Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,110 18 apr 2024 10:49
  • -0,075 (-1,21%) Dagrange 6,050 - 6,230
  • 178.021 Gem. (3M) 301,7K

TomTom - April 2020

492 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 25 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Brouwer285 17 april 2020 15:56
    quote:

    Benjamin G. schreef op 17 april 2020 14:09:

    [...]

    Hoe werkt dit in boekhoudersland?

    Begrijp ik het goed dat dat zou betekenen dat baten tegen kosten worden weggestreept en het (negatieve of positieve) surplus in de boeken terecht komt?
    Ik ben geen boekhouder, maar deferred revenue= uitgestelde inkomsten, zijn in principe door de klant vooruitbetaalde diensten, die betalingen komen het bedrijf dus binnen als een liability=schuld naar de klant. Het vrijvallen van deferred is dus eigenlijk een vermindering van een schuld, en hoeft vermoed ik niet meer aan de voordeur als omzet meegeteld worden op het moment dat deze vrijvalt. Gewoon mijn mening, lijkt me wel een verklaring hoe een bedrijf geen winst genereert en tegelijkertijd een aanzienlijk positieve cashflow genereert.
  2. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 17 april 2020 16:06
    quote:

    bert190 schreef op 17 april 2020 15:59:

    [...]
    ...en weer heb ik gelijk.... droevig
    Dit heeft echt niets meer met beleggen te maken, computers bepalen de koers!
    Hopelijk vandaag nog een grote koper die zich kwaad maakt en flink goedkoop inkoopt?!
  3. minofmeer 17 april 2020 16:09
    Bodemprijs voor TT is 6E nog wat, zullen we zeggen 50 . Rest is sollen.
    Alles wat erboven komt gaat er ook weer af en is voor de daghandelaars. Dagverschil tussen 20 en 50 cent is veel geld. Gaat al jaren zo. Geen dividend, onzeker of ze ooit echt winst zullen maken. Het is gewoon wachten op een overname. Mijn motivatie althans. Of 10 jaar wachten. Kocht ze 10E Long.
  4. forum rang 6 pwijsneus 17 april 2020 16:28
    Graag ook aandacht voor het algemene beurssentiment. Fundamenteel staan alle seinen op rood. Dat in Amerika het besef nog niet wil indalen dat Mainstreet komend jaar op z'n gat ligt, wil niet zeggen dat Wallstreet oneindig blijft steigen. De dikke bulltrap van afgelopen weken is alleen maar lucht wat die blonde clown erin tweet en zwetst op die tenenkrommende persmomenten van em

    Wat ben ik blij dat ik in NL woon.
  5. forum rang 7 ketchup 17 april 2020 19:18

    de auto industrie had anders vandaag een goede dag
    VW +1.2%
    BMW +5%
    Daimler +4.25%
    Renault +2.25%
    Peugeot +3.5%
    Ford thans @ +4%
    GM thans @ +7%

    en dat waar ze allen een horror kwartaal hebben gehad en nog gaan krijgen
    had vandaag eigenlijk eerder op de vaste prijzen van de auto-fabrikanten TT ook iets aan de vastere kant verwacht, maar TT zakte eigenlijk meer onderuit op de waarschuwing van Volkswagen, dan Volkswagen zelf.
  6. forum rang 6 pwijsneus 17 april 2020 20:18
    quote:

    ketchup schreef op 17 april 2020 19:18:

    de auto industrie had anders vandaag een goede dag
    VW +1.2%
    BMW +5%
    Daimler +4.25%
    Renault +2.25%
    Peugeot +3.5%
    Ford thans @ +4%
    GM thans @ +7%

    en dat waar ze allen een horror kwartaal hebben gehad en nog gaan krijgen
    had vandaag eigenlijk eerder op de vaste prijzen van de auto-fabrikanten TT ook iets aan de vastere kant verwacht, maar TT zakte eigenlijk meer onderuit op de waarschuwing van Volkswagen, dan Volkswagen zelf.
    (*geen vaccin, maar een middel met heftige bijwerkingen)

    Wie had vandaag niet een goede dag? Zelfs Randstad schiet 10% omhoog, die gaan vanaf morgen heel Amerika weer aan het werk helpen. En wij gaan morgen weer op het terras zitten. In de VS is het niet zo somber als hier; We are in great shape, we have the best economy in the world. We have the best people. We have everything under control! Great job!!

