Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 301,7K

oktober Wordt Tomtom beloond naar harde werken??

2.107 Posts
Pagina: «« 1 ... 98 99 100 101 102 ... 106 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 29 oktober 2019 19:53
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 29 oktober 2019 18:17:

    [...]

    Beste positivo
    Dat verwacht ik ook niet van u. Want u kunt het domweg niet.

    U roept al vanaf begin maart dat de koers wordt gedrukt.
    U ziet dat elke (!)dag. En je moet ontzettend stom zijn om dat niet te zien.
    U weet zeker dat er gemanipuleerd wordt, maar verder dan een wat vage vaststelling dat het koersverloop iedere dag hetzelfde is komt u niet.
    Ook komt u niet verder dan dat u shorters “hufters” vindt en eigenlijk vindt u alle beleggers van Nederland ontzettend stom dat ze niet in “het meest ondergewaardeerde aandeel” (uw mantra) beleggen.

    Het lijkt me dat u al 8 maanden de koers probeert omhoog te praten richting uw persoonlijk koersdoel. Alleen dat is tot nu toe vergeefse moeite.

    Ik herhaal nog maar een keer.
    Het is onbegrijpelijk dat u al acht maanden(!) in een aandeel zit waarvan u de koers niet begrijpt. Erger nog; u wil de koers simpelweg niet accepteren. Terwijl de markt heel duidelijk is. De markt wil al maanden niet meer betalen voor het aandeel ondanks al uw getoeter en misbaar over duistere machten die tegen u zijn.

    U gebruikt nogal grote woorden; “ duistere machten”, “ getoeter”, “hufters”,
    Het is wat he! Ik ga verder niet in op uw pleidooi, ik geloof in een goede afloop (lees; flinke stijging), masr normaal is het koersverloop niet!
  2. [verwijderd] 29 oktober 2019 20:19
    Ketchup, het is nog veel erger. Cash 2015 was ongeveer 150 miljoen tegen een cash van >400 nu. Denk persoonlijk dat Telematics destijds op 500/600 miljoen werd gewaardeerd en niet op de verkoopwaarde.

    Dat men het hier nu over een mogelijke koers van 8 heeft, raakt kant noch wal. Deze 10 is de 6 van voor de consolidatie. Dat terwijl er toen nog geen enkele HDmaps gesloten was. 2019 is in alle opzichten het beste jaar voor TomTom sinds 2008, maar op dit forum is men alleen maar negatief. Het gezeik over het verhangen van de worst. De 10% CAGR is irrelevant gezien de gigantische toename in deferred. >900 miljoen van de backlog valt vrij na 2021.

    Ik word overigens wel schijtziek van die 5 cent daling in de eindveiling. Laatste weken zelden tot geen positieve eindveiling gezien, scheelt zeker 40 cent in de koers. Voelt als pure diefstal.
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 29 oktober 2019 20:34
    quote:

    Was here schreef op 29 oktober 2019 07:36:

    Kan een slechte vertaling zijn, maar volgens mij past tt ook de historische gegevens toe in de routeberekening. Dat is ook slim om te doen ivm files. Als ik over 1 uur bij Maastricht ben en er is nu geen file, maar elke dag staat er om 8.30 uur een file dan kan tt mij beter een andere route geven.
    [...]
    Zeker, voor wegvakken waar je op z'n vroegst pas over een uur bent zal TT in verreweg de meeste gevallen ook (uitsluitend) historische gegevens gebruiken. Maar voor het deel van de route waar je eerder aan toe bent legt TT de actuele situatie 'er bovenop', omdat die af kan wijken van het historische gemiddelde. Anders zou je het ook niet realtime navigatie mogen noemen.

    Uit het reclamefilmpje van Baidu wordt niet geheel duidelijk of Baidu dat ook doet. Hun productnaam BaiduMaps' Historical Data doet vermoeden van niet.

    Het was trouwens op Japan gerichte reclame. In Japan wordt de actuele (on-board) traffic info voornamelijk verzorgd door TT, i.s.m. Zenrin en OEM's:
    corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

    Ben benieuwd hoe Baidu daar tussen probeert te komen. Overigens is dit een van de vele door TT aangekondigde samenwerkingen waar je later weinig meer van hoort, en heeft Zenrin recentelijk problemen met Google gekregen:
    www.bloomberg.com/news/articles/2019-...

    twitter.com/santa_dx/status/110895274...
    (even de vertaling Japans-Engels aanzetten)

    HD-maps is een ander verhaal. Zowel TT als Zenrin doen aan HD-maps in Japan, maar werken bij mijn weten daarin niet samen. Wel lift Baidu mee met TT's HD-gedoe in (onder andere) Japan:
    corporate.tomtom.com/news-releases/ne...

