Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 6,185 17 apr 2024 17:37
  • -1,090 (-14,98%) Dagrange 6,040 - 6,755
  • 2.045.397 Gem. (3M) 301,7K

TomTom, februari 2020; de maand van de cijfers maar vooral van wat te doen met 400 Miljoen cash

1.146 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 58 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 27 februari 2020 14:46
    Maandag was het positivo advies dat het "een goed instapmoment is".
    De markt reageert overdreven was het argument.

    Leuk voorbeeld:
    Onderstaande durfal/daghandelaar is binnen een paar dagen ruim 9 meier kwijt.

    27-2-2020 13.30 uur
    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Booster Long BNP 8,54 9,39 0,9 0,92 0,02 1,040 -13,69% 2.000 10:52

    24-2-2020 14.30 uur
    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Booster Long BNP 8,54 6,17 1,45 1,47 0,02 1,500 -33,48% 2.000 11:38
  2. forum rang 6 NewKidInTown 27 februari 2020 14:55
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 februari 2020 14:35:

    Ik mis toch wel het dagelijkse positivo geluid dat het een goed instapmoment is.

    Tot inkeer gekomen?
    Voor hen is the reality hier geen eer aan te behalen op dagen zoals vandaag. Sommigen leven zich uit op een of ander overname-speculatie-draadje of een rekendraadje. Rekenen tot ver achter de komma. En uiteindelijk zie je tot 60 tot 80 euro voorbijkomen...... (verwacht dat dat niet meer gaat lukken vandaag, dit jaar, dit decennium)
  3. forum rang 6 NewKidInTown 27 februari 2020 15:12
    quote:

    NewKidInTown schreef op 27 februari 2020 09:53:

    Voor de speculanten en traders onder ons, je zou een gokje kunnen wagen ONDER die 9,202 zeg maar rond de 9,10 proberen. Kans circa 50%. Ik doe niet mee deze keer.
    ONDER die 9,202 is al ruimschoots gelukt. Wachten is nog op de 9,10 als je het geduld kunt opbrengen, nog 1 procentje.
  4. forum rang 6 tatje 27 februari 2020 15:31
    Tja het zijn ook maar mensen.

    Of sturen ze de omzet bewust naar hun wensen 702 voor 2019.

    Bij de Q2 2019 cijfers zei Taco het volgende.

    We expect Automotive to grow with close to 15% for the full year. We expect less NRE revenue recognition in the second half of the year, which
    will have a positive effect on our gross margin.

    Hij verwachtte dus 15% groei in Automotive in 2019, terwijl in 1e HJ 2019 de groei 26% was.

    Het werd in 2019 tov 2018 echter 8%.

    Dus in 1e HJ 2019 was de groei 26% in automotive.

    Mijn mening : dat moeten we afzwakken, dus zegt Taco bij de cijfers en webcast Q2 2019, reken nu op 15% groei automotive voor heel 2019.

    Ze kwamen uiteindelijk aan z..ken met 8% groei automotive voor 2019.

    Groei 1e HJ 2019 automotive 26%
    Taco bij webcast Q2 reken nu voor het hele jaar op 15%.
    Uiteindelijk werd het dus een groei in automotive van 8% in 2019.

    Waarom werd het 8% voor heel 2019

    Ja,ja ook Automotive moet zijn steentje bijdragen aan 700 tm 702 omzet voor 2019 :-)

    Hoe haal je dan de omzet automotive in 2019 zo omlaag dat je maar een groei laat zien van 8%.

    Automotive geboekte omzet plus netto movement in deferred en unbilled revenu.

    Q1 65,1 + 21,1 = 86,7
    Q2 75,9 + 13,7 = 89,6
    Q3 55,4 + 33,0 = 88,4
    Q4 69,7 + 46,8 = 116,5

    Netto movement deferred en unbilled revenu 1e HJ 34,8
    netto movement deferred en unbilled revenu 2e HJ 79,8

    ZO DUS :-)

    Zo draagt automotive zijn steentje bij aan 701 omzet voor 2019.

    Enterprise met de nieuwe vriend, kun je omzet later boeken, duss je kunt met Microsoft wel iets ritselen.

    Consumer dat kun je zelf helemaal sturen.

    Dus 702 ipv 750 draagt bij aan het mistig houden voor 2019 en 2020.

