Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Turbo's zijn niet slecht en ingewikkeld

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Cees Smit

Cees Smit is managing director bij Today's Groep en was van 1999 tot 2017 vaste columnist op IEX.nl. Smit schrijft op persoonlijke titel.

Meer over Cees Smit

Recente artikelen van Cees Smit

  1. mrt '20 Turbo's zijn niet slecht en ingewikkeld 43
  2. mrt '15 Cees Smit: Hefboomproducten zijn niet gevaarlijk 37

Reacties

43 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Sander1234 27 maart 2020 21:38
    quote:

    Terechter schreef op 27 maart 2020 20:28:

    Als Cees Smit (de man is door de AFM verschillende keren op de vingers getikt) turbo s geen verkeerd product vindt, moet je als belegger wel heel erg op gaan letten.
    Iemand die belegt in hoge hefbomen is geen echte belegger; dat is een speculant. Heel wat anders. Tenzij je dus zeer lage hefbomen gebruikt..en dan nog ga je voor de koerswinst en niet het dividend.
    Turbo handel is helemaal niks mis mee.
  2. Anton78 27 maart 2020 22:49
    Er zitten verschillen tussen turbo’s van de verschillende aanbieders, sommige hebben hefbomen die veels te laag zijn ten aanzien van het financieringsniveau (best turbo’s) en meer van dat soort geneuzel. Ik werk alleen met turbo’s van Vontobel en Commerzbank, die hebben de verhoudingen correct zelfs als je zeer dicht op het financieringsniveau zit. Werk er al jaren foutloos mee en heb blind vertrouwen in deze produkten. Je bepaalt zelf verder hoeveel risico je neemt, niet de turbo’s of zogenaamde beursmanipulaties de schuld geven. Je laat het zelf zoverkomen.

    De echte troep zijn opties, belachelijke ondoorzichtige verwachtingswaarde en vaak een spread in de bied en laat waar de grand canyon bij in het niet valt.
  3. boomer92 28 maart 2020 01:43
    quote:

    Kaspersky schreef op 27 maart 2020 16:05:

    [...]
    De belegger maakt nog steeds zelf de beslissing of hij ''genaaid'' wil worden of niet.
    turbo,s zijn niet het probleem , mooi als je er goed mee om gaat .
    probleem is denk ik vooral de sukkels die met de hoogste hefboom erin gaan ! en als het dan erg fout gaat gaan ze doom verhalen vertellen , bangmakerij om hun turbo toch nog te redden !!
  4. forum rang 7 PietKeizer 28 maart 2020 03:32
    quote:

    france schreef op 28 maart 2020 02:47:

    Ok , nog 1 keer dan, turbo.s zijn voor corona patiënten die hun laatste centen willen verspelen. Het is hard maar het is waar. Het getuigt niet van veel stijl maar t geeft wel duidelijkheid. Ik distantieert me van de text bied alvast mijn excuses aan. Mijn excuses.
    los van de smakeloosheid, want daar is hier idd sprake van: coronapatienten zijn niet allemaal terminale patienten. een groot deel herstelt ook weer. Als je toch smakeloos wilt zijn, wees t dan goed en heb t over terminale patienten ofwel ten dode opgeschreven. Alle koeien zijn zoogdieren, maar niet alle zoogdieren zijn koeien. Dus alle geldverkwisters gaan op gegeven moment dood, maar niet iedereen die dood gaat is n geldverkwister. Kortom, er zijn terminale patienten die (mogelijkerwijs; ik ben nou niet direct bekend met dit fenomeen) hun geld willen verspelen, en er zijn er die dat niet doen en aan bijv. de nalatenschap v hun kinderen denken. Hoe de verhouding ligt laat ik in t midden.
  5. forum rang 7 PietKeizer 28 maart 2020 03:42
    quote:

    Anton78 schreef op 27 maart 2020 22:49:

    Er zitten verschillen tussen turbo’s van de verschillende aanbieders, sommige hebben hefbomen die veels te laag zijn ten aanzien van het financieringsniveau (best turbo’s) en meer van dat soort geneuzel. Ik werk alleen met turbo’s van Vontobel en Commerzbank, die hebben de verhoudingen correct zelfs als je zeer dicht op het financieringsniveau zit. Werk er al jaren foutloos mee en heb blind vertrouwen in deze produkten. Je bepaalt zelf verder hoeveel risico je neemt, niet de turbo’s of zogenaamde beursmanipulaties de schuld geven. Je laat het zelf zoverkomen.

