkbaar met de oliemarkt: hoge voorraden, groot aanbod en weinig vraag.

    Europese opslag voor 70% vol
    Als het vullen van gasopslagtanks in het huidige tempo doorgaat, dan zitten die in Europa over drie maanden helemaal vol. Normaal gesproken worden de gasopslagen in Europa gedurende de winter deels leeg getrokken tot een niveau van ongeveer 38%, maar door de milde winter stond het niveau dit jaar begin maart op 60%. Dat was het hoogste niveau ooit gemeten voor maart.

    Uit cijfers van Gas Infrastructure Europe blijkt dat de opslagcapaciteit daarna is teruggelopen tot 54% begin april, maar daarna is gaan oplopen tot inmiddels bijna 70%. In Nederland is de opslag ook in één maand met 10 procentpunt opgelopen tot ruim 60%.

    Drijvende opslag in lng-tankers
    Het zijn niet alleen opslaglocaties op land die voller raken. Deze week liggen er lng-tankers op zee met opgeteld 3,3 miljoen ton aardgas aan boord. Dat is het hoogste niveau ooit, weet Bloomberg, dat de cijfers bijhoudt. Het gaat om tankers die meer dan twintig dagen met een volle lading rondvaren of voor anker liggen.
    Het overaanbod van gas, zal zo verwachten deskundigen, uiteindelijk moeten leiden tot het terugschroeven van de gasproductie. Amerikaanse producenten van vloeibaar gas hebben nu volgens Bloomberg immers te maken met annuleringen van leveringen, wat zich zal vertalen in het verminderen van de productie.

    Minder gasbaten

    De lage gasprijs betekent dat de aardgasbaten in Nederland lager zullen uitvallen dan eerder gedacht. In de Miljoenennota voor 2020 staan de gasbaten begroot op €1,1 mrd. Dat is op basis van een gasprijs van 17,8 eurocent per kubieke meter. Op de gashandelsbeurs kopen energieleveranciers nu een kubieke meter gas in voor 3,3 eurocent.

    FD
  5. JM14 24 mei 2020 19:27
    De olieprijs zal omhoog gaan mede doordat de lockdowns op zijn einde lopen en er weer meer gereisd gaat worden. Per 1 juni gaat het OV weer rijden onder voorwaarden. Veel mensen willen dit niet en pakken de auto. Shell zal de 15 euro zone weer gaan opzoeken. WTI en Brent zijn al procenten gestegen de afgelopen week. De huidige koers is historisch laag. Uiteindelijk de 20 euro moet zeker mogelijk zijn is mijn idee of is het wens te noemen.
  6. [verwijderd] 24 mei 2020 19:28
    quote:

    Bella's moeder schreef op 24 mei 2020 18:41:

    Wat vinden jullie van de vrijwillige vertrekregeling voor personeel om kosten te besparen? Dit nadat al aangekondigd is de investeringen te verkleinen. Ik heb overigens Shell in mijn portefeuille, was voor het dividend bedoeld......
    Blijkbaar niet indrukwekkend. We zullen zien....
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 2220 2221 2222 2223 2224 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links