Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Euronav BRU:EURN.BL, BE0003816338

  • 15,570 16 apr 2024 11:34
  • +0,240 (+1,57%) Dagrange 15,250 - 15,570
  • 16.919 Gem. (3M) 229,8K

Forum geopend voor Euronav

19.288 Posts
Pagina: «« 1 ... 412 413 414 415 416 ... 965 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Tordan 20 januari 2020 19:48
    deel 2:

    Efficiënter dan vrachtwagens

    U kunt toch ook kiezen voor een milieuvriendelijke scrubber, waarbij de zwavel niet in zee geloosd wordt?
    ‘Zo’n zogenoemde droge scrubber maakt weinig kans om door te breken. De kosten zijn te hoog. Zwavel in zee ­lozen kost niets, maar met een droge scrubber moet je de zwavel opslaan, om hem daarna te lossen in een haven. Daarvoor moet je wel betalen. De vraag is of de internationale scheepvaartwereld ­bereid is om te praten over de wenselijkheid van scrubbers.’

    ‘Voor ons is de aftelling naar 2030 al begonnen.’ Katrijn Van Giel

    De scheepvaart wordt steeds vaker met de vinger gewezen omdat ze te weinig doet om haar CO2-uitstoot terug te dringen.
    ‘De internationale scheepvaartorganisatie heeft CO2-reductiedoelstellingen vastgelegd voor 2050, maar dat moet ­allemaal nog geconcretiseerd worden. Hoe de uitstoot gemeten zal worden en welke tussenstappen nodig zijn, is nog niet duidelijk.’

    ‘Vergeet niet dat de scheepvaart de meest efficiënte manier is en blijft om goederen te vervoeren. Dezelfde goederen per vrachtwagen vervoeren, veroorzaakt veel meer emissie. We zijn ook geëvolueerd, de laatste tien jaar. Vergeleken met 2008, ligt de CO2-uitstoot van de wereldhandelsvloot nu 20 procent lager. Wat niet wegneemt dat er nog meer gedaan moet worden.’

    Hoever staat Euronav zelf al?
    ‘Voor ons is de aftelling naar 2030 al begonnen. We vernieuwen jaarlijks 5 tot 6 procent van onze vloot. Een schip gaat zowat twintig jaar mee, dus moet je nu al investeren in schepen waarvan de CO2-uitstoot gevoelig lager ligt.’

    ‘We zijn ook voorlopers op dat vlak. We hebben mee de schouders gezet onder de Poseidon Principles, een interna­tionaal initiatief om bij leningen voor scheepsfinanciering de voorrang te geven aan reders die hun schepen klimaatvriendelijker maken. Daarvoor moeten de banken wel goed geïnformeerd zijn over het brandstofverbruik en de uitstoot. Ze kunnen daarvoor bij ons aankloppen. We ­weten perfect hoeveel brandstof we verbruiken en hoeveel onze schepen uitstoten. We zitten ook in de het Get to Zero-coalitie, een samenwerkingsverband dat tegen 2030 klimaatneutrale schepen in de vaart wil hebben.’

    Zullen daar ook schepen van Euronav bij zijn?
    ‘Wellicht niet. Containerschepen zullen sneller zonder uitstoot kunnen varen. Ze varen veel sneller dan olietankers. Aangezien het brandstofverbruik exponentieel toeneemt met de snelheid, heeft het CO2-neutraal maken van containerschepen een veel grotere impact dan een zero-uitstoot van olietankers.’

    ‘Er komt ook heel wat te kijken bij de introductie van dergelijke schepen. Je moet niet alleen aandacht hebben voor het schip zelf, je moet ook zorgen dat er aan wal voldoende infrastructuur is om bij te tanken.’

    Tanker op waterstof?

    De Belgisch rederij CMB gelooft dat waterstof de scheepsbrandstof van de toekomst is.
    ‘Zij zijn een fantastisch voorbeeld voor ons. Zij zetten in op de ontwikkeling van waterstof als energiebron voor hun schepen. CMB is nu bezig met de ontwikkeling van een sleepboot op waterstof. We hopen dat ze de komende jaren op nog grotere schaal waterstofschepen zullen ontwerpen. Maar ik ben er toch van overtuigd dat er in de toekomst verschillende energiebronnen gebruikt zullen worden. Er worden vandaag heel wat pistes verkend, van vloeibaar aardgas tot waterstof en van brandstofcellen tot biobrandstoffen.’

