Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

Tomtom december '19...het kan vriezen of dooien ;-)

962 Posts
Pagina: «« 1 ... 39 40 41 42 43 ... 49 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Eva1960 24 december 2019 11:39
    Zolang tt hg&friends niet komt met een partnerstrategie of verkoop wordt het niets met de koers. Ook alle goede beschouwingen op dit forum is alleen maar bij gebrek aan echt nieuws. Want vanuit TT is het doodstil. Alsof er geen deal meer wordt gesloten. Of het gaat slecht met het bedrijf of.....

    Goede feestdagen en op naar een beter 2020 met dit aandeel.
  2. forum rang 6 tatje 24 december 2019 11:52
    Door de extra afschrijvingen gaan we in 2019 en 2020 veel verlies maken.

    We hoeven in 2019 en 2020 geen tax te betalen en kunnen de verliezen van 2019 en 2020 verrekenen met de jaren erna.

    Cash generated from operating activities.

    Heeft zelfs invloed op de FCF !

    2021 enz gaat zelfs een vette positieve ebitda en ook ebit opleveren.

    Een verlies uit een bepaald jaar kunt u op 2 manieren verrekenen:
    •U verrekent het verlies van het jaar met de belastbare winst uit het voorgaande jaar. Dit wordt carry back of achterwaartse verliesverrekening genoemd.
    •U verrekent het verlies met de winsten van maximaal 6 volgende jaren. Dit wordt carry forward of voorwaartse verliesverrekening genoemd. Carry forward betekent verrekening met toekomstige winsten.

    Verrekening door carry back

    Een verlies wordt eerst verrekend met de winst van het voorgaande jaar. Pas daarna verrekent u het verlies met de winsten van de toekomstige jaren.

    Verrekening door carry forward

    Kan een verlies niet worden verrekend met winst uit het voorgaande jaar? Dan is het verlies vooruit verrekenbaar. Deze voorwaartse verliesverrekening is beperkt tot 6 jaar.

    Tom Tom heeft zijn strategie voor de komende jaren al klaar, alleen wij weten niet hoe die strategie er uit gaat zien.

    De founders wel :-)

    Strategie is al bepaald, daar hoef je echt de cijfers Q4 niet voor.
    Misschien die strategie nog een beetje fine tunen :-)
    "that's it"

  3. forum rang 6 tatje 24 december 2019 11:57
    Als ik 500 miljoen extra afschrijf, dan scheelt dat als ik die extra afschrijving niet zou doen, mooi 125 miljoen.

    Dasss ook het verschil aan FCF wel of niet extra afschrijven.

    Dus de extra afschrijving van 500 miljoen, heeft ook een positieve invloed op de FCF van 125 miljoen.

    Tja.

    Optimaliseren is geen probleem, als ze ons maar niet vergeten :-)
  4. forum rang 6 tatje 24 december 2019 12:39
    Had ik zonder die extra afschrijving al een negatieve ebit, dan hoef ik zo wie zo geen tax te betalen.

    Dus die extra afschrijving levert in 2019 en 2020 geen cash op, of ik moet nog wat winst hebben uit voorgaande jaren.

    Heb ik in 2021 en volgende jaren een vette positieve ebit, dan mag ik de verliezen van 2019 en 2020 hiermee verrekenen.

    Ik sluit niet uit :
    1) kleine aandelen inkoop wel of niet voor de medewerkers.
    2) verkoop van C met een nieuwe share consolidation en capital payback.

    Voordelen 1)
    - geen verwatering ook voor ons.

    Voordelen 2)
    - de founders krijgen een capital payback netto en hun belang blijft even groot procentueel.
    - de RVB en senior managers hebben opties en die opties doen niet mee met de share consolidation en capital payback, dus hun optiebelang wordt weer groter.

    Voorbeeld.

    Ik heb 1000 opties en die verzilver ik pas in aandelen na de consolidation van TTT en C .

    1000 opties met 235 miljoen aandelen of 1000 opties met 100 miljoen aandelen.

    Ik denk dat het zo is, de AFM verminderde eind mei 2019 het aantal aandelen van Harold met 9/16 maar het aantal opties bleef hetzelfde.

    Voordelen Founders
    - share consolidation en capital payback is ook voor de founders netto.
    - houden hetzelfde belang

    Voordelen optie bezitters, dus RVB en senior manager
    - houden na de share consolidation zelfde aantal opties.
    - hun belang wordt procentueel groter.

    Voordelen senior managers.
    - houden na de share consolidation, zelfde aantal opties.
    - als ze al aandelen hebben, kunnen ze met de capital payback hun procentuele belang ook vergroten, zitten toch nog niet per persoon aan de 3%.

    Het senior management zorgt tenslotte ook voor het succes.

    Ik ben senior manager in TT.