    Tesla +115% UP! Hoppa!!!
    (vanaf de low)

    Waarom ook niet, persoonlijk is Tesla niet mijn smaak, maar je ziet em overal rijden. Dit gaat gewoon allemaal over, en de beurzen kijken doorgaan 6 tot 9 maanden vooruit, en dan gaat alles BOOMING!

    Ik bedoel, kom op! Vandaag is er een medicijn (Gilead +15%), China is weer volop open, en Ome Donald Trump heeft duidelijke richtlijnen gegeven wanneer de grootste economie ter wereld weer helemaal open kan. We gaan skyhigh!

  7. VanillaSky 17 april 2020 22:39
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 17 april 2020 16:33:

    Geduld wordt weer behoorlijk op de proef gesteld ..... ik denk dat ik op 8 voorgoed afscheid neem .... genoeg andere fondsen ...... klaar met wachten op de klapper en SDC staat ook op laag pitje nu
    Exact. De hype omtrent autonoom rijden was al enigszins over, nu gaan de projecten enkele jaren de ijskast in of op een laag pitje verder. Budgetten gaan omlaag dus voor TT zal dat de HD maps wortel verhangen naar verdere jaren, geloof dat ze vorig jaar toen alles booming was en er perfect uitzag zeiden dat vanaf 2023 en verder de omzet zichtbaar zou worden (noemenswaardig) denk dat dat nu 2025 en verder zal worden indien het LONG term plaatje in tact blijft.

    Ik hou het op dezelfde strategie een ijzeren voorraad (ivm overname) en verder handelen om rendement op te schrijven gezien geen dividend en zeker de komende tijd weinig potentieel op koersaanwas.

    De range verleg ik wel eerder zat dat zo'n beetje tussen de 8,50 en 10,50 nu verleg ik dat voor de komende twee jaar van 6,00 tot 8,50. Pakweg de periode 2020-2022. Indien er geen overname komt en vermoedelijk de totaal-omzet weer boven de 600mio komt in 2023 (Ex consumer = dan overleden) dan kunnen er daarop vooruitlopend 2e helft 2022 wel weer hogere koersen komen.

  8. forum rang 6 boem! 18 april 2020 04:05
    Dit is voor iedere belegger(long/short) het uitgelezen moment om zijn eindoordeel te vellen en daarnaar te handelen.

    HG is uiterst positief over de kansen voor TT door aan te geven dat het backlog is gegroeid.
    Geeft daarnaast aan, dat hij vanwege het Coronavirus zijn outlook terugneemt omdat Consumer en Automotive zwaar zijn/worden geraakt.
    De FCF was ondanks de productiestop in 1q 14 mio positief.

    Ieder moet voor zichzelf bepalen hoe hij het backlog en de door HG aangegeven verhoging wenst te vertalen.
    Indien ik het probeer te kwantificeren is het backlog nu 2 miljard.
    Die 2 miljard staat voor de inschatting van de totaalwaarde van alle gesloten deals. De impact van het Coronavirus is slechts meegenomen voor zover dat zijn effect al heeft gehad in 1q.

    De afgegeven 2 miljard zal daarom veranderen door de tijdelijke/permanente impact van het Coronavirus op deze reeds gesloten contracten en of TT in staat is om daar nieuwe contracten aan toe te voegen.

    Omdat voor mij de FCF een veel betere graadmeter is om de daadwerkelijk geleverde financiele prestatie te meten was ik in eerste instantie blij verrast met de positieve FCF in 1q-2020 van 14 mio vs de negatieve 20 mio uit 1q-2019.
    De onwaarschijnlijk hoge FCF wordt echter veroorzaakt door de lagere uitfacturering van Automotive gedurende het 1q van 85 mio waardoor de trade receivables met 25 mio werd geraakt.
    Deze 25 mio is een ongewild positief effect op de cashflow en zou je daarom moeten elimineren waardoor de positieve FCF van 14 mio omslaat in een negatieve FCF van 11 mio over het 1q 2020.

    Ik ga er in mijn benadering vanuit, dat de normale uitgefactureerde omzet zonder effecten van Corona in het 1q 110 mio zou hebben bedragen.
    Deze 110 mio geeft aan dat de productiestop gedurende het 1q bijna 22,5% aan omzetderving heeft gekend(3 weken productieverlies).

    De markt heeft de 1q cijfers negatief beoordeeld gegeven de huidige koers.
    Daaruit spreekt veel wantrouwen over de potentie van het backlog.

