Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Terug naar discussie overzicht
www.ad.nl/binnenland/tunnelproject-zu... Tunnelproject Zuidas dreigt te stranden: 1,9 miljard euro is te laag begroot AMSTERDAMWeer is een infrastructureel miljardenproject in nood. Nog voor ringweg A10 op de Amsterdamse Zuidas ondergronds gaat, weigeren de aannemers aan het ondertunnelen te beginnen. De 1,9 miljard euro is te laag begroot. Hoe nu verder? Het staat enigszins verstopt in haar brief van eind vorige maand aan de Tweede Kamer: het is 'nodig een verkenning uit te voeren naar nut en noodzaak' van het miljardenproject Zuidasdok, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). In gewoon Nederlands: het kabinet stelt het megaplan om de ringweg A10 deels te ondertunnelen, ter discussie. Dat zou het einde van één van Nederlands grootste infrastructurele bouwprojecten betekenen. Het is het zoveelste hoofdstuk in wat inmiddels een hoofdpijndossier genoemd mag worden. De Zuidas groeide afgelopen decennia tot hét belangrijkste financiële zakencentrum van het land. Er zijn 750 bedrijven gevestigd die bijna 44.000 mensen werk bieden. Verdere ontwikkeling van het gebied is dringend gewenst, alleen is er te weinig ruimte voor uitbreiding van spoor en ringweg A10. De tientallen kantoorgebouwen liggen er direct naast. Een tunnel is de gedroomde weg om aan die omsingeling te ontsnappen. Fors stijgen Vandaar dat door het rijk, Amsterdam, de stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland is besloten dat de snelweg over een lengte van 6 kilometer extra rijstroken moet krijgen. Ter hoogte van station Amsterdam-Zuid gaat de weg een kilometer ondergronds. Deze ondertunneling (het Zuidasdok) maakt ruimte voor uitbreiding van het treinstation dat het aantal reizigers jaarlijks fors ziet stijgen. Geraamde kosten van het project, dat in 2026 klaar moet zijn: 1,9 miljard euro. Probleem: zoals zo vaak bij megaprojecten blijkt de uitvoering complexer dan op papier. Al voor de start van de bouw waren er uitstel en extra kosten, bovenop de reeds geraamde 1,9 miljard euro. Inmiddels is de ruzie over de aanpak zo hoog opgelopen dat aannemers Heijmans, Hochtief en Fluor (verenigd in bouwcombinatie Zuidplus) in juni het werk hebben stopgezet. Onder leiding van hoogleraar projectmanagement Marcel Hertogh zoeken overheid en aannemers nu een uitweg uit de crisis. 1,9 miljard euro is het bedrag waarop het megaproject op de Amsterdamse Zuidas is begroot. Maar de uitvoering wordt minstens 100 miljoen euro duurder Maar welke opties zijn er? 1. Het project in fases uitvoeren Vasthouden aan het complete project lijkt gezien de kosten onwaarschijnlijk, het project wordt namelijk minstens 100 miljoen euro duurder. Een mogelijkheid is het oorspronkelijke plan in stukjes uit te voeren. Heijmans-topman Ton Hillen sloot deze variant vorige week niet uit. Voordeel: meer overzicht en controle. Bovendien wordt er in elk geval gebouwd. De motor achter het plan is immers de verwachte groei van het gebied tot 2030. Het nieuwe Zuidasdok moet een verkeers- en ov-infarct afwenden. Er zijn echter haken en ogen: door het bouwproject op te delen ontstaat nieuwe vertraging. Wie zegt dat het Zuidasdok nog toegerust is op het aantal automobilisten en ov-reizigers tegen de tijd dat het hele project is afgerond? Daarnaast is het tunnelplan verknoopt geraakt met andere verkeersprojecten. Zo krijgt de nieuwe Amstelveentramlijn een begin- en eindhalte op het geplande tunneldak bij station Zuid. Het in stukjes knippen van het project kan betekenen dat passagiers vele jaren tussen de bouwputten door van de ene naar de andere kant van het station moeten lopen. Een weinig aanlokkelijk vooruitzicht. 1/2
