Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,875 19 apr 2024 14:25
  • -0,105 (-1,76%) Dagrange 5,730 - 5,925
  • 295.194 Gem. (3M) 304,1K

TRomTom november 2019

1.150 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 58 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 6 november 2019 15:09
    Nog even oud nieuws, duidelijk uitgelegd.

    www.businessinsider.nl/tomtom-legt-ui...

    Tel daarbij op, dat Tom Tom significant en prominent op Microsoft Connected Vehicle Platform aanwezig is per sept 2019.

    Microsoft heeft dus alles van TT gezien en bestudeerd en toegepast sinds eind 2016.

    Dan weet je wel, wat je aan je partner hebt.

    Tja, dan heb je wel wat.

    Tegelijk zal Microsoft navigatiedata van TomTom toevoegen aan Bing Maps in een poging om beter te kunnen concurreren met Google Maps.

    Mooie zin toch :-)

    Voor mij is het gewoon nog een kwestie van tijd :-0
  2. forum rang 6 NewKidInTown 6 november 2019 15:29
    quote:

    boem! schreef op 6 november 2019 13:38:

    .....met daarnaast de aankondiging dat men vanaf 2020 90% van de FCF beschikbaar stelt als dividend betaling het jaar daarop.
    HG kennende, die gaat GEEN geld richting de gewone aandeelhouders laten stromen, alleen naar het selecte groepje FFF, zichzelf dus.
    Dus normaal dividend: 0,00 (mijn inschatting).
  3. forum rang 6 boem! 6 november 2019 15:44
    Ik lees hier allemaal gezochte redenen waarom HG GEEN dividend zou willen betalen.

    Probeer je eens te verplaatsen in HG nadat hij 200 mio van de overtollige kas heeft gespendeerd om het aantal uitstaande aandelen te reduceren met 15 mio (13,33 per aandeel).
    Op dat moment heeft hij een kapitaalbelang van 14,5 mio X 13,33= 195 mio in TT.
    Een bedrijf met een FCF van double digit.
    Indien hij maximalisatie van ZIJN belang zou nastreven zou een dividenduitkering hem dubbel helpen.
    100 mio FCF geeft bij uitkering van 90% bij het aantal uitstaande aandelen (120 mio) een dividenduitkering van 75 cent.

    Naast een aardig opstekertje van 11 mio als wachtgeld maakt hij waarschijnlijk het veelvoudige in de koerswinst waarbij het beste nog moet komen.

  4. [verwijderd] 6 november 2019 15:55
    quote:

    boem! schreef op 6 november 2019 15:44:

    Ik lees hier allemaal gezochte redenen waarom HG GEEN dividend zou willen betalen.

    Probeer je eens te verplaatsen in HG nadat hij 200 mio van de overtollige kas heeft gespendeerd om het aantal uitstaande aandelen te reduceren met 15 mio (13,33 per aandeel).
    Op dat moment heeft hij een kapitaalbelang van 14,5 mio X 13,33= 195 mio in TT.
    Een bedrijf met een double digit FCF van double digit.
    Indien hij maximalisatie van ZIJN belang zou nastreven zou een dividenduitkering hem dubbel helpen.
    100 mio FCF geeft bij uitkering van 90% bij het aantal uitstaande aandelen (120 mio) een dividenduitkering van 75 cent.

    Naast een aardig opstekertje van 11 mio als wachtgeld maakt hij waarschijnlijk het veelvoudige in de koerswinst waarbij het beste nog moet komen.
    Martin, jij bent zoekende naar redenen waarom @TT dividend zou kunnen uitkeren, gaan ze niet doen, kijk maar naar hun dividend policy..

    Nu komt je aanzetten dat Harold maximalisatie van zijn belang zou nastreven, dat is enkel van toepassing op het moment dat de FFF hun belang gaan verzilveren en daar zijn heel andere wegen te bewandelen dan via de koers van het aandeel!

