Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

  • 162,130 24 apr 2024 22:00
  • +17,450 (+12,06%) Dagrange 157,510 - 167,970
  • 181.178.020 Gem. (3M) 101,6M

Tesla blow-off

7.741 Posts
Pagina: «« 1 ... 202 203 204 205 206 ... 388 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Dutcheon 21 januari 2020 15:22
    quote:

    Skater schreef op 21 januari 2020 11:39:

    Zelfs als in alle gevallen de auto's alleen na feitelijk aanraken van het torquepedaal gingen rijden, maakt het nog niet automatisch een veilige auto.
    Je zult maar net een nieuwe auto hebben, lenen of huren. En je hebt geen instructie gehad (5 minuten aflevering, minder bij huren).
    Het is in een BEV veel te gemakkelijk te vergeten dat de wagen in "Drive" staat en dat het pedaal een lanceerknop is. Al die hype over directe aandrijving, geen vertraging, etc, dat maakt dus dat de wagen als een kat op de staart getrapt kan springen. Zelfde pedaal als in elke andere auto, maar dus een missile knop in deze.
    Ik heb naast een verse Tesla rijder gezeten. 500-700 km ervaring ofzo. Die wagen bokte behoorlijk door hoe ze het pedaal gebruikte.

    Het is allang geen geheim meer dat alle tech en rust in een Tesla de chauffeurs op het verkeerde been kunnen zetten. En dat Tesla pas na vragen door overheden veiligheidsmaatregelen overweegt. Ze verkopen liefst een half miljoen van die hot triggers, zonder instructie, zonder beveiliging. Geen aanraken van het stuur nodig, geen gewicht in de chauffeursstoel, geen oogje op de ogen van de Autopilot chauffeur. Zoveel sensoren, maar als je het pedaal per ongeluk intrapt spingt hij met graagte door een geve, in een rivier of dwars door een groep schoolkinderen (niet gebeurd gelukkig). Na vragen van overheden hebben ze daar toch maar wat aangedaan, klachten van klanten...waarom zouden ze? Statistisch zo veilig, never change a #winning team!

    Nu ze in China veel marge lijken te kunnen maken (op zich raar) en Model Y vervroegd lijken te gaan bouwen (een keer under-promise over-deliver proberen, toch maar?) wordt mijn persoonlijke outlook steeds positiever.

    FSD zie ik nog steeds weinig in. Ik verwacht een schandaal meerdere orden van grootte wat we totnutoe zagen, zodra ze een wagen op FSD een bestuurder, andere weggebruiker, laat staan kind laten doodrijden. Tesla voelt zich een beetje onaanpastbaar lijkt het en komt met zeer veel weg.
    Ik hoop dat ze een halt toegeroepen worden om maar steeds nieuwe versies aan ongetrainde chauffeurs voor te leggen en ECHT moeten gaan testen. Hoe dan ook duurt het nog jaren voordat Robotaxi beperkte ritten kan gaan maken. Van carpoolplaats naar carpoolplaats, bijvoorbeeld. Kan nooit een echt grote dienst worden met die beperking. Mensen willen voor de deur opgehaald worden, in de stad. Zie je de Tesla al dubbel parkeren en een grote mond geven aan de mensen die hij in de weg staat, smooth talken tegen de politieagent? Waar gaat de boete heen? Wat als een auto een haltsignaal negeert of er slecht mee om gaat? Publiek zal ineens duidelijk zijn dat de wagens projectielen zijn. Maar 1 voorbeeld van nodig. En dan denken fanboys dat het NU erg is met de keying incidenten... :-) Goed plan om die Cybertruck gewoon uit RVS platen op te trekken, poedercoat op blikwerk is geen doen met iedere weggebruiker een hater.

