Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom - April 2020

492 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 25 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ketchup 18 april 2020 11:49
    haha
    nee hoor Tatje
    heb het licht voor potentie in TT als bedrijf altijd gezien maar ook de nekkende incestueuze verhouding tussen grootaandeelhouders/bestuurders en toezichthouders die killing zijn voor het scheppen van aandeelhouderswaarde voor de reguliere aandeelhouder die deel uitmaken van de free-float

    maar de onderbreking van het inkoopprogramma is een geschenk voor al diegenen die van deze zwakte op het aandeel gebruik willen maken en hun positie vanwege corona hebben gereduceerd of geliquideerd
    aan 7 euro staat TT aan de beurs voor nog geen miljard euro en het heeft daarvan 400mio cash, dus ondernemingswaarde is 600mio

    TT staat nu lager voor ondernemingswaarde dan toen het destijds aan 4 euro noteerde met 235mio uitstaande aandelen , toen hadden ze geen cash en wel schuld en nog af te schrijven assets, okay ze hadden ook Telematics ( schrap schuld en afschrijving weg versus opbrengst Telematics)

    ondernemingswaarde thans 600 mio op vergelijkbare basis toen het aandeel aan 4 euro stond 950 mio ondernemingswaarde ( schuld/afschrijving adjusted voor Telematics)

    moet je nagaan en dat waar TT nu verder en beter gepositioneerd staat qua bedrijf dan destijds.

    dus wat is de grote handicap op dit aandeel , precies HG en wanneer is die handicap een benefit, precies als hij ready is to sell.

    dus maak er gebruik van zolang het duurt.
  2. forum rang 6 boem! 18 april 2020 12:38
    @Wies volledig eens met jouw opvatting dat we enkel naar de toekomst van A&E moeten kijken en het verleden moeten vergeten.

    Jij haalt daarbij de 3 kernpunten aan voor succes.
    Een omzet van minimaal 1 miljard tegen een marge van minimaal 80% waarbij de Opex maximaal 550 mio bedraagt waardoor er een netto winst resteert van 200 mio.

    Om deze drie doelstelingen te testen is het goed om ook de historie te kennen en dan doel ik met name op de Opex en Marge.
    De marge bij A&E ligt al jaren op 90% en ik kan me niet voorstellen hoe die marge in zou kunnen zakken naar 80%.
    Het te verkopen product kent nl geen verbruik van grondstoffen, doordat de aard van het product een SAAS-product is voorzie ik eerder een stijgende dan een dalende marge gegeven de andere variabele te weten de groei in omzet naar 1 miljard.
    De Opex in 2019 bedroeg 746 mio onder te verdelen in R&D 323 mio, D&A 261 mio, Marketing 29 mio en S,GenA 133 mio.
    De outlook voor 2020 gaf een totaal bedrag aan van 780 mio( R&D 360 mio, D&A 260 mio, Marketing 30 mio en SGA 130 mio)
    Omdat de Opex van 2019 en 2020 inclusief het aan Consumer toe te bedelen bedrag betreft moeten we dat bedrag elimineren.
    In 2019 werd aan Consumer 66 mio toebedeeld.
    Het te verminderen bedrag zal niet volledig deze 66 mio dekken daar Consumer ook een gedeelte van de overhead voor zijn rekening neemt.
    Een vermindering met 50 mio lijkt mij redelijk met als verdeling 15 mio marketing en 35 mio SGA waardoor de outlook Opex voor A&E er in 2020 als volgt uitziet.
    R&D 360 mio
    D&A 260 mio
    Marketing 15 mio
    SGA 95 mio
    Totaal 730 mio

    De opex voor 2021 ligt 210 mio lager vanwege de aanpassing van D&A naar 50 mio
    De zo verkregen Opex ad 520 mio in 2021 lijkt mij ook voor volgende jaren toereikend omdat een eventuele jaarlijkse verhoging met 10 mio voor R&D ruinschoots gecompenseerd lijkt te worden door de verdere afname in D&A(geen capex) en kostenreductie bij SGA.

