Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,810 19 apr 2024 11:21
  • -0,170 (-2,84%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 189.544 Gem. (3M) 304,1K

TomTom - April 2020

492 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 25 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 16 april 2020 11:01
    Benjamin G.
    Heb ook nog eens geluisterd naar de webcast.

    Een jaar geleden is er op voortouw van TT een end user product in de car ontwikkeld, dat de Google Phone produkten aan kan.

    Harold, kun je iets zeggen over de APIs die je hebt op Huawei Harmony OS.
    Harold: kan ik geen antwoord opgeven, is commercieel zo geregeld met Huawei.

    Door onze order intake groeit de backlog.

    Backlog - recognised revenu + order intake + of - herwaardering bestaande contracten = nieuwe backlog.

    Van de 3 onbekenden was de order intake by far het grootste.
    De backlog is gegroeid aldus Taco.

    We winnen marktaandeel YES

    Harold : 2020 wordt slecht, dat is wel duidelijk.

    MAAR

    - onze productontwikkeling
    - onze order intake
    - onze long term outlook


    Wij zijn klaar voor 2021 en volgende jaren, als corona hopelijk in 2020 wordt opgelost.

    Maar hoe de economie na corona gaat werken op de auto industrie is de 1 miljoen vraag.

    We zijn wel hoopvol gestemd :-)
  2. Grovert 16 april 2020 11:12
    10:48 *UBS handhaaft koopadvies op TomTom
    10:48 *UBS verhoogt koersdoel TomTom van 9,80 naar 10,00 euro

    corporate.tomtom.com/investors/analys...
    ABN AMRO Wim Gille 16-Apr-20 € 10.00 Buy
    Wim Gille 15-Apr-20 € 10.00 Buy
    AlphaValue Hugo Paternoster 15-Apr-20 € 10.10 Buy
    Hugo Paternoster 06-Apr-20 € 9.90 Buy
  3. forum rang 7 ketchup 16 april 2020 11:17

    het gaat nog een enorme handicap worden voor samenwerken met Chinese Tech of produktie bedrijven
    het vertrouwen is compleet kapot en dat gaat niet meer herstellen

    de Chinezen hebben op grote schaal cijfers gemanipuleerd en informatie achter gehouden - ze zijn daarbij ook nog notoire jatters van intellectual property

    en nu ook nog eens blijkt dat wellicht dit virus uit een lab in Wuhan komt ipv live (wet) markets en dat ze dit al tijden wisten is het ook wel duidelijk waarom dit virus de hele wereld rond circuleert, daar waar het in China beperkt is gebleven tot voornamelijk één provincie

    elke kritische of vragende noot in China is verschwunden uit mainland China , het betere ausradieren is ze niet onbekend, enkel af en toe nog eens een kritisch geluid uit Hong Kong.

    je moet als westerse mogendheden wel compleet van de pot gerukt zijn als je 5G door hen laat uitrollen
  4. forum rang 6 boem! 16 april 2020 11:30
    quote:

    VanillaSky schreef op 16 april 2020 07:10:

    [...]

    Martin vwb het eerste gedeelte heb je wellicht gelijk dat ik te hoog zit. Ik ben daar niet tot in zo'n groot detail ingedoken.

    Voor het tweede gedeelte ben ik het niet eens. Die backlog een aantal maanden geleden even delen door 4 of 5 jaar is véél te kort door de bocht. Ik riep hier al een maand geleden dat het orderboek fors bijgesteld gaat worden. Het is immers gebaseerd op pre-corona toen de gehele economie als een tierelier draaide en de bomen tot aan den hemel gingen.

    Harold hintte er gisteren al op door te zeggen dat de fabrieken best wel weer langzaam opgestart worden maar als de enduser (consument) veel minder autos koopt dit negatieve effect veel langer blijft. Nou er moet wel een wonder gebeuren wil de economie niet minimaal 1-3 jaar in recessie gaan. Met enorme werkeloosheid (waar we nu al in 1 maand COVID19 al zien hoe rap dat oploopt) kan ik je wel voorrekenen dat die autoverkopen niet 1 of 2 kwartalen maar eerder 2 jaar als een baksteen gaan dalen. Hetzelfde geld voor de weg naar HD maps op grote schaal dat gaat voorlopig een tijdje de ijskast in denk echt dat je in eerdere prognoses daar zomaar enkele jaren bij op mag tellen als vertraging.

