Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel BAM Groep Koninklijke AEX:BAMNB.NL, NL0000337319

  • 3,986 23 apr 2024 17:35
  • +0,180 (+4,73%) Dagrange 3,790 - 3,988
  • 1.515.663 Gem. (3M) 1,4M

BAM november 2019

3.554 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 178 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 7 november 2019 19:31
    quote:

    bambricks schreef op 7 november 2019 17:57:

    [...]

    Next heb zelf deze claims moeten afhandelen bij een aannemer in het verleden. Soms mogen en kan de vertegenwoordiger van de opdrachtgever onder druk van politiek of andere druk van buiten af geen akkoord geven over een meerwerk/ claim positie.

    Dit laat men dan over aan de Rechter of b.v een arbitrage commissie.
    Heb zelf meegemaakt dat de man in kwestie niet met een bedrag uit een tussen vonnis akkoord wilde gaan al hoewel volledig duidelijk was dat de arbitrage commissie de aannemer in het gelijk ging stellen.

    Op het moment dat we voorstelde dat we het akkoord zouden gaan met bedrag x en daarbij optelde de kosten voor de arbitrage maar dat de aannemer in kwestie de arbitrage kosten zou betalen ging de persoon akkoord.

    Reden hij, lees zijn bestuur van de opdrachtgever, kon vertellen dat ze het proces niet verloren hadden echter dat deze kosten wel betaald moesten worden en dat de claim gevalideerd was door de arbitrage commissie. Gevolg iedereen was ingedekt. Nu was het gewoon meerwerk.

    Zo krom kan het gaan ( zelfs in Nederland). Gezichts verlies kan zeker een groot struikelblok zijn. Zeker in een alnd als Dubai.
    Top uitleg. Bedankt voor de moeite.
    Wat zeker zal meespelen, wellicht, is of BAM en de opdrachtgever, na dit project toekomstige projecten of maintenance werkzaamheden op stapel hebben. Is dit niet het geval dan is het vanuit de opdrachtgever gemakkelijker om hardball te spelen, want na dit project is het toch toedeledokie (en voor BAM uiteraard deels ook).

    Laten we voor de aandeelhouders & voor BAM zelf hopen dat eea beslecht wordt in het voordeel van BAM cq dat de wijzer van de ontvangende compensatie grotendeels uitslaat naar Bunnik.

  2. forum rang 7 innicksname 7 november 2019 19:55
    quote:

    bambricks schreef op 7 november 2019 17:41:

    [...]

    Als je in een onderhandeling zit met een klant over een claim kan je daar niets over melden.
    Volgens de accountants kan en mag je meerwerk alleen valideren als het ondertekend is en er een redelijke verwachting is dat de klant kan betalen.
    Verder hij kan toch geen getal noemen over een project. De opdrachtgever zit ook te luisteren. Men weet dan direct waarmee men tevreden is en gaan daar als ze moeten betalen er onderbieden. Bam zou willen vermijden dat er een arbitrage komt dat gaat minstens 2 jaar kosten alvorens een uitspraak komt.
    De voorziening die is getroffen voor de meerdere projecten is 90 Miljoen euro. Dit zijn kosten!!! Dus geen mark up voor Algemene kosten of Winst etc.
    Wellicht is de claim veel hoger dan 90 Miljoen euro b.v. 105 M euro . Maar als van Wingerden stelt dat hij denkt 85-90% te krijgen geeft hij een deel van zijn onderhandelings positie kwijt.

    Dus mijn verzoek is wees zeer genuanceerd in het be- en oordelen over Van Wingerden zijn uitspraken m.b.t. de claims.

    Verder mag hij inhoudelijk in de meeste gevallen ook contractueel geen mededellingen doen alvorens dat de opdrachtgever zijn fiat heeft gegeven over het persbericht.

    dit ter nuance.

    Dank je voor de uitleg Bambricks. Ik reageerde daarom ook op de manier zoals ik deed. Hij heeft wel iets gezegd, maar niets over de hoogte. Vermoedelijk krijgt BAM wel wat terug, maar hoeveel dat zien we tzt wel. Het zal dan een leuke meevaller zijn, want nu is die 90 mln dood geld.
  3. forum rang 7 innicksname 7 november 2019 20:10
    quote:

    Zwijnash schreef op 7 november 2019 17:12:

    [...]

