Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.212 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 ... 161 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Cézan 20 november 2019 07:54
    Bijna twee miljoen elektrische auto’s in 2030? Vergeet het maar

    Nederland heeft grote ambities voor elektrisch vervoer. Maar de grondstoffen voor zulke auto’s liggen niet zomaar voor het grijpen.

    Esther Bijlo20 november 2019, 1:01

    Ze hebben mysterieuze namen als neodymium en dysprosium. Ze zijn nodig voor de accu’s en motoren van elektrische auto’s. Het zijn kritieke metalen waarvan voetstoots wordt aangenomen dat die de komende tien jaar makkelijk voorhanden zijn. Maar dat is niet zo. In 2030 moeten er volgens het Klimaatakkoord 1,9 miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden. Het is zeer de vraag of dat realistisch is.

    www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/bijn...

    ^^
  2. forum rang 10 voda 20 november 2019 19:44
    Tata Motors and Lithium Urban Technologies Ink Pact for EVs

    Tata Motors and commercial EV fleet provider Lithium Urban Technologies announced a partnership to explore bespoke models to address requirements of customers who are increasingly looking for tailor-made mobility solutions in the market across passenger, mass transit and freight segments. Tata Motors and Lithium have signed a contract for 400 newly launched, Tigor Sedan EV, with an extended range of 213 km, to be supplied by FY20 and deployed across India. This partnership plans to additionally induct 100 electric vehicles, which would include cars to be launched in near future, like Nexon EV for corporate leadership transport services.

    These steps will be pivotal for Lithium to significantly expand its current fleet of 1000 EVs to further consolidate its leadership position as the largest EV based mobility service provider.

    The new Tigor Electric Sedan, with an extended range of 213 km, certified by ARAI is available for both fleet and personal segment customers. This vehicle qualifies for a FAME II incentive for eligible commercial customers. It offers an enhanced driving range, low cost of ownership, connectivity, comfort of a sedan and zero emissions.

    Source : Strategic Research Institute
  3. forum rang 10 voda 20 november 2019 19:45
    Wiesbaden Gets First Electric Buse eCitaro rom Mercedes-Benz

    The first fully electric Mercedes-Benz eCitaro city buses were handed over on 18 November 2019 to ESWE Verkehrsgesellschaft mbH in Wiesbaden in Germany. The vehicles are part of a large-scale order for 56 units of the battery powered city bus which is series-produced in Mannheim in Germany. The delivery schedule of the 56 eCitaro vehicles will see a further seven units delivered to ESWE Verkehr this year. The remaining vehicles are planned for 2020.

    With their electric-bus switch-over plan, ESWE Verkehr and the city of Wiesbaden are moving closer towards achieving their ambitious aim of being the first town in Germany to implement the vision of emission free public transport. The consultancy team at Daimler Buses eMobility Consulting are assisting ESWE in the conversion of their fleet to electromobility solutions.

    Source : Strategic Research Institute
  4. forum rang 10 voda 20 november 2019 19:48
    MG Motor India and Fortum Install 50 KW DC Fast Charging Station in Gurugram

    MG Motor India and Fortum Charge & Drive India have unveiled the first 50 KW DC charging station at MG’s flagship showroom at Gurugram. The charging station has been installed by Finland based clean energy major Fortum. Under the partnership, starting with the national capital, Fortum has installed four public 50 kW fast charging stations in South Delhi, West Delhi, Noida & Gurugram respectively. Besides, six more public 50 KW DC fast chargers have been installed at MG’s Dealer locations in Mumbai, Bengaluru, Hyderabad and Ahmedabad.

    The smart chargers can be accessed by an EV user owning vehicles compatible with CCS/CHAdeMO charging standards and by registering with Fortum Charge & Drive India through its Mobile App.

    Fortum Charge & Drive is a pioneer in electric vehicle charging. As Charge Point Operator it has a network of more than 3000 smart chargers in Nordic country out of which more than 30% are DC quick chargers. Starting with a pilot in October 2017, Fortum has already made 62 DC Fast charging points operational in Delhi-NCR, Hyderabad, Mumbai, Bengaluru, and Ahmedabad.

    Source : Strategic Research Institute
  5. forum rang 10 voda 21 november 2019 06:48
    Elektrische stationwagon van VW komt 590 kilometer ver

    Op de Autoshow van Los Angeles heeft Volkswagen het doek getrokken van de ID. Space Vizzion. Volgens de fabrikant combineert hij de ruimte van een SUV met het karakter van een sportieve Gran Turismo. Maar je kan dit ook gewoon een stationwagon noemen.

