Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.212 Posts
Pagina: «« 1 ... 84 85 86 87 88 ... 161 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 27 januari 2020 16:43
    Daimler’s Thomas Built Buses Delivers 50 Electric School Buses to State of Virginia

    In the US state of Virginia students will soon be going to school in electric buses. Thomas Built Buses, the North American Daimler Trucks subsidiary, was selected to provide the first 50 fully-electric versions of the iconic black and yellow school buses in the first step of an initiative by Virginia based power company Dominion Energy, which plans to switch1,050 of the school buses in Virginia from diesel to electrically powered ones. As a result, the American Daimler Trucks subsidiary has won the largest order to date for electric school buses in the US.

    The electric battery technology for the Jouley is the result of a cooperation with the Californian company Proterra and boasts a total power capacity of 220 kWh and an estimated range of 134 miles. At present, Thomas Built Buses is the only school bus manufacturer to offer DC fast charging architecture as standard equipment. The locally emissions free Jouley can be charged in about three hours with the optional Proterra 60 kW fast charging system and can, when properly equipped, supply power back to the power grid using vehicle-to-grid (V2G) technology.

    Source : Strategic Research Institute
  2. forum rang 10 voda 28 januari 2020 06:30
    Lamborghini patenteert licht alternatief voor zware accu’s

    Lamborghini heeft samen met een Amerikaans onderzoeksinstituut een manier gevonden om elektrische energie op te slaan in supercondensatoren. Deze zijn licht én supersnel oplaadbaar.

    Erik Kouwenhoven 27-01-20, 20:00 Laatste update: 20:33

    Lamborghini wil wel elektrische auto’s maken, maar zag tot nu toe weinig heil in het bouwen van een auto met loodzware accu’s. En dus klopten ze een aantal jaar geleden aan bij het Massachusetts Institute of Technology (MIT) om te proberen met zogeheten supercondensators dit probleem op te lossen.

    Bij een supercondensator wordt de elektriciteit niet opgeslagen in accu’s, maar in (delen van) de carrosserie zelf. De techniek is niet nieuw, maar Lamborghini en het MIT zijn er naar eigen zeggen wel in geslaagd om de capaciteit ervan te verdubbelen.

    De samenwerking met het MIT leidde eerder al tot de bouw van de Lamborghini Aventador, die gebruikmaakt van supercondensatoren om het start-stopsysteem pijlsnel te laten functioneren.

    Samen met MIT ontwikkelde Lamborghini twee jaar geleden de elektrische supercar Terzo Millenio. © Lamborghini

    In het studiemodel Terzo Millennio uit 2017 liep Lamborghini al vooruit op de techniek. In dit model maken supercondensators deel uit van de carrosserie van de auto, wat extra gewicht en ruimte scheelt. Volgens Lamborghini is de toepassing veelbelovend als vervanging van accu’s voor elektrische auto’s. Het Italiaanse merk heeft de techniek gepatenteerd, maar niet bekendgemaakt wanneer deze productierijp is.

    www.ad.nl/auto/lamborghini-patenteert...
  3. forum rang 10 voda 29 januari 2020 06:47
    Elektrisch rijdt de Mini nóg leuker

    RIJ-IMPRESSIE
    Mini, de slimme stadsauto uit 1959 die rond de eeuwwisseling werd getransformeerd tot hippe retro-auto van de 21ste eeuw, rijdt nu ook elektrisch. Dat maakt hem zo mogelijk nog leuker.

    Niek Schenk 29-01-20, 00:01

    Je kunt je afvragen waarom Mini nog zo lang heeft gewacht met een elektrische variant. Al in 2008 vond er een groot proefproject plaats met elektrisch aangedreven Mini’s. Maar autofabrikanten breken zich het hoofd over het juiste moment om een elektrische auto uit te brengen. Ben je te vroeg, dan loop je met de actieradius en de prijs wellicht gauw achter bij de concurrentie. Want batterijen voor elektrische auto’s worden nog steeds elk jaar goedkoper, terwijl ze ook steeds beter presteren. Maar ben je te laat, dan heeft de concurrentie wellicht het gras voor je voeten weggemaaid.

    Hoe dan ook, nadat moeder BMW zelf al in 2013 de elektrische i3 uitbracht, is het nu eindelijk de beurt aan dochter Mini. Een verstandig besluit, want als er één auto is die zich voor elektrisch rijden leent, dan is het wel de Mini. Hij trekt van oudsher vooral een jong en hip publiek, dat doorgaans in is voor technologische vernieuwing en tegenwoordig ook hecht aan duurzaamheid. Bovendien maakt een elektromotor auto’s bliksemsnel en dat past perfect bij de Mini: een van de meest sportief rijdende auto’s in zijn klasse.

    Bij deze eerste kennismaking blijkt dat de elektrische aandrijving het rijden met een Mini nóg leuker maakt. Zodra je het gaspedaal aanraakt, laat de volledige kracht van de elektromotor zich gelden en dan toont de Mini zich helemaal in zijn element. Die-hard Mini-fans zullen hooguit het stoere geluid van een verbrandingsmotor met uitlaat missen.

    Met zijn 184 pk (135 kW) sterke elektromotor trekt de Mini Electric in 7,3 seconden op vanuit stilstand naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is begrensd op 150 km/uur. De trekkracht van de elektromotor imponeert niet alleen bij een sprint vanuit stilstand, maar ook bij een inhaalmanoeuvre. Juist omdat de volledige motorkracht (koppel 270 Nm) al meteen bij het aantippen van het gaspedaal beschikbaar is, werd voor de elektrische Mini een nieuw antislipsysteem ontwikkeld. Hierdoor neigen de aangedreven voorwielen niet gauw tot doorslippen.