    Allemaal mooi en prachtig maar om die marge te behalen en die Opex van enig nut te laten zijn zal er omzet gescoord moeten worden.
    Hier ontstaat de babylonische spraakverwarring.
    Waar ik me sterk maak om daar de gefactureerde omzet voor te nemen is @Vanillasky ervan overtuigd dat de gerapporteerde omzet de enige omzet is die telt.
    Waar ik uitga van de gefactureerde omzetten door TT van 245 mio, 320 mio, 381 mio en 85 mio in resp 2017, 2018, 2019 en 1q 2020 in totaal 1,031 mio blijft hij zich vastklampen aan de gerapporteerde omzetten gedurende die periode welke resp 196 mio, 245 mio, 266 mio en 50 mio hebben bedragen met in totaal 757 mio zonder enig belang te hechten aan de opgelopen deferred revenue positie van Automotive gedurende die periode met 217 mio.
    Er is vanuit fiscaal oogpunt de beslissing genomen om de baten zo lang mogelijk uit te stellen maar gezien de hoogte van de huidige voorziening van 314 mio bulkt het reservoir nu over met als konsekwentie dat het de komende 12 maanden de OMZET van automotive ondersteund met 105 mio.
    Voor mij geen enkel issue daar ik uitga van de gefactureerde omzet en aan de nawaaier vanuit deferred geen enkele betekenis verbindt maar dat zou bij @Vanillasky anders moeten liggen.
    De huidige kaspositie is een gevolg van deze nog niet gerapporteerde omzetten waar nog slechts vpb over hoeft te worden afgedragen.

    Bij de presentatie van de 2q cijfers zal eea duidelijk worden omdat daarin de vrijval vanuit deferred naar voren komt.

    Voor mij zoals gezegd geen issue omdat voor mij de verdeling tussen nu en uitgesteld geen verschil maakt buiten het tijdelijk voordeel dat verkregen wordt door het uitstel van betaling voor een gedeelte van de verschuldigde vpb.

    De gefactureerde omzet in 4q 2019 bedroeg 116 mio.
    De gefactureerde omzet in 1q 2020 bedroeg 85 mio.
    Het verschil vindt zijn oorzaak in de aanpassing van de uit te factureren omzet voor productiestop en de feitelijk uitgefactureerde bedragen van het aantal wagens geproduceerd met TT-inside.

    Indien ik een voorzichtige inschatting maak van het uit te factureren bedrag excl de effecten van het Coronavirus ad 110 mio per kwartaal dat ik dan aan de voorzichtige kant blijf.
    Zie ook gefactureert 2019 381 mio met een backlog van 1,6 mio.

    Indien de inschatting van 110 mio per kwartaal juist is waren de negatieve gevolgen van het Coronavirus 25 mio wat neer komt op 3 weken productie.

    De gevolgen in 2q zullen veel groter zijn ik hou rekening net een daling naar 25% van de 110 mio.
    De omzetdaling van 110 mio naar 27,5 mio zal direct terug te vinden zijn in de kaspositie omdat de kasuitgaven gewoon door zullen lopen.
    Omdat ik er vanuit ga dat de situatie in q3 en q4 zal normaliseren neem ik voor de facturatie hiervor 82,5 mio en 110 mio mee waardoor het totaal uitgefactureerde bedrag in 2020 op 305 mio uitkomt.
    Gerapporteerde omzet in 2020 zal daar niet veel van afwijken:
    50 mio + 3/4x 105 mio + 75% van 220 mio= 295 mio.

    Voor 2021 ga ik uit van een verder genormaliseerde situatie waarin TT succesvol blijft in het scoern van nieuwe contracten waardoor de 110 mio met 10% naar boven wordt bijgesteld naar 120 mio per kwartaal ofwel 480 mio omzet in 2021 waardoor de omzet A&E inclusief Enterprise ad 200 mio uitkomt op 680 mio.
    Er zal in 2021 ook geen sprake meer zijn van een drukkend effect op de gerapporteerde omzet omdat de vrijval de opbouw met 120 mio vrijwel compenseert.

