Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
Is er gisteren nog een nadere specificatie gegeven van double digit FCF-% tov revenues? Dit is alles van 10-99%, nogal breed dus...
Makita schreef op 25 september 2019 08:03 :
Is er gisteren nog een nadere specificatie gegeven van double digit FCF-% tov revenues?
Qqeqee
Dit is alles van 10-99%, nogal breed dus...
Niet in de sheets. Mogelijk wel in de presentatie of in de afterparty
marathon 11 schreef op 25 september 2019 08:06 :
[...]
Niet in de sheets. Mogelijk erl in de presentatie of in de afterparty
We zitten nu al op een FCF-% van 10% dus met stijgende omzetten is natuurlijk de hamvraag voor de waardering wat gebeurt er met de FCF...
holenbeer schreef op 25 september 2019 07:03 :
[...]
Je zou obv de jarenlange investeringen, marktleiderschap in HD, een exponentiële groeimarkt toch meer mogen verwachten dan een 10 % incluis mogelijk te winnen business.
Dat had ik ook verwacht. Blijkt niet uit de presentatie van Taco. Blijkt ook niet uit de presentatie van Saucier. Wij mikken op het loskomen van de markt van level 4 autonoom rijden. Saucier heeft in zijn presentatie over 1 miljoen auto's level 1 en level 2 ondersteund. Een andere slide uit zijn presentatie laat de mondiale verkoop van auto's ligt stijgen. Dat zou kloppen als er geen level 4 auto's worden geïntroduceerd. Zie daar het belang van autofabrikanten om voorzichtig te zijn met introductie level 4. In die staafdiagrammen vindt na 2024 een sterke verschuiving plaats naar connected navigation (zie slide 5 van Saucier). Slide 3 laat de sterke groei in operational revenue zien voor automotive tussen 2016 en 2018. Die groei wordt echter in het verhaal van Taco niet doorgetrokken. Slide 12 laat de verschillende services zien van TomTom, waaronder electric vehicle services. En laat nou na 2021 een sterke toename van elektrische auto's zijn en in 2028 produceren een aantal fabrikanten al helemaal geen ICE auto's meer. Er zit een gapend gat in de verhaallijn tussen die van Taco en die van Saucier. Volgens mij moet je er bij zijn geweest om de juiste inschattingen te kunnen maken.
@ Benjamin G. Denk dat dit komt doordat men uitgaat van het backlog van 1,6 miljard. Die 10 procent groei is naar mijn mening al zeker gesteld, maar wat als het backlog jaarlijks met 10-15 procent groeit?
Brouwer285 schreef op 25 september 2019 08:57 :
@ Benjamin G. Denk dat dit komt doordat men uitgaat van het backlog van 1,6 miljard. Die 10 procent groei is naar mijn mening al zeker gesteld, maar wat als het backlog jaarlijks met 10-15 procent groeit?
Als de 8% take rate in 2e helft 19 uitkomt op 10% mag je de 1.6 b in principe met 25% verhogen.
@Brouwer285 en Marathon 11, volstrekt helder dat het hier om een zeker gesteld scenario gaat. In onze ogen ook een sterk conservatieve weergave van de verwachte werkelijkheid. Wat in het verhaal niet klopt is niet zozeer de presentatie van Taco. Als dat het basislijn verhaal is dan had het verhaal van Saucier (en wellicht ook van Goddijn) de bandbreedte weer moeten geven. Saucier vertelt het verhaal van toekomstige marktontwikkelingen en potentie. Die cijfers zijn veel belovend. Zie alleen al pagina 8 met het aantal services dat per auto toeneemt. Dat is dus nog los van pagina 5 met een sterke take rate. Die combinatie leidt tot een exploderende markt. Dan is de vraag hoe die markt is te segmenteren. Gaan hier vele spelers van profiteren of gaat het om enkele spelers met locatietechnologie. Saucier zegt dan op pagina 12 in combinatie met pagina 7 (best in class connected navigation), in mijn ogen, wij staan als TomTom stevig voorgesorteerd om een groot deel van die exploderende markt op te eten. Dan terug naar het verhaal van Taco met een bandbreedte aan omzet tussen de 1,5 en 2 miljard in 2030. Hoe kun je dat neerzetten als richtlijn of amnbitie? Dit is dus niet op basis van zekerheden anders zou het geen ambitie zijn...? Een voorspelling doen voor 2030 kan toch niet zonder rekening te houden met ontwikkelingen in de markt? Kortom de presentatie van Saucier en Taco zijn niet met elkaar te verenigen tot een consistente duiding van de groei van TomTom.
