Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Air France-KLM PSE:AF.FR, FR001400J770

  • 9,880 18 apr 2024 17:36
  • +0,396 (+4,18%) Dagrange 9,662 - 9,914
  • 2.158.542 Gem. (3M) 1,8M

Info

3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 147 148 149 150 151 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 26 maart 2020 19:18
    KLM wil passagierstoestellen geschikt maken voor goederentransport

    Het door de coronacrisis zwaar getroffen KLM onderzoekt of het ongebruikte passagiersvliegtuigen kan ombouwen voor transport van goederen. ‘We kijken of dat interessant en maakbaar is’, zegt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

    Nu vrijwel alle passagierstoestellen van KLM de komende maanden aan de grond zullen staan, zoekt de luchtvaartmaatschappij naarstig naar nieuwe inkomstenbronnen. Het uitvoeren van meer vrachtvluchten zou een pleister op de wond kunnen zijn.

    Extra vracht mee
    In normale tijden kon KLM zijn passagiersvliegtuigen gebruiken om vracht mee te nemen in de laadruimte (‘belly'). Maar nu staan de meeste toestellen verlaten op Schiphol. Door de cabine van de toestellen tijdelijk te verbouwen, kan er extra vracht mee en pikt de onderneming een graantje mee van de hoge vervoerstarieven in de sector.

    KLM onderzoekt twee opties op hun commerciële potentie: vracht meenemen in het laadruim van een leeg passagierstoestel en/of de cabine verbouwen zodat ook die geschikt wordt voor transport van goederen.

    Er is wereldwijd veel vraag naar transportcapaciteit voor medische hulpmiddelen en andere noodzakelijke goederen. KLM Cargo heeft daar een speciale desk voor ingericht.

    ‘Er is door de uitbraak van het coronavirus wereldwijd minder vraag naar luchtvracht dan normaal. De capaciteit is echter nog veel meer afgenomen, doordat er veel minder passagierstoestellen beschikbaar zijn die vracht meenemen in de laadruimte’, aldus de woordvoerder.

    Vrachtprijzen exploderen
    Positief is ook dat de vrachtprijzen sterk stijgen. Een vervijfvoudiging van de vrachtprijs per kilo, zoals die door sommigen in de markt wordt gezien, ziet KLM niet. ‘De tarieven wisselen enorm per bestemming. Op sommige vluchten verdienen we helemaal niets extra’s, op andere weer wel.’

    ‘Verder opschalen van onze vrachtvliegtuigen kan niet’

    Een woordvoerder van KLM
    De maatschappij beschikt ook nog over vier cargotoestellen die uitsluitend worden gebruikt voor luchtvracht. ‘Die vliegen we maximaal. Verder opschalen kan niet. Wel kijken we dus of we het passagiersnetwerk kunnen inzetten voor vracht.' Binnenkort start KLM ook weer met vrachtvluchten op China. Er staan drie retourvluchten per week gepland naar de Chinese hoofdstad.
    Luchthaven Schiphol ziet een sterke stijging van het aantal aanvragen voor vrachtslots. Dat blijkt uit de gegevens van de Nederlandse slotcoördinator, die alle toegestane vliegbewegingen voor Schiphol beheert.

    De slotcoördinator heeft medio maart besloten extra slots uit te geven voor vrachtvluchten. Vanwege het coronavirus zijn veel passagiersvluchten geannuleerd en daarom is er ruimte ontstaan om extra vrachtvluchten op Schiphol te laten afhandelen. Ondernemers in de logistieke sector reageerden verheugd op deze verruiming.

    Lufthansa breidt uit op China
    Net als KLM studeert ook Lufthansa op vergroting van de eigen vrachtcapaciteit. De grootste luchtvaartmaatschappij van Europa moet noodgedwongen de hele vloot van 700 passagiersvliegtuigen aan de grond houden. Maar in luchtvracht breidt Lufthansa uit, na een eerste klap door de uitbraak van het coronavirus.

    Lufthansa verhoogt volgende week het aantal vrachtvluchten naar het Chinese vasteland naar tien per week. Ook komen er dan acht vrachtvluchten bij naar diverse bestemmingen in Noord-Amerika.