    Autoredactie 20-11-19, 11:55

    En dat brengt het aantal tot nu toe genoemde varianten van de ID op zeven. Pas in 2021 gaat de stationwagon in productie: de auto die in LA staat is nog een conceptmodel. De VW heeft een lithium-ion batterij van 82 kWh en elektromotoren bij de voor- achteras. In 5,4 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/u. Vierwielaandrijving is optioneel. De Space Vizzion kan met opgeladen batterijen 590 kilometer ver rijden (WLTP-norm).

    www.ad.nl/auto/elektrische-stationwag...
  6. forum rang 10 voda 21 november 2019 16:34
    Ford Expands with Mustang Mach-E SUV

    Ford is expanding the Mustang lineup with the all-electric Mustang Mach-E SUV joining the sports coupe, convertible and special editions, featuring an all-new infotainment system and connected vehicle technology. Mustang Mach-E embodies the Mustang spirit from its sleek silhouette and muscular curves to exhilarating drive experiences that offer unique driving dynamics and sounds. Mustang Mach-E GT Performance Edition brings the thrills Mustang is famous for, targeting 0-60 mph in the mid-3-second range and an estimated 342 kW (459 horsepower) and 830 Nm (612 lb.-ft.) of torque

    Mustang Mach-E instills confidence, targeting an EPA-estimated range of at least 300 miles with the available extended-range battery and rear-wheel drive, offering built-in charging solutions that route customers to nearby public charging stations, recommending where to charge on trips, and providing access to over 12,500 public charge stations in the FordPass charging network.

    Source : Strategic Research Institute
  7. forum rang 10 voda 26 november 2019 16:02
    Lexus Unveils Electric Vehicle UX 300e

    Lexus introduced its first battery electric vehicle the UX 300e at the Guangzhou International Automobile Exhibition being held in Guangzhou, China, from November 22 to December 1, 2019. As the first production model under the Lexus Electrified banner, UX 300e is developed for excellent on road performance. Lexus engineers kept the distinctive design and the utility characteristics of the UX crossover intact, and focused on the opportunities to build on the performance advantages unique to EVs. The UX 300e’s high output motor provides a natural yet brisk acceleration character and the high-capacity batteries, located directly underneath the floor of the cabin, deliver a low center of gravity and 400km driving range. Combined with the newest connectivity technology, the UX 300e maximizes the advantages of EVs while realizing driving performance and convenience in a single package. The UX 300e is scheduled to go on sale in the Chinese and European markets in 2020, and in Japan early in 2021.

    UX 300e's Drive Mode Select function lets customers manage smooth acceleration and deceleration according to their situation. Drivers can feel the powerful acceleration and instant torque of the EV powertrain as they push the pedal, and use the paddle shift in a similar manner as engine braking, through four levels of deceleration regeneration, all while enjoying a natural on-road feel.

    The UX 300e provides excellent dynamic performance thanks to the low center of gravity resulting from motor and battery placement underneath the vehicle body, combined with optimized of front/rear weight distribution and moment of inertia.

    The high-performance level of the GA-C platform is enhanced with additional braces and optimization of the shock absorbers' damping force to match the dynamic changes of electrification.

    While EVs are naturally quiet, UX 300e adds insulation beyond just the battery and suppresses outside noises such as wind or pebbles which would be otherwise noticeable in the absence of an engine and transmission. Lexus focus on sound management lets drivers enjoy comfortable tranquility in the cabin.

    Engineers also focused on sound while driving to provide a natural feeling. Active Sound Control transmits natural ambient sounds to allow for understanding of driving conditions, and provides a natural feeling for the cabin's occupants.

    Source : Strategic Research Institute
  8. forum rang 10 voda 27 november 2019 07:00
    Batterijrecycler investeert in Rotterdamse haven

    Het Finse recyclebedrijf uRecycle gaat een fabriek bouwen in de Rotterdamse haven. De nieuwe vestiging wordt de Europese hub voor het recyclen en hergebruiken van draagbare en industriële batterijen, waaronder batterijen voor elektrische auto's.

    Dit heeft Havenbedrijf Rotterdam (HbR) dinsdag bekendgemaakt. Het is de tweede investering op recyclegebied in korte tijd in Rotterdam. Twee weken geleden kondigde bandenrecycler Black Bear de komst naar de Rotterdamse haven aan.
    Geen stikstofprobleem
    Hoeveel het bedrijf investeert wordt niet bekendgemaakt. uRecycle start volgens een woordvoerder van HbR in leegstaande loodsen in de Europoort, waardoor het bedrijf niet te maken krijgt met het stikstofbesluit. De nieuwe fabriek, waar ongeveer 40 mensen komen te werken, moet in de eerste helft van 2020 van start gaan.

    Volgens HbR behoort uRecycle, dat ook vestigingen heeft in Finland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk, tot de top 3 van Europese batterijrecyclers. In Nederland heeft het bedrijf onlangs een samenwerkingsverband gesloten met Stibat, de organisatie die verantwoordelijk is voor het inzamelen van lege (draagbare) batterijen.

    Goede ligging
    In een verklaring zegt ceo Henny van Dort dat de keuze op Rotterdam is gevallen vanwege 'de strategisch uitstekende ligging'. Volgens hem zijn de aanvoerlijnen naar Rotterdam goed. Verder wijst hij op de focus van de havenstad op de energietransitie en de circulaire economie.