    Ik denk dat je er in een gunstig scenario vanuit moet gaan dat het orderboek minimaal 20% naar beneden word bijgesteld. Einde jaar was het geloof ik 1800 mio. Ik denk dat FEB 21 wij iets te horen krijgen in de orde van grootte van 1450 mio.

    Postitief nieuws in het geval van TT is dat dit héél goed de trigger kan gaan zijn nu door te pakken met de toko verkopen.
    Niemand had deze crisis kunnen voorspellen maar het toont wel aan dat TT geen gelukkige hand heeft in de strategische keuzes, vermoed dat harold zich nu wel dagelijks achter zijn oren krabt dat hij Telematics te vroeg heeft verkocht.

    Dat jij je niet in het DETAIL verliest heb ik inmiddels goed begrepen.
    Omdat ik dat wel doe geef ik je graag een aantal zaken om te overdenken.

    Indien de deferred revenue van zowel Consumer als Enterprise volledig bestaat uit deferred kort bedraagt de deferred kort voor Automotive 62 mio per 31-12-2019 en 83 mio per 31-03-2020.

    Dat geeft aan, dat TT op basis van de oude inschatting voor Corona 62 mio zou hebben laten vrijvallen in 2020, de hernieuwde inschatting heeft geleid tot een verdere verschuiving met 30 mio naar deferred.
    NB 62 mio is 21% van de totale deferred revenue positie Automotive(5 jaar).
    De 83 mio komt overeen met 26% van de positie per 31-03-2020(4 jaar).

    Indien TT de reassessment niet had verricht zou de gerapporteerde omzet in q1 30 mio hoger zijn uitgevallen. Geen 131 mio maar 162 mio.

    De deferred kort per 31-03-2020 geeft aan dat we 83 mio als opstapje hebben voor de te verantwoorden omzet in de periode 1-04-2020 t/m 31-03-2021.

    Dat geeft een omzet van 62 mio in 2020 waar jij geen rekening mee houdt.

    Omzet 2020 bij een totale lock-down van alle autofabrieken zou een omzet opleveren van 62 mio+50 mio(1q)= 112 mio.

    Indien je daarbij de te verwachten productie in q2 t/m q4 bij optelt krijg je een reeeler beeld van de te verwachten omzet 2020.
    Deze 83 mio geldt uiteraard ook als basisomzet voor de jaren daaropvolgend.

    Een productieverlaging in q1 met 16,5% opgeteld bij een productieverlaging met 75% voor q2 gevolgd door 25% en 5% in resp q3 en q4 levert bij een omzetvolume van 400 mio een ifrs omzet op van 146 mio waardoor de omzet Automotive uitkomt op 256 mio in 2020.




  5. forum rang 6 tatje 16 april 2020 11:36
    Kunnen we het volgende in Q2 2020 waarmaken.

    Automotive Q2 2019 75,9 daling 50% 38
    Enterprise Q2 2019 40,2 41
    Consumer Q2 2019 94,7 daling 60% 37

    Omzet Q2 2019 210,8 Q2 2020 126 daling van 40%

    Omzet 126 gross margin 80% gross profit 101

    Opex Q1 2020 180 beetje snijden 170

    ebit dus - 69
    ebitda -69 + D en A 72 is + 3

    Is een daling in Q2 YOY van 40% genoeg of wordt het erger.
    Wordt het erger en kunnen we de opex Q1 180 Q2 170 nog verder laten dalen, zonder aan de strategie te moeten klooien.

