Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

  • 147,010 19 apr 2024 22:00
  • -2,920 (-1,95%) Dagrange 146,220 - 150,680
  • 87.074.500 Gem. (3M) 100,7M

Tesla blow-off

7.729 Posts
Pagina: «« 1 ... 238 239 240 241 242 ... 387 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 DWB Happy 11 april 2020 11:46
    quote:

    boem! schreef op 11 april 2020 09:19:

    En??

    Wat zijn jouw gedachten omtrent de EV sales van Tesla in 2020.

    Tesla deliveries 2019 367.500
    Tesla deleveries 1q 2020 88.400
    De corona crisis zal de verkopen van Tesla net zo hard raken of mogelijk nog harder dan elk ander automerk.

    Mede doordat de gerenommeerde automerken een steeds groter gedeelte van de Tesla markt afsnoepen, dit in een markt waarbij de vraag nog een lange tijd laag zal blijven en het aanbod van andere merken steeds groter.

    Mijn inziens gaat Tesla deze crisis niet overleven, de Amerikaanse overheid zal dit al jaren verlieslijdend bedrijf mogelijk niet eens meer ondersteunen.
  2. löngterm 11 april 2020 13:24
    quote:

    DWB Happy schreef op 11 april 2020 11:46:

    [...]

    De corona crisis zal de verkopen van Tesla net zo hard raken of mogelijk nog harder dan elk ander automerk.

    Mede doordat de gerenommeerde automerken een steeds groter gedeelte van de Tesla markt afsnoepen, dit in een markt waarbij de vraag nog een lange tijd laag zal blijven en het aanbod van andere merken steeds groter.

    Mijn inziens gaat Tesla deze crisis niet overleven, de Amerikaanse overheid zal dit al jaren verlieslijdend bedrijf mogelijk niet eens meer ondersteunen.

    Waarom verwacht je dat Tesla harder geraakt zal worden?
    Voor zover ik naar de getallen kijk zien we dat Tesla vrijwel de enige OEM is die jaar naar jaar groei laat zien en supply constraint is. Daarom voorzie ik ook dit jaar gewoon groei voor Tesla terwijl andere automakers zullen inleveren op marktaandeel, revenue en winst. Daarnaast zullen ze R&D terugschalen wat de voorsprong van Tesla op langere termijn waarborgt.
  3. forum rang 4 DWB Happy 11 april 2020 13:31
    quote:

    löngterm schreef op 11 april 2020 13:24:

    [...]

    Waarom verwacht je dat Tesla harder geraakt zal worden?
    Voor zover ik naar de getallen kijk zien we dat Tesla vrijwel de enige OEM is die jaar naar jaar groei laat zien en supply constraint is. Daarom voorzie ik ook dit jaar gewoon groei voor Tesla terwijl andere automakers zullen inleveren op marktaandeel, revenue en winst. Daarnaast zullen ze R&D terugschalen wat de voorsprong van Tesla op langere termijn waarborgt.
    Lukt dat nog wel met die dikke roze bril op?

    Sorry, maar ik heb het toch duidelijk verwoord waarom ik dat verwacht.
  4. löngterm 11 april 2020 16:28
    quote:

    DWB Happy schreef op 11 april 2020 13:31:

    [...]

    Lukt dat nog wel met die dikke roze bril op?

    Sorry, maar ik heb het toch duidelijk verwoord waarom ik dat verwacht.
    Ik haal letterlijk geen enkel argument uit je vorige bericht waarin benoemd wordt waarom Telsa harder geraakt zou worden...

    Daarnaast zou ik graag een lijst zien waar je mijn argumenten ontkracht die met mijn duidelijke roze bril niet al te lastig zijn lijkt me.

    Tesla heeft veruit de grootste groei en vrijwel alle andere OEM's ervaren krimp. FEIT

    Tesla is supply constraint en heeft daardoor minder last van verminderde vraag door de coronacrisis. FEIT

    Andere OEM's zullen R&D terug schroeven in deze zware tijden. Niet perse een feit maar naar mijn idee erg aanemelijk

    Iets tegen in te brengen punt voor punt met getallen? Ik laat me graag verrassen!
  5. @iPlof 11 april 2020 21:34
    quote:

    löngterm schreef op 11 april 2020 16:28:

    [...]
    Iets tegen in te brengen punt voor punt met getallen? Ik laat me graag verrassen!
    Hoi longterm, mijn FEITEN om 14:24 misschien overheen gelezen? Dat kan natuurlijk.

