Kuiken schreef op 18 april 2020 18:17:
bron FD:
Gerben van der Marel
CORONAVIRUS
Autofabrikanten hervatten productie om schade te beperken
Maandag gaan de eerste fabrieken van Volkswagen weer open.In de VS staan GM, Ford en Fiat Chrysler en niet-Amerikaanse automakers onder druk om de productie te hervatten.De omzetdaling zal hoe dan ook enorm zijn, is de verwachting.
(- veel tekst zie de post om 18.17 uur hierboven -)
De Duitse autodeskundige Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat de verkoop van auto's door de corona-epidemie en de daarmee gepaard gaande economische gevolgen in 2020 wereldwijd met 18% zal dalen. In de VS en Duitsland zal dat percentage met 20% nog iets hoger uitkomen.
De Europese auto-industrie ging al door een moeizame periode. Autobouwers moeten massaal elektrische auto’s produceren, in plaats van de benzine- en dieselauto's die ze gewend zijn te maken. Het coronavirus heeft de autobedrijven nog eens keihard geraakt omdat er knelpunten zijn ontstaan in de wereldwijde toevoerketen en dealerbedrijven moesten sluiten. Een recessie komt er nu overheen.
Italiaanse autoverkoop: -85%
De markt in de Europese Unie is in het eerste kwartaal met meer dan de helft gekrompen, aldus de Europese vereniging van fabrikanten ACEA vrijdag. De sterkste omzetdaling deed zich voor in Italië (-85%), gevolgd door Frankrijk (-72%) en Spanje (-69%). In Duitsland was de min 38%. Franse fabrikanten PSA en Renault (-60%) zagen de verkopen nog zwaarder inklappen dan hun Duitse concurrenten (-40 tot -45%).
VW durft net als concurrenten Daimler en BMW nog geen precieze inschatting te maken van de financiële schade van de pandemie. VW zegt op economisch herstel in de loop van het jaar te rekenen. In China kwamen de productie en verkopen ook weer redelijk snel op gang.
Tien jaar terug in de tijd
Het besluit van VW, Daimler en BMW om vier weken geleden de productie stil te leggen kwam van de autofabrikanten zelf, onderstrepen Duitse politici. Veel autowerkers, ongeveer 200.000, kwamen terecht in Kurzarbeit, de gesubsidieerde deeltijdwerkloosheid in Duitsland.
VW verwacht dat de productie heel geleidelijk van de grond komt vanwege de vastgelopen toevoerketen en de beschermingsmaatregelen. Ondernemingsraadvoorzitter Bernd Osterloh: ‘Ik weet zeker dat de motivatie onder mijn collega's enorm is om eindelijk weer aan de slag te gaan. Maar er zijn ook zorgen over het besmettingsgevaar in de fabrieken.’ Dudenhöffer rekent op meer dan tien jaar voordat de productie en verkoop van nieuwe auto’s terug is op het niveau van 2019.