    Messcherp
    De Mini heeft nog steeds die kart-achtige ervaring: messcherp sturen en een rotsvaste wegligging. En ook deze Mini vertoont een uitstekende gewichtsverdeling: dat merk je goed in bochten. Helaas is de stevige vering eveneens gebleven en die maakt een Mini net wat minder comfortabel dan andere auto’s van dit formaat.

    Met zijn gewicht van 1.365 kg is de elektrische variant 145 kg zwaarder dan de gewone Mini Cooper S driedeurs. De batterijen zijn in de bodem van de auto geplaatst, waardoor de bagageruimte van het oorspronkelijke driedeurs model behouden blijft. Maar de carrosserie is 1,8 cm de hoogte in gegaan en het zwaartepunt ligt 3 cm lager dan bij een Mini Cooper S.

    De Mini Electric kent vier keuzes in het rijmenu: standaard, sport, groen en groen plus. In laatstgenoemde stand wordt de maximale energie uit de batterijen gehaald, door de werking van de verwarming en airco te beperken. De zogenoemde recuperatie (energie winnen uit de remkracht) kan op twee niveaus worden ingesteld. ‘One-pedal driving’ is mogelijk: het rempedaal hoeft dan eigenlijk niet meer aangeraakt te worden, want de auto remt vanzelf af – desnoods tot stilstand - zodra je het gaspedaal loslaat.

    Beperkte actieradius
    Minder goed nieuws is dat de elektrische Mini met opgeladen batterijen slechtst 235 kilometer ver komt. Onder ideale rij-omstandigheden uiteraard, want in de praktijk is het ongetwijfeld vaak minder. Voor een merk dat pretendeert ‘premium’ te zijn, is dat een regelrechte tegenvaller. Desgevraagd legt Elena Eder, de Italiaanse projectleider van de Mini Electric, uit waarom hiervoor gekozen is: ,,Een groter batterijenpakket was ten koste gegaan van de zit- en bagageruimte en dat wilden we niet. Bovendien wordt dit model van Mini nog steeds vooral gebruikt in en om de stad, waar de afstanden beperkt zijn. Een groter batterijenpakket zou hem ook duurder maken. Juist doordat we hem nu voor een redelijke prijs kunnen aanbieden, verwachten we er veel van te verkopen.’’

    De elektrische Mini - uitsluitend verkrijgbaar als driedeurs – koop je vanaf €34.900. Het prijsverschil met de benzine-versies is relatief klein. Een Mini Cooper S met automaat kost €36.943. Die heeft een 2,0 liter viercilinder benzinemotor (192 pk/141 kW): goed voor een top van 235 km/u en de sprint 0-100 km/u in 6,7 sec. Alleen in topsnelheid zit er dus nog een flinke kloof.

    Bijkomend voordeel van het kleine, 32,6 kWh batterijenpakket is dat het relatief vlot kan worden opgeladen. Deze auto kan met maximaal 50 kW snelladen (gelijkstroom); een zogenoemde driefasen-kabel voor de snelste laadstations wordt standaard meegeleverd. De batterijen zijn bij een snellader in 35 minuten tot 80 procent opgeladen en het kost 1.40 uur om ze daar helemaal vol te krijgen. Bij een 11 kW (wisselstroom) laadpaal staat de auto 3,5 uur aan de stekker. En bij een 7,4 kW aansluiting kost het opladen 4.20 uur.

    Kleuraccenten
    In maart staat de Mini Electric bij de Nederlandse dealers, maar hij is wel al te bestellen. Privé en zakelijk leasen is mogelijk vanaf € 499 per maand. Je herkent de stekker-Mini aan de naamplaatjes met bijbehorend logo. Opvallende, gele kleuraccenten in ex- en interieur zijn een optie. De neus is even wennen, door een soort van plastic opzetstuk dat de traditionele grille vervangt. Er is voor gekozen om de koelopeningen van een traditionele grille achterwege te laten. Een elektromotor heeft weinig luchtkoeling nodig en is meer gebaat bij optimale geleiding van de rijwind, om de luchtweerstand te beperken.

    De vraag is natuurlijk wanneer andere Mini-modellen, zoals de Countryman en Clubman, óók volledig elektrisch worden. Niet, onthult projectleidster Elena Eder. ,,Op dit moment plannen we geen enkele andere modelvariant voor elektrische aandrijving. Het enige alternatief is onze in 2017 geïntroduceerde Mini Cooper SE Countryman All4: een plug-in hybride. Laten we eerst maar eens afwachten hoe groot wereldwijd de belangstelling zal zijn voor deze allereerste elektrische Mini. Daarna zien we wel weer verder.’’

    www.ad.nl/auto/elektrisch-rijdt-de-mi...
  4. forum rang 10 voda 29 januari 2020 20:22
    Audi Expanding EV Charging Infrastructure

    On its journey to becoming a provider of entirely CO2-neutral premium mobility, Audi is making excellent progress at its own sites. By the middle of 2022, the premium brand will equip one in ten parking spaces with a possibility to charge electric cars, most of which will be accessible to the public. This independent concept is the largest charging infrastructure project carried out by a German employer. The investment provides Audi with a head start in terms of setup and operation expertise for the hardware and software of such charging concepts while also allowing the company to pilot a new business area of mobility.

    Audi is setting up more than 4,500 charging points for battery-operated vehicles, thereby contributing to the energy transition in private transport. At the main plant in Ingolstadt alone, there will be 3,500 charging points available in the final development. There will be 1,000 charging points in Neckarsulm, just under 100 in Brussels and Gyor. Likewise, charging infrastructure will be built at the factory in San José Chiapa. The company already offers expansive charging capacities at the training centers at Munich Airport.

    The entire project has a total budget of up to EUR 100 million.

