Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 313,7K

oktober Wordt Tomtom beloond naar harde werken??

2.107 Posts
Pagina: «« 1 ... 65 66 67 68 69 ... 106 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 21 oktober 2019 23:52
    Eens met jouw analyse @Benjamin G.

    De assetwaarde is inderdaad laag ten opzichte van bedongen vekoopprijzen bij vergelijkbare assets in het recente verleden.
    Onder aftrek van overtollige kas wordt er aan Consumer en A&E gezamenlijk een waarde gehangen van 1 miljard.

    Indien je de opmerkingen vanuit TT volgt zet TT volledig in op A&E waaruit je op kunt maken dat Consumer in heroverweging (lees verkoop) staat.
    Ik zie hier waardebepalingen voorbij komen voor dit onderdeel van 100 mio.
    Ik kan me niet voorstellen, dat een dergelijk prijsniveau een rem zet op die verkoop.
    Consumer bewijst al jaren winstgevend te zijn met ca 50 mio netto per jaar, de aanwezige assets van Consumer zijn zo goed als afgeschreven waardoor je bij aanschaf een lean and mean bedrijf verwerft dat een winstcapaciteit met zich meebrengt van 50 mio per jaar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de over te nemen assets een stille reserve bezitten.

    Ik denk dat het prijsnivo dat de FF voor Consumer in hun hoofd hebben het grote struikelblok vormt waarom men deze BU nog niet is verkocht, waarbij de eis om toegang te blijven houden naar de data van de PND's natuurlijk ook enig prijsdempend effect zal sorteren.

    Maar mooie producten met een rijk pakket aan patenten en een winstcapaciteit van 50 mio netto per jaar zal toch echt veel meer op moeten brengen dan de 100 mio waar nu al 2 jaar over gesproken wordt en die in de afgelopen twee jaar al door TT zelf is opgestreken.

    Ik verwacht dat TT pas beweegt in het verkoopproces vanaf een nivo van 300 mio.
  2. forum rang 7 ketchup 22 oktober 2019 07:50

    TT staat nog altijd dik en dik onder het niveau van eind 2015, dat is nu 4 jaar geleden en dat bij indexen die van high naar new highs zijn gegaan en ook nog in een sector waar investeerders niet schromen honderden mio te investeren in start-ups zonder enige garantie voor succes en TT met haar Kaarten zich toch een prominente positie heeft verworven

    het zal mij dan ook echt benieuwen of HG en zijn kameraden in de bestuurskamer nu met een strak inkoop beleid komen voor eigen aandelen
    "put your money where your mouth is ", want dit is anders - nu gaat het om surplus cash wat veilig staat op de balans om te zetten naar meer risico, dit is geen kapitaaluitkering en aandelen consolidatie en geld aan jezelf uitkeren, dit is geld uit de tent in het aandeel steken, , dit is aandeelhouderswaarde creëren en koers ondersteunend, dit is je visie hard maken en daar de cash uit de toko voor te gebruiken, een bewijs aan de markt afgeven dat je echt gelooft in wat je predikt en dat gewoon je eigen toko aan een operationele waarde van 1 miljard te goedkoop staat en een sterk signaal afgeeft

    mochten echter de bestuurders bij TT ( waar ik niet vanuit ga ) beslissen enkel wat te kopen voor bonusdoelen en niet om het aantal uitstaande aandelen te reduceren en de cash laten aanzwellen de komende 2 jaar naar een half miljard, dan is het wel duidelijk dat de bestuurders/Founders gewoon voor veiligheid opteren en de cash via gratificaties naar zichzelf laten vloeien, de beurskoers is verder ondergeschikt, de reguliere aandeelhouder bekijkt het maar, die ziet wel over tig jaar als we afscheid nemen wat het opbrengt en we gaan gewoon door met deze melkkoe leeg te halen voor the happy few die er werken.

    we gaan het zien en weten het gauw genoeg, 2020 komt eraan.
    benieuwd welke indruk HG in Barcelona gaat achterlaten
  3. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 oktober 2019 08:06
    quote:

    boem! schreef op 20 oktober 2019 13:46:

    Blijkt toch dat onze uitgangspunten haaks op elkaar staan.
    In mijn benadering wordt bij iedere wijziging die wijziging zo doorgevoerd alsof het contract vanaf het begin die gewijzigde waarde bezat, terwijl ik uit jouw reactie meen op te maken dat er gemiddeld wordt gedurende het restant van het contract waardoor er een "knik" in de omzet en bijbehorende balansposten plaatsvindt.
    Bij nader inzien moet ik @boem GROTENDEELS GELIJK GEVEN, met excuses aan de meelezers voor het ongemak. Hieronder zal ik het adhv een voorbeeld toelichten.

    Zoals Taco al vaker heeft uitgelegd werkt TT bij de automotive contracten met een 'straight line revenue recognition' waarbij de IFRS-omzet in een rechte lijn (lineair) oploopt van 0 bij aanvang van de levering tot de volle contractwaarde aan het eind van de contractduur.
    - Andere woorden voor 'IFRS' zijn in dit verband: gerapporteerd/officieel/recognised.
    - Die rechte lijn noem ik verder 'line'.
    - Het zal vaak zo zijn dat een contract betrekking heeft op de in een periode van bijv. 4 jaar verkochte auto's, maar men de service (of garantie zoals @boem het noemt) nog jaren na aflevering van een auto voort moet zetten. (Zie het voorbeeld in mijn post van 20 okt om 08.54).

    Om het niet te ingewikkeld te maken ga ik verder uit van services die na einddatum contract niet meer geleverd of gegarandeerd behoeven te worden. Dus alsof alle auto's a.h.w. aan het begin van de contractperiode geleverd zijn met een 'lifetime' van 4 jaar voor de te leveren maps en andere services.

    Nu het voorbeeld: een contract lopend van 1 jan 2020 t/m 31 dec 2023 met een (geschatte) waarde van 48 mio. Het (voorlopig) afgesproken factureringsschema is: 16 driemaandelijkse facturen van 3 mio elk, te beginnen op 1 feb 2020.

    De recognition line loopt op van nul op 1 jan '20 tot 48 mio op 31 dec '23. Op 31 jan '20 staat die line op 1 mio, en boekt TT dus 1 mio als IFRS-omzet in de winst- en verliesrekening en 1 mio als 'unbilled' op de balans.
    Op 1 feb '20 verstuurt men een factuur van 3 mio, boekt dit als debiteur (of cash na betaling) op de balans, zet unbilled op 0 en schrijft 2 mio defrev bij aan de andere kant van de balans (die valt in feb+maart vrij naar IFRS).
    In de kwartaalrapportage van 31 maart '20 lezen we dan:
    IFRS-omzet = 3 mio, unbilled = 0 en defrev = 0, geheel volgens de line.
    Op 30 april is de omzet opgelopen tot 4 mio en is unbilled = 1 mio en defrev = 0 (als op 31 jan).
    Op 1 mei wordt weer een factuur van 3 mio verstuurd en hebben we weer unbilled = 0 en defrev = 2 mio. Enzovoorts.

    Bij een wijziging van (de waarde van) het contract verandert de line. Stel dat men bij een zeer tegenvallende gang van zaken al in juni 2020 besluit de geschatte waarde te halveren. Dan komt er geen 'knik' in de line zoals ik eerder schreef, maar wordt de hele line minder steil, die loopt dan op van nul begin '20 tot 24 mio eind '23. Daar had @boem dus gelijk in!

    Er worden echter geen boekingen teruggedraaid (zoals @boem leek te suggereren). Er worden geen facturen herroepen, en het kwartaalbericht van 31 maart wordt niet 'restated' (bewaar me). Daarin had ík gelijk zoals ik het nu zie.
    Wat gebeurt er wel? Dat zien we in het halfjaarbericht van 30 juni '20. Daar staat dan:
    IFRS over H1 = 3 mio, IFRS over Q2 = 0, unbilled = 0 en defrev = 3 mio. In plaats van:
    IFRS over H1 = 6 mio, IFRS over Q2 = 3 mio, unbilled = 0 en defrev = 0.

