Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Forum geopend voor Euronav
Volgen
Hansbeurs schreef op 13 mei 2020 16:35 :
Interessant artikel!
Lillian Currens
Schaeffer's Investment ResearchMay 11, 2020, 7:09 PM GMT+2
White's study shows EURN coming within one standard deviation of its 320-day moving average two other times in the past three years. One month after both of these signals, the equity was higher both times, averaging a 7.17% pop. At its current perch of $9.97, a similar move would put Euronav stock at $10.70 -- home to its early May, pre-bear gap lows.
Nou een stijging naar $10.70 is niet bepaald fors. Ik zit er al in met flink boekverlies; zojuist nog even gekeken naar het technisch plaatje op Investing; de koers is sterk oversold, maar de korte termijnlijn moet nog door de lange breken. Kortom: nog even geduld maar tegen de ex-dividenddatum verwacht ik wel een flinke opleving.
harryhol schreef op 13 mei 2020 16:41 :
[...]
Ik denk dat de meesten hier een multiple-expansie van 4 naar 8x trailing earnings, of min. 10x het jaardividend op het oog hebben. Nou ja alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.
Ik heb een vermoeden dat dit gebaseerd is op de huidige en te verwachten goede cijfers
Iemand het EIA rapport al bekeken?! Gunstig of ongunstig voor de tankers?! Zie de koers weer dalen namelijk
In principe ongunstig, de voorraden zijn afgenomen ipv toegenomen wat de verwachting was. Maar WTI en Brent dalen, dus zeg het maar...
745000 vaten, nog geen halve VLCC minder ... En de berichten dat elke OPEC land 'cheat' op de afgesproken productiebeperkingen moet nog binnenkomen.
Toch is de winst van vanmiddag weer weg
JdeFL schreef op 13 mei 2020 15:40 :
[...]
Euh, maar die eigen schepen hebben ze toch al voor 100%. In jouw vergelijking zou een share buy back neerkomen op het verbranden van geld, dacht ik.
Een tijdje geleden waren ze nog financiering aan het zoeken/vastleggen via obligaties. En nu bulken ze eigenlijk van het geld. En weten blijkbaar niet goed hoe daar mee omgaan.
Vind het financiëel management niet sterk. Ne keer dividend aan 100%, dan weer niet, nu weer anders, kwartaaldividend, ... Zou terug wat meer lijn in mogen komen. Denk dat dat veel zou helpen aan de koers. Keren hun kar zowat elk half uur... Zie ook 20% inkopen, dan weer maar 10%.... Met boten kunnen ze schitterend overweg, met geld, dat is wat anders....
Den Hugo was ongeveer een jaar geleden nog de CFO, als hij al niet met geld overweg kan wie dan wel. Het probleem is juist dat hij nog steeds denkt en doet als een echte boekhouder. En boekhouders die spelen op safe, boekhouders zijn extreem risico avers. Dus wat doet hij, hij tracht het dividend zo laag mogelijk te houden ten voordele van het bedrijf. En hierboven suggereerde Risky dat dit zich wel in de koers zou reflecteren. Ik vind dit hopen op lange termijn, of naïef. De koers staat al zo'n 30% onder de NAV. Ik denk dat bij Tesla, dat alle records breekt, de koer 5000% boven de NAV staat. Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe relatief de waarde van een bedrijf is tov zijn koers. Indien De Stoop het charisma had van Elon Musk dan stond het aandeel ook dubbel zo hoog. Maar den Hugo is Elon niet, Elon is een ondernemer, Hugo is en blijft een boekhouder, dat is goed als je CFO bent, maar niet als CEO. Dan moet je je bedrijf in the picture brengen en promoten....maar dat is zijn ding niet, helaas.
Jan Frans B schreef op 13 mei 2020 17:58 :
[...]