    Daling van de opex, een beetje R en D zagen we in Q1, in Q2 zal het van marketing en Selling General en Adm (SGA ) moeten komen.
  6. forum rang 6 pwijsneus 16 april 2020 11:54
    quote:

    ketchup schreef op 16 april 2020 11:17:

    het gaat nog een enorme handicap worden voor samenwerken met Chinese Tech of produktie bedrijven
    het vertrouwen is compleet kapot en dat gaat niet meer herstellen

    de Chinezen hebben op grote schaal cijfers gemanipuleerd en informatie achter gehouden - ze zijn daarbij ook nog notoire jatters van intellectual property

    en nu ook nog eens blijkt dat wellicht dit virus uit een lab in Wuhan komt ipv live (wet) markets en dat ze dit al tijden wisten is het ook wel duidelijk waarom dit virus de hele wereld rond circuleert, daar waar het in China beperkt is gebleven tot voornamelijk één provincie

    elke kritische of vragende noot in China is verschwunden uit mainland China , het betere ausradieren is ze niet onbekend, enkel af en toe nog eens een kritisch geluid uit Hong Kong.

    je moet als westerse mogendheden wel compleet van de pot gerukt zijn als je 5G door hen laat uitrollen
    China may have conducted low-level nuclear test blasts, U.S. says
    www.reuters.com/article/us-usa-china-...

    Dat kan er ook nog wel bij.

    Of deze; youtu.be/RaaO-Vit3fg?t=6395
    China heeft Corona gelanceerd vanaf een virology lab...

    Saywhat?!
  7. forum rang 6 tatje 16 april 2020 12:05
    Handhaven van de hoge Research en Development blijft de strategie.

    R en D

    2016 91
    2017 207
    2018 220
    2019 322
    2020 opex zou stijgen van 746 naar 780 ( voor corona ) 322 R en D plus 34 is 356
    2020 Q1 wordt geen 356 delen door 4 is 89 maar 76.

    Weet niet wat de seizoensinvloed bij R en D is.

    Hebben dus iets in R en D gesneden, zal nog geen 10% zijn.

    Van Q2 zal men gaan snijden in Marketing en SGA.

    Maar een super hoge R en D blijft, want de strategie is niet veranderd.

    Dan moet je toch overtuigd zijn van de toekomst en je kansen :-)

    De zon schijnt 24 graden, tot vanavond :-)

  8. Benjamin G. 16 april 2020 12:38
    Correcte weergave Tatje.

    Met andere woorden: sterk gepositioneerd om lange termijn doelstelling te halen. Deze storm is voor TomTom zeer goed te doorstaan. Geen overlevingsmodus.

    Heb je ook gehoord hoe Goddijn sprak over twee type klanten? West Coast trekt en stuwt ons vooruit op online. Traditionale automotive maken nu eens stap van embedded naar online.

    In mijn ogen cruciaal:
    1. focus van Goddijn blijft op de beste technologie, dus op markten van morgen (niet van gisteren of vandaag);
    1a. indruk dat Goddijn zich wil identificeren met technologiebedrijven aan de West Coast;
    2. verwachting is dat die focus een betere marge en meer omzet gaat opleveren;
    3. tussen de regels door beluister ik dat er geen aanleiding is om de lange termijn perspectieven te wijzigen (1,5-2 miljard omzet).

    Dan blijft voor mij de vraag over is er een referentiecasus voor de groei van een bedrijf als TomTom?

    1. OEM en ODM --> Tesla en Apple (gaat niet worden. TomTom is leverancier)
    2. Platform - besturingsysteem --> IBM - Microsoft (lijkt de omzet te klein voor te zijn)
    3. Verborgen kampioen no1 of 2 in de wereld (niche speler met specifieke machinelearning - datafabriek)

    Die laatste lijkt de koers op te liggen. Lijkt mij een koers van onder de radar en continuïteit.

    Verder puzzelt nog de intrinsieke versus extrensieke motivatie om aan de beurs genoteerd te staan.

    Intrinsiek: handelbaarheid voor opties personeel, transparantie voor klanten / reputatie, verhandelbaarheid eigen aandelen,

    Extrinsiek: relatie beloningsbeleid, aandeelhouderswaarde

    Geen spanning en sensatie dus tot najaar 2021

    quote:

    tatje schreef op 16 april 2020 11:01:

    Benjamin G.
    Heb ook nog eens geluisterd naar de webcast.