    Stibat-directeur Arie de Jong is verheugd over de komst van het Finse bedrijf. De ingezamelde batterijen gaan nu nog naar een sorteercentrum buiten de Randstad. Het gebruik van de fabriek in Rotterdam is volgens De Jong met het oog op de logistiek en duurzaamheid 'een enorme vooruitgang'.

    uRecycle heeft een proces ontwikkeld waarmee de waardevolle stoffen in batterijen voor hergebruik gescheiden kunnen worden van de stoffen die een gevaar opleveren voor het milieu. Daarnaast richt de onderneming zich op het hergebruik van batterijen voor elektrische auto's.

    fd.nl/ondernemen/1326194/batterijrecy...
  9. forum rang 10 voda 27 november 2019 07:03
    Nog meer bestellingen Cybertruck van Tesla

    (ABM FN-Dow Jones) De bestellingen voor een Cybertruck van Tesla blijven oplopen. Dit bleek uit een nieuwe tweet van CEO Elon Musk.

    Waar de topman eerder al aangaf dat er 200.000 voorlopige bestellingen waren binnengekomen, zijn dit er inmiddels 250.000.

    Toch ging de presentatie van het voertuig niet helemaal goed. Tesla wilde afgelopen week laten zien hoe onverwoestbaar de truck is, maar een test leverde twee gebroken ruiten op.

    De hoekige elektrische pick-up wordt aangeboden in drie modellen en de productie is gepland om eind 2021 te beginnen.

    Wel blijven er vragen of het voertuig aan alle wettelijke eisen voldoet.

    Het aandeel Tesla sloot dinsdag 2,2 procent lager, maar lijkt een iets hogere opening tegemoet te gaan.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  10. forum rang 10 voda 27 november 2019 11:52
    the Texas A&M University Researchers Develop New Electrodes to Improve EV Batteries

    The rise in popularity of electric vehicles and aircraft presents the possibility of moving away from fossil fuels toward a more sustainable future. While significant technological advancements have dramatically increased the efficiency of these vehicles, there are still several issues standing in the way of widespread adoption. One of the most significant of these challenges has to do with mass, as even the most current electric vehicle batteries and super capacitors are incredibly heavy. A research team from the Texas A&M University College of Engineering is approaching the mass problem from a unique angle. Most of the research aimed at lowering the mass of electric vehicles has focused on increasing the energy density, thus reducing the weight of the battery or super capacitor itself. However, a team led by Dr Jodie Lutkenhaus, professor in the Artie McFerrin Department of Chemical Engineering, believes that lighter electric vehicles and aircraft can be achieved by storing energy within the structural body panels. This approach presents its own set of technical challenges, as it requires the development of batteries and super capacitors with the same sort of mechanical properties as the structural body panels. Specifically, batteries and super capacitor electrodes are often formed with brittle materials and are not mechanically strong.

    In an article published in Matter, the research team described the process of creating new super capacitor electrodes that have drastically improved mechanical properties. In this work, the research team was able to create very strong and stiff electrodes based on dopamine functionalized graphene and Kevlar nano fibers. Dopamine, which is also a neurotransmitter, is a highly adhesive molecule that mimics the proteins that allow mussels to stick to virtually any surface. The use of dopamine and calcium ions leads to a significant improvement in mechanical performance.

    In fact, in the article, researchers report supercapacitor electrodes with the highest, to date, multifunctional efficiency, a metric that evaluates a multifunctional material based on both mechanical and electrochemical performance, for graphene-based electrodes.

    This research leads to an entirely new family of structural electrodes, which opens the door to the development of lighter electric vehicles and aircraft.

    Source : Strategic Research Institute
  11. forum rang 10 voda 27 november 2019 13:37
    Oud-medewerkers Lightyear lanceren elektrische stadsauto op zonne-energie

    Squad Mobility heeft de Squad onthuld: een 2-persoons zonneauto zonder deuren en met zonnepaneel. De Solar Quad is ontwikkeld door 2 ex-medewerkers van Lightyear en kan maximaal 45 kilometer per uur.

    De auto is per direct te reserveren. Het voertuig valt binnen de zogenaamde L6e categorie van lichte vierwielers in het scootersegment. Afhankelijk van de vraag zal er in de toekomst ook een worden aangeboden die 80 kilometer per uur kan. Productie en leveringen zullen in de Europese Unie aanvangen in 2021.

    9.000 kilometer per jaar op de zon
    De Squad biedt plaats aan 2 passagiers die naast elkaar zitten, met ruimte voor bagage in een achterbak. Er zijn doelbewust geen deuren geplaatst in de auto.

    Robert Hoevers, chief executive officer van Squad Mobility, over de auto: ‘Emissies en congestie zijn de 2 voornaamste problemen van stedelijke mobiliteit. Onze zonne-elektrische Squad kan met zijn eigen zonnedak tot 9.000 kilometer per jaar automatisch laden in een zonnig land. Dat betekent volledig emissievrije mobiliteit voor de meeste gebruikers die tot zo’n 30 kilometer of circa 1 uur per dag rijden in een stedelijke omgeving. De meeste voertuigen in dit segment rijden niet veel meer dan 6.000 kilometer per jaar. De extra benodigde range kan direct van het elektriciteitsnet geladen worden vanuit een gewoon stopcontact en/of met de draagbare batterij binnenshuis. Extra batterijpakketten kunnen besteld worden voor extra actieradius.’

