Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • 0,000 (0,00%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

oktober Wordt Tomtom beloond naar harde werken??

2.107 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 106 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Wereldbelegger 18 oktober 2019 11:08
    quote:

    marathon 11 schreef op 18 oktober 2019 10:32:

    [...]

    Die hebben er blijkbaar verstand van.
    Een waardering van 1 miljard met 400 mio in kas. Geen schulden en dus is de toko 600 mio waard volgens cfra.
    Die hebben de verkoop van Telematics en de aandelenaanpassing blijkbaar volledig gemist.
    Tsja dit soort adviseurs reageren op koersdalingen.
    Zien dat de cijfers negatief worden ontvangen en herhalen dan hun advies zonder verder ergens in te duiken. Triest dat dit soort adviseurs nog een bestaansrecht hebben.
    Uit balorigheid 2500 stuks bijgekocht!!!
    relativerend:
    Dit soort (professionele)adviseurs verdienen wel aan TomTom (koop)adviezen.
    ((-;
  2. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 18 oktober 2019 11:20
    TomTom ligt op koers!
    Nieuwe samenwerkingsverbanden!
    Microsoft!
    Tesla!
    Marktleider!
    Geweldige vooruitzichten!
    Laag genoteerd!
    Ruim €450.000.000 in cash en dus geen schulden!
    Gerenommeerde banken geven buy advies met hogere koersdoelen!

    Kortom, geweldig aandeel om in bezit te hebben met geweldig potentieel!

    (ABM FN-Dow Jones) TomTom ligt op koers om zijn jaardoelen te halen, maar werd in zijn bewoording wel licht negatiever over de omzetontwikkeling dit jaar. Dit bleek woensdag uit de cijfers die de navigatiespecialist publiceerde over het derde kwartaal.

    TomTom boekte afgelopen kwartaal een 7 procent lagere omzet van 164 miljoen euro. Hieraan droeg Automotive 55 miljoen euro bij, Enterprise 41 miljoen euro en de consumententak 67,7 miljoen euro.

    Analisten rekenden vooraf gemiddeld op een omzet van 168 miljoen euro, waaraan Automotive 66 miljoen zou bijdragen, Enterprise 40 miljoen en de consumententak 61 miljoen euro.

    De brutomarge werd ingeschat op 73 procent, maar kwam daadwerkelijk uit op 78 procent.

    Dit leverde een verlies op EBIT-niveau van 57 miljoen euro, en niet een verlies van 63 miljoen euro.

    Netto leed TomTom in het derde kwartaal een verlies van 43,4 miljoen euro. Dat was beter dan het verlies van 57 miljoen euro waarvan de analisten uitgingen.

    Aangepast voor bijzondere posten verdiende TomTom evenwel 0,33 euro per aandeel, waar de verwachtingen op 0,04 euro lagen.

    De vrije kasstroom bedroeg 22,7 miljoen euro en het derde kwartaal werd afgesloten door TomTom met 393 miljoen euro in kas.

    Het orderboek voor Automotive ligt rond de 1,6 miljard euro.

    Outlook

    TomTom werd iets negatiever in de bewoording over de omzetontwikkeling dit jaar. De navigatiespecialist verwacht dit jaar een omzet te realiseren van "rond" de 700 miljoen euro. Eerder was dit nog "tenminste" 700 miljoen euro. Analisten denken dat deze outlook haalbaar is en mikken op 710 miljoen euro aan omzet.

    Locatietechnologie, dat wil zeggen de divisies Automotive en Enterprise, zal ongeveer 425 miljoen euro bijdragen aan de jaaromzet van TomTom. Dat is 10 miljoen euro minder dan eerder aangegeven.

    Enerzijds rekent TomTom op meer omzet bij locatie technologie en anderzijds zal de krimp bij de consumententak met 15 procent op jaarbasis minder zijn dan aanvankelijk gevreesd, zo verklaarde de navigatiespecialist toen het de outlook bij de halfjaarcijfers nog verhoogde.

