Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
'Kabinet wil rem op vakantievluchten Schiphol' Gepubliceerd op 16 okt 2019 om 06:18 | Views: 2.335 10,10 -0,13 (-1,22%) AMSTERDAM (AFN) - Het kabinet wil de groei van vakantievluchten op Schiphol een halt toeroepen. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) werkt aan een regel om luchtvaartmaatschappijen die meer bijdragen aan het wereldwijde netwerk van bestemmingen, zoals KLM, te bevoordelen bij de verdeling van vliegrechten. Dat blijkt uit een concept van de Luchtvaartnota 2020-2050, dat in handen is van de Volkskrant. In de luchtvaartwereld wordt al lang uitgekeken naar de nota, die de richting van het Nederlandse luchtvaartbeleid voor de komende 30 jaar moet wijzen. In die periode moet Schiphol het doen met beperkte groei om de omwonenden te ontlasten en de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Na 2020 mag de luchthaven ‘slechts’ groeien naar 540 duizend starts en landingen per jaar, 40 duizend meer dan nu.
Beursblik: meer omzet voor Air France-KLM verwacht FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,55 0,34 3,33 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,55 0,34 3,33 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in het derde kwartaal de omzet op jaarbasis zien stijgen, maar wist niet meer winst te behalen. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Volgens de analisten behaalde Air France-KLM afgelopen kwartaal een omzet van gemiddeld 7.685 miljoen euro. Dit leverde een operationele winst op van 957 miljoen euro en een nettowinst van 643 miljoen euro. In het derde kwartaal van 2018 zag Air France-KLM de omzet met 4,0 procent stijgen naar 7.545 miljoen euro. De operationele winst bedroeg 1.065 miljoen euro en onder de streep restte een nettowinst van 786 miljoen euro. Air France-KLM presenteert de kwartaalcijfers op 31 oktober. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
FNV dreigt KLM met acties om cabine-cao Gepubliceerd op 22 okt 2019 om 10:18 | Views: 169 Air France-KLM 10:27 10,50 -0,06 (-0,52%) UTRECHT (AFN) - Vakbond FNV heeft KLM een ultimatum gesteld om met een nieuw cao-voorstel voor cabinepersoneel te komen. Als de luchtvaartmaatschappij dat voor volgende week dinsdag niet heeft gedaan, volgen er acties. Daarbij sluit de bond werkonderbrekingen niet uit. FNV onderhandelt samen met andere bonden al maanden over een nieuw pakket aan arbeidsvoorwaarden voor cabinemedewerkers. Een week geleden wees een meerderheid bij FNV Cabine een loonbod van KLM af. De belangrijkste bond voor cabinemedewerkers van de luchtvaartmaatschappij, VNC, voert al langer acties om de eisen in het cao-overleg kracht bij te zetten. Werknemers werken daarbij zo stipt volgens cao-afspraken dat het voor KLM duurder wordt hen te laten overwerken.
Air France-KLM vergroot capaciteit FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,56 0,155 1,49 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,56 0,155 1,49 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM zal zijn capaciteit voor het winterseizoen met 2,5 procent op jaarbasis vergroten. Dit maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij donderdagmiddag bekend. Ook gaat het 32 nieuwe bestemmingen aanbieden. Voor de lange vluchten zal de capaciteit met 4 procent worden vergroot, terwijl voor de korte en middellange afstanden de capaciteit juist met 2 procent wordt verkleind. De capaciteit van Transavia wordt met 1,9 procent teruggebracht. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
KLM haalt banden aan met Gulf Air Gepubliceerd op 28 okt 2019 om 14:34 | Views: 214 Air France-KLM 14:53 10,74 +0,16 (+1,51%) AMSTERDAM (AFN) - KLM haalt de banden aan met Gulf Air uit Bahrein. Dat betekent concreet dat per direct zogeheten codeshare-bestemmingen worden toegevoegd aan het netwerk. Eerder had KLM al een voorlopig akkoord met Gulf Air getekend. Via codesharing-overeenkomsten kunnen maatschappijen met eigen vluchtnummers vluchten aanbieden die door partnermaartschappijen worden uitgevoerd. Gulf Air zal de code ‘GF’ voortaan gebruiken voor KLM-vluchten van Bahrein naar Amsterdam en van Amsterdam naar Frankfurt. Tegelijkertijd zal KLM dankzij de overeenkomst de code ‘KL’ gaan gebruiken voor Gulf Air-vluchten van Bahrein naar Pakistaanse bestemmingen Sialkot, Karachi, Lahore en Pesjawar. Volgens KLM wordt met de overeenkomst het netwerk in het Midden-Oosten versterkt. De maatschappij spreekt van een grote markt voor zowel zakelijke klanten als voor toeristen.