    Het zal niemand verbazen dat ik op basis van deze gedachtengang in 2022 al een omzet voor ogenn heb voor A&E van 860 mio waardoor een netto winst realiserbaar is van 90% wlke na aftrek van Opex ad 520 mio een netto winst oplevert van 200 mio.


  3. forum rang 4 xof 18 april 2020 14:30
    @boem, ik vind het allemaal erg optimistisch.

    Allereerst aan de kostenkant, ga je ervan uit dat ze 50mln gaan sparen op sg&a. Eerst zien en dan geloven. TT snijdt niet in de kosten. En geeft aan cash negative te zijn in 2020.

    Verder zou ik wel eens een calculatie willen zien die gebaseerd is op echte cash inkomsten, ipv gefaktureerd en gedeferred. In deze tijd geldt voor mij “cash is king”. Wat komt er daadwerkelijk binnen en wat loopt eruit. In ieder geval gaan we dit jaar interen tkv aandeelhouderswaarde cq eigen vermogen.

    Ja ik zie ook het potentieel bij A&E, maar in de kosten snijden is niet hun ding en men heeft niet aangegeven om de tering naar de nering te zetten....

  4. forum rang 6 boem! 18 april 2020 15:16
    Of je na mijn reactie nog steeds vindt dat ik te optimistisch ben hoor ik graag van je terug.

    TT snijdt inderdaad niet in haar kosten tbv A&E, zij hebben juist aangegeven de inspanningen op R&D gebied te verhogen.
    Waar jij misschien op een dwaalspoor bent gebracht is de eliminatie van Consumer.
    Consumer gebruikte in 2019 67 mio van de Opex waarvan 2 mio als D&A.
    Ik heb de overige 65 mio in mindering gebracht van Marketing ad 15 mio en SG&A ad 50 mio.
    Omdat Consumer ook een aandeel heeft in de dekking van overheadkosten heb ik daarna weer 15 mio toegevoegd aan SG&A.

    De Opex voor A&E ziet er dan als volgt uit voor 2019:
    R&D 322,785
    D&A 259,194
    Mark 14,436
    SG&A 97,744
    Totaal 694,159

    Voor 2020 neem ik als budget Opex A&E 730 mio mee juist om de verhoogde R&D uitgaven te benadrukken. In 2021 zal de D&A met 210 mio afnemen omdat er niets meer valt af te schrijven.
    De 730 mio minus 210 mio geeft dus de Opex aan van A&E en is aanmerkelijk hoger door sterk toegenomen R&D kosten.

    Jij geeft aan nu weleens te willen weten wat de cash-inkomsten zijn zonder je het hoofd te hoeven breken over gerapporteerd en deferred.
    Dat is vrij simpel want dat is de gefactureerde omzet.
    Dat we dit jaar gaan interen is duidelijk want indien je geen omzet kan factureren terwijl de kosten gewoon doorlopen teer je in op je kaspositie.

  5. forum rang 6 tatje 18 april 2020 15:43
    Ha Boem.

    OPEX 2019.
    Research and development expenses 322,785
    Amortization of technology and databases 261,194
    Marketing expenses 29,436
    Selling, general and administrative expenses 132,744

    Totaal 746.159

    Cash flow state
    Depreciation and amortization 291.985

    Dan hebben we het toch over Depreciation van 291.985 - 261.194 = 30.791

    Jij zegt : De outlook voor 2020 gaf een totaal bedrag aan van 780 mio( R&D 360 mio, D&A 260 mio, Marketing 30 mio en SGA 130 mio)

    A is 260 en D is 30.

    In de cashflow state Q4 2019 en FY 2019 staat 291of 290 aan D en A.
    Bij de opex staat alleen Amortization.

    Ik ben het dus niet helemaal met je eens :-)

    Of ik snap het niet !!!

    Dus D zit in andere posten van de opex !!

  6. forum rang 6 boem! 18 april 2020 17:04
    De normale afschrijving wordt geboekt onder SG&A.
    Er is daarnaast een item D&A intangible assets.

