Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

off-topic

23.302 Posts
Pagina: «« 1 ... 179 180 181 182 183 ... 1166 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. drulletje drie 8 november 2019 15:16
    quote:

    Pieterkels schreef op 8 november 2019 15:03:

    nog meer glans verdwijnt van het zilver en positie nog verder uitgebreid.
    Inmiddels de hedge verhoogd naar 50% van de allocaties en bestaat uit ruim 2/3 zilver en 1/3 aan goud en onder de $1450 neem ik bij...

    @TT is zelfs geen beste vrijdag gegund, meestal koerst het aandeel op deze dag hoger of in de nieuwe week de winst weer te verspelen en gezien de volumes is het voor 99,99% slechts papier!
    Koop je ETF zilver zeker? Welke heb jij?
  2. Henker 8 november 2019 15:21
    quote:

    Pieterkels schreef op 7 november 2019 19:25:

    [...]Op dit moment 73 fondsen waarvan 31 in de winstpakkers voor slechts 12% van m'n kapitaal..
    wat ik deze morgen naar Jan schreef vind ik het ook lastig om nieuwe posities in te nemen, herstel kandidaten die ik heb laten gaan noteren hoger dan mijn laatste verkoop en dan laat ik ze liggen en de blue-chip zijn over het algemeen aan de prijs.

    Dus ook CASH en zit na de reductie van vandaag, @RNO naar target, @BAM gehalveerd maar nog altijd een 0,75% positie en die wordt minstens gehalveerd en @BIDU aan 0,96% op een 60% allocatie van m'n kapitaal..

    Langzaam maar zeker wordt de pensioen portefeuille gevuld met BUY & never SELL posities waarmee het dynamische langzaam maar zeker gaat verdwijnen..
    Moet zeggen dat ik dat aan mezelf merk, breng minder tijd door achter het scherm.
    Ging iets mis met de zilveren orders en de hedge is met 46% iets meer toegenomen dan de bedoeling was, dan maar wat minder goud wanneer de koers onder de $1450 duikelt. De ratio is weer terug op 86 en verwacht een dezer dagen een herstel rit voor het zilver..

    Wederom een prima jaar en ben niet van plan het rendement terug te geven en ga net als jij meer cash aanhouden, geen verlies is ook winst!
    De AEX gaat deze en anders volgende week nog naar de 600 en dan zal er vast op de verkoop trompet worden geblazen met als gevolg winstnemingen en wellicht ook wat kansjes op de overshoot bij herstel kandidaten..

    Zo niet, ook prima dan wordt het een vroege en langere kerstperiode!

    Hoe houdt je dit overzichtelijk en ook gezien het vele handelen van jou?

    Gebruik je hier een excel-overzicht voor en zo ja, hoe ziet die er dan uit?
  3. [verwijderd] 8 november 2019 15:42
    quote:

    Henker schreef op 8 november 2019 15:21:

    [...]

    Hoe houdt je dit overzichtelijk en ook gezien het vele handelen van jou?

    Gebruik je hier een excel-overzicht voor en zo ja, hoe ziet die er dan uit?
    Hallo Henker,
    Op het eind van de beursdag krijg ik een bestand van BINCK en DeGiro met daarin alle mutaties vanaf de vorige run die via een access database met regels resulteert in een nieuwe situatie.
    Vanuit die nieuwe situatie baseer ik m'n activiteiten voor de volgende dag, dus aan en verkoop orders met order aantallen en prijs die ik daarna bij de juiste broker ga inleggen.
    Neem ik posities in nieuwe aandelen worden die bij de eerstvolgende run automatisch toegevoegd en moet ik enkel wat handmatige updates doorvoeren zoals order grootte, target aantal..
    En zo nu en dan wanneer er flink is gemuteerd run ik deze exercitie gedurende de dag.

    de mutaties van ING, BNY en PLUS500 werk ik handmatig bij in de database..

    en regelmatig checks of de informatie in mijn database overeenkomt met de situatie bij de broker, zitten wel een verschillen in die ik dan in mijn database moet aanpassen.

    Die valuta regels van DeGiro zijn van die verstorende elementen, daar hangt gaan 'positie'aan vast..

    zo'n beetje m'n werkwijze.....Peter
  4. [verwijderd] 8 november 2019 15:48
    quote:

    drulletje drie schreef op 8 november 2019 15:16:

    [...]

    Koop je ETF zilver zeker? Welke heb jij?
    Hallo D3, sinds vorig jaar niet meer, zijn US$ ETF's die bij Europese brokers niet meer verhandeld mogen worden of er moet een voor in mijn situatie Nederlandse handleiding bij geleverd worden.