    Op deze koers is TSLA vooral shortterm en ik sluit weer 1000 dollar voor deze corrupte bende zeker niet uit, maar longterm is het duidelijk wat gaat gebeuren.
    Op naar niet voor te stellen lage koersen, mogelijk zelfs bankroet.

    Lees ook dit nog even:
    www.bizjournals.com/sanjose/news/2019...
  6. forum rang 6 boem! 12 april 2020 03:10
    quote:

    plof® schreef op 11 april 2020 21:34:

    [...]
    Hoi longterm, mijn FEITEN om 14:24 misschien overheen gelezen? Dat kan natuurlijk.

    Op deze koers is TSLA vooral shortterm en ik sluit weer 1000 dollar voor deze corrupte bende zeker niet uit, maar longterm is het duidelijk wat gaat gebeuren.
    Op naar niet voor te stellen lage koersen, mogelijk zelfs bankroet.

    Lees ook dit nog even:
    www.bizjournals.com/sanjose/news/2019...
    De door jou aangehaalde historische gegevens vertellen iets over de "waarde" die de "markt" nu aan de twee OEM's toekent.

    Het gaat daarbij om de projectie van toekomstige verdiensten.
    De daarmee in het verleden bereikte resultaten zijn in zoverre relevant indien daar een mogelijke trend in valt te ontdekken.

    Je had geen beter bewijs kunnen leveren dat het over toekomstige "feiten" gaat met jouw verwijzing naar het artikel betreffende de financiele compensatie voor Musk.

    Jouw opmerking dat Tesla VOORAL shorterm is maar dat je een sprint naar 1000 dollar niet uitsluit maar dat jij er ZEKER van bent dat Tesla long-term geen enkele kans maakt om op zich op dit koersnivo te handhaven geeft aan dat je nog weinig kaas hebt gegeten van hoe de beurs werkt.

    Het zijn de toekomstige te verwachten resultaten die bepalen wat beleggers bereid zijn te betalen voor een aandeel.
    Dat geldt zowel voor Tesla die in haar hele bestaan nog geen enkel jaar met winst wist af te sluiten alsmede voor Fiat die wel winsten wist op te schrijven in het verleden.

    Ik kan je verzekeren dat indien men Tesla zou waarderen op een toekomstig verlies van 1 miljard per jaar er bitter weinig over zou blijven van de huidige koers met daarnaast de verzekering dat indien Fiat haar winstcapaciteit op peil zou weten te houden de koers van Fiat met 100%-200% zou stijgen.

    Misschien is het je ontgaan maar er vindt momenteel een transitie plaats van ICE naar EV.
    De aanjager van deze transitie is Tesla.
    De concurrentie weet niet hoe snel zij moeten aanhaken bij deze ontwikkeling om het vege lijf te redden.
    Fiat is een bedrijf dat erg langzaam reageert op deze ontwikkeling in tegenstelling tot bijv een VW.
    Maar ook bij een VW blijkt in de praktijk dat het niet zo makkelijk is om een stand alone ICE in een connected EV te veranderen.
    Naast de transitie van ICE naar EV moeten de autofabrikanten ook nog een antwoord weten te vinden op het verdienmodel van de nieuwe device(connected car).

    Ten slotte wordt de gehele sector nu hard getroffen door het coronavirus waardoor resultaten behaald in het verleden er nog minder om doen.

    Ook voor Tesla komt deze virusuitbraak op een uiterst belangrijk moment.
    Tesla investeert enorm in nieuwe productiecapaciteit om haar verkregen voorsprong in de transitie te gelde te kunnen maken.
    Een langdurige hapering in sales kan alle mooie toekomstplaatjes als sneeuw voor de zon doen verdwijnen.
    Daar staat tegenover, dat de traditionele OEM's evenveel last hebben van dit virus en hun investeringen in de transitie naar EV en Connected Car weleens noodgedwongen moeten aanpassen.

