Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,260 18 apr 2024 17:35
  • -0,220 (-1,42%) Dagrange 15,260 - 15,460
  • 29.779 Gem. (3M) 226,4K

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 510 511 512 513 514 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 mei 2020 10:01
    Ik ben nog maar net begonnen met beleggen en Euronav is mijn eerste aankoop geweest, dit na het bestuderen van de solide bedrijfscijfers en gezien het algemene volatiele klimaat, waarbij Euronav zeker wel nog een tijdje kan van profiteren. Ingestapt aan 9.50. Ik had echter de volgende bedenking; gezien het dividend ongeveer 1 euro bedraagt, dan is het zo dat de koersstijging van vandaag heel beperkt is, en dat na de ex-dividend datum deze 1 euro weer afgaat van de koers. Dan is dit toch eigenlijk een broekzak-vestzak operatie voor de aandeelhouder? Ik vind het wat vreemd om te vatten dat je zo als aandeelhouder winst kunt maken terwijl het uitgekeerde dividend steeds weer van de koers gaat, of zie ik dit fout?
    In elk geval proficiat met de mooie kwartaalcijfers!
  2. Long Short 7 mei 2020 10:25
    Tryp, ik begrijp u vraag maar je redenering is fout. Als ik uw gedachtegang volg moet de koers van EURONAV na 8 keer dividend betalen 0 zijn en is het bedrijf dus niks meer waard.
    Dit is uiteraard niet correct, telkens er dividend betaald wordt vloeit er inderdaad geld uit het bedrijf en daalt de koers. Maar de assets en toekomstige kasstromen/winst hebben natuurlijk ook een waarde en die stromen het bedrijf ook weer binnen nadat het dividend is uitbetaald.
    Verder altijd opletten : de koers van een bedrijf is niet gelijk aan de waarde van een bedrijf!
  3. forum rang 9 objectief 7 mei 2020 10:44
    quote:

    MC oil schreef op 7 mei 2020 10:31:

    Wat ik niet begrijp als beginnend belegger is dat er nog altijd beleggers zijn die aan dit zacht prijsje willen verkopen. Deze resultaten en vooruitzichten zijn toch schitterend.
    De vooruitzichten is altijd moeilijk inschatten; dat is toch koffiedik kijken.

    Ik begrijp de verkopers wel: de charter/vrachttarieven pieken meestal een heel korte periode en zakken dan weer diep weg. Deels is dit ook de oorzaak dat de koers de laatste weken is gedaald, want het VLCC tarieven zakken fors in.
    Deze keer zou het kunnen dat de prijzen wat langer op niveau blijven omdat de economie langzamer
    op stoom gaat komen.
  4. Twoane 7 mei 2020 10:50
    quote:

    MC oil schreef op 7 mei 2020 10:31:

    Wat ik niet begrijp als beginnend belegger is dat er nog altijd beleggers zijn die aan dit zacht prijsje willen verkopen. Deze resultaten en vooruitzichten zijn toch schitterend.
    Ik denk, gezien de volumes van de afgelopen tijd, dat er gewoon veel mensen zijn ingestapt, die deze markt fundamenteel niet begrijpen. Deze zien nu een goednieuwsshow passereren qua rapporteringen, met een gelijktijdige daling van de koers. Die stappen dus allemaal uit in de veronderstelling dat het enkel maar slechter zal gaan in de toekomst.

    Als je op dit moment verkoopt, dan ga je er van uit dat je gans je return van het dividend, gaat verliezen door een sustained koersdaling. Dus dat de huidige koers, tov het najaar nog +/- 20% verder zal dalen. In realiteit lijkt mij dat erg pessimistisch gezien de huidige NAV.