Beursblik: omzet Air France-KLM trekt aan FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,95 0,195 1,81 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,95 0,195 1,81 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in het derde kwartaal de omzet op jaarbasis zien stijgen, maar wist niet meer winst te behalen. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Volgens de analisten behaalde Air France-KLM afgelopen kwartaal een omzet van gemiddeld 7.685 miljoen euro. Dit leverde een operationele winst op van 957 miljoen euro en een nettowinst van 643 miljoen euro. In het derde kwartaal van 2018 zag Air France-KLM de omzet met 4,0 procent stijgen naar 7.545 miljoen euro. De operationele winst bedroeg 1.065 miljoen euro en onder de streep restte een nettowinst van 786 miljoen euro. Analisten van Bernstein stellen dat de luchtvaarder structureel achterblijft op Europese sectorgenoten, vooral in het licht van de operationele marge en de uitdagingen op het vlak van governance. "Het derde kwartaal zal de eerste keer worden dat het bedrijf zijn zwakkere outlook van begin september moet kwantificeren", zo verwacht Bernstein. De belangrijkste vraag volgens de analisten is echter hoe Air France-KLM 1 miljard euro aan extra winst kan genereren om aan te haken bij concurrenten als Lufthansa en IAG. Bernstein meent dat Air France-KLM te weinig doet, met name om de personele organisatie te herstructureren, om zijn prestaties significant te verbeteren. De sleutel is volgens Kepler Cheuvreux om de onderliggende operationele marge bij Air France, die lager is dan bij KLM, op te voeren. Air France-KLM presenteert de kwartaalcijfers op donderdag. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Beursblik: Air France-KLM overtuigt niet FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,445 -0,34 -3,15 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,445 -0,34 -3,15 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in het derde kwartaal een lager dan verwacht operationeel resultaat geboekt, waarbij de afgegeven outlook ook nog eens voorzichtig is. Dit stelde analist Quirijn Mulder van ING donderdag. De consensus bleek volgens Mulder te optimistisch. Air France-KLM boekte in het afgelopen kwartaal een operationeel resultaat van 900 miljoen euro tegen de consensusverwachting van 950 miljoen euro en de verwachting van ING van 905 miljoen euro. Vooral druk op langeafstandsvluchten noemde ING een negatieve verrassing, met zwakte in Latijns-Amerika, het Verre-Oosten en Noord-Amerika, mede als gevolg van toegenomen concurrentie door partijen als Norwegian. De afgegeven outlook is volgens ING bescheiden, met een doelstelling om de kosten per unit terug te brengen tot 1 procent. "De realiteit is evenwel dat de kosten per unit in het derde kwartaal nog stegen", aldus Mulder. Al met al kwam Air France-KLM volgens ING niet met sterke cijfers. Mulder denkt dat beleggers deze cijfers voor nu even voor lief nemen in afwachting van de "langverwachte" beleggersdag van de luchtvaarder op 5 november. ING handhaafde het Houden advies op Air France-KLM met een koersdoel van 8,00 euro. Het aandeel leverde donderdagochtend 4,6 procent in op 10,29 euro. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Uitgelicht: wisselvallig beeld bij Air France-KLM FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,55 -0,125 -1,17 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,55 -0,125 -1,17 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Beleggers hadden afgelopen week moeite om de cijfers van Air France-KLM op waarde te schatten. Uiteindelijk verloor de luchtvaartgroep op weekbasis 0,2 procent. Donderdag voorbeurs werd bekend dat Air France-KLM flink minder winst boekte in het afgelopen kwartaal in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Onder de streep resteerde een winst van 366 miljoen euro, 420 miljoen euro minder op jaarbasis, mede vanwege een sterkere dollar eind september en een uitfasering van de Airbus A380, hetgeen een negatieve impact van 100 miljoen euro had. Analisten mikten op een winst van 643 miljoen euro. Wel werd er meer omzet behaald door Air France-KLM. De omzet steeg in het afgelopen kwartaal met 2,0 procent naar 7.696 miljoen euro. Analisten hadden gerekend op een stijging naar 7.685 miljoen euro. Tegenvallers waren volgens ING vooral het lager dan verwachte operationeel resultaat en de voorzichtige