    Het succes van de transitie van de stand-alone ICE car naar een EV en Connected Car zal voor een groot gedeelte verantwoordelijk zijn voor het succes dan wel falen van Tesla en Fiat.

    Beleggers houden deze ontwikkeling scherp in de gaten.
    Men dicht aan Tesla betere kansen toe dan een jaar terug toen een ongekend hoge 20% van het uitstaande aandelen kapitaal werd geshort terwijl dat nu nog op een altijd zeer hoge 10% staat waarbij tot uitdrukking wordt gebracht dat de professionele markt aan Tesla een hoge risicofactor toekent.

    Deze professionals laten zich niet leiden door het verleden maar richten zich op de toekomstige fundamentele verdiencapaciteit en hebben daar hun positie op ingenomen los van het feit dat de shorters bij hun vorige positie van een jaar terug 10-20 miljard hebben verloren zien de shorters ook nu geen reden om aan te nemen dat het Tesla nu wel lukt om aan haar verwachtingen te voldoen.

    Slechts indien het verwachtingsmodel van Tesla meer gezicht krijgt en hoewel de 1q 2020 cijfers ondersteunend zijn voor die verwachting is het zonder de effecten van 2q cijfers te kennen nog te vroeg om daar een gewijzigd oordeel over te vellen.
    De cc bij Tesla en de overige OEM's bij de presentatie van haar 1q cijfers zal meer licht doen schijnen over de gevolgen van de virusuitbraak voor de betrokken autofabriakanten terwijl de Battery Day door Tesla verplaatst van April naar mid May ook een evenement kan zijn dat het oordeel van de professionals wijzigt.

    Indien het aandeel van Tesla de $1.000 aantikt heeft dat enkel te maken met een wijziging in het oordeel van de professionele markt omdat er dan aanvullend bewijs is geleverd voor het toekomstperspectief van het bedrijf.
    Daarom is het instorten van het aandeel van het huidig nivo naar 0 nu vele malen groter dan op het moment dat ze op $1.000 staan.

    NB die kans is nu wel 2x zo klein als een jaar terug.


  7. [verwijderd] 12 april 2020 04:08
    quote:

    Warrem Buffet schreef op 11 april 2020 23:12:

    Elon Musk heeft tot nog toe geluk, hij is briljant! Maar toch denk ik dat zijn dagen geteld zijn!
    Een nerd die geboren is met geld dat hem overal najaagt.
    Tesla blijft nog lang bestaan. Dat Musk geen voorzitter meer is lijkt echt een hoop te hebben geholpen. Zonder was de koers vast nooit zo hoog gekomen, hadden ze geen 2 miljard opgehaald aan $767 en veel kwetsbaarder in deze "onvoorziene" situatie.
    Op korte termijn lijkt winst niet realistisch, opname in S&P dus ook niet. De weg naar $5000 zal wat langer worden.
  8. [verwijderd] 12 april 2020 07:53
    quote:

    löngterm schreef op 11 april 2020 16:28:

    [...]

    Ik haal letterlijk geen enkel argument uit je vorige bericht waarin benoemd wordt waarom Telsa harder geraakt zou worden...

    Daarnaast zou ik graag een lijst zien waar je mijn argumenten ontkracht die met mijn duidelijke roze bril niet al te lastig zijn lijkt me.

    Tesla heeft veruit de grootste groei en vrijwel alle andere OEM's ervaren krimp. FEIT

    Tesla is supply constraint en heeft daardoor minder last van verminderde vraag door de coronacrisis. FEIT

    Andere OEM's zullen R&D terug schroeven in deze zware tijden. Niet perse een feit maar naar mijn idee erg aanemelijk

    Iets tegen in te brengen punt voor punt met getallen? Ik laat me graag verrassen!
    Uiteraard groeit Tesla, het is een relatief jong merk dat uitsluitend opereert in de groeiende EV markt. De vraag is wat mij betreft niet óf Tesla (op de lang termijn, de Corona crisis verpest vermoedelijk dit jaar de volledige automarkt) groeit, maar of de groei voldoende zal zijn om de de huidige waardering waar te maken, ik denk van niet.

