Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 301,7K

oktober Wordt Tomtom beloond naar harde werken??

2.107 Posts
Pagina: «« 1 ... 62 63 64 65 66 ... 106 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 boem! 19 oktober 2019 16:05
    @BDB.

    Indien ik jouw terechte opmerking over de deferred kort even niet meeneem is het in jouw opvattting dan zo dat de lengte van het contract ook bepalend is voor de toekenning aan omzet.
    Anders gezegd de uitgefactureerde omzet doet voor 20% dan wel 25% mee in het jaar van facturering .
    De gerapporteerde omzet komt dan neer op 25% in jaar 1 gevolgd door 50%, 75%, 100%, 125% 150% en 175% in jaar 7 bij een 4 jarig contract.
    Bij een 5 jarig contract kom je bij toepassing uit op 20% 40% 60%.....180% in jaar 9.
  2. forum rang 6 win some... 19 oktober 2019 19:36
    quote:

    boem! schreef op 19 oktober 2019 14:30:

    [...]

    met name de opmerking dat een verlengd contract leidt tot verhoging van de deferred prikkelt mij.

    Iemand enig idee hoe dit cijfermatig duidelijk kan worden gemaakt?

    Vind het lastige materie, maar zou onderstaande redenering hout snijden?

    Er is sprake van verlenging van een contract en de geschatte waarde van die verlenging is gemiddeld per jaar minder dan de gemiddelde waarde per jaar van het oorspronkelijke contract.

    Bij herwaardering van het gehele (verlengde) contract zal het principe van evenredige toerekening leiden tot een lagere gemiddelde waarde per jaar dan bij het oorspronkelijke contract.

    Als er al een aantal jaren evenredig is toegerekend op basis van de oorspronkelijke gemiddelde waarde, is er eigenlijk teveel omzet gerapporteerd. Dit zou dan ineens op de te rapporteren omzet in mindering moeten worden gebracht en vervolgens worden toegevoegd aan de def. rev.
  3. forum rang 6 boem! 20 oktober 2019 01:05
    Neen, zo werkt het niet volgens mij.

    De omzet of zo jij wilt de waarde van het contract wordt in jouw voorbeeld verlaagd waardoor zowel de gerapporteerde omzet als de uitgestelde omzet (=deferred) naar beneden wordt aangepast.

    TT benoemde in de CC de verlenging van een contract als een van de oorzaken waardoor de verdeling tussen omzet nu en omzet uitgesteld verandert.

    Deferred revenue is NIET de nog te realiseren omzet vam toekomstige perioden het is dat gedeelte van de reeds geleverde prestatie die nog niet als opbrengst is genomen ivm garantieverplichtingen.
  4. forum rang 6 tatje 20 oktober 2019 08:46
    quote:

    boem! schreef op 20 oktober 2019 01:05:

    Neen, zo werkt het niet volgens mij.

    De omzet of zo jij wilt de waarde van het contract wordt in jouw voorbeeld verlaagd waardoor zowel de gerapporteerde omzet als de uitgestelde omzet (=deferred) naar beneden wordt aangepast.

    TT benoemde in de CC de verlenging van een contract als een van de oorzaken waardoor de verdeling tussen omzet nu en omzet uitgesteld verandert.

    Deferred revenue is NIET de nog te realiseren omzet vam toekomstige perioden het is dat gedeelte van de reeds geleverde prestatie die nog niet als opbrengst is genomen ivm garantieverplichtingen.
    Soort voorziening dus.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2019 08:54
    quote:

    boem! schreef op 19 oktober 2019 16:05:

    @BDB.
    Indien ik jouw terechte opmerking over de deferred kort even niet meeneem is het in jouw opvatting dan zo dat de lengte van het contract ook bepalend is voor de toekenning aan omzet.
    Anders gezegd de uitgefactureerde omzet doet voor 20% dan wel 25% mee in het jaar van facturering .
    De gerapporteerde omzet komt dan neer op 25% in jaar 1 gevolgd door 50%, 75%, 100%, 125% 150% en 175% in jaar 7 bij een 4 jarig contract.
    Bij een 5 jarig contract kom je bij toepassing uit op 20% 40% 60%.....180% in jaar 9.
    Je hebt het kennelijk over een al lopend contract waarbij klant en TT tussentijds overeen komen de duur te verdubbelen, waarbij waarschijnlijk ook de omvang groter wordt. (Of die omvang ook verdubbelt is nog maar de vraag.)