    Kortom, het is allemaal nogal diffuus. Mij lijkt dat Baidu en Zenrin geen vrienden zijn (Zenrin doet volgens mij ook niet mee in het Apollo-programma van Baidu). TT fietst daar kennelijk handig tussendoor.
    Hoe langer ik erover nadenk, hoe merkwaardiger ik die reclamefilmpjes in het Japans van Baidu vind. Hoe komt Baidu trouwens aan die 'historical data' in Japan?

  4. VanillaSky 29 oktober 2019 20:34
    quote:

    boem! schreef op 29 oktober 2019 14:29:

    [...]

    Ik stel daar deze verwachting tegenover.

    Komende drie maanden beweegt TT met het algemeen sentiment mee kan terugvallen tot 8 en oplopen naar 12 euro.

    Bij 4q cijfers 2019 blijkt TT een netto verlies te hebben geleden van minimaal 150 mio bij haar continued operations terwijl de outlook voor 2020 daar niet veel verbetering in laat zien.
    TT kondigt een aandeleninkoop aan van max 40 mio aandelen tegen een max koers van 12,50 euro.

    Op basis van netto wpa bij de outlook lukt het TT om 30 mio aandelen in te kopen tegen 12 euro.
    Cashwise geen enkel probleem gegeven de kaspositie ult 2019 van 450 mio en de afgegeven FCF van 10% over de omzet te behalen in 2020.

    Afhankelijk van het succes om de omzetten bij A&E op te voeren zal de wpa voor 2020 door het verminderen van het aantal uitstaande aandelen wel eens als een grote verrassing kunnen uitpakken met een navenente reactie op de koers tot gevolg.

    Martin, de kans op een aandeleninkoop acht ik behoorlijk (gezien ze hier al naar gehint hebben) de kans dat deze aandelen ook geschrapt worden en niet enkel voor bonusdoeleinden gaan tellen schat ik in op 50/50. TT staat absoluut niet bekend voor aandeelhoudersvriendelijke acties.

    Daarbij is bovenstaande natuurlijk kolder, TT gaat echt niet haar totale Cashpositie inzetten voor aandelen inkoop. Verwacht dat het maximaal gaat om ca. 250mio (dan is de helft vd Cash tot eind 2020 weg).
    Indien het enkel voor bonusdoeleinden is verwacht ik dat het gaat om 50 tot max 100mio in dat geval zal het waarschijnlijk zelfs zorgen voor koersdruk gezien de overige aandeelhouders hier niet 'happy' van worden.
  5. jovi 29 oktober 2019 21:21
    Onlangs besteedde BNR radio maar liefst 5 uur aan het autonoom rijden. Het was de rol van de radiojournalist om totale onwetendheid voor te wenden en de (deskundige) gasten voortdurend te confronteren met de vooroordelen van een totale wereldvreemde. Iedere keer dat het (semi-) automatische rijden in verschillende stadia werd genoemd, ging de journalist door over het in zijn ogen totaal onmogelijke volledige automatische rijden. De verschillende gasten deden hun best om de best mogelijke voorlichting te geven, maar luisteren en leren was er voor de ondervrager niet bij………

    De auto industrie wordt geconfronteerd met: 1.350.000 verkeersdoden per jaar, waarvan 99,9% veroorzaakt door menselijke fouten / Een nog steeds toenemende uitstoot van schadelijke stoffen door het verkeer / Hoge energieprijzen / Vele menselijke handelingen die eentonig zijn en die voortdurend concentratie vergen.

    De ontwikkelingen die nu gaande zijn, werken verregaand aan de oplossing voor deze problemen. Het aantal verkeersdoden kan worden verminderd tot beneden de duizend. Maar een dode veroorzaakt door een robot telt vreemd genoeg meer dan 1000 keer zo zwaar dan een dode veroorzaakt door een mens. Nieuwe auto’s worden grotendeels door robots gefabriceerd en hoe leuk we het zelf autorijden ook vinden, robots kunnen ook een steeds groter deel van het autorijden overnemen van de mens. Doel: veiliger, zuiniger en efficiënter rijden!

    Amazon / Apple / Baisu / Bosch / Delphi / DENSO / Electro Bit / Microsoft / Nvidia / Tesla / TOMTOM / Uber.

    Dat TOMTOM in dit rijtje (dank je tatje) een verbindende factor is, zegt veel over de toekomst van dit bedrijf. De winstverwachtingen voor de komende twee jaar zijn nogal mager. Vooralsnog is het met name ruim investeren en (versneld) afschrijven wat de klok slaat. Maar een (meestal onverwachte) versnelling in de ontwikkelingen op het gebied van semi-automatische rijden kan al snel voor een aanzienlijke groei van omzet en winst van TOMTOM zorgen. En wellicht wordt in het volgende kwartaal een deel van de groeiende berg cash aangewend voor een ruimhartige aandeleninkoop….

    jovi
  6. forum rang 6 boem! 30 oktober 2019 00:29
    quote:

    VanillaSky schreef op 29 oktober 2019 20:34:

    [...]