    In-wielmotoren
    Chris Klok, chief of design, vult aan: ‘De Squad is bedacht als een elementaire mobiliteitsoplossing maar met state-of-the-art technologieën zoals in-wielmotoren en een geïntegreerd zonnepaneel. Deze combinatie maakt de Squad toegankelijk voor een veel grotere gebruikersgroep zonder gedoe met veel onderhoud. Het is geen toeval dat de Squad technisch op een scooter lijkt, omdat de naoorlogse scooters ontworpen zijn op basis van precies deze waarden. Maar nu bieden we dit voor 2 personen, veilig en beschermd tegen weer en wind. De Squad is eigenlijk een compleet nieuw segment. De kracht van het concept is dat zowel efficiency als kostprijs vragen om een focus op lichtgewicht en het beperken van functies tot het absoluut noodzakelijke.’

    Het dak, windscherm en vloer houden de gebruiker droog op de meeste dagen. Hoevers: ‘Goed genoeg voor de meesten van ons. Wachten op bus of trein en het laatste stuk lopen naar je bestemming is immers ook niet altijd 100 procent droog. Een paar druppels vindt niemand erg maar drijfnat aankomen op kantoor, vooral als je ook nog een pak aanhebt, is geen optie. Vooral de onzekerheid of het wel droog gaat blijven is een probleem. Als je echt 100 procent droog wilt blijven, biedt Squad Mobility ook nog ‘side covers’ aan als accessoire ter bescherming tegen regen en wind van opzij”.

    Door Marco de Jonge Baas

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  12. forum rang 10 voda 27 november 2019 13:52
    Durfinvesteerders stappen in automatisch laadsysteem voor e-auto's

    De Delftse start-up Rocsys heeft twee externe geldschieters aangetrokken voor de ontwikkeling van een geautomatiseerd laadsysteem voor elektrische auto's. Het gaat om durfinvesteerder Forward.one in Amstelveen en Superangel, een investeringsfonds uit Estland.

    Dit hebben partijen woensdag bekendgemaakt. Rocsys ontwikkelt een technologie waarmee het laden van elektrische voertuigen zonder mensenhanden plaatsvindt. 'De chauffeur hoeft geen slangen meer aan- of af te koppelen. De robot doet al het werk op het laadstation', verklaart Crijn Bouman, ceo en mede-oprichter van Rocsys.

    Proefneming
    Het jonge bedrijf verwacht op korte termijn een eerste proef met het gepatenteerde systeem uit te voeren bij een fabrikant van bedrijfsvoertuigen. De identiteit van deze partij blijft voorlopig geheim. Na die proefneming moeten de bestellingen op gang komen. Rocsys richt zich daarbij op de professionele markt. Daarbij valt te denken aan elektrische bestelwagens die bij goederendepots worden opgeladen of elektrische voertuigen die containers transporteren op havencomplexen.

    Rocsys preludeert met zijn systeem op de opkomst van zichzelf parkerende en autonoom bestuurde voertuigen. Het is dan logisch dat ook het elektrisch laden volledig wordt geautomatiseerd.

    Kapitaalinjectie
    Bouman heeft de opstartfase van Rocsys tot nu toe zelf gefinancierd, samen met twee compagnons. Met de komst van Forward.one en Superangel krijgt het bedrijf nu een kapitaalinjectie tussen de €1 mln en €3 mln. In ruil hiervoor verwerven de nieuwe deelnemers een minderheidsbelang in de onderneming. Het gaat om een eerste ronde, er zullen meer financiële injecties volgen, is de verwachting.
    Ook investeringsfonds Uniiq is bij de financiering betrokken en verschaft een converteerbare lening. Uniiq is een fonds van €22 mln, opgericht door een Zuid-Hollands consortium, waaronder de regionale ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter.

    Topman Bouman verwacht dat Rocsys in vijf jaar op een jaaromzet zal uitkomen van tientallen miljoenen euro's. 'We streven naar de nummer-1 positie in de markt van professioneel laden.' Bouman is niet onbekend met de wereld van elektrisch vervoer. Hij was mede-oprichter van Epyon, maker van apparatuur voor snelladen. Die werd in 2011 verkocht aan multinational ABB.

    fd.nl/ondernemen/1326228/durfinvestee...
  13. forum rang 10 voda 28 november 2019 13:38
    Elektrische krachtpatsers zetten autoverzekeraars aan het rekenen

    De populariteit van volledig elektrische auto's neemt gestaag toe. Onderzoeksbureau LMC Automotive verwacht dat er tegen 2025 bijna 170 verschillende modellen van zullen zijn, tegenover 38 vandaag. Consumenten worden aangetrokken door het groenere imago, en de technische snufjes die deze auto's aan boord hebben. Tegelijkertijd zijn ze vaak ook een stuk krachtiger dan diesel- en benzinemotoren. Dat kan juist leiden tot meer, en grotere ongelukken.