    Je ziet dat dit soort wijzigingen direct tot forse veranderingen in de cijfers leiden (t.o.v. het vorige kwartaal of t.o.v. wat men 'verwacht'). Dat is waar Taco het op 16 okt. jl. over had:
    “ … if you are further down the line with the contract, only a small change in the expected value of the contract can lead to quite a bit of changes in what you could have reported and what should have been on the balance sheet.”

    De operationele omzet in het voorbeeld is 3 mio over Q1 en ook 3 mio over Q2. Dit lijkt een beetje op de echte gang van zaken bij Automotive in 2019-Q3: tegenvallende IFRS, maar aan de operationele omzet is nog niet veel te zien.
    Nu ben ik over de echte cijfers voor 2019Q4 niet pessimistisch, maar in het voorbeeld zal er na 1 juli '20 wel iets veranderen. De volgende factuur (gepland op 1 aug 2020) zal ongetwijfeld lager zijn dan 3 mio of uitgesteld worden. Ik kan me voorstellen dat in zo'n contract al afspraken gemaakt zijn voor dergelijke scenario's.

    Tenslotte: bij een opwaardering van het contract wordt de line steiler, en zal bij de volgende kwartaalrapportage de IFRS-omzet hoger worden dan eerder verwacht, en defrev lager of unbilled hoger.
    Ik hoop dat Martin en ik het nu eens zijn!
    Nog bedankt trouwens voor je cijfers van 20 okt om 16.12. Ik ga ermee aan de slag.

  4. poolbeer 22 oktober 2019 08:09
    quote:

    tatje schreef op 18 oktober 2019 12:59:

    Kan misschien iemand een bericht naar de IR van Tom Tom sturen.
    Ik kan het helaas momenteel niet.

    Geacht IR team.

    De financiele telegraaf meldde dat ze op 16 oktober 2019 een telefonisch interview met Harold Goddijn hadden.

    Het interview werd in het volgende artikel geplaatst : Tom Tom: cruise control in de auto wordt steeds slimmer.

    In het interview noemde Harold Goddijn de namen van klanten o.a. Microsoft Apple Uber en Tesla.

    Is Tesla genoemd door Harold Goddijn, zo ja, volgt er nog een PB.
    Is Tesla niet genoemd door Harold Goddijn en volgt er nog een rectificatie van DFT.

    Hopelijk snel iets van U te vernemen.

    Goedemorgen Marathon 11 en Tatje,
    Hebben jullie al een antwoord gekregen?
    Ga er vanuit dat jullie het plaatsen op dit draadje.

    BVD Poolbeer.

  5. forum rang 6 boem! 22 oktober 2019 08:53
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 oktober 2019 08:06:

    [...]


    Er worden echter geen boekingen teruggedraaid (zoals @boem leek te suggereren). Er worden geen facturen herroepen, en het kwartaalbericht van 31 maart wordt niet 'restated' (bewaar me). Daarin had ík gelijk zoals ik het nu zie.
    Wat gebeurt er wel? Dat zien we in het halfjaarbericht van 30 juni '20. Daar staat dan:
    IFRS over H1 = 3 mio, IFRS over Q2 = 0, unbilled = 0 en defrev = 3 mio. In plaats van:
    IFRS over H1 = 6 mio, IFRS over Q2 = 3 mio, unbilled = 0 en defrev = 0

    Ik hoop dat Martin en ik het nu eens zijn!


    Bijna eens BDB maar waar jij de correctie via de deferred laat lopen ga ik er vanuit dat ipv
    IFRS over H1 = 6mio, IFRS over Q2 = 3 mio, unbilled = 0 en deferred = 0
    IFRS over H1 = 3mio, IFRS over Q2 = 0 mio, unbilled = -3 en deferred = 0 komt te staan.