    En tot die tijd blijven de euro's in de company of zoveel als mogelijk in hun broekzak zoals het al jaren gaat!
  5. forum rang 6 boem! 6 november 2019 16:35
    Waarom pusht HG dan het aandeel ipv het hier telkenmale herhaalde downplayen door aan te geven een A&E omzet te verwachten van 1,5 a 2 miljard in 2030.

    Met een 85% marge levert dat een brutowinst op van 1,5 miljard.
    De Opex voor Consumer en A&E in 2019 komt uit op 730 mio incl versnelde afschrijvingen van 160 mio en verhoogde inspanningen op het vlak van R&D voor toekomstige ontwikkelingen.
    Stel dat men geen efficientie verbeteringen meer kan doorvoeren in de algemene kosten en de R&D uitgaven met nog eens 50% toenemen dan nog kom je voor 2030 op een Opex uit die 2,5k lager is dan in 2019.

    Daarnaast heeft men als CAGR 10% gebruikt tov de operationele omzet om op die 1,5 a 2 miljard uit tekomen.
    Een CAGR van 15% geeft een 1 miljard hoger resultaat qua omzet.

    Indien je de gedownplayde omzet omrekent in wpa kom je uit op 5 euro per aandeel.
    En met een CAGR van 15% op 10 euro per aandeel.

    Indien men dit als leidraad heeft staan bij TT dan zal er toch geen enkele sprake zijn dat men een verwatering door deelname overweegt en zal men toch iets moeten met de over de plinten klotsende kas.

    Jij weet dat TT zich kan beroepen op het kampioenschap underpromise and overdelivering.
    Zij geven aan een doubledigit FCF te verwachten het komende decennium, zij geven aan een CAGR te verwachten van 10% op basis van de operationele omzetten bij A&E.

    Probeer eens te kwantificeren wat een SAAS omzet doet van 1, 2 , 3 miljard of meer.
    Probeer daar eens de noodzakleijk te maken OPex bij te plaatsen met uitsluiting van de tijdelijke 160 mio door versnelde afschrijving.
    Maar bovenal probeer eens te kwantificren waar de overtollige renteloze kas op uitkomt met de FCF wanneer je daar geen aanwending aan geeft.


    Uitgaande van
  6. [verwijderd] 6 november 2019 16:54
    quote:

    boem! schreef op 6 november 2019 16:35:

    Waarom pusht HG dan het aandeel ipv het hier telkenmale herhaalde downplayen door aan te geven een A&E omzet te verwachten van 1,5 a 2 miljard in 2030.

    Met een 85% marge levert dat een brutowinst op van 1,5 miljard.
    Martin, 2030 dat duurt nog 11 jaar en in die tijd kan de wereld voor TomTom er heel anders uitzien!
    In het verleden was in een aantal situaties 1 jaar vooruitkijken nog teveel voor TomTom, laat staan 11 jaar.

    Wanneer Harold nu een geweldige record track zou hebben kon ik daar best een stuk in mee gaan, maar de goede man heeft bij mij als aandeelhouder al het vertrouwen verloren en wanneer ik naar de koers van het aandeel kijk sta ik daarin niet alleen.

    Martin, eerst zien en dan geloven en tip van mij, doe die oogkleppen eens af en dan zie je een heel andere kleur dan roze!
  7. [verwijderd] 6 november 2019 17:55
    quote:

    Pieterkels schreef op 6 november 2019 16:54:

    [...]Martin, 2030 dat duurt nog 11 jaar en in die tijd kan de wereld voor TomTom er heel anders uitzien!
    In het verleden was in een aantal situaties 1 jaar vooruitkijken nog teveel voor TomTom, laat staan 11 jaar.

    Wanneer Harold nu een geweldige record track zou hebben kon ik daar best een stuk in mee gaan, maar de goede man heeft bij mij als aandeelhouder al het vertrouwen verloren en wanneer ik naar de koers van het aandeel kijk sta ik daarin niet alleen.