    Daarbij gaat TomTom voor dit jaar uit van een brutomarge van tenminste 70 procent. Net als de omzet schatten de analisten in dat dit inderdaad ook haalbaar is. De consensus voor 2019 ligt op een marge van 71 procent.

    Dit zal een aangepaste winst per aandeel opleveren van 0,20 euro, aldus TomTom, en niet zoals eerder gemeld 0,15 euro. De consensus lag voorafgaand aan de kwartaalupdate op 0,15 euro.

    De aanpassing, zo lichtte een woordvoerder toe, is enerzijds te danken aan een hogere brutomarge en anderzijds het gevolg van een aandelenconsolidatie eerder dit jaar. Hierdoor zal een optelsom van de aangepaste winst over het eerste, tweede, derde en vierde kwartaal niet overeenkomen met de aangepaste winst per aandeel over heel 2019. TomTom maakt namelijk gebruik van een gewogen gemiddelde om de winst per aandeel over heel het jaar te berekenen.

    De vrije kasstroom zal dit jaar volgens het bedrijf 9 procent van de omzet beslaan. In het derde kwartaal zat TomTom op 14 procent.

    In het derde kwartaal van 2018 behaalde TomTom nog een omzet van 219,7 miljoen euro, maar dat was inclusief het inmiddels verkochte Telematics. Exclusief deze tak bedroeg de omzet 176,3 miljoen euro. Die omzet leverde toen een nettowinst op van iets meer dan 17 miljoen euro.

    Doelen

    Enkele weken terug kwam TomTom op een beleggersdag al met nieuwe doelen voor de komende jaren.

    TomTom wil met haar locatietechnologie een samengestelde jaarlijkse omzetgroei realiseren van circa 10 procent tussen 2018 en 2022. "Het is onze ambitie om de omzetgroei na 2021 te versnellen", zei CFO Taco Titulaer destijds in een toelichting.

    Titulaer zei verder volgend jaar opnieuw te beoordelen wat de optimale kaspositie voor TomTom is, wat zou kunnen resulteren in een nieuw aandeleninkoopprogramma.

    Na 2019 wil TomTom een positieve vrije kasstroom genereren en op de middellange termijn mikt het navigatiebedrijf op een dubbelcijferige vrije kasstroom ten opzichte van de omzet.

    Update: om toelichting over winstverwachting te geven en meer informatie toe te voegen.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.
  3. [verwijderd] 18 oktober 2019 11:51
    Toch jammer dat de grote knal bij TT zal moeten komen door een overname.
    Ik had gehoopt dat met deze samenstelling aandeelhouders (als een familiebedrijf met wat externe invloeden) er een gedegen LT visie was + een mooie koersontwikkeling. Ik zit nu al 5 jaar in TT en de kluif wordt elk jaar doorgeschoven. Mega rendement hoeft niet, maar dit is treurig.
  4. forum rang 6 tatje 18 oktober 2019 12:09
    quote:

    Roofer schreef op 18 oktober 2019 11:51:

    Toch jammer dat de grote knal bij TT zal moeten komen door een overname.
    Ik had gehoopt dat met deze samenstelling aandeelhouders (als een familiebedrijf met wat externe invloeden) er een gedegen LT visie was + een mooie koersontwikkeling. Ik zit nu al 5 jaar in TT en de kluif wordt elk jaar doorgeschoven. Mega rendement hoeft niet, maar dit is treurig.
    Waarom zouden de founders een hogere koers willen.

    Blijven zitten tot de overname.

    Voor mij wijst alles erop bij de founders, dat ze wachten op de oerknal.

    Als je al geld genoeg hebt, waarom zou je dan tussentijds een hogere koers willen, je verkoopt toch niet tussentijds.