    Heel anders gelopen dan gedacht , mijn visie was op bank liggen met CNBC op TV.
    Maar mij vrouw is door haar rug gegaan dus is thuis en niet op haar werk dus stom murder investigation heel dag op TV.
    Dan hebben wij B Post voor webcast ! , en ik had stiekem gehoopt op een mee valer.
    Vanmiddag ff gesport ook.

    Heb nooit eerder gedaan - en vrije dag namen voor cijfers, maar denk beter zo - anders wordt ik ontslagen :-)

    Dus kort om Ja !
    Haha, mooie uitleg. Wel balen voor je vrouw dat ze door haar rug is gegaan. Toch niet als gevolg van het vervangen van een lampje hè?
  4. aandeeltje! 7 november 2019 20:30
    quote:

    HenkdeV schreef op 7 november 2019 16:40:

    [...]

    Ik zie ook geen reden waarom BAM een enorme koerssprong zou maken. De update was naar verwachting. We mogen blij zijn met een stijging naar 3 euro de komende maanden.
    Daar mag je zeker blij mee zijn als dit zou gebeuren. Ik zie er geen reden voor.
    Het zoveelste jaar al geen noemenswaardig resultaat, opgeteld over de laatste 10 jaar, is de aandeelhouder er de komende 10 jaar nog niet boven water....
  5. forum rang 6 Zwijnash 7 november 2019 20:31
    quote:

    innicksname schreef op 7 november 2019 20:10:

    [...]
    Haha, mooie uitleg. Wel balen voor je vrouw dat ze door haar rug is gegaan. Toch niet als gevolg van het vervangen van een lampje hè?
    Zal mooie zijn als zie dat kunnen doen, maar zie heeft genoeg probleem om te weten welke kant links en rechts is...

    Heeft iets geleerd Left is loosely and right is tightly maar als weet niet welke is welke ...
  6. forum rang 4 Doemebest 7 november 2019 21:06
    quote:

    bambricks schreef op 7 november 2019 17:41:

    [...]

    Als je in een onderhandeling zit met een klant over een claim kan je daar niets over melden.
    Volgens de accountants kan en mag je meerwerk alleen valideren als het ondertekend is en er een redelijke verwachting is dat de klant kan betalen.
    Verder hij kan toch geen getal noemen over een project. De opdrachtgever zit ook te luisteren. Men weet dan direct waarmee men tevreden is en gaan daar als ze moeten betalen er onderbieden. Bam zou willen vermijden dat er een arbitrage komt dat gaat minstens 2 jaar kosten alvorens een uitspraak komt.
    De voorziening die is getroffen voor de meerdere projecten is 90 Miljoen euro. Dit zijn kosten!!! Dus geen mark up voor Algemene kosten of Winst etc.
    Wellicht is de claim veel hoger dan 90 Miljoen euro b.v. 105 M euro . Maar als van Wingerden stelt dat hij denkt 85-90% te krijgen geeft hij een deel van zijn onderhandelings positie kwijt.

    Dus mijn verzoek is wees zeer genuanceerd in het be- en oordelen over Van Wingerden zijn uitspraken m.b.t. de claims.

    Verder mag hij inhoudelijk in de meeste gevallen ook contractueel geen mededellingen doen alvorens dat de opdrachtgever zijn fiat heeft gegeven over het persbericht.

    dit ter nuance.

    Dank Bambricks, maar ik blijf het heel merkwaardig vinden dat je in een branche met zo weinig marge, voor dergelijke bedragen onkosten voor rekening neemt omdat een opdrachtgever de oorspronkelijke afspraak wijzigt, zonder dat je daar bindende afspraken over maakt en laat ondertekenen.
  7. forum rang 8 HenkdeV 7 november 2019 21:49
    quote:

    aandeeltje! schreef op 7 november 2019 20:30:

    [...]
    Daar mag je zeker blij mee zijn als dit zou gebeuren. Ik zie er geen reden voor.
    Het zoveelste jaar al geen noemenswaardig resultaat, opgeteld over de laatste 10 jaar, is de aandeelhouder er de komende 10 jaar nog niet boven water....