    Vroeg of laat gaan er meer institutionele beleggers instappen (zoals M&G recent; deze zullen trouwens wel eens geslikt hebben bij de recente koersdaling :D)), want dit aandeel wordt fundamenteel onderschat.
  5. [verwijderd] 7 mei 2020 11:01
    In België is een speelgoedwinkel keten failliet die geen schulden heeft. De banken willen hen niet redden. Als de CEO dan zegt dat de toekomst er goed uitziet door de hoge ratings. De vele schepen die binnenkort op de schroothoop moeten en de orders voor nieuwe schepen die het laagste zijn in 23 jaar dan geloof ik dat de vooruitzichten heel goed zijn en in elke sector de gezonde bedrijven overblijven. De bankjes hebben mijn inziens belangrijker dingetjes te doen dan risicovolle leningen te geven.
  6. Vavli 7 mei 2020 11:32
    Ik maak me echt niet druk over de jojobewegingen van de koers ( alleen jammer dat ik niet meer kan bijkopen) want ik zit er in voor de dividenden: ik heb 9 euro betaald en dit jaar alleen zal ik zeker 3 euro ontvangen. En ook de komende jaren zien er uitstekend uit. Over enkele jaren is het aandeel volledig terug betaald en is elke koers pure winst.
    Ik zie geen enkel andere sector waar dit haalbaar is.
  7. forum rang 4 boothram 7 mei 2020 12:03
    terug 2 vlcc van maran geboekt boven de 90 000...
    Let wel, 1e kwartaal profiteerde pas in maart van contango
    2de kwartaal: tegenwoordig ook al heel wat boekingen die in derde kwartaal doorlopen
    3de kwartaal dus goed begonnen!!!
    4de kwartaal komen dan die superrendabele nieuwe scrubbers in actie
    en volgend jaarblijft nog maar de helft van de schuldenlast...
  8. Twoane 7 mei 2020 12:16
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 7 mei 2020 12:06:

    Laten we niet vergeten dat goede jaren bij Euronav altijd weer gevolgd worden door slechte jaren.
    Volg ik niet helemaal in. Ik denk dat Euronav zich bovengemiddeld goed gewapend heeft naar de toekomst toe. Ik ben misschien te positief, maar ik zie enkel instapmomenten de laatste tijd.

    Snel gerekend, wie nu 1000 euro in Euronav steekt, krijgt er 100 aandelen en ruwweg 250 euro dividend voor terug. Een koersdaling van 25% = break even (en ongeveer de gemiddelde Low van de laatste jaren). Dat we die lows terug gaan opzoeken lijkt me vrij onrealistisch.

    Akkoord?

  9. [verwijderd] 7 mei 2020 12:28
    De Stoop 1 uur geleden op Bloomberg TV.
    Published on 7 May 2020
    May.07 -- Hugo De Stoop, chief executive officer at Euronav, discusses the company’s storage capacity, tanker rates and his outlook for the business. He speaks exclusively on “Bloomberg Markets: European Open.”

    m.youtube.com/watch?v=LgKzfUu-MYw
  10. Vavli 7 mei 2020 12:33
    quote:

    DeZwarteRidder schreef op 7 mei 2020 12:06:

    Laten we niet vergeten dat goede jaren bij Euronav altijd weer gevolgd worden door slechte jaren.
    Het komende decennium ziet er anders uit dan het verleden. Drie belangrijke factoren liggen aan de basis:
    1) Tot circa 2030 zal het olieverbruik nog toenemen, daarna zal het mondiale verbruik geleidelijk dalen.
    2) Er komen ongetwijfeld nieuwe, strengere milieunormen.
    3) Banken zijn veel minder geneigd te lenen voor de aankoop van tankers.

    Die drie factoren hebben tot gevolg dat rederijen veel minder nieuwe tankers bestellen. Daardoor krijgen de tankers die nog in de vaart zijn een veel sterkere onderhandelingspositie en het minste dat dan gebeurt, kan de tarieven heel snel en hard doen stijgen.
    In die markt zit Euronav met een jonge vloot en weinig schulden, in een heel sterke positie.
19.290 Posts
Pagina: «« 1 ... 510 511 512 513 514 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links