Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel HEIJMANS KON AEX:HEIJM.NL, NL0009269109

  • 17,360 16 apr 2024 16:07
  • -0,240 (-1,36%) Dagrange 17,160 - 17,400
  • 61.519 Gem. (3M) 117,9K

1e kwartaal 2020 Heijmans

812 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 41 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. lokeend 16 januari 2020 19:57
    quote:

    Japio_ schreef op 16 januari 2020 13:46:

    [...]

    Bewoners van omliggende wijken zijn ongelofelijk de klos, dit is kortzichtig beleid van een overheid die niet in staat is om het belang van bewoners voor het eigen belang te stellen.
    Bouwers profiteren door deze maatregel.
    En als je iets verder in de tijd kijkt stopt je auto voor de deur en parkeert zichzelf een kilometer verderop.
  2. forum rang 5 tradersonly 16 januari 2020 22:04
    analyse van Bartjens FD.

    Voetangels en klemmen in Rosmalen
    Bestuursvoorzitter Ton Hillen zal niet enthousiast zijn over de beursprestaties van zijn bouwbedrijf Heijmans. Vlak voor zijn aantreden, in december 2016, noteerde het aandeel €4,82, donderdag €7,64. Dat is weliswaar 60% hoger, maar bijna het laagste niveau van de afgelopen 28 maanden. Niet om over naar huis te schrijven.

    Het was slecht gesteld met Heijmans in de herfst van 2016, na een lange reeks van jaren met flinke verliezen. In de periode 2007-2016 schreef het bedrijf zeven jaar rode cijfers. Dat kwam vooral door de economische crisis, met dalende omzetten en afboekingen op grondposities. Verder liep Heijmans vast in een aantal infra- en utilitaire projecten, zoals de N23 Westfrisiaweg in Noord-Holland en de nieuwbouw van het RIVM in Utrecht.

    Daardoor stond in 2016 zelfs de continuïteit op het spel. De huisbanken dwongen Heijmans tot een ingrijpende sanering. Met Hillen aan het roer stootte het bedrijf onderdelen af, scherpte zijn acceptatiebeleid van projecten aan, saneerde de projectenportefeuille, slankte af en loste met de verbeterde winst schulden af. Met de wind in de rug van een aantrekkende woningmarkt verbeterden de resultaten.
    Vergeleken met 2007 is Heijmans nu een heel ander bedrijf. De balans is nog maar een derde van die in 2007. De omzet is 60% lager. Na het afstoten van zijn buitenlandse dochters is Heijmans puur op Nederland georiënteerd, met nog maar 4600 werknemers tegen 10.000 in 2007. De ebitda-marge (brutobedrijfsresultaat als percentage van de omzet) komt volgens de ramingen in 2019 uit op minimaal 3,4% tegen 3,1% in 2007 en de nettowinstmarge zal volgens de ramingen minstens 2,1% bedragen, tegen 1,5% twaalf jaar geleden.
    Het bedrijf uit Rosmalen is kleiner, maar winstgevender. 'We zijn goed op weg om van Heijmans weer een robuuste onderneming te maken', zei Hillen vorig jaar.
    En toch zakt de beurskoers weg. Beleggers blijven op afstand of stappen op. Analisten zien nog voetangels en klemmen. Zo verspeelde Heijmans eind 2018 het contract met netbeheerder Tennet ter waarde van €250 mln voor de bouw van hoogspanningsmasten in Zeeland en de Eemshaven. In de zomer dient de zaak voor de Raad van Arbitrage.
    Er zijn de problemen rond de aanleg van het megaproject Zuidasdok. En sinds medio 2019 spelen de stikstof- en pfas-kwesties. Hillen vreest voor een daling van de omzet in de woning- en infrabouw in 2020.

    En in tegenstelling tot BAM of VolkerWessels verleidt Heijmans zijn aandeelhouders al vijf jaar niet met dividend, en gezien de solvabiliteit lijkt dat er over 2019 ook niet in te zitten. Beleggers moeten het dus vooral van de koersontwikkeling hebben. Met de huidige groeiperspectieven en risico's is dat beleggers net een brug te ver.