outlook met een doelstelling om de kosten per unit terug te brengen met maximaal 1 procent. "De realiteit is evenwel dat de kosten per unit in het derde kwartaal nog stegen", aldus analist Quirijn Mulder. De eerste reactie van beleggers op de cijfers was erg negatief. Kort na opening van de beurzen, verloor het aandeel donderdag circa 7,5 procent. Uiteindelijk sloot het aandeel op deze dag slechts een procent lager. Volgens Davy Research ligt de focus van beleggers vooral op de beleggersdag van Air France-KLM op 5 november. Beleggers willen volgens marktvorsers van Davy vooral een weg naar verbetering zien bij Air France richting 2024, als de herstructureringen en investeringen hun vruchten moeten afwerpen. De belangrijkste vraag volgens analisten van Bernstein is hoe Air France-KLM 1 miljard euro aan extra winst kan genereren om aan te haken bij concurrenten als Lufthansa en IAG. Bernstein meent dat Air France-KLM te weinig doet, met name om de personele organisatie te herstructureren, om zijn prestaties significant te verbeteren. De analisten van Bernstein legden uit dat ze wel de "stukjes van de puzzel" van de nieuwe strategie van CEO Ben Smith beginnen te zien. Die puzzel oogt volgens hen "veelbelovend", maar om daadwerkelijke een oordeel te kunnen vellen, is het wachten op meer details tijdens de beleggersdag. En Berenberg voorziet dat Air France-KLM dan onthult hoe het de marges zal verhogen, want daartoe is volgens de zakenbank zeker ruimte. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Air France-KLM wil op middellange termijn weer dividend uitkeren FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,57 0,00 0,00 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,57 0,00 0,00 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM zal dinsdag tijdens een beleggersdag nieuwe doelen voor de middellange termijn aankondigen, waaronder de doelstelling om weer dividend uit te keren. Dit maakte de luchtvaarder dinsdagochtend voorbeurs bekend. Air France-KLM mikt voor de middellange termijn, dat wil zeggen de komende vijf jaar, op een operationele marge van 7 tot 8 procent met een positieve aangepaste vrije kasstroom. Verder mikt de luchtvaartmaatschappij op een verhouding tussen de nettoschuld en de EBITDA van 1,5. Op middellange termijn wil Air France-KLM ook weer dividend uitkeren. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Update: Air France-KLM wil op middellange termijn weer dividend uitkeren FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,44 -0,13 -1,23 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,44 -0,13 -1,23 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM zal dinsdag tijdens een beleggersdag nieuwe doelen voor de middellange termijn aankondigen, waaronder de doelstelling om weer dividend uit te keren. Dit maakte de luchtvaarder dinsdagochtend voorbeurs bekend. Air France-KLM mikt voor de middellange termijn, dat wil zeggen de komende vijf jaar, op een operationele marge van 7 tot 8 procent met een positieve aangepaste vrije kasstroom. Verder mikt de luchtvaartmaatschappij op een verhouding tussen de nettoschuld en de EBITDA van 1,5. Op middellange termijn wil Air France-KLM ook weer dividend uitkeren. De doelstellingen zijn gericht op het herstellen van een duurzame winstgevendheid. De luchtvaartmaatschappij wil zich onder meer concentreren op het optimaliseren van het operationele model, een groei van de passagiersomzet in de meest winstgevende segmenten en het Flying Blue-loyaliteitsprogramma. Daarbij moeten de interne processen van de luchtvaarder simpeler worden, en moet de vloot meer flexibel en optimaal worden beheerd. Ook wil de onderneming het tempo waarin de vloot wordt vernieuwd opvoeren en moet er meer synergie komen tussen Air France, KLM en Transavia. Daarnaast wil de luchtvaarder lobbyen bij de Franse toezichthouders om een meer competitief klimaat te bewerkstelligen. Verder bekijkt de luchtvaarder de mogelijkheden om te consolideren, maar wil de onderneming wel een "strikte financiële discipline" behouden. CEO Benjamin Smith zegt alle middelen in huis te hebben om opnieuw een marktleidende positie terug te winnen. Tegen 2030 wil het bedrijf daarnaast de CO2-uitstoot per passagier met 50 procent hebben teruggebracht. Update: om meer informatie toe te voegen. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Personeel KLM wil duidelijkheid van Smith Gepubliceerd op 5 nov 2019 om 13:34 | Views: 1.122 Air France-KLM 15:07 9,84 -0,73 (-6,89%) AMSTERDAM (AFN) - De ondernemingsraad van KLM wil graag meer duidelijkheid over de impact van de toekomstplannen die Air France-KLM dinsdag uit de doeken deed. Het personeelsorgaan zit donderdag met topman Ben Smith van het moederbedrijf om tafel en wil onder meer dat eerdere afspraken over de positie van KLM binnen de groep worden herbevestigd. Het initiatief van het gesprek komt overigens van Smith. De or wil Smith ook duidelijk maken dat de or integraal onderdeel uitmaakt van het besluitvormingsproces, hetgeen hij mogelijk niet gewend is. De plannen over met name ophanden zijnde kostenbesparingen veroorzaken toch wel wat ruis, verduidelijkt or-bestuurslid Dario Fucci. Hij benadrukt dat er geen sprake is van paniek, maar wel van bezorgdheid. "The devil is in the detail", aldus Fucci. Als het gaat om het halen van verdere synergievoordelen loopt KLM volgens hem tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Hij benadrukt verder dat de zelfstandigheid van KLM één van de fundamenten was van de fusie tussen Air France en KLM. Daar kan volgens hem niet aan worden getornd.
Vakbond wil staking Air France om pensioen Gepubliceerd op 6 nov 2019 om 12:50 | Views: 13 Air France-KLM 12:42 10,19 +0,22 (+2,21%) PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De Franse vakbond FO wil dat personeel van Air France meedoet aan een landelijke staking in december. Daarmee willen de bonden protesteren tegen plannen van de Franse regering om het pensioensysteem op de schop te nemen. De staking staat gepland op 5 december. Eerder riepen andere vakbonden bedrijven in sectoren als de energie en mijnbouw al op om die dag het werk neer te leggen.
Air France-KLM vervoert nipt minder passagiers FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,285 0,00 0,00 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,285 0,00 0,00 % Euronext Paris (ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft in oktober meer passagiers vervoerd dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit meldde de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep dinsdag voorbeurs. Afgelopen maand vervoerde Air France-KLM, inclusief alle dochterondernemingen, in totaal 9,2 miljoen passagiers, een fractionele daling ten opzichte van oktober 2018. In september vervoerde het luchtvaartconcern nog 9,3 miljoen passagiers. Het passagiersverkeer bij Air France en KLM, gerekend naar verkochte kilometers, steeg afgelopen maand met 2,0 procent. De ingezette capaciteit nam daarbij met 1,3 procent toe, en de bezettingsgraad steeg met 0,6 procentpunt tot 87,6 procent. Bij prijsvechter Transavia daalde het aantal passagiers met 3,4 procent naar een aantal van 1,5 miljoen, terwijl de bezettingsgraad met 0,3 procent steeg tot 92,0 procent. Het totale passagiersverkeer bij de luchtvaartmaatschappij wanneer gerekend naar verkochte kilometers, steeg afgelopen maand met 1,6 procent, terwijl de bezettingsgraad met 0,5 procentpunt steeg tot 88,0 procent. Vrachtvervoer daalt opnieuw Het vrachtverkeer bij Air France-KLM daalde in oktober opnieuw, na afnames in juli en augustus en september. Afgelopen maand daalde het vrachtverkeer wanneer gerekend naar omzet per ton per kilometer, met maar liefst 7,2 procent op jaarbasis. De capaciteit steeg 0,6 procent en de beladingsgraad lag op 58,5 procent, wat een afname van 4,9 procent betekende. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Meer passagiers voor KLM Gepubliceerd op 12 nov 2019 om 07:44 | Views: 0 Air France-KLM 11 nov 10,29 0,00 (0,00%) AMSTERDAM (AFN) - Luchtvaartonderneming KLM heeft de maand oktober meer passagiers aan boord van haar vliegtuigen verwelkomd in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Al met al groeide de passagiersstroom met 3,6 procent. KLM-baas Pieter Elbers sprak van een "mooie toename in klanten" bij zowel KLM als prijsvechter Transavia. Door de groei van de capaciteit met 2,4 procent zaten vliegtuigen doorgaans iets voller dan een jaar eerder. De passagiersgroei was met name te zien op bestemmingen in Europa, Noord-Afrika, Azië en Noord-Amerika. Elbers benadrukte dat de de vrachtdivisie het moeilijk heeft. Daar was sprake van een aanzienlijke daling van volumes. Doordat de kosten oplopen en opbrengsten die onder druk blijven staan, zet KLM vooral in op kostenbesparingen, aldus Elbers.