    De echte troep zijn opties, belachelijke ondoorzichtige verwachtingswaarde en vaak een spread in de bied en laat waar de grand canyon bij in het niet valt.
    kijk, dit vind ik nou zinvolle info en ook makkelijk verifieerbaar, bedankt Anton78. En om de opmerking dat opties troep zijn kan ik smakelijk en oprecht lachen, daar schuilt namelijk veel waarheid in. Ik heb dit onlangs nog mogen ondervinden met Unibail, waarvan ik gekochte stukken afdekte. Heel leerzame ervaring. De spread was inderdaad om hoogtevrees van te krijgen (als je die niet hebt), en vooral: vraag&aanbod waren bizar laag (heb je trouwens ook met sommige turbo's). Die opties waren net onverkoopbare, bouwvallige landhuisjes in zuid-italie. Wie wil er nou in n veel te lage bied afstorten, omdat je geen andere keus hebt?
  6. [verwijderd] 28 maart 2020 08:11
    Cees, dank voor de prikkelende stelling over turbo's. Zo wordt ten minste de discussie weer nieuw leven ingeblazen. Graag wil ik ook mijn bijdrage leveren. Als turbo 'kenner' vind ik jouw analyse over turbo´s oppervlakkig en ondoordacht. Geen enkele institutionele dan wel professionele belegger zal zich wagen aan de turbo's. Puur speculatief en zwaar gestructureerd. De turbo's zijn vooral speeltjes van de banken om veel cash binnen te halen van argeloze beleggers. Verblind door winstbejag snijden de beleggers zichzelf in de vingers. En dan roept de markt: eigen schuld, dikke bult. Het vrije markt denken is volkomen doorgeslagen. De leugen regeert. Wettelijk bezien zijn turbo's namelijk complexe producten. En niet voor niets kan ik u vertellen. Het zijn derivaten waarmee, mag ik dat zeggen, geknutseld wordt. Vraagt u zich als lezer in de eerste plaats af, hoe de hefboom tot stand komt. Dan komt u mogelijk tot een verrassende ontdekking dat het schuldproducten zijn waarbij dus belegd wordt met geleend geld. Ja, u hoort het goed. De dubieuze prijsvorming, financieringskosten, investeringen in de onderliggende waarde, risicopremies, handelingsbevoegdheid market-maker, turbo afwikkeling en verslavingsgevoeligheid zijn sluwe productgebreken. Kenners wagen zich niet aan de goedkoepe rommelproducten. En zo veel financieel leed die de turbo's veroorzaken. Er is veel jurisprudentie over dit onderwerp te vinden. Luister dus niet alleen naar de succesverhalen. Iedereen kan ritjes maken. Het gaat juist om de lange termijn rendementkansen. De AFM geeft een eerlijke waarschuwing af. De argeloze belegger is maar al gauw tevreden als hij of zij een 'beetje' rendement maakt. Niet wetende hoe de precieze kosten en rendement verhouding eruit ziet. Kortom Cees, doe nou niet alsof het zulke simpele en fantastische producten zijn. Houd geen verkooppraatje voor de bühne en gebruik het verstand. In het vervolg mag je kritischer zijn aub. Ondanks het vermelde fijn weekend en groet, ook een 'kenner'
  7. forum rang 5 Saibee 28 maart 2020 11:40
    Als je in turbo's wilt beleggen/handelen lees je dan in ieder geval in; ga goed na hoe het verdienmodel van uitgevende instellingen werkt en bedenk dat er bepaalde partijen gebaat zijn bij het uitnemen van stoploss-niveaus.
    Realiseer je dat in extreme omstandigheden met enorme spreads gewerkt kan worden dan wel er incidenteel helemaal geen handel mogelijk is.

    Turbo's met een hoge hefboom zijn hoog speculatief; op zich niets mis mee maar realiseer je wel dat dat eigenlijk (al dan niet beredeneerd ) gokken is en niet zozeer beleggen.

    Turbo's met een lage hefboom (bv. rond 2) zijn veel minder speculatief maar ook die zogenaamde veilige turbo's kunnen stuk gaan (vraag maar eens aan de houders van RDS- en URW turbo's).
    Als je in plaats van de aandelen 2x zoveel turbo's met een hefboom 2 koopt hang je jezelf op.