    Moeten bestuurders van elektrische auto's daarom significant meer verzekeringspremie betalen dan bestuurders die bovenop een verbrandingsmotor zitten? Die vraag is de afgelopen weken luider gaan klinken na de onthulling van de Mustang Mach-E.

    Met deze elektrische krachtpatser, die in de volgende herfst op de markt komt, wil Ford marktleider Tesla TSLA$331,05+0,72% naar de kroon steken. Alleen al in de Verenigde Staten heeft het bedrijf van Elon Musk in dit segment een marktaandeel van 67%.

    Illustere voorganger
    Ford mag zijn splinternieuwe elektrische wagen dan wel in de legendarische Mustang-stal onderbrengen, maar eigenlijk hoort de Mach-E daar esthetisch gezien niet thuis. Er zitten in het krachtigste model weliswaar 450 paarden onder de motorkap, maar door het SUV-koetswerk is de typische muscle car-look van de Mustang om zeep.

    Ford zal de komende maanden ongetwijfeld groot uitpakken met zijn Mach-E, die tussen de $45.000 en $65,000 moet kosten. Net zoals de illustere Ford Mustang van de jaren zestig is deze nieuwe patserbak razendsnel. De Mach-E gaat van nul naar honderd in minder dan vijf seconden.

    Jonge bestuurders
    De need for speed was vijftig jaar geleden een van de belangrijkst redenen waarom de populariteit van deze krachtpatsers niet langer dan een decennium aanhield. Verzekeringsmaatschappijen hadden snel door dat vooral jonge bestuurders die wagens kochten, en verhoogden drastisch de premies.

    De originele muscle cars waren ook gewoon onveilig. In het boek Unsafe at Any Speed (1965) legde de jonge advocaat Ralph Nader genadeloos bloot dat Detroit — waar alle grote automerken gevestigd waren — er geen problemen in zag om auto’s te maken waarvan het wist dat die onveilig waren. De doodsteek kwam vijf jaar later met de Clean Air Act die autobouwers verplichtte om vierwielers te bouwen die minder emissies uitstootten.

    Gebrul nabootsen
    Net als zowat alle nieuwe auto's zijn de elektrische exemplaren veiliger dan hun voorgangers. Ze hebben nu bijvoorbeeld automatische remsystemen en rij- en parkeerhulp. Hun verbruik is logischerwijs ook groener dan bij verbrandingsmotors. En ze zijn stiller, al kan de Mach-E desgewenst het gebrul van de V8-motor nabootsen.

    Maar hoe zit het met de verzekeringspremies voor elektrische auto's? Liggen die autoverzekeringen hoger dan gemiddeld omwille van het potentieel razendsnelle optrekken dat tot ongelukken kan leiden, of juist lager omdat ze meer dan gemiddeld voorzien zijn van geavanceerde rijhulpsystemen die kunnen helpen bij het voorkomen van aanrijdingen?

    Geruisloos
    Zo eenvoudig is die afweging niet, leert een rondvraag bij Nederlandse verzekeraars. 'Brandstoftype is maar één van de vele premiefactoren', reageert Centraal Beheer. 'Het merk en type auto spelen bijvoorbeeld ook een rol, net zoals de postcode en de leeftijd van de bestuurder.'

    Doordat elektrische auto’s geruisloos zijn, is er ook een grotere kans op aanrijdingen met zwakkere weggebruikers die deze voertuigen niet horen aankomen. Daarnaast bestaat de kans dat de batterij na een aanrijding beschadigd is, waardoor er een extra brandrisico optreedt. Dat heeft zowel gevolgen voor de kosten van de berging van de auto, als voor de keuze om al dan niet te repareren.

    Gemiddeld duurder uit
    Bij ASR ligt de premie voor de gemiddelde elektrische auto vooralsnog hoger dan voor de gemiddelde brandstofauto. 'Daarbij moet wel worden overwogen dat de gemiddelde elektrische auto nieuwer, luxer en duurder is dan de gemiddelde brandstofauto', stelt de verzekeraar.

    Ook bij Centraal Beheer is er een kleine opslag voor elektrische auto's omwille van de reparatiekosten die door de complexiteit van de technische snufjes gemiddeld hoger liggen. Allianz Direct vindt het te vroeg om te bepalen of bestuurders van elektrische auto's gemiddeld duurder uit moeten zijn.

    Het groeiende succes van de elektrische auto's zal tot meer data en duidelijkheid leiden, is in de sector te horen. 'De techniek schrijdt snel voort', klinkt het bij ASR. 'Dat verandert bijvoorbeeld de kosten en de capaciteit van accu’s, de prijzen van elektrische voertuigen en daardoor ook de karakteristieken van potentiële bestuurders. We volgen de ontwikkelingen daarom op de voet.'

    fd.nl/ondernemen/1325299/elektrische-...
  14. forum rang 10 voda 29 november 2019 06:41
    Deze Tesla heeft een miljoen kilometer op de teller

    Met zijn Tesla Model S heeft een Duitse automobilist een miljoen kilometer afgelegd. Hij wil bewijzen dat e-mobiliteit geschikt is voor dagelijks gebruik. Zijn volgende doel is al bekend.