    Datzelfde wantrouwen proef ik terug in de reacties van een aantal posters die het backlog met tonnen naar beneden bijstellen.

    Ik ga evan uit dat het back-log met de nodige voorzichtigheid is vastgesteld zonder dat men daarin de toekomstige effecten van het Corona virus heeft meegenomen.

    De gevolgen zullen in ieder geval in 2q heel zichtbaar worden.
    Geen productie betekent geen gefactureerde omzet voor TT-Automotive.
    Tevens houdt dit in dat de FCF in 2q negatief wordt geraakt met deze afname en direct te herleiden zal zijn naar het kassaldo.

    Niemand weet de directe gevolgen van het Coronavirus op de productie aantallen van de autofabrikanten in 2q en de daaropvolgende kwartalen en jaren.
    Omdat Automotive een op een wordt afgerekend op die productieaantallen is het goed je daar een beeld bij te vormen.
    Ikzelf ga uit van een positief scenario waar TT in het 2q 25% van haar productenorm uit het backlog weet te realiseren gevolgd door 75% in q3 en 100% in q4.

    Dit zou tot gevolg hebben dat TT in het tweede kwartaal 27,5 mio uitfactureert gevolgd door 82,5 mio en 110 mio in q3 en q4.

    Opgeteld bij de 85 mio uit 1q levert dat een gefactureerde omzet op van 305 mio in 2020(2019 381 mio) waarbij de normomzet uit lijkt te gaan van 440 mio.

    Het verschil zie je terug in de FCF. Waar TT in haar outlook nog uitging van een postieve FCF van 50 mio(incl 50 mio aandeleninkoop).
    Deze outlook wordt door Automotive met 135 mio( 440 mio vs 305 mio) naar beneden bijgesteld tot - 80 mio negatief waarna het stopzetten van de aandelen inkoop deze negatieve bijstelling reduceert tot 45 mio.

    Daarnaast speelt voor de uiteindelijk te realiseren FCF ook de prestatie van Consumer en Enterprise een rol.

    In mijn "positieve" scenario ga ik ervan uit dat het Coronavirus slechts een tijdelijke impact zal hebben op Automotive vanuit het gegeven dat de permanente gevolgen voor de auto-industrie door TT gecompenseerd worden door het sluiten van nieuwe deals.

    Ik sta daarom nog steeds aan de zijlijn met mijn 11,5k shares.
    De verwachting om mijn positie tegen 12 euro met 50% te kunnen afbouwen op de korte termijn heb ik opgegeven.

    Wel kijk ik met verhoogde belangstelling uit naar de ontvangst van de 2q cijfers.
    De FCF van Automotive wordt in mijn scenario daarin geraakt met 82,5 mio waardoor ik een kas uitstroom verwacht van 90-100 mio.
    Het zou mij niet verbazen indien de markt daar negatief op zal reageren omdat de positieve FCF de strohalm is die TT ons biedt en geboden heeft.

    Afhankelijk van mijn inschatting of de te verwachten omzetten Automotive houdbaar zijn voor 2021 evj zal ik in het geval TT na bekendmaking cijfers 2q 2020 onder de 6,50 euro noteert een gecalculeerd gokje wagen door met een bescheiden bedrag calls te kopen ver in de tijd tegen 2x de beurswaarde.





  9. forum rang 7 ketchup 18 april 2020 08:03

    ben geen accountant - maar kijk nu maar vooruit ipv achteruit hoe het eens was of had kunnen zijn

    zie het echter wat simpeler, alles draait om A&E
    indien TT ergens tussen 2023 en 2025 een omzet van 1 miljard weet te halen uit A&E
    aan een marge van 78-80% (en dat is echt een hoge marge om dit vast te houden voor LT )
    heb je het over 800 mio gross profit
    ik ga ervan uit dat de OPEX zakt naar 550 mio ( lean and mean - zonder verder grove afschrijvingen)
    heb je ruwweg een winst van 250mio bij 130 mio uitstaande aandelen geeft dat een wpa van 2 euro aan een going multiple van X15 = 30 euro per aandeel ergens tegen 2025

    dus het draait even simpel bekeken straks bij TT om 3 stuwende factoren
    a) kan de omzet A&E op 3-5 jaar naar 1 miljard plus
    b) is een marge van tegen de 80% voor de komende 3-5 jaar een zekerheid
    b) kan TT draaien op een OPEX van 500-550 mio