    Ik neem CFD's bij PLUS500, zeer risicovol gezien de hefboom van 20 en daarnaast op dagbasis nog een fee, tenminste bij aankoop, bij verkoop krijg je een vergoeding...

    Ik heb bij PLUS500, goud, zilver, olie, regelmatig gas, cannabis, valuta paartjes maar wel voor de korte termijn en doorrollen..

    Succes.........Peter
  5. [verwijderd] 8 november 2019 16:45
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 8 november 2019 16:35:

    Baidu geeft gas 27% op in een paar dagen
    weken te koop aan 100$ en weinigen raapten het op, nu aan 126-127$ zuigt iedereen zich vol
    gaat nu wel erg hard
    verleidelijk om winst te nemen

    raap ze wel weer op bij de volgende dip, dit is te mooi om niet te nemen.

    ik hou m'n target stukken vast en gezien het volume dat deze maand mooi erop blijft en daarbij de zalvende woorden in de CHINA<>US relatie kan dit aandeel met kerst de $150 aantikken en daar gaan mijn stukken weg.
    Nieuwe jaar weer met een schone lei beginnen!
  6. forum rang 6 boem! 9 november 2019 11:45
    De CMD-dag gaf slechts kleur aan de samenwerking met Microsoft, die je qua kleurschakering eerder bij roze dan bij zwart zou plaatsen.

    De afgegeven CAGR van 10% deed het grijs weer terugkeren.
    Geen enkele hint naar de lopende contractten bij Apple, Uber, Baidu etc.

    Indien Enterprise inderdaad niet beter scoort dan de afgegeven 160 mio over 2019 en men voor dit onderdeel vasthoudt aan een CAGR van 10% is deze kleurnuancering terecht.
  7. [verwijderd] 9 november 2019 12:12
    quote:

    Erg chebbi schreef op 9 november 2019 09:51:

    Leuk dat jullie wat kunnen oppikken bij Baidu. De samenwerking TomTom-Baidu is voor mij nog tinten grijzer dan een muis.
    Ook de CMD-dag gaf wat dat betreft geen enkele inzage wel?
    Morgen Chebbi,
    Dat vind ik van nagenoeg alle samenwerkingsverbanden die met of door TomTom zijn afgesloten, de hardheid en de financiële impact worden zelden bekendgemaakt.

    Het gemak waarmee 'gesloten' deals voortijdig worden beëindigd zoals bv vorig jaar met Volvo laten een grote mate van vrijblijvendheid zien en zijn eerder intentie verklaringen dan harde deals met over en weer verplichtingen.

    TomTom heeft weliswaar state of the art producten in huis maar zit niet in de positie om een vuist te maken bij de klanten en producenten en wordt mijns inziens als een 'uitwisselbare' leverancier van onderdelen, diensten en services beschouwt.

    Op termijn gaan de grote brokken van de mobiliteit's koek naar de wereldspelers met naam en faam en de autoproducenten plus @INTEL, @GOOGLE, @AMAZON, @APPLE, @IBM, @SAP, @SAMSUNG, @BAIDU, @BOSCH, @SOFTBANK, ETC.. gaan hun oplossingen niet ophangen aan een onafhankelijke leverancier ala TomTom.

    Wanneer de kennis, kunde en producten van TomTom van cruciale waarde zijn voor het eindproduct voor mobiliteit was @TT niet meer zelfstandig en opgeslokt door een van deze billion dollar companies.

    Daar zit de crux bij @TT, al het geld dat de afgelopen jaren is opgehaald aan de beurs en verdiend met producten is geïnvesteerd in A&E en deels beland in hun eigen zakken en aan toename van de aandeelhouderswaarde is niets gedaan.

    Voor de huidige 135 mio aandelen is zo ongeveer rond de 17 euro per stuk betaald en inclusief de investeringen in A&E zou de huidige koers minstens het drievoudige moeten zijn om uit de kosten te zijn.

    Ondanks de door de jaren heen belasting technisch gunstige manier van boekhouden zijn deze geïnvesteerde miljarden echte desinvesteringen geworden en daar is op zich niets mis mee, dat is nu eenmaal het risico van ondernemen maar bij @TT komt het mijns inziens door een gebrek al dan niet met opzet aan het actief vermarkten van je beursgenoteerd (familie) bedrijf.