    Ook andere maatschappijen voeren het aantal vrachtvluchten op. Emirates stuurt meer vliegtuigen naar Schiphol, specifiek voor vracht. De maatschappij zet dagelijks een Boeing 777-300ER in om vracht tussen Dubai en Nederland te vervoeren. De extra vrachtvluchten, waarbij gebruik wordt gemaakt van lege passagiersvliegtuigen, komen bovenop de reguliere vrachtdiensten die Emirates SkyCargo op Schiphol aanbiedt. Ook United Airlines, Austrian Airlines en Aeromexico zetten soms passagierstoestellen in voor vrachtvluchten naar Europa.

    fd.nl/ondernemen/1339284/klm-wil-pass...
  2. forum rang 10 voda 27 maart 2020 10:31
    Frankrijk: geen dividend bedrijven met staatsbelang

    Gepubliceerd op 27 maart 2020 10:27 | Views: 0

    Air France-KLM 10:09
    5,10 -0,15 (-2,85%)

    PARIJS (AFN/RTR) - Frankrijk gaat bedrijven waarin de overheid een belang heeft vragen geen dividend uit te keren. Dat heeft de Franse minister van Werkgelegenheid Muriel Pénicaud gezegd. Daarmee voert ze de druk op bedrijven op om af te zien van dergelijke betalingen.

    Veel bedrijven hebben overigens vanwege de onzekerheid die de coronamaatregelen met zich meebrengen zelf de afgelopen dagen al het dividend geschrapt. Het geld dat met die uitbetaling aan aandeelhouders gemoeid is, houden ze nu liever achter de hand als buffer om tegenvallers op te vangen.

    Frankrijk heeft een belang in veel bedrijven zoals autobouwer Renault en energiebedrijven EDF en Engie. In luchtvaartconcern Air France-KLM heeft de Franse staat een belang van circa 14 procent.

    Oostenrijk denkt erover om bedrijven die steun van de overheid willen te beperken in hun mogelijkheid om dividend uit te betalen. Volgens vice-kanselier Werner Kogler zou die beperking moeten duren zolang bedrijven steun ontvangen.
  3. forum rang 10 voda 30 maart 2020 13:17
    Transavia annuleert alle vluchten tot en met 6 mei

    Gepubliceerd op 30 maart 2020 12:46 | Views: 286

    AMSTERDAM (AFN) - Luchtvaartmaatschappij Transavia houdt al zijn toestellen langer aan de grond. De prijsvechter maakte bekend zeker tot en met 6 mei geen enkele vlucht meer uit te voeren, tenzij het gaat om vluchten in opdracht van Buitenlandse Zaken om gestrande reizigers op te halen.

    Een woordvoerster van Transavia legt uit dat het bedrijf zijn klanten zekerheid wil bieden, gelet ook op de opgelegde beperkingen, restricties en maatregelen vanuit de Nederlandse overheid en autoriteiten in andere landen. Transavia had vluchten tot en met 15 april al opgeschort.

    Het weer opstarten van de vluchten hangt af van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Vanwege de uitzonderlijke omstandigheden had Transavia eerder al besloten om het vliegen vanaf Brussel uit te stellen naar maart 2021.

    Transavia, onderdeel van Air France-KLM, is qua grootte de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland. Jaarlijks worden normaal ruim 15 miljoen passagiers vervoerd.
  4. forum rang 10 voda 31 maart 2020 17:05
    Brussel keurt Franse steunmaatregel voor luchtvaart goed

    Gepubliceerd op 31 maart 2020 17:02 | Views: 0

    Air France-KLM 16:49
    5,18 +0,37 (+7,72%)

    BRUSSEL (AFN) - De Europese Commissie oordeelt dat een Frans overheidsplan om luchtvaartmaatschappijen uitstel van belastingbetaling te geven, geen ongeoorloofde staatssteun is. De Franse maatregel is erop gericht om luchtvaartmaatschappijen gedeeltelijk te compenseren voor de schade als gevolg van de uitbraak van het nieuwe coronavirus.

    Met het oordeel krijgt de maatregel van Parijs groen licht. Het Werkingsverdrag van de Europese Unie (TFEU) geeft de Europese Commissie de mogelijkheid om steunmaatregelen van lidstaten goed te keuren als die gericht zijn op het beperken of compenseren van schade die een direct verband houdt met uitzonderlijke omstandigheden. Volgens eurocommissaris Margrethe Vestager (mededinging) is zowel sprake van zulke omstandigheden als van een direct verband tussen het omzetverlies van de luchtvaartmaatschappijen en de corona-uitbraak. Ook is de Franse maatregel volgens haar proportioneel.
  5. forum rang 10 voda 1 april 2020 13:23
    OR KLM rekent op steun of garanties van overheid

    De ondernemingsraad van KLM verwacht dat de overheid de luchtvaartmaatschappij te hulp schiet met extra steun of garanties. De OR is weliswaar blij met het pakket maatregelen dat minister Koolmees maandag bekend maakte voor werktijdverkorting – ‘een genereus pakket’ -, maar vreest dat het voor de lange termijn niet voldoende is.

    De luchtvaart geldt als de sector die het meest wordt getroffen door de uitbraak van het coronavirus. KLM, dat ruim 30.000 werknemers telt, heeft zijn vloot van 200 vliegtuigen vrijwel stilgelegd. ‘We hebben steun en garanties van de staat nodig', zegt Dario Fucci, secretaris van de ondernemingsraad.