    Indien de deferred revenue niet bestaat bij de oorspronkelijke IFRS boeking waarom zou je die dan wel gebruiken om verschillen weg te boeken.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 22 oktober 2019 09:15
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 oktober 2019 08:06:

    [...]
    Bij nader inzien moet ik @boem GROTENDEELS GELIJK GEVEN, met excuses aan de meelezers voor het ongemak. Hieronder zal ik het adhv een voorbeeld toelichten.

    Zoals Taco al vaker heeft uitgelegd werkt TT bij de automotive contracten met een 'straight line revenue recognition' waarbij de IFRS-omzet in een rechte lijn (lineair) oploopt van 0 bij aanvang van de levering tot de volle contractwaarde aan het eind van de contractduur.
    - Andere woorden voor 'IFRS' zijn in dit verband: gerapporteerd/officieel/recognised.
    - Die rechte lijn noem ik verder 'line'.
    - Het zal vaak zo zijn dat een contract betrekking heeft op de in een periode van bijv. 4 jaar verkochte auto's, maar men de service (of garantie zoals @boem het noemt) nog jaren na aflevering van een auto voort moet zetten. (Zie het voorbeeld in mijn post van 20 okt om 08.54).

    Om het niet te ingewikkeld te maken ga ik verder uit van services die na einddatum contract niet meer geleverd of gegarandeerd behoeven te worden. Dus alsof alle auto's a.h.w. aan het begin van de contractperiode geleverd zijn met een 'lifetime' van 4 jaar voor de te leveren maps en andere services.

    Nu het voorbeeld: een contract lopend van 1 jan 2020 t/m 31 dec 2023 met een (geschatte) waarde van 48 mio. Het (voorlopig) afgesproken factureringsschema is: 16 driemaandelijkse facturen van 3 mio elk, te beginnen op 1 feb 2020.

    De recognition line loopt op van nul op 1 jan '20 tot 48 mio op 31 dec '23. Op 31 jan '20 staat die line op 1 mio, en boekt TT dus 1 mio als IFRS-omzet in de winst- en verliesrekening en 1 mio als 'unbilled' op de balans.
    Op 1 feb '20 verstuurt men een factuur van 3 mio, boekt dit als debiteur (of cash na betaling) op de balans, zet unbilled op 0 en schrijft 2 mio defrev bij aan de andere kant van de balans (die valt in feb+maart vrij naar IFRS).
    In de kwartaalrapportage van 31 maart '20 lezen we dan:
    IFRS-omzet = 3 mio, unbilled = 0 en defrev = 0, geheel volgens de line.
    Op 30 april is de omzet opgelopen tot 4 mio en is unbilled = 1 mio en defrev = 0 (als op 31 jan).
    Op 1 mei wordt weer een factuur van 3 mio verstuurd en hebben we weer unbilled = 0 en defrev = 2 mio. Enzovoorts.

    Bij een wijziging van (de waarde van) het contract verandert de line. Stel dat men bij een zeer tegenvallende gang van zaken al in juni 2020 besluit de geschatte waarde te halveren. Dan komt er geen 'knik' in de line zoals ik eerder schreef, maar wordt de hele line minder steil, die loopt dan op van nul begin '20 tot 24 mio eind '23. Daar had @boem dus gelijk in!

    Er worden echter geen boekingen teruggedraaid (zoals @boem leek te suggereren). Er worden geen facturen herroepen, en het kwartaalbericht van 31 maart wordt niet 'restated' (bewaar me). Daarin had ík gelijk zoals ik het nu zie.
    Wat gebeurt er wel? Dat zien we in het halfjaarbericht van 30 juni '20. Daar staat dan:
    IFRS over H1 = 3 mio, IFRS over Q2 = 0, unbilled = 0 en defrev = 3 mio. In plaats van:
    IFRS over H1 = 6 mio, IFRS over Q2 = 3 mio, unbilled = 0 en defrev = 0.

    Je ziet dat dit soort wijzigingen direct tot forse veranderingen in de cijfers leiden (t.o.v. het vorige kwartaal of t.o.v. wat men 'verwacht'). Dat is waar Taco het op 16 okt. jl. over had:
    “ … if you are further down the line with the contract, only a small change in the expected value of the contract can lead to quite a bit of changes in what you could have reported and what should have been on the balance sheet.”

