Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

Tomtom december '19...het kan vriezen of dooien ;-)

962 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 49 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 11 december 2019 09:42
    quote:

    Sunshine Band schreef op 11 december 2019 09:34:

    Nee tatje, opname en rangschikking ned indexen op (koers x #aandelen)x perc free float.

    De weging (was ongeveer 2,5% voor t2) wordt volgens geheime metode berekend

    ...geheime berereningsmethode...

    Ja, ik geef je gelijk, de free float speelt een rol !

    Berekening AEX[bewerken]

    De AEX-index is de totale beurswaarde van de fondsen die deel uitmaken van deze index gedeeld door een getal (de divisor) om de waarde van de index aan te laten sluiten op de laatste slotkoersen voorafgaande aan een wijziging van de samenstelling van de index. Van de beurswaarde wordt alleen het percentage aandelen of certificaten van aandelen dat daadwerkelijk op de markt verhandelbaar is (de free float) meegeteld. Voor de grootste fondsen (Royal Dutch Shell en Unilever) is er een capping factor (plafond).[8]
  2. forum rang 6 tatje 11 december 2019 09:52
    ben nog niet zeker.

    free float heeft iets te maken met de weging in AMX bv.

    In het geval van de AEX is bepalend hoeveel aandelen er gekocht en verkocht worden. Samen met de gemiddelde prijs van het aandeel wordt vervolgens berekend of een bedrijf qua omvang in de AEX thuis hoort.

    Omzet op de beurs in aandelen maal de gem koers, dat bepaalt de divisie :-)
  3. [verwijderd] 11 december 2019 09:55
    quote:

    tatje schreef op 11 december 2019 09:52:

    ben nog niet zeker.

    free float heeft iets te maken met de weging in AMX bv.

    In het geval van de AEX is bepalend hoeveel aandelen er gekocht en verkocht worden. Samen met de gemiddelde prijs van het aandeel wordt vervolgens berekend of een bedrijf qua omvang in de AEX thuis hoort.

    Omzet op de beurs in aandelen maal de gem koers, dat bepaalt de divisie :-)
    no, dat was 10 jaar geleden
  4. forum rang 6 tatje 11 december 2019 10:26
    Chris Pendleton hoofd Azure maps noemde Tom Tom op Microsoft connected vehicle platform, SIGNIFICANT EN PROMINENT.

    Wordt het MVCP de winnaar, dan wordt Tom Tom ook een winnaar.

    Het Connected Vehicle Platform van Microsoft wordt door fabrikanten gebruikt voor digitale connectiviteit voor auto's. Het platform brengt verschillende technieken samen om een verbinding tussen voertuigen en bijbehorende diensten te creëren. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor diagnostiek van autoproblemen, navigatie, en het aansturen van zelfrijdende auto's op afstand. Daarnaast brengt het platform diensten van Microsoft naar de auto, zoals Cortana, Office 365 en Skype.

    Willem Strijbosch op de CMD

    - Tom Tom is leads in HD maps. slide 18
    - 4 out of the global top 5 oems are working with the Tom Tom HD map 19
    - 60% market share in awarded HD deals as measured by total car volume.

    60% van de toegekende HD deals.

    Dus is er 40% niet voor Tom Tom, dat kan China en Japan zijn, die via Baidu en zenrin zelf HD hebben, maar wel met de technologie van Tom Tom werken.

    Dus in China en Japan maakt Tom Tom zelf geen kaarten.

    Ik wil voor vandaag eindigen met 2 toepasselijke liedjes.

    TT
    www.youtube.com/watch?v=SvCyFHWBUlc

    Hopelijk TT, ziet er wel goed uit.
    The winner takes it all

    MCVP is voor mij momenteel de winner

    Onderschat ons kleine landje niet.

    Uit het niet nummer 4 in de top 2000.
    En niet alleen in Nederland !

    www.youtube.com/watch?v=8_UpmZjl3Ho

    Prettige beursdag verder :-)
  5. forum rang 8 Wereldbelegger 11 december 2019 10:31
    Schreef de geschorste poster niet enige tijd terug dat Nico Bakker ontzettend gecharmeerd is van zijn bijdragen?
    En nu krijgt de poster te horen dat hij een keer wat zelf moet doen.....

    quote:

    GLMF schreef op 11 december 2019 09:17:

    onze geschorste vriend, krijgt nu zelfs van zijn steun en toeverlaat de boodschap dat hij het zelf maar moet uitzoeken...