    Source : Strategic Research Institute
  5. forum rang 10 voda 30 januari 2020 16:12
    PSA en Total maken samen accu's voor e-auto's

    Gepubliceerd op 30 januari 2020 14:54 | Views: 775

    Total 15:46
    45,07 -1,12 (-2,41%)

    PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Automaker PSA en olie- en gasbedrijf Total gaan samen accu's voor elektrische auto's bouwen. PSA's Duitse dochter Opel sluit daartoe een samenwerking met Total-dochter Saft. De twee bouwen in eerste instantie een fabriek in Frankrijk, later volgt ook een fabriek in Duitsland.

    De Franse fabriek moet in eerste instantie jaarlijks accu's met een totale capaciteit van 8 gigawattuur gaan produceren, wat later wordt opgevoerd naar 24 gigawattuur. De Duitse fabriek, die in 2030 operationeel moet zijn, krijgt diezelfde capaciteit.

    Met het hele project is zo'n 5 miljard euro gemoeid. Daarvan denken PSA en Total 1,3 miljard euro aan subsidies te kunnen krijgen.
  6. forum rang 10 voda 31 januari 2020 14:42
    Total Installing 20,000 EV Charging Points for Metropolitan Region Amsterdam Electric

    Metropolitan Region Amsterdam Electric has awarded Europe’s largest concession contract for electric vehicles charging to Total. Under this agreement, Total will install and operate up to 20,000 new public charging points in the Netherlands, in the three provinces of North-Holland, Flevoland and Utrecht. This new contract intends to address the fast growing demand for public Electric Vehicle charging points in the Netherlands. This EV charging network covers a population of 3,2 million inhabitants and around 15% of the current Netherlands EV charging demand.

    Total Netherlands’ is already the main EV charging operator in the MRA-Electric region, with over 4 500 public charging points under operation and accessible to the public. The size of this new contract, the largest ever in Europe, is the logical resultant of the success of the existing EV charging solutions available in the MRA, combined with Total’s expertise in installation, operations and management of public EV charging networks.

    As part of this concession contract, the electricity supplied by Total Netherlands to the EV charging network will be 100 % sourced from renewable power and produced in the country. Total Netherlands has additionally pledged to gradually source part of it from the MRA region itself, enabling EV drivers to charge their electric vehicles with locally-generated and sustainable energy. Total Netherlands will also study new solar power production opportunities in the MRA region.

    In addition, Total will develop and implement smart charging technologies allowing both a stable grid management at times of high electricity consumption as well as efficient and sustainable charging when cost of energy is more affordable.

    Source : Strategic Research Institute
  7. forum rang 10 voda 31 januari 2020 14:47
    Iberdrola and AVIA to Install more than 500 Rapid Charging Stations

    Iberdrola is moving forward with its strategy to lead the energy transition and with its Sustainable Mobility Plan, pledging to install 25,000 charging points in the country by 2021 The agreement will also enable AVIA to stay at the forefront of the change of model to become a multi-energy operator

    Iberdrola and AVIA have multiplied their original joint commitment to sustainability tenfold after reaching an agreement to work together to install more than 500 rapid chargers for electric vehicles. This new initiative comes in the wake of an initial agreement whereby 48 rapid charging points were installed in 24 AVIA service stations in seven regions of Spain.

    Iberdrola and AVIA have selected more than 100 service stations covering almost all the Spanish autonomous regions for the installation of new recharging points for electric vehicles in Spain, (this figure includes 20 in Portugal where both companies operate), and at least 10 of them will be ranked as Premium.

    The collaboration between the companies also extends to action on two other areas: firstly, Iberdrola will promote self-consumption systems at AVIA service stations by installing photovoltaic solar panels, and secondly, both companies will develop customer loyalty initiatives whereby Iberdrola will publicise the advantages of the AVIA Club, which already has 300,000 members, while AVIA service station customers will enjoy special benefits from Iberdrola.

    Source : Strategic Research Institute
  8. forum rang 10 voda 31 januari 2020 16:56
    Lightyear wil goedkope versie van zonneauto door partners laten produceren

    Lightyear gaat een goedkoper model van zijn zonneauto maken. Het bedrijf gaat zich richten op de ontwikkeling van technologie, terwijl partnerschappen worden opgezet om de productie van auto's op te schalen.

    Het bedrijf wil een goedkoper model op de markt brengen door zelf de kerntechnologie te ontwikkelen terwijl de productie wordt uitbesteed via belangrijke partnerschappen. Door de kerntechnologie op te schalen, verwacht Lightyear klaar te zijn om rond 2023 een productie van meer dan 100.000 auto's per jaar te starten. De verwachte verkoopprijs van deze toekomstige modellen zullen rond de 50.000 euro liggen.

    946 voertuigen
    ‘We zijn ervan overtuigd dat dit de weg is om onze schaal te versnellen, onze volledige impact waar te maken en onze verantwoordelijkheid te nemen: schone mobiliteit voor iedereen, overal’, stelt Lex Hoefsloot, chief executive officer van Lightyear.

    Lightyear zal zijn kerntechnologieën integreren in Lightyear One waarvan de productie gepland is in 2021 met een exclusieve serie van 946 voertuigen. De auto zal dienen als een platform om de volwassenheid van de technologie van Lightyear op commerciële schaal te demonstreren.

    Opschaling in 2023
    In 2020 zal de focus van Lightyear gericht zijn op de ontwikkeling van zijn kerntechnologieën die van Lightyear One een ultra-efficiënte zonneauto maken en ervoor zorgen dat ze de juiste volwassenheid hebben bereikt om het concurrentievoordeel van Lightyear te waarborgen. ‘Zo'n sprong in efficiëntie is alleen mogelijk door terug te gaan naar een blanco vel papier en aan een aantal kerntechnologieën te werken’, stelt Arjo van der Ham, chief technology officer van Lightyear. ‘We creëren een revolutionair product en zullen ons concept in 2020 valideren.’