    Ze hebben ze meteen 4 modellen die vrij dicht bij elkaar zitten. En dan komen er nog wat duurdere bij. Een supersportwagen voor stoplicht hooligans, een Cybertruck voor klein geschapen hooligans en een vrachtwagen voor milieu en budgetbewuste vlootmanagers.
    Om echt heel groot te groeien zal toch een kleinere wagen nodig zijn. China gaat die nu ontwerpen dus. Benieuwd of die echt betaalbaarder wordt dan de Model 3. Sowieso praktischer. Nu is de Model 3 vanaf pakweg €50k. Er zal toch echt een €35K wagen moeten komen waar velen goed mee uit de weg kunnen, als een Polo/Golf of Fiesta/Focus om nog meer mensen te bereiken. Die mensen voor een premium wagen gaan vrij snel opraken. Zeker als de rente wat opkruipt. Wie weet wordt dat wat met een Chinees ontwerp, ze kunnen daar wel wat.

    GF3 lijkt lekker te starten maar tot tegenbericht kopen ze hun cellen dus in van LG, zeer tricky situatie. GF3 is dan gewoon een stamp- en assemblagefabriek, geen gigafabriek. De nieuwe cellen die ze gaan presenteren, million mile, gaan ze die vlotjes in productie kunnen brengen? China lijkt het eerst aan de beurt, dure inkoop op grote aantallen. Maar Model S en X importeren zelfs van aanstaande ex-partner Panasonic, duur geintje met grote accu's. En GF1, die is gebouwd rond de partnership met Panasonic die niet lekker loopt.
    Als de assemblage sneller ging in Fremont, kon GF1 de cellen er niet voor leveren.

    De nieuwe aanpak nu getest in China zal Fremont een stuk productiever moeten maken vwb fabricage en assemblage. Maar met Model Y erbij, kunnen ze dan wel groeien of vooral snijden in personeel en kosten? Groei met Panasonic lijkt iets heel pijnlijk waar weinig details over naar buiten komen. 35 GWh na 3 jaar en ze willen naar 150 GWh op die locatie. Geen plannen voor Panasonic lijnen in Shanghai, niet optimaal. Eigen productie van cellen wordt een steeds kleiner percentage van de behoefte.
    Ergens heb ik hoop dat de Plaid update voor Model S en X eind dit gepland, op basis van nieuwe cellen gaat zijn al. Dan heb je het meteen over 100.000 x 100 kWh = 10 GWh. Want ze hebben er eerder meer verkocht en een grote update van de tech genereert wel vraag.
    Bij opschalen van die cellen kunnen dan de andere voertuigen gemaakt gaan worden. Maarja, elke vrachtwagen is 1 MWh ongeveer. Cybertruck wordt ook een cel-dorstig product. Er moet echt iets bijzonders gebeuren met celproductie, snel. Anders is het mooie verhaal van de tech monopolist weer snel vervlogen.

    Ik heb helaas geen tijd om je hele stuk te lezen, maar om even te reageren op je eerste punt... de "lanceerknop"

    Het klopt ten dele, we zijn hier in Europa niet veel gewend, zeker niet als leaserijders met de geknepen downsize motoren.

    Maar Tesla heeft hier op zich wel wat voor bedacht, standaard worden de meeste recente Tesla's en zeker alle Model-3's geleverd met verschillende rijmodi...
    Deze staat af fabriek op Chill en geloof me dat maakt veel uit, zelfs zoveel dat ik als ervaren tesla rijder naast mn maat zat die nog zijn nieuwe M3 performance in Tilburg mocht ophalen en ik zoiets zei van "is dit alles???" nadat hij probeerde goed hard te accelereren.

    In chill modus reageert het pedaal vertraagd en heeft het procentueel meer input nodig.