    verder vrees ik dat TT ondanks een mooie cash aanwas in het aandeel de komende jaren niet overgaat tot inkoop aandelen voor schrappen en ook niet tot betalen van dividend
    zo houden ze grote lange termijn investeerders/belangstelling uit het aandeel en kan het bonus inkoopprogramma zonder concurrentie door-kopen uit de free-float

    de 'vrij'-verhandelbare free-float is ongeveer 45% (uitgaande dat 10% zit bij family and friends)
    uit deze 45% vrij verhandelbare aandelen , ongeveer 60 mio aandelen , zullen ze de komende jaren tot 2023-2025 nog doorgaan met bonusaandelen in te kopen, ik schat dat dit de free-float nog eens verschuift met een paar mio aandelen
    zit je ergens tegen 2025 met een vrije free-float van zeg even 40-45 mio aandelen, ofwel 35%

    zoiets ?

    hoe dan ook indien TT 2 euro wpa bij 2023-2025 kan laten zien dan is een 30 euro aandeel mogelijk.
    van thans 7 euro X4 en is dat op 3-5 jaar een prima rendement voor koersaanwas

  10. VanillaSky 18 april 2020 09:51
    quote:

    ketchup schreef op 18 april 2020 08:03:

    ben geen accountant - maar kijk nu maar vooruit ipv achteruit hoe het eens was of had kunnen zijn

    zie het echter wat simpeler, alles draait om A&E
    indien TT ergens tussen 2023 en 2025 een omzet van 1 miljard weet te halen uit A&E
    aan een marge van 78-80% (en dat is echt een hoge marge om dit vast te houden voor LT )
    heb je het over 800 mio gross profit
    ik ga ervan uit dat de OPEX zakt naar 550 mio ( lean and mean - zonder verder grove afschrijvingen)
    heb je ruwweg een winst van 250mio bij 130 mio uitstaande aandelen geeft dat een wpa van 2 euro aan een going multiple van X15 = 30 euro per aandeel ergens tegen 2025

    dus het draait even simpel bekeken straks bij TT om 3 stuwende factoren
    a) kan de omzet A&E op 3-5 jaar naar 1 miljard plus
    b) is een marge van tegen de 80% voor de komende 3-5 jaar een zekerheid
    b) kan TT draaien op een OPEX van 500-550 mio

    verder vrees ik dat TT ondanks een mooie cash aanwas in het aandeel de komende jaren niet overgaat tot inkoop aandelen voor schrappen en ook niet tot betalen van dividend
    zo houden ze grote lange termijn investeerders/belangstelling uit het aandeel en kan het bonus inkoopprogramma zonder concurrentie door-kopen uit de free-float

    de 'vrij'-verhandelbare free-float is ongeveer 45% (uitgaande dat 10% zit bij family and friends)
    uit deze 45% vrij verhandelbare aandelen , ongeveer 60 mio aandelen , zullen ze de komende jaren tot 2023-2025 nog doorgaan met bonusaandelen in te kopen, ik schat dat dit de free-float nog eens verschuift met een paar mio aandelen
    zit je ergens tegen 2025 met een vrije free-float van zeg even 40-45 mio aandelen, ofwel 35%

    zoiets ?

    hoe dan ook indien TT 2 euro wpa bij 2023-2025 kan laten zien dan is een 30 euro aandeel mogelijk.
    van thans 7 euro X4 en is dat op 3-5 jaar een prima rendement voor koersaanwas


    Wies, voor wat betreft

    A) denk echt dat 3 tot 5 jaar véél te positief is om deze omzetten te verwachten. Ik denk eerder aan ca. 2027-2028 voor een omzet van 1 mrd A&E. Wellicht iets eerder maar 3 jaar is wat mij betreft echt uitgesloten. Vooralsnog denk ik dat we 2020/2021/2022 in een range 500 tot 550mio totaalomzet komen. Dit jaar onder in de 500, volgend jaar ca. 550 en jaar erna weer wat krimp omdat het mij dan uitgesloten lijkt dat Consumer nog een bestaande BU is.

    B) Een marge van 80% of hoger lijkt mij wel mogelijk. Ga zelfs uit van ca 85% in 2022 en verder, na het begraven van consumer, wat vermoedelijk uiterlijk eind 2021 zal moeten gebeuren.

