Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

  • 33,480 16 apr 2024 17:38
  • -0,580 (-1,70%) Dagrange 33,300 - 33,885
  • 9.503.336 Gem. (3M) 7,4M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 1832 1833 1834 1835 1836 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 5 april 2020 20:23
    quote:

    PietKeizer schreef op 5 april 2020 19:48:

    [...]ach zo, U heeft 50k en zegt niet te weten wat U er mee aan moet. En dan komt u op n forumpje ff om raad vragen? Zal wel n 5 aprilgrap zijn.
    Ik vraag niet om raad hoor, ik wil weer in RDS stappen, en lees graag op dit forum de opinie van meerdere beleggers. Ik beleg al heel wat jaren, en maak altijd mijn eigen weloverwogen keuze's. Mede op basis van de reacties zal ik beslissen wanneer en bij welke koers ik weer in RDS stap.

    Trouwens ik ben op 2 april jarig, en dat is geen grap......
  2. Fireblade954RR 5 april 2020 20:30
    quote:

    BeursBonobo schreef op 5 april 2020 19:05:

    [...]

    Dus volgens jouw redenering verandert er niets aan de globale olie prijs als de VS tariffs invoert? Oké, dat is dan jouw mening. Ik mis de onderbouwing ervoor
    Geachte Bonobo,

    1 reactie van mij op uw 2 berichten en daarna niet meer. We hebben allebei, mag ik hopen, zinvollere bezigheden.

    1. er zal inderdaad weinig tot niets veranderen aan de globale prijs van olie. Dat zie je wereldwijd bij alle producten met vele aanbieders en vele markten als er lokaal/regionaal importheffingen worden doorgevoerd. Of het nu de bananenimport in de EU betreft of import van auto's in allerlei landen in de wereld; de kale importprijs + heffing in het ene land verschilt van de prijs met of zonder importheffing in een ander land. In azie, afrika, eu; steeds weer een andere prijs voor grofweg dezelfde banaan of auto. Veroorzaakt door verschil in heffingen, verschil in productiekosten of verschil in markttoegang. Is slechts anders in geval van kartelafspraken zoals bij OPEC over ruwe olie of bij wat economen noemen volkomen concurrentie; heel veel kleine aanbieders, homogeen product, transparante markt.

    2. de Amerikanen hoeven niet allemaal binnen te blijven. Het verschilt per staat. Bovendien mag je in veel staten wel naar je werk rijden of voor boodschappen. Net als bij ons. En het goederentransport ligt evenmin stil. Maar uiteraard is het veel minder. En een kunstmatige prijsverhoging van olie/benzine heeft niets van doen met een lockdown vanwege corona.

    3. veel belangrijker dan de benzineprijzen voor consumenten is de olieprijs voor productiebedrijven. Die draaien zo goed als dat kan door en krijgen door dure olie een slechte concurrentiepositie. Geldt bijvoorbeeld in de chemische industrie, transportsector en kunstoffenindustrie.
  3. MrMarket 5 april 2020 20:35
    quote:

    Fireblade900RR schreef op 5 april 2020 20:30:

    [...]
    Geachte Bonobo,

    1 reactie van mij op uw 2 berichten en daarna niet meer. We hebben allebei, mag ik hopen, zinvollere bezigheden.

    1. er zal inderdaad weinig tot niets veranderen aan de globale prijs van olie. Dat zie je wereldwijd bij alle producten met vele aanbieders en vele markten als er lokaal/regionaal importheffingen worden doorgevoerd. Of het nu de bananenimport in de EU betreft of import van auto's in allerlei landen in de wereld; de kale importprijs + heffing in het ene land verschilt van de prijs met of zonder importheffing in een ander land. In azie, afrika, eu; steeds weer een andere prijs voor grofweg dezelfde banaan of auto. Veroorzaakt door verschil in heffingen, verschil in productiekosten of verschil in markttoegang. Is slechts anders in geval van kartelafspraken zoals bij OPEC over ruwe olie of bij wat economen noemen volkomen concurrentie; heel veel kleine aanbieders, homogeen product, transparante markt.

    2. de Amerikanen hoeven niet allemaal binnen te blijven. Het verschilt per staat. Bovendien mag je in veel staten wel naar je werk rijden of voor boodschappen. Net als bij ons. En het goederentransport ligt evenmin stil. Maar uiteraard is het veel minder. En een kunstmatige prijsverhoging van olie/benzine heeft niets van doen met een lockdown vanwege corona.