KLM licht optie op zes Embraer-toestellen Gepubliceerd op 12 nov 2019 om 14:33 | Views: 13 Air France-KLM 14:26 10,35 +0,07 (+0,63%) AMSTERDAM (AFN) - KLM Cityhopper heeft een definitieve overeenkomst getekend voor de koop van 21 vliegtuigen van de Braziliaanse fabrikant Embraer. Dat zijn er zes meer dan bij de ondertekening van een voorlopig koopcontract tijdens de luchtvaartshow in Parijs eerder dit jaar. Het gaat om toestellen van het type E195-E2. Eerder dit jaar kwamen de bedrijven een voorlopige deal overeen voor de aanschaf van vijftien vliegtuigen en de optie voor nog eens twintig. Met die deal, als ook alle opties worden gelicht, is een bedrag van circa 2,5 miljard dollar gemoeid. Van de twintig optionele toestellen zijn er nu zes definitief besteld. Daarmee staan nog veertien toestellen op de voorlopige kooplijst. De tweemotorige Embraer-vliegtuigen voor korte tot middellange afstanden moeten tussen 2021 en 2023 worden geleverd aan KLM Cityhopper.
KLM schikt in rechtszaak na brandstofstoring Gepubliceerd op 18 nov 2019 om 17:04 | Views: 39 Air France-KLM 16:55 10,52 -0,05 (-0,47%) SCHIPHOL (AFN) - KLM heeft met drie passagiers een schikking getroffen en betaalt hen 600 euro voor de vertraging die ze deze zomer hebben opgelopen door de brandstofstoring op Schiphol. KLM voorkomt zo een rechterlijke uitspraak, meldt claimorganisatie Aviclaim. Op 24 juli was een storing op Schiphol waardoor tienduizenden passagiers werden getroffen. Aviclaim begon een rechtszaak tegen KLM voor compensatie. "Het doel van dit proefproces was om te achterhalen of de rechtbank het met ons eens is. Met de schikking hebben we geen rechterlijke uitspraak verkregen maar dat de luchtvaartmaatschappij zo snel de zaak wil afdoen zegt voldoende’’, aldus Remco Kuilman, oprichter van Aviclaim. Dit betekent niet dat iedereen nu direct compensatie uitgekeerd krijgt, aldus het claimbureau. "Wij zullen de druk opvoeren en meer rechtszaken starten voor de meer dan 1500 passagiers die zich bij ons hebben gemeld", aldus Kuilman. Passagiers kunnen zich nog steeds aanmelden op de website aangezien claims pas twee jaar naar de vluchtdatum vervallen. Volgens KLM is met deze passagiers geschikt, omdat ze als enigen pas na drie dagen waren omgeboekt. "Dat past niet binnen de service die wij onze klanten willen bieden en dat vinden we vervelend. Om die reden hebben wij deze passagiers een vergoeding aangeboden", stelt de vliegmaatschappij in een verklaring. "We blijven bij ons standpunt dat een dergelijke brandstofstoring een buitengewone omstandigheid is waarvoor luchtvaartmaatschappijen niet aansprakelijk zijn. Dit is ook al eerder bevestigd door de rechter in andere rechtszaken over andere brandstofstoringen."