    Erik Kouwenhoven 28-11-19, 20:00 Laatste update: 21:57

    Hansjörg Freiherr Von Gemmingen-Hornberg rijdt elektrisch uit overtuiging. De 56-jarige inwoner van Karlsruhe zit dan ook vaak achter het stuur, schrijft onder meer Automobilwoche op basis van persbureau DPA. Zijn Tesla Model S, gebouwd in 2013, heeft sinds vandaag één miljoen kilometer op de teller.

    Gemiddeld reed de Duitser ongeveer 600 kilometer per dag. Vaak op de snelweg, maar zelden met meer dan 120 kilometer per uur. Niet voor zijn werk, want de voormalige boer heeft genoeg geld om nooit meer te hoeven werken. ,,Ik doe eigenlijk niet veel anders dan autorijden”, zegt hij. ,,Autorijden is mijn hobby.”

    Lees ook
    Taxichauffeurs Schiphol: ‘Tesla’s niet geschikt voor intensief gebruik’
    Lees meer
    1.000.000 staat er op de teller © DPA

    Helemaal zonder slag of stoot ging het allemaal niet. De accu is de tweede, de motor al de vierde - allemaal vervangen onder garantie. Om de 50.000 kilometer moest er een nieuwe set banden komen. Hij weet niet wat zijn avontuur hem tot nu toe heeft gekost, zegt Von Gemmingen. ,,Ik heb dat nog nooit zo nauwkeurig berekend.”

    Echt duur kan het niet zijn geweest. Immers: als Tesla-bestuurder van het eerste uur krijgt hij gratis stroom via de zogenaamde superchargers van de autofabrikant. Tesla heeft volgens de Duitser niets te maken met zijn miljoen kilometer en ondersteunt hem niet. De volgende bestemming is nu een miljoen mijl. Dat is nog eens 600.000 kilometer rijden.

    www.ad.nl/auto/deze-tesla-heeft-een-m...
  15. forum rang 10 voda 29 november 2019 19:28
    Nissan Leads Calls for Battery Technology Roll Out to Achieve European Climate Change Targets

    An action plan to unlock the potential of electric vehicles and battery technology and enable Europe to meet its goal of becoming carbon neutral by 2050 has been unveiled. The proposals are designed to increase renewable energy generation, electric vehicle ownership and the integration of vehicles with power grids across European countries. The project has been detailed in a new White Paper, led by Nissan, as part of the European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities, a program supported by the European Commission bringing together industry, cities and researchers. The White Paper covers the pivotal role battery technology will play the need to ensure batteries have a full second life as mobile or static storage units, and the ways to tackle the current blockers to delivering energy systems such as vehicle-to-grid.

    The practical recommendations for authorities to rethink how mobility and energy policies are designed and implemented include
    Introducing vehicle incentives which target mid-range EV models to drive uptake in mass-market segments
    Using low-emissions zones within urban areas to drive behavioural change
    Public authorities leading by example by increasing the amount of electrified vehicles in public fleets, including buses and taxis
    Simplifying procedures for smart charging installation
    Introducing tax incentives based on environmental impact and the amount of energy sent back to the grid from EVs.
    Having mandatory or incentivised installation of renewable and energy efficiency technologies, as well as smart charging points, in new commercial buildings
    Promoting the financial benefits available through integrating electric vehicle ownership with solar panels and energy storage in the home
    Integrating policy making between mobility and energy, rather than dealing with both in isolation.

    Source : Strategic Research Institute
  16. forum rang 10 voda 29 november 2019 19:30
    ABB Technology in 40 Fast-Charging Stations across Sweden for Vattenfall

    ABB is supporting leading European energy company Vattenfall develop a comprehensive electric vehicle charging network in Sweden, with a complete solution that includes both the fast-charging station and all the necessary grid connection hardware. The technology from ABB is now charging EVs at almost 40 public locations across Sweden for Vattenfall. As part of Vattenfall’s strategy to make fossil fuel-free living possible in Sweden within a single generation, the company is installing electric vehicle chargers across the country.

    ABB technology ensures the stations provide the reliability drivers need and the durability demanded by Sweden’s harsh winter conditions.

    Source : Strategic Research Institute
  17. forum rang 10 voda 29 november 2019 19:34
    Volkswagen Delivers 100,000th e-Golf

    Volkswagen has delivered the 100,000th e-Golf in the Gläserne Manufaktur Dresden. The model was launched in 2014 as the Volkswagen brand’s second battery electric vehicle after the e-up! in 2013. The e-Golf is one of the most successful electric vehicles in Europe and is also popular with customers in other countries, including the USA. The new ID.3 will be assembled in Dresden from fall 2020. In addition, the location is to be made even more attractive as a destination for visitors and customers. The anniversary vehicle painted in Pure White was handed over to Maik Jaehde from Landolfshausen near Hanover. Once he had collected his vehicle he was given an exclusive tour of production.