    Mijn persoonlijke mening; turbo's/sprinters XL, bestens of wat dan ook zijn prima producten maar lees je goed in, bereid je gedegen voor.
    Kun je dat niet of heb je daar het geduld niet voor blijf er dan vanaf.
  8. Manofaction 28 maart 2020 14:50
    quote:

    beurstrader20 schreef op 28 maart 2020 08:11:

    Cees, dank voor de prikkelende stelling over turbo's. Zo wordt ten minste de discussie weer nieuw leven ingeblazen. Graag wil ik ook mijn bijdrage leveren. Als turbo 'kenner' vind ik jouw analyse over turbo´s oppervlakkig en ondoordacht. Geen enkele institutionele dan wel professionele belegger zal zich wagen aan de turbo's. Puur speculatief en zwaar gestructureerd. De turbo's zijn vooral speeltjes van de banken om veel cash binnen te halen van argeloze beleggers. Verblind door winstbejag snijden de beleggers zichzelf in de vingers. En dan roept de markt: eigen schuld, dikke bult. Het vrije markt denken is volkomen doorgeslagen. De leugen regeert. Wettelijk bezien zijn turbo's namelijk complexe producten. En niet voor niets kan ik u vertellen. Het zijn derivaten waarmee, mag ik dat zeggen, geknutseld wordt. Vraagt u zich als lezer in de eerste plaats af, hoe de hefboom tot stand komt. Dan komt u mogelijk tot een verrassende ontdekking dat het schuldproducten zijn waarbij dus belegd wordt met geleend geld. Ja, u hoort het goed. De dubieuze prijsvorming, financieringskosten, investeringen in de onderliggende waarde, risicopremies, handelingsbevoegdheid market-maker, turbo afwikkeling en verslavingsgevoeligheid zijn sluwe productgebreken. Kenners wagen zich niet aan de goedkoepe rommelproducten. En zo veel financieel leed die de turbo's veroorzaken. Er is veel jurisprudentie over dit onderwerp te vinden. Luister dus niet alleen naar de succesverhalen. Iedereen kan ritjes maken. Het gaat juist om de lange termijn rendementkansen. De AFM geeft een eerlijke waarschuwing af. De argeloze belegger is maar al gauw tevreden als hij of zij een 'beetje' rendement maakt. Niet wetende hoe de precieze kosten en rendement verhouding eruit ziet. Kortom Cees, doe nou niet alsof het zulke simpele en fantastische producten zijn. Houd geen verkooppraatje voor de bühne en gebruik het verstand. In het vervolg mag je kritischer zijn aub. Ondanks het vermelde fijn weekend en groet, ook een 'kenner'
    Geheel mee eens.
    Inderdaad de afwikkeling en de dubieuze prijsvorming. Kern probleem voor mij is, dat de uitgevende instantie niet eerlijk handelt met de deze producten.
    Gebruik al langer turbo's. Ook als dag hedge. Maar de bij hoge volatiliteit gaat het kennelijk mis.
    Ik heb afgelopen 3 weken een paar keer flinke schade opgelopen bij ING en later ook bij Citi, omdat ik bij grote koersbewegingen, mijn verlies wilde stoppen en dus sluiten en turbo's plotseling minutenlang niet meer verhandeld werden, waardoor het verlies uiteraard zeer snel oploopt. De broker ( in dit geval DeGiro) schuift de schuld af naar de uitgever en deze ontkende alles en verwijst naar de broker. Het bleek ook een paar keer dat s'ochtend bij aankoop de koersinfo klopte en dan bij poging tot sluiten deze ineens minutenlang achterliep. De schuld zou dan bij mijn internet snelheid liggen, terwijl ik op dat zelfde moment bij een ander broker geen probleem ondervond.Op zich dus geen slecht product, als daar mee wilt en kunt handelen, en de risico's kent, maar de uitgevers belazeren de boel. Dat behoort niet tot een af te wegen risico, maar is eigenlijk gewoon oplichting. Daarom moet het dus maar wel verboden worden.
  9. [verwijderd] 28 maart 2020 16:12
    Ik gebruik turbo's alleen om te speculeren en wanneer opties te duur zijn door hoge volatiliteit. Belangrijkste met turbo's is dat je je stoploss ruim genoeg moet zetten om niet random er uitgeknald te worden. En omdat het speculeren is moet je dus voor jezelf al een exit strategie hebben, dus weten wanneer je fout zit en wat je target is. Dus veel technische analyse.