    De operationele omzet in het voorbeeld is 3 mio over Q1 en ook 3 mio over Q2. Dit lijkt een beetje op de echte gang van zaken bij Automotive in 2019-Q3: tegenvallende IFRS, maar aan de operationele omzet is nog niet veel te zien.
    Nu ben ik over de echte cijfers voor 2019Q4 niet pessimistisch, maar in het voorbeeld zal er na 1 juli '20 wel iets veranderen. De volgende factuur (gepland op 1 aug 2020) zal ongetwijfeld lager zijn dan 3 mio of uitgesteld worden. Ik kan me voorstellen dat in zo'n contract al afspraken gemaakt zijn voor dergelijke scenario's.

    Tenslotte: bij een opwaardering van het contract wordt de line steiler, en zal bij de volgende kwartaalrapportage de IFRS-omzet hoger worden dan eerder verwacht, en defrev lager of unbilled hoger.
    Ik hoop dat Martin en ik het nu eens zijn!
    Nog bedankt trouwens voor je cijfers van 20 okt om 16.12. Ik ga ermee aan de slag.
    Wat zullen de aandeelhouders van TomTom blij zijn nu ze EINDELIJK de waarheid weten..........!!!(i)
  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 oktober 2019 09:53
    quote:

    boem! schreef op 21 oktober 2019 11:57:

    [...]
    ...
    Ervan uitgaande dat de uitfasering van Autom Hardware plaatsvindt in de komende maanden gaat het om het volgen van de Consumer omzet excl Autom Hardware.
    ...
    Dat van die 'komende maanden' weet ik nog zo net niet. In de CC zei Taco dat het om een oud Renault-contract gaat. Bij mijn weten heeft men dat nooit eerder bevestigd(?), maar ik heb het hier al wel eens gemeld. Plus mijn zeer sterke vermoeden dat het om embedded TMC-navigatie gaat.

    Dus traffic via het FM-RDS-TMC kanaal. Nu technisch achterhaald, maar in Frankrijk en diverse Zuid- en Oost-Europese landen was het zeer populair, evenals bij sommige Duitse automerken. Nu gaat alles steeds meer via G3, G4 en straks G5, maar RDS-TMC had twee voordelen:
    - Een simpele FM-tuner en TMC-chip zijn genoeg, geen ingebouwde simcard nodig.
    - Daarom goedkoop, geen communicatiekosten.
    - Het is in dunner bevolkte gebieden makkelijker om binnen het bereik van een FM-zender te zijn dan binnen het bereik van een GSM zendmast.

    Geloof me maar, ik heb op dat gebied gewerkt, m.n. in de 90-er jaren. Ik ben een van de geestelijke vaders van het TMC-protocol ('Alert', later Datex). Veel van de nu nog door TomTom, ANWB etc. gebruikte icoontjes en teksten stammen uit die tijd. Sommige omschrijvingen herken ik nog als 'de mijne'.

    Genoeg gepocht. Waar het om gaat is dat er volgens mij bij die onder Consumer vallende automotive hardware geen harde einddatum is (dan hadden ze die wel een keer genoemd). Het loopt door tot TMC bij Renault volledig afgeschaft wordt en er nog maar zeer weinig TMC gebruikers zijn. Wanneer het zover is valt moeilijk te zeggen.
    Zo'n drie jaar geleden heb ik me nog eens verdiept in het gebruik van RDS-TMC in Europa. Het was toen zeker nog alom in gebruik. En twee jaar geleden vond ik nog een enthousiaste uitwisseling tussen een TMC-gebruiker in Zwitserland en een TT-medewerker. Die gaf de indruk dat ze bij TT nog alles weten van TMC:
    discussions.tomtom.com/de/discussion/...

    Als ik zin heb zal ik me uit nostalgie nog wel eens verdiepen in de TMC-stand van zaken. Dan valt er wellicht meer te zeggen over het 'uitfaseren' van de betreffende automotive hardware.