Geheime notitie: Hoekstra stapelde fout op fout bij KLM-deal Bij de aankoop van aandelen Air France–KLM heeft minister van Financiën Wopke Hoekstra de wettelijke informatiepositie van de Tweede Kamer geschonden. Hoewel de CDA-minister tot dusver heeft volgehouden dat hij ‘echt zorgvuldig’ heeft gehandeld, stapelde hij fout op fout. Laurens Kok 21-11-19, 05:11 2 Dat blijkt uit een vertrouwelijke parlementaire notitie die in handen is van deze krant. Uit het stuk, dat op 12 maart van dit jaar werd opgesteld door de griffier van de commissie Financiën, worden harde noten gekraakt over het handelen van Hoekstra. Die verraste eind februari door voor bijna 750 miljoen euro een belang van 14 procent in Air France-KLM te kopen. Lees ook Oppositie kritisch over deelname Air France-KLM In het geniep: reconstructie van aandelencoup KLM De minister ging op meerdere punten regelrecht in tegen de manier waarop het kabinet de Kamer daarover hoort te informeren. Uit de notitie blijkt dat de spelregels, vastgelegd in het Reglement van Orde, door Hoekstra met voeten werden getreden. Slot en grendel Zo nodigde Hoekstra een door hemzelf geselecteerd groepje Kamerleden uit op zijn ministerie, terwijl hij de voorzitter van de commissie Financiën had moeten vragen om een besloten vergadering bijeen te roepen. Die bijeenkomst had bovendien in de Tweede Kamer hebben moeten plaatsvinden, in aanwezigheid van de griffier, om zodoende de ‘staatsrechtelijke informatiepositie van de Kamer’ te waarborgen. De griffier mocht van Hoekstra niet aanwezig zijn. Van het besloten overleg zou de griffier vervolgens notulen kunnen hebben opgesteld die achter ‘slot en grendel’ konden worden bewaard, net zoals dat gebeurt bij de commissie die toezicht houdt op de inlichtingendiensten, ook wel bekend als de commissie ‘stiekem’. Telefoon inleveren Maar er ging meer mis. De Kamerleden die werden opgetrommeld om naar Financiën te komen moesten een geheimhoudingsverklaring tekenen en hun mobiele telefoon inleveren. Deze maatregelen hadden ‘achterwege kunnen blijven’, omdat Kamerleden al verplicht zijn om informatie die zij in beslotenheid verkrijgen geheim te houden. Het voor eigen gewin benutten van koersgevoelige informatie en het delen daarvan is bovendien al strafbaar. Dat Kamerleden de informatie over de aankoop van de aandelen niet mochten delen met hun eigen fractievoorzitter was eveneens in strijd met de geldende afspraken. Tekst gaat verder onder de foto Minister Hoekstra maakte op 26 februari bekend dat hij een belang van 14 procent in Air France-KLM had genomen. Kamerleden waren een week eerder door hem ingelicht, maar de informatieverstrekking ging niet zoals het hoort. © ANP Volgens de notitie was er ‘geen precedent’ voor de wijze van informatieverstrekking door Hoekstra, ook al ging het om een ‘aangelegenheid die raakt aan het budgetrecht van de Kamer’. Het parlement moet immers toestemming geven voordat een kabinet uitgaven mag doen. Hoekstra zit met het probleem van de koersgevoeligheid, maar vervolgens kunnen wij ons werk niet doen. Dat is verschrikkelijk onhandig. Roald van der Linde, VVD Protocol De CDA-bewindsman heeft altijd beweerd dat hij indertijd juridisch advies heeft ingewonnen over de manier waarop hij de Kamer moest informeren. In het debat over de aankoop stelde hij dat zijn optreden in lijn was met een protocol dat was aanbevolen door de parlementaire enquêtecommissie financieel stelsel. Die commissie suggereerde naar aanleiding van de heimelijke overname van ABN Amro een set van werkafspraken. Volgens de notitie is Hoekstra echter ‘op meerdere punten van de bedoelde afspraken afgeweken’. Het protocol is overigens nooit vastgesteld