    Maar natuurlijk wil iedereen dat ding meteen aan de tand voelen en word die chill modus aan de kant gegooid. vervolgens rijd er een keer iemand anders in en die schrikt zich rot al onervaren tesla rijder
  2. [verwijderd] 21 januari 2020 15:26
    Na een paar daagjes goed depri over mijn diep in het rood longs gaat het in de voorbeurs nu richting de ~$533 waarop ik instapte. Misschien gaan we wel weer naar $550 gewoon. Lang denk ik niet stand te houden in deze positie tenzij hij veel rendeert. Overweeg over te stappen naar palladium. Leuke dip daar. ICEV wereld heeft tekorten, palladium is nodig voor katalysaren. En dan gebruikt China het nog amper, grote bijdrager aan de smog toestand nog aldaar.
  3. [verwijderd] 21 januari 2020 17:33
    Dame waar ik mee reed merkte niets van chill mode. En omdat ze geniet van een felle auto, zette ze hem bij de eerste gelegenheid weer terug op normaal.
    Een meer natuurgetrouwe simulatie van een slome (in deze veiligere) benzineauto met toerentalgevoeligheid zou een hoop gevaar schelen. Veel merken kiezen daar ook bewust voor he, ook al kan hun aandrijving prima die felle acceleratie bieden.
    Maarja, voor sommigen is 0-100 extreem belangrijk bij hun file-auto.
  4. [verwijderd] 21 januari 2020 19:50
    ww.electrek.co/2020/01/21/tesla-acqui...
    Hoopgevend, al kan het voor volgers geen nieuws zijn. Teleurstelling voor de fanboys die riepen "Elon gaat auto's op ultracapacitors bouwen, opladen in een paar tellen, sneller dan verbranders!!", maar al die acquisities zijn niet omdat een bloedverwante van Elon met slecht draaiend bedrijf grote investering nodig had ;-)

    insideevs.com/news/394058/unofficial-...
    En dat zou leuk zijn, hoewel het mogelijk nul extra verkopen oplevert. Niet te lang wachten met je 2017 Model 3 verkopen! Ik verwacht dat er VEEL de 2e hands markt opkomen uit de golf early adopters die in 2017 de Model 3 kochten en nu behoorlijk iemand op de achterbank mee willen kunnen nemen, plus koffers. En gewoon de nieuwste Tesla, wat wil je nog meer weten?!
  5. [verwijderd] 21 januari 2020 20:07
    ww.electrek.co/2020/01/21/tesla-tsla-...
    Leuk natuurlijk 2-3 miljoen wagens, maar als Model 3 dan nog het instapmodel is, zullen er een hoop rijke mensen bij moeten komen. Of FSD echt gebeuren, ongelimiteerd. Aan wie worden die wagens anders allemaal verkocht? 5 miljoen tot die tijd ongeveer, vanaf €50K niveau ongeveer?
  6. forum rang 6 boem! 21 januari 2020 23:12
    @Skater.

    Ik snap werkelijk niet waarom jij een longpositie in Tesla zou hebben ingenomen.

    Iedere weloverwogen beslissing om een aandeel long dan wel short te gaan wordt ingegeven door het toekomstige winstpotentieel van dat aandeel.

    Vandaar dat Carry Wood van Ark haar koersdoel op $6.000 heeft staan voor 2023-2024. Dave Lee denkt dat dat te vroeg is en heeft zijn koersdoel voor 2023-2024 op $2.000 gesteld waarbij beiden zeer positief zijn over de kansen die aan de robot-taxi via SDU worden toegekend.

    Het grote aantal shorters bij dit aandeel geeft aan, dat er absoluuut velen zijn die niet in het sprookje geloven en ervan overtuigd zijn dat Tesla een gewisse dood zal sterven.

    Ik vind het een uitermate spannend aandeel dat aangevoerd door hun CEO de gevestigde orde een meer dan gevoelige tik wil uitdelen en hier grote financiele risico's bij neemt.
    Daar ik niet zoveel op heb met de manipulatieve en malverserende praktijken van die gevestigde orde(Big-Oil, Big-Bank en Big-Car) en de door Musk ingezette overrompelingstechniek wel enige kansen toedicht ondanks de grote financiele risico's die daarbij worden gelopen heb ik vorig jaar een longpositie ingenomen bij $335 die afgebouwd is/wordt bij 450, 600, 750, 900 en 1.050 dollar.

    Hoe jij een longpositie aan kan gaan terwijl jij aan Tesla geen kansen toedicht voor haar robot-taxi's is mij een raadsel maar ik laat mij graag verrassen.

  7. [verwijderd] 22 januari 2020 00:14
    Boemmetje, FSD is maar 1 ding en tot ze het inzetten zijn er nog geen miljardenclaims van slachtoffers. Gelukkig maken ze nog auto's waar mensen hun andere geloof voor opgeven.
    Ze hebben mogelijk batterijen die, als ze willen, heel de andere bizz overbodig kunnen maken.

