Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
De hype cycle van self-driving cars
Volgen
Enkele beperkingen van autopilot van Tesla worden in deze video behandeld... www.youtube.com/watch?time_continue=5...
Wanneer zal autonomous driving gemeengoed gaan worden ? 2030 of later ? En wanneer zal er daadwerkelijk iets aan verdiend gaan worden ? En is het verstandig daar substantieel in te investeren ? En bestaat TT dan nog als zelfstandige organisatie ? Vooruit kijken, best wel moeilijk, vaak worden twee jaren uitzicht al geloochenstraft.
NewKidInTown schreef op 2 februari 2020 13:34 :
Wanneer zal autonomous driving gemeengoed gaan worden ? 2030 of later ?
Vooruit kijken, best wel moeilijk, vaak worden twee jaren uitzicht al geloochenstraft.
Je hebt een soort veredelde cruise control, en je hebt met losse handjes naar klanten rijden terwijl je geniet van de benzinepompliteratuur van de bovenste plank.. Het tweede, losse handjes of zelfs simpelere vormen van smart mobility, maakt (nog) geen deel uit van wegenplannen, die een looptijd van tientallen jaren kunnen hebben. We zitten dus nog jarenlang met het scenario dat het halve dorpscentrum wordt gesloopt, voor een weg die over X + Y jaar volkomen overbodig is. Aan een Nederlandse provincie, als wegbeheerder, is over het simpelere smart mobility weleens gevraagd of ze in bestaande plannen met een looptijd tot zo'n 20 jaar al rekening hielden met hun eigen toen actuele thema, smart mobility. Het antwoord kwam neer op 'nee'. Dan krijg je dus de situatie dat misschien de helft van de zaal aangaf te verwachten om al in 2030 met losse handjes te kunnen rijden, terwijl later X + Y daar niet eerder dan tussen 2035 en 2040 uitkwam. De reactie van de op smart mobility gerichte en met enkele toekomstige verkeerskundigen gevulde zaal was dat ook daar dan nog ene hoop werk was te doen. De oplossingsrichtingen lijken mij goed, eerst (meerdere) oplossingen vinden en dan pas de wegen (en auto's, en ...) aanpassen, maar dat gegarandeerd langer dan 2 jaar duren. Ik verwacht niet dat Nederland of de EU binnen 2, 3 jaar het budget heeft om die weg door het vernielde dorpscentrum te verwijderen, om de oude rondweg te herstellen, en om die oude weg gereed te maken.voor losse handjes. Veredelde cruise control, met een bestuurder, is een ander verhaal.
Thnx, voor je inhoudelijke reactie op mijn eerste vraag. Blijven de vragen 2 t/m 4 nog over. Dat zijn voor mij beslist nog geen zekerheidjes. Behalve de laatste, die beantwoord ikzelf ontkennend.
Op 2 en 3 is al ingegaan, en daar hangt het ervan af wat je eronder verstaat. Ik kan wel vinden dat er teveel spelers zijn om er gericht in te investeren. Teveel partijen doen ongeveer hetzelfde, waaronder partijen met diepe zakken.
TomTom komt, als klant, voor in een (Franstalige) IPO-presentatie van MUNIC: www.munic-bourse.com/images/pdf/Prese... MUNIC: live.euronext.com/nl/product/equities...
Als ik zoek naar "autonomous driving companies" kom ik nergens TT tegen, je moet TT specifiek opnemen in je zoekcriteria. Ze worden volgens mij alleen als toeleverancier gebruikt, met alle gevolgen van dien.
FWIW: het logo (PDF, pagina's 8, 21 en 22), een afbeelding, is geen zoekbare tekst.