    Lightyear zit momenteel midden in een investeringsronde om zich voor te bereiden op de exclusieve serieproductie. Het Lightyear-platform en de exclusieve serie zullen dan dienen als basis om de investeringen aan te trekken die nodig zijn voor de opschaling in 2023.

    Door Marco de Jonge Baas

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  9. forum rang 10 voda 3 februari 2020 06:37
    Aston Martin stelt komst elektrische auto’s uit, om faillissement te voorkomen

    Aston Martin heeft bevestigd dat er voorlopig geen elektrische auto’s worden uitgebracht. Het uitstel heeft te maken met de financiële situatie van de automaker; het heeft een kapitaalinjectie geaccepteerd om een faillissement te voorkomen en gaat zich voorlopig op andere zaken richten.

    Autoredactie/Tweakers 02-02-20, 09:15 Laatste update: 11:05

    Dat meldt The Financial Times na een spoedvergadering van het bestuur bij Aston Martin. Daar werd besloten over de toekomst van het noodlijdende bedrijf; er werd uiteindelijk besloten om een investering van 500 miljoen pond te accepteren van een consortium geleid door Lawrence Stroll, een Canadese miljardair die ook eigenaar is van een Formule 1-team. Als onderdeel daarvan wordt het uitbrengen van elektrische auto’s gepauzeerd, en komt de nadruk op het verkopen van niet-elektrische auto’s te liggen.

    Lees ook
    Waarom Ferrari geen sportwagen voor vrouwen maakt

    China
    Aston Martin had nog een ander aanbod liggen, van Geely; dat bedrijf wilde zich juist wel gaan richten op het uitbrengen van elektrische auto’s. Dan had Aston Martin echter ook onderdelen moeten gaan uitwisselen met andere automakers, en auto’s moeten gaan maken in China.

    Vorig jaar kondigde Aston Martin zijn Rapide E aan, de eerste elektrische auto van het bedrijf. Het ontwerp van de nieuwe Rapide E is gebaseerd op de Aston Martin Rapide Sedan met een verbrandingsmotor. De sportwagen heeft twee elektrische motoren die de achteras aandrijven en samen 450 kW genereren, en dat zorgt voor een topsnelheid van 250 km/u. De auto is nog niet op de markt en komt dus, gezien het recente besluit, voorlopig nog niet uit.

    www.ad.nl/auto/aston-martin-stelt-kom...
  10. forum rang 8 Leefloon 3 februari 2020 13:00
    quote:

    voda schreef op 3 februari 2020 06:37:

    er werd uiteindelijk besloten om een investering van 500 miljoen pond te accepteren van een consortium geleid door Lawrence Stroll, een Canadese miljardair die ook eigenaar is van een Formule 1-team. Als onderdeel daarvan wordt het uitbrengen van elektrische auto’s gepauzeerd, en komt de nadruk op het verkopen van niet-elektrische auto’s te liggen
    Voor die categorie wagens lijkt waterstofverbranding een beter idee, en is elektra dan hooguit iets voor een concept car. of zo Desnoods gebruik je waterstof om rijdend elektriciteit op te wekken, wat allemaal meer met een wenselijk stoer sport(wagen)geluid dan met prestaties te maken heeft.
  11. forum rang 10 voda 5 februari 2020 06:45
    In 2035 mag er in Groot-Brittannië geen enkele benzine- of dieselauto en ook geen hybride meer worden verkocht

    Groot-Brittannië wil de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 verbieden. Dat is vijf jaar vroeger dan eerder was afgesproken. Het verbod geldt niet alleen voor auto’s met een diesel- of benzinemotor, maar ook voor hybrides, waarin een verbrandingsmotor gecombineerd is met een elektromotor.

    Autoredactie / HLN 04-02-20, 16:57

    De versnelde plannen werden door de Britse premier Boris Johnson aangekondigd omdat het Verenigd Koninkrijk ‘iets aan de CO2-uitstoot moet doen’. ,,We moeten de manier waarop we onze economie aandrijven, huizen bouwen, bewegen en ons voedsel verbouwen volledig herzien”, zegt hij.

    Lees ook
    Elektrisch rijdt de Mini nóg leuker

    Vanuit de Britse autosector klinkt teleurstelling over de nieuwe deadline. ,,Een datum zonder plan zorgt er alleen maar voor dat auto’s nu al minder waard worden”, zegt topman Mike Hawes van brancheorganisatie SMMT.

    Investeringen door de auto-industrie alleen zijn niet voldoende, volgens Hawes. ,,Er moet vooral iets gedaan worden aan de pijnlijk ontoereikende laadinfrastructuur voor elektrische wagens.”

    Vorig jaar werden in het Verenigd Koninkrijk 38.000 volledig elektrische voertuigen verkocht. Dat waren er meer dan een jaar eerder, maar op een totaal van 2,3 miljoen nieuwe auto’s blijft het een klein percentage.

    www.ad.nl/auto/in-2035-mag-er-in-groo...
  12. Osho 5 februari 2020 11:11
    www.forbes.com/sites/greggardner/2020...

    Toyota And Panasonic Launch Joint Venture To Make Electric Car Batteries

    JAPAN-AUTOMOBILE-INDUSTRY-TOYOTA-PANASONIC
    Toyota Motor Corporation operating officer Masayoshi Shirayanagi (L) and Panasonic Corporation ... [+] AFP VIA GETTY IMAGES
    Toyota Motor Corp. and Panasonic Corp. will collaborate on developing a new generation of batteries for electric vehicles. The joint venture, announced Monday, will begin in April, the two companies said.

    The venture, to be called Prime Planet Energy and Solutions, will work on prismatic batteries that they intend to sell to other automakers, according to a statement released Monday.

