Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,230 23 apr 2024 09:16
  • +0,005 (+0,41%) Dagrange 1,229 - 1,240
  • 53.665 Gem. (3M) 2,2M

April 2020

1.771 Posts
Pagina: «« 1 ... 74 75 76 77 78 ... 89 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Gaston Lagaffe 28 april 2020 10:47
    quote:

    ThomasC schreef op 27 april 2020 15:35:

    [...]
    Dank Gaston. Ik ben idd werkzaam in de branche. Ik heb de update van de AVA niet voor me, maar volgens mij is de tijdslijn daarin correct.

    Originele plan was om in september al met beperkt volume te beginnen, maar dat is verlegd naar begin 2021. Er wordt nu nog niet op locatie in NL getest (ik vermoed al wel in Frankrijk) dat zal later dit jaar wel gebeuren. Ik vermoed dat er vanaf feb 2021 structureel volume verwerkt wordt. Daarvoor zal al wel getest worden op locatie, maar nu dus nog niet (crossdock ruimte is hard nodig op dit moment!)

    Ik weet niet 100% hoe de supply chain van DHL er uit ziet maar volgens mij bouwen die nu een superhub bij Zaltbommel die 500k per dag kan sorteren (hub en spoke model). Dat is precies het tegen overgestelde van wat PostNL heeft staan, namelijk een web-structuur waarin elke sorteerlocatie gem. tussen de 30-50k volume per dag verwerkt. Beiden hebben hun voor- en nadelen uiteraard, niet op de laatste plaats de capex die nodig is voor een superhub. Al zal opgeteld de investering van 1 zo'n hub lager zijn dan alle kleinere hubs bij elkaar.

    In het websysteem van PostNL is het dus niet relevant op welke plek in NL een klant zijn pakketten aanlevert, hij heeft een truck vol met pkt voor het hele land, deze kan hij in Goes afleveren en die gaan dan in de avondsortering over de band, alles voor Zeeland en omgeving blijft in Goes, verder zijn er inter-ritten tussen Goes en andere depots (er zijn niet ritten tussen alle DC's, een aantal plekken fungeerd als XL locatie's waar ge crossdocked wordt, dit ook om efficientie in transport te behouden). In de ochtendsortering heeft elk DC dus alle pakjes die in dat gebied uitgeleverd moeten worden, het hoeft alleen nog gesorteerd te worden op rit.

    In geval van DHL zul je ook meerdere sorteringen hebben, maar dan wel maar op 1 locatie. Ik denk wel nog dat er lokale voorbereidingslocaties zijn, dus dat de sortering centraal op rit wordt gesorteerd in bijv een rolcontainer, die RC's gaan met groot transport naar een lokale kleine vestiging, daar ontvangt de bezorger een RC die hij in zijn bus laadt. Kan het mis hebben. Als dat klopt dan is het SPSC vergelijkbaar met hoe DHL al hun volume verwerkt. Ik denk dat er in eerste instantie geen vraag is naar een tweede hiervan bij PostNL. Wel wordt er al gekeken naar nog meer kleine DC's

    Waar de uitdaging overigens nog ligt is dat in een ideaal plaatje je een klant hebt die direct zijn volume aan kleine pakjes bij SPSC aflevert, dat scheelt 1 sortering op een "normaal" DC. Het nadeel is dat je dan klanten moet bewegen om zelf al een splitsing te maken tussen groot en klein (en dus je trucks naar 2 plekken moet laten rijden) en daar dan dus wat tegenover moet kunnen zetten (prijs, of bijv. een latere cut-off tijd voor aanlevering).

    Voor de grotere klanten zal dit wellicht geen probleem zijn, kan ze evt. ook bewegen om meer te sturen op het compact houden van de verpakking wat weer beter is voor de vulgraad van transport over de hele keten, waar uiteindelijk iedereen bij gebaat is (niet op de laatste plaats het milieu).

    Kijk dit is goede informatie (AB gegeven). Ik heb me altijd verbaasd dat PostNL voor een decentraal (Web-model) en DHL voor meer centraal (hub and spoke-model) model kiest (ze verrichten exact dezelfde werkzaamheden). Het lijkt er op dat PostNL met zijn SPSC toch ook iets op 'centraal gebied' wil kunnen aanbieden (gericht op zeer grote klanten die ik de buurt actief zijn ?) Bij mijn weten heeft PostNL ongeveer 2 keer zoveel locaties (DC's) als DHL maar PostNL heeft ook 2 keer zoveel markt-volume als DHL (60% <> 30%). Een voordeel van decentraal zou kunnen zijn dat het minder risico-gevoelig is (brand, stakingen e.d.) Als de superhub niet (helemaal) werkt wordt het al snel een probleem voor de hele keten. Op het forum is in het verleden de vraag gesteld hoeveel reserve-capaciteit PostNL binnen de bestaande DC's heeft en of het mogelijk / zinvol is om de capaciteit van bestaande DC's te vergroten (minder Capex) Enig idee ? Hoe kijk jij aan tegen de concurrentie PostNL <> DHL <> GLS/DPD <> Amazone Delivery (nog niet in Nederland) ?
  2. forum rang 4 xof 28 april 2020 11:09
    quote:

    Daarom schreef op 28 april 2020 10:21:

    Ik hoop dat het drama-management alle ellende in Q1 heeft verwerkt en met een overtuigende outlook komt voor Q2 en de rest van het jaar en iets zal zeggen over dhet opstarten van dividend in 2021. Dan staat de koers in no-time boven de € 2 richting € 3.