    Waarom zou je als je geld genoeg hebt dividend willen hebben, dividend belasting en niet kunnen verrekenen in Box 3, wij wel.

    Aan het eind, waarschijnlijk alles belastingvrij.

    Een aandelen inkoop of nieuwe TTT constructie met Consumer.

    Ik vind het ook kl.ten, maar als ik founder was, zou ik het ook zo doen, als de founders nu.

    Niet oververhitten, want het uur U is er nog niet :-)

    Ik blijf in Tom Tom, maar daarna ga ik toch anders beleggen, nooit meer een fam bedrijf dat zijn kwaliteiten pas in de verre toekomst te gelde kan maken.
  5. forum rang 6 boem! 18 oktober 2019 12:13
    quote:

    VanillaSky schreef op 18 oktober 2019 09:15:

    [...]

    Dat is zeker waar en je kunt dan wel alles proberen te verklaren maar af en toe vraag je je wel af welk doel het allemaal moet dienen om dit op deze manier te doen en te rapporteren?

    Hoorde hier bijvoorbeeld ook op de dag van de cijfers prachtig dat de Adjusted EPS van 0.15 naar 0.20 gaat een 33% stijging, super nieuws. Maar wat zegt dat nou eigenlijk nog, die EPS word tig maal aangepast en van alles eruit gehaald en continue veranderd het ook de manier waarop ze rapporteren. Onder aan de streep is er een netto verlies dit jaar, volgend jaar en waarschijnlijk ook 2021 nog (OK kan je ook weer rechtpraten) maar feit blijft dat die getallen allemaal niks meer zeggen.

    Wat dat betreft begrijp ik wel wat Martin zegt dat FCF het enige is om nog naar te kijken want die andere getallen zeggen niet veel. Vermoed ook dat als die adjusted EPS in de outlook veranderd - zal niet 2020 zijn want dat is een 'down year' maar 2021/22 en bijv. 0.30 of 0.40 word dit in basis geen effect heeft op de koers want die adjusted EPS zegt niks meer.

    Bedankt voor het plaatsen en ik sluit me bij je aan, dat adj EPS zeker op de wijze waarvan TT zich daarvan bediend niets zegt over de gezondheidstoestand van het bedrijf.

    Er is maar 1 cijfer dat duidelijke taal spreekt en waarop bedrijven afgerekend behoren te worden en dat is de netto-wpa.
    Het probleem bij TT is dat door versnelde afschrijving, het opteren voor Opex boven Capex en door het ruimhartig toepassen van deferred revenue dit ijkpunt in de transitiefase waarin TT zich nog immer verkeert niet goed tot zijn recht komt.
    Op het gevaar af dat efficiencies behaald in het cash-management toegeschreven worden aan de exploitatie van het bedrijf heb ik het begrip FCF tijdelijk omarmt. Ik zeg bewust tijdelijk want na 2021 zullen we geen versnelde afschrijving meer zien terwijl ook de aanwas bij deferred minder groot is doordat de vrijval ook op stoom komt.

    Wat mij wel opvalt is dat TT enorme bedragen extra investeert in R&D, men heeft klaarblijkelijk geen problemen om de mensen te vinden en het getuigt van vertrouwen in de toekomst alhoewel ik wel wil opmerken dat de persberichten over afgesloten deals in eerste instantie extra kosten betekent.
    Bij TT heerst mi de gedachte nu of nooit want het R&D percentage uitgedrukt in een percentage van de omzet groeit naar ongekende hoogten.
  6. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 18 oktober 2019 12:23
    Jammer dat na de absurde daling na de cijfers ( die zeker niet slecht waren) het bericht over nieuwe samenwerkingsverbanden een herstel opleverde maar dit vandaag gewoon weer zonder aanwijsbare redenen ongedaan wordt gemaakt! Tussendoor Tesla als klant vaag gecommuniceerd ipv breed en met trots presenteren?!