    Ik had die long omdat er, zoals ik beschreef, mensen zijn die meer weten dan jij en ik, die een short squeeze zagen. veel hype. Analisten die hun targets bijstellen. Moves omhoog zonder reden, gewoon short covering of FOMO. Dus, long. En wat winst gepakt. Helaas niet volgehouden met een deel te blijven zitten tot de sluiting.

    Zelfs als ik zeker ben dat een bedrijf binnen een jaar gaat sluiten, kan ik nog wel voordeel proberen te doen van het feit dat ik de enige ben die dat denkt.
  8. [verwijderd] 22 januari 2020 00:32
    $554.29 in nabeurs. De weg naar $600 lijkt met zoveel paradigm shift helemaal vrij. En dan over een week de resultaten van het recordkwartaal. 600 missen wordt lastig. Morgen hopelijk nog een beetje een pull-back om er terug in te duiken.
    Fundamentals maken weinig uit nu, we hebben een short squeeze, paradigm shift, FOMO, alles tegelijk aan de hand. En jaarcijfers. Een echte knaller zou zijn als ze een jaarwinstje konden boeken. Wat fijn nieuws erbij (bv over China en dat dat fremont gaat helpen) op de earnings call en $600 kan voor een tijdje achter gelaten worden.
    Mischien worden investeerders zo dol op Tesla als destijds Amazon, kan het nog veel gekker de rest van het jaar.
  9. [verwijderd] 22 januari 2020 11:46
    $564.50
    FOMO of short squeeze? Zo'n mega run in nabeurs/voorbeurs...
    En nog waarschijnlijk een week te gaan voor de earnings call. Waar moet dat heen, een voortijdige climax? Hoeveel winst en geweldig nieuws is wel niet ingeprijsd nu sinds we een trading range hadden ergens rond $300?
  10. [verwijderd] 22 januari 2020 14:20
    quote:

    NVLL schreef op 22 januari 2020 14:07:

    Nu terug even zakken of blijven we richting 600 gaan?
    Ik ging weer long, dus eerst afzakken, ik krijg nooit de kans een hedge te plaatsen op winst :-D Ik blijf de beste intraday contra-indicator :-)

    $600 is nog maar 4% van de verse ATH.
    Niet lang geleden was TSLA nog overkocht bij $400, te hoge schulden, gebrek aan winst en emissies om dat te rechtvaardigen, ook met aanstaande uitbreidingen. Nu bijna $600 en het plafond is weg. Toch eigenlijk geen nieuws. Alleen QE is terug en wat beter voor gratis geld dan speculatieve groeiaandelen? Fear of missing out is een ding, velen van ons zullen het voelen, ik zeker. Te laat om gewoon wat aandelen weg te leggen voor de langer termijn? FOMO!
    Maar tegelijk anticipeer ik een voorlopige top in tech aandelen binnen niet afzienbare tijd. Die hebben ook een flinke run zonder fundamentele onderbouwing gehad. We gaan richting krimp, zeggen de CEO's nu voor de meerderheid. QE drijft of stut het nu nog lekker op. Trump wil negatieve rente dus geld is niets waard blijkbaar, eerder een zorg dan een baat.

    Normaal mogen we een winstje over Q4 verwachten. Heeeeel misschien over 2019. Goed voor een verdubbeling tov de duurzame bandbreedte waar binnen gepingpongd werd?
    Echt nieuws kan de koers en verdere stijging op korte termijn fundamenteel wellicht rechtvaardigen. Maar daar is dan nu wel een flink voorschot op genomen.
  11. forum rang 6 boem! 22 januari 2020 14:36
    quote:

    boem! schreef op 15 januari 2020 14:04:

    Nasdaq.com is inderdaad de site waar je de gegevens mbt de shortpositie kunt vinden.

    Ben zelf zeer benieuwd naar de nieuwe stand.

    31-12-2019 shortpositie 26,260 mio koers $384.50
    Potentieel verlies $150 per aandeel.
    Koers pre-market $575 waardoor het potentiele verlies voor de shorters per aandeel al is opgelopen naar $190 ofwel 5 miljard gedurende de eerste drie weken van januari.
    Uiteraard zal een gedeelte van deze stijging veroorzaakt zijn door het coveren van een aantal van deze shorters die al of niet gedwongen hun positie moesten sluiten.
    Voor de zittenblijvers wordt volgende week heel spannend want indien een aantal van hen de handdoek gooit/moet gooien kan er wel eens een onvervalste shortsqeeze ontstaan.
    Op basis daarvan heb ik naast mijn oorspronkelijke 20% tegen $600 ook de andere posities al in de verkoop gezet tegn $750, $900 en $1.050.