    Wat ik wel een minpunt vind is inderdaad dat de bied en laat opeens wegvallen bij grote koersbewegingen... Dus bij een soort van breaking news kan je dus opeens zeer veel winst of verlies maken. Het is leuk maar gooi niet al je spaargeld erin.
  10. Anton78 28 maart 2020 23:03
    quote:

    PietKeizer schreef op 28 maart 2020 03:42:

    [...]kijk, dit vind ik nou zinvolle info en ook makkelijk verifieerbaar, bedankt Anton78. En om de opmerking dat opties troep zijn kan ik smakelijk en oprecht lachen, daar schuilt namelijk veel waarheid in. Ik heb dit onlangs nog mogen ondervinden met Unibail, waarvan ik gekochte stukken afdekte. Heel leerzame ervaring. De spread was inderdaad om hoogtevrees van te krijgen (als je die niet hebt), en vooral: vraag&aanbod waren bizar laag (heb je trouwens ook met sommige turbo's). Die opties waren net onverkoopbare, bouwvallige landhuisjes in zuid-italie. Wie wil er nou in n veel te lage bied afstorten, omdat je geen andere keus hebt?
    Dat laatste geldt vooral voor opties in de AMX, als ze OTM zijn dan is verkopen geen “optie” meer. In het verleden Call opties Galapagos gehad paar maanden voor de Gilead deal (na het verbreken van de Abbvie deal). Na het sluiten van de deal verdampte de waarde van mijn opties en heb ik ze ondanks een stijging van de koers met fors verlies moeten verkopen. Had ik turbo’s gehad dan had ik uitstekend zaken gedaan.

    De mensen die opties schrijven zijn degene die eraan verdienen, de risico’s zijn zeer zorgvuldig afgedekt. Het enige wat je nodig hebt zijn naieve sukkels als mij die de call opties kopen.
  11. Anton78 28 maart 2020 23:26
    Scheer niet alle aanbieders over 1 kam, overigens bij BNP Paribas een keer een klacht ingediend over wegvallen van de bied (met printscreens) waarna de best turbo’s werden uitgestopt. Zij hebben mij achteraf netjes gecompenseerd en mijn turbo’s vergoed. Zo kan het dus ook, echter verder geen fan van BNP Paribas omdat hun best turbo’s die dicht bij hun financieringsniveau zitten een veel te lage hefboom hebben t.a.v . Financieringsniveau (waarschijjnlijk om te voorkomen dat hoog risico speculanten als mij instappen).’Risk/reward verhouding klopt niet, dat gezeur heb je niet bij vontobel en commerzbank. Ook bij de Ing en Goldman Sachs kloppen de hefbomen niet.
  12. Met Effekt 30 maart 2020 05:27
    In de recent volatiele dagen zag ik bij opties enorme spreads terwijl die bij Turbo's beschaafd waren. Zolang je geen al te hoge hefboom kiest geef ik de voorkeur aan Turbo's.
    Wel zie ik [te] vaak de bid prijs hoger worden als ik een koop order op de bid prijs inleg, dat lijkt op gemanipuleer.
    Optie premie (prijs) is vaak onduidelijk. En soms is er ook geen tegenpartij waardoor handelen niet kan.
  13. fxje 31 maart 2020 11:31
    Ben het wel eens dat turbo's op zich niet echt ingewikkeld zijn. Zelf heb ik een spreadsheet in Exel ontwikkeld waarmee ik precies kan zien wat een bepaalde turbo long of short zou moeten kosten bij een bepaalde stand van de AEX. De financiering en stoploss neem ik over van de website van Binck en dan berekent het spreadsheet de volgende dagen de nieuwe financiering en stoploss uit. Dat gaat meestal een aantal dagen goed. Langste was meer dan een maand. Toch moet ik af en toe de waardes aanpassen. De spread bij de turbo's is op moment 2 cent. Er zijn bij de binckturbo's geen aan en verkoop kosten. In de bijlage kun je zien wat er met de waarde van de turbo in een maand gebeurt bij gelijkblijvende koers. Een turbo is ook echt een instrument om niet heel lang mee in de markt te blijven maar echt om kort durende bewegingen in koers te traden. Waarbij je wel goed moet kijken welke stoploss je kiest hoe groter je hefboom hoe meer je risico. Maar daar ben je dan zelf bij. Feit is dat de turbo best een transparant product is. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik ook wel eens mee maak dat bied en laat koersen soms wegvallen.
43 Posts
Pagina: «« 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links