    Production of the e-Golf began in Wolfsburg in 2014. Due to the high demand, the model has additionally been built in the Gläserne Manufaktur Dresden for more than two and a half years. The new ID.3 will roll off the assembly line in Dresden from next fall. Series production of the first model based on the Modular Electric Drive Kit started in Zwickau in November.

    The Gläserne Manufaktur’s function as a vehicle collection point is to be expanded, with a specific focus on electric vehicles. Currently, some 1,300 vehicles per year are handed over to customers in Saxony’s capital city. This number is to be significantly increased in the coming years.

    The e-Golf has an output of 100 kW (136 PS) and a WLTP range of up to 230 kilometers.

    Source : Strategic Research Institute
  18. forum rang 10 voda 29 november 2019 20:09
    BMW en Great Wall Motor gaan in China elektrische Mini's bouwen

    Het Duitse BMW BMW€73,20-0,38% gaat samen met het Chinese Great Wall Motor GRV€0,71+2,93% een fabriek bouwen in China waar volledig elektrische modellen van de bekende Mini zullen worden gemaakt. Dat maakte de BMW Group vrijdag bekend.

    De fabriek wordt naar verwachting tussen 2020 en 2022 gebouwd in de buurt van Zhangjiagang in de provincie Jiangsu. Het plan is dat er jaarlijks 160.000 voertuigen van de band rollen. BMW en Great Wall Motor zullen samen zo'n €650 mln investeren in de fabriek.

    De twee bedrijven hebben samen een joint venture opgezet met de naam Spotlight Automotive Limited. Naast op het produceren van auto's, zal Spotlight zich ook richten op de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische voertuigen.

    Enorm belang Chinese markt
    'Deze joint venture stelt ons in staat om onder gunstige omstandigheden een groot aantal volledig elektrische voertuigen van het Mini-merk te produceren voor de hele wereld', aldus Nicolas Peter van BMW. Daar voegde hij aan toe dat de samenwerking het enorme belang van de Chinese markt voor BMW benadrukt.
    De elektrische Mini wordt op dit moment al gebouwd in Oxford en zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 in de showrooms te vinden zijn.

    fd.nl/beurs/1326371/bmw-en-great-wall...
  19. forum rang 4 alexnr75 30 november 2019 09:09
    OPINIE
    Europa bedot ons met elektrische wagens

    HANS-WERNER SINN
    Vandaag om 05:05
    De Europese regelgeving voor het brandstofverbruik van het wagenpark zal het klimaat niet beschermen. Ze zal wel jobs vernietigen, de economische groei aantasten en het wantrouwen van de bevolking in de ondoorzichtige Europese bureaucratie vergroten.
    De autosector, de belangrijkste economische steunpilaar van Duitsland, zit in een crisis. En dat niet alleen wegens het gesjoemel met emissienormen door Volkswagen, dat daarmee consumenten naar elders dreef. De sector krijgt ook te maken met levensbedreigende, overdreven strenge Europese uitstootregels. Vereisten die maar schijnbaar wortelen in een milieubeleid

    De Europese Unie ging flink uit de bocht met haar CO2-regulering die van start ging op 17 april 2019. Vanaf 2030 moeten Europese autobouwers voor hun wagens een gemiddelde uitstoot van amper 59 gram CO2 per kilometer kunnen voorleggen. Dat komt overeen met een brandstofverbruik van 2,2 liter diesel per 100 kilometer. Dat is gewoon onmogelijk.
    In 2006 stootten nieuwe auto’s geregistreerd in de EU 161 g/km uit. Dankzij de inspanningen van de autobouwers daalde dat cijfer tot 118 g/km. Het gemiddelde ging echter weer de hoogte in door het stijgende marktaandeel van benzinewagens, die meer CO2 uitstoten dan diesels. Tegen 2018 lag de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s licht boven 120 g/km. Dat is ongeveer twee keer de uitstoot die op lange termijn zal worden toegelaten.

    “ De EU gaat er in haar formule om emissies te berekenen van uit dat elektrische wagens geen CO2 uitstoten. Dat is een reusachtig boerenbedrog.

    Zelfs de bekwaamste ingenieurs kunnen geen verbrandingsmotoren bouwen die voldoen aan de normen die de EU voorschrijft. Maar blijkbaar is dat net de bedoeling: de EU wil de uitstoot van het wagenpark naar beneden krijgen door een geforceerde verschuiving naar elektrische auto’s. De Unie gaat er in haar juridisch bindende formule om emissies te berekenen immers van uit dat elektrische wagens geen CO2 uitstoten.

    De implicatie is dat als een autobouwer zijn productie gelijk verdeelt tussen elektrische wagens en wagens met verbrandingsmotor die voldoen aan het huidige gemiddelde, het doel van 59 g/km binnen handbereik ligt. Als een bedrijf geen elektrische wagens kan produceren en blijft hangen op de huidige gemiddelde uitstoot, moet het een boete betalen van ongeveer 6.000 euro per wagen, of moet het samensmelten met een concurrent die wel elektrische wagens kan bouwen.