    De personeelsvertegenwoordiging is eerder deze week door financieel directeur Eric Swelheim geïnformeerd over de financiële positie van de onderneming. Fucci: ‘De luchtvaart gaat er straks heel anders uitzien. We moeten als onderneming door de crisis worden gesleept.’

    Steun aan Air France en KLM

    De personeelsvertegenwoordiger weet dat er door de Nederlandse en Franse overheid al enige tijd wordt gesproken over individuele steun aan Air France en KLM. Wanneer daar een concreet steunplan uitkomt, weet hij niet. ‘Het zou dagen kunnen duren, maar ook meerdere weken, is mijn inschatting. Mocht de uitkomst zijn dat de Nederlands en Franse staat hun belang in Air France-KLM uitbreiden, dan zullen wij betrokken worden bij dat proces. Daar ga ik niet op vooruitlopen.’

    De ondernemingsraad van KLM is ingenomen met de nieuwe maatregelen die het kabinet heeft genomen om de werkgelegenheid in Nederland te beschermen. ‘Het is een veel ruimer pakket dan het vorige en het zal ook in de uitvoering gemakkelijker zijn. De regeling geldt voor drie maanden met een optie op verlenging van nog eens drie maanden.' Ook zijn er afspraken over de hoogte van het dagloon, vakantiegeld en pensioenopbouw.

    fd.nl/ondernemen/1340137/or-klm-reken...
  6. forum rang 10 voda 1 april 2020 16:44
    'KLM neemt afscheid van personeel met tijdelijk contract'

    Gepubliceerd op 1 april 2020 16:39 | Views: 0

    Air France-KLM 16:25
    4,87 -0,23 (-4,53%)

    AMSTERDAM (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM neemt afscheid van personeel met een tijdelijk contract. Dat zegt cabinevakbond VNC. De bond heeft KLM er naar eigen zeggen niet van weten te overtuigen om personeel aan boord te houden.

    De maatschappij heeft volgens VNC KLM-breed besloten alle contracten voor bepaalde tijd niet te verlengen. Het gaat dan om de periode van 21 april tot en met 30 juni. "Aangezien er op dit moment geen werk is voor de jaarcontractanten en daar op korte termijn ook geen zicht op is, ziet KLM geen andere optie dan deze collega’s te laten gaan", zegt VNC.

    De bond is niet blij met de beslissing van KLM en ook op de beslissing in het kader van de nieuwe NOW-regeling, die bedoeld is voor behoud van werkgelegenheid. VNC had meer inzet verwacht om aan deze mensen tegemoet te komen. De bond heeft er bij KLM op aangedrongen dat het personeel waar nu afscheid van wordt genomen als eerste weer wordt benaderd als er weer werk te verdelen is.
  7. forum rang 10 voda 1 april 2020 18:06
    KLM-baas: coronacrisis bemoeilijkt verduurzaming luchtvaart

    Gepubliceerd op 1 april 2020 17:41 | Views: 304

    Air France-KLM 17:35
    4,80 -0,30 (-5,85%)

    AMSTERDAM (AFN) - De coronacrisis maakt de verduurzamingsslag waar de luchtvaartsector voor staat niet makkelijk. KLM-baas benadrukte in een toelichting op de huidige crisis dat voor verdere verduurzaming geld nodig is. Dat staat volgens hem momenteel op "gespannen voet" met de uitdagingen waar KLM en de sector mee te maken hebben.

    Volgens Elbers verandert de huidige moeilijke tijd niets aan de ambities op het gebied van duurzamere brandstoffen en andere initiatieven om vliegen milieuvriendelijker te maken. "Maar dit soort initiatieven zijn niet gratis." Hij vindt nog altijd dat verduurzamen moet. Dat is volgens Elbers ook de enige manier waarop de luchtvaart zijn "license to operate" houdt. Maar met de huidige uitdagingen waar de sector voor staat, lijken vertragingen bij de realisatie van duurzame ambities evident.

    Elbers wijst er ook op dat lokale inzet bij verduurzamingsinitiatieven niet heel veel zin heeft als dit niet wereldwijd ook opgepakt wordt. "Wat we als KLM kunnen doen is voorop gaan en het voortouw nemen. Dat doen we ook. Maar we moeten zoiets niet doen in het isolement van Nederland."

    Einde luchtvaart

    Elbers denkt zeker niet dat de huidige crisis het einde betekent van de luchtvaart. Hij benadrukt dat ook nu de sector een cruciale rol speelt met bijvoorbeeld het vervoer van medische hulpmiddelen. Als de crisis op een gegeven moment voorbij is, is volgens de KLM-baas ook een belangrijke rol weggelegd voor de sector bij het herstel, wijzend naar de rol van de luchtvaart bij de import en de export. Ook speelt volgens hem luchthaven Schiphol dan een belangrijke rol.