    Martin, eerst zien en dan geloven en tip van mij, doe die oogkleppen eens af en dan zie je een heel andere kleur dan roze!
    Wellicht kan jij het zuur van de laatste 11 jaar ook een keer loslaten en eens naar de prestatie van HG kijken nadat ze geconfronteerd werden met disruptie.

    Er ligt kans om marktaandeel in HDmaps te veroveren. Tot op heden een product dat niet makkelijk te maken is, maar jij hebt het alleen maar over een emissie van 10 jaar geleden.
  8. forum rang 6 NewKidInTown 6 november 2019 20:36
    quote:

    Pieterkels schreef op 6 november 2019 15:55:

    Martin, ....Nu komt je aanzetten dat Harold maximalisatie van zijn belang zou nastreven, dat is enkel van toepassing op het moment dat de FFF hun belang gaan verzilveren en daar zijn heel andere wegen te bewandelen dan via de koers van het aandeel!

    En tot die tijd blijven de euro's in de company of zoveel als mogelijk in hun broekzak zoals het al jaren gaat!
    Pieter,
    de vet gemaakte zin intrigeert me.
    Aan welke andere wegen om hun belang te verzilveren dan via de koers zit je dan te denken of moeten wij aan denken ?
    Zonder in conspiracy te vervallen of aan een dirty-exit, vraag ik me ook af, waarom zouden belanghebbende partijen "zomaar" de overige aandeelhouders een premie van 50 of 100% gunnen die ze zelf ook zouden kunnen binnenhalen ?
    Denk eens aan JdMol, Wakkie e.d.
    Google eens op Tele2 en Versatel en kijk hoe de teloorgang van Versatel is verlopen.

    nl.wikipedia.org/wiki/1%261_Versatel

    Zou het mogelijk zijn dat de FFF hun belang onderhands verkopen, al of niet via gedeeltelijke aandelenruil aan MSFT of aan welke grote hier vaker genoemde partij dan ook ? En de rest van TT rustig laten leegbloeden/leegroven totdat de rest van de tent voor een appel en ei wordt overgenomen ?

  9. [verwijderd] 6 november 2019 22:55
    quote:

    NewKidInTown schreef op 6 november 2019 20:36:

    [...]

    ...
    Zou het mogelijk zijn dat de FFF hun belang onderhands verkopen, al of niet via gedeeltelijke aandelenruil aan MSFT of aan welke grote hier vaker genoemde partij dan ook ? En de rest van TT rustig laten leegbloeden/leegroven totdat de rest van de tent voor een appel en ei wordt overgenomen ?

    Dit is onzin.
    Ook al verkopen ze hun belang 100% onderhands......dan nog moeten ze dat melden aan de AFM....binnen 2 dagen. Op dwang van een proportionele boete. Maar de proportionaliteit van deze orde van grootte zou naast een financiele boete ook een gevangenisstraf zijn.

    Wat een rare bagger verhalen worden hier (door enkelen) neergekwakt op het TT forum. Jammer hoor, het was altijd zo'n mooi forum.

  10. forum rang 6 boem! 7 november 2019 01:38
    quote:

    Pieterkels schreef op 6 november 2019 16:54:

    [...]Martin, 2030 dat duurt nog 11 jaar en in die tijd kan de wereld voor TomTom er heel anders uitzien!
    In het verleden was in een aantal situaties 1 jaar vooruitkijken nog teveel voor TomTom, laat staan 11 jaar.

    Wanneer Harold nu een geweldige record track zou hebben kon ik daar best een stuk in mee gaan, maar de goede man heeft bij mij als aandeelhouder al het vertrouwen verloren en wanneer ik naar de koers van het aandeel kijk sta ik daarin niet alleen.

