Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom MEI 2020

493 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 25 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Meryntje 4 mei 2020 20:14
    quote:

    Benjamin G. schreef op 4 mei 2020 15:04:

    meer dan twee Martin. Kan alleen voor mij zelf praten dus dat is drie.

    Tatje heeft meerdere keer de uitspraken van Goddijn herhaald. Zie ook mijn post met opsomming van de webcast. Centrale boodschap in mijn ogen: zeer goed gepositioneerd en voorgesorteerd op een sterke groeimarkt.

    Overigens ook eens met wat onder andere Wies en BDB hebben geschreven over de korte termijn waarde van het aandeel (tot 2022) en lange termijn waarde van het aandeel (na 2025).
    4 Count me in.

    GuS
  2. [verwijderd] 4 mei 2020 23:55
    Ik heb mij de afgelopen jaren nooit anders opgesteld dan positief over de mogelijkheden van T2, waarbij ik in veel gevallen ook wel aangegeven heb dat er op strategisch gebied wel juiste keuzes gemaakt zijn.
    Ik wens uitdrukkelijk (opnieuw) te bevestigen dat het bij de wilde beesten af is hoe het management ondanks die positionering van het bedrijf, de aandeelhouders sterk te kort doet door incompetente - dan wel bewust belabberde communicatie.

    Dat er hier lieden zijn met een geweldig logboek van uitspraken en anderen met een ogenschijnlijk brillante puzzelvaardigheid als het gaat om het verteren en uitleggen van de cijfers, dat is mooi, soms zelfs buitengewoon interessant, maar ik blijf het management met argusogen volgen.

    ik hoor daarom denk ik in een ander rijtje

    KC
  3. forum rang 6 boem! 5 mei 2020 02:12
    Bedankt KC voor de openhartige wijze waarop je het WANTROUWEN jegens HG verklaart.

    Je geeft hierbij aan de toekomstmogelijkheden voor TT positief te vinden en dat er strategische keuzes zijn gemaakt die hebben geleid tot deze goede uitgangspositie.

    Het valt HG te verwijten, dat hij door zijn incompetente dan wel bewust belabberde communicatie ervoor heeft gezorgd dat de aandeelhouder veel te kort is gekomen.

    Ik kan hieruit niets anders distilleren dan dat de communicatie rond de te volgen strategie voor jou voldoende duidelijk is neergezet met een positieve uitgangspositie tot gevolg maar dat die communicatie nog niet heeft geleid tot hogere koersen.

    Tot op dit punt zijn wij het volledig met elkaar eens.
    TT staat er strategisch geweldig goed voor maar door mistige communicatie in het cijfergedeelte van de communicatie wordt dat volstrekt onvoldoende duidelijk gemaakt waardoor de koers nog niet de richting heeft gekozen die je bij zulk een uitgangspositie mag verwachten.

    Ik ben in ieder geval content met de ingezette strategie wjziging door HG en zijn team, waardoor er ondanks alle tegenwind (uitfasering van PND' s) en alle torenhoge kosten verbonden aan die transitie (6 miljard) er nu meer en meer zicht komt op een succesvolle afloop.

    Het is of de duvel ermee speelt maar precies op het moment dat de mist rond de cijfers grotendeels oplost doordat de deferred revenue nu naast grote opbouw uit de te factureren omzet ook een substantiele bijdrage terug levert aan de omzet via de vrijval wordt de economie getroffen door Corona.

    TT wordt daarmee vol geraakt, het 1q laat een vermindering zien van de verwachte omzet ad 110 mio naar werkelijk 85 mio(22,5%) en q2 zal zonder twijfel een veel groter effect hebben.

    Indien je ervan uitgaat dat dit het einde betekent voor de auto-industrie betekent dat impliciet ook het einde van TT-Automotive dan kan je de transitie als mislukt beschouwen en vrezen voor een volledg ter ziele gaan van dit bedrijf.

    Indien je er zoals ik vanuit gaat dat de permanente invloed van Corona op de auto-industrie maximaal 10-15% bedraagt, verandert het toekomstperpectief van Automotive niet wel wordt de FCF hard geraakt in 2020 met een vermindering van 110 mio door het niet kunnen uitfactureren.

