Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TRomTom november 2019

1.150 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 58 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 22 november 2019 21:55
    quote:

    tatje schreef op 22 november 2019 19:20:

    [...]

    verkeerde link.

    www.iculture.nl/nieuws/tomtom-go-navi...
    This new app for iOS will boast TomTom’s latest innovations and the freshest maps, together with Apple CarPlay compatibility, so drivers can use their app on an in-dash screen as well.
    TomTom GO Navigation app is available in the App store and is expected to become available on Android™ later this year.

    corporate.tomtom.com/node/25606/pdf

    Wat google maps kan, kan Tom Tom beter.

    Hoe zei het hoofd van Azure maps Chris pendleton het ook alweer.

    ""We don't get pinned against Google Maps anymore. It's an Azure discussion. It’s higher level.""
  2. [verwijderd] 22 november 2019 23:13
    Er heeft de afgelopen dagen kennelijk een aantal liefhebbers in de nieuwe tomtom-car mogen rijden...

    Mobile mapping fleets: a day in the life
    Megan Lampinen takes a ride in one of TomTom's mobile mapping vehicles as it runs a course in Amsterdam
    November 22, 2019

    Print
    Creating an accurate digital map is one thing. Updating and maintaining it is another challenge altogether. Location technology expert TomTom estimates that about 15% of roads change every year. That could mean an adjustment in the speed limit, the arrival of new businesses, renamed streets, the construction of a new roundabout, freshly painted lane markings, etc. For successful navigation, the digital map will need to keep up with these changes….

    ik heb niet ingelogd, maar het vervolg kan ik wel een beetje inschatten

    www.automotiveworld.com/articles/mobi...
  3. forum rang 6 boem! 23 november 2019 02:16
    quote:

    tatje schreef op 22 november 2019 16:14:

    Binnenkort bereikt TomTom een mijlpaal, vertelt Mike Schoofs aan PCM. Hij is ‘managing director of consumer’ bij TomTom en gaat over alles wat met zowel de losse kastjes als de apps te maken heeft. Die apps doen het goed; inmiddels komt twee derde van de consumentenomzet uit software. In tegenstelling tot wat je anno 2019 misschien zou denken, zijn de apparaatjes ook nog steeds ‘big business’: er gaan er dagelijks nog 5.000 van over de toonbank. “Binnenkort verkopen we ons 100 miljoenste kastje”, vertelt Schoofs

    Tatje:

    ""Die apps doen het goed; inmiddels komt twee derde van de consumentenomzet uit software.""

    Hoe moet ik dat lezen !
    Duidelijk een FOUT van de journalist. Hij haalt quotes van Mike Schoofs mbt TT in zijn geheel en Consumer door elkaar.
    De omzet van TT komt nu voor twee derde uit software en daarvan neemt Consumer 60 mio voor haar rekening.(C&S in consumer 20%).

    Ik bemerk, dat de officiele uitspraken van TT via haar kwartaalupdates minder goed gelezen worden dan berichten in de pers of op het forum die het minder nauw nemen met de waarheid.

    Dat de berichtgeving van deze journalist ver bezijden de waarheid ligt valt objectief makkelijk aan te tonen.
    Een derde van 280 mio geeft een omzet in het jaar van 85 mio.
    Het zal hopelijk voor iedereen duidelijk zijn dat er na aftrek van de HW-Automotive omzet van 35 mio wel heel weinig omzet overblijft om de dagelijkse verkoop van 5.000 PND's te verantwoorden.( 3 euro per geleverde PND).