    ‘Dat is niet zo vanzelfsprekend. Een van de manieren om de CO2-uitstoot te verminderen, is om olietankers te laten varen op LNG in plaats van op zware stookolie of diesel. Maar een olietanker op LNG kost 15 miljoen dollar of bijna 17?procent meer dan een klassieke olietanker. En stel dat je zo’n olietanker op LNG bestelt, dan is het nog afwachten of er wereldwijd voldoende laadinfrastructuur zal zijn.’

    Maakt u zich geen zorgen over de toekomst van het olievervoer zelf? Moet ­Euronav niet aan alternatieven denken?
    ‘Euronav staat of valt niet met het olievervoer. Onze stiel is maritiem vervoer. We kunnen onze tankers perfect water laten vervoeren in plaats van ruwe olie. Na elke reis reinigen we de opslagtanks volledig. Jaren geleden is de combinatie van olie- en watervervoer al eens voorgedaan. De olie ging richting Canada, daarna werd met dezelfde tanker water getransporteerd naar Noord-Afrika.’

    U bent de switch al aan het bestuderen?
    ‘Het is te vroeg voor een concrete ­strategie voor het post-olietijdperk. De wereld zal de komende tien tot dertig jaar nog veel olie nodig hebben. Wij vervoeren elk jaar meer olie dan het jaar voordien. Wereldwijd is het olieverbruik nog altijd aan het stijgen. Bovendien ­lopen de meningen over het kantelmoment sterk uiteen. Sommigen verwachten een daling vanaf 2022, anderen pas in 2038. We doen dus verder waar we goed in zijn, maar wel met de ambitie om de CO2-uitstoot van onze schepen terug te dringen.’

    BIO HUGO DE STOOP
    ? Geboren in 1973

    ? Studies: master of science in engineering (ULB) en MBA (Insead Frankrijk en Singapore)

    ? Sinds 2004 aan de slag bij Euronav

    ? Tot 2008: adjunct-­financieel directeur

    ? 2008-2018: financieel directeur

    ? Sinds eind maart 2019: ceo

    Lees meer op: beursig.com/forum/viewtopic.php?f=4&a... voor meer informatie
  2. Risky bets 20 januari 2020 20:15
    quote:

    Erik VG schreef op 20 januari 2020 14:28:

    Interview met Stoop gelezen afgelopen weekend? Komt wel een beetje over dat ze zich zorgen maken over de ontwikkeling van de low sulfur prijsniveau’s. Zou ook zo maar kunnen dat het heel slecht voor ze uitpakt als dit zo blijft na Q3. Denk dat dat de aanleiding is voor een andere denkrichting. Gaat wel een forse investering worden waar de markt misschien geen rekening mee heeft gehouden. Reden voor de lichte correctie van vandaag?
    Dit is toch gewoon een PR praatje? Als VLSFO kosten hoog blijven kan EURN deze hedgen en voor een scrubber installatie programma gaan waarbij de savings al min of meer vast zijn gezet.

    EURN heeft juist andere peers zoals FRO/DHT/INSW ge-underperformed doordat ze geen scrubbers hebben. Dit terwijl ze een super slimme opslag strategie hebben. Als ze nu toch nog scrubbers gaan doen, dan zal de markt dat juist als erg waarderen lijkt mij.
  3. Risky bets 21 januari 2020 09:04
    EURN gaat echt geen scrubbers op hun ECO schepen doen, een stuk of 10-20 op hun oudere schepen ligt veel meer voor de hand. Kosten ook lang geen 6 miljoen per stuk, eerder 3-4 voor een VLCC.

    "wat op de winst wegen" --> Het is natuurlijk een investering. Als ze het hedged met MGO futures and HSFO futures, verdienen ze die investering in 1-2 jaar terug. Gaat juist de winstgevendheid een boostje geven.
  4. Risky bets 21 januari 2020 12:19
    shipandbunker.com/prices/av ja, veel hoger. Scrubber vessels varen op IFO380 hier en non-scrubber vessels op VLSFO. Dus daar is momenteel een grote spread.