    3. veel belangrijker dan de benzineprijzen voor consumenten is de olieprijs voor productiebedrijven. Die draaien zo goed als dat kan door en krijgen door dure olie een slechte concurrentiepositie. Geldt bijvoorbeeld in de chemische industrie, transportsector en kunstoffenindustrie.
    Dank voor de reactie met onderbouwing, waardeer ik.

    I agree in ieder geval to disagree wat betreft mogelijke USA tarieven op olie. Ik ben wel degelijk van mening dat dit olie prijzen op een hoger niveau kan zetten, ook globaal.

    Fijn weekend verder
  4. [verwijderd] 5 april 2020 20:55
    Deze al gepost hier? Kwam deze quote tegen op een ander deel van dit forum

    DUBAI (Reuters) - Saoedi-Arabië zal de vrijgave van zijn ruwe officiële verkoopprijzen (OSP) voor mei tot 10 april uitstellen om te wachten op de uitkomst van een ontmoeting tussen de OPEC en haar bondgenoten over mogelijke productieverlagingen, een ervaren Saoedische bron die bekend is met de kwestie zei zondag.
  5. Geen Gezeik, iedereen rijk 5 april 2020 21:27
    quote:

    Sleutel13 schreef op 5 april 2020 20:05:

    [...]

    Elektrisch rijden is onzin. Industrie draait op energie en om energie op te wekken heb je grondstoffen nodig. Dus dat geldt ook voor de accu's van elektrische auto's die opgeladen moeten worden. Er is nog steeds geen alternatief voor olie en aardgas. Die duurzame energie is ook niet reëel, simpelweg te duur.
    Die wordt heel snel goedkoper. En je vergeet dat in veel van de opkomende landen de panelen een veel hogere opbrengst per vierkante meter hebben. In China is zonne-energie al zeker 1,5% van de electriciteitsproduktie en wind een procent of 4. In landen als India ligt zonne-energie erg voor de hand ook. Veel zon en geen stroomnet tot in de dorpen. Ook in Latijns-Amerika en het zuid-Westen van de VS en Australie hele hoge opbrengsten per vierkante meter. In Europa is dankzij de hoge belasting op benzine electrisch rijden per kilometer al veel goedkoper dan op benzine. Gaat de olieprijs weer naar hogere nivo's, dan zal dat verschil steeds groter worden. En de aanschafprijs van elektrische auto's gaat drastisch dalen.
  6. battumboy 5 april 2020 21:37
    Saudi Arabia, Russia Push Negotiations for Global Oil Pact
    By Javier Blas and Henry Meyer
    5 april 2020 13:05 CEST
    Updated on 5 april 2020 19:57 CEST
    Diplomats try to bring G20 energy ministers together
    Russia, Saudi Arabia want U.S. to take part in any deal
    SHARE THIS ARTICLE
    Share Tweet Post Email
    In this article
    CL1
    WTI Crude
    28.34USD/bbl.+3.02+11.93%
    Saudi Arabia, Russia and other large oil producers are racing to negotiate a deal to stem the historic price crash as diplomats said some progress was made on Sunday.

    The talks still face significant obstacles: a meeting of producers from OPEC+ and beyond -- delayed once -- is only tentatively scheduled for Thursday. Russia and Saudi Arabia want the U.S. to join in, but U.S. President Donald Trump has so far shown little willingness to do so.

    Oil diplomats are trying to stitch together a meeting of G20 energy ministers for Friday, as part of the effort to bring the U.S. on board, according to two people familiar with the situation.

    Crude prices have fallen 50% this year, as the economic effects of the pandemic have knocked out about a third of global demand. The price crash is so dramatic that it’s threatening the stability of oil-dependent nations, the existence of U.S. shale producers, and poses an extra challenge to central banks.

    Even the International Energy Agency, which represents nations that consume oil, is calling for action. And oil officials know that if a deal to cut supply in an orderly way isn’t reached, the market will force some producers to suspend output as storage on land and at sea fills up.

    opec inline tout
    The aim of talks, first revealed by Trump last week, is to cut oil production by about 10% -- the biggest ever coordinated reduction. Oil rallied on Trump’s comments last week, but then pared those gains as the diplomatic intricacies became clearer.