    Prismatic batteries are square-shaped in contrast with the cylindrical lithium-ion batteries found in many early electric vehicles.

    The new business will initially employ more than 5,000 people. Toyota will own 51%, while Panasonic owns 49%.

    “Batteries — as solutions for providing energy for automobiles and other forms of mobility, and as solutions for various kinds of environmental issues – are expected to fulfill a central role in society going forward,” the companies said in a press release.

    This is not the first joint venture between Toyota and Panasonic. The two companies have cooperated on battery research since 1996.

    Last May they disclosed plans to work together to integrate Toyota’s new mobility work into local transportation systems, such as a pilot program in Columbus, Ohio.

    Today In: Business
    Separately, last November, Toyota and Chinese EV manufacturer BYD formed a partnership to design EV batteries in China.

    The partnership is important for Panasonic, which has been the exclusive battery supplier to Tesla.
  13. forum rang 10 voda 6 februari 2020 06:22
    ‘Laadkoorts in plaats van range anxiety bij elektrische auto’

    De vrees voor een gebrekkig rijbereik van elektrische auto’s lijkt langzaam te verdwijnen. Nu liggen bestuurders echter wakker van de oplaadtijd, aldus restwaardespecialist Autovista.

    Autoredactie/fleet.be 06-02-20, 05:00

    Range anxiety, oftewel de angst om stil te vallen met een elektrische auto, was tot voor kort het grootste obstakel voor potentiële kopers van een elektrische auto. Maar nu de modellen langzamerhand een actieradius van meer dan 400 kilometer aankunnen, komt daarvoor ‘laadkoorts’ in de plaats bij veel eigenaren van elektrische auto’s.

    Het oplaadproces, de zoektocht naar een paal, het gebruiksgemak en, het allerbelangrijkste, de tijd die het kost; dat is wat potentiële kopers van elektrische auto’s bezighoudt volgens data-analist Autovista.

    Lees ook
    Waar vind je een laadpaal en hoe weet je of die op dit moment vrij is? Kijk op deze interactieve kaart
    Lees meer

    © Photo News

    Die angst is niet ongegrond. De duur van het laadproces is immers afhankelijk van de verschillende laadmodi en de capaciteit van de laadpaal. De opties voor thuisladen of wisselstroomladen variëren van kortstondig opladen bij een normaal stopcontact (1-fasig, 2.3 tot 3.7 kW) tot de sterkste thuislaadinstallaties (3-fasig, 7.2 tot 22 kW). Niet alle elektrische auto’s hebben echter de technologie aan boord om al deze opties te kunnen verwerken en niet alle opties zijn in alle landen beschikbaar.

    Remmende factor
    En waar het rijbereik duidelijk wordt gecommuniceerd door de fabrikanten, op hun officiële websites bijvoorbeeld, is informatie over oplaadtijden en maximaal laadvermogen kennelijk niet zo eenvoudig om te delen met potentiële kopers. En dat is een remmende factor voor de doorbraak van de elektrische auto, aldus Autovista.

    Informatie is voor de meeste elektrische auto’s moeilijk te vinden en bovendien nog niet gestandaardiseerd. Zo worden laadtijden bijvoorbeeld niet door alle constructeurs gegeven voor dezelfde batterijstatus (0-100 procent, 0-80 procent, 10-100 procent, 20-80 procent, enzovoort). Dit is verwarrend voor potentiële klanten, omdat de cijfers niet vergelijkbaar zijn.

    Autovista pleit dan ook voor een standaardisering van deze informatie, zodat klanten op een goede manier kunnen vergelijken. Op die manier kunnen ze een auto kiezen die qua oplaadmogelijkheden perfect bij hun rijprofiel past.

    www.ad.nl/auto/laadkoorts-in-plaats-v...
  14. forum rang 10 voda 7 februari 2020 19:19
    RMG awards EDF contract to provide EV infrastructure

    Owner of one of Europe’s largest fleets Royal Mail Group Ltd has signed a deal with EDF in the UK to deliver electric vehicle infrastructure. This will support Royal Mail Group’s commitment under the Optimise Prime Project – the world's largest commercial electric vehicle project. The three year framework will see EDF provide charging points, associated maintenance and ancillary items such as signs, bollards and wheel stops. The initial scope for this agreement will see chargers installed on Royal Mail Group sites in the South East of England, with potential for this to increase as required.

    Choosing EDF as their framework provider of choice forms part of Royal Mail Group’s commitment to sustainability and reducing their carbon footprint. The adoption of EVs across its business will play a key part in achieving its sustainability goals.

    Source : Strategic Research Institute
  15. forum rang 10 voda 10 februari 2020 21:19
    Zo verslaat de Porsche Taycan de 1000 pk sterke Bugatti Veyron

    Op het testcircuit van Top Gear in Engeland blijkt de Porsche Taycan Turbo S sneller dan de Bugatti Veyron. De vaste testcoureur van TopGear reed een ronde in 1: 17,6 en liet daarmee ook andere supersportwagens achter zich.

    Erik Kouwenhoven 10-02-20, 20:00 Laatste update: 20:46

    De elektrische Porsche zette deze prestatie neer op de testbaan van het bekende televisieprogramma in het Britse Surrey en slaagde erin enkele grote namen te verslaan met achter het stuur een coureur die bekendstaat als ‘The Stig’.

    Lees ook
    Top Gear-presentator Richard Hammond vaart met groot containerschip naar Rotterdam

    De Porsche versloeg niet alleen de 16 cilinders tellende Bugatti Veyron (1: 18.3), maar ook de Ferrari Enzo en de Koenigsegg CCX (1: 19.0 en 1: 17.6). Er zijn maar zeven auto's sneller dan de Taycan: de Bugatti Veyron Super Sport (1: 16.8), de Lamborghini Aventador (1: 16.5), de McLaren MP4-12C (1: 16.2), de Lamborghini Huracan (1: 15.8) en ?de Ariel Atom V8 500, BAC Mono en Pagani Huayra, met respectievelijk 1: 15.1, 1: 14.3 en 1: 13.8.