TomTom schetst korte termijn eigenlijk een behoorlijk negatief scenario. free cash flow (FCF) TomTom geeft aan de mikken op een mid-term target of double digit FCF as % of group revenue. Dat kan dus betekenen dat deze doelstelling voor 2020 niet gehaald wordt, waarom anders de term mid-term toevoegen Omzet 2019: 8%-8,5% van 1600 = 128 -136 automotive omzet H2 2019 H2 2018 automotive omzet was 133 H1 2019 automotive omzet was 141 Dus H2 2019 automotive omzet gaat een daling van automotive omzet laten zien tov H1 2019 en ene gelijkblijvende omzet tov H2 2018 2020: 17-17,5% van 1600 = 272 - 280 Met de feiten zoals die voor 2019 liggen komt de automotive omzet uit op rond de 275, dus 2020 laat volgens dit gegeven Automotive geen groei zien. Het orderbook van momenteel EUR 1600 kan nog groeien, maar nu binnen gehaalde order starten niet in 2020 2021: 18-18,5 van 1600 = 288 - 296 Lichte groei, maar er kunnen nog nieuwe automotive deals binnen worden gehaald.
Benjamin volledig eens met je analyse. De komende jaren is de omzet reeds verzekerd via het backlog automotive, indien hier afwijkingen zullen plaatsvinden zullen dat positieve zijn ivm te lage inschattingen. Het toekomstige TT zal niet meer bestaan uit SD-maps. Men gebruikt de baten uit SD-maps om te investeren in toepassingen door Saucier aangehaald. Het oude TT betaald de uitgaven aan R&D voor het toekomstige TT. Dat men zich daarin weinig terughoudend opstelt mag blijken uit die R&d uitgaven die 45% van de omzet uitmaken in 2019 en waarschijnlijk op dat nivo worden gehouden. Voor mij spreekt er ook geen echte ambitie uit want dan zou je eerder 5 miljard verwachten.
Martin, zoals je al vaker en eerder schetst geeft TomTom ook nu weer een compleet verwarrend verhaal af. Underpromise en overdeliver. Het is erg storend dat we als belegger geen duidelijker verhaal voorgespiegeld krijgen. De rolarticulatie tussen Taco (vertellen over oude businessmodellen) en Saucier (inspelen op marktkansen) is erg slecht uitgevoerd. Zonder cijfers, marktsegmentering, beeld van concurrentie en beeld van marktaandeel TomTom kan iedereen het visie verhaal van Saucier vertellen. We hebben dus geen compleet beeld, kunnen geen goede risico analyse doen, geen goede inschatting maken van de omzet en blijven in verwarring achter door de stelligheid waarmee de cijfers van Taco zijn gepresenteerd. Het gaat dan niet alleen om de ambitie voor 2030, maar ook om de mijlpaal voor 2021. Die verwarring wordt versterkt door ongeloof. Het kan toch niet zo zijn dat TomTom 500 miljoen euro omzet afgeeft terwijl dit in werkelijkheid tussen de 650 en 750 miljoen zou moeten uitkomen. Dat zou een te grove onderschatting zijn. En dat zou ook een dusdanige verkeerde weergave van de werkelijkheid geven dat beleggers verkeerde beslissingen kunnen nemen. Die 150 tot 250 miljoen euro maakt een wereld van verschil. Of TomTom is de zielepoot van deze markt of TomTom komt als overwinnaar uit de bus.
Mensen het is niet de taak van een cfo als schatkistbewaarder om voorspellende uitspraken te doen, die man richt zich op het backlog van vandaag en de cashflow die daaruit voortkomt, dus de bottomline. Voor toekomstige ontwikkeling gaat het om wat de mensen aan het roer van de diverse divisies te vertellen hebben.
Brouwer285 schreef op 25 september 2019 10:33 :
Mensen het is niet de taak van een cfo als schatkistbewaarder om voorspellende uitspraken te doen, die man richt zich op het backlog van vandaag en de cashflow die daaruit voortkomt, dus de bottomline.
Voor toekomstige ontwikkeling gaat het om wat de mensen aan het roer van de diverse divisies te vertellen hebben.
CFO als boekhouder volgens jou. Nou dan voldoet Taco volledig aan je functieomschrijving. Maar ja hij wil wel meedoen met de bonuspool, nou dan verwacht ik wel wat extras bij een beursgenoteerd bedrijf.
Wat wil je dan, dat een cfo zowel een techneut, een strateeg en een marketeer behoort te zijn? Die man gaat gewoon over budget bewaking en behoort toekomstige uitgaven tenminste betaalbaar te houden met behulp van de kennis van vandaag. Zijn presentatie gaat nergens anders over, daarbij geeft hij aan dat de hoogte van het backlog aan het eind van elk jaar geeavalueerd wordt. Dus 18 procent van het backlog in 2021 is dus niet 18 procent van 1,6 miljard medio 2019.