2/2 2. Eén in plaats van twee tunnels Een ander scenario waarover volgens ingewijden wordt nagedacht, is om alleen het zuidelijke stuk van de snelweg (verkeer van Schiphol naar Amsterdam) in een tunnel te leggen. Dan ontstaat ruimte voor spooruitbreiding en kan de Amstelveenlijn op het tunneldak stoppen en keren, net als in het oorspronkelijke plan. Voordeel: vereenvoudiging en kostenbesparing. Nadeel: de verbrede snelweg de andere kant op (naar Amsterdam-West en Schiphol) blijft bovengronds. De extra geluidsoverlast en slechtere luchtkwaliteit kunnen dan niet worden opgevangen met een tunnel. En hoe zit het dan met de stikstofnormen, die bouwend Nederland nu al verlammen? Mogelijk zijn nieuwe vergunningen en onderzoeken nodig. Een tijdrovend traject kortom, met onzekere uitkomst. 3. Geen tunnels Een derde optie is volledig afzien van tunnels. Voordeel: veel lagere kosten. Nadeel: er blijft niets over van de ambitie om de wegverbreding te combineren met een leefbaarder stad met park en kinderboerderij op het tunneldak. Al riep die Amsterdamse wens altijd al Haagse scepsis op. Andere nadelen van dit goedkope scenario: waar komen het op het tunneldak geplande busstation, de taxistandplaats, de kiss & ride-plek en de fietsenstalling? Hoe is de nieuwe passage onder station Zuid bereikbaar als de snelweg op de huidige plek blijft? En - last but not least- waar komen de extra sporen die de NS wil? 4. Schrap het hele plan Wat er ook besloten wordt, het gesteggel over de toekomst van de Zuidas gaat sowieso tot fikse vertraging leiden. Het roept de vraag op welk nut de verbreding van de A10 en (eventuele) ondertunneling überhaupt heeft. Het Zuidasdokplan moet de verkeersgroei tot 2030 opvangen. Met de vertraging erbij wordt 2026 al bijna 2030. Mogelijk staan bij afronding van het project de wegen alweer tjokvol.
Informatief Salud. Heijmans zit hier voor slechts 15 miljoen omzet per jaar in. Toch zou ik het juridisch maar heel goed dicht timmmeren wat betreft het aannemen van zulke klussen. Zuidas zit vol advocaten.
@shutterspeedy: neen, niet voor 15 miljoen maar voor 15 procent. Het is mij niet duidelijk wat dat betekent als de uiteindelijke kosten omhoog gaan met miljoenen. Moet Heijmans daar een evenredig deel van dragen (15%) of niet. Dat gaat dus de volgende vraag worden na TenneT. :)
Ik heb het antwoord Salud, de kosten voor het gehele project worden duurder dus heijmans zal daarvan met 15% mee profiteren. De opdrachtgever zal dieper in de buidel moeten tasten. Het werk is niet voor de grap stil gelegd! Dit is gedaan om een marktconform aanneemsom tot stand te laten komen. In mijn optiek een positieve verrassing dus voor heijmans en andere partijen ! Succes!
Het risico van meerkosten van de aanneemsom komt voor rekening van de opdrachtgever daar zal de opdrachtgever zich dan ook van bewust zijn door inhoud contracten ! Los van eventueel meerwerk in het project Het gaat er uiteindelijk om wat je als aannemer en opdrachtgever met elkaar bent overeengekomen, ik ga er van uit dat heijmans in deze ver voorruit loopt! Succes!
lokeend schreef op 27 augustus 2019 23:49 :
Het risico van meerkosten van de aanneemsom komt voor rekening van de opdrachtgever daar zal de opdrachtgever zich dan ook van bewust zijn door inhoud contracten !
Los van eventueel meerwerk in het project
Het gaat er uiteindelijk om wat je als aannemer en opdrachtgever met elkaar bent overeengekomen, ik ga er van uit dat heijmans in deze ver voorruit loopt!
Succes!
Ik snap het punt niet. Ook al zou het project 100 miljoen meer kosten en ook al betaald Cora dat. Dan kost het haar geen stuiver meer dan begroot. De 10 jaarsrente NL staatspapier staat nu namelijk op -0,55%. Dat betekent dat als de staat ter financiering van dit project 1,9 miljard +100 miljoen zijnde 2 miljard leent op de kapitaalmarkt voor 10 jaar. Zij per jaar ongeveer 11 miljoen gestort krijgt. Dus als het project inclusief vertraging 10 jaar duurt. Kost het Cora helemaal niets extra. Cora heeft er dus gewoon geen zin in.