    De Veyron is 1001 pk sterk, de Taycan moet het doen met ‘slechts’ 750 pk en een koppel van 1050 Newtonmeter. De Taycan accelereert van 0-100 km/u in 2,6 seconden en bij 260 km/u grijpt de begrenzer in. Aan een snellader is de Taycan binnen 36 minuten voor 80 procent gevuld. Op dat gebied is de Bugatti dan weer sneller.

    Voor video, zie link:

    youtu.be/7qnYSQykMW4

    www.ad.nl/auto/zo-verslaat-de-porsche...
  16. forum rang 10 voda 14 februari 2020 06:36
    Elon Musk: Jouw benzine- of dieselauto is straks niets meer waard

    De uitspraak van de Zuid-Afrikaanse zakenman, ‘jouw benzine- of dieselauto is straks niets meer waard’, zal niemand verbazen. Dat hij als topman van Tesla vooral de elektrische zaak bepleit is natuurlijk niet onlogisch, maar toch zit er een zekere logica achter zijn redenering.

    Autoredactie/Fangio 13-02-20, 20:00 Laatste update: 22:04

    Kies EV of ga failliet

    Elon Musk
    Musks bewering volgt op een tweet van een zekere Sam Talks Tesla. Die stelde dat ‘het voorziene verbod op auto’s met verbrandingsmotor in het Verenigd Koninkrijk in 2035 een belangrijk keerpunt is’. Vele andere landen zullen volgen, aldus de twitteraar. ‘Tesla heeft 100 procent bewezen dat EV’s (electric vehicle, elektrisch voertuig, red.) wereldwijd levensvatbaar en superieur zijn. Wie koopt er nog een auto met verbrandingsmotor na 2025, wetende dat de restwaarde nihil zal zijn?’.

    Musks antwoord luidde: ,,Je laatste opmerking is superbelangrijk voor autokopers. Restwaardes van benzine-/dieselauto’s zullen de komende jaren kelderen. Kies EV of ga failliet’’, is zijn niet mis te verstane devies.

    Lees ook
    ‘Geen Europese toelating voor Tesla's Cybertruck’

    Logisch?
    Hoewel de redenering van Musk en Sam Talks Tesla lijkt te kloppen, vergeten de twitteraars wel één detail: auto’s met verbrandingsmotor die in 2034 worden verkocht aan de andere kant van het Kanaal, zullen daar (waarschijnlijk) nog lang mogen blijven rondrijden. Het zou dus net zo goed kunnen dat de laatste generatie auto’s met verbrandingsmotor juist een hogere restwaarde zal krijgen door het spel van vraag en aanbod. Tenzij het gebruik ervan onmogelijk gemaakt wordt door maatregelen zoals Zero Emissie Zone’s.

    Met tweet

    www.ad.nl/auto/elon-musk-jouw-benzine...
  17. forum rang 10 voda 14 februari 2020 06:38
    Test Renault Zoe: ondanks impuls valt bereik tegen

    AUTOTEST
    De komst van nieuwe betaalbare elektrische auto’s dwingt de gevestigde orde tot actie. Zo onderging de Renault Zoe een facelift én krachtimpuls.

    Niek Schenk 13-02-20, 20:30 Laatste update: 14-02-20, 00:50

    De Zoe kreeg onder meer een nieuwe neus, waarin achter het grote merklogo de stekkeraansluiting schuilgaat. Led-koplampen zijn voortaan standaard. Binnenin vallen het volledig digitale instrumentarium op en een fors, verticaal scherm voor het infotainment.

    Lees ook
    Test: vernieuwde Renault Captur is schot in de roos

    Helaas is de veiligheid niet geheel op orde. De Zoe mist standaard een radar die met een rem-ingreep een botsing kan voorkomen: tegenwoordig in deze klasse heel gebruikelijk. Bovendien mist hij daardoor adaptive cruise control.

    Je zit heerlijk in de Zoe: net wat hoger dan bij de meeste concurrenten. De stoelen voelen comfortabel aan. Achterin zit je nóg hoger en worden de bovenbenen prima ondersteund, maar de zitruimte houdt er niet over. De grepen van de achterste zijportieren zijn in de raamstijlen geïntegreerd, wat kan leiden tot pijnlijk klemmende vingers of gebroken nagels. De bagageruimte is met 338 liter verrassend groot, maar onhandig is de ongelijke laadvloer die ontstaat als je de bank omklapt.

    De Zoe kan nu ook snelladen (50 kW, gelijkstroom): binnen een half uur krijg je 150 km extra rijbereik. Het batterijenpakket is nu 52 kWh groot; daarmee komt hij 395 km ver op één acculading. In theorie dan, want tijdens deze test kwam hij vaak niet veel verder dan 250 km.

    Een andere tegenvaller is het geluid van de elektrische aandrijving: andere elektrische auto’s zijn stiller. De nieuwe elektromotor wordt geleverd met 80 kilowatt (110 pk) of 100 kilowatt (136 pk). De geteste Zoe heeft de sterkste motor, maar die maakt hem nog niet tot sportauto. Wel komt de extra kracht bij inhalen goed van pas. Hij laat zich in bochten niet gauw van de wijs brengen, dankzij het zware batterijenpakket in de bodem. Zijn veercomfort is goed.

    © Bart Hoogveld
    Plus
    + Led-koplampen standaard.
    + Comfortabele zit.
    + Flinke bagageruimte.
    + Lage bijtelling.
    + Geen wegenbelasting.