    KLM vliegt momenteel zo'n 10 procent van alle vluchten die het eigenlijk had willen vliegen. In het schema staan ook dagelijkse vluchten naar coronabrandhaard New York. Vanuit het eigen personeel is kritiek op die dagelijkse verbinding, vooral vanwege de veiligheid van personeel en passagiers.

    Volgens Elbers staan die vluchten niet zonder reden in het schema. Zo zouden er nog vele Nederlanders vanuit New York terug naar Nederland willen. Ook is de route een belangrijke luchtbrug voor vracht, waaronder medische benodigdheden. KLM doet de nodige inspanningen voor de veiligheid. Personeel dat niet wil vliegen, hoeft dat volgens Elbers ook niet. "Niemand is verplicht."
  8. forum rang 10 voda 3 april 2020 12:14
    Air France-KLM in gesprek over miljardenlening - media

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,901 -0,005 -0,10 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,901 -0,005 -0,10 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM is in gesprek met banken om miljarden euro's aan leningen te ontvangen, met de Franse en Nederlandse overheid als garantstellers. Dit meldde persbureau Reuters vrijdag op basis van bronnen.

    De leningen zijn nodig om de impact van het coronavirus het hoofd te bieden.

    Zowel de Nederlandse als de Franse staat heeft een belang van 14 procent in Air France-KLM.

    De details en exacte bedragen die de luchtvaarder wil lenen zijn nog niet bekend en kunnen nog veranderen, aldus de bronnen. Het meest waarschijnlijke scenario is dat Air France een lening krijgt van 4 miljard euro en KLM tot 2 miljard euro zal lenen.

    De luchtvaarder zou worden bijgestaan door BNP en Societe Generale voor advies over de herfinanciering.

    Beide banken wilden tegenover Reuters niet reageren en ook woordvoerders van de luchtvaarder gingen niet in op de mogelijke leningen.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  9. forum rang 10 voda 3 april 2020 19:36
    KLM ontvangt dit kwartaal €350 mln uit staatsfonds loonsubsidie

    Ongebruikte KLM-vliegtuigen staan geparkeerd op de Aalsmeerbaan op Schiphol. Foto: Bas Czerwinski voor het FD

    De noodlijdende luchtvaartmaatschappij KLM heeft dit kwartaal recht op bijna €350 mln aan loonkostensubsidie uit het nieuwe noodfonds van minister Koolmees van Sociale Zaken. Per werknemer komt dat neer op een kleine €12.000. Dat blijkt uit berekeningen van deze krant. Het bedrag zal later dit jaar waarschijnlijk fors oplopen, omdat de crisis in de internationale luchtvaart langer aanhoudt dan dit voorjaar.

    KLM wil niet inhoudelijk reageren op de berekening. Topman Pieter Elbers schreef woensdag in een memo aan het personeel dat de maatschappij staat voor ‘de grootste uitdaging in ons 100-jarig bestaan’. Het stilvallen van de luchtvaart raakt de onderneming hard. Moederbedrijf Air France-KLM onderhandelt met de banken over het aantrekken van extra leningen met een omvang van meerdere miljarden, meldt persbureau Reuters vrijdag. De Franse en de Nederlandse staat zouden zich garant stellen voor de leningen aan Air France en KLM.

    Geen omzet meer? Dan loonsubsidie
    De 30.000 KLM-medewerkers hebben sinds half maart amper nog werk. Omdat de omzet in elkaar is gestort, komt KLM in aanmerking voor een vrijwel maximale vergoeding uit het noodfonds. De Nederlandse overheid vergoedt maximaal 90% van de loonkosten van bedrijven die nauwelijks nog omzet behalen door de uitbraak van het coronavirus. Als de omzet bijvoorbeeld met 50% wegvalt, geldt een loonsubsidie van 45%. Daar bovenop vergoedt de overheid de werkgeverskosten zoals pensioenbijdrage en werkgeverspremie met een vaste opslag van 30%.

    KLM zal over de maanden maart, april en mei volgens schattingen van het FD 80% minder omzet boeken dan vorig jaar. Alleen vrachtvervoer levert de komende tijd inkomsten op.

    Het loket voor de staatshulp gaat maandag open. Het FD komt tot een steunbedrag voor KLM van circa €350 mln in de maanden maart, april en mei, op basis van enkele aannames. De omzetkrimp met 80% is berekend op basis van cijfers en uitspraken van KLM de afgelopen week, afgezet tegen de omzetontwikkeling vorig jaar.