    Harold, wat is nou eigenlijk je doel?
    Aandeelhouderswaarde creëeren?
    Koers bewust laag houden omdat je goedkoop aandelen wil gaan kopen?!
    We staan omgerekend lager dan de koers voor de verkoop van TM (<€6,50)!!!!!!!!!!!!

    (ABM FN-Dow Jones) Navigatiespecialist TomTom heeft donderdag, een dag na vrijgave van zijn kwartaalcijfers, bekend gemaakt dat het met meerdere partners een samenwerking is aangegaan.

    Chargehub, een digitaal platform voor elektrische oplaadstations, zal TomTom toegang geven tot één van de grootste databases van openbare laadstations in Noord-Amerika, waardoor het totale wereldwijde aantal laadstations geïntegreerd in de kaarten van TomTom op meer dan 300.000 uit is gekomen.

    Ook gaat TomTom samenwerken met Sumitomo Electric Industries om de expertise van de Japanners op het gebied van intelligente transportsystemen, te combineren met de realtime verkeersdata en HD-kaarten van TomTom.

    Tot slot maakte TomTom bekend dat de tweede generatie van zijn TomTom Road Event Reporter, een tool voor het melden van onder meer wegafsluitingen en evenementen, nu beschikbaar is.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.
  7. forum rang 8 Wereldbelegger 18 oktober 2019 12:38
    Een wijs beleggingsspreekwoord leert:
    Als de actuele koers al maanden ver van het eigen koersdoel afstaat dan heeft de markt gelijk.

    ((-;

    11,80 9,88 1,92 -16,27%
    17,50 9,88 7,62 -43,54%

    misschien wat expiratie invloed vandaag
    en dan wachten op de volgende "exiting day"

    14 Nov 2019
    Barcelona - Morgan Stanley European Technology, Media & Telecom Conference
    - TomTom representatives: Harold Goddijn (CEO) and Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations)
    19 Nov 2019
    Frankfurt - ABN AMRO Benelux Equities Conference
    - ABN AMRO analyst: Wim Gille
    - TomTom representative: Taco Titulaer (CFO) and Koen Wielandt (IR)
    27 Nov 2019
    London - Kempen 16th London Conference
    - Kempen analyst: Nigel van Putten
    - TomTom representative: Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations) and Bruno Priuli (IR)
  8. forum rang 6 tatje 18 oktober 2019 12:59
    Kan misschien iemand een bericht naar de IR van Tom Tom sturen.
    Ik kan het helaas momenteel niet.

    Geacht IR team.

    De financiele telegraaf meldde dat ze op 16 oktober 2019 een telefonisch interview met Harold Goddijn hadden.

    Het interview werd in het volgende artikel geplaatst : Tom Tom: cruise control in de auto wordt steeds slimmer.

    In het interview noemde Harold Goddijn de namen van klanten o.a. Microsoft Apple Uber en Tesla.

    Is Tesla genoemd door Harold Goddijn, zo ja, volgt er nog een PB.
    Is Tesla niet genoemd door Harold Goddijn en volgt er nog een rectificatie van DFT.

    Hopelijk snel iets van U te vernemen.

  9. forum rang 4 marathon 11 18 oktober 2019 13:00
    quote:

    tatje schreef op 18 oktober 2019 12:59:

    Kan misschien iemand een bericht naar de IR van Tom Tom sturen.
    Ik kan het helaas momenteel niet.

    Geacht IR team.

    De financiele telegraaf meldde dat ze op 16 oktober 2019 een telefonisch interview met Harold Goddijn hadden.

    Het interview werd in het volgende artikel geplaatst : Tom Tom: cruise control in de auto wordt steeds slimmer.

    In het interview noemde Harold Goddijn de namen van klanten o.a. Microsoft Apple Uber en Tesla.

    Is Tesla genoemd door Harold Goddijn, zo ja, volgt er nog een PB.
    Is Tesla niet genoemd door Harold Goddijn en volgt er nog een rectificatie van DFT.