    Het is van belang om in te zien dat er op dát moment zelf nog niks verandert in de balans. De post deferred revenue (defrev) heeft betrekking op al verzonden (en al of niet al betaalde) facturen voor services die in principe nog geleverd moeten worden. Unbilled heeft betrekking op services die al geleverd zijn maar nog niet gefactureerd zijn.
    Bovengenoemde contractverlenging heeft dus pas boekhoudkundige consequenties als er extra facturen verzonden gaan worden of TT als gevolg van de wijziging 'meerwerk' gaat verrichten en dat voorlopig als unbilled boekt.
    Pas dán zie je het terug in de balans.

    Jullie denken of suggereren in deze discussie steeds dat zo'n contractverlenging of -verhoging onmiddellijk leidt tot veranderingen in de eerder al gefactureerde en gedeferde bedragen, en dus direct al invloed heeft op de defrev-stand. Maar dat is niet zo (denk even door: het zou 'terugtrekking' van facturen betekenen, en terugbetalingen of credit-nota's).
    Er verandert pas wat als er daadwerkelijk gefactureerd wordt of kosten gemaakt worden voor meerwerk. En dat kan best wat later zijn, niet perse op de dag dat de handtekeningen onder het gewijzigde contract gezet zijn. E.e.a. hangt af van de contractvoorwaarden en evt. afgesproken factureringsschema's.

    Vergelijk het maar eens met een in de backlog zittend contract dat bijvoorbeeld op 1 jan. 2021 ingaat en loopt tot 31 dec 2024, waarbij voor elke in die jaren verkochte nieuwe auto bij aflevering 10 jaar service beloofd wordt. Stel de totale waarde van het contract wordt (voorlopig) bepaald of geschat op 40 mio.
    Afgesproken kan zijn dat TT op 1 jan. 2021 een factuur mag sturen voor 10 mio. Op de balans verschijnt dan een defrev van 10 mio die in 11 jaar (doordenkertje!) vrijvalt, dus met een looptijd tot 31 dec. 2031. Analoog op 1 jan 2022, etc. Zonder verlenging is het contract dan op 31 dec 2024 afgerond, maar zit TT op die datum nog met een defrev-stand van 6,5 + 7,5 + 8,5 + 9,5 = 32 mio en een service-verplichting tot eind december 2034.

    Al staan er tig handtekeningen onder dat contract en hebben ze er een stevig glas opgedronken, er is niets in IFRS dat verplicht om e.e.a. nu al in de boekhouding op te nemen (dan zouden ze de hele backlog wel in de balans kunnen zetten). Hooguit zou het kunnen dat ze wat voorbereidende research doen en dat als capitalized contract costs onder 'other contract related assets' opnemen, maar dat is een ander verhaal en heeft niets met defrev te maken.

    Nu even terug naar de contractverandering waar dit verhaal mee begon. Vergelijk het met het backlog-voorbeeld. Op de dag van de contractondertekening verandert er niks in de boekhouding. Dat gebeurt pas als de eerste extra (nieuw afgesproken) factuur de deur uitgaat of de eerste auto die onder de verlenging valt afgeleverd wordt.
    De vraag bij zo'n contractverandering is dus niet: wat verandert er in de bestaande defrev, maar welke nieuwe defrev (en uiteindelijk dus ook extra omzet) komt er de maanden of jaren na de wijziging nog bij.

  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2019 09:22
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 19 oktober 2019 11:19:

    [...]
    ...
    In de rekendraad zal ik de komende dagen een berekening posten waaruit met vrij grote nauwkeurigheid het volgende blijkt:
    De gemiddelde looptijd (bij aanvang) van de bij Automotive gefactureerde en op dat moment ook gedeferde bedragen is momenteel 5 jaar.
    ...

    Neem nu bijvoorbeeld een factuur horend bij een contract met een (resterende) duur van 5 jaar. Die wordt voor 1/5 weggeboekt onder current defrev (kortlopend) en voor 4/5 onder non-current (langlopend). In het jaar daarna zie je dus slechts 20% terug in de gerapporteerde omzet, in het lopende boekjaar zelfs nog minder.
    ...
    CORRECTIE
    Deze twee alinea's in mijn post van gisteren waren onnauwkeurig cq slordig geformuleerd.
    In de eerste alinea hierboven moet het zijn:
    De gemiddelde looptijd van de bij Automotive eerder gedeferde en nu nog openstaande (= niet vrijgevallen) bedragen is momenteel 5 jaar.

    De tweede alinea is niet helemaal correct. In mijn post van 08.54 hierboven heb ik de gang van zaken beter beschreven.
    De rest van het verhaal van gisteren blijft overeind.