    Hoge loonkosten
    KLM heeft eerder verklaard dat personeelskosten een derde bedragen van de totale bedrijfskosten voor de Nederlandse activiteiten. In normale tijden bedragen die loonkosten per kwartaal circa €600 mln. Die krijgt de onderneming straks grotendeels vergoed door de zogeheten Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), die met terugwerkende kracht ingaat op 1 maart 2020.

    In het geval van KLM gelden nog enkele bijzonderheden. Zo neemt de onderneming de komende tijd afscheid van 1500 tot 2000 werknemers. Het gaat om medewerkers met een aflopend contract, uitzendkrachten en mensen die met pensioen gaan. Ook vindt een correctie plaats voor piloten en hoger management. Zij verdienen meer dan de maximale uitkering van €9500 per maand die in het noodfonds staat. Dan resteert volgens berekeningen van het FD een steunbedrag van circa €350 mln uit het noodfonds.

    Een ‘kleinere KLM'
    KLM zal vrijwel zeker in het daaropvolgende kwartaal – juni, juli en augustus – opnieuw een beroep moeten doen op de loonsubsidieregeling. Topman Pieter Elbers hintte daar al op in een persbriefing woensdag. Na de crisis zal er voor KLM ‘langere tijd minder vervoer en daardoor minder werk nodig zijn.’ Als dat uitkomt, dan vloeien er nog eens enkele honderden miljoenen uit het fonds naar KLM.

    Op termijn zal een ‘kleinere KLM' ontstaan, houdt Elbers het personeel voor in de interne memo. Daarom zijn er aanvullende maatregelen nodig, schrijft hij. De leiding van KLM voert daarover overleg met de ondernemingsraad en de vakbonden. Elbers zegt dat het bedrijf extra steun nodig heeft van de overheid, bovenop de loonkostensubsidie die het de komende maanden zal ontvangen.

    fd.nl/ondernemen/1340357/klm-ontvangt...
  10. forum rang 10 voda 7 april 2020 09:11
    Air France-baas: Air France-KLM heeft snel staatssteun nodig

    Gepubliceerd op 7 april 2020 09:04 | Views: 143

    Air France-KLM 06 apr
    5,12 0,00 (0,00%)

    PARIJS (AFN/RTR) - Air France-KLM heeft 6 miljard euro in kas, maar heeft vanwege de coronacrisis snel staatssteun van de Franse en Nederlandse regeringen nodig om de vloot in de lucht te kunnen houden. Dat heeft Air France-baas Anne Rigail tegen de Franse krant Le Figaro gezegd.

    De directie van Air France-KLM is in gesprek met de regeringen in de landen, die beide 14 procent van de aandelen bezitten, om te kijken in welke vorm het luchtvaartconcern kan worden gesteund. "De gesprekken zijn aan de gang. Het concern heeft 6 miljard euro in kas, maar we zullen snel financiële hulp nodig hebben", zei ze zonder meer details te willen bekendmaken.

    Luchtvaartconcern Air France-KLM is in gesprek met verschillende banken over miljarden euro's aan noodleningen waar de Nederlandse en Franse overheid garant voor moeten staan. "De steun van de Franse en Nederlandse regering is absoluut noodzakelijk om hier doorheen te komen", zei Rigail. "We zijn dankbaar dat beide landen hebben toegezegd om te helpen."
  11. forum rang 10 voda 8 april 2020 10:10
    Lening 6 miljard euro voor Air france-KLM 'realistisch'

    Gepubliceerd op 8 april 2020 09:54 | Views: 312

    Air France-KLM 09:50
    5,25 -0,07 (-1,28%)

    PARIJS (AFN/RTR) - Een lening van 6 miljard euro om luchtvaartmaatschappij Air France-KLM door de coronacrisis de loodsen is "realistisch". Dat zei de Franse staatssecretaris van transport Jean-Baptiste Djebbari op de Franse nieuwszender LCI.

    Persbureau Reuters meldde eerder op basis van ingewijden dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie in gesprek is over noodleningen van in totaal 6 miljard euro. Frankrijk en Nederland zouden garant willen staan voor dat krediet.

    "Je spreekt dan over een bedrag dat niet onrealistisch is, kan ik bevestigen", verklaarde Djebbari toen de Franse televisiezender hem naar dat bedrag vroeg. Hij voegde eraan toe dat het Franse ministerie van Financiën nog met Nederland onderhandelt over een steunpakket voor Air France-KLM.
  12. forum rang 10 voda 9 april 2020 06:22
    Frankrijk verwacht 'enorme steun' te geven aan Air France

    Gepubliceerd op 8 april 2020 21:50 | Views: 2.448

    Air France-KLM 08 apr
    5,29 -0,03 (-0,53%)

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG/RTR) - De Franse regering verwacht dat luchtvaartmaatschappij Air France 'enorme staatssteun' nodig heeft. Dat heeft de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire gezegd bij televisiezender France 2. "Air France verliest miljarden euro's per maand. Ze hebben aan een helpende hand niet genoeg."