    Kijk bijvoorbeeld naar de verkoopaantallen van de model S en X, daar kun je toch moeilijk van beweren dat die nog echt lekker gaan. Dat heeft deels te maken met de interne concurrentie van de model 3, maar ook met de komst van de Jaguar I-pace en de Audi E-tron.

    Dan tel ik de BMW 530e niet eens mee, omdat dat een hybride is, maar die wordt aanzienlijk meer verkocht dan de dure modellen van Tesla. Ik verwacht dat wanneer we onverhoopt langdurig met de deze Corona ellende te maken houden, de olie/benzine prijzen ook laag zullen blijven en dat daardoor mogelijk de groei van de EV markt wat afremt en meer mensen voor de dure hybrides zullen kiezen dan voor dure EV’s.

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat Tesla nu al last heeft van de concurrentie, terwijl die nog niet bepaald op stoom is. Op korte termijn komt de Audi E-tron Sportback, waar ik persoonlijk hoge verwachtingen van heb. Daarnaast komt Volvo met de Polestar 2 wat een directe concurrent voor de model 3 wordt en op iets langere termijn komt BMW met de I4.

    Ik heb niets tegen Tesla, in tegendeel. Ik ben alleen van mening dat in de beurskoers veel te hoge verwachtingen zijn verwerkt, welke bijna onmogelijk zijn om waar te maken. Dat heeft Musk enige tijd geleden natuurlijk zelf ook gezien, hij wilde volgens mij Tesla toen al graag van de beurs halen. Sindsdien zijn de verwachtingen en de beurswaarde alleen maar toegenomen...
  9. löngterm 12 april 2020 10:47
    quote:

    plof® schreef op 11 april 2020 21:34:

    [...]
    Hoi longterm, mijn FEITEN om 14:24 misschien overheen gelezen? Dat kan natuurlijk.

    Op deze koers is TSLA vooral shortterm en ik sluit weer 1000 dollar voor deze corrupte bende zeker niet uit, maar longterm is het duidelijk wat gaat gebeuren.
    Op naar niet voor te stellen lage koersen, mogelijk zelfs bankroet.

    Lees ook dit nog even:
    www.bizjournals.com/sanjose/news/2019...
    Die feiten ontken ik ook zeker niet. Gelukkig is beleggen kijken naar de toekomst en de potentie niet naar het verleden.
  10. löngterm 12 april 2020 10:52
    quote:

    Skater schreef op 12 april 2020 04:08:

    [...]
    Een nerd die geboren is met geld dat hem overal najaagt.
    Tesla blijft nog lang bestaan. Dat Musk geen voorzitter meer is lijkt echt een hoop te hebben geholpen. Zonder was de koers vast nooit zo hoog gekomen, hadden ze geen 2 miljard opgehaald aan $767 en veel kwetsbaarder in deze "onvoorziene" situatie.
    Op korte termijn lijkt winst niet realistisch, opname in S&P dus ook niet. De weg naar $5000 zal wat langer worden.
    Geboren met geld? Elon Musk is het perfect voorbeeld van hoe kapitalisme geld alloceerd naar de plekken waar het het best gebruikt kan worden. Van het schrijven van zijn eerste game tot X.com > Paypal > Boring company > Tesla > SpaceX > Neuralink noem het maar op. Als er iemand is die het geld meer dan verdiend heeft is het deze man. Hij heeft meerdere malen alles op het spel gezet om te behalen wat betekenis vol is. En dat naar mijn mening enorm respectabel en verantwoordelijk van deze uitzonderlijke man.
  11. löngterm 12 april 2020 11:01
    quote:

    Farmer in name only schreef op 12 april 2020 07:53:

    [...]

    Uiteraard groeit Tesla, het is een relatief jong merk dat uitsluitend opereert in de groeiende EV markt. De vraag is wat mij betreft niet óf Tesla (op de lang termijn, de Corona crisis verpest vermoedelijk dit jaar de volledige automarkt) groeit, maar of de groei voldoende zal zijn om de de huidige waardering waar te maken, ik denk van niet.

    Kijk bijvoorbeeld naar de verkoopaantallen van de model S en X, daar kun je toch moeilijk van beweren dat die nog echt lekker gaan. Dat heeft deels te maken met de interne concurrentie van de model 3, maar ook met de komst van de Jaguar I-pace en de Audi E-tron.