Heb jij nog recente werkervaring? Al 15 jaar geleden is de stap gezet dat CFO meer controller moet worden waardoor hij meer een business partner voor het bedrijf wordt. Dus niet alleen maar achteruit kijken als boekhouder, maar juist vooruit kijken en de toekomst mede bepalen. Taco heeft alleen maar de huidige deals opgeteld. Dat vind ik nogal mager.
Makita schreef op 25 september 2019 11:44 :
Heb jij nog recente werkervaring?
Al 15 jaar geleden is de stap gezet dat CFO meer controller moet worden waardoor hij meer een business partner voor het bedrijf wordt. Dus niet alleen maar achteruit kijken als boekhouder, maar juist vooruit kijken en de toekomst mede bepalen.
Taco heeft alleen maar de huidige deals opgeteld. Dat vind ik nogal mager.
Controller is budget bewaking. De minister van financien gaat niet over de andere ministeries maar gaat over hun budget gebaseerd op de huidige staat van de economie.
Brouwer285 schreef op 25 september 2019 12:17 :
[...]
Controller is budget bewaking. De minister van financien gaat niet over de andere ministeries maar gaat over hun budget gebaseerd op de huidige staat van de economie.
Te beperkte uitleg van functie controller. En we hebben het hier over een bestuurder van de vennootschap, niet over een middel manager. Taco had dus duidelijk moeten zeggen: Ik ben een boekhouder en zonder enige nieuwe deal erbij zijn dit de groeicijfers tm 2021. Namelijk 10% omhoog per jaar.
Maakt niet uit, in ieder geval mijn ervaring met TT dat die 10 procent de bottomline zal zijn. Tevens gezien de evaluatie van de cashpositie verwacht hij geen negatieve cashflow over de lange termijn, dus inkomsten dekken de kosten. Scenario’s boven die bottomline zijn in overige presentaties te vinden, voor mij is er in ieder geval geen conflict tussen de presentaties.
Laten we het hierbij. Ik zie dus liever een wat actievere CFO die wat pro-actiever doelen stelt voor de commercie.
Afgaand op de CMD info worden de komende jaren 2020 + 2021 geen feest qua omzet en ook niet qua FCF. Wat wel erg positief is, is het vermelden van de automotive backlog. Ik heb hier jaren geleden al op aangedrongen bij IR, het melden van automotive orders over het afgelopen jaar zegt niet veel. TomTom heeft me bevestigt dat wanneer een order die niet in het afgelopen jaar is afgesloten, naar boven wordt bijgesteld, dan werd deze niet meegenomen in de automotive order intake. De automotive backlog is een mega EUR 1,600 milj. Waarom ik dat veel vind is als volgt. Ik heb op een rij gezet per jaar wat TomTom aankondigde dat de automotive order intake was. Daarbij opgemerkt dat TomTom altijd aangeeft automotive order intake exceeds xxx. Het is dus geen exacte wetenschap, maar beter heb ik niet. 2014 220 2015 300 2016 250 2017 400 2018 250 Oftewel in totaal is er aangekondigd voor EUR 1,420 milj. Echter daar staat tegenover wat is gerealiseerd, immer elk kwartaal wordt er weer nieuwe automotive omzet gerapporteerd. Aangezien automotive orders tijd nodig hebben om tot ontwikkeling te komen, kijk ik enkele naar de omzet 2016 en later. 2016 132.6 2017 190.5 2018 245.1 2019 so far 141 Oftewel EUR 710 milj (erg toevallig dus exact de helft van EUR 1,420) Dus als gekeken wordt naar de door TomTom aangekondigde deals, en daar wordt de gerealiseerde automotive omzet vanaf getrokken dan komt dat uit op EUR 710 milj Als TomTom dus aankondigt dat er automotive backlog EUR 1,600 dan betekent dus dat er een gat is van EUR 890 milj Deze EUR 890 milj komt dus voort uit: a) new automotive order intake in 2019 b) bijstelling automotive order intake in de voorgaande jaren Hoe je het ook wendt of keert EUR 890 milj die zomaar even naar binnen wordt gefietst als nieuwe automotive orders is groot.
Ja Koos ca. 900mln verborgen omzet waar TomTom opeens mee op de proppen komt met marges van >80%... Onzekerheid tm 2022 is er niet. Ook Enterprise gaat goed samen met Microsoft. HD maps is goed van start gegaan.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)