    Hopelijk snel iets van U te vernemen.

    Hoi Martin

    Ik stuur hem wel
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 oktober 2019 13:13
    quote:

    boem! schreef op 16 oktober 2019 11:53:

    Het grote verschil tussen voorgaande cijferpresentaties en van dit kwartaal zit hem in de behandeling van Automotive.

    De operationele automotive-omzet bleef op peil na 87 mio in q1 en 90 mio in q2 wordt nu melding gemaakt van 88 mio in Q3.
    De gerapporteerde omzet ziet er heel anders uit na 65,1 mio in Q1 en 75,9 mio in Q2 wordt er dit kwartaal 55,4 mio verantwoordt.

    De gerapporteerde omzet is de operationele omzet minus datgene wat men naar deferred overboekt plus de vrijval vanuit deferred.
    De toename bij deferred ligt ca 15 mio hoger in q3 dan in q1 en q2.

    Hoe er bij gelijkblijvende boekhoudregels zulk een groot verschil kan ontstaan is mij onduidelijk.
    Indien men was voortgegaan op de oude weg was de gerapporteerde omzet 15 mio hoger uitgevallen. Daar staat tegenover dat verandering van accountingpolicy wel gemeld dient te worden.

    Het maakt voor mij niet zoveel uit of men 25%, 30% of in het uiterste geval zelfs 100% van de omzet verantwoordt onder deferred omdat ik de FCF veel belangrijker vindt dan de EBIT's maar kijk toch met verhoogde belangstelling uit naar de antwoorden van Taco aangaande deze ontwikkeling.
    De officiële omzet bij Automotive in Q3 viel tegen, maar wordt zoals gezegd (door HG, jou en anderen) nogal vertekend door boekhoudregels. Daarbij speelt niet alleen het effect van deferred (defrev), maar ook van 'unbilled'. Dat liet jij eergisteren in je posts over dit onderwerp buiten beschouwing. Als je unbilled wel meeneemt dan blijkt dat de daling bij 'gerapporteerd' wat minder erg is dan het op eerste gezicht lijkt.

    Allereerst over het hierboven onderstreepte zinnetje. Daartoe moeten we er even de Q1 en Q2 berichten bijhalen, dan blijkt:
    de toename van defrev bij Automotive was in Q1 / Q2 / Q3 resp. 22,9 mio / 14,4 mio / 26,1 mio.

    De 'net movement of deferred and unbilled rev.' in Q3 is 32,9 mio.
    Unbilled is bij Automotive dus met 32,9 - 26,1 = 6,8 afgenomen in Q3.

    Unbilled is officiële omzet ('werk' al gedaan), maar nog niet gefactureerd. Eind Q2 was deze balanspost vrij hoog (42,6 voor alle bu's bij elkaar), maar eind Q3 weer afgenomen tot 33,4. Het grootse deel van deze daling (-6,8) lag dus bij Automotive.

    Beperk ik me verder tot Automotive, de toename van defrev in Q2 was zo'n 10 mio lager dan in de andere kwartalen, mogelijk door relatief meer vrijval van oude defrev in Q2. Die vrijval is aan de gerapporteerde (officiële) omzet toegevoegd.

    Door beide effecten (zowel unbilled hoog als vrijval hoog) was de officiële omzet in Q2 geflatteerd, met misschien dus wel 6,8 + 10 = 16,8 mio.
    "Normaal' zou 75,9 - 16,8 = 59,1 mio zijn geweest.
    En dan ziet het omzetrijtje: Q1 / Q2 / Q3 = 65,1 / 59,1 / 55,4 mio er wat Q3 betreft wat minder dramatisch uit. Temeer omdat de defrev in Q3 weer fors toenam en de operationele omzet steeg tot 55,4 + 32,9 = 88,3 mio.