    Wanneer ik dat dacht dan zou ik verkopen, alternatieven in overvloed.
  8. forum rang 6 OnoMatopee 7 november 2019 21:49
    www.neues-deutschland.de/artikel/1128...

    Autobahnausbau nördlich Berlins kommt voran
    Zwischen Dreieck Pankow und Anschlussstelle Neuruppin ist ein Viertel der Strecke bereits modernisiert

    Von Tomas Morgenstern 08.11.2019

    Brandenburgs größtes Bundesfernstraßenprojekt, der erstmals in öffentlich-privater Partnerschaft (ÖPP) vergebene Ausbau und die Modernisierung eines Autobahnabschnitts nördlich von Berlin, entwickelt sich erfolgreich. Darauf verwies der private Auftragnehmer, die Havellandautobahn GmbH mit Sitz in Oberkrämer (Oberhavel) auf einer Bilanzpressekonferenz am Donnerstag.

    Wie die Gesellschaft, ein Konsortium die international erfahrenen Unternehmen BAM und HABAU, informierte, seien 21 Monate nach Projektbeginn auf dem 65 Kilometer langen Abschnitt der A10 und der A24 zwischen dem Autobahndreieck Pankow bis zur Anschlussstelle Neuruppin gute Baufortschritte bei laufendem Verkehr erzielt worden. Hier werden die A10 sechsstreifig ausgebaut und die A24 grundhaft erneuert, um dem zukünftigen Verkehrsaufkommen gerecht zu werden. Bezogen auf beide Fahrtrichtungen sind 120 Steckenkilometer zu bewältigen.

    Inzwischen befindet sich das Projekt im zweiten Jahr und erste Abschnitte der modernisierten Autobahn sind bereits wieder befahrbar. »Beim Streckenbau wurden seit Baubeginn 34 von 120 Streckenkilometern erneuert. Darüber hinaus konnte bereits gut ein Drittel aller Brückenbauwerke fertiggestellt werden«, heißt es in einer Mitteilung des Unternehmens. Außerdem seien vier von elf Anschlussstellen, eine von sechs Park- und WC-Anlagen sowie vier von 20 Kilometern Lärmschutzwände errichtet worden.

    Laut Thomas Stütze, Technischer Geschäftsführer der Havellandautobahn-Gesellschaft, stellt das anspruchsvolle Projekt sowohl Bauausführende als auch Verkehrsteilnehmer vor große Herausforderungen. Letztere hätten 2019 mehrfach Vollsperrungen wegen Brückenabbrüchen erlebt. »Wir wissen, dass wir die Geduld Vieler mitunter auf harte Proben stellen mussten«, so Stütze. In diesem Jahr habe man mit insgesamt sieben Bauabschnitten begonnen. Und man sei stolz, so Stütze, dass bis Ende des Jahres 2019 bereits fünf dieser Abschnitte zumindest in einer Richtungsfahrbahn fertiggestellt werden.

    Ähnliche Artikel

    Seit Baubeginn seien fast 300 Millionen Euro in das Vorhaben investiert worden, bis zum geplanten Projektende im Dezember 2024 werde man auf insgesamt 650 Millionen Euro kommen. Zahlen und Fakten zeigten, dass man insgesamt gut im Zeitplan liege. Bis Ende 2020 wolle man die Hälfte der Strecke ausgebaut oder modernisiert, 24 von 38 Brücken und acht von elf Anschlussstellen fertiggestellt haben. Insgesamt zwölf Vollsperrungen seien geplant.
  9. [verwijderd] 7 november 2019 22:00
    quote:

    OnoMatopee schreef op 7 november 2019 21:49:

    www.neues-deutschland.de/artikel/1128...

    Autobahnausbau nördlich Berlins kommt voran
    Zwischen Dreieck Pankow und Anschlussstelle Neuruppin ist ein Viertel der Strecke bereits modernisiert

    Von Tomas Morgenstern 08.11.2019

    Brandenburgs größtes Bundesfernstraßenprojekt, der erstmals in öffentlich-privater Partnerschaft (ÖPP) vergebene Ausbau und die Modernisierung eines Autobahnabschnitts nördlich von Berlin, entwickelt sich erfolgreich. Darauf verwies der private Auftragnehmer, die Havellandautobahn GmbH mit Sitz in Oberkrämer (Oberhavel) auf einer Bilanzpressekonferenz am Donnerstag.