    Succes........Peter
  8. forum rang 6 boem! 9 november 2019 14:32
    Ik voel tegen beter weten in toch de behoefte enige rectificerende dan wel bijsturende opmerkingen te plaatsen.

    De met Volvo gesloten deal was allesbehalve vrijblijvend getuige de BOETE die Volvo heeft moeten betalen.

    Dat TT tot voor kort als inwisselbare leverancier werd aangemerkt ontken ik niet maar ik heb de indruk dat die vrijblijvendheid meer en meer verdwijnt.

    Dat daarnaast de echt "grote" bedrijven de koek gaan verdelen is ook iets wat ik telkenmale ten tonele voer; daar staat tegenover dat een maandomzet van deze grote jongens bij TT leidt tot koersen in de honderden euro's.

    Jij geeft aan, dat de grote jongens nooit interesse hebben getoond in TT terwijl ik nog steeds de optie openhoudt dat Google(toenmalig een zeer grote klant van TT) niet voor niets haar aanval heeft ingezet om TT van de kaart te vegen.

    Wanneer je het hebt over het geld in eigen zakken steken, heb je het over HG en CV want de FF hebben net als alle andere aandeelhouders geen enkel dividend mogen aanschouwen. Of een beloning van 1 a 1,5 mio voor een CEO buitenproportioneel is hangt af waar jouw referentiekader ligt.

    De 17 euro zal zo'n beetje het ingebrachte bedrag zijn voor de IPO zittenblijvers. Om daar aan toe te voegen dat dat nu minimaal 3 x de waarde moet vertegenwoordigen om uit de kosten te komen is omjuist.
    Indien je bedoelt dat 3 x 17 euro de waarde vertegenwooordigt bij een gemiddeld rendement vindt jij me weer aan je zijde.

    Ik zou iedereen aan willen raden eerst eens af te wachte waar HG mee komt, zijn vrienden de FF en ook HG zelf hebben lang genoeg moeten wachten op enig rendement op hun investering van 250 mio in TT.

  9. forum rang 6 NewKidInTown 9 november 2019 15:09
    quote:

    Pieterkels schreef op 9 november 2019 12:12:

    ......zit niet in de positie om een vuist te maken bij de klanten en producenten en wordt mijns inziens als een 'uitwisselbare' leverancier van onderdelen, diensten en services beschouwt.
    ....
    Heb het al veel vaker geschreven: 'uitwisselbare' toeleverancier van onderdelen aan OEM's.
  10. [verwijderd] 9 november 2019 16:22
    quote:

    boem! schreef op 9 november 2019 14:32:

    Ik voel tegen beter weten in toch de behoefte enige rectificerende dan wel bijsturende opmerkingen te plaatsen.

    De met Volvo gesloten deal was allesbehalve vrijblijvend getuige de BOETE die Volvo heeft moeten betalen.

    Dat TT tot voor kort als inwisselbare leverancier werd aangemerkt ontken ik niet maar ik heb de indruk dat die vrijblijvendheid meer en meer verdwijnt.

    Dat daarnaast de echt "grote" bedrijven de koek gaan verdelen is ook iets wat ik telkenmale ten tonele voer; daar staat tegenover dat een maandomzet van deze grote jongens bij TT leidt tot koersen in de honderden euro's.

    Jij geeft aan, dat de grote jongens nooit interesse hebben getoond in TT terwijl ik nog steeds de optie openhoudt dat Google(toenmalig een zeer grote klant van TT) niet voor niets haar aanval heeft ingezet om TT van de kaart te vegen.

    Wanneer je het hebt over het geld in eigen zakken steken, heb je het over HG en CV want de FF hebben net als alle andere aandeelhouders geen enkel dividend mogen aanschouwen. Of een beloning van 1 a 1,5 mio voor een CEO buitenproportioneel is hangt af waar jouw referentiekader ligt.

    De 17 euro zal zo'n beetje het ingebrachte bedrag zijn voor de IPO zittenblijvers. Om daar aan toe te voegen dat dat nu minimaal 3 x de waarde moet vertegenwoordigen om uit de kosten te komen is omjuist.
    Indien je bedoelt dat 3 x 17 euro de waarde vertegenwooordigt bij een gemiddeld rendement vindt jij me weer aan je zijde.

    Ik zou iedereen aan willen raden eerst eens af te wachte waar HG mee komt, zijn vrienden de FF en ook HG zelf hebben lang genoeg moeten wachten op enig rendement op hun investering van 250 mio in TT.
    Martin, Wat heeft @TT door de jaren heen geïnvesteerd in het A&E deel, een miljard of 5, 6 'a 7 en delen door 135 mio aandelen kom ik al vlug op een 50+ euro p/a investering.
    En niks geen pecunia's voor het risico dat aandeelhouders in al deze jaren hebben gelopen.