    Min
    - Actieradius valt tegen.
    - Geen automatisch noodremsysteem standaard.
    - Zitruimte achterin is beperkt.

    Eindcijfer
    6,8

    Conclusie
    De Zoe laadt sneller dan voorheen, maar het rijbereik is veel minder dan beloofd. Hij biedt veel bagageruimte, maar de zitruimte achterin houdt niet over. En een automatisch noodremsysteem zou niet mogen ontbreken in de standaarduitrusting.

    Extra testnotities
    De Zoe was in 2012 een van de eerste compacte elektrische auto’s. Maar dit jaar krijgt hij concurrentie van de Peugeot 208, Opel Corsa, VW ID.3 en de Mini.

    Renault is van begin af aan wat eigenwijs geweest met de Zoe. Je kocht de auto zonder batterijen, die moest je er voor een maandbedrag bij ‘huren’. Dit was natuurlijk een truc om de aanschafprijs ogenschijnlijk aantrekkelijker te maken. Maar nu kun je hem ook rijklaar, dus inclusief batterijenpakket, kopen. Waardoor het eenvoudiger wordt deze Renault met zijn concurrenten te vergelijken.

    Als geen andere elektrische auto maakt deze Renault duidelijk hoe de accutechnologie zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. De laadsnelheid en actieradius zijn er spectaculair op vooruitgegaan. En toch is het de vraag of de Zoe hiermee voldoende opgewassen is tegen de nieuwste concurrenten. De Peugeot en Opel kunnen immers met 100 kW snelladen. Met deze dubbele snelheid zetten zij de Zoe alweer op achterstand.

    Bij ‘standaard’ laadpalen – zoals bij winkelcentra of bedrijven – biedt de Zoe juist weer een voorziening die veel andere elektrische auto’s missen. Dankzij de speciale lader ín de auto kan hij daar met 22 kW (wisselstroom) laden, waar de meeste modellen op 11 kilowatt blijven steken. Met 22 kilowatt stijgt de actieradius zo met 125 kilometer in één uur in plaats van twee.

    De materialen in het interieur van deze Renault stralen nu meer kwaliteit uit en dat voel je ook bij het aanraken.

    De laadkabel vindt een plek onder de vloer van de bagageruimte: heel handig.

    De automaathendel is fraai vormgegeven, maar in de bediening wel even wennen. De P-stand ontbreekt.

    Prettig: een bijna vlakke vloer bij de achterbank, dus veel voetenruimte daar.

    De Zoe is met de lichtste elektromotor te koop vanaf €33.590. De geteste auto heeft de sterkere R135-motor en daarmee is hij te koop vanaf €35.190. In dit geval heeft hij het rijkste Edition One-uitrustingsniveau, waarmee de prijs op €37.790 komt. En dan heeft de geteste auto ook nog twee opties: leren bekleding (€695) en het automatische inparkeersysteem Easy Park Assist (€295). De totaalprijs word

    www.ad.nl/auto/test-renault-zoe-ondan...
  18. forum rang 10 voda 16 februari 2020 13:49
    Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’

    Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen want één elektrische auto slurpt evenveel stroomt als tien huishoudens. Opladen wordt een probleem nu er steeds meer elektrische auto’s komen en ook de verkoop van hybride auto’s weer sterk in de lift zit.

    Ton Voermans 13-02-20, 19:00 Laatste update: 19:22

    Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto. Elaad.nl – een samenwerkingsverband van de netbeheerders – presenteerde deze maand de ‘sociale module’ voor laadpalen. Dat klinkt vriendelijk, maar het houdt gewoon in dat er vanuit de wijktransformator een seintje naar de laadpaal gaat om vermogen terug te schroeven als het net overbelast dreigt te worden.

    Lees ook
    Tesla-pesten: onterecht parkeren bij een laadpaal is nu een ding
    ‘Laadkoorts in plaats van reikwijdte-angst bij bezitters elektrische auto's’
    Lees meer
    Het bestaande stroomnet zal steeds zwaarder worden belast

    Elaad.nl
    ,,Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin’’, aldus Elaad.nl. ,,Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd huishoudens extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring.’’

    Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen. Als de door de overheid gewenste 1,7 miljoen laadpalen in 2030 gerealiseerd moeten zijn dan moeten er per dag vierhonder laadpalen bijkomen. Die zullen vrijwel zeker gebruik moeten maken van ‘smart laden’, ofwel niet altijd voldoende stroom voor het laden van de auto beschikbaar stellen.

    Je krijgt onzeker­heid of je accu wel vol is als je wegrijdt

    Steven van Eijck, RAI
    ,,Op de korte termijn is er geen andere oplossing’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee. Met prijsdifferentiatie kan ook voorkomen worden dat iedereen tussen 17.00 en 21.00 uur – dan is de vraag naar elektriciteit in de huizen het grootst – wil laden. ,,Maak het opladen dan bijvoorbeeld twee keer zo duur.’’

    Automakers proberen juist auto’s te maken die zo snel mogelijk laden, maar als de laadpaal niet meewerkt heeft dat weinig zin. De RAI Vereniging, waarin autofabrikanten en -importeurs zijn verenigd, vreest dat de laadperikelen de verkoop van elektrisch geen goed doen. Steven van Eijck van de RAI: ,,Je krijgt onzekerheid of je accu wel vol is als je na drie uur laden weer vertrekt. Het enthousiasme om elektrisch te gaan rijden wordt er niet beter op. We zijn bang dat dit de sceptici voedt en dat die toch voor een brandstofauto kiezen. Als je een Tesla model X aan een laadpaal met verlaagde vermogen hangt dan duurt het wel een dag voor ie vol is.’’

    Een terechte vrees, vindt Van Wee. ,,De kwaliteit van de oplaadinfrastructuur is voor veel mensen een belangrijke factor bij de aanschaf van een elektrische auto.’’