    Reageren? Mail naar Bartjens@fd.nl

  3. forum rang 5 tradersonly 16 januari 2020 22:11
    Bartjens lijkt mij overigens een fout te maken. Heijmans verspeelde de tennet klus van de 380kv Borssele maar niet die van de eemshaven welk BAM nu heeft. Tenzij hij uitgaat van de gedachte dat bij een positieve afronding ze automatisch ook Eemshaven gegund hadden gekregen. Maar dat lijkt mij niet omdat elk trace een aparte aanbesteding dient te krijgen. Afijn je kunt je afvragen of je uberhaupt nog voor een partij als Tennet zou willen werken.
    Omzet op deze klus voor Heijmans bedroeg bij borssele 130 miljoen. De rest (120 miljoen) was voor Europoles.
    Ik schat dat ze met 4% marge hebben ingeschreven en dus hadden verwacht een 6 a 7 miljoen winst er mee te kunnen maken. Voorziening die reeds genomen werd over boekjaar 2018 bedroeg 10 miljoen.
  4. forum rang 5 DNFTT 16 januari 2020 22:58
    quote:

    lokeend schreef op 16 januari 2020 19:57:

    [...]

    Bouwers profiteren door deze maatregel.
    En als je iets verder in de tijd kijkt stopt je auto voor de deur en parkeert zichzelf een kilometer verderop.

    .

    In de naastgelegen jaren '70 wijk inderdaad. Autodelen werkt ook maar tot zekere hoogte, 's morgens gaat iedereen van huis naar werk en met 0,3 auto's kom je er dan een paar te kort.
  5. forum rang 5 DNFTT 16 januari 2020 23:06
    quote:

    tradersonly schreef op 16 januari 2020 22:11:

    Bartjens lijkt mij overigens een fout te maken. Heijmans verspeelde de tennet klus van de 380kv Borssele maar niet die van de eemshaven welk BAM nu heeft. Tenzij hij uitgaat van de gedachte dat bij een positieve afronding ze automatisch ook Eemshaven gegund hadden gekregen. Maar dat lijkt mij niet omdat elk trace een aparte aanbesteding dient te krijgen. Afijn je kunt je afvragen of je uberhaupt nog voor een partij als Tennet zou willen werken.
    Omzet op deze klus voor Heijmans bedroeg bij borssele 130 miljoen. De rest (120 miljoen) was voor Europoles.
    Ik schat dat ze met 4% marge hebben ingeschreven en dus hadden verwacht een 6 a 7 miljoen winst er mee te kunnen maken. Voorziening die reeds genomen werd over boekjaar 2018 bedroeg 10 miljoen.
    We weten tot de dag van vandaag niet of Heijmans aansprakelijk is gesteld voor een deel of voor alles wat het consortium in opdracht heeft gekregen.
    Omdat er bezwaren liepen en doordat er wijzigingen in de uitvoering zijn heeft TenneT m.i. een flinke dobber aan het omschrijven en verdedigen van de schade.
  6. lokeend 16 januari 2020 23:57
    quote:

    Japio_ schreef op 16 januari 2020 22:58:

    [...].

    In de naastgelegen jaren '70 wijk inderdaad. Autodelen werkt ook maar tot zekere hoogte, 's morgens gaat iedereen van huis naar werk en met 0,3 auto's kom je er dan een paar te kort.
    Japio, je schrijft dat de gemeentes kortzichtig zijn met deze maatregel, dat zijn ze juist niet! Ze kijken juist vooruit!
    Met deze maatregel van 1,8 naar 0,3 parkeer plekken per appartement, je hebt n.l. straks geen enkele parkeerplek meer nodig voor een nieuwbouw appartement of woning.
    Met 5G in aantocht gaan de auto’s zichzelf parkeren met een druk op de knop, en wel in een hypermoderne parkeergarage gebouwd door heijmans zelf en een kilometer of wat verderop en zeer zeker niet in een jaren 70 wijk!

    Ik zie deze maatregel van de gemeentes als zeer vooruitwetend en positief voor de bouwers.

    2G= spraak + sms tekst
    3G= spraak + sms tekst + beperkt internet
    4G= spraak + sms tekst + meer internet
    5G= spraak + sms tekst + super snel internet + apparaten communicatie o.a. Auto’s