    Objectief makkelijk te pareren.
    Datzelfde geldt voor de huidige koers op basis van het verdienmodel.
    De 10 euro wordt bepaald door vraag en aanbod en geeft nu een bovenmatig hoge waarde indien je de koers afzet tegen de gepresenteerde winstcijfers.
    Daar het bij de prijsvorming van een aandeel niet gaat om cijfers uit het verleden maar wat er met de operatie verdiend kan worden mag je hieruit objectief afleiden dat men die toekomst rooskleurig inschat.(zie koersdoelen van de analisten).
    Deze hoge afwachtingsstand zal op de borden blijven staan totdat de analisten hun adviezen wijzigen op basis van breaking nieuws ivm disruptiegevaar cq overnamespeculatie of op de normale wijze door interpretatie van de analisten nadat er nieuwe cijferpacks beschikbaar komen vanuit TT(januari 2020).

    De meeste analisten laten zich leiden door de vergezichten van TT en geven die relatief hoge koersdoelen af waarbij zij nog enige voorzichtigheid betrachten onder het motto "eerst zien en dan geloven".
    @Wies is ervan overtuigd dat de koers in 2020 en 2021 niet veel zal afwijken door de "laffe" outlook afgegeven door TT tijdens de CMD.
    Het grote probleem bij de meeste forumbezoekers is dat zij geen objectieve maatstaven aanleggen maar zich in hun reacties laten leiden door onderbuikgevoelens.
    Hoe je bij de huidige waardering op basis van het verdienmodel kunt spreken van onderwaardering is mij een raadsel, maar ik ben nooit te oud om te leren dus indien je steekhoudende argumenten hebt laat ik me graag wijzer maken.
    Veel interessanter is het de focus te leggen op de "laffe" outlook afgegeven tijdens de CMD.
    Daar wordt gesproken over 1,5 a 2 miljard omzet voor A&E.
    Indien daarmee wordt bedoeld dat HG wel heel voorzichtig is met zijn benadering van die 1,5 a 2 miljard vindt je mij aan je zijde.
    De door TT verworven uitgangspositie geeft een veel hoger potentieel aan en is ook in lijn met het door HG bijna als handelsmerk afgegeven dogma "underpromise and overdelivering"

    Maar zelfs indien je uitgaat van die 1,5 a 2 miljard omzet voor A&E kun je deze schildering van de toekomst niet afdoen als niet terzake doende.
    Momenteel wordt er 425 mio als omzet-outlook gegeven voor A&E met een marge van 85% en een Opex van 730 mio minus de Opex voor Consumer ad 90 mio resteert er momenteel een negatieve Ebit van 280 mio.
    Gecorrigeert met de versnelde afschrijving welke 160 mio bedraagt een negatieve Ebit van 120 mio.
    De marge zal onder invloed van het SAAS-principe stijgen naar 90%.
    De nu op de omzet drukkende Opex ad 480 mio zal toenemen maar in 10 jaar naar 775 mio lijkt mij het meest negatieve scenario.
    In dat geval wordt er een positieve Ebit behaald van 820 mio.
    Na aftrek voor tax ad 20% resteert er een netto wpa van 5 euro(130 mio aandelen) resp 6 euro(110 mio aandelen).

    Hoe je dit als een laffe outlook kan betitelen die de koers van het aandeel geen goed doet is mij een raadsel.
    De analisten hebben wel degelijk kennis genomen van dit vergezicht en zullen kwartaalsgewijs de vorderingen van TT nauwlettend volgen en daar hun koersdoelen op aanpassen.

    Subjectief kan je de mening hebben dat TT qua assetwaarde ondergewaardeerd is en daar kan ik me in vinden maar daar gaat het hier niet om.
    TT zegt zelfstandig verder te willen gaan, op basis van het geschilderde vergezicht zul je je een oordeel moeten vormen of dat vergezicht te positief dan wel te negatief wordt afgeschilderd en daaruit je conclusie trekken.
    Ik behoor tot de laatste catagorie. In mijn beleving zal TT ver boven de gepresenteerde omzet uitkomen omdat ik vertrouwen heb in HG als roerganger en ervan uitga dat hij voorzichtig als altijd de ondergrens aangeeft van de mogelijkheden.