    Dan tel ik de BMW 530e niet eens mee, omdat dat een hybride is, maar die wordt aanzienlijk meer verkocht dan de dure modellen van Tesla. Ik verwacht dat wanneer we onverhoopt langdurig met de deze Corona ellende te maken houden, de olie/benzine prijzen ook laag zullen blijven en dat daardoor mogelijk de groei van de EV markt wat afremt en meer mensen voor de dure hybrides zullen kiezen dan voor dure EV’s.

    Wat ik hiermee wil zeggen is dat Tesla nu al last heeft van de concurrentie, terwijl die nog niet bepaald op stoom is. Op korte termijn komt de Audi E-tron Sportback, waar ik persoonlijk hoge verwachtingen van heb. Daarnaast komt Volvo met de Polestar 2 wat een directe concurrent voor de model 3 wordt en op iets langere termijn komt BMW met de I4.

    Ik heb niets tegen Tesla, in tegendeel. Ik ben alleen van mening dat in de beurskoers veel te hoge verwachtingen zijn verwerkt, welke bijna onmogelijk zijn om waar te maken. Dat heeft Musk enige tijd geleden natuurlijk zelf ook gezien, hij wilde volgens mij Tesla toen al graag van de beurs halen. Sindsdien zijn de verwachtingen en de beurswaarde alleen maar toegenomen...
    In je eerste allinea geef je aan dat Tesla inderdaad in groei bedrijf is en daarin anders is dan andere OEM's. Ben je het er dan ook mee eens dat doordat het een groei bedrijf is ze minder problemen zullene hebben met de huidige afzet van auto's in de huidige corona crisis? Aangezien niet de vraag maar het aanbod limiterend was.

    De verminderde verkopen van de S en X ben ik het wel met je eens. Naar mijn idee heeft Tesla te weinig gedaan om deze producten top of the line te houden. De concurrentie komt echter naar mijn mening vooral van eigen producten en de aangehaalde producten als de I pace en E tron zijn alles behalve een succes. Ik hoop de de plaid update de serie in elk geval een beetje een nieuw leven in blaast. Maar ja Tesla laat hier steekjes vallen!

    In de derde allinea haal je toenemende concurrentie aan. Dit is en blijft een lastig punt. In het verleden is alle concurentie simpelweg teleurstellend geweest. Dit zorgt er voor dat toekomstige concurentie vaak ook wordt weggeschoven als niet competatief. Naar mijn idee zal de concurentie de komende 5 tot 10 jaar geen grote bedrijging vormen. Maar dit is zeker een punt waar ik er naast zou kunnen zitten.

    Je laaste argument is naar mijn idee tegenstrijdig. De reden dat musk Tesla van de beurs wou halen is juist omdat hij het idee had dat de waardering geen goede reflectie was van Tesla's potentieel. Daarnaast zorgde de koers voor motivatie problemen op de werkvloer en erg veel negatieve aandacht voor het bedrijf. (enorme shorters belangen) Sindsdien heeft Musk het dus bij het rechte eind gehad en staat de koers ruim boven de welgenoemde 420.
  12. @iPlof 12 april 2020 13:21
    quote:

    löngterm schreef op 12 april 2020 10:52:

    [...]

    Geboren met geld? Elon Musk is het perfect voorbeeld van hoe kapitalisme geld alloceerd naar de plekken waar het het best gebruikt kan worden.

    Hij heeft meerdere malen alles op het spel gezet om te behalen wat betekenis vol is. En dat naar mijn mening enorm respectabel en verantwoordelijk van deze uitzonderlijke man.
    Ja zeer sociale man, eigent zichzelf weinig toe en bekommert zich om zijn medewerkers....ahum.

    www.nytimes.com/interactive/2019/busi...
    In our annual ranking, we’re used to seeing paydays so big that they’re difficult to comprehend. But 2018 posed a problem on an entirely new scale. The pay package Tesla promised to Elon Musk was so large, we had to add an extra dimension to the chart below to display it accurately.

    Ondertussen:
    "On April 7, Tesla sent an email to employees saying it will furlough all nonessential workers until at least May 4, and reduce all employees’ pay by at least 10%. These cost-cutting measures are expected to start April 13."