  7. lokeend 17 januari 2020 00:42
    Japio, de parkeermaatregel creëert idd een tijdelijk probleem waardoor er weer een grote behoefte ontstaat naar een oplossing, als je wat verder kijkt dan zul je zien dat straks alles draait om veilig data transport over de netwerken van 5G.
    Bedoel maar even een auto bijvoorbeeld moet natuurlijk wel veilig van A naar De parkeergarage aangestuurd worden door informatie dat niet zo even door een hacker kan worden overgenomen.
    Dan zijn de gevolgen niet te overzien!
    Mijn mening is dat Veilig 5G internet transport big business word !
    Een gecontroleerde cyberoorlog zal de prijs van veilig data transport opdrijven en ook doen verplichten om deel te nemen.
    Heijmans kan een belangrijke rol gaan spelen om de huidige snelwegen en gebouwen te laten communiceren met de beveiligde 5G data transport netwerken.
    Denk dan aan sensoren in het asfalt die de auto’s laten communiceren met het 5G netwerk. We weten nu dat asfalt gemiddeld 10 jaar meegaat in de nabije toekomst word asfalt vervangen met bedrading voor sensoren om auto’s aan te sturen via 5G.

  8. forum rang 5 DNFTT 17 januari 2020 08:11
    Leuk bedacht, maar de praktijk leert ons dat overheden pas gaan acteren als er een probleem is wat uit de hand dreigt te lopen. Dus eerst een woonwijk neerzetten en pas als de heleboel ochtend na ochtend vaststaat (zgn verkeersinfarct) dan pas knopen hakken over uitvalswegen.
    Met jouw bedenksel verdubbelen de verkeersbewegingen in het stedelijk gebied, bedankt voor het nieuwe probleem.
  9. forum rang 5 tradersonly 17 januari 2020 17:19
    BAM behaalt wellicht over 2019 een marge van 1%, ofwel een kwartje per aandeel winst. Het aandeel noteert nu in principe 10x de winst.
    Heijmans gaat naar verwachting 1,36 eur per aandeel behalen over '19.
    Noteert nu zo'n 5,5 x de winst. Bij gelijke waardering aan BAM zou het eerder richting de €14 horen te behalen.
    Ik vind het verschil van waardering erg, erg groot .
  10. AudiRS3 17 januari 2020 18:03
    quote:

    tradersonly schreef op 17 januari 2020 17:19:

    BAM behaalt wellicht over 2019 een marge van 1%, ofwel een kwartje per aandeel winst. Het aandeel noteert nu in principe 10x de winst.
    Heijmans gaat naar verwachting 1,36 eur per aandeel behalen over '19.
    Noteert nu zo'n 5,5 x de winst. Bij gelijke waardering aan BAM zou het eerder richting de €14 horen te behalen.
    Ik vind het verschil van waardering erg, erg groot .
    De waardering van een aandeel is vooral gebaseerd op toekomstige winsten.
    BAM heeft veel meer groei en potentieel.
  11. forum rang 5 tradersonly 17 januari 2020 19:45
    quote:

    AudiRS3 schreef op 17 januari 2020 18:03:

    [...]

    De waardering van een aandeel is vooral gebaseerd op toekomstige winsten.
    BAM heeft veel meer groei en potentieel.
    Om mee te gaan met die redenering zou de winst van vorig jaar het aandeel reeds ''moeten'' waarderen op 13 euro.
    Indien dit jaar vergelijkbaar gaat worden al helemaal.
    Dat tennet de molensteen is lijkt mij ook wat onwaarschijnlijk; koers liep vorig jaar immers ook al op naar 11,50

  12. forum rang 5 Daexter 18 januari 2020 13:20
    quote:

    AudiRS3 schreef op 17 januari 2020 18:03:

    [...]

    De waardering van een aandeel is vooral gebaseerd op toekomstige winsten.
    BAM heeft veel meer groei en potentieel.
    Bijna goed en volledig mis.

    De waardering van een bedrijf is gebaseerd op de contante waarde van de toekomstige kasstroom. Kasstroom is zeker niet hetzelfde als winst.

    BAM heeft allicht meer waarde potentieel maar zeker niet meer koers potentieel. Heijmans zie ik de komende 1,5 jaar vrij eenvoudig 50 -80% rendement maken vanaf de huidige koers. Bij BAM ligt dat mijns inziens op maximaal 40% op de huidige koers.

    Als dat beide zo geschiede stijgt BAM meer in waarde dan Heijmans maar waardestijging en koersstijging zijn twee verschillende zaken. Ik heb liever het laatste en zit dus zwaarder in Heijmans dan in BAM. Ongeveer 2 keer zo zwaar.
  13. forum rang 5 Daexter 18 januari 2020 13:36
    quote:

    Daexter schreef op 18 januari 2020 13:20:

    [...]

    Bijna goed en volledig mis.