    In Rotterdam traden er ook HSFO futures. EURN can de investering dicht hedgen met een HSFO and MGO future position. Niet een perfecte hedge, maar dicht genoeg. Er zou dan minimaal risico zijn en een te berekenen ROI op de scrubber investering.
  5. Risky bets 21 januari 2020 13:15
    newsweb.oslobors.no/message/493662

    Korea gebouwde jan-2020 opgeleverde VLCC (met scrubber) gaat momenteel voor $106M. Dit suggereert dat al EURN's Koreaanse ECO's uit 2015-2017 momenteel ook veel meer waard zijn, door goede vooruitzichten, dan shipbrokers op het moment in hun modellen hebben. NAV's zouden omhoog moeten blijven gaan.
  6. forum rang 6 Tordan 21 januari 2020 17:40
    quote:

    brechtvdv schreef op 21 januari 2020 17:20:

    Terug ingestapt aan 10.37 en houden tot na de cijfers. Na sluitingstijd zal de VS de koers waarschijnlijk weer een boost geven en zeker door die recommendaties van de analysten. Volgens mij zitten we nu op een bodemkoers en kunnen we terug gaan stijgen!
    Zie ik het goed, dat de rates weer wat oplopen??
  7. Jan Frans B 21 januari 2020 18:29
    quote:

    Risky bets schreef op 21 januari 2020 15:02:

    EURN heeft maarliefst 3 buy recommendaties gehad afgelopen weekend. Als NYSE zo open gaat heeft dit mogelijk een positief effect.

    Cleaves Buy $14.44 target, per 20 january
    Fearnley Buy $15.34 target, per 20 January
    Pareto Buy $13.05 target, per 21 January
    Ja je zou dat logischerwijze verwachten hé, maar blijkbaar heeft het totaal geen effect.
    Het meest frustrerende is dat verschillende redenen zijn die de koers omhoog zouden moeten stuwen, en ik ken geen enkele reden om ze te laten zakken. Ja, korte termijn winstneming dat is het enige.
    Maar blijkbaar is EURN niet alleen in dat bedje ziek, heb ook behoorlijk wat Boskalis, en daar hebben ze ook veel meer goed dan slecht nieuws. En ook daar zit er weinig leven in.

    Afin, nog 9 nachtje slapen en dan zou er toch iets moeten gebeuren.
  8. DW Services 21 januari 2020 19:17
    quote:

    Erik VG schreef op 21 januari 2020 16:41:

    Hmmmm....weer not....moeten echt wachten tot de cijfers ben ik bang en hopen dat we de €10 houden voorlopig op korte termijn.
    Heb nog een order staan aan 9,90 euro om positie te verdubbelen maar vrees dat ik het zal moeten aanpassen naar regio 10,25.
    Zeer zware steun op 9,50 euro maar die gaan we (hopelijk) de eerstkomende maanden niet meer zien.
  9. Becb 22 januari 2020 11:14
    Aan 0.1 euro per dag eraf gaan we die 9.5 misschien toch nog zien :-S. Het lijkt er toch op dat het groot geld snel snel voor het openbaar maken van de resultaten zo veel mogelijk van hun shares af wil.

    49 procent van Q1 al aan gemiddelde TCE van 121K? wow.

    "EURN gaat dit nooit halen". Dit is dan vooral omdat de brandstofkosten hoger zijn dan bij okeanisecotankers? of willen charteraars minder betalen voor oudere schepen?
  10. Erwin L 22 januari 2020 12:07
    quote:

    Landgenoot schreef op 22 januari 2020 11:32:

    [...]

    Natuurlijk, die verbruiken meer brandstof.

    Zo natuurlijk is dat niet; Een ouder schip kan weleenswaar oa hogere brandstof- en onderhoudskosten hebben dan een nieuw schip, maar aan de andere kant zijn de kapitaalkosten doorgaans een stuk lager, zeker als het schip reeds is afgeschreven is. Het gaat om de totale kosten om x ton olie van A naar B te vervoeren dat telt.
  11. sip 22 januari 2020 12:26
    quote:

    Risky bets schreef op 22 januari 2020 09:10:

    www.okeanisecotankers.com/wp-content/...

    Hyper moderne ECO, scrubber fitted fleet. EURN gaat dit nooit halen, maar kijk eens naar die Q4 en (vooral) Q1 rates...
    De FY rates van 2019 betreffende de VLCC daily spots lijken mij onjuist
    Dit zijn dezelfde als de 4Qrates.
    De rates van Q1 2020 zijn om af te likken
19.288 Posts
Pagina: «« 1 ... 412 413 414 415 416 ... 965 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Euronav loopt stevige averij op

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links