Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel PostNL Koninklijke AEX:PNL.NL, NL0009739416

  • 1,231 16 apr 2024 17:35
  • -0,029 (-2,30%) Dagrange 1,231 - 1,250
  • 1.572.298 Gem. (3M) 2,2M

PostNL 2020 Financiele & Operationele Informatie

448 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 23 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. De Conducteur 10 maart 2020 10:30
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 10 maart 2020 10:15:

    [...]Het wordt interessant om te zie wie de grote volumes van Amazon kan (qua distributiecapaciteit) en wil afleveren. PostNL-Parcel heeft in 2019 ca 300 mio pakketten afgeleverd. Ze beschikken nu over 25 sorteer- en distributiecentra + 1 SPS waar alleen gesorteerd wordt (volledig operationeel vanaf 2021). Omgerekend is dit 300 mio/25 DC's/365 dagen = 33.000 pakketten per dag. De SPS staat qua sorteercapaciteit ongeveer gelijk aan 4 traditionele DC's (ca. 150.000 pakketten per dag ?) Wie heeft er uberhaupt de capaciteit om Amazone te bedienen ? Dit zal nog een hele opgave worden zeker als de arbeidsmarkt krap blijft / de Pakket-ZZP-er overal terecht kan.
    Er komen drukke jaren aan. Vergeet niet dat Zalando ook een gigantisch DC gaat bouwen in NL en Aliexpress tegen de NL grens aan gaat zitten.
    Uiteindelijk zullen volumes bij andere webwinkels afnemen door deze ontwikkeling en zal PostNL momenteel de enige zijn die deze hoeveelheden aan kan.
    Verwacht dat Wehkamp de eerste is die omvalt (maar die verzenden met DHL)
  2. [verwijderd] 10 maart 2020 10:39
    quote:

    williedevil schreef op 10 maart 2020 09:31:

    Als ik maar één iemand overhaal om niet in PostNL in te stappen heb ik mijn doel bij wijze van spreken al behaald.Voor mij mag het aandeel helemaal teruglopen naar 0,00€.
    Bestaande aandeelhouders gun ik het allerbeste. Maar die weten ook dat het met PostNL nooit meer goedkomt en dat de enige manier om met PostNL nog iets te verdienen is dat je heel slim gebruikmakend van koersfluctuatie die enkele keer dat het optreedt je gemiddelde aankoopkoers naar beneden moet halen. Maar als je daar niet al te veel geld meer in wilt steken gaat dat heel moeizaam. Mij is dat maar in beperkte mate gelukt. De teloorgang onder HV ging te snel en ging niet gepaard met heel veel terugverende koersen.
    Ik ben een redelijk risicomijdend type belegger en geef dat wat PostNL betreft graag door.
    Herna c.s. hebben veel te veel en onrechtmatig geprofiteerd van mijn centen en juist daar heb ik een gruwelijke hekel aan!!!
    Je hebt door eigen schuld volgens mij een boel centjes verloren aan post nl afgelopen jaren. En daarom kom je hier af en toe huilen. Feit is dat je nu op 1,20 kunt instappen met oog op een verdubbeling komende jaren, incl. Eventueel terugkerend dividend.
  3. Hansbeleg 10 maart 2020 10:52
    quote:

    Gaston Lagaffe schreef op 10 maart 2020 09:56:

    [...]Amazon is een klant van DHL (vandaag mooie cijfers trouwens) maar zal in Nederland van meerdere pakketdiensten gebruik gaan maken. Verhagen gaf aan dat PostNL ook voor Amazone zal afleveren. Ze wees nogmaals nadrukkelijk op het volume dat een pakketbezorger nodig heeft om te kunnen starten. Hiermee zijn we aangekomen bij de vraag : zal Amazone zelf in de steden (zie Oostenrijk) gaan afleveren en wanneer zal dat qua volume kunnen ? Mij inschatting : ze gaan in Nederland niet zelf afleveren zolang ze de concurrentie voldoende tegen elkaar uit kunnen spelen (DHL <> PostNL-Parcel, GLS en DPD zijn volgens mij te klein). De vraag is of DHL dit spel zal willen spelen ? DHL is geen Sandd (die niets anders kon doen dan op prijs gaan concurreren om niet failliet te gaan). De pakkettenmarkt in Nederland heeft het karakter van een oligopolie waar PostNL-Parcel 60% van de markt heeft en DHL 30%. De verrassing kan zitten als men toch met GLS of DPD gaat samenwerken. Maar ook daarvoor geldt : het is geen Sandd. De moederbedrijven (Royal Mail en La Poste) zullen niet zitten te wachten om door Amazone uitgemolken te worden om de macht van PostNL/DHL te breken. Ik voorzie verdere concurrentie (druk op tarieven = margedaling tot 6,5%) om de grote volumes van Amazone voor een deel binnen te kunnen halen maar ik zie geen Sandd-achtige taferelen waarbij men elkaar compleet kapot (moet ?) gaan concurreren. Nog een opmerking : bij een koers van € 1,16 ben ik een profeet die brood eet.
    Laten we hopen dat de pakketbezorgers "verstandig" zijn en zich niet laten uitspelen. De vraag is zal de pakketmarkt groeien met Amazon of gaat het ten koste van Bolcom dan zal het PostNL marktaandeel afnemen. Herna kon of wilde er niets zinnigs over zeggen, maw (mijn interpretatie) PostNL heeft iig niet een groot contract getekend met Amazon.
    Tenslotte: Had ik nog maar brood, hier zijn het tulpenbollen ;-(
  4. g.raaier 10 maart 2020 11:18
    quote:

    Hansbeleg schreef op 10 maart 2020 11:00:

    Toch apart op de dag dat de grootste concurrent goede cijfers laat zien gaat PostNL omhoog en staan ze zelfs bovenaan. Je kunt het namelijk ook als volgt zien: DHL heeft meer geld om PostNL het leven moeilijk te maken.
    Het Nederlandse DHL Parcel vormt nog niet eens een voetnoot in de cijfers van de Deutsche Post. Het enige wat je uit de cijfers kan halen is dat "Ecommerce Solutions"; de bedrijfstak waartoe DHL PARCEL behoort, in EUROPA een omzetgroei laat zijn van slechts 4,1% hetgeen mij persoonlijk erg tegenvalt. Ik kan me niet voorstellen dat DHL PARCEL NL een dergelijk beperkte groei kent maar dit haal je niet uit de cijfers.
  5. g.raaier 10 maart 2020 11:40
    quote:

    Mailbox schreef op 10 maart 2020 10:46:

    Ik zie UPS hier niet genoemd worden bij de pakketvervoerders. Grote speler met veel geld, die zet er rustig een aantal distributiecentra bij in Nederland.
    UPS is in EUROPA (nog) geen 2c speler maar een 2b partij. Als ze dit 2c netwerk wel willen hebben is dit een kandidaat koper voor POSTNL. Samen met FEDEX wat mij betreft ook de enige 2 potentiele gegadigden. Het postale bedrijf zit een potentiele overname echter gruwelijk in de weg..
  6. Hansbeleg 10 maart 2020 11:50
    Bij Radar zat natuurlijk iedereen weer te zeuren dat er teveel busjes in de wijk zijn te weinig servicepunten en dat de vergoeding voor de servicepunten te laag is. Verder dat elk bedrijf zijn eigen distributielijnen en infrastructuur heeft.

    Daarvoor is er maar 1 oplossing en dat is minder concurrentie maar dat wil de overheid en de klagende consument natuurlijk niet. Dat is hetzelfde verhaal als tot voor kort met Sandd.

    Iedereen wil betere service en lagere kosten over de rug van de pakketbedrijven. Prima maar dan wel met een monopolie dan kan DHL-NL PostNL mooi overnemen of andersom.

  7. forum rang 6 gpjf 10 maart 2020 12:06
    quote:

    g.raaier schreef op 10 maart 2020 11:40:

    [...]

