Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

'Impact stikstof en PFAS ongewis bij Heijmans'

Lees over dit aandeel ook

  1. 23 apr Oomen groter in Heijmans
  2. 18 mrt Bouwbedrijf Heijmans blijft optimistisch in verraderlijke sector

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 s.lin 12 december 2019 19:33
    Veel kan nog wel, maar het duurt langer
    12-12-2019
    DEN BOSCH – Onzekerheid en onrust heersen binnen de bouw. Vooral over stikstof en PFAS. De regering is druk met het opstellen van nieuwe regels hiervoor. Ook de vorige crisis werd ingeluid door beleidsmaatregelen van de regering. Daarom vreest men voor een nieuwe crisis. Volgens Buildsight is die vrees niet helemaal terecht.
    Buildsight ontkent niet dat de bouwsector in een zware periode zit en dat er nog meer bouwpijn geleden zal worden. Het gaat Michel van Eekert, directeur van Buildsight, echter te ver om te stellen dat de bouw in een jarenlange recessie terecht zal komen. Dat blijkt uit de nieuwe prognoses voor de nieuwbouw die vandaag in ’s-Hertogenbosch door het marktonderzoeksbureau werden gepresenteerd.

    Dit najaar zijn er prognoses verschenen over de impact van de stikstofcrisis die daarop lijken te wijzen. Volgens Van Eekert wordt in deze studies te weinig rekening gehouden met de grote werkvoorraad die met name woningbouwers nog op de plank hebben liggen. Ook zou de veerkracht van de sector onderschat worden. “Wij zien de nieuwbouwproductie volgend jaar wel krimpen door de stikstofcrisis, maar denken dat die krimp binnen een paar kwartalen om kan slaan in groei als de vergunningverlening vanaf februari 2020 kan gaan profiteren van de vrijkomende stikstofruimte.”

    Tot die tijd zullen veel bouwbedrijven hun projecten temporiseren. Buildsight verwacht daarom dat de woningbouw in 2021 niet verder hoeft te krimpen, maar zelfs voorzichtig zou kunnen groeien. Dit zou het aantal nieuwbouwwoningen in 2021 weer net boven de grens van 60.000 kunnen brengen, terwijl dat aantal er in 2020 net onder dreigt uit te komen.

    PFAS
    Daarbij speelt ook het PFAS-vraagstuk een rol. Dit najaar zijn veel voorbereidende graafwerkzaamheden ten behoeve van de woningbouw als gevolg van de strenge PFAS-norm die in oktober in is gegaan, stil komen te liggen. Sinds de norm eind november is verruimd komen deze werkzaamheden weer voorzichtig op gang. Buildsight verwacht niet dat de ontstane vertragingen ingelopen zullen worden. “Omdat de bouwbedrijven aan het temporiseren zijn”, herhaalt Van Eekert. Dit draagt bij aan de krimp in 2020, maar geeft 2021 een betere uitgangspositie. Productie die voor 2020 gepland stond, komt door de opgelopen vertraging in 2021 terecht.

    Utiliteitsbouw
    Zo hebben PFAS en stikstof ook gevolgen voor de ontwikkeling van de utiliteitsbouw: De productie binnen dit bouwsegment zal volgend jaar krimpen. In tegenstelling tot wat er voor de woningbouw wordt verwacht, mag voor 2021 volgens Van Eekert niet gerekend worden op een voorzichtig herstel van de utiliteitsbouwproductie. De voorspelde afname van de bedrijfsinvesteringen, drukken de utiliteitsbouw dat jaar weer in de min.

    bron; www.bouwformatie.nl/bouwnieuws/veel-k...
  2. forum rang 4 s.lin 7 mei 2020 19:36
    Bouw nog lang niet uit stikstofimpasse: vooral infra de dupe
    7-5-2020

    Honderden projecten staan stil of komen vertraagd op gang, werkvoorraden slinken zienderogen. Ondanks de toegezegde steun van het kabinet laat stikstof nog steeds diepe sporen na in de bouw. Vooral de deplorabele staat van de infrasector valt op. Grootste pijnpunt: het uitblijven van tenders. Moeten de bouwers dan maar lijdzaam afwachten of kunnen ze zelf ook stikstofruimte creëren?

    Hij durft er in deze bizarre tijd bijna niet over te klagen, maar de Friese infrabouwer Jelle Coen Bijlsma maakt zich grote zorgen over zijn toekomst. Als er niet snel iets gebeurt, heeft hij na de bouwvak geen werk meer. “Maar ik denk niet dat wij in deze coronatijd aan de beurt zijn om te schreeuwen”, zegt hij een tikkeltje gefrustreerd. “Er zijn andere sectoren die het stukken zwaarder hebben. Maar vergis je niet: stikstof is voor de infrasector nog steeds een groot probleem. Normaal komen er tien tot vijftien tenders per dag op de markt, nu ben ik blij als het er vijf zijn.”

    En Bijlsma is niet de enige die het gevaar ziet. De snelheidsverlaging naar 100 kilometer is weliswaar ingevoerd, maar dat alleen biedt voor veel projecten geen oplossing. Honderden, zo niet duizenden infraprojecten kunnen nog steeds niet van start. “De spoedwet biedt alleen ruimte voor woningbouw en de zeven grote (MIRT)-infraprojecten”, doceert Reinoud Kleijberg, adviseur biodiversiteit en stikstofexpert van Arcadis. “Omdat het afketsen van deze projecten volgens het kabinet echt voor grote problemen in de samenleving zou zorgen.”