    C) Opex van 500-550 dat vind ik moeilijk, al zoveel jaren is er bedacht dat de kosten konden dalen door alle 'kenners' incluis ikzelf. We worden echter alleen maar geconfronteerd met hogere Opex al jarenlang. Ga zelf ook uit van 550 tot 600 vooralsnog.

    ALS (en dat is natuurlijk de grote vraag) het LONG term plaatje in tact blijft voor 2030 en verder dan nog verwacht ik dat echte koersaanwas pas zal plaatsvinden in de periode 2023-2030. De komende 2 jaar is er absoluut geen reden voor hosanna, de Cashberg gaat wat teruglopen, omzet krimpt of in het beste scenario blijft gelijk en er zijn flink rode cijfers. Waar Pre-corona na 10 jaar krimp dit jaar de kentering moest komen zal dat nu een jaar of 2 opgeschoven worden zeg 2022/2023.

    Overigens er allemaal vanuit gaande dat vanaf Q3 blijvend herstel optreed, we niet nog een paar keer in lockdown moeten, en de grote klanten van TT overleven. Iets wat allemaal geen zekerheid is op dit moment.

  11. forum rang 7 ketchup 18 april 2020 10:50

    even brainstormen, HG is 60 jaar
    zeg dat hij dit nog 5 jaar wil doen
    dan zit je bij 2025
    krijgt hij het aandeel in die 5 jaar op eigen kracht richting de 30 euro en kan hij in die 5 jaar ook nog een verdere verschuiving voor hem en zijn kaderleden naar zich toetrekken voor aandelen uit de free-float zodat de intimi eind 2025 2/3e van de toko bezitten
    weet hij ondertussen de omzet te doen groeien naar 1 miljard plus voor A&E, de OPEX te containen rond de 500mio, de marge weet vast te houden aan 80% en dat is een prima prestatie zeker voor een 5 jaar uit periode dan heb je het over 2 euro wpa en dat aan een multiple van x15 is voor tech conservatief
    heb je een 30 euro aandeel met nu een 3-5 jaar track-record voor groei performance, kan je het verkopen bij 2026 voor 50 euro.

    door geen dividend uit te keren en geen aandelen in te kopen voor schrappen hou je grote fonds beheerders uit je aandeel voor interesse en kunnen ze gewoon verder gaan met hun game-plan , goede optie beloningen voor kaderleden en bestuurders en een mooi vooruitzicht op scoren voor family en friends bij latere verkoop
    de vrije verhandelbare free-float bestaat tegen die tijd uit slechts 1/3e van de aandelen en zodra de winsten echt zichtbaar worden, gaat daarvoor gevochten worden en is die 50 euro per aandeel niet overbetaald voor een koper.

    en wat bvb met de autobouwers in distress en HERE voor hen geen prioriteit meer is om in te investeren , er is altijd nog een mogelijkheid dat TT een belang neemt in HERE en de Duitsers uitkoopt en de samenwerking met Intel aangaat

    er zijn nog wel wat opties te bedenken voor TT

    neen, het mag er dan financieel voor TT voor nu even chaotisch uitzien, fundamenteel begint het er eigenlijk beter uit te zien

    timing om rendement te laten zien zal wellicht nu meer gestuurd worden door HG zijn horizon dan die van TT ( het bedrijf) zelf.

    goed, we merken het wel - zwakte op het aandeel zonder thans concurrentie van het inkoopprogramma geeft voor hen die weer een positie in TT wensen op te bouwen een mooie kans

    gd wknd

  12. forum rang 6 tatje 18 april 2020 11:27
    Ketchup sex gehad of een goede borrel :-)

    Of zie je het licht.

    Goed om te lezen, dat je de "" kansen "" ziet.

    Harold zei tussen neus en lippen door het volgende :

    Win je marktaandeel.
    Harold yes yes yes ( hij schreeuwde het bijna uit )

    Harold :I think the importance of the Verizon deal is not to be underestimated.
    Je moet de deal met Verizon niet ONDERSCHATTEN.

    And does it also make you more effective in basically competing against Google in this particular case.
    Harold: niet 1 keer maar 2 keer Absolutely. Absolutely.

    Huawei contract. Basically, developers on the Harmony OS platform can access your APIs now. Do you see any traction on the developer community on that particular platform?

    Harold:I cannot answer the question. I need to refer that to Huawei to answer that. It is commercially sensitive. So I am not in position to answer that, Wim.

    Het contract met Huawei is er dus.