Het gaat niet om Cora, maar om inhoud contracten en overeenkomsten ! Cora mag naar huis!
Daexter schreef op 27 augustus 2019 23:59 :
[...]
Ik snap het punt niet. Ook al zou het project 100 miljoen meer kosten en ook al betaald Cora dat. Dan kost het haar geen stuiver meer dan begroot.
De 10 jaarsrente NL staatspapier staat nu namelijk op -0,55%.
Dat betekent dat als de staat ter financiering van dit project 1,9 miljard +100 miljoen zijnde 2 miljard leent op de kapitaalmarkt voor 10 jaar. Zij per jaar ongeveer 11 miljoen gestort krijgt. Dus als het project inclusief vertraging 10 jaar duurt. Kost het Cora helemaal niets extra.
Cora heeft er dus gewoon geen zin in.
Daexter, ik kan jou niet altijd volgen, maar hier ben ik het volledig mee eens.
Coalitie denkt aan miljardenfonds voor economie 22 augustus 2019 01:52 Aangepast: 22 augustus 2019 13:40 De coalitiepartijen denken na over het opzetten van een miljardenfonds om de economische groei in Nederland te waarborgen. Het plan zou bekend moeten worden gemaakt op Prinsjesdag, als onderdeel van de miljoenennota. Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving in De Telegraaf hierover. De beoogde inhoud van het fonds is niet bevestigd, maar volgens de krant gonzen op het Binnenhof geruchten over bedragen die de 50 miljard zouden naderen. Het plan komt uit de koker van minister Wopke Hoekstra (Financiën) en de coalitie zou er al maanden over overleggen. De bronnen melden verder aan RTL Nieuws dat het nog niet zeker is dat het plan in de miljoenennota komt en als dit wel het geval is, zal het nog niet concreet zijn. De verwachting is dat er dan wordt aangekondigd dat het kabinet de mogelijkheid onderzoekt van zo'n investeringsfonds. Afkoeling economie raakt burger in portemonnee. Met het idee hoopt het kabinet eventuele economische tegenslag voor te zijn. Om het te realiseren zou wel een flinke lening nodig zijn, maar omdat de rente historisch laag is, zou de coalitie wel oren hebben naar het plan. De kapitaalinjectie zou bedoeld zijn voor grote, toekomstige investeringen, bijvoorbeeld in de infrastructuur en wetenschappelijk onderzoek. Kunstmatige intelligentie. Het kabinet zou ook nadrukkelijk willen inzetten op ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. De technologie kan volgens de coalitie veel nieuwe banen opleveren. Ook willen de regeringspartijen, die met de plannen verder kijken dan de eigen regeerperiode, zorgen dat Nederland in de toekomst niet achterop raakt bij andere landen.
Als dat fonds er komt, is 100 miljoen extra voor de Zuidas toch geen enkel probleem.
Potverteren. Geld lenen om de economie tijdelijk te stimuleren lost niets structureels op. Ook al betaalt men geen rente over de lening, de schuld wordt groter.
Over 10 jaar rijdt iedereen daar gewoon elektrisch geruisloos tot aan het dak van het kantoorgebouw. Maar door de opwarming van de aarde en daarmee gepaard gaande extra straling van de zon is het dan wel noodzakelijk het kantoor eerst naar onder de grond te verplaatsen. :) Deze toekomstvisie wordt U gratis aangeboden door Salud.
amice schreef op 28 augustus 2019 13:06 :
Potverteren. Geld lenen om de economie tijdelijk te stimuleren lost niets structureels op. Ook al betaalt men geen rente over de lening, de schuld wordt groter.
Oom Donald leeft er goed van en laat de rekening aan zijn kleinkinderen. Investeren in een energietransitie dat zie ik wel zitten en het liefst zie ik een sloop van jaren 50/ 60 woningen omdat de inspanning hier groot is en deze woningen ondanks een grote verbouwing een levensduur van minder dan 50 jaar hebben.