    Martin, eerst zien en dan geloven en tip van mij, doe die oogkleppen eens af en dan zie je een heel andere kleur dan roze!
    Het door jou gekozen tijdspad van 11 jaar is niet een heel gelukkige.
    Stond de koers 11 jaar geleden op 3,50 euro nu staat er 10 euro bij globaal hetzelfde uitstaande aandelen.
    300 % rendement in 11 jaar is niet iets waar je je voor op de borst hoef te kloppen maar indien je het tijdpad beter had gekozen en daar 12 jaar van had gemaakt had je mogeljk meer recht van spreken gehad.
    Na de ipo tegen 17,50 euro bereikte TT haar all-time high van 50 euro nl in nov 2007.
    In 2008 kwam alles samen; TT investeerde in haar toekomst door de acquisitie van Tele-Atlas ad 3 miljard.
    Google disrupteerde het bestaande businessmodel van TT door haar maps gratis ter beschikking te stellen.
    De banken eisten een extra kapitaalinjectie omdat zij anders de stekker er uit zouden trekken.

    De FF toonden hun vertrouwen in het toekomstig business-model door allen vol mee te gaan bij de emissie waardoor een failliessement maar nipt kon worden voorkomen.
    Door scherp aan de wind te sturen met het Consumer Hardware gedeelte kon men met de daar vergaarde EBIT's gaan bouwen aan TT's toekomst in C&S.
    Nu 11 jaar later staat er een volledig ander bedrijf; de schuld van 400 mio is omgezet in een positieve kas van 450 mio.
    Consumer levert nog immer een jaarlijkse winst van 50 mio, de C&S omzet heeft qua volume het stokje overgenomen van Hardware.
    Het netto resultaat van C&S laat nu nog een dik verlies zien maar indien je iets verder wil kijken en daar de fiscaal gedreven motieven uitfiltert zie je dat ook dat onderdeel ondanks de sterk verhoogde R&D inspanningen dit jaar een FCF winst realiseert van 20 mio.

    Ik durf de door HG, met steun van de overige FF, ingezette transitie dan ook een huzarenstukje te noemen.
    Anders dan hier veel wordt geroepen downplayed hij het aandeel geenszins.
    Met een CAGR van 10% bij de huidige operationel omzet van A&E schildert hij een omzet van 1,750 miljard in 2030 waardoor het aandeel weer met gemak haar all-time high nivo van 50 euro zal overtreffen.

    Dat HG door zijn ervaring met banken een zekere voorzichtigheid heeft aangenomen bij het doen van uitspraken moge duidelijk zijn indien je al zijn outlooks en afgegeven targets bekijkt gedurende de afgelopen 10 jaar.

    Zijn aversie voor banken was zo groot dat hij ondanks de ijzeren wil om het nieuwe C&S gedreven TT te ontwikkelen nooit meer gebruik heeft gemaakt van enige kredietfaciliteit dan ook nadat hij TT kaspositief had gemaakt.

    Nu is echter ook voor hem het punt bereikt waarop hij de overtollige kas gaat aanwenden en geeft daar aandeleninkoop op als 1 van de opties.
    De aanwending voor acquisities is ook door hem meermalen genoemd maar door het hoge prijsnivo door hem niet als reeel bestempeld.

    Dat jij meer oog hebt voor koersfluctuaties is meer dan duidelijk getuige je handelen in 80 aandelen en daar wens ik je veel succes mee maar onthoud je dan ook van misplaatst commentaar op personen die iets verder kijken dan wat je denkt te mogen opmaken uit gepresenteerde cijfers.

    Dacht jij nu werkelijk dat HG zeer opportunistisch te werk is gegaan met het benoemen van zijn back-log en zijn 1,750 miljard aan omzet in 2030 voor A&E of zou daar zijn aangeboren voorzichtigheid bij het afgeven targets een rol in hebben gespeeld.

    Ik ga uit van het laatste want een CAGR van 10% op operationele omzet om uit te komen op zijn 1,750 miljard wordt niet gesteund door wat er aan groei in operationele omzet is behaald de afgelopen jaren(25%) terwijl ook de vooruitzichten door de gesloten deals en samenwekingsverbanden die TT is aangegaan een hoger percentage aanduiden.

    We hoeven niet te wachten tot 2030 bij de 4q cijfers komen al cijfers beschikbaar waardoor we afgegeven targets kunnen vergelijken zowel voor Back-log als voor operationele omzet.