    Maar de volgende bonus van 350 miljoen voor de zo sympathieke Musk is alweer onderweg hoor.

    If Musk can keep the stock market value at above $100bn on average over the next six months, he will be entitled to the first of up to 12 stock payouts, worth around $350m each.

    www.theguardian.com/technology/2020/j...

    Vergeleken met Musk is de gemiddelde bank CEO een soort Jesse Klaver..

    En dat terwijl tesla nog nooit winst heeft gedraaid, maar zelfs 6 miljard verlies. Alles 'verdient' met de aandelenprintmachine en dromen aan naïeve fanboy beleggers verkopen op astronomische koersen.
  13. löngterm 12 april 2020 14:56
    quote:

    plof® schreef op 12 april 2020 13:21:

    [...]
    Ja zeer sociale man, eigent zichzelf weinig toe en bekommert zich om zijn medewerkers....ahum.

    www.nytimes.com/interactive/2019/busi...
    In our annual ranking, we’re used to seeing paydays so big that they’re difficult to comprehend. But 2018 posed a problem on an entirely new scale. The pay package Tesla promised to Elon Musk was so large, we had to add an extra dimension to the chart below to display it accurately.

    Ondertussen:
    "On April 7, Tesla sent an email to employees saying it will furlough all nonessential workers until at least May 4, and reduce all employees’ pay by at least 10%. These cost-cutting measures are expected to start April 13."

    Maar de volgende bonus van 350 miljoen voor de zo sympathieke Musk is alweer onderweg hoor.

    If Musk can keep the stock market value at above $100bn on average over the next six months, he will be entitled to the first of up to 12 stock payouts, worth around $350m each.

    www.theguardian.com/technology/2020/j...

    Vergeleken met Musk is de gemiddelde bank CEO een soort Jesse Klaver..

    En dat terwijl tesla nog nooit winst heeft gedraaid, maar zelfs 6 miljard verlies. Alles 'verdient' met de aandelenprintmachine en dromen aan naïeve fanboy beleggers verkopen op astronomische koersen.
    Musk ontvangt alleen een beloning wanneer het bedrijf waarde kan scheppen.
    In mijn optiek is dat beter dan een CEO die de aandeelhouder links laat liggen en toch zelf miljoenen aan bonusses binnen hengelen.

    Dat leuke grafiekje dat jij geeft is het perfecte voorbeeld van waarom ik vertrouwen heb in Musk en Tesla. Hij ontvangt persoonlijk €0,- wanneer Tesla zijn doelstellingen niet haalt. En toch gaan jullie er vanuit dat Tesla failiet zal gaan. Als Musk de toekomst van Telsa donker in zag had hij gewoon een loon van een x aantal miljoen genomen en daar genoeg mee gehad. In plaats daarvan zet hij alles op het spel om zijn vertrouwen in Tesla aan te geven en zijn volledige vermogen te vermengen met de uikomst van Tesla.

    Maarja je ziet werderom wat je zelf wil zien he....
  14. @iPlof 12 april 2020 15:33
    Longterm, jij zegt net zelf:
    “ Elon Musk is het perfect voorbeeld van hoe kapitalisme geld alloceerd naar de plekken waar het het best gebruikt kan worden.”

    Daar reageer ik op want dat is dus lariekoek. De man wordt naar alle maatstaven exorbitant beloont en dat geld blijft gewoon bij Musk de miljardair.

    En dan zeg je nu, ja maar hij ontvangt niks als zijn aandelenkoers doelstelling (rare doelstelling ook) niet wordt gehaald.
    Inderdaad, daarom ALLES om de koers op te peppen en dan pakt Musk ca 1000x zoveel als een normale CEO die slechts miljoenen krijgt.
    Slimme jongen die Musk, maar domme beleggers dus.

    Als Tesla daalt in koers of zelfs failliet gaat zijn zijn miljarden al lang binnen. Precies de plek waar het NIET het beste gebruikt kan worden.
7.729 Posts
Pagina: «« 1 ... 238 239 240 241 242 ... 387 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Voor wie dacht dat Tesla enkel auto's produceert

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links