    En dat ik het niet helemaal goed heb gedaan klopt want in mijn herverdeling van de opex over 2019 tussen onsumer en A&E heb ik abusievelijk de afschrijving van Consumer ad 2 mio onder D&A intangible assets geboekt.
  7. forum rang 4 Kuiken 18 april 2020 18:17
    bron FD:

    Gerben van der Marel
    CORONAVIRUS
    Autofabrikanten hervatten productie om schade te beperken

    Volkswagen productie model ID.3 in Zwickau, Duitsland.
    Volkswagen productie model ID.3 in Zwickau, Duitsland.Foto: Matthias Rietschel/Reuters
    In het kort

    Maandag gaan de eerste fabrieken van Volkswagen weer open.In de VS staan GM, Ford en Fiat Chrysler en niet-Amerikaanse automakers onder druk om de productie te hervatten.De omzetdaling zal hoe dan ook enorm zijn, is de verwachting.
    Grote autobouwers in Europa en de Verenigde Staten maken zich op voor de heropening van hun fabrieken. Toyota, Renault, Hyundai en Volvo openen stapsgewijs enkele fabrieken. De Volkswagen-groep trapt maandag af met de gefaseerde herstart van zijn productie in de Oost-Duitse stad Zwickau. Veiligheidsnormen zijn aangescherpt.
    VW is de grootste autofabrikant van de wereld en de grootste werkgever van Duitsland. In Zwickau bouwt VW een nieuwe elektrische auto, de ID.3. De autobouwer staat onder druk om grote hoeveelheden elektrische voertuigen te produceren om miljardenboetes uit Brussel te vermijden.
    Ook in de Slowaakse hoofdstad Bratislava gaat de VW-fabriek maandag weer open. Daar bouwt het bedrijf zijn winstgevende SUV's. De autoproductie zal op zijn vroegst in mei helemaal worden hervat. In fabrieken in Wolfsburg, Emden en Hannover en andere grote internationale locaties gaat het personeel een week later van start.
    Amerikaanse autobouwers onder druk
    In de VS staan GM, Ford en Fiat Chrysler en Japanse en Europese automakers onder druk om de productie te hervatten.
    De auto-industrie is in de VS en Duitsland belangrijk voor de economie. In Duitsland werken alleen bij de autofabrikanten en toeleveranciers al ongeveer 830.000 mensen. Daarnaast zijn er de garages, servicebedrijven, autoverzekeraars en autodealers.
    In Duitsland mogen autoverkopers vanaf maandag weer de deuren openen. De grote vraag is hoe groot de behoefte is om nu een nieuwe auto te kopen.
    Wereldwijde omzetklap
    De Duitse autodeskundige Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat de verkoop van auto's door de corona-epidemie en de daarmee gepaard gaande economische gevolgen in 2020 wereldwijd met 18% zal dalen. In de VS en Duitsland zal dat percentage met 20% nog iets hoger uitkomen.
    De Europese auto-industrie ging al door een moeizame periode. Autobouwers moeten massaal elektrische auto’s produceren, in plaats van de benzine- en dieselauto's die ze gewend zijn te maken. Het coronavirus heeft de autobedrijven nog eens keihard geraakt omdat er knelpunten zijn ontstaan in de wereldwijde toevoerketen en dealerbedrijven moesten sluiten. Een recessie komt er nu overheen.
    Italiaanse autoverkoop: -85%
    De markt in de Europese Unie is in het eerste kwartaal met meer dan de helft gekrompen, aldus de Europese vereniging van fabrikanten ACEA vrijdag. De sterkste omzetdaling deed zich voor in Italië (-85%), gevolgd door Frankrijk (-72%) en Spanje (-69%). In Duitsland was de min 38%. Franse fabrikanten PSA en Renault (-60%) zagen de verkopen nog zwaarder inklappen dan hun Duitse concurrenten (-40 tot -45%).
    VW durft net als concurrenten Daimler en BMW nog geen precieze inschatting te maken van de financiële schade van de pandemie. VW zegt op economisch herstel in de loop van het jaar te rekenen. In China kwamen de productie en verkopen ook weer redelijk snel op gang.
    Tien jaar terug in de tijd
    Het besluit van VW, Daimler en BMW om vier weken geleden de productie stil te leggen kwam van de autofabrikanten zelf, onderstrepen Duitse politici. Veel autowerkers, ongeveer 200.000, kwamen terecht in Kurzarbeit, de gesubsidieerde deeltijdwerkloosheid in Duitsland.
    VW verwacht dat de productie heel geleidelijk van de grond komt vanwege de vastgelopen toevoerketen en de beschermingsmaatregelen. Ondernemingsraadvoorzitter Bernd Osterloh: ‘Ik weet zeker dat de motivatie onder mijn collega's enorm is om eindelijk weer aan de slag te gaan. Maar er zijn ook zorgen over het besmettingsgevaar in de fabrieken.’ Dudenhöffer rekent op meer dan tien jaar voordat de productie en verkoop van nieuwe auto’s terug is op het niveau van 2019.
  8. forum rang 6 boem! 19 april 2020 02:18
    quote:

    tatje schreef op 18 april 2020 15:46:

    Kijk op blz 4 van de presentation van Taco op de CMD.

    download.tomtom.com/open/banners/Capi...
    Het is goed dat je het staatje van Taco nog even noemt, want dat geeft ook inzicht in wat we mogen verwachten aan D&A voor Intangible assets bij Automotive in 2021 evj.

    Taco geeft daarbij zijn schattingen aan in de mutaties van de vastgelegde middelen miv 31-12-2018 ad 696,501

    Het staatje ziet er als volgt uit:
    vastgelegde middelen 1-1-2019 697k + investeringen 50K - D&A 290 = 457 k ult 2019
    vastgelegde middelen 1-1-2020 457k + investeringen 50k - D&A 290 = 217 k ult 2020
    Vastgelegde middelen 1-1-2021 217k + investeringen 40k - D&A 80 = 117 k ult 2021.

    De werkelijke investeringen en D&A bedragen onderverdeeld naar Intangible Assets en Other zijn te herleiden uit de opgegeven verstrekte gegevens.
    2019 D&A Intangible Assets 261.194 waardoor er voor other 30,791 overblijft.
    Op dezelfde wijze 1q 2020 64,750 en 7,555.

    De investeringen zijn daaruit weer te herleiden door stand 1-1 minus D&A te vergelijken met de balanspost van 31-12-2019 resp 31-03-2020.

    De investeringen bedroegen voor Intangible assets resp 6,626 en (3,242) in 2019 en 1q 2020.
    Voor other is dat 30,273 en 14,891 (lease contracten).

    De werkelijkheid tot op heden:
    vastgelegde middelen 1-1-2019 697 + investeringen 37k - D&A 292 = 441 k
    vastgelegde middelen 1-1-2020 441 + 12 k - D&A 72 k = 380 k (312 + 68)

    Opmerkelijk is de deactivering bij Intangible assets ad 3,242 gedurende het 1q 2020.
    Stand 1-1 380 k stand 31-3 312 k een afname met 68 k waarvan 65 D&A.

    Een overdracht/verkoop van een bepaalde asset tegen dat bedrag is het meest voor de hand liggende.

    Veel belangrijker zijn echter de implicaties voor de D&A van deze intangible assets in het vervolg van 2020 en voor 2021 evj.

    Het is van tweeen een of de D&A blijft voor geheel 2020 op het nivo van 260 mio waardoor de balanspost per 31-12-2020 120 k bedraagt waardoor de D&A voor 2021 evj zakt naar 40 mio ipv 50 mio OF de D&A in 2020 zal al een verlaging laten zien van 260 mio naar 250 mio waarna de restant balanspost 130 k bedraagt welke zorgt voor een vermindering van 50 mio naar 45 mio.
    Dit alles wordt veroorzaakt doordat TT GEEN Capex meer opneemt maar alles boekt tlv Opex.

    Opex tlv A&E komt daarmee op 510-515 mio 2021 en volgende jaren.

    Break-even omzet A&E komt daarmee te liggen op 570 mio.
    Dat moet met een Enterprise omzet van 180-200 mio in 2021 makkelijk te doen zijn zelfs met een nazeurende inpact van het coronavirus.