@Japio_: Hoe zit dat dan met de huidige generatie nieuwbouw woningen versus levensduur? In mijn beleving gaan die niet eens 40 jaar mee. Ook vanwege gebruikte materialen die "nu" als milieu vriendelijk en recyclebaar gedacht zijn maar wellicht toch niet zo goed blijken te zijn? En de gedachte over wat een "moderne" woning dan moet zijn / is, verandert ook steeds sneller zoals veel inzichten die jarenlang opgeld deden ook steeds sneller achterhaald zijn door wetenschap en technologie. Een woning die "nu" gebouwd wordt gaat mijns inziens in de huidige en komende tijd zeker niet lang mee; het wordt eerder een "mode gevoelig" en nog net geen wegwerp artikel dat aan hoge eisen moet voldoen. Zoiets als een auto?
VolkerWessels wordt ook niet goed ontvangen.
www.lc.nl/friesland/noardeast-fryslan... De Lauwersmeerdijk bij Anjum wordt voorzien van een ‘buigzame bekleding’, waardoor de dijk zijn sterkte ook bij verzakkingen behoudt. De nieuwe laag bestaat uit betonnen ‘zetstenen’ die in elkaar kunnen ‘klikken’. Het bolle stuk van het ene blok past in de holte van het volgende exemplaar. Bij lichte verzakkingen in de dijk scheuren ze niet, maar zakken ze mee. De dijk blijft daardoor op sterkte. Tevens worden verzakkingen zichtbaar en kunnen daardoor, indien nodig, aangepakt worden. Er ontstaan geen holle ruimtes meer onder de dijkbedekking, zoals eerder wel kon gebeuren. Individuele blokken kunnen ook vervangen worden. De zogeheten Verkalit interlock zetstenen worden al jaren naar tevredenheid gebruikt aan de Duitse Waddenzeekust, aldus Wetterskip Fryslân. Ze hebben hun kracht en betrouwbaarheid bewezen bij hoogwater, stormvloeden en ijs. Voor de aanleg nabij Anjum wordt een machine gebruikt die speciaal voor dit doel in Duitsland ontwikkeld is. De zetstenen worden voor het eerst in de Nederlandse zoutwaterkering gebruikt. Nieuw ‘fietspad’ op de dijk Een andere nieuwigheid op de Lauwersmeerdijk is dat er midden op de dijkhelling een recht stuk asfalt komt, dat als fietspad kan worden gebruikt. De functie hiervan is het breken van de golven bij extreem hoog water. Het nieuwe ‘pad’ wordt 2 tot 3 meter breed. De hoogte van de dijk blijft overigens gelijk. Het aanbrengen van de zetstenen maakt deel uit van de aanpak van 4,4 kilometer van de Lauwersmeerdijk door Wetterskip Fryslân. Tussen Peazemerlannen en de R.J. Cleveringsluizen voldoet deze niet meer aan de veiligheidseisen. De dijkversterking kost zo’n 26 miljoen euro en moet eind 2021 klaar zijn. Het project hoort bij het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. Aannemer Heijmans is in eerste instantie tot oktober aan het werk op de dijk. Daarna ligt het werk tot april stil in verband met het stormseizoen. Het is de bedoeling dat een kwart van het werk de komende weken afgerond wordt.
salud schreef op 29 augustus 2019 00:36 :
@Japio_: Hoe zit dat dan met de huidige generatie nieuwbouw woningen versus levensduur? In mijn beleving gaan die niet eens 40 jaar mee.
Ook vanwege gebruikte materialen die "nu" als milieu vriendelijk en recyclebaar gedacht zijn maar wellicht toch niet zo goed blijken te zijn?
En de gedachte over wat een "moderne" woning dan moet zijn / is, verandert ook steeds sneller zoals veel inzichten die jarenlang opgeld deden ook steeds sneller achterhaald zijn door wetenschap en technologie.
Een woning die "nu" gebouwd wordt gaat mijns inziens in de huidige en komende tijd zeker niet lang mee; het wordt eerder een "mode gevoelig" en nog net geen
wegwerp artikel dat aan hoge eisen moet voldoen. Zoiets als een auto?
Huidige nieuwbouwwoningen gaan minimaal 100 jaar mee. Het zwakste punt zal het kunststof zijn, maar de schil is duurzaam en door de modulebouw is het geheel tzt ook weer eenvoudig af te breken. Huizen op de grachtengordel staan er al lang, maar veel daarvan zijn in een veel slechtere staat dan jaren 60 woningen.
Japio_ schreef op 29 augustus 2019 12:06 :
[...]
Huidige nieuwbouwwoningen gaan minimaal 100 jaar mee. Het zwakste punt zal het kunststof zijn, maar de schil is duurzaam en door de modulebouw is het geheel tzt ook weer eenvoudig af te breken.