    Le Maire liet weten dat zo'n fors steunpakket er komt. Frankrijk wil de luchtvaartmaatschappij volgens Le Maire namelijk "koste wat kost behouden".

    Frankrijk heeft al eerder aangegeven Air France-KLM niet ten onder te willen laten gaan aan de gevolgen van de coronacrisis. Frankrijk en Nederland zijn de grootste aandeelhouders van het luchtvaartconcern dat over garantstellingen voor leningen ter waarde van ongeveer 6 miljard euro met de twee landen in gesprek is.
  13. forum rang 10 voda 9 april 2020 07:49
    Passagiersstroom KLM droogt op door coronacrisis

    Gepubliceerd op 9 april 2020 07:39 | Views: 78

    Air France-KLM 08 apr
    5,29 0,00 (0,00%)

    AMSTERDAM (AFN) - De coronacrisis laat duidelijk zijn sporen na in de vervoerstatistieken van luchtvaartmaatschappij KLM. De onderneming zag het aantal reizigers in maart met 54 procent dalen in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Door het rondwarende virus werd een groot deel van de vloot van KLM aan de grond gehouden. Verder zijn mensen minder bereid om te reizen en gelden in vele regio's reisrestricties. Bij moederbedrijf Air France-KLM, inclusief prijsvechter Transavia ging het in totaal om een daling van het aantal passagiers met 56,6 procent.
  14. forum rang 10 voda 9 april 2020 12:35
    KLM haalt twee 747's alweer uit de mottenballen om vracht

    Gepubliceerd op 9 april 2020 11:41 | Views: 2.002

    Air France-KLM 12:18
    5,25 -0,04 (-0,76%)

    AMSTERDAM (AFN) - Twee iconische Boeing 747-toestellen van KLM, die onlangs uit de vloot werden genomen, worden toch weer van stal gehaald. De toestellen worden per 13 april ingezet op een speciale vrachtverbinding tussen China en Amsterdam, zo maakte de maatschappij bekend. Het initiatief om meer vrachtcapaciteit te creëren is samen met gezondheidstechnologieconcern Philips en de Nederlandse overheid genomen.

    KLM vliegt met de 747's de komende zes tot acht weken van en naar China. Het gaat om speciale vrachtvluchten, twee keer per week naar Peking en drie keer per week naar Shanghai. Daarmee ontstaat circa 250 ton aan extra vrachtcapaciteit per richting per week. De vluchten worden uitgevoerd naast de bestaande dienstregeling, die sinds 29 maart in afgeslankte vorm wordt uitgevoerd.

    KLM legt uit dat met het wegvallen van circa 90 procent van alle vluchten tussen Europa en Azië, er een groot tekort is aan vrachtcapaciteit. Tegelijkertijd is er juist door de crisis rondom Covid-19 enorme behoefte om medische apparatuur en andere benodigdheden snel tussen de VS, Europa en China te kunnen vervoeren.

    KLM besloot eerder de resterende 747’s al per april uit te faseren in plaats van in de zomer van 2021.
  15. forum rang 10 voda 9 april 2020 20:01
    Is een pakket leningen wel dé reddingsboei voor Air France-KLM?

    De redding van het noodlijdende Air France-KLM lijkt dichterbij te komen. Volgens Franse bewindslieden komt er binnenkort een pakket nieuwe leningen met een omvang van circa €6 mrd. Die leningen worden door Parijs en Den Haag gegarandeerd. Vier miljard voor Air France, twee miljard voor KLM.
    Maar die extra miljarden zullen het bedrijf wel zwaar vallen, zo blijkt uit berekeningen van het FD. Het bedrijf schiet door de bankconvenanten en zal de komende jaren enorme bedragen moeten aflossen op schulden. En dat in hoogst onzekere marktomstandigheden.

    De vraag is bovendien hoe lang het bedrijf hiermee vooruit kan? Air France-KLM verbrandt in hoog tempo kasgeld. Bruno Le Maire, de Franse minister van financiën, zei woensdag met gevoel voor dramatiek dat het bedrijf door de coronacrisis ‘miljarden verliest per maand’. Dat lijkt te kort door de bocht. Een beroep op de kas van circa € 1 mrd per maand lijkt dichter bij de waarheid te liggen.

    Vijf financiële opties
    Het is hoogst ongewis wat er met de luchtvaartsector in 2021 gaat gebeuren. Verdwijnen alle reisbeperkingen, zullen zakenmensen en toeristen weer net zo makkelijk een reis boeken als voor de crisis? En voor welke prijs? Wat zal het effect zijn van het omvallen van concurrenten?