    Brent crude oil rallied 40% last week
    Cut Together
    Saudi Arabia and Russia both say they want the U.S., which has become the world’s largest producer thanks to the shale revolution, to join the cuts. But Trump had only hostile words for OPEC on Saturday, and threatened tariffs on foreign oil.

    “If the Americans don’t take part, the problem which existed before for the Russians and Saudis will remain -- that they cut output while the U.S ramps it up, and that makes the whole thing impossible,” said Fyodor Lukyanov, head of the Council on Foreign and Defense Policy, a research group that advises the Kremlin.

    It’s not clear if Russia and Saudi Arabia will require the U.S. to publicly commit to cut production -- a challenge in the private, fragmented American industry -- or if a compromise gesture would be enough. Alexander Dynkin, president of the Institute of World Economy and International Relations in Moscow, a state-run think tank, said Moscow would like the U.S. to lift some sanctions as a compromise.

    Russia and Saudi Arabia -- which sparred publicly between themselves over the weekend -- have also disagreed about how they would calculate the cuts, according to a person familiar with the talks.

    Read more: Oil’s Stunning Demand Collapse Threatens Closures Everywhere

    But in another sign of progress, Norway -- which hasn’t joined any production cuts since 2002 -- signaled over the weekend it was ready to reduce unilaterally its output if others did. And a senior official from the oil-rich Canadian province of Alberta said it will dial into the oil meeting this week. Iraq’s oil minister said he was optimistic about a deal.

    Any agreement will require diplomatic agility at a time when nations are devoting massive resources to fighting the pandemic itself. It’s also a battle of wills between Putin, Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman, and Trump. On all sides, there are maneuvers to avoid blame if negotiations fail.

    Trump said Saturday at a White House press briefing he’s opposed OPEC his whole life, and characterized it as a cartel, or monopoly. “I don’t care about OPEC,” he said. He threatened to use tariffs if needed to protect the domestic oil industry, even as he predicted that Saudi Arabia and Russia would come to an agreement.

    Read more: ‘Oil All Over the Oceans Right Now’

    Meanwhile Saudi Arabia postponed its monthly price-setting event for exported oil. Saudi Aramco’s official selling prices for May will be pushed to Thursday, according to people familiar with the situation. The OPEC meeting has also been tentatively rescheduled for Thursday.

    The move allows the company to have a better idea of how negotiations are going before setting the prices that are its key weapon in its battle for market share. Last month, it also delayed the event in the midst of wrangling at OPEC+ and responded to the breakdown in those talks with a historic price cut -- launching the price war negotiators are now trying to unravel.

    Read more: Aramco Delays Oil Pricing Amid Saudi-Russia Row on Oil Cuts
  7. Sleutel13 5 april 2020 21:48
    quote:

    the original moneymaker schreef op 5 april 2020 21:27:

    [...]

    Die wordt heel snel goedkoper. En je vergeet dat in veel van de opkomende landen de panelen een veel hogere opbrengst per vierkante meter hebben. In China is zonne-energie al zeker 1,5% van de electriciteitsproduktie en wind een procent of 4. In landen als India ligt zonne-energie erg voor de hand ook. Veel zon en geen stroomnet tot in de dorpen. Ook in Latijns-Amerika en het zuid-Westen van de VS en Australie hele hoge opbrengsten per vierkante meter. In Europa is dankzij de hoge belasting op benzine electrisch rijden per kilometer al veel goedkoper dan op benzine. Gaat de olieprijs weer naar hogere nivo's, dan zal dat verschil steeds groter worden. En de aanschafprijs van elektrische auto's gaat drastisch dalen.
    Ooit gedacht hoeveel M2 je wel niet nodig hebt om voldoende energie op te wekken voor een hele stad, laat staan een compleet continent? Daarnaast heb je te maken met een klimaat, die is variabel. Je kunt niet eventjes de wind of zon bijstellen om je output te behalen. De kosten voor het maken, plaatsen, onderhoud en vervangen van zulke gigantische dingen zijn simpelweg veelte duur om rendabel te zijn.

    Dit neemt natuurlijk niet weg dat je niet zulke energiecentrales moet bouwen, maar het beeld dat dit olie en gas buiten het spel zet is gewoon irreëel.
  8. [verwijderd] 5 april 2020 22:00
    quote:

    Sleutel13 schreef op 5 april 2020 21:29:

    Het blijft spannend. Gaan we Shell nog rond de 11 zien?