  8. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 22 oktober 2019 09:58
    Bijna 200.000 stukken in nog geen uur verhandeld (dag gemiddelde volume 636.000) en een plus van 2,5% bij een rode AEX. Duidelijk een grote koper aan de gang die de goedkope stukken erg graag wil hebben.
    Hopelijk langdurig grote kopers actief zodat we eindelijk eens echt mogen gaan stijgen tov mei ( omgerekend voor verkoop).

    We staan nog altijd €1,70 lager dan een week of 6 geleden dus genoeg stijgingspotentieel.
  9. forum rang 6 tatje 22 oktober 2019 10:06
    Microsoft Corp. Kalender

    Microsoft Corp. Kwartaalcijfers 24-10-2019
    Microsoft Corp. Aandeelhoudersvergadering 4-12-2019
    Microsoft Corp. Kwartaalcijfers 23-1-2020
    Microsoft Corp. Kwartaalcijfers 23-4-2020
    Microsoft Corp. Kwartaalcijfers 16-7-2020

    Chris Pendleton head of Azure Maps.

    - The first of which was to bring location natively to the Azure cloud. And so, in our conversations at Microsoft in terms of competition, we talk about the three clouds that are currently in competition with one another.
    Azure Maps is natively integrated as a first party product of the Azure cloud. And so, when we talk about Azure, and all of the Azure wins, we are talking about location through Azure Maps. And so, as you start to see these wins announcements coming through Azure that include location and effectively Azure Maps, we are effectively talking about TOM TOM.

    - And when companies start to look around over the one, two, three, five-year commitments and they see Maps there, it's a pretty easy decision because they've already pre-committed for amounts that they need to spend and so they just go to our portal and they start using Azure Maps. In fact, somebody on my team is dedicated to every morning looking up and seeing who our new customers are, because every day we actually don't know until we look up the report and there's no negotiating for us.
    We don't get pinned against Google Maps anymore. It's an Azure discussion. It’s HIGHER LEVEL

    - And, last week, two weeks ago, ten days ago… We announced that TomTom’s native integration with their navigation kit would be part of the Microsoft connected vehicle platform. This is a SIGNIFICANT move. The connected vehicle platform brings edge computing into the vehicle.

    - The SDKs. Our SDKs. We actually built these on open source. So, we took web SDKs and rolled them and we're pulling in TomTom services through the web SDKs so as Azure customers are taking Azure Maps SDKs, they're pulling through TomTom services. Routing, Anders covered this, didn't do it justice. There's so much complexity in the routing API that TomTom provides.

    - And that's the enterprise scale we’re talking about and so the infrastructure that TomTom has built on Azure is actually scalable too. They have to scale with us."" We treat them as a backend engineering team."" Globally available. So, this is accessible to all the customers that Microsoft has around the world. We talk about trusted security services

    - We treat them as a backend engineering team.

    - And so, it's been a big win inside of Microsoft. Our growth is significant. It's a 200% month over month in terms of customers for Azure Maps specifically and we only made it generally available at May of last year, and so the uptake has been significant. We're going to continue to grow. We're going to continue to innovate and I will continue TO PUSH requirements on TomTom to keep their engineering team on their toes as well

    Spannend, of Azure weer zo groeit.

    Kijk ik naar de cijfers van SAP, dan zie ik dat daar de cloud 37% is gegroeid van 1 juli tm 30 sept.
  10. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 22 oktober 2019 10:12
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 22 oktober 2019 10:06:

    "zodat we eindelijk eens echt mogen gaan stijgen"
    ((-;

    De afgelopen maanden mochten we alleen maar dalen?
    De afgelopen weken was het dalen naar het niveau van ( omgerekend) voor de verkoop waarbij je de gehanteerde omreken factor moet gebruiken! Dus per saldo zijn we nagenoeg weer op het ultra lage niveau ( destijds lag dat rond dr €6,50).
2.107 Posts
Pagina: «« 1 ... 65 66 67 68 69 ... 106 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links