    Bij Microsoft zijn er 3 onderdelen, die met elkaar in de AZURE cloud in competitie zijn, 1 ervan is Azure maps, effectively Tom Tom.

    Ik denk dat Enterprise heel groot gaat worden.

    Huawei Bing Verizon en ik denk ook Tesla.

    Ik zie de potentie :-)
  13. forum rang 6 tatje 18 april 2020 11:41
    Lease kwam voor 2017 niet op de balans voor.

    Wat is financial lease

    Financial lease kunt u eigenlijk het beste zien als een lening. U koopt een auto en betaalt deze in termijnen aan ons terug. Met deze vorm van leasen komt de leaseauto op uw balans te staan, want u bent economisch eigenaar. Na afloop van uw leasecontract, als alle termijnen zijn voldaan, bent u ook juridisch eigenaar. Dit betekent dat u alle zeggenschap over de auto heeft en dus volledig eigenaar bent.

    Wat is operational lease

    Operational lease is een leasevorm waarbij u een vast bedrag per maand betaalt en daarmee de leaseauto mag gebruiken. U bent geen eigenaar van de leaseauto en aan het einde van het leasecontract levert u de leaseauto weer bij MKB Lease in. U heeft nergens meer omkijken naar. In het vaste maandbedrag zitten alle kosten die bij autorijden komen kijken, behalve de brandstofkosten. In dit vaste maandbedrag zitten de onderstaande kosten inbegrepen:
    •Motorrijtuigenbelasting
    •Verzekeringskosten
    •Kosten voor onderhoud, reparaties en (winter)banden
    •Kosten voor schadeafhandeling
    •Pechhulp in Europa
    •Afschrijvingskosten
    •Rente
    •Vervangend vervoer

    Omdat het voor 2017 niet op de balans stond was het bij TT dus operationel lease.

    nvl-lease.nl/nieuwe-ifrs-boekhoudregels/

    De posten zijn voor TT op de balans.

    Debet lease assets
    Credit lease liabilities.

    Taco zei het op een webcast.

    Gaat de afschrijving in de toekomst naar de grootte van de capex.
    Nee zei Taco: we hebben ook nog lease assets.

    Ik denk dus dat het wagenpark is dat men least, gemiddelde auto zal 80000 kosten, Q1 2020 41 miljoen lease assets .
    Zullen een paar honderd autos bij zijn en misschien nog wat andere zaken.
    Tegenwoordig kun je alles leasen.
  14. Mojo 18 april 2020 11:48
    Tweede Kamer wil meer bescherming tegen ongewenste overnames van bedrijven


    Het kabinet moet Nederlandse bedrijven in strategische sectoren zoals de zorg, hightech, voeding en infrastructuur beter beschermen tegen ongewenste buitenlandse overnames en investeringen.

    Die oproep doen de vier regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie samen met oppositiepartij PvdA. Zij vrezen dat bedrijven die tijdelijk verzwakt zijn door de economische schok van de coronacrisis en de gelijktijdig wegzakkende beurskoersen een makkelijke overnameprooi zijn voor Amerikaanse of staatsgesteunde Chinese bedrijven.

    CDA, D66, ChristenUnie en PvdA willen daarom dat het kabinet versneld een brede investeringstoets invoert en daarmee overnames en investeringen van buiten de Europese Unie (EU) gaat doorlichten op risico's voor de nationale veiligheid, openbare orde en volksgezondheid. In het uiterste geval kan het kabinet een overname tegengehouden. 'Breed' wil zeggen dat de toets niet alleen moet gelden voor vitale bedrijven in bijvoorbeeld de chemie, olie en vervoer, maar ook voor de zorg, de posterij en de techsector.

    De VVD roept staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken op om 'proactief' de risico's in kaart te brengen op 'vijandige' overnames van bedrijven. Ook willen de liberalen dat het kabinet de mogelijkheid onderzoekt van een specifieke investeringstoets op niet-Europese investeringen in sleuteltechnologieën, zoals kunstmatige intelligentie, kwantumtechnologie en fotonica.

    De Tweede Kamer debatteert maandag met Keijzer over de bescherming van het bedrijfsleven.

    Economisch nationalisme
    'Ik ken geen terughoudendheid om ons bedrijfsleven te beschermen', zegt D66-Kamerlid Kees Verhoeven. 'We moeten realistisch omgaan met de verhoudingen in de wereldeconomie. Er is geen eerlijke wereldhandel meer. We zien nu een soort van mondiale samenwerking om het coronavirus te bestrijden, maar we moeten voorkomen dat achter onze rug om vitale bedrijven straks worden overgenomen.'