    Al dit gedoe hangt samen met het precieze tijdstip van het verzenden van een factuur, voor werk dat al gedaan is (unbilled) of in formele zin nog moet gebeuren (defrev). En dag voor of juist na de balansdatum scheelt dan een slok op een borrel.

  11. forum rang 8 Wereldbelegger 18 oktober 2019 13:30
    Valkuil 4: Te veel zelfvertrouwen

    Met name als processen complex zijn, gaat het zelfvertrouwen bij mensen omhoog. Voor veel mensen is beleggen een ingewikkeld proces. Dit geldt helemaal voor het verslaan van de markt. Niet voor niets hebben beleggers daarom vaak last van een groot ego. Met name als het goed gaat op de beurs.

    Het hebben van te veel zelfvertrouwen leidt tot de volgende standaardfouten:

    -Het geloof dat u succesvol kunt zijn met beleggen zonder te beschikken over de juiste vaardigheden, expertise en inzet
    -Slechte feedback van fouten
    -Beroerd risicomanagement
    -Te veel handelen

    bron: 20191018
    www.iex.nl/Premium/Adviezen/486372/Va...
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 oktober 2019 13:32
    quote:

    bekeken schreef op 16 oktober 2019 23:54:

    [...]
    ...
    Daarnaast zorgt de deferred revenue van € 345 mln voor een toekomstige bijdrage aan de winst per aandeel van € 1.77, uitgaande van een bruto marge van ca 85%. Kosten zijn grotendeels al genomen en een belastingvoet van 21%.
    Ja, maar je moet rekening houden met de tegenwoordig zeer lange looptijden van de defrev bij Automotive, misschien wel van de orde 10 jaar. Zie o.a. de posts van @Groeibriljant over (ik meen) HD contracten.
    Die 'winst' wordt dus over veel jaren uitgesmeerd.

  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 18 oktober 2019 14:06
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 17 oktober 2019 12:38:

    ITS World Congress, Singapore, October 17, 2019 TomTom (TOM2), the location technology specialist, today announced that the second generation of its tool for reporting road closures, works and events, is now available. The TomTom Road Event Reporter is an easy-to-use web-based application that allows road authorities and trusted TomTom partners to help drivers avoid unnecessary delay and frustration by reporting current and upcoming road events.
    Dit betreft dus een invoertool ten behoeve van TT's traffic- en navigatieservices. De eindgebruiker merkt het alleen indirect.
    Ik vraag me wel af hoeveel 'road authorities' in de wereld er gebruik van zullen maken. Stel dat een asfaltboer in Griekenland van de wegbeheerder de opdracht krijgt om in een bepaalde week een provinciale weg te asfalteren. Dat bedrijf zal een voor hen geschikte dag uitkiezen, een stuk weg of rijbaan afzetten en beginnen. Ik denk niet dat de uitvoerder dan denkt: "O wacht, nog even bij TomTom inloggen".

    In de meeste West-Europese landen wordt dat soort informatie al centraal verzameld en online ter beschikking gesteld aan afnemers als TT. In NL bijvoorbeeld door NDW:
    www.ndw.nu/pagina/nl/4/databank/64/si...

    Daar heeft TT ongetwijfeld een contract mee, waarbij het uitvoerformaat wordt bepaald door NDW. Ik denk niet dat NDW gebruik gaat maken van deze tool van TT.
    Mogelijk kan het wel interessant zijn voor de organisatoren van een incidenteel festival of concert.

  14. forum rang 6 tatje 18 oktober 2019 14:06
    Hallo BDB.

    Al dit gedoe hangt samen met het precieze tijdstip van het verzenden van een factuur, voor werk dat al gedaan is (unbilled) of in formele zin nog moet gebeuren (defrev). En dag voor of juist na de balansdatum scheelt dan een slok op een borrel.

    Dat kun je als TT toch sturen !
2.107 Posts
Pagina: «« 1 ... 59 60 61 62 63 ... 106 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links