    De waardering van een bedrijf is gebaseerd op de contante waarde van de toekomstige kasstroom. Kasstroom is zeker niet hetzelfde als winst.

    BAM heeft allicht meer waarde potentieel maar zeker niet meer koers potentieel. Heijmans zie ik de komende 1,5 jaar vrij eenvoudig 50 -80% rendement maken vanaf de huidige koers. Bij BAM ligt dat mijns inziens op maximaal 40% op de huidige koers.

    Als dat beide zo geschiede stijgt BAM meer in waarde dan Heijmans maar waardestijging en koersstijging zijn twee verschillende zaken. Ik heb liever het laatste en zit dus zwaarder in Heijmans dan in BAM. Ongeveer 2 keer zo zwaar.
    Waarbij ook zeker de schuldpositie niet vergeten moet worden
  14. salud 20 januari 2020 11:12
    rtvbodegraven.nl/regionieuws/bodegrav...

    Eerste fase nieuwe wijk Hart van Bodegraven wordt in februari opgeleverd

    Wethouder Kees Oskam en Esther Fleers, directeur van Heijmans, onthulden afgelopen donderdag samen een bord met fase 1 en 2 op de bouwplaats van ‘Hart van Bodegraven’.

    De toekomstige bewoners konden onder het genot van een hapje en drankje in de Brouwerij met elkaar kennismaken.

    De wijk Hart van Bodegraven is gebouwd op de plek waar jaren geleden het slachthuis van Domburg stond en waar een aantal keer het Gratis festival is georganiseerd. De gemeente startte eind 2019 met de inrichting van het openbare gebied van de eerste fase. De buitenruimte wordt eind eerste kwartaal afgerond.De wijk wordt gebouwd in twee fasen.

    In fase 1, aan de stationszijde van het voormalige Domburgterrein, zijn 31 vrije sector huur en koopwoningen gereed voor oplevering. De eerste bewoners krijgen begin februari 2020 de sleutel.

    Heijmans start nu ook met de bouw van de uitverkochte fase 2. De 24 koopwoningen aan de brouwerijzijde worden in het najaar van 2020 opgeleverd. De gronden voor het appartementengebouw voor Mozaïek Wonen aan de Doortocht zijn eind 2019 bouwrijp gemaakt (fase 2). De eerste bouwwerkzaamheden zijn reeds gestart. Begin 2021 worden de energiezuinige sociale huurappartementen opgeleverd.

    ‘Hart van Bodegraven kan getypeerd worden als een gevarieerde, duurzame en gasloze wijk met grondgebonden woningen en appartementen aan de rand van het dorpscentrum van Bodegraven.

    Bron: Persbericht gemeente Bodegraven

  15. AudiRS3 20 januari 2020 14:05
    quote:

    hartenaas schreef op 20 januari 2020 10:36:

    Een bedrijf waarderen op basis van toekomstige winsten en/of kasstromen is complete onzin.
    Wat die toekomstige winsten of kasstromen zijn weet namelijk niemand.
    Dus je kan er ook niets op baseren.
    Vertel dat maar even aan de mensen die Tesla of Amazon of ASML kopen.
  16. forum rang 6 effegenoeg 20 januari 2020 14:16
    quote:

    hartenaas schreef op 20 januari 2020 10:36:

    Een bedrijf waarderen op basis van toekomstige winsten en/of kasstromen is complete onzin.
    Wat die toekomstige winsten of kasstromen zijn weet namelijk niemand.
    Dus je kan er ook niets op baseren.
    Je slaat hier de plank volledig mis.
    Natuurlijk kun je inschatten uit de berichtgeving wat de middellange verwachting gaat worden.
    De beurs prijst dit gegeven tot een half jaar vooruit al in.
  17. forum rang 7 Ron Kerstens 20 januari 2020 14:33
    quote:

    hartenaas schreef op 20 januari 2020 10:36:

    Een bedrijf waarderen op basis van toekomstige winsten en/of kasstromen is complete onzin.
    Wat die toekomstige winsten of kasstromen zijn weet namelijk niemand.
    Dus je kan er ook niets op baseren.
    Op welke criteria waardeert U dan (de koers van) een bedrijf als de toekomstige/verwachtte winsten er niet toe doen ?
812 Posts
Pagina: «« 1 ... 4 5 6 7 8 ... 41 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

Bouwbedrijf Heijmans blijft optimistisch in verraderlijke sector

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links