    Gezien de investeringen die @TT heeft gedaan in A&E is de boete die jij noemt maar een schijntje, stel je eens voor dat alle partijen waarmee @TT deals heeft afgesloten op deze wijze onder een deal uitkomt.
    Ik weet niet hoe dat bij jouw zit maar ik wordt daarvan niet vrolijk en zet grote vraagtekens bij de hardheid van dit soort overeenkomsten.

    Een bestuur van een bedrijf mag een prima salaris +++ verdienen wanneer haar taken en targets naar behoren worden uitgevoerd en voor een beursgenoteerd bedrijf horen daar verantwoordelijkheden bij om oa de beurswaarde naar het juiste niveau te brengen iig in relatie tot de investeringen.

    De FF zijn in 2005 met de verkoop 'a 17,50 binnengelopen en centen in zakken zonder aan macht en zeggenschap in te boeten.
    De door de FF ontvangen centen heeft ieder op zijn manier geïnvesteerd en hebben al dan niet buiten @TT gerendeerd (die van HG en CV iig). Ook de broodnodige emissie naderhand is voor de FF lucratief geweest.

    Nu Piet Particulier die in 2005 vertrouwend op het potentiële succes van @TT is ingestapt aan 17,50 en heeft aan alle emissies e.d. meegedaan heeft z'n huidige positie aan 17 euro in portefeuille. Dus na 14 jaar waarvan het merendeel in het rood nimmer een cent aan pecunia ontvangen geeft Harold en z'n team het voordeel van de twijfel!
    Harold is door de jaren heen het vertrouwen van de belegger verloren, nu ook weer met zo'n halfslachtige met veel mitsen en maren omgeven boodschap dat er wellicht, misschien aandelen worden ingekocht maar voor welk doel!

    De aanwas van CASH is duidelijk, @TT weet welk deel overtollig is en hadden meteen kunnen communiceren, wij starten vanaf nu met de inkoop voor intrekking van aandelen want daarvoor hebben ze toestemming.
    Kijk dan heb je oog voor de belangen van de aandeelhouder en was het effect van de komende transitiejaren teniet gedaan en verwisselde het aandeel @TT heden ten dage voor 15 euro van eigenaar.

    maar ja Martin, jij bekijkt het aandeel @TT nu eenmaal niet als een belegger en daar is jouw schrijven ook naar. Wanneer ik voetbalfan zou zijn en gecharmeerd van @AJAX zou ik wellicht ook op dezelfde wijze naar het aandeel @AJAX kijken.
  11. forum rang 6 NewKidInTown 9 november 2019 17:21
    quote:

    Pieterkels schreef op 9 november 2019 16:22:

    [...]Martin, Wat heeft @TT door de jaren heen geïnvesteerd in het A&E deel, een miljard of 5, 6 'a 7 en delen door 135 mio aandelen kom ik al vlug op een 50+ euro p/a investering.
    Dat is ongeveer de koers in 2007: iets boven de 50 EUR.

    Stel HG had de activiteiten van TT gestaakt en de activiteiten had verkocht voor 2007 marktkapitalisatie rond 1 miljard EUR.
    Plus de 2,8 MILJARD EUR "geinvesteerd" in Tele-Atlas "domweg" geinvesteerd in zijn geliefde en relevante sector, niks stockpicking, gewoon de gehele index NASDAQ op 2700 voor eind december 2007. Kreeg ie de crash van 2008 nog voor z'n kiezen. Was TT als beleggingsvehikel zonder verder eigen inspanning gegroeid van 3,8 MILJARD EUR gegroeid naar 5,8 MILJARD EUR. Dit is gecorrigeerd voor USD / EUR of een 44 EUR per aandeel.

    Wat kun je dus zeggen van de prestaties van HG ?
  12. [verwijderd] 9 november 2019 18:27
    quote:

    NewKidInTown schreef op 9 november 2019 17:21:

    [...]
    Dat is ongeveer de koers in 2007: iets boven de 50 EUR.