    Voor mij is 14 al een nieuw instapmoment. Wil dan zeker minimaal 1100 stuks bijkopen.

    Koers zal me dan niet meer interesseren (winst maken uit stijging). Als dividend maar gehandhaafd blijft.

    Is inderdaad een mooi instapmoment. Kan zo gebeuren als het gekrakeel tussen de OPEC landen blijft. Maar als RDS bekend maakt dat het dividend wordt opgeschort, kan de koers zomaar eens richting de 10 euro gaan denk ik
  9. Mojo 5 april 2020 22:33

    Reuters
    SUN APR 5, 2020 / 4:04 PM EDT
    Iraq oil minister says new oil deal needs support from key oil producers outside OPEC+

    (Reuters) - Iraq's oil minister is optimistic about reaching a new deal among producers to reduce oil output after phone calls with some of his OPEC+ counterparts, his ministry said in a statement on Sunday.

    Oil minister Thamir al-Ghadhban said any new deal needs support from key producers from outside the OPEC+ alliance such as the United States, Canada and Norway.

    OPEC and Russia have postponed a meeting to discuss oil output cuts until April 9, as a dispute between Moscow and Saudi Arabia over who is to blame for plunging crude prices intensified.

    ADVERTISEMENT

    (Reporting by Ahmed Rasheed; editing by Jason Neely)

    Our standards: The Thomson Reuters Trust Principles.
    MORE FROM REUTERS

    U.S. braces for 'hardest, saddest' week as some churches defy stay-at-home orders
    8m ago
    New York governor sees 'return to normalcy' with rapid coronavirus testing
    3h ago
    Italy starts to look ahead to 'phase two' as COVID-19 death toll slows
    2h ago

    Apps Newsletters Advertise with Us Advertising Guidelines Cookies Terms of Use Privacy




    All quotes delayed a minimum of 15 minutes. See here for a complete list of exchanges and delays.

    © 2018Reuters. All Rights Reserved.
  10. Stephan010 6 april 2020 00:01
    quote:

    Midweekhandelaar schreef op 5 april 2020 23:40:

    Trump had het over minus 15 miljoen vaten per dag. Alles minder dan 15 miljoen vaten is dus een gigantische mislukking en zal de olieprijs lager zetten dan 20 dollar.
    Al zetten de arabieren en russen olieprijs op €0,-
    Sterkste blijft overeind en in NL profiteer ik mee en betaal minder per tankbeurt.
  11. Langebeer 6 april 2020 00:02
    quote:

    the original moneymaker schreef op 5 april 2020 18:58:

    Ik snap nog steeds waarom je nog Shell zou willen hebben; zijn de olieprijzen hoger dan gaat de verschuiving naar electrisch rijden en nieuwe energiebronnen sneller, zakken de olieprijzen dan verdient Shell niks of lijdt zelfs flinke verliezen. Dit is geen langetermijn investering meer.

    Daarnaast bleek mij uit het lezen van het jaarlijkse rapport over de olie- gas en renewables markt over 2018 van het Italiaanse olie- en gasbedrijf ENI (Agip) dat de 'oilmajors' maar een heel klein percentage van de goedkoop winbare olie en gasreserves in het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en de voormalige Soviet-staten in handen hebben (denk aan tussen 1 en 3%. Omdat ze wel een flinke produktie draaien in die regio's lopen hun voorraden goedkoop winbare olie en gas veel sneller terug dan die van de grote Nationale Olie- en gasbedrijven in landen als Saudi-Arabie, Koeweit, Rusland, Qatar, Iran en Venezuela. Ook blijken de 'oilmajors' op het gebied van raffinage en distributie en verkoop slechts in Noord-Amerika, Europa en Afrika een sterke positie te hebben. Van die 3 is slechts Afrika een groeimarkt, terwijl in Europa de markt de laatste 18 jaar al gedaald is en met de introductie van elektrische auto's en de snelle groei van de elektrische laders, op een termijn van 10 a 15 jaar dramatisch kan gaan dalen. Zelfs in Noord-Amerika is dat een serieuze dreiging.
    De vraag naar olie zal tot 2030/2040 nog steeds stijgen en daarna afvlakken. Bron rtl z beurs inside
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 1832 1833 1834 1835 1836 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑

Direct naar Forum

Premium

Er staat extreem veel op het spel voor Shell

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links