Carlo van de Weijer, directeur van het Eindhoven AI Systems Institute (voorheen stond deze functieverzamelaar ook op de loonlijst van TomTom), schreef eergisteren weer eens een stukkie over de 'always connected' auto in het FD: "Een paar weken geleden bewoog een stoet 5G-tegenstanders door Amsterdam, met oprechte zorgen over de vermoede negatieve effecten van de straling .... Die risico’s moeten we zeker goed blijven monitoren, maar de wetenschappelijke consensus lijkt te zijn dat de straling van 5G ver onder de geldende strenge normen zal blijven. Naast al die reuring over de mogelijke schadelijke gevolgen van 5G is er opvallend weinig aandacht voor de enorme potentiële maatschappelijke voordelen van deze snellere communicatietechniek. [....] Zo zal 5G ook veel goed doen voor de mobiliteit. Als auto’s informatie over bijvoorbeeld gladheid, verkeersdrukte en gevaarlijke plekken gaan delen met andere auto’s en met de infrastructuur, leidt dat tot veel veiliger verkeer. Zo’n groot veld van verbonden auto’s leert van elkaar, waardoor elke auto rondrijdt met miljarden ervaringskilometers. Ook kunnen verbonden auto’s elkaar waarschuwen als er plotseling geremd wordt, waardoor gevaarlijke schokgolven op de snelweg worden voorkomen. Het mooie is dat zo’n toepassing al effect heeft als slechts een deel van de auto’s verbonden zijn. 5G kan jaarlijks duizenden verkeersslachtoffers voorkomen. Ik hoop daarom op een goed objectief debat. Natuurlijk moeten we de straling in de gaten houden, net zoals we moeten waken voor wat er allemaal met de verstuurde privacygevoelige data gebeurt. En mochten we 5G alsnog tegenhouden uit angst voor de straling, dan moeten we maar helemaal ophouden met mobiele communicatie, want de 4-, 3-, 2-, en 1G stralen zijn niet zo veel anders." Met het 'waken' voor de privacygevoeligheid maakt Carlo zich er wel erg makkelijk vanaf. Vandaag staat er in datzelfde FD een behoorlijk waarschuwend verhaal:fd.nl/ondernemen/1334004/europa-treed... "Autobezitters moeten uitdrukkelijk akkoord geven voor het gebruik van vrijwel alle data uit hun auto. Anders mag een fabrikant, verzekeraar of navigatiebedrijf de data niet opslaan en gebruiken. Dat stelt de Europese toezichthouder op persoonsgegevens, de European Data Protection Board (EDPB), in een zojuist gepubliceerde concept-regeling. Ook moeten automobilisten op elk moment het verzamelen van data kunnen uitschakelen, en de verzamelde data wissen, zonder consequenties voor het gebruik van hun auto. Voor huurauto's adviseert de EDPB een duidelijk zichtbare 'delete knop' in het dashboard."
Wat als er een of meerdere auto's gehacked gaat worden ? Zijn dan alle "verbonden" auto's gehacked of is dat voldoende beveiligd en kunnen we dat uitsluiten ?
In dat virtuele geval, het ontgaat mij waarom 5G hiervoor nodig is, kunnen er met gegevens vanuit een gehackte bron (of lollige stoorzender) theoretisch andere systemen worden gehackt. Of, waarschijnlijker, delen alle voertuigen eenzelfde onveilige update of zo, die net zolang gaten in het wegdek verzint en deelt totdat overal het verkeer stilstaat.
fd.nl/ondernemen/1334004/europa-treed... "Autobezitters moeten uitdrukkelijk akkoord geven voor het gebruik van vrijwel alle data uit hun auto. Anders mag een fabrikant, verzekeraar of navigatiebedrijf de data niet opslaan en gebruiken. Dat stelt de Europese toezichthouder op persoonsgegevens, de European Data Protection Board (EDPB), in een zojuist gepubliceerde concept-regeling. Ook moeten automobilisten op elk moment het verzamelen van data kunnen uitschakelen, en de verzamelde data wissen, zonder consequenties voor het gebruik van hun auto. Voor huurauto's adviseert de EDPB een duidelijk zichtbare 'delete knop' in het dashboard." [/quote] Beste BDB, in hetzelfde stuk lees ik: "De privacywet maakt één uitzondering voor de fabrikant. Geanonimiseerde data, die niet is te herleiden tot een individu, mag vrij gebruikt en verhandeld worden" Is Tomtom Data niet geanonimiseerd? belangrijker nog niemand weet hoeveel data TT afgelopen jaren heeft verzameld. Dat geven ze niet prijs.