    Voor de meeste van de forumbezoekers die slechts wantrouwen koesteren tov HG geef ik in overweging dit wantrouwen eens los te laten op het door HG geschetste vergezicht dat leidt tot 5 a 6 euro.
    Indien je niet verder komt dan 1 euro per aandeel omdat TT zelfstandig niet in staat zal zijn de barriere van 1 miljard te slechten waardoor er met dezelfde marge van 85% en een gestegen Opex van 480 mio naar 640 mio er slechts 1 euro overblijft als wpa na 10 jaar lijkt het het mij een goed idee om je investering te heroverwegen want voor een long-positie in een aandeel is vertrouwen in de roerganger essentieel.




  4. forum rang 7 ketchup 23 november 2019 07:38

    Martin, let wel ik stel dat de koers de komende 12/18 maand rond 10 euro zal blijven watertrappelen, en gewoon deinende zal zijn op het algehele beurssentiment

    ... maar ben duidelijk van de overtuiging dat indien, en daar ga ik vanuit, TT met een strak inkoop eigen aandeel programma komt we swift naar 12.50 euro gaan en dat we zelfs naar 2022 aan 15 euro gaan staan, puur vanwege de cash aanwas en uitgaande dat die voor de komende 3 jaar tegen de 100 mio aanzit en dat bij uitstaande aandelen van 110 mio een 15 tot 20X multiple kan rechtvaardigen en dan heb je het over 15-20 euro per aandeel voor range en niet langer een 10 euro aandeel.

    mocht echter het bestuur beslissen om enkel voor bonus verplichtingen in te kopen en nul voor schrappen dan denk ik dat TT gewoon rond de 10 blijft hangen en dat iemand het van de beurs gaat halen en dan zou die premie nog wel eens 'vies' kunnen tegenvallen, tenminste voor hen die van 50 euro koersen dromen.
  5. forum rang 6 boem! 23 november 2019 09:36
    @Wies fair enough to me.

    Ik denk dat de impact van aandeleninkoop dezelfde richting zal kiezen als door jou aangegeven.
    Indien bij het volgen van de weg richting de 1,5 a 2 miljard echter duidelijk wordt dat de 1,5 a 2 miljard een aanpassing verdiend zullen analisten zeker niet nalaten dit in hun adviezen mee te nemen waardoor de komende twee jaar weleens volatieler kan verlopen dan de afgelopen drie jaar.(max 12 min 6 euro).
  6. forum rang 6 pwijsneus 23 november 2019 10:08
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 22 november 2019 18:01:

    Dank voor uw reactie.
    helaas begrijp ik die niet.

    U ziet de manipulatie ook. Of juist niet?

    [...]
    Er is simpelweg geen manipulatie. Het is een notering met een bijzondere eigenaarsstructuur, met het controlerend belang van de founders kunnen ze in tegenstelling tot vrijwel alle andere noteringen hun strategie uitvoeren, zonder al te veel rekening te houden met de korte termijn belangen van de overige aandeelhouders.

    Aangezien er nog veel geinvesteerd moet worden, en er geen substantiele groei verwacht wordt op korte termijn is het op dit moment aandeel prima gewaardeerd naar mijn bescheiden mening.

  7. forum rang 8 Wereldbelegger 23 november 2019 15:48
    Dank voor de link naar het BNP draadje
    Ik heb uw posts aldaar met interesse gelezen.

    quote:

    NewKidInTown schreef op 22 november 2019 21:02:

    [...]

    Als ik jou was zou ik voorzichtig zijn met turbo's van BNP. Ik constateer structurele afroming van de waarde, zowel bij turbo's long als short.

    Bijvoorbeeld de turbo die jij bovenstaand postte:

    www.bnpparibasmarkets.nl/producten/NL...

    TomTom aandeel: -0,029 EUR.
    Turbo long: -0,124 EUR.

    Zie verder:

    www.iex.nl/Forum/Topic/1313392/BNP-Pa...
  8. forum rang 4 marathon 11 23 november 2019 17:03
    quote:

    boem! schreef op 23 november 2019 09:36:

    @Wies fair enough to me.