  7. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2019 09:45
    quote:

    vCalker schreef op 19 oktober 2019 12:50:

    Mooi bdb en Boem, sterkt mijn vermoeden dat contractduur omhoog gaat. In de communicatie kwam het al nadrukkelijker naar voren, maar nu dus ook in de cijfers.

    Worst wordt dus niet verhangen, maar het beeld raakt vertroebeld. 10% Cagr = irrelevant
    De te verwachten forse verlenging van de looptijd (vrijval-tijd) van automotive defrev (zie mijn voorbeeld van 08.54 uur) werkt remmend op de gerapporteerde officiële omzet en dus op de cagr.
    Althans voor de komende 3 à 4 jaar. Daarna komt die defrev wel 'los' maar dan moet de operationele omzet tot die tijd (en daarna) wel behoorlijk blijven groeien.

  8. forum rang 6 boem! 20 oktober 2019 09:58
    @BDB

    Onze meningen staan haaks op elkaar.

    Ik denk nl dat de operationele omzet iedere periode wordt geboekt op basis van de gemaakte inschattingen.
    De boeking is heel simpel: Nog te factureren bedragen(unbilled revenue) aan omzet deze periode en een gedeelte aan omzet uitgestelde periode (deferred revenue).

    Op deze wijze wordt voldaan aan de eis dat de omzet uit een periode ook volledig wordt verantwoord in die periode.

    Bij een daadwerkelijke facturering wordt de unbilled revenue omgezet in debiteuren.

    Analoog aan deze opvatting meen ik dat het backlog niets anders is dan de uitwerking van deze boekingen in de toekomst op basis van de laatst ingeschatte bedragen.
  9. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2019 10:59
    quote:

    boem! schreef op 20 oktober 2019 09:58:

    Onze meningen staan haaks op elkaar.

    Ik denk nl dat de operationele omzet iedere periode wordt geboekt op basis van de gemaakte inschattingen.
    De boeking is heel simpel: Nog te factureren bedragen(unbilled revenue) aan omzet deze periode en een gedeelte aan omzet uitgestelde periode (deferred revenue).

    Op deze wijze wordt voldaan aan de eis dat de omzet uit een periode ook volledig wordt verantwoord in die periode.
    Bij een daadwerkelijke facturering wordt de unbilled revenue omgezet in debiteuren.

    Analoog aan deze opvatting meen ik dat het backlog niets anders is dan de uitwerking van deze boekingen in de toekomst op basis van de laatst ingeschatte bedragen.
    Onze meningen staan helemaal niet haaks op elkaar. Ik vrees dat je te vluchtig gelezen hebt (lees mijn posts svp precies en letterlijk na). Het een is niet in strijd met het ander.

    Met jouw "operationele omzet ... geboekt op basis van de gemaakte inschattingen" verwijs je naar de straight line revenue recognition. Waarbij die straight line bij een contractwijziging (of een herziene schatting binnen een contract als het contract in die zin 'open' is) verlengd en/of 'omhoog getild' kan worden.

    Dat klopt en daar ga ik (impliciet) ook van uit. Ik beschreef wat er dan vervolgens in de boekhouding gebeurt en wanneer dat precies gebeurt. Niks meer en niks minder. Ik vond dat jullie gewoon te moeilijk deden over de defrev bij zo'n wijziging.

    Dus niks geen tegenstrijdigheid, tenzij ik ergens een (denk)fout heb gemaakt. Maar dat geloof ik niet, of zeg me anders maar waar die fout zit.

  10. forum rang 6 boem! 20 oktober 2019 11:59
    Begrijpend lezen is al moeilijk laat staan je gedachten op een wijze uiteenzetten dat er geen onduidelijkheid bestaat over wat de schrijver daarmee bedoeld aan te geven.

    Ik probeer het nogemaals.
    De operationele omzet wordt periodiek verantwoord door TT.
    De operational omzet vindt zijn basis in de schattingen van alle gesloten contracten.
    Daar deze omzetverantwoording plaatsvindt analoog aan IFRS vindt tijdens de periodieke opboeking een tijdsevenredige opboeking plaats op basis van de totale waarde van een contract.
    Bij de opboeking vindt splitsing plaats tussen omzet die in de periode verantwoord wordt en een gedeelte naar uitgestelde omzet(deferred revenue) ter dekking van garantiekosten van de geleverde dienst voor de van toepassing zijnde garantieperiode.