    Automotive dient daarvoor in 2021 een gefactureerde omzet te behalen van 370-390 mio en met het gegeven dat het 1q-20 een omzet heeft laten zien van 85 mio(met de impact van het virus), de gefactureerde omzet in 2019 380 mio heeft bedragen en het back-log is verhoogd zal dat zelfs met een nazeurende pijn van het virus in 2021 geen onoverkomelijke opgave blijken te zijn.

  9. forum rang 6 tatje 19 april 2020 10:23
    Harold op de BAVA van 2019.

    Uitspraak van Harold op de laatste BAVA.

    Dus er zijn echt wel veel mogelijkheden om die samenwerking met Microsoft verder vorm te geven en ook wel in principe om met een gezamenlijk aanbod te komen richting de automotive industrie.

    IK LEES !
    Mogelijkheden om met een gezamenlijk bod van Tom Tom en Microsoft richting de automotive industrie te komen.

    En in sept 2019 kwam er een PB van Tom Tom.

    ?September? ?06?, ?2019

    TomTom Navigation Integrated with Microsoft Connected Vehicle Platform

    Zou Harold bedoelen, dat Tom Tom en microsoft een gezamenlijk bod kunnen doen vanuit MCVP.

    Ondanks Corona, was Harold positief en open als nooit te voren op de webcast bij Q1 2020.

    Het antwoord van Harold op google zegt toch alles.

    Wim Gille - ABN AMRO Bank N.V.,
    And does it also make you more effective in basically competing against Google in this particular case?

    Harold:
    Absolutely. Absolutely. We started that development was a -- I'm not going to sugar coat it, it was a direct reaction to developments in the market. OEMs had to follow through as well. They've long been preventing us from delivering our products online because of cost. They now accept that there's no longer a strategy they can stick to and need to follow the mainstream in order to satisfy their end customer with experiences that are compatible to what you get on the mobile phone.
    Now we started that development. It's taken up. There's good proof points and it's all working. And now we also have the commercial proof points that carmakers are coming to us for online products as well.

    Ik sluit me aan bij de woorden van Ketchup.

    ""neen, het mag er dan financieel voor TT voor nu even chaotisch uitzien, fundamenteel begint het er eigenlijk beter uit te zien ""

    Vorig jaar stond in de DFT een interview met Harold Goddijn
    De DFT noemde microsoft apple uber en Tesla.

    Ik heb toen de IR van Tom Tom gevraagd.

    DFT noemde Tesla.
    Hebben jullie dat gezegd en volgt er een PB.
    Hebben jullie dat niet gezegd en eisen jullie een rectificatie.

    Ontwijkend antwoord dat nergens op sloeg.
    Maar geen antwoord op mijn vraag.

  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 april 2020 11:40
    @tatje:
    Denk je echt dat het eindeloos herhalen van wat ooit ergens gezegd of geschreven werd helpt?
    De kenners hier hebben dat allang tot zich genomen. Dus vervuil deze draad niet langer met trivia.

    @boem!: idem. We kennen je FCF-verhaal nu wel.
    Al zijn je predicties interessant. Maar het zijn predicties, geen hond weet hoe de cijfers gaan worden. Voorheen al niet, laat staan in het corona-tijdperk.

    Ik had jarenlang een ijzeren voorraad. Nu minder, in plaats daarvan heb ik net als Wies (@ketchup) puts geschreven, dec 2020 en veel 2021. Hark ik iig de premie binnen.

    Tja, dan mis ik de 'koersexplosie' bij een plotse overname. Maar daarin geloven heeft menigeen al veel geld gekost. Ik verdien al jaren geld dankzij al die hoopvolle tegenpartijen op de optiebeurs...
    Die kopen calls. En wat doen de handelaren dan? Die hebben aandelen ter dekking.
    Maar die dekken dat weer af door .. het kopen van puts. Van wie? Ik, zei de gek...

  11. forum rang 7 Dutchy Ron 19 april 2020 11:46
    What this means is that the automaker is already gathering enough data to be able to create its own maps (or a routing engine) that will help in navigating parking or private spaces — resulting in a smoother Smart Summon experience for Tesla owners.