    Boerenbedrog
    Die formule van de EU is een reusachtig boerenbedrog. Ook elektrische wagens stoten flink wat CO2 uit, het enige verschil is dat de uitlaatpijp bij de energiecentrale ligt. Zolang met steenkool of gas gestookte centrales nodig zijn om de energielevering te verzekeren in periodes dat er wind noch zon is, draaien elektrische wagens, net als benzine- of dieselwagens, voor een stuk op koolwaterstoffen. En zelfs als ze opgeladen worden met energie opgewekt door zon of wind, worden enorme hoeveelheden fossiele brandstoffen gebruikt om batterijen te maken in China of elders, die meteen de veronderstelde uitstootbeperking tenietdoen.
    Eerder dit jaar toonden de fysicus Christoph Buchal en ik aan dat - in de context van de Duitse energiemix - een elektrische wagen iets meer CO2 uitstoot dan een moderne dieselwagen, ook al biedt de batterij van de elektrische wagen de bestuurder amper de helft van de actieradius van een volgetankte diesel. Kort na verschijning van onze paper toonden data van Volkswagen dat zijn e-Golf iets meer CO2 uitstoot dan zijn Golf diesel binnen de Duitse energiemix. Wanneer men uitgaat van de globale Europese energiemix, waarin een groot stuk Franse kernenergie zit, doet de e-Golf het iets beter dan zijn dieselbroer.

    “ Er zijn maar twee verklaringen mogelijk voor de huidige Europese wetgevers. Ofwel wisten ze niet wat ze deden, ofwel namen ze de Europeanen willens en wetens bij de neus

    De Oostenrijkse denktank Joanneum Research publiceerde onlangs een grootschalige studie in opdracht van de Oostenrijkse autofederatie ÖAMTC en haar Duitse tegenhanger ADAC. Dat onderzoek bevestigt de eerdere bevindingen. Een middelgrote elektrische wagen in Duitsland moet 219.000 kilometer afleggen vooraleer hij beter begint te doen dan een dieselwagen wat betreft CO2-uitstoot. Het probleem is dat wagens in Europa gemiddeld slechts 180.000 kilometer meegaan. Volgens Joanneum Research is de levensduur van batterijen niet eens lang genoeg om die afstand te halen. Jammer genoeg herladen de bestuurders van elektrische wagens hun batterijen veel te vaak, bij elke gelegenheid, en met hoge oplaadsnelheid, wat slecht is voor de duurzaamheid.

    Er zijn maar twee verklaringen mogelijk voor de huidige Europese wetgevers. Ofwel wisten ze niet wat ze deden, ofwel namen ze de Europeanen willens en wetens bij de neus. Beide scenario’s suggereren dat de EU haar interventionistische industriebeleid moet omgooien en moet vertrouwen op marktinstrumenten zoals een omvattend systeem voor emissiehandel.

    www.tijd.be/opinie/algemeen/europa-be...
  20. forum rang 6 haas 2 december 2019 07:10
    Europa bedot ons met elektrische wagens

    HANS-WERNER SINN
    30 november 2019 05:05
    De Europese regelgeving voor het brandstofverbruik van het wagenpark zal het klimaat niet beschermen. Ze zal wel jobs vernietigen, de economische groei aantasten en het wantrouwen van de bevolking in de ondoorzichtige Europese bureaucratie vergroten.

    Disclaimer: Volgens experten baseert Hans-Werner Sinn zich op foute en/of gedateerde informatie bij zijn onderzoek. Meer info vindt u hier.

    De autosector, de belangrijkste economische steunpilaar van Duitsland, zit in een crisis. En dat niet alleen wegens het gesjoemel met emissienormen door Volkswagen, dat daarmee consumenten naar elders dreef. De sector krijgt ook te maken met levensbedreigende, overdreven strenge Europese uitstootregels. Vereisten die maar schijnbaar wortelen in een milieubeleid

    De Europese Unie ging flink uit de bocht met haar CO2-regulering die van start ging op 17 april 2019. Vanaf 2030 moeten Europese autobouwers voor hun wagens een gemiddelde uitstoot van amper 59 gram CO2 per kilometer kunnen voorleggen. Dat komt overeen met een brandstofverbruik van 2,2 liter diesel per 100 kilometer. Dat is gewoon onmogelijk.

    In 2006 stootten nieuwe auto’s geregistreerd in de EU 161 g/km uit. Dankzij de inspanningen van de autobouwers daalde dat cijfer tot 118 g/km. Het gemiddelde ging echter weer de hoogte in door het stijgende marktaandeel van benzinewagens, die meer CO2 uitstoten dan diesels. Tegen 2018 lag de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s licht boven 120 g/km. Dat is ongeveer twee keer de uitstoot die op lange termijn zal worden toegelaten
3.212 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 ... 161 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0652 +0,08%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.693,30 -0,81%
Gold spot 2.390,47 +0,47%
NY-Nasdaq Composite 15.601,50 -0,52%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links