    Nico PR Bakker/BNPP Markets NL
    @TheDailyTurbo

    PHARMING...op de dagkaart in de Chart Service kun je zien waar de koers heen kan, daar zie je overduidelijk een rode streep.....beetje eigen-werkzaamheid wordt gewaardeerd.... https://twitter.com/dietervaneis/status/1204674475561803777
  6. forum rang 4 marathon 11 11 december 2019 10:54
    Eigenlijk wel triest dat een high tech bedrijf die wereldspeler in zijn expertise is nooit iets positiefs te melden heeft.
    Van dit bedrijf is met een klein beetje capaciteit in creatief and strategisch denken toch een echte wereldspeler te maken. Wat zonde dat de founders en hun marionetten zomaar wat blijven aanhobbyen.
  7. forum rang 6 tatje 11 december 2019 11:13
    Willem Strijbosch op de CMD.

    AUTONOMOUS DRIVING IS HAPPENING Slide #2
    Autonomous driving: It is happening. The societal benefits are so big; the investments are so big; so huge. It is happening. The safety advantages are enormous, right? Every day 3,000 people dying across the world and a multitude of that are getting injured because of vehicle accidents. It gives us comfort, right? If we have truly autonomous vehicles, we can actually look at our smartphone. We can work in a car. We can sleep. So it gives us back time that we're losing out on now in our commute or on holiday, right? Wouldn't it be great if you sort of step into your vehicle, you drive it to the highway, you press the activate function. You drive to the South of France and you turn around your chair and play games with your kids. So that's the comfort part. And the efficiency part: It will change our cities. It will get to lower fuel consumption. All of that stuff. So it’s happening.

    Vrij vertaald : dr wordt wat geld gestoken in het waarmaken van de SDC.
    Naar de autoweg rijden, dan knopje indrukken en tot zuid Frankrijk spelletjes doen met de kids.

    Denk ook, dat autowegen een voorloper zullen zijn, de rest staat in de sterren !

    Gewoon denken aan dingen, waar je niet aan durft te denken.

    When the time is right, it will happen.

    Autowegen, ik denk binnen 5 jaar autonoom.

    The pillars of autonomous driving Slide #3 What do you need for it?

    Well, you need four things to make it happen. First one is mapping.
    No surprise there. It's a very important element, and the higher the automation level, the more important maps become. You also need sensing. So you need sensors like cameras and you need laser scanners, or lidars. You need radar to see what is around you and compare that to the map.
    You need a driving policy. Meaning software that takes the decisions to go left or right or to overtake and you need actuators that actually replace your foot and your hands on the gas pedal and the brake and steering wheel.

    - HD maps, hoe hoger de graad van automatisering, hoe belangrijker
    - sensors, kameras laser scanners, lidars
    - radar ( volgens mij TT en Bosch RRS )
    - driving policy

  8. forum rang 8 Wereldbelegger 11 december 2019 11:28
    Na zes “exciting days" op rij,
    IAA, CMD, Q3 cijfers, 14 Nov 2019 Barcelona, 19 Nov 2019 Frankfurt, 27 Nov 2019 London,

    Twee nieuwe aankondigingen:
    12 Dec 2019
    New York - ING Benelux Conference
    ING analyst: Marc Hesselink
    TomTom representative: Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations)

    13 Dec 2019
    New York - Roadshow – Barclays
    Barclays analyst: Andrew Gardiner
    TomTom representative: Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations)
  9. forum rang 6 boem! 11 december 2019 11:34
    Ik ken de achterliggende gedachte niet om op een handelsplatform wat de beurs a priori is niet het handelsvolume als leidraad te gebruiken tot opname in een index.

    Daarnaast heeft men ook besloten om niet de marketcap te hanteren maar de marketcap van de free-float indien ik het juist interpreteer.
    Waarbij , weliswaar met aftoppping van de weging, de index in feite de koersfluctuatie van de grote ondernemingen in die index volgt.