    Minimaal 1x per kwartaal doet TT een herschatting van de totaalwaarde van ieder contract.
    De beleidsregels zijn ons onbekend maar indien TT de totaalwaarde van enig contract wijzigt wijzigt het ook alle voorgaande boekingen door net te doen of het contract al van het begin die waarde bezat.
    Met name contractgrootte wijzigingen in het midden van de looptijd kunnen leiden tot grote afwijkingen in de gebruikte tegenrekeningen.

    De introductie van unbilled receivables op het moment dat men overging tot verantwoording according IFRS 15 is daarin een essentiele volgens mij.
    Door gebruik te maken van deze rekening verantwoordt TT zijn omzet in de periode(gesplitst naar actual en deferred).
    De unbilled receivables staan voor reeds verantwoorde omzet ingevolge IFRS.

    Bij daadwerkelijke facturering vindt omzetting plaats naar debiteuren.

    De vraag die we stelden had betrekking op de vraag wat de oorzaak kan zijn voor de grote wijziging die optreedt bij deferred indien er een verlenging van een bestaand contract optreedt terwijl de geleverde prestatie(aantallen x take-rates) nagenoeg gelijk blijft.

    Ik meen dat er veel onduidelijkheid bestaat op het forum waar deze unbilled voor bedoeld is en heb ook al opmerkingen voorbij zien komen dat een oplopende unbilled nadelig zou zijn voor de omzet, trewijl het tgenovergestelde waar is.

    Unbilled is niets anders dan een tussenrekening om de IFRS omzet in de juiste periode te kunnen boeken.
    Bekijk anders ook eens de uitleg die Taco geeft over het verschil tussen gerapporteerde en operationele omzet want ook daarin speelt de unbilled net zulk een voorname rol als deferred.

    Het zijn juist de veranderingen in de boekhouding en dan met name de effecten bij deferred in het geval van contracten van langere duur die ons nieuwsgierig maakten.
    Dat eea samenhangt met een langere garantieduur door de langere contractsduur is nu denk ik voor iedereen wel aanvaardt.
  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2019 13:29
    quote:

    win some... schreef op 19 oktober 2019 19:36:

    [...]
    ...
    Er is sprake van verlenging van een contract en de geschatte waarde van die verlenging is gemiddeld per jaar minder dan de gemiddelde waarde per jaar van het oorspronkelijke contract.

    Bij herwaardering van het gehele (verlengde) contract zal het principe van evenredige toerekening leiden tot een lagere gemiddelde waarde per jaar dan bij het oorspronkelijke contract.

    Als er al een aantal jaren evenredig is toegerekend op basis van de oorspronkelijke gemiddelde waarde, is er eigenlijk teveel omzet gerapporteerd. Dit zou dan ineens op de te rapporteren omzet in mindering moeten worden gebracht en vervolgens worden toegevoegd aan de def. rev.
    Je laatste alinea is mij niet geheel duidelijk. Wat bedoel je precies met 'toegerekend' en met 'te rapporteren'?
    Hoe dan ook, ik denk dat verlenging juist gebeurt bij succesvolle contracten of als verlenging van te voren al min of meer voorzien is. Dan is een 'mindere waarde per jaar' niet aan de orde.

    Maar goed, ook bij een niet-verlengd contract kan er bij tegenvallende autoverkopen reden zijn om de oorspronkelijk geschatte waarde naderhand te verlagen. Dan wordt de resterende straight rev. recognition line dus verlaagd, dwz die krijgt vanaf nu een minder steile helling. Het deel van de lijn dat in het verleden ligt verandert niet, je kunt moeilijk facturen, leveringen en kosten gaan terugdraaien. De lijn krijgt dus een knik.

    Er gebeurt op dat moment (bij de knik) niks met defrev en gerapporteerde (billed of unbilled) omzet.
    Want stel je voor dat je op dat moment de activa-post 'unbilled' zou veranderen. Wat zou je dan aan de passiva-kant willen veranderen om de balans in evenwicht te houden?

    Analoog bij defrev. Bedenk dat met het contract geassocieerde defrev altijd al boven de 'line' zat, per definitie. Merk ook op dat Taco het nergens in de cc had over het terugdraaien of plots verlagen van defrev (zou in de praktijk ook lastig zijn, dan moet je facturen terugroepen of betalingen terug storten of zoiets).
    Wat in zo'n geval wel kan is het tempo van de vrijval veranderen of een volgende geplande factuur uitstellen of cancelen. Je teert dan ahw langer op de al aanwezige defrev.

    Kortom, wijzigingen van een contract of van waardeschattingen binnen een contract hebben invloed op de timing en/of hoogte van nog te versturen facturen, en eventueel op de korte-termijn of lange-termijn outlook. Maar ze leiden niet tot directe, instantane veranderingen in de boekhouding.