    Wie die Gesellschaft, ein Konsortium die international erfahrenen Unternehmen BAM und HABAU, informierte, seien 21 Monate nach Projektbeginn auf dem 65 Kilometer langen Abschnitt der A10 und der A24 zwischen dem Autobahndreieck Pankow bis zur Anschlussstelle Neuruppin gute Baufortschritte bei laufendem Verkehr erzielt worden. Hier werden die A10 sechsstreifig ausgebaut und die A24 grundhaft erneuert, um dem zukünftigen Verkehrsaufkommen gerecht zu werden. Bezogen auf beide Fahrtrichtungen sind 120 Steckenkilometer zu bewältigen.

    Inzwischen befindet sich das Projekt im zweiten Jahr und erste Abschnitte der modernisierten Autobahn sind bereits wieder befahrbar. »Beim Streckenbau wurden seit Baubeginn 34 von 120 Streckenkilometern erneuert. Darüber hinaus konnte bereits gut ein Drittel aller Brückenbauwerke fertiggestellt werden«, heißt es in einer Mitteilung des Unternehmens. Außerdem seien vier von elf Anschlussstellen, eine von sechs Park- und WC-Anlagen sowie vier von 20 Kilometern Lärmschutzwände errichtet worden.

    Laut Thomas Stütze, Technischer Geschäftsführer der Havellandautobahn-Gesellschaft, stellt das anspruchsvolle Projekt sowohl Bauausführende als auch Verkehrsteilnehmer vor große Herausforderungen. Letztere hätten 2019 mehrfach Vollsperrungen wegen Brückenabbrüchen erlebt. »Wir wissen, dass wir die Geduld Vieler mitunter auf harte Proben stellen mussten«, so Stütze. In diesem Jahr habe man mit insgesamt sieben Bauabschnitten begonnen. Und man sei stolz, so Stütze, dass bis Ende des Jahres 2019 bereits fünf dieser Abschnitte zumindest in einer Richtungsfahrbahn fertiggestellt werden.

    Ähnliche Artikel

    Seit Baubeginn seien fast 300 Millionen Euro in das Vorhaben investiert worden, bis zum geplanten Projektende im Dezember 2024 werde man auf insgesamt 650 Millionen Euro kommen. Zahlen und Fakten zeigten, dass man insgesamt gut im Zeitplan liege. Bis Ende 2020 wolle man die Hälfte der Strecke ausgebaut oder modernisiert, 24 von 38 Brücken und acht von elf Anschlussstellen fertiggestellt haben. Insgesamt zwölf Vollsperrungen seien geplant.
    Een project van een uitbreiding van het wegennet, onder regie van het consortium BAM & HABAU.
    Sinds de start van het project is circa 300 miljoen euro geïnvesteerd, dat kan oplopen tot 650 miljoen in 2024. Conform de rapportage ligt het project op schema.

    ;-)
  10. bambricks 7 november 2019 22:01
    quote:

    Doemebest schreef op 7 november 2019 21:06:

    [...]Dank Bambricks, maar ik blijf het heel merkwaardig vinden dat je in een branche met zo weinig marge, voor dergelijke bedragen onkosten voor rekening neemt omdat een opdrachtgever de oorspronkelijke afspraak wijzigt, zonder dat je daar bindende afspraken over maakt en laat ondertekenen.
    Daar heb je volledig gelijk in. Men ziet een verharding optreden tussen de bouwer en opdrachtgever. Vorig jaar heeft Heijmans om die reden een project ( ik geloof een provincial weg in Noord Holland ) stil gelegd. waarbij men eiste eerst een getekende opdracht en aangeven wie er betaalt.

    Er bestaan international ook contracten die de aannemer verpichten alle meerwerk/veranderingen uit te voeren. We noemen dit een werkinstructie. Alleen een werkinstructie stelt niet wie betaalt.
    Sommige van die contracten eissen dat de aannemer het project realiseer zonder onderbrekingen en terstond de instructie uitvoert.