door de Tweede Kamer. Een groepje Kamerleden is momenteel nog altijd bezig om afspraken met het kabinet te verbeteren. Zij willen niet ingaan op de inhoud van de notitie, maar erkennen dat er betere afspraken nodig zijn. Klem Volgens VVD-Kamerlid Roald van der Linde zit de Kamer ‘klem’. ,,Ik denk echt dat minister Hoekstra naar eer en geweten heeft gehandeld, maar zoals het is gegaan is niet ideaal voor ons. Hij zit met het probleem van de koersgevoeligheid, maar vervolgens kunnen wij ons werk niet doen. Dat is verschrikkelijk onhandig. We moeten echt op zoek naar een fatsoenlijke oplossing voor de toekomst. Het huiswerk ligt bij ons.” Hij mag pas geld uitgeven als wij dat goed vinden, in plaats daarvan is hij belabberd met het budgetrecht omgegaan. Henk Nijboer, PvdA PvdA’er Henk Nijboer oordeelt echter harder. Hij meent dat Hoekstra tot dusver heeft ‘nagelaten om kritisch naar zichzelf te kijken’ en kondigt aan de CDA’er vandaag opnieuw te zullen bevragen tijdens het debat over staatsdeelnemingen. Nijboer: ,,Hoekstra heeft de informatieverstrekking aan de Kamer aangepakt als een consultant, maar wij zijn geen medezeggenschapsraad. Wij zijn de volksvertegenwoordiging. Hij mag pas geld uitgeven als wij dat goed vinden, in plaats daarvan is hij belabberd met het budgetrecht omgegaan. De minister is echter nogal overtuigd van zijn eigen gelijk.” Voor meer, zie linkwww.ad.nl/politiek/geheime-notitie-ho...
Groen licht voor uitbreiding joint venture Delta Airlines, Air France-KLM en Virgin FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS Air France - KLM 10,22 -0,11 -1,06 % Euronext Paris Air France-KLM nominatif adm 10,22 -0,11 -1,06 % Euronext Paris Delta Air Lines Inc $ 55,56 -0,11 -0,20 % NYSE (ABM FN-Dow Jones) Het Amerikaanse ministerie van Transport heeft goedkeuring gegeven voor een uitbreiding van de trans-Atlantische joint venture tussen Delta Air Lines, Air France, KLM, en Virgin Atlantic. Dit maakte het ministerie donderdagavond bekend. De vernieuwde joint venture zal volgens minister Elaine Chao klanten dezelfde voordelen geven als de vorige joint ventures tussen de luchtvaartmaatschappijen, zoals een toename van de capaciteit en overkoepelende frequent flyer-programma's. In augustus sloot de onderhoudsdivisie van Air France-KLM nog een overeenkomst met Delta Air Lines voor onderhoudswerkzaamheden en de levering van componenten voor de Airbus A350-vliegtuigen van Delta Air. Door: ABM Financial News.info@abmfn.nl Redactie: +31(0)20 26 28 999 © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
'Storm op komst bij KLM' Gepubliceerd op 22 nov 2019 om 10:50 | Views: 611 Air France-KLM 10:45 10,46 +0,24 (+2,30%) AMSTERDAM (AFN) - Cabinevakbonden FNV Cabine en VNC beloven de komende periode de nodige reuring bij luchtvaartmaatschappij KLM in de roep om meer loon. De bonden spreken momenteel van een "bedrieglijke rust" en "stilte voor de storm". Achter de schermen wordt volop gewerkt aan de voorbereiding van kleine en grotere acties. KLM is volgens de bonden nog altijd niet over de brug gekomen met een beter loonbod. "Wij zullen er alles aan doen om KLM op andere gedachten te brengen", zo klinkt het. Inhoudelijk kan volgens de bonden nog niet veel worden verteld. "Het belangrijk te weten dat we druk bezig zijn met het uitwerken van een actietraject." De cao-onderhandelingen slepen zich al lange tijd voort. De bonden vinden een salarisverhoging van 7 procent in drie stappen, die KLM bood, te mager. Eerder noemde KLM het afwijzen van het cao-voorstel onbegrijpelijk. Verschillende andere bonden stemden eerder al wel in met een onderhandelingsresultaat.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)