  12. forum rang 6 boem! 20 oktober 2019 13:46
    Blijkt toch dat onze uitgangspunten haaks op elkaar staan.

    In mijn benadering wordt bij iedere wijziging die wijziging zo doorgevoerd alsof het contract vanaf het begin die gewijzigde waarde bezat, terwijl ik uit jouw reactie meen op te maken dat er gemiddeld wordt gedurende het restant van het contract waardoor er een "knik" in de omzet en bijbehorende balansposten plaatsvindt.
  13. forum rang 6 boem! 20 oktober 2019 15:05
    Ik denk je teleur te moeten stellen @Wereldbelegger.

    Je zult het moeten doen met onze hersenpinsels.

    Het enige dat BDB en ik trachten te verklaren is HOE TT zijn omzet verantwoordt, omdat we nooit te weten komen welke voorzichtigheidsmarges TT hanteert is het zelfs indien wij het onderling eens worden nog steeds biet de feitelijke omzet.

    Als schot voor de boeg denk ik dat er in het backlog een voorzichtigheidsmarge zit van 15%.
  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2019 15:27
    quote:

    boem! schreef op 19 oktober 2019 13:48:

    Omzet Consumer 2017 Auto HW 45 Sports 45 C&S 95 Other 221 Total 406 mio
    Omzet Consumer 2018 Auto HW 43 Sports 14 C&S 68 Other 189 Total 314 mio

    CUM Q319 vs Q318
    Autom HW 30 vs 31
    C&S 44 vs 47
    Sports unknow
    Other 155 vs 169

    Total 229 vs 247 mio.
    Met CUM bedoel je kennelijk Q1 t/m Q3?

    Opmerking bij de 68 mio C&S omzet in 2018. Hiervan was 25 mio afkomstig van netto vrijgevallen defrev. De operationele C&S omzet bij Consumer was dus slechts 43 mio.
    Suggestie (nu je toch bezig bent -:) : bereken die operationele Consumer-omzet ook voor de kwartalen in 2019.

    Nog een verzoek.
    Voor iets wat ik in de rekendraad wil gaan posten heb ik -ter vergelijking en ter controle- de C&S omzet bij Consumer in meerdere achter ons liggende jaren nodig.
    Volgens mij heb jij die regelmatig berekend, en ik hoop dus dat je die nog ergens paraat hebt.
    Zou je die hier willen posten? (Mailen mag ook). Dat scheelt mij heel wat opzoek- en rekenwerk.
    Liefst vanaf 2013 of 2014, per kwartaal hoeft niet. Bij voorbaat dank.

    P.S. Bedankt voor je nadere uiteenzettingen van heden 11.59 en 13.46. Ik kom daar later op terug, moet nu wat anders gaan doen.

  15. forum rang 6 boem! 20 oktober 2019 16:12
    @BDB

    Inderdaad met cum bedoel ik cumulatief dus Q1 t/m Q3.

    Hierbij de door jou opgevraagde getallen:
    2013 122 mio
    2014 110 mio
    2015 103 mio
    2016 94 mio
    2017 95 mio
    2018 68 mio

    1q 2019 15 mio wv 7 deferred operationeel 8 mio
    2q 2019 15 mio wv 3 deferred operationeel 12 mio
    3q 2019 14 mio wv 6 deferred operationeel 8 mio
  16. Dokus. 21 oktober 2019 09:14
    quote:

    post 123 schreef op 20 oktober 2019 11:53:

    Weet iemand iets meer over de zelf rijdende auto van Tom Tom .Zou de techniek daarvan ook verkocht kunnen worden ?

    zo ver ik weet is het niet TT's bedoeling om een compleet pakket te verkopen. Ze hebben een zelfrijdende auto op basis van Baidu's Open source.
    Dit geeft ze de mogelijkheid beter te begrijpen hoe componenten met elkaar samenwerken en waar ze kunnen verbeteren in hun core business, hd maps
  17. [verwijderd] 21 oktober 2019 09:35
    Handel in TT is de laatste maanden helemaal opgedroogd. Het wordt echt een niche aandeel waar alleen nog uit te komen is door een faillisement of een overname. WE horen nu al ruim 10 jaar dat we in de toekomst rendement gaan krijgen maar tot nu toe helaas pindakaas.Ik ben langzaam het geld uit TT aan het trekken, er zijn OOK andere bedrijven die de aandeelhouders serieuzer nemen !!!!
2.107 Posts
Pagina: «« 1 ... 62 63 64 65 66 ... 106 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links