    Maar ik wens vast te veel...
    Hoop is uitstel van teleurstelling.

    Herna vindt het not-done om over dividend hervatting te praten, terwijl de meeste ondernemingen over dividend stopzetting communiceren icm Corona. ING is welliswaar een bank en PNL groeit dankzij Corona (vlgs Herna “ondanks”), maar tante Pollewop is zeer bezorgd over publieke verontwaardiging. Aandeelhouders moeten (weer) even wachten, eerst een sociaal verantwoordelijk Corona vangnet.

  3. forum rang 4 Gaston Lagaffe 28 april 2020 11:12
    quote:

    Cerburus schreef op 28 april 2020 10:19:

    [...]
    genoeg te noemen;

    -- PostNL heeft giga ziekteverzuim momenteel en moet zeer veel extern inhuren (duur)
    -- B2C mail is compleet ingestort, consument post ++ maar weegt % niet op
    ++Parcels is compleet uitverkocht qua capaciteit
    -- Grote klanten met weinig of geen marge verdrukken de kleinere met hogere marges.

    Samenvattend ik verwacht echt een omzet record voor Q1, wat er onder de streep overblijft..tja.. werkelijk geen idee. Maar ik zou echt rekening houden met de laagste marge ooit bij PostNL. Maar dan nog zal er wel meer overblijven dan Q1 vorig jaar, maar zeker niet zoveel als Q4 vorig jaar. Kortom geen roze bril, geen zwarte bil. Vind wel dat we een prijs van minimaal.2 euro per aandeel verdienen :P

    Ik ben eigenlijk net zo benieuwd naar hoe het nu staat met nexive?..hoeveel heeft verkoop Spotta opgeleverd,
    Wat hebben ze afgesproken over die 300 miljoen storting pensioenen.

    Beste Cerburus, ik denk dat je gelijk gaat krijgen maar dat e.e.a. voor een belangrijk deel in Q2 zal vallen. Spotta is op 6 februari 2020 verkocht en PostNL verwachtte toen de transactie voor eind februari af te ronden, dus bij de presentatie Q1 zullen we er wel iets over horen. Bedragen zullen we niet krijgen (doet PostNL bijna nooit). Over de storting pensioenen -> ik zie niet in waarom een pensioenfonds, in deze tijd, niet vol voor de € 300mio zou gaan. Misschien ietsje minder om de goede wil te tonen. Voor de rest : ook ik denk dat men hier op het forum te positief is over het resultaat dat PostNL in Q1-Q2 (dit jaar ?) zal boeken. De reden is simpel, er drukken nog teveel kosten / lasten uit het verleden op de exploitatie. Dit wordt de PostNL ook duidelijk aangegeven. Velen zijn zeer optimistisch over Parcels (en daar is ook wel enige reden toe) maar de komende economische krimp zal (na normalisering lockdown) ook Parcels vol treffen. Voor wat betreft de koers : deze is nu (zeer ?) laag maar in de zomermaanden, na presentatie van diverse desastreuze Q2 cijfers, zal de gehele beurs nog wel een tik omlaag krijgen.
  4. forum rang 4 Yes we can 28 april 2020 11:14
    quote:

    Xynix schreef op 28 april 2020 09:57:

    De bewegingen van dit aandeel zijn volledig afhankelijk van de marching orders van shorttroepen. Het lijkt er op dat die zijn bijgesteld. Hopelijk net zo'n bizarre rit omhoog als eerder omlaag.
    Dat is bullshit. De shorts hebben begrepen dat het risico te groot wordt en trekken zich terug om schade te beperken.
    Maar goed de trolletjes blijven bezig. Hebben verder geen centje verdiend :) ik heb intussen een heel erg mooie winst op postNL. De aanhouder wint...
  5. forum rang 4 BW2017 28 april 2020 11:34
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 28 april 2020 11:12:

    [...]Beste Cerburus, ik denk dat je gelijk gaat krijgen maar dat e.e.a. voor een belangrijk deel in Q2 zal vallen. Spotta is op 6 februari 2020 verkocht en PostNL verwachtte toen de transactie voor eind februari af te ronden, dus bij de presentatie Q1 zullen we er wel iets over horen. Bedragen zullen we niet krijgen (doet PostNL bijna nooit). Over de storting pensioenen -> ik zie niet in waarom een pensioenfonds, in deze tijd, niet vol voor de € 300mio zou gaan. Misschien ietsje minder om de goede wil te tonen. Voor de rest : ook ik denk dat men hier op het forum te positief is over het resultaat dat PostNL in Q1-Q2 (dit jaar ?) zal boeken. De reden is simpel, er drukken nog teveel kosten / lasten uit het verleden op de exploitatie. Dit wordt de PostNL ook duidelijk aangegeven. Velen zijn zeer optimistisch over Parcels (en daar is ook wel enige reden toe) maar de komende economische krimp zal (na normalisering lockdown) ook Parcels vol treffen. Voor wat betreft de koers : deze is nu (zeer ?) laag maar in de zomermaanden, na presentatie van diverse desastreuze Q2 cijfers, zal de gehele beurs nog wel een tik omlaag krijgen.
    Alleen zullen wij wel goede Q2 cijfers krijgen, aangezien de groei en het volume gewoon doorzet.
    Wat afgelopen kwartalen bij de cijfers niet was , is er nu dus wel een goede Outlook bij Q1 naar Q2 en langer.
    2021 zijn namelijk alle kosten geïntrigeerd.
    Dus de vooruitzichten zijn prima,
    Als die Pensioenstorting verspreid mag worden zal dat ook duidelijk voor positiviteit zorgen.
  6. forum rang 4 Tartessos 28 april 2020 11:46
    Beste mensen, gebruik je boerenverstand.
    Momenteel Corona time - winkels dicht - veel mensen binnen - veel online bestellingen- veel werk voor PostNL.

    Dit stopt niet 20 mei. Ik verwacht geheel 2020 een flinke omzet stijging. Samen met verkoop opbrengsten wordt dit voor PostNL een beregoed jaar. Zelfs met een eventuele beurs verlaging die lang niet zeker is. Laten we elkaar niet angst aanjagen... nog niemand beter van geworden.
  7. forum rang 4 Yes we can 28 april 2020 11:54
    quote:

    Tartessos schreef op 28 april 2020 11:46:

    Beste mensen, gebruik je boerenverstand.
    Momenteel Corona time - winkels dicht - veel mensen binnen - veel online bestellingen- veel werk voor PostNL.

    Dit stopt niet 20 mei. Ik verwacht geheel 2020 een flinke omzet stijging. Samen met verkoop opbrengsten wordt dit voor PostNL een beregoed jaar. Zelfs met een eventuele beurs verlaging die lang niet zeker is. Laten we elkaar niet angst aanjagen... nog niemand beter van geworden.
    Ik ga er van uit dat we eind juni terug boven de 2 staan. En tegen einde jaar 2,5
  8. Koindraak 28 april 2020 11:58
    quote:

    Vocht schreef op 28 april 2020 11:51:

    Lekker dan. Weer een pluk gekocht vanochtend op 1,46. Dalen we weer. Ik had mijzelf in februari beloofd om nooit meer iets te kopen van PNL. Ook heb ik mijzelf beloofd om zodra GAK bereikt is, deze rommel uit de porto te mieteren. Nog nooit 1 dag plezier aan beleefd.
    Hier nog een pijnelijk voorbeeld wat er gebeurt als je ga beleggen in pnl. Sterkte aankomende maandag!
  9. winkelwagen 28 april 2020 12:09
    quote:

    Koindraak schreef op 28 april 2020 11:58:

    [...]

    Hier nog een pijnelijk voorbeeld wat er gebeurt als je ga beleggen in pnl. Sterkte aankomende maandag!
    Ja vooral die 40% winst die ik pakte toen het aandeel van 1,03 euro naar 1,46 euro is gegaan was erg pijnlijk. En maandag ook nog een sterk cijfers waardoor het aandeel waarschijnlijk de 1,50 euro gaat passeren. Pijnlijk aandeel inderdaad
  10. forum rang 4 Yes we can 28 april 2020 12:12
    quote:

    winkelwagen schreef op 28 april 2020 12:09:

    [...]

    Ja vooral die 40% winst die ik pakte toen het aandeel van 1,03 euro naar 1,46 euro is gegaan was erg pijnlijk. En maandag ook nog een sterk cijfers waardoor het aandeel warschijnlijk de 1,50 euro gaat passeren. Pijnlijk aandeel inderdaad
    Ach laten doen, de man is gestoord.
  11. Koindraak 28 april 2020 12:17
    quote:

    winkelwagen schreef op 28 april 2020 12:09:

    [...]

    Ja vooral die 40% winst die ik pakte toen het aandeel van 1,03 euro naar 1,46 euro is gegaan was erg pijnlijk. En maandag ook nog een sterk cijfers waardoor het aandeel warschijnlijk de 1,50 euro gaat passeren. Pijnlijk aandeel inderdaad
    De meeste hier hebben ze gekocht boven de 2 euro en die gaan ze nooit meer terug zien door dit pijnlijke aandeel.
1.771 Posts
Pagina: «« 1 ... 74 75 76 77 78 ... 89 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links