    Blijf het management met argusogen volgen want dat doe ik ook.
    Jij hebt zorg dat de aandeelhouder met dit management niet aan haar trekken komt terwijl ik juist het idee heb dat zij als grootaandeelhouder de meeste baat hebben bij een hoge koers.
  4. forum rang 8 Wereldbelegger 5 mei 2020 08:17
    Niet alleen de grootaandeelhouders, maar ook al het kleine beleggersgrut wat (nog) gelooft in de toekomst van TT onder dit management.

    Helaas is de totale markt die door het kleine beleggersgrut wordt gevormd een andere mening toebedeeld. Grote vraag is: waarom?

    quote:

    boem! schreef op 5 mei 2020 02:12:

    Citaat uit bovenstaande reactie:
    " terwijl ik juist het idee heb dat zij als grootaandeelhouder de meeste baat hebben bij een hoge koers. "

  5. forum rang 6 tatje 5 mei 2020 09:27
    Tja.

    Je moet er toch niet aandenken.

    But on product development, on order intake, long-term outlook, we still believe that we can produce a good year from that perspective.

    Je long term outlook kun je in deze tijden toch alleen maar volhouden, als je goede producten maakt en dat weer wordt bevestigd door je order intake.
    Je ligt op koers, zullen we maar zeggen.
    Dus product development en order intake moeten wel heel goed zijn, anders kun je niet bij je long term outlook blijven en dat doet Harold :-)

    2030 je ambitie is tussen de 1,5 en 2 miljard en daar blijf ik bij, zegt Harold hier boven.

    We nemen de conservatieve koers winst verhouding voor tech van 15 van Ketchup.

    Nu reken we terug.

    We willen in 2030 een koers van 100.

    100:15= 6,666 euro wpa.

    130 miljoen aandelen met 6,666 WPA maakt een winst van 866 miljoen.

    Opex zet ik niet op 500 maar 600.

    866 plus 600 is 90% ( gross margin ) van de omzet.

    1,466 miljard is 90% vd omzet, omzet is 1,628 miljard.

    1,466 miljard is 85% vd omzet, omzet is 1,717 miljard

    1466 miljard is 80% vd omzet, omzet is 1,832 miljard.

    Komt er geen dirty, dan kunnen we blij zijn met de founders.

    Die kunnen ook rekenen.

    Zeg ik bv tegen partijen de omzet automotive is in 2019 265,6 de geboekte omzet of zeg ik we hebben een omzet ( de operationele ) van 380 , tenslotte zijn die centen al binnen.
  6. forum rang 6 boem! 5 mei 2020 16:24
    Tja, beleggers die er serieus geld in hebben zitten zoals de 4 founders en JdM aangevuld met de top 20 van Morningstar geven nog geen krimp.(inmiddels zit +65% in vaste handen)
    Ipv afbouwen zie je een opbouw van posities,

    Ik heb meer vertrouwen in de mening van beleggers met volume dan in die van daghandelaren.
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 5 mei 2020 17:34
    Beste boem!

    Het lijkt me meer dan logisch dat u in demening van beleggers met volume meer vertrouwen heeft dan in die van daghandelaren en/of klein beleggersgrut.

    Maar ik heb wel een vraag:
    ziet u werkelijk een verdere opbouw van posities bij de grote spelers in TT?
    Afgezien van wat de afgelopen maanden via het opkoopprogramma binnen is gehaald.

    In drie maanden tijd, 4% erbij als ik naar het lijstje van Tatje kijk. Is dat veel?