    Parijs en Den Haag lijken dus aan te koersen op een miljardenlening. Maar er zijn meerdere financiële opties. Een overzicht van de mogelijkheden:

    1 Een pakket leningen van €6 mrd
    Door de huidige problemen in de luchtvaart is de positie van Air France-KLM ernstig verzwakt. De kas was medio maart nog gevuld met €6,6 mrd maar zal snel leeg raken doordat vrijwel de hele vloot voorlopig aan de grond staat. Air France ontvangt in dit scenario circa €4 mrd en KLM €2 mrd. De Fransen krijgen meer dan KLM.

    De nettoschuldenlast van de groep bedroeg eind vorig jaar ruim €6 mrd. Bij het scenario dat maandelijks €1 mrd het bedrijf uitvloeit, kan deze last oplopen tot €18 mrd. Afgezet tegen de ebitda over 2019 komt de schuldratio dan extreem hoog uit, zeker als op termijn moet worden uitgegaan van een kleinere luchtvaartmaatschappij.

    2 Een (claim)emissie
    Aandeelhouders zijn de Nederlandse en de Franse staat, elk voor circa 14%. Daarnaast hebben China Eastern en de Amerikaanse maatschappij Delta Airlines elk 9%. De aandeelhouders zouden extra geld in de onderneming kunnen steken om de noden te verlichten.

    Maar in het geval van Air France-KLM wordt dat lastig. De Nederlandse en Franse staat hebben daar een groot belang bij, maar China Eastern en Delta Airlines staan met de rug tegen de muur. Zij hebben geen middelen om kapitaal bij te storten.

    3 Een kapitaalinjectie van Nederlandse en Franse staat
    Parijs en Den Haag zouden samen kunnen opdraaien voor een kapitaalinjectie van €6 mrd. Ook dat wordt een complex verhaal, want bij de huidige beurswaarde van ruim €2 mrd zien de andere aandeelhouders hun belang al snel met een factor vier verwateren. Dat leidt vrijwel zeker tot grote weerstand. Kortom, deze optie lijkt bij voorbaat weinig kans van slagen.

    4 Nationalisatie
    Nationalisatie van een luchtvaartmaatschappij heeft veel voeten in de aarde. Het zou een terugkeer betekenen naar de jaren tachtig, naar het tijdperk van regulering. En hoe verhoudt het zich met de Europese regels voor mededinging?
    In Duitsland wordt dat debat al gevoerd. Lufthansa zou gebaat zijn bij een tijdelijke nationalisatie, maar over de voorwaarden zijn alle betrokkenen het nog lang niet eens.

    Als Air France-KLM wordt genationaliseerd, moet eerst zo'n €1,5 mrd worden uitgetrokken om de overige 70% van de aandeelhouders uit te kopen. Daarbovenop komt nog die €6 mrd aan kapitaalversterking die aan Air France-KLM dient te worden overgemaakt.

    Voor de luchtvaartmaatschappij zou nationalisatie financieel aantrekkelijk zijn en meer zekerheid bieden. Maar is dat wel politiek haalbaar? De staten zullen er stringente voorwaarden aan verbinden. Maar de nood is hoog en er is veel werkgelegenheid, in totaal zo'n 80.000 banen, in het geding.

    5 Terug naar twee maatschappijen
    Direct na het uitbreken van de coronacrisis werd in Nederland al geopperd de twee luchtvaartbedrijven weer zelfstandig te maken. Zeker, er wordt veel gemopperd aan de kant van KLM over de moeizame relatie met de Fransen. Maar in de huidige crisis lijken de tegenstellingen toch naar de achtergrond gedrongen. Pieter Elbers liet er vorige week geen twijfel over bestaan: in geen enkel scenario komt een ontvlechting voor.

    fd.nl/ondernemen/1340988/is-een-pakke...
  16. forum rang 10 voda 9 april 2020 20:30
    Air France-KLM praat met overheden over financiele steun

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    5,276 -0,016 -0,30 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    5,276 -0,016 -0,30 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM Group en Air France en KLM afzonderlijk praten met respectievelijk de Franse en Nederlandse overheid en banken over financiële steun waarmee de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep de liquiditeit op peil houdt. Dit meldde het bedrijf donderdagavond.

    De luchtvaartgroep heeft zwaar te lijden onder de gevolgen van de COVID-19 uitbraak en moest de capaciteit de afgelopen tijd al flink terugschroeven. In de komende maanden zal die minder dan 10 procent zijn ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus Air France-KLM.

    Het bedrijf nam de afgelopen tijd al de nodige maatregelen om de financiën op peil te houden, waaronder een beroep op de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) in Nederland.