    Een jaar geleden is er op voortouw van TT een end user product in de car ontwikkeld, dat de Google Phone produkten aan kan.

    Harold, kun je iets zeggen over de APIs die je hebt op Huawei Harmony OS.
    Harold: kan ik geen antwoord opgeven, is commercieel zo geregeld met Huawei.

    Door onze order intake groeit de backlog.

    Backlog - recognised revenu + order intake + of - herwaardering bestaande contracten = nieuwe backlog.

    Van de 3 onbekenden was de order intake by far het grootste.
    De backlog is gegroeid aldus Taco.

    We winnen marktaandeel YES

    Harold : 2020 wordt slecht, dat is wel duidelijk.

    MAAR

    - onze productontwikkeling
    - onze order intake
    - onze long term outlook


    Wij zijn klaar voor 2021 en volgende jaren, als corona hopelijk in 2020 wordt opgelost.

    Maar hoe de economie na corona gaat werken op de auto industrie is de 1 miljoen vraag.

    We zijn wel hoopvol gestemd :-)

  9. forum rang 6 boem! 16 april 2020 13:42
    quote:

    Benjamin G. schreef op 16 april 2020 12:38:



    Heb je ook gehoord hoe Goddijn sprak over twee type klanten? West Coast trekt en stuwt ons vooruit op online. Traditionale automotive maken nu eens stap van embedded naar online.

    In mijn ogen cruciaal:
    1. focus van Goddijn blijft op de beste technologie, dus op markten van morgen (niet van gisteren of vandaag);
    1a. indruk dat Goddijn zich wil identificeren met technologiebedrijven aan de West Coast;
    2. verwachting is dat die focus een betere marge en meer omzet gaat opleveren;
    3. tussen de regels door beluister ik dat er geen aanleiding is om de lange termijn perspectieven te wijzigen (1,5-2 miljard omzet).

    [...]
    Welk bedrijf denk jij waaraan HG refereert indien hij het heeft over een bedrijf aan de West Coast.

    Ik vond die opmerking ook al opmerkelijk temeer daar er voor mij maar 1 bedrijf aan voldoet en dat is Tesla.
    Tesla heeft echter altijd beweert dat laser en hd-maps geen oplossing bieden om te komen tot autonomous driving.
  10. Benjamin G. 16 april 2020 14:31
    @Martin, geen idee waar HG aan refereert. Kan ook gaan om Sillicon Valley at large. Kan ook Microsoft zijn. Kan ook Intel zijn.

    Aan de andere kant gaf hij aan dat de technologie waar TomTom de afgelopen jaren aan heeft gewerkt uit de R&D fase is gekomen en nu uptake in de markt heeft. Met andere woorden het zou best kunnen dat Tesla haar mening moet herzien. Geen idee. Blijft speculeren. De ontwikkeling met Toyota vond ik ook interessant. Deze technologie maakt locatiebepaling en navigeren in een ongedefinieerde omgeving mogelijk.

    Met bovenstaande hebben we wel gedefinieerd wat TomTom is: een R&D bedrijf en original design manufacturer.

    Hoe dan ook hou ik het lange termijn omzetperspectief aan als uitgangspunt.

  11. forum rang 6 boem! 16 april 2020 16:23
    @Rene

    Zonder anderen te kort te willen doen zijn er op dit forum maar 2 zelfbenoemde grootbeleggers/handelaren.

    Ik heb daar in het geval van @Wies geen enkele twijfel bij.
    Hij levert daar regelmatig het bewijs voor met ons ongevraagd info te delen die alleen beschikbaar is voor special accounts.

    Ik ben blij dat we die info via hem ter beschikking gesteld krijgen omdat de handelshuizen voor een groot gedeelte de koers van een aandeel bepalen.
    Dat hij daarnaast nogal wispelturig is in zijn uitspraken over het aandeel TT neem ik op de koop toe. Hoeveel keer we koersdoelen voorbij hebben zien komen varierend van 6 tot 15 euro is bijna niet meer op een hand te tellen te tellen.