Den Hugo was ongeveer een jaar geleden nog de CFO, als hij al niet met geld overweg kan wie dan wel. Het probleem is juist dat hij nog steeds denkt en doet als een echte boekhouder. En boekhouders die spelen op safe, boekhouders zijn extreem risico avers. Dus wat doet hij, hij tracht het dividend zo laag mogelijk te houden ten voordele van het bedrijf. En hierboven suggereerde Risky dat dit zich wel in de koers zou reflecteren. Ik vind dit hopen op lange termijn, of naïef. De koers staat al zo'n 30% onder de NAV. Ik denk dat bij Tesla, dat alle records breekt, de koer 5000% boven de NAV staat. Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe relatief de waarde van een bedrijf is tov zijn koers. Indien De Stoop het charisma had van Elon Musk dan stond het aandeel ook dubbel zo hoog. Maar den Hugo is Elon niet, Elon is een ondernemer, Hugo is en blijft een boekhouder, dat is goed als je CFO bent, maar niet als CEO. Dan moet je je bedrijf in the picture brengen en promoten....maar dat is zijn ding niet, helaas.
Euronav statistiek over periode 2014 t/m Q1 2020: - net profit: 682 mln USD - dividend: 710 mln USD - share buy back: 42 mln USD twee punten: - commentaar op een ingebeeld laag aandeel dividend lijkt gezien de historische cijfers nogal ongegrond - het positieve effect van buy backs op de waarde is duidelijk aangetoond. Zie bijvoorbeeld onderstaande link waarin bijkomend nog eens wordt aangegeven dat buy backs met name effectief is voor kleine value aandelen of in geval van hoge dividendbelasting. Beide zijn van toepassing op Euronav. Mijn mening: Het aandeel share buy back opdrijven bij onderwaardering gecombineerd met een laag dividend.www.cambridge.org/core/services/aop-c...
Timing bepaalt alles, te samen met sentiment. Bij bodemvorming is er altijd wanhoop, bij topvorming euforie. De richting wordt uiteindelijk bepaald door de inhoud, maar ook de vorm moet er leuk verpakt uitzien. De presentatie die gisteren op de website van Euronav staat is een sterk staaltje van timing, nu de olieprijs weer sterk daalt, en de omvang van de recessie scherper de winnaars en verliezers scheidt. Kennis loopt voor op eenheidsworst, geduld wordt uiteindelijk beloond. Veel succes vandaag, en fasten seat bells.
Jan Frans B schreef op 13 mei 2020 17:58 :
[...]
Den Hugo was ongeveer een jaar geleden nog de CFO, als hij al niet met geld overweg kan wie dan wel. Het probleem is juist dat hij nog steeds denkt en doet als een echte boekhouder. En boekhouders die spelen op safe, boekhouders zijn extreem risico avers. Dus wat doet hij, hij tracht het dividend zo laag mogelijk te houden ten voordele van het bedrijf. En hierboven suggereerde Risky dat dit zich wel in de koers zou reflecteren. Ik vind dit hopen op lange termijn, of naïef. De koers staat al zo'n 30% onder de NAV. Ik denk dat bij Tesla, dat alle records breekt, de koer 5000% boven de NAV staat. Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe relatief de waarde van een bedrijf is tov zijn koers. Indien De Stoop het charisma had van Elon Musk dan stond het aandeel ook dubbel zo hoog. Maar den Hugo is Elon niet, Elon is een ondernemer, Hugo is en blijft een boekhouder, dat is goed als je CFO bent, maar niet als CEO. Dan moet je je bedrijf in the picture brengen en promoten....maar dat is zijn ding niet, helaas.
Ik denk dat het niet zozeer ligt aan de ceo. Je ziet dat de hele sector enorm scoort, maar dat beleggers niet zo snel toehappen. Men ziet te weinig toekomst in de sector, omdat hoge prijzen uiteindelijk leiden tot meer boten en dat dit vervolgens de sector weer killt. Daarnaast is men nu ook nog eens bang dat de tarieven spoedig zullen crashen. Onterecht, want de winst die euronav dit jaar zal behalen is mijns insziens gigantisch
norbus schreef op 14 mei 2020 09:33 :
[...]