    De tip die je mij gaf : eerst zien dan geloven is er 1 die ik al tijden toepas op TT en met wat ik daarvan zie wordt mijn verwachtingsverwachting alleen maar positiever.
    Tot afsluiting een tip aan iedere belegger : oordeel eerst over de teokomstmogelijkheden voor een bedrijf ruim daar een grote plaats in voor de roerganger en indien je daar een negatief "gevoel" bij hebt trek daar dan ook je conclusies uit door uit het aandeel te stappen.

  11. [verwijderd] 7 november 2019 08:43
    quote:

    boem! schreef op 7 november 2019 01:38:

    [...]

    Het door jou gekozen tijdspad van 11 jaar is niet een heel gelukkige.
    Stond de koers 11 jaar geleden op 3,50 euro nu staat er 10 euro bij globaal hetzelfde uitstaande aandelen.
    Goed lezen blijft lastig voor jouw Martin, 2030 is 11 jaar VOORUIT.

    En nogmaals ik schrijf over het aandeel TomTom, niet over het bedrijf TomTom dat vooralsnog prima gepositioneerd is om een deel van de toekomstige markt te veroveren.
    Ook hopelijk is ook hier van toepassing dat ervaringen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst!

    Geeft nog hoop voor de aandeelhouder en daarom blijven mijn 'gratis'stukken op de plank liggen!
  12. [verwijderd] 7 november 2019 08:45
    quote:

    vCalker schreef op 6 november 2019 17:55:

    [...]

    Wellicht kan jij het zuur van de laatste 11 jaar ook een keer loslaten en eens naar de prestatie van HG kijken nadat ze geconfronteerd werden met disruptie.

    Er ligt kans om marktaandeel in HDmaps te veroveren. Tot op heden een product dat niet makkelijk te maken is, maar jij hebt het alleen maar over een emissie van 10 jaar geleden.
    Hallo vCalker, wat jij zuur noemt vind ik de realiteit van een aandeelhouder. Dit is een aandeelhouders forum, geen fanclub van TomTom aanhangers. Ik heb geen oordeel over de wijze waarop het bedrijf TomTom wordt gemanaged, zal helemaal prima zijn.

    Maar als aandeelhouder van dit familiebedrijf wordt ik niet enthousiast over de wijze waarop stichter en CEO Harold mijn belangen door de jaren heen heeft vertegenwoordigd en dat projecteer ik naar de toekomst.
    Succes........Peter
  13. forum rang 6 boem! 7 november 2019 09:27
    quote:

    Pieterkels schreef op 7 november 2019 08:45:

    [...]Hallo vCalker, wat jij zuur noemt vind ik de realiteit van een aandeelhouder. Dit is een aandeelhouders forum, geen fanclub van TomTom aanhangers. Ik heb geen oordeel over de wijze waarop het bedrijf TomTom wordt gemanaged, zal helemaal prima zijn.

    Maar als aandeelhouder van dit familiebedrijf wordt ik niet enthousiast over de wijze waarop stichter en CEO Harold mijn belangen door de jaren heen heeft vertegenwoordigd en dat projecteer ik naar de toekomst.
    Succes........Peter
    Beste brave Peter, kom nu eens tot inkeer of vertel het ware verhaal.

    Hoe kan je nu met droge ogen verkondigen dat je in 2015 bent ingestapt aan 10,xx daarna in een daling richting 6 euro jouw positie hebt veiliggesteld aan 6,xx exclusief opgeschreven winsten die nu zo groot zijn geworden dat je de aandelen nu gratis op de plank hebt liggen.

    Je wilt uiteraard geen extra info verschaffen mbt dit uitermate ongeloofwaardige verhaal maar om dan als statement af te geven dat HG jouw belangen niet heeft onderkent tergt werkelijk alles.

    Ik wens je veel success met je papieren posities en daar zou ik het ook maar bij laten gezien jouw geweldige idee om desnooods gratis aandelen ter beschikking te stellen aan Microsoft ter koersondersteuning.
1.150 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 58 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links