  12. [verwijderd] 22 januari 2020 14:52
    Zouden we niet nu al de exodus zien of gezien hebben van de laagst ingenomen shorts? Wie misschien dat er nog iemand over is die hoopt bij $400 te kunnen coveren, maar veel zijn dat er vast niet. Als TSLA shorten hun specialiteit is, dan zijn er heel de weg omhoog al shorts bijgenomen. En wellicht net zo veel longs.
    Nog geen nieuwe short interest berichting op nasdaq.com. Vorig jaar was er eentje op 15 januari, nu mogen we al ruim 3 weken wachten...
  13. forum rang 10 voda 22 januari 2020 15:43
    Listen on the go! A daily podcast of Wall Street Breakfast will be available by 8:00 a.m. on Seeking Alpha, iTunes, Stitcher and Spotify.

    Tesla shares are up another 3% premarket to $565, lifting gains over the last 24 hours past 10% and extending a record run with a market cap of over $100B. That figure means Tesla (NASDAQ:TSLA) would steal Volkswagen's (OTCPK:VWAGY) title as the second-most valuable global carmaker during today's session after topping the combined value of Ford (NYSE:F) and GM (NYSE:GM) earlier this month (#1 Toyota (NYSE:TM) is valued at $198B). Pedal to the metal... Shares of the EV maker have more than doubled over the past six months as investors reset profit expectations amid stronger delivery figures, an ongoing expansion of production facilities and a more disciplined approach from CEO Elon Musk.
    Go deeper: Cody Willard talks Tesla on Alpha Trader.

    seekingalpha.com/article/4317893-next...
  14. forum rang 10 voda 22 januari 2020 16:18
    Tesla meer dan 100 miljard dollar waard op beurs

    Gepubliceerd op 22 jan 2020 om 16:02 | Views: 273

    NEW YORK (AFN/BLOOMBERG) - De maker van elektrische auto's Tesla ging woensdag qua beurswaarde voor het eerst door de grens van 100 miljard dollar. Daarmee heeft het bedrijf de op een na hoogste beurswaarde van alle autofabrikanten, achter het Japanse Toyota.

    De grens van 100 miljard dollar aan beurswaarde is belangrijk voor topman Elon Musk. Als Tesla dit niveau op Wall Street zes maanden lang weet vast te houden, krijgt hij een bonus in aan aandelen uitbetaald ter waarde van honderden miljoenen dollars.

    Tesla is nu meer waard dan Volkswagen, terwijl die Duitse autofabrikant vorig jaar dertig keer zoveel voertuigen verkocht als Tesla. Daarnaast heeft het bedrijf ook een hogere beurswaarde dan zijn Amerikaanse branchegenoten General Motors en Ford bij elkaar.
  15. [verwijderd] 22 januari 2020 16:52
    Ik las ook dat Tesla zou kunnen gaan promoveren naar de S&P500.

    De rush kan niet standhouden, maar misschien de huidige koersen wel.

    Als echter het luik onder de beursen vandaan valt, en daar is het wachten al heen lang op...met zoveel lege ruimte tussen $380 en $580, zou Tesla beter of slechter de waarde vasthouden dan andere aandelen?
    Stel de beursen gaan -20% in een korte tijd. Valt Tesla dan meer of minder? Er lijkt nu recent veel speculatief kapitaal in te vloeien, permalongs bouwen wellicht wat af. Die kopen niet bij boven $450 zoals ze voorheen deden op dips, lijkt me.
    Kijk uit wat de rest doet, Tesla zou weleens voor beursen kunnen worden (als het het niet al was) was zilver is voor edelmetaal. Een rollercoaster die feller beweegt.
7.741 Posts
Pagina: «« 1 ... 202 203 204 205 206 ... 388 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Alles lijkt tegen te zitten bij Tesla: waarom blijft Elon Musk optimistisch?

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links