    Ik heb 50000 opties die nog in de 7 jaar zitten.
    Ik heb 50000 aandelen, na de verkoop van TTT kon ik met de centen weer uitkomen op 50000.

    50000 opties en 50000 aandelen eerst met 235 miljoen aandelen.

    Nu 50000 opties en 50000 aandelen met 132 miljoen aandelen.

    Voorbeeld :-)
    Bod was in 2018 bv 4 miljard.
    Bod in 2019 ook 4 miljard min 910 TTT en meer cash 210 is 3,3 miljard.

    4 miljard delen door 235 miljoen is 17,02

    3,3 miljard delen door 132 miljoen is 25 euro.

    Senior managers voor de share consolidation en capital payback 100000 maal 17,02
    Senior managers na de share consolidation en capital payback 100000 maal 25,00.

    Ik hoef niet uit te leggen, wordt het bod lager dan zal het verschil kleiner worden, maar wordt het bod hoger dan zal het verschil veel groter worden.

    Maar bij 4 miljard voor of na de consolidation , kan het al 800.000 euro meer bedragen bij 100000 opties en aandelen.
  5. forum rang 7 ketchup 24 december 2019 12:59

    @ Tatje

    Jeremia(h) 07/08
    " eerst zaaien dan oogsten, maar soms komt de pluk voor de oogst"

    Jeremiah de profeet ( Hebreeuws ) " de Heere zal verhogen " HG ( heilige geest of die andere profeet - profiteur ... 15/35 wij/zij

    net als winst een kwestie van keuze voor het uitverkoren volk ( the happy few)

    leg maar wat onder de kerstboom

    ps: zal ze voor zijn " deze account is geschorst "
  6. forum rang 6 tatje 24 december 2019 13:01
    quote:

    rrpp schreef op 24 december 2019 12:48:

    BOD ?
    Maar wanneer? ik houd ze nog maar eens een jaartje vast.
    Twee jaar geleden waren de regelmatige posters het er al over eens dat een bod niet kon uitblijven....
    Tja rrpp op deze koers niet, maar we weten ook dat het logisch is voor de founders, willen zeker zelfstandig blijven tot Microsoft hun vraagprijs inwilligt en dan zal de koers ook hoger zijn !!

    Je senior management, daar draait je bedrijf op, dus goed voor zorgen.

    Dat doet Harold ook wel, want er zijn altijd kapers op de kust.

    Eind 2018 stonden er nog 5.828.770 opties open.
    Eind 2018 stonden er nog 2.423.100 opties open bij RVB

    Eind 2018 stonden er dus nog 3.405.670 opties van het senior management open.

    Zeg es dat ze naast die 3,4 nog 1,6 aan aandelen hebben, dan kan het senior management na de consolidation en capital payback nog steeds 5 miljoen stuks aan opties en aandelen hebben.

    Bij en bod van 8 miljard, ja ik weet dat de koers dat momenteel niet rechtvaardigt.

    5 miljoen maal 21 euro voor en na is 105 miljoen MEER voor het senior management.

    Tja, is geen speld tussen te krijgen.
  7. forum rang 6 tatje 24 december 2019 14:10
    Eind 2018 stonden er dus nog 3.405.670 opties van het senior management open.

    Dus alles wat lager was, dan de RVB !!!

    3,4 opties en 1,6 aan aandelen is 5 miljoen aandelen en opties voor het senior management.

    Stel 60 euro per aandeel ( ik weet het, met de huidige koers never, maar met de vooruitzichten wel ! ).

    60 euro per aandeel en bij 5 miljoen aandelen en opties.

    Is toch 300 miljoen met zeg es veel ( denk minder ) 20 man, is 15 miljoen p.p netto box 3 wel te verstaan.

    15 miljoen netto op shell 6,6% min 1,5% VRH is 5,1% over 15 miljoen 765000 netto, daar doen ze het wel voor.

    Dividendbelasting is te verrekenen in Box 3 dus alleen die 1,5% .

    Wat denk je waarom er zo weinig verloop is aan de top :-)

    Gewoon mijn mening.