    Een terugkerend fenomeen is daarbij de dirty exit.
    In zijn voordeel spreekt dat hij zich in het aandeel heeft laten praten toen het op 6 euro stond en de overname geruchtenmachine op gang kwam.
    Dar hij in datzelfde jaar niet is uitgestapt tegn 12 euro doet hem nog steeds zeer.

    Iedereen begrijpt en beseft dat indien de FF nu TT ter overname aanbieden dat er een flinke koerswinst te realiseren valt.
    De FF hebben daarvan tot op heden afgezien en geven aan zelfstandig de gedane inspanningen te willen oogsten.

    En daar stopt het voor @Wies; hij wil gewoon niet inzien dat deze optie ook kansen biedt en wil die optie niet serieus in overweging nemen( 1 vogel in de hand is....).

    Hij schuift voor mij echter wel degelijk op in zijn benadering van TT blijkend uit zijn aankoop.

    Jouw betiteling van een gewaardeerd lid als looser, niksnut en dat je op hem kan kotsen gaan alle fatsoensregels te buiten.

    In het heetst van de strijd gebruiken we soms termen waar we later spijt van hebben. IK hoop dat dat voor jou ook geldt.
  12. forum rang 8 Wereldbelegger 16 april 2020 18:17
    In tegenstelling tot Boem! heb ik niet de gedachte dat de founders bij TT tot elke prijs het bedrijf zelfstandig tot een nog groter succes willen maken.

    De werkgelegenheid die TT biedt aan meer dan 5.000 medewerkers in een nichemarkt staat onder druk wanneer de autoindustrie investeringen in de koelkast zet. Ik ben bang dat deze industrie ontzettend gaat inleveren en voor hun voortbestaan moet vechten.

    Ook de politieke invloed op de autoindustrie om de werkgelegenheid zoveel mogelijk te behouden in deze moeilijke tijden zal m.i. sterke invloed hebben op investeringsprogramma's in autonoom rijden.

    Goddijn heeft laten zien dat hij goed kan rekenen en blijkt een goed zakenman te zijn. Waarom risico lopen als je de werkgelegenheid via een verkoop beter kan garanderen?

    quote:

    Wereldbelegger schreef op 15 april 2020 10:07:

    zo maar een gedachte

    aangename overnamekandidaat met 450 miljoen in kas en een goede balans.
    bod van 9E per aandeel is pakweg 20%/25% premie bij deze koers.
    Overnamepartij heeft 3,50 per aandeel meteen binnen.

  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 april 2020 18:27
    quote:

    boem! schreef op 16 april 2020 11:30:

    [...]
    ...
    Indien de deferred revenue van zowel Consumer als Enterprise volledig bestaat uit deferred kort bedraagt de deferred kort voor Automotive 62 mio per 31-12-2019 en 83 mio per 31-03-2020.
    ...
    De defrev bij Consumer is niet alleen kort.
    De looptijd (T) van de defrev horend bij de C&S component van pnd's is tegenwoordig 3 jaar (staat in JV18 geloof ik). Er is dus zeker lange defrev. Ik schat dat de defrev-long en de defrev-kort ongeveer even groot zijn *), dus beide ca de helft van de totale defrev bij Consumer.

    *) In een evenwichtssituatie, dus bij constante omzet en defrev, zou defrev-kort bij T=3 jaar gelijk aan 5/9de = 55,5% van de totale defrev zijn, en 5/6de = 83% van de C&S omzet.
    De desbetreffende formuletjes heb ik wel eens opgeschreven in de rekendraad.

  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 16 april 2020 19:40
    Voor de duidelijkheid:
    Met "83% van de C&S omzet" bedoel ik hierboven "83% van de C&S jaaromzet".

    Verder is er bij Consumer ook nog wat kortlopende defrev horend bij apps. De defrev-kort zal dus iets meer zijn dan de helft van de totale defrev, zeg iets als 60-65%.
    Kortom, @boem! heeft met zijn "consumer-defrev is kort" grotendeels gelijk, maar niet helemaal.

492 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 25 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links