    Martin, de kans op een aandeleninkoop acht ik behoorlijk (gezien ze hier al naar gehint hebben) de kans dat deze aandelen ook geschrapt worden en niet enkel voor bonusdoeleinden gaan tellen schat ik in op 50/50. TT staat absoluut niet bekend voor aandeelhoudersvriendelijke acties.

    Daarbij is bovenstaande natuurlijk kolder, TT gaat echt niet haar totale Cashpositie inzetten voor aandelen inkoop. Verwacht dat het maximaal gaat om ca. 250mio (dan is de helft vd Cash tot eind 2020 weg).
    Indien het enkel voor bonusdoeleinden is verwacht ik dat het gaat om 50 tot max 100mio in dat geval zal het waarschijnlijk zelfs zorgen voor koersdruk gezien de overige aandeelhouders hier niet 'happy' van worden.
    TT heeft aangegeven de cashpositie te heroverwegen begin 2020 met als mogelijk gevolg een aandeleninkoop.
    De cashpositie ult 2019 zal ca 450 mio bedragen terwijl er een double digit FCF wordt afgegeven voor de komende jaren waardoor de cash verder toeneemt met ca 100 mio per jaar.

    Het verschil dat jij maakt tussen aandeleninkoop tbv bestaande optie-verplichtingen en reguliere aandeleninkoop ontgaat mij even want beiden dienen hetzelfde doel nl verminderen van uitstaande aandelen.

    De geslaagde aandeleninkoop om verwatering tegen te gaan is ook door TT zo gecommuniceerd in 2017( sept aankondiging 50 mio en sluiting in dec met het bericht dat men 5,3 mio aandelen had ingekocht aan gemiddeld 9,25 euro).

    Jij noemt het kolder indien TT meer dan de helft van haar cashpositie in gaat zetten voor aandeleninkoop.
    Ik noem het kolder indien TT dat niet zou doen.
    De huidige overtollige kas draagt niets bij aan het resultaat.
    Door het hefboomeffect naar wpa zal die wpa in ieder geval proportioneel toenemen op basis van de vermindering van het aantal uitstaande aandelen(incl de verplichte bonus-optie aandelen).

    TT heeft geen schulden, heeft de balans zo opgeschoond dat er nu slechts sprake is door versnelde afschrijving en Opex boven Capex te plaatsen van sterk ondergewaardeerde assets ; een normaal benodigd werkkapitaal met daartegenover een eigen vermogen en een boekhoudkundige verplichting in de vorm van deferred die je moet zien als uitgesteld eigen vermogen.

    In dat licht bezien zou een aandeleninkoop in de orde van grootte van 800 mio(450 mio kas + 100 mio uit FCF en 250 mio aan goedkoop aan te trekken kapitaal) veel meer doen met de waarde van het onderliggende aandeel dan door te gaan op de ingeslagen weg van het renteloos oppotten van overtollige kas.

    Door de voorzichtigheid eigen aan HG zal deze variant niet gespeeld gaan worden door TT maar een inkoopprogramma van 450 mio + 100 mio FCF - 200 mio kasreserve ofwel 350 mio zie ik als reeele optie waardoor het mogelijk moet zijn om in de buurt te komen van een aandelenreductie met 30 mio waardoor de wpa stijgt met ca 30%.

  7. de koe 30 oktober 2019 06:09
    Zelfrijdende auto kan nóóit in Amsterdam centrum

    Wie denkt dat de zelfrijdende auto de toekomst heeft, zit er naast. In elk geval voor wat betreft de wirwar in centra van steden zoals Amsterdam. Die zijn zo onoverzichtelijk en onvoorspelbaar dat het niet mogelijk zal zijn voor autonoom rijdende voertuigen om te anticiperen op de verkeerssituatie. Dat voorspelt directeur Carlo van de Weijer van het recent geopende Eindhoven Artificial Intelligence Systems Institute (EAISI, spreek uit als het Engelse ‘easy‘) tijdens de opening van het symposium ‘AI in Engineering‘.

    innovationorigins.com/nl/zelf-rijdend...
  8. forum rang 7 ketchup 30 oktober 2019 08:25