Mojo schreef op 10 februari 2020 15:59 :
fd.nl/ondernemen/1334004/europa-treed... "Autobezitters moeten uitdrukkelijk akkoord geven voor het gebruik van vrijwel alle data uit hun auto. Anders mag een fabrikant, verzekeraar of navigatiebedrijf de data niet opslaan en gebruiken. Dat stelt de Europese toezichthouder op persoonsgegevens, de European Data Protection Board (EDPB), in een zojuist gepubliceerde concept-regeling. Ook moeten automobilisten op elk moment het verzamelen van data kunnen uitschakelen, en de verzamelde data wissen, zonder consequenties voor het gebruik van hun auto. Voor huurauto's adviseert de EDPB een duidelijk zichtbare 'delete knop' in het dashboard." Beste BDB, in hetzelfde stuk lees ik:
"
De privacywet maakt één uitzondering voor de fabrikant. Geanonimiseerde data, die niet is te herleiden tot een individu, mag vrij gebruikt en verhandeld worden" Is Tomtom Data niet geanonimiseerd? belangrijker nog niemand weet hoeveel data TT afgelopen jaren heeft verzameld. Dat geven ze niet prijs.
Zolang je navigeert weet TT waar je bent, anders kunnen ze je natuurlijk nooit een route adviseren. Daarna wordt de koppeling gestopt en wordt de data (voor zover bewaard) geanonimiseerd, zie hier voor de details:www.tomtom.com/nl_nl/privacy/ Als je navigeert m.b.v. een (app op een) smartphone kunnen er haken en oogjes zijn, even doorscrollen naar 'Navigatie' en dan met name 'Andere manieren ...' Hoe dan ook, welke auto, naam of persoon er achter een actieve device zit zal TT natuurlijk worst zijn. Ook weten ze niet of je gisteren dezelfde trip maakte. (Dit kan voor Telematics-klanten en api-developers anders liggen.) Over de hoeveelheid data die ze inzamelen is wel het een en ander bekend. In het jaarverslag 2018 (pg 13) heeft men het over 20 miljard 'location measurements' (ander woord: GPS-posities) per dag. Inmiddels zullen het er wat meer zijn, ik gok 23 mrd per dag. Dat zijn er 8,3 biljoen (Engels: 'trillion' = 1000 miljard) per jaar. In totaal claimt men nu 48 biljoen 'data points' verzameld te hebben:www.tomtom.com/explore/location-mappi... Omdat men er al in 2008 of zo mee begon, lijkt 48 biljoen wat weinig, maar bedacht moet worden dat er in de beginjaren veel minder data binnen kwamen. In een congresbijdrage uit 2014 heeft men het over 611 mrd data per kwartaal . Hoe zit dat per individuele gebruiker? Bekend is dat de GPS-chip in alle TomTom navigatieproducten (dus ook apps) ongeveer 1x per 2,7 sec je positie bepaalt. In dat 2014-onderzoek was de gemiddelde snelheid van een gebruiker ca 51 km/h (stadsverkeer en files drukken het gemiddelde). Een TT-device levert gemiddeld dus 3600/2,7/51 = 26 posities per km. Klopt dat met de bovengenoemde over-all totalen? Hier:www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/ lees ik dat actieve TT-gebruikers in 2019 bij elkaar 356 miljard km aflegden, dus zeg 0,97 mrd km per dag. Met 26 posities per km is dat 25 mrd posities per dag. Gezien het feit dat de door mij gebruikte gegevens uit 2014 wat verouderd kunnen zijn klopt deze 25 mrd heel aardig met de bovengenoemde 23 mrd! Toch klopt het niet altijd bij Tomtom. Soms worden sterk afwijkende (veel hogere) getallen genoemd. Bijvoorbeeld hier:www.tomtom.com/blog/maps/continuous-m... "61 