    Ik denk dat de impact van aandeleninkoop dezelfde richting zal kiezen als door jou aangegeven.
    Indien bij het volgen van de weg richting de 1,5 a 2 miljard echter duidelijk wordt dat de 1,5 a 2 miljard een aanpassing verdiend zullen analisten zeker niet nalaten dit in hun adviezen mee te nemen waardoor de komende twee jaar weleens volatieler kan verlopen dan de afgelopen drie jaar.(max 12 min 6 euro).
    Hebben we het dan over een beweging van de koers ( volatiliteit) tussen Max €12 en Min €6???
    Zou dat minimum scenario waarheid worden dan praten we feitelijk alleen over de cash waardering waarbij de volledige assets en toekomstige omzetten en de marges die dan behaald worden aan €0 worden gewaardeerd.
    Of voorziet u ook een range tussen de €15 en de €10 die m.i meer recht doet aan het scenario in 2020 en 2021.

  9. forum rang 6 boem! 23 november 2019 23:06
    quote:

    marathon 11 schreef op 23 november 2019 17:03:

    [...]
    Hebben we het dan over een beweging van de koers ( volatiliteit) tussen Max €12 en Min €6???
    Zou dat minimum scenario waarheid worden dan praten we feitelijk alleen over de cash waardering waarbij de volledige assets en toekomstige omzetten en de marges die dan behaald worden aan €0 worden gewaardeerd.
    Of voorziet u ook een range tussen de €15 en de €10 die m.i meer recht doet aan het scenario in 2020 en 2021.

    Ik probeerde aan te geven, dat zonder noemenswaardige winsten te maken de koers daar een voorsprong op heeft genomen met een FCF van 20x.

    Een verkleining van het aantal in omloop zijnde aandelen zal indien men het vertrouwen in de toekomst van TT behoudt leiden tot hogere koersen.
    De afwachtingskoers van 10 euro kan dan zonder verdere aanpassingen naar 12 euro.

    Daarnaast verwacht ik gedurende 2020 en 2021 dat de kwartaalrapportages meer duidelijkheid verschaffen over de haalbaarheid van de langere termijndoelstelling om met A&E in 2030 een omzet te realiseren van 1,5 a 2 miljard vergezeld van een netto winst per aandeel van 5 a 6 euro.

    Omdat de koers wordt bepaald door adviezen uitgebracht door analisten welke hun adviezen baseren op de contante waarde van de door hen te verwachten winsten mag je bij meer duidelijkheid omtrent die te verwachten winsten een HOGERE volatiliteit verwachten dan in de afgelopen drie jaar waar de koers heeft bewogen tussen de 6 en 12 euro.

    Bij neerwaartse bijstelling zal de kw verhouding afnemen en bij toenemend vertrouwen stijgen.
    Vandaar dat ik geloof dat we gedurende 2020/2021 een hogere volatiliteit gaan zien dan in de afgelopen drie jaar.
    Ik voorzie het verlaten van de afwachtingskoers en hou voor 2020/2021 rekening met 4 euro als minimum en 36 euro als maximum.(factor 3 van de nieuwe tussenkoers van 12 na aandeleninkoop).



  10. forum rang 4 marathon 11 24 november 2019 13:27
    quote:

    boem! schreef op 23 november 2019 23:06:

    [...]

    Ik probeerde aan te geven, dat zonder noemenswaardige winsten te maken de koers daar een voorsprong op heeft genomen met een FCF van 20x.

    Een verkleining van het aantal in omloop zijnde aandelen zal indien men het vertrouwen in de toekomst van TT behoudt leiden tot hogere koersen.
    De afwachtingskoers van 10 euro kan dan zonder verdere aanpassingen naar 12 euro.