  8. Johan8 5 mei 2020 19:02
    quote:

    tatje schreef op 5 mei 2020 15:08:

    Blacky bedankt :-)

    Moningstar ownership Tom Tom. top 20.
    1 feb 13,10%
    1 maart 13,49%
    1 april 16,42%
    1 mei 17,10%

    Tja !
    Nog even aanvulling, snap jij het snap ik het
    en de koers van 31 dec 9,42 naar 30 april 7,20
    en ook nog aandelen inkoop

    en DNB Asset man
    1 jan 7.131.006 aandelen
    1 mei 9.234.014 "

  9. forum rang 4 Kuiken 5 mei 2020 23:59
    bron FD:

    7+ Mijn nieuws Laatste nieuws Krant Beurs Service & Contact Meer AEX 509,83 +2,72%DOWJ 23.883,09 +0,56%S&P Future 2.859,75 +1,17%EUR/USD 1,0843 -0,54%
    7 uur Gerben van der Marel
    AUTO
    Duitse autofabrikanten krijgen hulp van de Duitse overheid

    Nieuwe Mercedes-Benz autos staan klaar voor transport bij de heropende Mercedes-Benz fabriekl in Sindelfingen, Duitsland.
    Nieuwe Mercedes-Benz autos staan klaar voor transport bij de heropende Mercedes-Benz fabriekl in Sindelfingen, Duitsland.Foto: Michaela Handrek-Rehle/Bloomberg
    In het kort

    Kanselier Merkel staat na topoverleg met de autosector welwillend tegenover steun.De ingestorte verkopen worden mogelijk aangejaagd met een aankoopsubsidie.Actievoerders vrezen schade voor het milieu en een toename van auto's op de weg.
    De Duitse automobielsector wordt te hulp geschoten door de Bondsregering om de ingestorte vraag naar auto’s weer te doen opleven. Maar de sector en autokopers moeten geduld hebben. Pas komende maand worden details bekend. De verwachte aankooppremies kunnen deel gaan uitmaken van een uitgebreid economisch stimuleringsprogramma van de Bondsregering.
    Autotop
    Dat is de uitkomst van de ‘autotop’ die de Duitse regering dinsdag had met de autosector. Bondskanselier Angela Merkel en verschillende ministers spraken in een conferencecall met de topmannen van VW, Daimler, BMW en vertegenwoordigers van autolobby VDA en vakbond IG Metall.
    Terwijl Merkel wees op het bijzondere belang van de auto-industrie voor de waardecreatie en de werkgelegenheid in Duitsland, protesteerden actievoerders in Berlijn en Wolfsburg tegen de mogelijke subsidies voor de aankoop van nieuwe personenauto’s. Ze vinden dat overheidsinvesteringen in de mobiliteit iedereen ten goede moeten komen en niet alleen de sectoren met een sterke lobby. Ze vrezen bovendien extra schade aan het milieu.
    SUV's
    Duitsland heeft een recordaantal auto’s op de weg na de recordverkopen in 2019. Vooral de relatief sterk vervuilende SUV is zeer goed verkocht. De laatste twee maanden zijn de verkopen echter ingestort door de coronacrisis.
    Mercedes-Benz emblemen staan klaar in de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen, Duitsland.
    Mercedes-Benz emblemen staan klaar in de Mercedes-Benz fabriek in Sindelfingen, Duitsland.Foto: Michaela Handrek-Rehle/Bloomberg
    Om de vraag van consumenten naar nieuwe auto’s aan te jagen heeft de sector de afgelopen weken fel campagne gevoerd voor een nieuwe ronde van slooppremies waarmee autoverkopen ook in 2009 zijn gestimuleerd. Destijds kregen autokopers €2500 aan subsidie bij het inruilen van hun oude auto voor de sloop.
    Lobby deelstaten
    In de aanloop naar de bijeenkomst zeiden de minister-presidenten van de deelstaten Beieren, Baden-Württemberg en Nedersaksen voorstander te zijn van de introductie van aankoopsubsidies. De Duitse automobielindustrie is sterk aanwezig in deze deelstaten.
    Een nieuwe editie van de oude sloopregeling mag het niet worden, zei milieuminister Svenja Schulze na de top. ‘Als er behoefte is aan fiscale stimuleringsmaatregelen, moeten deze economisch verantwoord zijn en schone voertuigen zoals elektrische auto's bevorderen.’
    Aankooppremies voor elektrische voertuigen waren er al voor de coronacrisis. De automobielreuzen willen dat die subsidies worden verhoogd. Verder hebben ze de Duitse overheid gevraagd ook de aankoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s te gaan stimuleren.
    Verwoestende sloopregeling
    Actievoerders eisten van Merkel dat ze de coronacrisis aangrijpt om een extra impuls te geven aan klimaatvriendelijke herstructurering van de auto-industrie. Een witte SUV reed in Berlijn symbolisch over een stapel fietsen.
    ‘Meer auto's financieren is niet verenigbaar met onze klimaatdoelstellingen’, verklaarde de klimaatbeweging Fridays for Future. ‘Een nieuwe sloopregeling zou verwoestend zijn.’
    Nog meer indirecte staatssteun voor de machtige autobedrijven ligt gevoelig. Voor hun werknemers maken automakers volop gebruik van Kurzarbeit, de loonsubsidies waarmee een ontslaggolf wordt voorkomen.
    Slechte ervaring
    Duitsland heeft net als Nederland, de Verenigde Staten en Frankrijk ervaring met het aankoopsubsidies voor auto’s. Om de kredietcrisis te lijf te gaan, verdeelde Duitsland miljarden euro’s aan belastinggeld om autokopers, autoverkopers en de fabrikanten te steunen.
    Twee miljoen Duitsers maakten gebruik van de regeling. Het kostte de Duitse overheid €5 mrd maar de resultaten vielen tegen. Veel mensen kochten eerder een auto waardoor de verkopen in de jaren erna alsnog kelderden.
  10. forum rang 6 boem! 6 mei 2020 01:03
    Het is logisch dat overheden tijdelijk hulp bieden aan bedrijven die in de problemen zijn gekomen door het Coronavirus zeker indien daarbij veel werkgelegenheid in het geding is.