Huizen op de grachtengordel staan er al lang, maar veel daarvan zijn in een veel slechtere staat dan jaren 60 woningen.
Ik heb daar mijn twijfels over. Als ik zie wat er soms voor wanden gezet zijn. Ok wel een hoge isolatiewaarde maar of die nou zo lang mee gaan moet zich nog bewijzen.Gemetselde muren hebben zich door de eeuwen heen bewezen.
Aantal posts per pagina:
20
50
100
Direct naar Forum
-- Selecteer een forum --
Koffiekamer
Belastingzaken
Beleggingsfondsen
Beursspel
BioPharma
Daytraders
Garantieproducten
Opties
Technische Analyse
Technische Analyse Software
Vastgoed
Warrants
10 van Tak
4Energy Invest
Aalberts
AB InBev
Abionyx Pharma
Ablynx
ABN AMRO
ABO-Group
Acacia Pharma
Accell Group
Accentis
Accsys Technologies
ACCSYS TECHNOLOGIES PLC
Ackermans & van Haaren
ADMA Biologics
Adomos
AdUX
Adyen
Aedifica
Aegon
AFC Ajax
Affimed NV
ageas
Agfa-Gevaert
Ahold
Air France - KLM
Airspray
Akka Technologies
AkzoNobel
Alfen
Allfunds Group
Allfunds Group
Almunda Professionals (vh Novisource)
Alpha Pro Tech
Alphabet Inc.
Altice
Alumexx ((Voorheen Phelix (voorheen Inverko))
AM
Amarin Corporation
Amerikaanse aandelen
AMG
AMS
Amsterdam Commodities
AMT Holding
Anavex Life Sciences Corp
Antonov
Aperam
Apollo Alternative Assets
Apple
Arcadis
Arcelor Mittal
Archos
Arcona Property Fund
arGEN-X
Aroundtown SA
Arrowhead Research
Ascencio
ASIT biotech
ASMI
ASML
ASR Nederland
ATAI Life Sciences
Atenor Group
Athlon Group
Atrium European Real Estate
Auplata
Avantium
Axsome Therapeutics
Azelis Group
Azerion
B&S Group
Baan
Ballast Nedam
BALTA GROUP N.V.
BAM Groep
Banco de Sabadell
Banimmo A
Barco
Barrick Gold
BASF SE
Basic-Fit
Basilix
Batenburg Beheer
BE Semiconductor
Beaulieulaan
Befimmo
Bekaert
Belgische aandelen
Beluga
Beter Bed
Bever
Binck
Biocartis
Biophytis
Biosynex
Biotalys
Bitcoin en andere cryptocurrencies
bluebird bio
Blydenstijn-Willink
BMW
BNP Paribas S.A.
Boeing Company
Bols (Lucas Bols N.V.)
Bone Therapeutics
Borr Drilling
Boskalis
BP PLC
bpost
Brand Funding
Brederode
Brill
Bristol-Myers Squibb
Brunel
C/Tac
Campine
Canadese aandelen
Care Property Invest
Carmila
Carrefour
Cate, ten
CECONOMY
Celyad
CFD's
CFE
CGG
Chinese aandelen
Cibox Interactive
Citygroup
Claranova
CM.com
Co.Br.Ha.
Coca-Cola European Partners
Cofinimmo
Cognosec
Colruyt
Commerzbank
Compagnie des Alpes
Compagnie du Bois Sauvage
Connect Group
Continental AG
Corbion
Core Labs
Corporate Express
Corus
Crescent (voorheen Option)
Crown van Gelder
Crucell
CTP
Curetis
CV-meter
Cyber Security 1 AB
Cybergun
D'Ieteren
D.E Master Blenders 1753
Deceuninck
Delta Lloyd
DEME
Deutsche Cannabis
DEUTSCHE POST AG
Dexia
DGB Group
DIA
Diegem Kennedy
Distri-Land Certificate
DNC
Dockwise
DPA Flex Group
Draka Holding
DSC2
DSM
Duitse aandelen
Dutch Star Companies ONE
Duurzaam Beleggen
DVRG
Ease2pay
Ebusco
Eckert-Ziegler
Econocom Group
Econosto
Edelmetalen
Ekopak
Elastic N.V.