    Daarnaast verwacht ik gedurende 2020 en 2021 dat de kwartaalrapportages meer duidelijkheid verschaffen over de haalbaarheid van de langere termijndoelstelling om met A&E in 2030 een omzet te realiseren van 1,5 a 2 miljard vergezeld van een netto winst per aandeel van 5 a 6 euro.

    Omdat de koers wordt bepaald door adviezen uitgebracht door analisten welke hun adviezen baseren op de contante waarde van de door hen te verwachten winsten mag je bij meer duidelijkheid omtrent die te verwachten winsten een HOGERE volatiliteit verwachten dan in de afgelopen drie jaar waar de koers heeft bewogen tussen de 6 en 12 euro.

    Bij neerwaartse bijstelling zal de kw verhouding afnemen en bij toenemend vertrouwen stijgen.
    Vandaar dat ik geloof dat we gedurende 2020/2021 een hogere volatiliteit gaan zien dan in de afgelopen drie jaar.
    Ik voorzie het verlaten van de afwachtingskoers en hou voor 2020/2021 rekening met 4 euro als minimum en 36 euro als maximum.(factor 3 van de nieuwe tussenkoers van 12 na aandeleninkoop).

    €4 minimum? Oftewel een beurswaarde van €520 mio waar eind 2020 al meer in de pot zit.
    Binnenkort overname TT waarbij de aandeelhouders een paar euro per aandeel moeten bijlappen om van de hut af te komen?

  11. forum rang 6 boem! 24 november 2019 14:48
    Je leest mij niet goed.

    Eerst aandeleninkoop waardoor de koers stijgt naar 12 euro ten koste van 259-300 mio aan kas.

    Daarna is het de beurt aan A&E om de gedane belofte van 1,5 a 2 miljard omzet in te lossen tegen een hoge kostenvoet.

    Indien zij daarin jammerlijk falen zal dat de koers sterk negatief beinvloeden met een maximale koersval tot 4 euro tot gevolg binnen de komende twee jaar daar staat tegenover dat bij een crescendo scenario ik binnen die twee jaar een maximaal koersnivo van 36 euro zie.

    Mijn punt is, dat ik geloof dat de koers de komende twee jaar veel heftiger zal reageren dan hier algemeen wordt aangenomen.

  12. forum rang 4 marathon 11 24 november 2019 16:23
    25 miljoen aandelen inkopen tegen 300 mio en dan 105 miljoen aandelen overhouden die nog 420 miljoen waard zijn waar dan eind 2021 ook nog 350 mio in kas zit. Ik geloof er niet in.
    Ik denk dat TT ons allemaal zand in de ogen probeert te strooien door te goochelen met omzetten en kosten waarbij ik er ook niet zeker van ben of de omzetten die met Microsoft worden behaald wel helemaal worden verantwoord.
    Bij een normaal bedrijf absoluut niet aan de orde maar bij een door Family en Friends geleid bedrijf helaas wel.
  13. forum rang 6 boem! 25 november 2019 01:11
    Toch ben je in je analyse op de goede weg.

    Wat is Consumer nu waard en wat zou een reeele waarde mogen zijn voor A&E.

    Aan het al jarenlang winstgevende Consumer(constante netto winst van 45 a 50 mio) wordt geen grotere waarde toegekend dan 200 mio omdat de trend in omzet negatief is en dat de algemene gedachte is dat de met dit onderdeel te behalen winst nu maximaal is.
    Daardoor zal de kw niet meer bedragen dan 5 a 6 keer.
    Wpa bij 45 a 50 mio met 135 uitstaande aandelen bedraagt 35 cent waardoor er een waarde uitrolt van 200 mio.

    A&E daarentegen heeft alle jaren slechts verliezen opgeleverd.
    Dit jaar een nagatieve Ebit van 280 mio bij een omzet van 425 mio.
    Het is duidelijk waar het verbranden/investeren van kapitaal in is gaan zitten de afgelopen 10 jaar.
    Naast de aankoopfinanciering van Tele-Atlas ad 3 miljard heeft men nog minimaal eenzelfde bedrag geinvesteerd in maps.
    Deze investering van 6 miljard was voor het grootste gedeelte bedoeld om A&E te kunnen doen floreren.