    UPS is in EUROPA (nog) geen 2c speler maar een 2b partij. Als ze dit 2c netwerk wel willen hebben is dit een kandidaat koper voor POSTNL. Samen met FEDEX wat mij betreft ook de enige 2 potentiele gegadigden. Het postale bedrijf zit een potentiele overname echter gruwelijk in de weg..
    FedEx kan je gerust vergeten, die hebben destijds TNT overgenomen omdat UPS door de Brussel niet werd geaccepteerd en omdat dat op verkeerde gronden is gebaseerd, loopt er ook nog een claim. Dus als UPS Post.nl wil overnemen ( en dat is ook een serieuze kandidaat denk ik, naast Bpost, Ahold, Royal Mail, DHL ) dan zal ze geen duimbreed in de weg worden gelegd. Echter zodra er een bod komt, stort de de hele club zich op Post.nl en stuwt dat de koers. Ik denk overigens dat het pas na de herziening van de Postwet komt, dus de politiek moet vaart maken. Kom op Mona Keijzer!
  8. forum rang 5 Cerburus 10 maart 2020 12:36
    quote:

    gpjf schreef op 10 maart 2020 12:06:

    [...]

    FedEx kan je gerust vergeten, die hebben destijds TNT overgenomen omdat UPS door de Brussel niet werd geaccepteerd en omdat dat op verkeerde gronden is gebaseerd, loopt er ook nog een claim. Dus als UPS Post.nl wil overnemen ( en dat is ook een serieuze kandidaat denk ik, naast Bpost, Ahold, Royal Mail, DHL ) dan zal ze geen duimbreed in de weg worden gelegd. Echter zodra er een bod komt, stort de de hele club zich op Post.nl en stuwt dat de koers. Ik denk overigens dat het pas na de herziening van de Postwet komt, dus de politiek moet vaart maken. Kom op Mona Keijzer!
    Nog een mogelijke 'claim' waar PostNL z'n ogen voor sluit..Heeft ook PostNL heel veel geld gekost.
    Volgens mij weet ik me te herinneren dat prinszicht dit destijds nogeens getoetst heeft bij IR, Maar die maakten niet echt de indruk hier iets mee te gaan doen...

  9. Hansbeleg 10 maart 2020 12:39
    quote:

    gpjf schreef op 10 maart 2020 12:06:

    [...]

    FedEx kan je gerust vergeten, die hebben destijds TNT overgenomen omdat UPS door de Brussel niet werd geaccepteerd en omdat dat op verkeerde gronden is gebaseerd, loopt er ook nog een claim. Dus als UPS Post.nl wil overnemen ( en dat is ook een serieuze kandidaat denk ik, naast Bpost, Ahold, Royal Mail, DHL ) dan zal ze geen duimbreed in de weg worden gelegd. Echter zodra er een bod komt, stort de de hele club zich op Post.nl en stuwt dat de koers. Ik denk overigens dat het pas na de herziening van de Postwet komt, dus de politiek moet vaart maken. Kom op Mona Keijzer!
    Mona heeft geen haast met de postwet net zoals Herna. Beide willen waarschijnlijk toch niet dat de tent wordt overgenomen dus des te langer ze de wet gaan rekken des te beter, want de koers is nu wel erg overname rijp. Elk bod van 2.50 of hoger lijkt me nu al een knock out bod. Misschien denken de dames dus dat een hogere koers dan nu nog mogelijk is.

    Maar het rekken van de wet is eenvoudig, want elke keer als er iets aan het concept gewijzigd wordt is er weer inspraak en zo kan het nog wel diverse malen heen en weer gaan. Zo te zien duurt een cyclus wel 6 maanden of langer. Het vorige concept is van april 2019, de reactie van PostNL van juni 2019.
  10. pielsje 10 maart 2020 12:43
    quote:

    gpjf schreef op 10 maart 2020 12:06:

    [...]