    Dus hoe doe je dat !!!!
    - netto movement in 2e HJ meer dan verdubbelen.
    - backlog presenteren met 2 onbekenden, want nergens geef je het orderboek 2019, dat durf je niet :-)
    - met microsoft omzet afspraken maken over Enterprise.
    - consumer kun je zelf wel aanpassen.

    Het is geen mist, nee, ik zie geen hand voor de ogen.

    Ik wel :-)

    Alleen al de uitspraak van Taco bij de cijfers Q2 bij de webcast .
    We expect Automotive to grow with close to 15% for the full year. We expect less NRE revenue recognition in the second half of the year, which
    will have a positive effect on our gross margin.

    En de werkelijkheid 8%.

    Scheelt 18 miljoen.

    Gewoon mijn mening.

    Tja !!!
  5. forum rang 7 ketchup 27 februari 2020 15:36

    zie TT nog niet zo snel onder de 9 euro zakken voor de langere termijn ( korte termijn uitschieter kan altijd) - alhoewel ik overall voor aandelen/beurzen bearish blijf, zelfs op deze niveau's

    Kepler/RABO schreven verleden zomer al dat er bij TT een tipping point zit aan de onderkant en dat is als de hefboom cash in de toko vs ondernemingswaarde de free float dekt
    dan is de kans op delisting niet uit te vlakken
    de ondernemingswaarde zit voor 100% tegen 800mio -> 400mio voor 50% ( free-float)
    cash 400mio

    betaal 50% premie en het is kat in bakkie
    dat gaven ze destijds al aan
    heb je het over 13.5 euro per aandeel voor uitkopen van de free-float, kers op de taart 15 euro ieder beleggingsfonds dat er inzit happy ( zeker als de beurzen blijven dalen)

    we gaan het zien
  6. forum rang 6 tatje 27 februari 2020 15:44
    Kom niet aanz..ken met de IFRS regels.

    Die golden ook in het 1e HJ 2019.

    DHR Gabriels van Ernst en Young. op de AVA

    Vervolgens, als je het hebt over omzetverantwoording, waar de heer De Kreij het net over had, dan is er een nieuwe standaard, IFRS-15. Daar is vorig jaar al aandacht aan besteed. Dit jaar was het eerste jaar dat die echt in de cijfers zat van TomTom. Dat betekent nogal wat. Je moet elk contract voor contract doorkijken wat het betekent in termen van de nieuwe verslaggevingsstandaarden.

    17 april 2019.

    Dus de IFRS regels golden ook al in het 1e HJ 2019.
  7. [verwijderd] 27 februari 2020 15:49
    Nog een geluk dat het aandeel een lift naar bijna 11 euro heeft gemaakt. Het had ook rond het huidige niveau aan de coronadaling kunnen beginnen. Zaten we rond de 8-flat te klooien nu.

    Voor nu iedereen in de schuttersputjes en laat de kogels maar over je heen komen. Als je ziet wat er met andere fondsen gebeurt, valt de schade ahhhhummm hier nog mee (shhhhhhhhht en afkloppen).
  8. forum rang 8 Wereldbelegger 27 februari 2020 15:55
    Ik kan uw redenering volgen, maar blijf me verbazen over de (mogelijke) hoogte van de premie.

    Hoewel het appelen met peren vergelijken is, denk ik toch b.v. aan NIBC.
    Bij die exit is de voorgestelde premie echt peanuts in vergelijking met een mogelijke 50% premie bij TT.

    quote:

    ketchup schreef op 27 februari 2020 15:36:

    zie TT nog niet zo snel onder de 9 euro zakken voor de langere termijn ( korte termijn uitschieter kan altijd) - alhoewel ik overall voor aandelen/beurzen bearish blijf, zelfs op deze niveau's

    Kepler/RABO schreven verleden zomer al dat er bij TT een tipping point zit aan de onderkant en dat is als de hefboom cash in de toko vs ondernemingswaarde de free float dekt
    dan is de kans op delisting niet uit te vlakken
    de ondernemingswaarde zit voor 100% tegen 800mio -> 400mio voor 50% ( free-float)
    cash 400mio

    betaal 50% premie en het is kat in bakkie
    dat gaven ze destijds al aan
    heb je het over 13.5 euro per aandeel voor uitkopen van de free-float, kers op de taart 15 euro ieder beleggingsfonds dat er inzit happy ( zeker als de beurzen blijven dalen)

    we gaan het zien
  9. forum rang 6 NewKidInTown 27 februari 2020 15:56
    quote:

    Opus135 schreef op 27 februari 2020 15:49:

    ......Als je ziet wat er met andere fondsen gebeurt, valt de schade ahhhhummm hier nog mee (shhhhhhhhht en afkloppen).
    Inderdaad, TT -4,42% AEX -4,04% dus vrijwel in lijn, had veel erger gekund.
    Pik er 1 publiekslieveling uit: Galapagos -10%
  10. forum rang 6 NewKidInTown 27 februari 2020 15:59
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 27 februari 2020 15:55:

    Ik kan uw redenering volgen, maar blijf me verbazen over de (mogelijke) hoogte van de premie.

    Hoewel het appelen met peren vergelijken is, denk ik toch b.v. aan NIBC.
    Bij die exit is de voorgestelde premie echt peanuts in vergelijking met een mogelijke 50% premie bij TT.
    Heb het pas nog gepost, 2018 WORLD-WIDE high-tech fondsen, gemiddeld ergens 25% overname-premie.
  11. [verwijderd] 27 februari 2020 16:05
    Geen echt spannend volume hier. Galapagos-druk begrijp ik niet, of men moet af willen van een sterk gestegen aandeel, maar dat is geen redenering. Waarom goud en zilver niet meer echt stijgen, bij zo'n grote beursdalingen, snap ik ook niet. Bij miners zou ik dubbelcijferige stijgingen verwachten. Interessant dus nu: short op aandelen is erg laat, long op aandelen is erg vroeg en vluchten in edelmetalen levert niks op. Wat is dit?
  12. EIF 27 februari 2020 16:16
    quote:

    Opus135 schreef op 27 februari 2020 16:05:

    Interessant dus nu: short op aandelen is erg laat, long op aandelen is erg vroeg en vluchten in edelmetalen levert niks op. Wat is dit?
    Ik zit met hetzelfde dilemma. Helaas hebben we geen glazen bol. Ik vind het te tricky om short te gaan. Voor long posities zou het geen probleem moeten zijn, alleen is wellicht de timing onjuist als je echt op het laagste punt wil instappen. En wat doen met enorme verliezen in je porto. Laten staan, of verlies nemen en later terug kopen. Ik vermoed dat dat laatste nu ook redelijk (te) laat is.
  13. forum rang 6 boem! 27 februari 2020 16:33
    @Tatje

    Waar hecht jij de meeste waarde aan.

    De gerapporteerde omzet volgens de P&L of de geproduceerde en ook gefactureerde omzet.

    Zoals door jou al aangegeven bedroeg de gefactureerde omzet Automotive in 2019 381 mio een stijging met 20% tov 2018.

    TT heeft in de tweede helft van 2019 haar deferred revenue aangepast.

    Kijk maar uit voor de rapportage in Q1 2020, de nieuwe inschatting van de totale waarde van alle lopende contracten kan wel eens fors naar beneden zijn bijgesteld waardoor er slechts een klein gedeelte als omzet gerapporteerd kan worden.
    Voor de goede lezer geen probleem want die neemt de net-movement gewoon mee en zal kijken naar de operationele omzet.
    Ik schat de gefactureerde omzet over 2020 in op 440 mio(stijging 15%).

    Om dat bedrag te halen is er in het 1q een omzet nodig van ca 105 mio.
  14. forum rang 7 ketchup 27 februari 2020 17:46

    vind dat TT zich vandaag goed gehouden heeft in deze sell-off aan de beurzen
    we zagen vandaag voor t eerst " get me out orders"
    en men verkocht ook om marge-calls te voldoen
    meestal een teken dat dit voor nu wel eens effe genoeg geweest kan zijn

    morgen zien we wel weer, als NY vanavond wat weet te consolideren of klein herstel dan is de selling voor nu wellicht opgedroogd

    verbaasd dat Gilead onderuit komt, die zouden een vaccin in de test-fase hebben

1.146 Posts
Pagina: «« 1 ... 51 52 53 54 55 ... 58 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links