    Stel HG had de activiteiten van TT gestaakt en de activiteiten had verkocht voor 2007 marktkapitalisatie rond 1 miljard EUR.
    Plus de 2,8 MILJARD EUR "geinvesteerd" in Tele-Atlas "domweg" geinvesteerd in zijn geliefde en relevante sector, niks stockpicking, gewoon de gehele index NASDAQ op 2700 voor eind december 2007. Kreeg ie de crash van 2008 nog voor z'n kiezen. Was TT als beleggingsvehikel zonder verder eigen inspanning gegroeid van 3,8 MILJARD EUR gegroeid naar 5,8 MILJARD EUR. Dit is gecorrigeerd voor USD / EUR of een 44 EUR per aandeel.

    Wat kun je dus zeggen van de prestaties van HG ?

    Dat is een kont in de koe kijken NIKT, achteraf is het altijd makkelijk om een andere route te kiezen. Maar aangaande de prestaties van Harold voor het bedrijf TomTom zijn mijns inziens prima en getuigd van ondernemerschap.

    Zullen rond 2008 ongetwijfeld hebben dubben wat te doen, de navigatiebusiness verkopen of het roer om en de weg bewandelen die ze hebben ingezet.

    Het gaat er mij om de prestaties en inzet van Harold voor de creatie van aandeelhouderswaarde, dat heeft de goede man en zijn team flink wat steken laten vallen, sterker nog daar is nimmer wat mee gedaan, zelfs vandaag de dag niet.

    Wanneer het mijn toko zou zijn geweest had ik de aankoop van @TA middels een aparte notering @A&E in de beurs ingezet en het consumentendeel en wellicht in die tijd ook nog TELEMATICS in @TT..

    Het voordeel voor @A&E een veel hogere waardering omdat de molensteen 'consumenten' niet meegesleurd zou worden.
    En ipv de verkoop van @TELEMATICS voor een teleurstellende prijs had ik deze tak van sport ook apart in de beurs gezet, zelfs in 2019.

    Financiering via de beurs voor toekomstige groeipareltjes is geen enkel probleem, deze tak van sport kent hele andere waarderingen.

    En huidig @TT liep langzaam leeg en de behaalde winsten kon je enerzijds teruggeven aan de aandeelhouders of anderzijds gebruiken voor het ondersteunen van het belang in @A&E en @TELEMATICS via uitbreidingen van de belangen en het ter beschikking stellen van de probs..

  13. forum rang 7 ketchup 11 november 2019 07:22

    heb Boskalis ook in de porto
    HAL ben ik al zeer veel jaren aandeelhouder, ik vind ze bij HAL goede beleggers en ze geven over de jaren heen zeer goede performance

    Boskalis is een solide, degelijk bedrijf , het maakt een wat moeilijke periode door en dat is meer vanwege de marktomstandigheden binnen de sector waar ze opereren dan vanwege zwak Management
    nu de marktomstandigheden tekenen van beteren geven gaat dat mi ook een boost geven voor het aandeel
    verder zou het mij niks verbazen als uiteindelijk Boskalis onderdak gaat vinden binnen HAL Trust
    HAL zit cash rich en bij HAL gaan ze geen kapitaal parkeren aan nul of negatief rendement, die investeren de gelden die ze straks ontvangen van de verkoop van GrandVision, Boskalis zou wel eens een target kunnen zijn.

    voor mensen die gespreid willen zitten, maar geen 10-tallen aandelen willen bijhouden en vertrouwen hebben in beleggingsmaatschappijen zijn bedrijven als oa een HAL Trust, GBL ( Groupe Bruxelles Lambert) , Sofina, Ackermans V Haaren, Prosus ( nu aan de beurs in Adam) en Berkshire (WB) een ideale manier een gespreide portefeuille aan te houden

  14. [verwijderd] 11 november 2019 08:57
    quote:

    Eduard de Wit schreef op 10 november 2019 17:26:

    Beste heren/dames,

    Wat vinden jullie van Boskalis?

    Ik vond de update van afgelopen vrijdag niet verkeerd, het omkeerpunt zou er wel eens kunnen zijn binnenkort.
    Met HAL als aandeelhouder ( meer dan 40% ).

    Aandeel is erg afgestraft, ik heb ze gekocht.

    Wat is jullie mening?
    [quote alias=Pieterkels id=11935858 date=201911071743]
    [...]@BOS daar kunnen die brillen miljarden wel naar toe nu het bedrijf nog een aantal van de magere 7 jaren voor de boeg heeft.

    Mooi in de luwte zonder pottenkijkers het bedrijf naar de volgende vette 7 jaren laten rijpen en wie weet dan voor het drievoudige vermarkten, laat dat maar aan van der Vorm over..
23.302 Posts
Pagina: «« 1 ... 179 180 181 182 183 ... 1166 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links