    Tesla currently uses Google Maps as the base. Then, the Silicon Valley automaker will "pinpoint" specific locations of interests. The navigation data and routing engine are provided by another software company, MapBox, which has been working on these projects for about a decade now.

    In 2018, MapBox acquired a routing engine named 'Vallhalla', which is now part of the core API MapBox provides to users and enterprise clients like Tesla, Facebook, and many more. MapBox claims they gather data from millions of devices that their application is a part of and they reach at least 600 million people a month

    Ira Ehrenpreis had the original pre-order placed for the first-ever production Tesla Model 3. Later, he gifted his spot to Elon Musk. Ehrenpreis actually sits on the board of both Tesla and MapBox so the bond between the two companies is strong. Nevertheless, with billions of miles of Autopilot data, Tesla will want to handle much of their proprietary information themselves. In the past, Tesla had ended its partnerships with Mobileye and NVIDIA and developed their own self-driving software and hardware.
  12. forum rang 6 tatje 19 april 2020 12:50
    Vaak lees ik op dit forum, dat Consumer de kl.ten op gaat.

    Cijfers 2019 consumer
    Omzet 274,8
    gross margin 48%
    gross profit 131
    opex 60,7
    ebit 70,3
    D en A 1,8
    ebitda 72,1

    Hoe flexibel is de opex !

    Consumer zal toch de maps van Enterprise gebruiken.

    Is dit een vaste prijs of variabel.

    Is deze variabel, dan zal de omzet Enterprise door de daling van Consumer dalen, stijgt Enterprise desondanks dan gebeurt dit door nieuwe klanten of bestaande klanten die meer afnemen.

    Kan Consumer ook met 100 miljoen bestaan, dat hangt dus af van variabel in de opex.

    Consumer met meer dan 100 miljoen verkochte kastjes zorgt ook voor heel veel data.

    data het nieuwe goud.

    BDB bedankt voor jou mening.

    Tot 2016 2017 was jouw kijk op technologie nog waardevol voor mij.

    Sinds Tom Tom met de grote jongens zaken doet, veel minder.
    Zoek toch liever de details in de uitspraken van Harold, Taco en al die anderen, de Q en A op de CMD is voor mij leidend.

    Daar ik veel uitspraken uit het verleden ken, zie ik dat er heel veel uitkomt.

    Ik sluit me aan bij de woorden van Ketchup.

    ""neen, het mag er dan financieel voor TT voor nu even chaotisch uitzien, fundamenteel begint het er eigenlijk beter uit te zien ""

    BDB : iedere grootheid wordt ingehaald door de tijd.

    Soms heeft ie het niet in de gaten !

  13. forum rang 8 Wereldbelegger 19 april 2020 13:07
    Als ik onderstaande lees, kan ik me niet voorstellen dat TT slechts kort last zal hebben van de productievermindering en van de verslechterde financiele positie van de autobouwers.

    Tot op heden nergens gelezen dat de investeringen in bijvoorbeeld autonoom rijden (juist) zullen toenemen na het einde van de pandemie.

    quote:

    Kuiken schreef op 18 april 2020 18:17:

    bron FD:

    Gerben van der Marel
    CORONAVIRUS
    Autofabrikanten hervatten productie om schade te beperken

    Maandag gaan de eerste fabrieken van Volkswagen weer open.In de VS staan GM, Ford en Fiat Chrysler en niet-Amerikaanse automakers onder druk om de productie te hervatten.De omzetdaling zal hoe dan ook enorm zijn, is de verwachting.