Ik denk dat het niet zozeer ligt aan de ceo.
Je ziet dat de hele sector enorm scoort, maar dat beleggers niet zo snel toehappen.
Men ziet te weinig toekomst in de sector, omdat hoge prijzen uiteindelijk leiden tot meer boten en dat dit vervolgens de sector weer killt. Daarnaast is men nu ook nog eens bang dat de tarieven spoedig zullen crashen.
Onterecht, want de winst die euronav dit jaar zal behalen is mijns insziens gigantisch
Het kernwoord is inderdaad: bang... koers staat laag door angst bij beleggers. Angst maakt geen onderscheid tussen aandelen, Verkopen die boel dus :) Als je rustig blijft kan je er je voordeel mee doen.
Nieuw rapport Internationaal Energie agentschap (op beursduivel te lezen) Vraag is voor 2 de kwartaal 20 miljoen vaten per dag lager te voorzien, productiebeperking spectaculair gecut met 12 miljoen vaten. Blijft dus voorlopig overproductie, met expiratie volgende dinsdag weer negatieve olieprijzen?
Las gisteren ergens dat de Amerikaanse olievoorraden laag staan. Tsja, wat zal het dan zijn? Alles vol, toch veel plaats over?
Intussen verdampt de contango waar je bij staat...
Alles zit vol. Landen zijn gewoon nog meer reserves aan het aanleggen. De vlcc rates vind ik nog altijd stevig voor de tijd van het jaar. Dat is wat telt. De rest is Bear shit. Moest er een vlcc overschot zijn zouden ze wel met verlies varen.
Ik lees nu het volgendeoilprice.com/Latest-Energy-News/World... Ze weten het zelf niet goed volgens mij :D
norbus schreef op 14 mei 2020 09:33 :
[...]
Ik denk dat het niet zozeer ligt aan de ceo.
Je ziet dat de hele sector enorm scoort, maar dat beleggers niet zo snel toehappen.
Men ziet te weinig toekomst in de sector, omdat hoge prijzen uiteindelijk leiden tot meer boten en dat dit vervolgens de sector weer killt. Daarnaast is men nu ook nog eens bang dat de tarieven spoedig zullen crashen.
Onterecht, want de winst die euronav dit jaar zal behalen is mijns insziens gigantisch
Ik geloof niet dat mensen nu bang zijn voor een nieuwe golf van nieuwbouw orders. Over het algemeen is bijna iedereen heel pessimistisch over 2021-2022, of op zijn minst onzeker erover. Niet echt een omgeving om ineens veel nieuwbouw orders te zien. De context die veel mensen hier wellicht missen is dat bulker bedrijven op grote kortingen op NAV handelen, LNG spelers als FLNG ook. LPG als Dorian/Avance/BW LPG etc. Zo lang bedrijven als EURN niet actief de korting op NAV gaan closen door schepen te verkopen en ondertussen met het vrijgekomen geld, aandelen terug inkopen, dan zou de hele tanker sector in de toekomst wellicht ook op een grote korting op NAV gaan handelen. De tanker sector heeft wel 1 belangrijk voordeel, en dat is de zeer sterke balansen en cash posities. Als share prices te ver droppen, kunnen ze daar actief gebruik van maken.
Geloof me. De olie voorraad zal nog een hele tijd hoog blijven met de verhoopte contago. Mensen hebben nog altijd niet door wat een virus is. Ofwel leef je ermee met de beperkingen. Ofwel ga je nog is 2 maandjes Total loss en ligt alles terug plat omdat je met de doden en de zieken geen blijf weet. 1 ding is wel zeker. In deze 2 scenario s zal het olieverbruik over de wereld drastisch dalen en laag blijven. Dit zal zo zijn tot er een vaccin of goede behandeling voor zieken aanwezig is. Mogen economen en regeringsleiders zeggen wat ze willen. Virus is baas. Hierdoor zie ik ook de banken niet snel geld investeren in deze sector waardoor het aantal bootjes mindert en de prijsjes wel op pijl blijven.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)