    Martin , toch een verschil bonus gerelateerde inkoop of schrapping.
    ingekochte aandelen voor bonusdoelen worden niet geschrapt, ze wisselen enkel van hand - van de free-float naar de werknemers, maar het aantal uitstaande aandelen worden niet gereduceerd
    dat is enkel het geval bij schrapping ( versnipperen)

    verder denk ik ook dat TT voor 225 mio euro kan inkopen voor 2020/21 en hoop dat we hier wat hints/info mogen verwachten van één van de begeleidende banken op de komende events

    denk dat ze dit trouwens serieus overwegen, het staat op de agenda en dat versterkt enkel hun eigen positie
    het zou echt ontgoochelend zijn als het bestuur met de wetenschap wat er de komende jaren gaat binnenstromen het aan lef zou ontbreken hun eigen visie te ondersteunen bij deze nog immer sterk ondergewaardeerde beursnotering van A&E.
    zou echt een zeer zwak signaal zijn als men niet groots inkoopt, en aangeven dat de Founders risico willen afbouwen zonder controle te verliezen, voor wat het waard is sommigen zijn niet overtuigd dat TT ook daadwerkelijk cash gaat inzetten voor schrappen van aandelen , eerder een parkeer-operatie en dat is een mega verschil dan haal je enkel de free-float leeg voor derden ( de reguliere aandeelhouder ) en parkeert de aandelen voor non-operationeel als het ware in een een door hun beheerde account.

    ze nemen hopelijk een voorbeeld aan bvb een Nestlé, die aangeeft hoeveelheid, loopperiode en wanneer bij einde de aandelen geschrapt gaan worden, die kopen in voor 24 miljard CHF en proberen dat zo gunstig mogelijk te doen door aan zittende aandeelhouders te vragen te offreren , zo betalen ze niet op en halen het maximale aantal aandelen uit de markt, dat gaat Nestlé de komende 5 jaar een extra 'boost' geven voor wpa performance en dat is het doel
    speculatieve aandeelhouders die enkel voor koerswinst gaan eruit en krijgen de kans aan deze hoge notering te cashen, lange termijn houders die voor return on equity gaan krijgen LT beloning voor hun fidelity via toekomstige uitbetalingen ( dividend )
  9. forum rang 6 boem! 30 oktober 2019 09:07
    Wies eens met het door jou gegeven voorbeeld van Nestle hoe het er globaal uit zou moeten zien met de toevoeging dat bij normale uitgifte van optie-aandelen verwatering optreedt en dat een inkoopprogramma ad 225 mio over een periode van twee jaar de renteloze overtollige kaspositie niet aanpakt omdat een dergelijk bedrag via de FCF het bedrijf binnen loopt.
  10. forum rang 6 tatje 30 oktober 2019 11:40
    Endorfine zorgt voor een geluksgevoel en het vermindert de angst.

    Ik zal de laatste zijn, die zegt, een stijgende koers zorgt voor endorfine en dat wil ik niet !

    Maar bij Tom Tom heb je sporadisch dat geluksgevoel, meestal het tegenovergestelde !!

    Ben je hier gevoelig voor, dan is Tom Tom niet jouw aandeel.

    De ballen vandaag en hoop op een iets hogere koers, want vanavond heb ik een goulashsoep en spaghetti frutti di mare fuif :-) :-):-)

    Alles uit eigen keuken met voor en na en lekkere drankjes.
  11. [verwijderd] 30 oktober 2019 12:05
    quote:

    RESEARCH schreef op 30 oktober 2019 09:15:

    Kan iemand mij uitleggen welk doel een beursnotering van TT nu nog dient? Zij hebben immers zelf genoeg liquide middelen. Waarom dan nog een dure beursnotering met daarbij alle verplichtingen.
    Geen enkel doel en daarom worden we er tegen een koers van 8 a 9 euro uitgezet. Gewoon een kwestie van tijd. Ik hoop dat we voor die tijd nog even de 12 aantikken zodat ik er tegen break-even uit kan stappen.
  12. apollo 30 oktober 2019 12:19
    quote:

    TomTom12 schreef op 30 oktober 2019 12:05:

    [...]

    Geen enkel doel en daarom worden we er tegen een koers van 8 a 9 euro uitgezet. Gewoon een kwestie van tijd. Ik hoop dat we voor die tijd nog even de 12 aantikken zodat ik er tegen break-even uit kan stappen.
    Het is een sinus beweging tussen de 6 en 12 Euro.
  13. forum rang 6 boem! 30 oktober 2019 12:45
    quote:

    TomTom12 schreef op 30 oktober 2019 12:05:

    [...]

    Geen enkel doel en daarom worden we er tegen een koers van 8 a 9 euro uitgezet. Gewoon een kwestie van tijd. Ik hoop dat we voor die tijd nog even de 12 aantikken zodat ik er tegen break-even uit kan stappen.
    Totaal ongeloofwaardig!

    De laatse keer dat we 12 op de borden hebben gehad als slotkoers dateert van voor 2008 waarna het aandeel afstorte tot 2,50 euro waarna een gestage opmars is begonnen met een tijdelijk hoogtepunt van 11,80 euro tijdens de overnamehype in 2015.
2.107 Posts
Pagina: «« 1 ... 98 99 100 101 102 ... 106 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links