    Projecten worden tegenwoordig veel juridischer benaderd omdat de marges klein zijn. Alleen de afhandeling duurt erg lang als je geen leverage hebt t.o.v, van de opdrachtgever als aannemer.

    die clausules worden nu niet meer geaccepteerd en de projectmanagers zijn er alert op dat er eerst een ondertekende opdracht ligt door een tekenbevoegde persoon.

  11. forum rang 6 OnoMatopee 8 november 2019 07:40
    quote:

    gokbelegger schreef op 8 november 2019 00:22:

    [...]

    Voor Beurs maak ik een uitzondering. En je weet waarom...
    Nou schrijf je eens de pure waarheid en zit je in Siberië. Waakt u voor het politbureau.

    geen idee waarom, sinds de terugkomst is de houding duidelijk verbeterd.
  12. forum rang 6 OnoMatopee 8 november 2019 07:48
    wat moet je met die gasten

    Melding Substantieel Belang 06 nov 2019 Koninklijke BAM Groep N.V. door Norges Bank
    Bron: AFM | Substantieel Belang AFM | Substantieel Belang
    8 november 2019, 06:39
    Hieronder vindt u informatie uit het register substantiële deelnemingen en bruto shortposities. Deze is door de organisatie aan het AFM verstrekt.
    Verdeling in aantallen (longpositie)
    Soort aandeel Aantal aandelen Aantal stemmen Kapitaal­belang Stemrecht Wijze van beschikken Afwikkeling
    Gewoon aandeel 5.826.390 5.826.390 Potentieel Potentieel Rechtstreeks Fysieke levering
    Gewoon aandeel 2.417.633 2.417.633 Reëel Reëel Rechtstreeks
    Procentuele verdeling (longpositie)
    Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
    Kapitaal­belang 2,96 % 0,87 % 2,09 % 0 % 0 %
    Stemrecht 2,96 % 0,87 % 2,09 % 0 % 0 %

    van 3,02
  13. forum rang 5 bartbas 8 november 2019 08:18
    Goede morgen allemaal

    De dag lijkt niet meteen met een koerssprong te gebinnen. Verwachte openingskoers I’d gelijk aan slotkoers van gisteren. Het grote voorpagina-artikel van het Fd zal daarbij niet helpen. Uitvoerig wordt geschetst dat bouwbedrijven serieus last hebben van de stikstof crises. Er zijn voor projecten veel meer inschrijvers dan enkele weken geleden en de aanneemsommen dalen is de teneur van het artikel waarbij aannemers maar ook opdrachtgevers aan het woord komen.
    Een vervelend bericht op het moment dat BAM aan een opmars bezig is. Ik hoor het bericht zojuist ook op het radionieuws.

    Niettemin veel succes vandaag. Het weer is in ieder geval prima.

    Bartbas

  14. [verwijderd] 8 november 2019 08:24
    quote:

    OnoMatopee schreef op 8 november 2019 07:48:

    wat moet je met die gasten

    Melding Substantieel Belang 06 nov 2019 Koninklijke BAM Groep N.V. door Norges Bank
    Bron: AFM | Substantieel Belang AFM | Substantieel Belang
    8 november 2019, 06:39
    Hieronder vindt u informatie uit het register substantiële deelnemingen en bruto shortposities. Deze is door de organisatie aan het AFM verstrekt.
    Verdeling in aantallen (longpositie)
    Soort aandeel Aantal aandelen Aantal stemmen Kapitaal­belang Stemrecht Wijze van beschikken Afwikkeling
    Gewoon aandeel 5.826.390 5.826.390 Potentieel Potentieel Rechtstreeks Fysieke levering
    Gewoon aandeel 2.417.633 2.417.633 Reëel Reëel Rechtstreeks
    Procentuele verdeling (longpositie)
    Soort aandeel Totale deelneming Rechtstreeks reëel Rechtstreeks potentieel Middellijk reëel Middellijk potentieel
    Kapitaal­belang 2,96 % 0,87 % 2,09 % 0 % 0 %
    Stemrecht 2,96 % 0,87 % 2,09 % 0 % 0 %

    van 3,02
    De ervaring met Norges is dat de belangen regelmatig varieren. De conclusie bij andere aandelen is dat Norges een van de partijen is die aandelen "uitlenen" aan shortende partijen. Zo'n "transaktie" wordt administratief ook volledig doorgevoerd. Wanneer een shortende partij opbouwt, het gaat in dit geval om 0,06%, is dat dan automatisch een afbouw van de longpositie bij Norges.
  15. forum rang 4 Tartessos 8 november 2019 08:32
    Kabinet: met spoed korter vergunningentraject voor kleine bouwprojecten