    Dichtbij Natura 2000-gebied
    Vooral voor infraprojecten die dicht bij Natura 2000-gebieden liggen ziet het er niet rooskleurig uit, ziet Ester van Spijker, directeur van Van Spijker Infrabouw. En niet alleen projecten die al in uitvoering waren, maar vooral nieuwe opdrachten. Die komen niet op de markt. “Dat is het grootste pijnpunt op dit moment voor de infrasector: er zijn nauwelijks tenders. Het gaat vooral om langetermijnprojecten die over een half jaar tot driekwart jaar in uitvoering komen, de grotere UAV-gc-werken. Voor de kortetermijnprojecten zien opdrachtgevers minder onzekerheid.”

    Het coronavirus maakt het er niet makkelijker op. De overheid heeft wel andere dingen aan haar hoofd. Ook de recente afgenomen stikstofuitstoot (minder files), is niet ineens de oplossing voor het probleem. “Nee, zo werkt het niet”, zegt Niels Bronsgeest, consultant gebiedsontwikkeling bij Tauw. “Het is niet zo dat er nu opeens meer vergunningen kunnen worden afgegeven omdat er minder uitstoot is. Dat kan alleen als er substantieel stikstofruimte wordt gecreëerd door gericht overheidsbeleid en door wet- en regelgeving. Voorlopig kan er alleen een vergunning worden afgegeven als er geen extra emissie van stikstof optreedt of wanneer de depositie van stikstof niet significant negatief is voor de natuurdoelen in het Natura 2000-gebied.”

    Extern salderen
    Dus zit er voor de infrabouwers niets anders op dan naar andere manieren te zoeken om de uitstoot naar beneden te brengen. Maar veel opties zijn er niet. Een van de manieren is extern salderen, bijvoorbeeld door veerechten op te kopen van een boer en de ruimte die daardoor ontstaat te gebruiken voor een bouwproject. Maar in veel provincies zijn daar nog steeds geen regelingen voor.

    Zo moet Jelle Coen Bijlsma daarvoor nog zeker tot de zomer wachten. “De provincie Friesland heeft zojuist besloten een beslissing hierover tot die tijd uit te stellen. Of ik daarvan baal? Ja, want dit was een regeling waar ik nog wat hoop op had.”

    ADC-toets: risicovol
    Een andere optie is de ADC-toets. Maar voor veel projecten is dit té risicovol en te ingewikkeld. Niet voor niets is het nog maar bij een paar projecten in Nederland met succes toegepast. Stikstofexpert Kleijberg: “Bij deze toets moet je compensatiemaatregelen treffen en dat heeft nogal wat voeten in de aarde. In sommige gevallen is het zelfs onbegonnen werk. Denk aan bijvoorbeeld de haven van Rotterdam, de uitstoot daar heeft effecten voor heel Nederland. Dat kun je niet allemaal compenseren.”

    Een van de weinige projecten waar de toets wél met succes is toegepast, is de Kempenbaan in Veldhoven (uitgevoerd door Tauw). Onlangs is de uitvoering – na jaren vertraging omdat de Raad van State dwars lag vanwege de PAS – eindelijk van start gegaan. De wethouder en de projectleider van de gemeente Veldhoven zijn achteraf blij dat ze dat risico destijds hebben genomen, maar waarschuwen wel dat het niet makkelijk is. “We hebben een enorm risico genomen en fors geïnvesteerd om dit mogelijk te maken”, vertelt wethouder Ad van den Oever. “Er was een stukje lef voor nodig. Wij zouden dit alleen aanraden als je zeker weet dat je een kans maakt.”

    Is de situatie dan compleet uitzichtloos? Nee, want er gaat sinds de invoering van de spoedwet ook langzaamaan meer goed. De woningbouw komt weer redelijk op gang en ook de Raad van State laat steeds meer projecten doorgaan op plekken waar een kleine stikstofdepositie is gemeten.

    Ecologische toets
    “Het blijkt dat de Raad toch minder streng is dan gedacht”, zegt stikstofexpert Martijn Verwoerd van Bouwend Nederland hoopvol. “De Raad van State heeft bevestigd dat projecten die boven de 0,00 mol uitkomen wel degelijk vergund kunnen worden als uit een ecologische toets blijkt dat dit niet tot significant negatieve effecten leidt op het Natura 2000-gebied. Er kan dus vaker dan gedacht worden vergund. Dat biedt hoop, misschien dat ambtenaren en bestuurders die deze uitspraken lezen, straks weer meer gaan vergunnen.”

    Daarnaast heeft de overheid onlangs een nieuw pakket aan maatregelen aangekondigd dat voor extra ruimte kan zorgen. Om de natuur te versterken en te herstellen investeert het Rijk komende tien jaar een bedrag oplopend tot 300 miljoen euro per jaar. Ook neemt het kabinet bronmaatregelen om alle sectoren te ondersteunen en de neerslag van stikstof in de natuur terug te brengen.

    www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/2020/0...
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

HEIJMANS KON

17,260 23 apr
+0,380 +2,25%
Premium

Bouwbedrijf Heijmans blijft optimistisch in verraderlijke sector

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links