    FedEx kan je gerust vergeten, die hebben destijds TNT overgenomen omdat UPS door de Brussel niet werd geaccepteerd en omdat dat op verkeerde gronden is gebaseerd, loopt er ook nog een claim. Dus als UPS Post.nl wil overnemen ( en dat is ook een serieuze kandidaat denk ik, naast Bpost, Ahold, Royal Mail, DHL ) dan zal ze geen duimbreed in de weg worden gelegd. Echter zodra er een bod komt, stort de de hele club zich op Post.nl en stuwt dat de koers. Ik denk overigens dat het pas na de herziening van de Postwet komt, dus de politiek moet vaart maken. Kom op Mona Keijzer!
    Heb je een link, of verzin je het allemaal?
  11. forum rang 4 Gaston Lagaffe 10 maart 2020 13:19
    quote:

    Koning Laaf schreef op 10 maart 2020 10:30:

    [...]
    Er komen drukke jaren aan. Vergeet niet dat Zalando ook een gigantisch DC gaat bouwen in NL en Aliexpress tegen de NL grens aan gaat zitten.
    Uiteindelijk zullen volumes bij andere webwinkels afnemen door deze ontwikkeling en zal PostNL momenteel de enige zijn die deze hoeveelheden aan kan.
    Verwacht dat Wehkamp de eerste is die omvalt (maar die verzenden met DHL)
    Ging Zalando (ook ?) geen samenwerking met PostNL-Parcel aan ? Dacht ergens gelezen te hebben dat het DC van Zalando in de buurt van een DC / SPS van PostNL-Parcel gebouwd wordt. Het fijne is me even ontschoten. Iemand die het weet ?
  12. forum rang 4 Gaston Lagaffe 10 maart 2020 13:40
    quote:

    Hansbeleg schreef op 10 maart 2020 10:52:

    [...]
    De vraag is zal de pakketmarkt groeien met Amazon of gaat het ten koste van Bolcom dan zal het PostNL marktaandeel afnemen. Herna kon of wilde er niets zinnigs over zeggen, maw (mijn interpretatie) PostNL heeft iig niet een groot contract getekend met Amazon.
    Iedereen verwacht dat Amazone 2 dingen tegelijkertijd zal doen : 1 E-commerce verder laten groeien 2 Marktaandeel van de gevestigde partijen (Bol.com / Zalando / Coolblue / kleine webshops e.d.) overnemen. Ik denk dat dit vanaf 2021 echt gaat spelen. Interessant is hoe die pakketten van die groeiende E-commerce afgeleverd gaan worden. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat PostNL de beste faciliteiten / software (met helaas de hoogste personeelskosten !) heeft. Ze zitten door heel Nederland (en in mindere mate Belgie) met 25 DC's (6 beperkte locaties in Belgie). Eigenlijk zouden ze dit moeten kunnen uitmelken. Dus (inderdaad) meer op behoud marge en minder op extra volume gaan werken. Ebit-groei zal er, gezien de concurrentie, wellicht niet in zitten maar een daling is mi niet nodig. (stijging volume vangt daling marge op). Maar goed, vooralsnog is iedereen negatief en daar is ook alle reden voor.
  13. forum rang 6 gpjf 10 maart 2020 14:47
    quote:

    Hansbeleg schreef op 10 maart 2020 12:39:

    [...]
    Mona heeft geen haast met de postwet net zoals Herna. Beide willen waarschijnlijk toch niet dat de tent wordt overgenomen dus des te langer ze de wet gaan rekken des te beter, want de koers is nu wel erg overname rijp. Elk bod van 2.50 of hoger lijkt me nu al een knock out bod. Misschien denken de dames dus dat een hogere koers dan nu nog mogelijk is.

    Maar het rekken van de wet is eenvoudig, want elke keer als er iets aan het concept gewijzigd wordt is er weer inspraak en zo kan het nog wel diverse malen heen en weer gaan. Zo te zien duurt een cyclus wel 6 maanden of langer. Het vorige concept is van april 2019, de reactie van PostNL van juni 2019.
    Inderdaad dus al weer een tijdje geleden die reactie van Post.nl en zeker de koers is absoluut te laag voor een overnamestrijd. Desalniettemin denk ik dat juist een acceptabele herziening van de Postwet, de rumours opent en de koers omhoog gaat krabbelen . Wanneer het dan op redelijk niveau is ( en laten we eerlijk zijn, partijen in de markt weten ook wanneer dat is ) komt er van een partij waar Post.nl mee in zee wil een bod. Mocht het een vijandige overnamebod zijn, dan hebben ze altijd nog de beschermingsconstructie achter de hand ( tsja de wens is etc)
448 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 23 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Het is water naar de zee dragen: prognose PostNL valt vies tegen

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links