    Het kabinet wil dat er op korte termijn een nieuwe grens komt in de bouw: kleine en middelgrote bouwprojecten, waarbij niet meer dan 200 woningen worden gebouwd, hoeven dan geen tijdrovend vergunningstraject meer te doorlopen. Minister Schouten hoopt binnen enkele weken groen licht te krijgen van de Raad van State. De maatregel is onderdeel van een structureel plan om de vastgelopen woningbouw vlot te trekken.

    Veel projecten liggen stil door de stikstofcrisis. In het NOS Radio 1 Journaal zei Schouten dat het kabinet daar "binnen enkele weken" iets aan wil doen. De minister, die in het kabinet verantwoordelijk is voor de coördinatie van de stikstofmaatregelen, heeft vanmorgen de demonstrerende bouwers op het Malieveld in Den Haag toegesproken.

    Minister Schouten: 'Dit land gaat niet op slot'
    De manifestatie is te volgen via dit liveblog.

    Ze benadrukte dat het land "niet op slot" gaat en dat het kabinet bezig is met maatregelen zoals de zogenoemde drempelwaarde, waardoor kleinere bouwprojecten, die minder stikstof uitstoten, sneller een vergunning kunnen krijgen.

    Voorrang woningbouw

    "Wij voelen de urgentie die de demonstranten ook voelen", zei ze vanmorgen op de radio. Er is aan de ene kant de onzekerheid of bouwprojecten door de stikstofcrisis nog kunnen doorgaan, en aan de andere kant een tekort aan woningen.

    Schouten zegt dat het kabinet er daarom voor heeft gekozen om bij alle stikstofmaatregelen die genomen moeten worden, eerst de woningbouw weer op gang te krijgen.

    "Geen noodplan"

    Politiek verslaggever Xander van der Wulp vindt het "nog heel vaag" wat het kabinet wil. Het lijkt er volgens hem op dat het kabinet "op twee sporen" werkt. Aan de ene kant moeten er structurele maatregelen komen die de bouw weer op gang krijgen. Aan de andere kant wordt er volgens hem ook gewerkt aan een noodplan, waarbij er voor bouwpersoneel waar even geen werk voor is, tijdelijke werktijdverkorting kan worden aangevraagd. Daar zou het kabinet dan 150 tot 200 miljoen voor uittrekken.

    Het noodplan zou in werking moeten treden als er niet voor het einde van het jaar een oplossing voor de bouw komt. "En die kans is vrij groot", zegt Van der Wulp. De Raad van State adviseert in december of deze iets ziet in de structurele oplossingen die het kabinet heeft bedacht.

    Minister Schouten ontkent dat aan een noodplan wordt gewerkt. "Het kabinet heeft niet een plan voor werktijdverkorting of wat dan ook. Wij zetten er vol op in dat de bouw aan de gang kan blijven."

    Bron: NOS , 30 oktober 2019
  16. forum rang 4 Tartessos 8 november 2019 08:37
    De overheid heeft meerdere malen gezegd dat de Infrastructuur voor een land als Nederland erg belangrijk is (we leven gedeeltelijk beneden zeespiegel). En er is een tekort aan woningen, ook dat moet worden opgelost.

    Termen als “Nederland (de bouw) gaat niet op slot” , spreken voor zich.

    Er is dus geen enkele bedreiging voor bedrijven als BAM, Volker Wessels of Heijmans. Boskalis ben ik niet zo zeker van.

3.554 Posts
Pagina: «« 1 ... 48 49 50 51 52 ... 178 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

BAM: sterk slotkwartaal opsteker voor nieuwe strategie

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links