    Loonsubsudies zijn niet in alle gevallen voldoende waardoor er in speciale gevallen iets extra's gedaan wordt om de economie aan de praat te houden.

    Het succes van de in het verleden toegepaste methode tot het verstrekken van aankoopsubsidies moet dan ook in dat licht worden bezien.

    Heeft deze tijdelijke steun de bedrijven toen geholpen om de werkgelenheid te behouden en bood dat tevens steun aan het terugdringen van de vervuiling?

    Ik denk dat men goed naar deze uitgangspunten moet kijken om tot een juiste beslissing te komen .

    Het domweg afdoen door te wijzen op de afname van de verkopen in het jaar erop is mij veel te kort door de bocht.
    De aanschaf van een auto is namelijk juist geen dagelijks consumptiemiddel.

  11. forum rang 8 Wereldbelegger 6 mei 2020 08:30
    Eigenlijk nog erger
    de koers van 31 jan(1 febr) 9,82 naar 30 april 7,20
    dat is 26,68% eraf
    Terwijl de Morningstar top20 posities vergroten

    Elke belegger, wel of niet goed ingevoerd bij TT, wel of niet een daghandelaartje moet over dit gegeven nadenken lijkt mij.

    quote:

    Johan8 schreef op 5 mei 2020 19:02:

    [...]

    Nog even aanvulling, snap jij het snap ik het
    en de koers van 31 dec 9,42 naar 30 april 7,20
    en ook nog aandelen inkoop

    en DNB Asset man
    1 jan 7.131.006 aandelen
    1 mei 9.234.014 "

    [/quote]

    quote:

    tatje schreef op 5 mei 2020 15:08:

    Blacky bedankt :-)

    Moningstar ownership Tom Tom. top 20.
    1 feb 13,10%
    1 maart 13,49%
    1 april 16,42%
    1 mei 17,10%

    Tja !
  12. forum rang 6 tatje 6 mei 2020 09:14
    Zielig, die strepen, lijkt wel een brug te ver.

    Als je meerdere aliassen hebt, moet je dan niet optellen.

    Lijkt wel een rondootje.

    De koers laat ik vandaag de koers, het is veel te mooi weer.

    Het is gewoon wachten op een vaccin.

    De rest is gewoon pappen en nathouden.

    Terrassen, ik ga wel ergens veraf op een bankje zitten en neem zelf wel lekkere dingen mee.

    Zit je op het terras en moet je plassen, even wachten er is nu iemand op het toilet en daarna gaan we eerst het hele toilet ontsmetten.

    Een bankje en een boom, meer heb ik niet nodig in de zon :-)
493 Posts
Pagina: «« 1 ... 3 4 5 6 7 ... 25 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links