billion (miljard) GPS data points collected each day..." Dit is 3x zoveel als genoemd in het jaarverslag! Hoe kan dat? De reden is volgens mij (ik heb er al vaker over geschreven) dat het hier over mapping gaat, niet over traffic. Bij mapping neemt men alle 'losse' via Apple verkregen posities van iPhones ook mee. Deze hebben niet de voor traffic vereiste kwaliteit. Zo volgen ze niet het bovengenoemde 2,7sec ritme en komen ze niet in traces binnen. Echte TT-devices (of apps) versturen de GPS-posities om de ca 2 min in een 'trace' van ongeveer 40-45 data points tegelijk. Zo kan men snelheden, afremmen, voorsorteren en afslaan bepalen. De Apple-data zijn groot in aantal, maar per 'device' nogal fragmentarisch.
Mooie bijdrage BdB. Ik zie je weinig meer hier jammer genoeg, ik waardeer je bijdrages altijd zeer. Doe je in andere aandelen?
@mjmj: Ik vertoon me hier af en toe nog wel hoor, ook in de rekendraad. Door drukte met van alles wel wat minder dan voorheen. Beleg nog ongeveer evenveel in TT. Door (grotere) koersstijging van andere aandelen is het gewicht van TT in mijn porto wel iets gedaald.
FLINKE INVESTERING VAN 2 MILJARD EURO VOOR WAYMO Google’s zusterbedrijf Waymo heeft bij een eerste investeringsronde een flink bedrag binnengeharkt. Waymo kan hiermee investeren in personeel en de verdere ontwikkeling van de technologie. De investeringsronde is geleid door verschillende partijen uit onder andere Noord-Amerika en Canada. Deze partijen weten ervoor te zorgen dat bedrijven als Magna International en Alphabet hun geld in Waymo steken. Bij elkaar is de investeringsronde goed voor 2,25 miljard dollar. Dat is omgerekend 2,02 miljard euro. Waymo zegt het geld te steken in de ontwikkeling van de techniek en in meer personeel. “We willen er alles aan doen om de bestuurders van Waymo beter te kunnen ondersteunen”, zegt John Krafcik, CEO van Waymo. Volgens Silver Lake’s Co-CEO, één van de initiatiefnemers voor de investeringsronde, is Waymo de bewezen leider in autonome techniek. Of dat echt zo is, laten we in het midden. De cijfers liegen er echter niet om, want met 32 miljoen kilometer ervaring in 25 verschillende steden heeft Waymo flink wat testkilometers achter de rug. Tel daar de 10 miljard virtuele testkilometers bij op en dan kom je onder aan de streep toch op een serieus stuk ervaring uit. Waymo’s doel is dan ook om als eerste grote producent met een massaproduct te komen dat op autonoom niveau 4 aan de slag kan. In Arizona is Waymo al begonnen met zijn project om mensen autonoom van A naar B te brengen.www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/fl...
www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200317_048... Google maps toont nu ook maximum snelheid
opt2016 schreef op 15 juni 2016 19:03 :
Ik zou er maar van uit gaan dat de heleboel nog in de kinderschoenen zit, en investeringen die nu gedaan worden spielerei zijn.
Hallo daar ben ik weer. Sta nog steeds achter mijn post ( na 4 jaar ) lol.
Ik ga er ook vanuit dat 65plussers het meest interesse hebben in zo'n vehikel; daar ga je al, die snappen helemaal niks van zo'n vehikel. Jongelui gaan toch het liefst zelf rijden zoals bv. een Max Verstappen lol.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)