    Handelsminister Sigrid Kaag zei onlangs in antwoord op Kamervragen dat het kabinet 'nog geen signalen heeft' van ongewenste overnames en investeringen bij Nederlandse 'Covid-19-instellingen of bedrijven', maar dat 'waakzaamheid' is geboden. Kaag wees erop dat veel beursgenoteerde ondernemingen in Nederland al goed beschermd zijn tegen vijandige overnames. In de Kamer ligt bovendien een wetsvoorstel voor een wettelijke bedenktijd van 240 dagen als beursfondsen te maken krijgen met een ongewenst overnamebod.

    Brussel maant tot waakzaamheid
    De oproep van de Kamerfracties past in een Europese trend van meer economisch nationalisme. Zo spoorde Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, eind maart EU-lidstaten aan 'waakzaam' te zijn voor buitenlandse overnames in strategisch belangrijke sectoren zoals de zorg, medisch onderzoek en infrastructuur. Lidstaten moeten als het aan haar ligt investeringen van buiten Europa actief gaan toetsen op veiligheid en openbare orde. Voor landen die nog geen screeningsmechanismen hebben, 'is de tijd gekomen die in het leven te roepen', zei Von der Leyen.

    De EU kan landen niet dwingen een investeringstoets in te voeren. Wel treedt in oktober een nieuwe Europese verordening in werking, die lidstaten verplicht een 'contactpunt' in te richten, waar ze informatie over buitenlandse investeringen kunnen uitwisselen. Ook kan een groep lidstaten de Commissie vragen een investeringstoets uit te voeren.

    Spanje lanceerde begin april een omvangrijke investeringstoets, die onder andere kijkt naar niet-Europese investeringen en overnames in sectoren zoals de media, defensie, gezondheidszorg, energie, nano- en biotechnologie en telecom. De Spaanse regering neemt investeringen in deze sectoren onder de loep als die leiden tot een buitenlands belang van minimaal 10% in een Spaans bedrijf. Ook Europese bedrijven die voor meer dan 25% in eigendom zijn van investeerders van buiten de EU vallen onder het nieuwe Spaanse screeningsregime.

    Duitsland werkt aan aanscherping van de regels. Justitieminister Christine Lambrecht zei onlangs in zakenkrant Handelsblatt het in de coronacrisis 'absoluut noodzakelijk' te vinden dat Duitsland zijn economische structuur beschermt en 'uitverkoop' van belangrijke bedrijven voorkomt.

    Datacenters
    Nederland heeft nu alleen sectorale investeringstoetsen: voor de financiële sector, de elektriciteits- en gassector. In het Kamerdebat van maandag komt een wetsvoorstel aan orde om buitenlandse overnames in de telecombranche te gaan toetsen op veiligheidsrisico's. Bijna alle telecombedrijven in Nederland, inclusief regionale internetaanbieders, datacenters en websitehostingbedrijven, zullen eronder vallen.

    Eind dit jaar komt het kabinet waarschijnlijk met een voorstel voor een investeringstoets voor ondernemingen die behoren tot de vitale infrastructuur, maar die nog geen eigen sectorale investeringstoets hebben. Er vallen bedrijven onder in de olievoorziening, chemie en transport.

    De coalitie wil dat het kabinet eerder in actie komt. 'Die toets kan niet snel genoeg komen', zegt CDA'er Joba van den Berg. Net als D66, ChristenUnie en de PvdA wil het CDA dat er meer sectoren en diensten onder de reikwijdte van die investeringstoets gaan vallen, bijvoorbeeld de zorg, post, landbouwgronden, sleuteltechnologieën en techbedrijven zoals NXP, Philips en ASML. 'Het is onbestaanbaar dat ziekenhuizen niet tot de vitale sectoren behoren', stelt Van den Berg.

    'We moeten dit niet doen vanuit protectionisme', zegt PvdA-Kamerlid William Moorlag. 'Nederland dankt zijn welvaart voor een groot deel aan de internationale handel. Maar we moeten ook denken aan onze publieke belangen en voorkomen dat we de controle verliezen in vitale sectoren.'
492 Posts
Pagina: «« 1 ... 16 17 18 19 20 ... 25 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links