    Ook schroeft Air France-KLM de kapitaalinvesteringen met 700 miljoen euro terug in 2020 en wil het kostenbesparingen realiseren die in heel dit jaar 300 miljoen euro hoger zullen uitkomen dan eerder voorspeld, op 500 miljoen euro.

    Desondanks verwacht Air France-KLM momenteel dat men zonder aanvullende financiering, in het derde kwartaal van 2020 meer liquiditeit nodig zal hebben.

    "Op basis van de diverse opties die we momenteel overwegen en de gesprekken die we met de twee staten [Nederland en Frankrijk] en de financiële instellingen voeren, heeft de Air France-KLM Group er vertrouwen in dat het aanvullende financiering zal krijgen om aan al zijn toekomstige financiële verplichtingen te voldoen."

    Air France-KLM denkt hierdoor ook in staat te zijn om te herstellen na de coronacrisis.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  17. forum rang 10 voda 13 april 2020 15:52
    'Air France-KLM praat over steun van 10 miljard tegen crisis'

    Gepubliceerd op 13 april 2020 12:56 | Views: 2.290

    Air France-KLM 09 apr
    5,28 -0,02 (-0,30%)

    PARIJS (AFN) - Air France-KLM is in gesprek over noodsteun van 10 miljard euro tegen de coronacrisis. Dat meldde de Franse krant La Tribune op basis van ingewijden. Vorige week werd nog gemeld dat de luchtvaartcombinatie in overleg was over een noodpakket van 6 miljard euro. Frankrijk en Nederland zouden garant willen staan voor dat krediet.

    De steun zou komen in de vorm van noodleningen die worden gegarandeerd door de Franse en Nederlandse overheden die ieder een belang van 14 procent bezitten in het luchtvaartconcern. Het grootste deel van dat geld zou dan gaan naar Air France. Het grootste discussiepunt in de onderhandelingen zouden de Franse garanties aan potentiële kredietverstrekkers zijn. Die Franse garantiestelling wordt naar verluidt als te laag gezien door kredietverstrekkers, waardoor de onderhandelingen langer duren dan verwacht.

    Door de crisis staat het leeuwendeel van de vloot van Air France-KLM aan de grond. Het bedrijf gaat flink in de kosten en investeringen snijden om de situatie het hoofd te bieden. Als er geen financiële steun komt vreest het bedrijf binnen afzienbare tijd een geldtekort.
  18. forum rang 10 voda 15 april 2020 11:00
    Noodsteun Air France op komst

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Air France - KLM
    4,959 -0,071 -1,41 % Euronext Paris
    Air France-KLM nominatif adm
    4,959 -0,071 -1,41 % Euronext Paris

    (ABM FN-Dow Jones) De Franse overheid zal in de komende dagen een besluit nemen over een steunpakket voor Air France. Dit zei de minister van Economie Bruno Le Maire woensdag in een interview met de Franse radiozender RTL.

    De Franse regering zal vandaag over een nieuw steunplan ter waarde van 110 miljard euro beslissen, waarvan 20 miljard euro voor "grote strategische bedrijven", zoals Air France, aldus Le Maire.

    Hoe het steunpakket voor Air France wordt vormgegeven is nog niet besloten, maar een besluit zal "binnen enkele dagen vallen", verwacht Le Maire.

    "Wij zijn ons er volkomen van bewust dat Air France vandaag de dag zijn vliegtuigen aan de grond houdt [...] en dat het luchtverkeer niet van de ene op de andere dag zal worden hervat", zei Le Maire verder.

    Door de corona-uitbraak verliest Air France dagelijks 25 miljoen euro.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  19. forum rang 10 voda 16 april 2020 13:09
    'Herstel Air France-KLM duurt langer'

    Gepubliceerd op 16 april 2020 13:04 | Views: 80

    Air France-KLM 12:49
    4,70 -0,02 (-0,32%)

    AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Het herstel van luchtvaartconcern Air France-KLM duurt mogelijk langer. Ook zal de onderneming door de huidige situatie mogelijk zijn balans aan moeten passen, menen analisten van Deutsche Bank die hun advies voor Air France-KLM op verkopen zette, waar dat eerder nog hold was. Het koersdoel ging naar 3,50 euro, van 10,40 euro.

    Luchtvaartmaatschappijen hebben het waarschijnlijk lastig om al het benodigde geld om de balans te versterken zelf uit de markt te halen. Deutsche Bank ziet een mogelijkheid dat overheden aandelen kopen tegen de prijs van voor de coronacrisis, als dat mag zonder regels over staatssteun te overtreden. De verwatering van de aandelen die dat zou opleveren is echter nog niet in de huidige prijs van de aandelen verwerkt.

    Air France-KLM stond donderdag rond 12.45 uur 0,4 procent lager op 4,70 euro.
3.557 Posts
Pagina: «« 1 ... 147 148 149 150 151 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links