    (- veel tekst zie de post om 18.17 uur hierboven -)

    De Duitse autodeskundige Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat de verkoop van auto's door de corona-epidemie en de daarmee gepaard gaande economische gevolgen in 2020 wereldwijd met 18% zal dalen. In de VS en Duitsland zal dat percentage met 20% nog iets hoger uitkomen.
    De Europese auto-industrie ging al door een moeizame periode. Autobouwers moeten massaal elektrische auto’s produceren, in plaats van de benzine- en dieselauto's die ze gewend zijn te maken. Het coronavirus heeft de autobedrijven nog eens keihard geraakt omdat er knelpunten zijn ontstaan in de wereldwijde toevoerketen en dealerbedrijven moesten sluiten. Een recessie komt er nu overheen.
    Italiaanse autoverkoop: -85%
    De markt in de Europese Unie is in het eerste kwartaal met meer dan de helft gekrompen, aldus de Europese vereniging van fabrikanten ACEA vrijdag. De sterkste omzetdaling deed zich voor in Italië (-85%), gevolgd door Frankrijk (-72%) en Spanje (-69%). In Duitsland was de min 38%. Franse fabrikanten PSA en Renault (-60%) zagen de verkopen nog zwaarder inklappen dan hun Duitse concurrenten (-40 tot -45%).
    VW durft net als concurrenten Daimler en BMW nog geen precieze inschatting te maken van de financiële schade van de pandemie. VW zegt op economisch herstel in de loop van het jaar te rekenen. In China kwamen de productie en verkopen ook weer redelijk snel op gang.
    Tien jaar terug in de tijd
    Het besluit van VW, Daimler en BMW om vier weken geleden de productie stil te leggen kwam van de autofabrikanten zelf, onderstrepen Duitse politici. Veel autowerkers, ongeveer 200.000, kwamen terecht in Kurzarbeit, de gesubsidieerde deeltijdwerkloosheid in Duitsland.
    VW verwacht dat de productie heel geleidelijk van de grond komt vanwege de vastgelopen toevoerketen en de beschermingsmaatregelen. Ondernemingsraadvoorzitter Bernd Osterloh: ‘Ik weet zeker dat de motivatie onder mijn collega's enorm is om eindelijk weer aan de slag te gaan. Maar er zijn ook zorgen over het besmettingsgevaar in de fabrieken.’ Dudenhöffer rekent op meer dan tien jaar voordat de productie en verkoop van nieuwe auto’s terug is op het niveau van 2019.
  14. forum rang 6 boem! 19 april 2020 14:02
    @BDB

    Ik dacht dat dit medium bedoeld is om mensen te informeren over de kansen en bedreigingen mbt individuele aandelen.

    Tatje doet dat door ons te voorzien van citaten uit CC's waaruit de strategie van TT nog eens onder de aandacht wordt gebracht.

    Vanilllasky doet dat door zijn visie te geven aangaande de financiele mogelijkheden die hij TT toedicht.

    Wies heeft zijn frustatie eindelijk opgeborgen en geeft nu aan te willen kijken naar de financiele mogelijkheden van A&E.

    Ik ben blij met alle bijdragen temeer daar ik evenals Wies de mening ben toegedaan dat we A&E zullen moeten beoordelen op haar potentiele financiele prestaties.

    Die potentie bestaat slechts uit 3 zaken:
    Omzet
    Marge en
    Opex
    Met als basis de historische gegevens tracht ik daar aangevuld met de strategische uitgangspunten van TT een toekomstscenario bij te schetsen juist omdat door camouflage(versnelde afschrijving en deferred) al jaren het zicht op de werkelijke prestaties wordt belemmerd.

    Dat het jou allemaal te lang duurt en dat je er wel klaar mee bent is mij inmiddels wel duidelijk maar laat anderen gewoon in de waarde waar jij vroeger zo in geloofde gezien jouw bijdragen in dat verleden.
  15. DerksVisie 19 april 2020 14:23
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 19 april 2020 11:43:

    www.google.nl/amp/s/insideevs.com/new...

    Elon Musk Says Tesla Will Build Its Own Maps From GPS & Fleet Data
    Tja Tesla probeert hetzelfde als TomTom. Met het verschil dat Tesla wel veel gekwalificeerde techneuten heeft en TomTom de nodige de ervaring.

    Beide hebben nu veel auto's op de weg die deze data aanlevert.

    Ik vond Tesla de afgelopen jaren niet heel duur als je het vergeleek met de miljarden investeringen. Dat is nu wel anders!
492 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 25 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links