    Beste wensen aan heel veel forumleden :-)
  8. forum rang 6 tatje 25 december 2019 12:57
    Here.
    Here International, de marktleider voor digitale kaartinformatie voor auto's, krijgt twee Japanse investeerders: Mitsubishi Corporation en telecombedrijf Nippon.Het aandeel van de Duitse automakers, die Here in 2015 kochten van Nokia, daalt van 75% naar 54%.Met de investering wil het Nederlandse bedrijf uitbreiden in Azië en naar andere markten.
    Here International, de Nederlandse producent van digitale kaarten, heeft twee nieuwe investeerders. De Japanse investeerder Mitsubishi Corporation en telecombedrijf Nippon (NTT) willen via een joint venture samen 30% van de aandelen in het bedrijf verwerven, zo maakten de partijen vrijdag bekend.
    Here, dat zijn hoofdkantoor heeft in Amsterdam, is leider op de markt van navigatie in auto's, waar het concurrentie heeft van het eveneens Nederlandse TomTom en van Google. Daarnaast verkoopt het bedrijf ook licenties voor andere toepassingen.
    80
    Here haalt nu nog ruim 80% van zijn omzet uit de auto-industrie, maar wil zich meer diversificeren
    Sinds Here in 2015 voor €2,8 mrd door Nokia werd verkocht aan een consortium van drie Duitse automakers (Audi, BMW, and Mercedes) heeft het steeds nieuwe, strategische investeerders aan boord gehaald, waaronder Intel en Bosch. De Japanse joint venture wordt de grootste partij na de automakers, die straks ieder nog 18% van de Here-aandelen hebben (van 25% nu).
    Uitbreiden naar Azië
    Here-ceo Edzard Overbeek zegt in een telefonische toelichting dat de samenwerking met de Japanse partijen past in de strategie om geografisch uit te breiden, buiten Europa en de Verenigde Staten. Drie jaar geleden wilden de Chinese techbedrijven Navinfo en Tencent, samen met het Singaporese staatsinvesteringsfonds GIC ook instappen, maar dat werd tegengehouden door de Amerikaanse overheid.
    Daarnaast moet de investering van de Japanners helpen de toepassing van locatiedata te verbreden naar andere industriële en telecomtoepassingen. Here haalt nu nog ruim 80% van zijn omzet uit de auto-industrie, maar wil zich meer diversificeren. Het bedrijf zet bijvoorbeeld ook in op het in kaart brengen van gebouwen, zoals winkelcentra en vliegvelden, en bouwt een platform rond zijn locatiedata waarin ook andere diensten kunnen worden geïntegreerd.
    Omzet daalt
    Here, waar ongeveer 8 duizend mensen werken in 54 landen, had in 2018 een omzet van bijna €1,1 mrd, een daling ten opzichte van een jaar eerder. De omzet uit de auto-industrie (goed voor ruim 80%) en de consumentenmarkt namen af, en daar stond een bescheiden groei van de inkomstenstroom uit softwarelicenties voor andere bedrijfstakken tegenover (van €110 mln in 2017, naar €117 mln 2018).
    'Het bouwen van oplossingen als zo'n platform is heel complex en kost gewoon tijd', verklaart Overbeek. 'Maar we hebben wel het gevoel dat we er bijna zijn. En in de tweede helft van 2019 zien we ook weer een terugkeer naar groei.'
    De partijen willen niet zeggen hoeveel de Japanners betalen voor hun aandeel in Here. Er zijn deels bestaande aandelen verkocht en ook nieuwe uitgegeven. De investering moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders, en zou in de eerste helft van 2020 definitief moeten worden.

    Willem Strijbosch op de CMD.
    We are better than HERE in many of these things and we’re better than Google in many of these things.

    Here haalt dus de meeste omzet uit de automotive industrie.
    2017 835 2018 814.

    Maar de meeste automotive omzet zal toch toekomstig uit ADAS en HD komen.
    Automotive omzet loopt terug bij Here, terwijl die bij TT stijgt.

    Dadelijk hebben we naast SH AD en HD en dan wordt TT marktleider.

    Kijk je alleen cijfermatig naar TT, dan is de koers vet oke.

    Kijk je echter ook naar de toekomst en de kansen die daar liggen, dan begrijp ik volkomen het gebruikte woord blue sky.

    De markten die de komende jaren gaan versnellen, vooral bij TT.
    - private vehicle market.
    - Robo taxis
    - APIs

    Here in 2015 gekocht voor 2,8 miljard.

    Dan kun je aan TT toch een veel hoger bedrag plakken.

    Niet kijkend naar de huidige cijfers, maar naar de toekomstverwachtingen meegedeeld op de CMD.

    Het is een kwestie van tijd, dat TT Here voorbij gaat in Automotive :-)

    En wat zegt Willem Strijbosch, waarschijnlijk voor de opties vallend onder senior management.

    Willem Strijbosch op de CMD.
    We are better than HERE in many of these things and we’re better than Google in many of these things.

    Mocht je twijfelen aan de woorden van Willem, dan volgt hier een uitspraak van Chris Pendleton hoofd Azure maps ( effectively TT ) op de CMD.
    ""We don't get pinned against Google Maps anymore. It's an Azure discussion. It’s higher level.""

    Bing Cortana office windows, daar hebben ze toch ook Here omgeruild voor TT :-)

    Zo kan niet in discussie gaan, ben weg !
962 Posts
Pagina: «« 1 ... 39 40 41 42 43 ... 49 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links