    Je zult je dus een oordeel moeten vellen over de kans die jij TT toedicht om met het onderdeel A&E zodanige winsten te genereren waardoor de aanwending van 6 miljard als investering kan worden beschouwd en niet als het verbranden van kapitaal temeer daar het investeren nog steeds doorgaat blijkende uit de negatieve Ebit van 280 mio die voorzien wordt voor dit jaar.

    De markt kent momenteel aan A&E een waarde toe van 1.150 miljoen, de aanwezige kas heeft geen waarde daar die geen enkel rendement maakt en tot op heden is gebruikt voor de investeringen in maps.

    Dat de markt tot die waanzinnig hoge waarde komt voor A&E afgezet tegen de forse verliezen bij dit onderdeel is dat men geholpen door TT door de cijfers heen probeert te lezen en inschat wat de kansen en risico's zijn om met deze BU een omzet te genereren van 1,5 a 2 miljard in 2030 vergezeld van een wpa van 5 a 6 euro.

    Ik denk in tegenstelling tot jou dat TT juist uiterst goed te lezen valt in relatie tot andere beursgenoteerde bedrijven.

    Er zijn geen waarderings-issues zoals bij Shell of een ASML vwb diepte investeringen omdat je op de balans van TT die investeringen niet meer tegenkomt.

    Het enige wat je moet doen is de kansen inschatten tot welke omzetten TT kan komen in de toekomst met A&E, de hoge marge ligt nagenoeg vast evenals de hoge kostenvoet.

    Om bij jouw voorbeeld te blijven van de in jouw ogen onwaarschijnlijke waardering van TT in zijn geheel ad 420 mio met een kaspositie van 350 mio in 2021.

    Die 420 mio wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door Consumer met een 250 mio waardering.(1,35 mio / 1,05 mio aandelen maal 200 mio)
    Ook de kaspositie kon op peil blijven door het onderdeel Consumer dat jaarlijks 45 a 50 mio hieraan doneert.
    Wat zou de te verwachten netto winst moeten zijn om een waardering voor A&E van 170 mio te rechtvaardigen?

    Uitgaande van een marge ad 85% en een Opex van 480 mio zou de ontwikkeling van de omzet dan moeten stokken bij 600 mio.

    600 mio omzet met 85% marge geeft onder aftrek van 480 mio Opex een Ebit van 30 mio en een netto winst van 25 mio.

    De huidige omzet van 425 mio geeft aan dat zelfs dat punt nog ver weg ligt maar dat verschil valt al snel weg indien je naar de operationele omzet kijkt die voor 2019 ca 550 mio bedraagt.

    Alles staat of valt met de te behalen omzet bij A&E of je moet spreken van kapitaalvernietiging door TT of van een goede investering.

    De markt geeft TT momenteel het voordeel van de twijfel maar zal niet aarzelen haar conclusies te trekken indien er meer duidelijkheid komt in de haalbaarheid van het vergezicht dat TT heeft afgegeven.






  14. forum rang 8 Wereldbelegger 25 november 2019 09:02
    Wat mogen we verwachten op of na woensdag 27 november aanstaande?

    Vijf "exciting days" op rij vanaf begin september: IAA, CMD, Q3 cijfers
    14 Nov 2019 Barcelona - Morgan Stanley European Technology, Media & Telecom Conference
    19 Nov 2019 Frankfurt - ABN AMRO Benelux Equities Conference

    vijf maal was het resultaat: koersdalingen

    Nog één "exciting day" in 2019
    27 Nov 2019
    London - Kempen 16th London Conference
    - Kempen analyst: Nigel van Putten
    - TomTom representative: Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations) and Bruno Priuli (IR)
1.150 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 58 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links