    Indien je een bedrijf beoordeelt op basis van toekomstige cash-flows maakt het als belegger niet uit in welke index een aandeel is ingedeeld met die restrictie dat een indeling in een hogere index in principe een hogere vraag naar het aandeel oplevert door de indexvolgers.

    Afgezien daarvan is het wel interessant om te weten hoe men de free-float marketcap van TT heeft bepaald omdat er een tweede aandeleninkoopprogramma is aangekondigd.

    Ter illustratie: de drempel om toegelaten te worden tot de AEX ligt op +3 miljard en dat houdt in dat een snelle terugkeer van TT in de AEX niet voor de hand ligt want dat zou bij 115 mio uitstaande aandelen en een free-float van 56% een koers betekenen van ca 55 euro.



  10. forum rang 6 tatje 11 december 2019 12:03
    Ik kan niet zeggen, of Harold en de zijnen ons een poets gaan bakken.

    Ik denk het niet.

    Horend bij slide 16 zei Willem Strijbosch.

    And finally, we have a very complete, the most complete product portfolio in this space. You’ve seen Cees talk about integration with navigation. We have the SD map. You need an SD map to be able to make an ADAS map. An ADAS map is a road-level map and we attach attributes to that. You need an SD map. If you don't have that, you can't play. We have AutoStream, I mentioned that. We have services, they have been mentioned. And we actually can help to integrate all of those products into the vehicle, by working with partners where we do pre-integration. We have our own integration services. So all this together gives us a very strong competitive position. Nobody has the same sets. We are better than HERE in many of these things and we’re better than Google in many of these things.

    Laatste zin vrij vertaald !!!

    "" We zijn beter dan Here in veel van deze dingen en we zijn beter dan Google in veel van deze dingen.""

    And this is really leading edge, state-of-the-art application of technologies. This has been done scientifically on small areas, but never at the scale of the world, and we're doing it at the scale of the world. Centimetre-level accuracy.

    gaat over HD, volgens mij Google in kleine gebieden en wij doen het in de hele wereld.
  11. forum rang 6 tatje 11 december 2019 12:06
    Nog even over 1,5 tot 2 miljard in 2030.

    If we do the same for HD map it looks like this: We actually see it starting from a small base. We see a 60% growth over the next decade, at 60% CAGR over the next decade with a very large part, nearly 2 billion by 2030 addressable for us.

    Volgens mij los van Enterprise en Consumer !
  12. forum rang 6 tatje 11 december 2019 12:26
    In HD map we are the current leader, we are the market share leader, the market leader also in technology

    This is expressed as a market share of 60% out of all rewarded deals. Between, call it a year ago, 18 months ago and two years from now, every single OEM will have made their HD map selection decision. At the point in time where we are now, we are at 60% market share based on awarded deals.

    Willem Strijbosch sprak op de CMD sept 2019.

    Dus tussen maart 2018 en sept 2021 heeft iedere oem beslist welke HD keuze hij gaat maken.

    Dus over 18 maanden heeft iedereen beslist.

    Gelukkig heb ik gevonden, wat ik al een tijd zocht :-)

    Boem wil je ook het transcipt van Willem Stijbosch op CMD lezen.

    Nearly 2 miljard, gaat toch alleen over ADAS en HD, automotive.

    Niet over omzet in Enterprise en Consumer !
  13. forum rang 4 marathon 11 11 december 2019 12:34
    Inderdaad Tatje
    Analisten hebben geen idee waar TomTom mee bezig is en wat hun positie tov de competitie is. Zij kijken alleen naar de huidige cijfers die erg vertekend en nog meer dan dikke mist voor iedereen zijn.
    TomTom vind dat wel helemaal best blijkbaar.
    Vanaf 2021 15 % CAGR en dan kan het snel opschieten met €600 mio cash
    Schuldenvrij en geen assets meer geactiveerd. Of zie ik iets over het hoofd?
  14. forum rang 6 tatje 11 december 2019 12:48
    Laatste dan voor vandaag :-)

    Willem Strijbosch sprak op de CMD sept 2019.

    Dus tussen maart 2018 en sept 2021 heeft iedere oem beslist welke HD keuze hij gaat maken.

    Dus over 18 maanden heeft iedereen beslist.