    Van het gas
    De druk op het elektriciteitsnet wordt komende jaren alleen maar groter. Huizen moeten van het gas af en de verkoop van elektrische auto’s gaat crescendo. Dit jaar worden er volgens de autobranche 50.000 volledig elektrische auto’s gekocht en ook nog eens minimaal 12.500 plug-in hybrides. Die laatste categorie is zeer sterk in opkomst. Autofabrikanten proberen zoveel mogelijk plug-in hybrides te verkopen om de CO2-doelstellingen te halen en die auto’s moeten óók allemaal aan de laadpaal.

    Plug-in is terug
    De plug-in hybride, een auto met een benzine- én elektromotor – leek morsdood nadat de fiscale voordelen werden geschrapt, maar ze zijn helemaal terug. In 2019 kwamen er 24 nieuwe hybridemodellen op de markt en dit jaar zelfs 32. BMW, dat al acht hybride modellen heeft wil er over drie jaar nog eens dertien introduceren. Het zijn vooral de grote suv’s en andere grote auto’s die de hybride-techniek krijgen. De benzineslurpers dus met een hoge uitstoot. De Volvo XC 90 heeft in de benzinevariant een uitstoot van 165 gram CO2 per kilometer, maar de hybride slechts 52 gram. Ruim onder de nieuwe eis dat in 2022 de gemiddelde uitstoot van de verkochte nieuwe auto's niet meer dan 95 gram mag bedragen. Hybrides hebben een elektrische actieradius van 30 tot 80 kilometer, voldoende voor de meeste ritten.

    De verkoop van hybrides zit ook in de lift omdat de aanschafbelasting bpm afhankelijk is van de CO2 uitstoot waardoor de halfgroene auto tegenwoordig zelfs goedkoper kan zijn dan de brandstofversie. Een Mitsubishi Outlander hybride kost bijvoorbeeld 5000 euro minder dan het brandstofmodel.

    www.ad.nl/auto/vermogen-elektrische-l...
  19. forum rang 10 voda 18 februari 2020 06:42
    Dacia komt volgend jaar met elektrische budgetauto

    Het Roemeense Dacia, dat veel succes oogst met zijn budgetvriendelijke auto’s op Renault-basis, heeft onlangs aangekondigd dat het volgend jaar een versie van de Chinese Renault K-ZE op de markt brengt, met een prijskaartje van ongeveer 15.000 euro.

    Autoredactie/HLN 18-02-20, 05:00 Laatste update: 06:33

    Tijdens de bekendmaking van zijn financiële resultaten heeft de Renault-groep voor het eerst bevestigd wat al een tijdje in de lucht hing: de komst van een ‘betaalbare’ elektrische stadsauto. Die moet een goedkoper alternatief bieden voor de Volkswagen-drieling Seat Mii Electric, Skoda Citigo E iV en Volkswagen e-Up!, ultracompacte stadswagentjes met een rijbereik van 260 kilometer en een prijskaartje vanaf 21.500 euro.

    Lees ook
    Deze Fiat is slachtoffer van het coronavirus

    © Renault
    Binnen de Renault-groep zullen klanten kunnen kiezen uit een elektrische Renault Twingo Z.E., die technisch identiek zal zijn aan de smart EQ fortwo, of een gloednieuw Dacia-model dat gebaseerd is op de Renault K-ZE (foto boven), een Chinese EV met een accupakket van 26,8 kWh en een actieradius van 250 kilometer. Later volgt ook nog een bijkomend elektrisch model op het nieuwe CMF-platform, waarop onder meer de Renault Clio en Captur gebouwd worden.

    www.ad.nl/auto/dacia-komt-volgend-jaa...
  20. Osho 22 februari 2020 00:30
    BYD COMPAY

    www.thefourth-revolution.com/news/l-a...

    L.A. Mayor announces largest order of electric buses in US history

    February 20, 2020 Hugo Guzman 0

    The first of 155 electric buses purchased by Los Angeles will be delivered in March, city officials said Thursday as they announced the largest order of such vehicles ever placed by an American city. 

    “The clean transportation revolution is not a distant dream, it’s happening on Los Angeles’ streets right now,” L.A. Mayor Eric Garcetti said at a news conference. “Seeing these zero-emission buses rolling down our roads in the years ahead will bring us one step closer to realizing our vision of cleaner air, lower emissions, healthier communities and a more sustainable future for all Angelenos.”

    “Cleaner air, less noise, more jobs, what is not to love,” Garcetti said.

    Most of the buses will come from Los Angeles-based manufacturer BYD, while Bay Area bus company Proterra will provide 25.

    Garcetti made the announcement at the Los Angeles Department of Transportation’s new bus maintenance yard. The three-acre facility sports solar panel canopies and EV charging infrastructure, and can hold up to 70 buses at a time. 

    “If we do not get off fossil fuels, we are killing our kids and their planet,” L.A. Councilman Mike Bonin said.  “Fortunately, Los Angeles has the ability to make a big impact in combating the climate crisis. Moving to a fleet of electric buses is an important step.”

    Bonin said he, the mayor and the Los Angeles County Electric Bus and Truck Coalition worked to make the purchase happen.

    Initially, Garcetti’s plan was for the city’s bus fleet become zero-emission by 2030, however, he accelerated the plan by two years in time for the 2028 Summer Olympic and Paralympic games, which will be held in Los Angeles.

    By this summer, the first 25 buses will be in service and the remaining 130 will arrive in 2021, LADOT officials said. Additionally, Angelenos can expect to see as many as 10,000 new electric vehicle chargers installed across the Southland by 2022.

3.212 Posts
Pagina: «« 1 ... 84 85 86 87 88 ... 161 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0655 +0,11%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,13%
Gold spot 2.392,50 0,00%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links