    Tom Tom verwacht dus 60% van de HD markt en tot dat iedere Oem heeft gekozen, sept 2021, moet er rust in de tent zijn, ook wat de koers betreft

    Als Tom Tom die 60% kan waarmaken en Microsoft ziet dat sept 2021, dan kan het spannend worden :-)

    Dus sept 2021 kan Tom Tom hopelijk die 60% waarmaken en is het bedrijf super slank.

    Bij geen aandelen inkoop, hebben ze dan ongeveer een kleine 600 miljoen op de bank.

    Maar in Tom Tom, never a dull moment :-)

    Ik geloof nog steeds dat de founders met Consumer verder gaan.

    Consumer naar de founders.
    kaarten in licentie van Microsoft
    data Consumer naar Microsoft

    Prettige beursdag verder :-)
  15. [verwijderd] 11 december 2019 13:14
    quote:

    Erg chebbi schreef op 11 december 2019 12:47:

    en... al acht maanden geen big scores gemeld.

    TomTom is als kleine speler te klein om zelfstandig als datawarehouse te overleven. MS is een goede partner, maar er moet meer geld in a la ASML. Ik zie graag dat ze dat communiceren. Deelnames voor grote klanten!
    Het management heeft nergens getoond dat ergens geld in moet of dat ze mogelijkheden zien voor investeringen.

    Er is nooit de ambitie getoond om het maximale uit het geld te halen, sterker nog desinvesteringen worden uitgekeerd en voorlopig staan er 400 miljoen te verstoffen in een schoenendoos op zolder.

    Er moet geen geld in, er moeten vastgeroeste bestuurders uit!

  16. forum rang 6 tatje 11 december 2019 13:26
    Anders Truelsen Enterprise Managing Director
    So I'm Anders Truelsen. I'm heading up our business unit enterprise. I’m based out San Jose, at the heart of Silicon Valley and I will over the next 15 minutes go through with you what we are up to in the enterprise business unit space.

    Dus het hoofd van Enterprise zit permanent in San Jose het hart van Silicon Valley.

    Tja, al die APIs die via Microsoft lopen 200% per maand.

    Maar goed.

    Apple gebruikt de kaarten van Tom Tom.

    Another example I want to show you is Apple. So Apple and TomTom have been having a strategic partnership for many years and for many years to come. And also if you see here, if you take Apple Maps and you open it, you click in the upper right corner of the information and you go to the next screen you see a TomTom logo. So also Apple is very proud of showing that I'm working with TomTom and showing that to all of the users of Apple Maps.

    Ik lees, al veel jaren een strategisch partnerschap en nog veel jaren te gaan !!!
    Apple is trots op Tom Tom, ook gezien het logo van Tom Tom, dat trots wordt getoond.

    APIs.

    But again, with the APIs, it's a very easy way to get to market very, very quickly. We are estimating that the overall of the total market of Maps APIs is around a billion dollars and it's growing as well. We started recently as TomTom with our Maps APIs, which basically means that our market share is tiny today, but we definitely have high expectation in the overall Maps API space.

    Momenteel is de markt van APIs 1 miljard groot, maar groeiend.
    Tom Tom is nog niet zolang bezig met APIs, dus een klein markt aandeel, maar we hebben wel hoge verwachtingen.

    Microsoft gebruikt TomTom om APIs in Azure maps te verkopen.

    Daaasssss pas een groei markt, al die klanten van Microsoft.

    The other area, as I mentioned, is the enterprise area and one specific contract I want to highlight is our contract with Microsoft. So we started our contract with Microsoft a while ago, but we, as TomTom, and now as we are putting our Maps APIs in Microsoft Cloud, Azure, which basically means that all the Microsoft internal developers have access to the APIs. Then we also agreed with Microsoft that they could bring it to the market under their own brand. So they bring our Maps APIs under the Azure Maps brand. Microsoft is then adding some other interesting things in the product offering themselves. We recently also announced between TomTom and Microsoft that the Bing Maps and Cortana will also move to TomTom.

    Ik kan iedereen aanraden om van alle sprekers op de CMD.

    Lees het transcript en bekijk de presentation.

    Dan pas weet je waarom je wel of niet in TT wilt beleggen.

    AVE.

962 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 49 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links