Elia
Endemol
Energie
Energiekontor
Engie
Envipco
Erasmus Beursspel
Eriks
Esperite (voorheen Cryo Save)
EUR/USD
Eurobio
Eurocastle
Eurocommercial Properties
Euronav
Euronext
Euronext
Euronext.liffe Optiecompetitie
Europcar Mobility Group
Europlasma
EVC
EVS Broadcast Equipment
Exact
Exmar
Exor
Facebook
Fagron
Fastned
Fingerprint Cards AB
First Solar Inc
FlatexDeGiro
Floridienne
Flow Traders
Fluxys Belgium D
FNG (voorheen DICO International)
Fondsmanager Gezocht
ForFarmers
Fountain
Frans Maas
Franse aandelen
FuelCell Energy
Fugro
Futures
FX, Forex, foreign exchange market, valutamarkt
Galapagos
Gamma
Gaussin
GBL
Gemalto
General Electric
Genfit
Genmab
GeoJunxion
Getronics
Gilead Sciences
Gimv
Global Graphics
Goud
GrandVision
Great Panther Mining
Greenyard
Grolsch
Grondstoffen
Grontmij
Guru
Hagemeyer
HAL
Hamon Groep
Hedge funds: Haaien of helden?
Heijmans
Heineken
Hello Fresh
HES Beheer
Hitt
Holland Colours
Homburg Invest
Home Invest Belgium
Hoop Effektenbank, v.d.
Hunter Douglas
Hydratec Industries (v/h Nyloplast)
HyGear (NPEX effectenbeurs)
HYLORIS
Hypotheken
IBA
ICT Automatisering
Iep Invest (voorheen Punch International)
Ierse aandelen
IEX Group
IEX.nl Sparen
IMCD
Immo Moury
Immobel
Imtech
ING Groep
Innoconcepts
InPost
Insmed Incorporated (INSM)
IntegraGen
Intel
Intertrust
Intervest Offices & Warehouses
Intrasense
InVivo Therapeutics Holdings Corp (NVIV)
Isotis
JDE PEET'S
Jensen-Group
Jetix Europe
Johnson & Johnson
Just Eat Takeaway
Kardan
Kas Bank
KBC Ancora
KBC Groep
Kendrion
Keyware Technologies
Kiadis Pharma
Kinepolis Group
KKO International
Klépierre
KPN
KPNQwest
KUKA AG
La Jolla Pharmaceutical
Lavide Holding (voorheen Qurius)
LBC
LBI International
Leasinvest
Logica
Lotus Bakeries
Macintosh Retail Group
Majorel
Marel
Mastrad
Materialise NV
McGregor
MDxHealth
Mediq
Melexis
Merus Labs International
Merus NV
Microsoft
Miko
Mithra Pharmaceuticals
Montea
Moolen, van der
Mopoli
Morefield Group
Mota-Engil Africa
MotorK
Moury Construct
MTY Holdings (voorheen Alanheri)
Nationale Bank van België
Nationale Nederlanden
NBZ
Nedap
Nedfield
Nedschroef
Nedsense Enterpr
Nel ASA
Neoen SA
Neopost
Neovacs
NEPI Rockcastle
Netflix
New Sources Energy
Neways Electronics
NewTree
NexTech AR Solutions
NIBC
Nieuwe Steen Investments
Nintendo
Nokia
Nokia OYJ
Nokia Oyj
Novacyt
NOVO-NORDISK AS
NPEX
NR21
Numico
Nutreco
Nvidia
NWE Nederlandse AM Hypotheek Bank
NX Filtration
NXP Semiconductors NV
Nyrstar
Nyxoah
Océ
OCI
Octoplus
Oil States International
Onconova Therapeutics
Ontex
Onward Medical
Onxeo SA
OpenTV
OpGen
Opinies - Tilburg Trading Club
Opportunty Investment Management
Orange Belgium
Oranjewoud
Ordina Beheer
Oud ForFarmers
Oxurion (vh ThromboGenics)
P&O Nedlloyd
PAVmed
Payton Planar Magnetics
Perpetuals, Steepeners
Pershing Square Holdings Ltd
Personalized Nursing Services
Pfizer
Pharco
Pharming
Pharnext
Philips
Picanol
Pieris Pharmaceuticals
Plug Power
Politiek
Porceleyne Fles
Portugese aandelen
PostNL
Priority Telecom
Prologis Euro Prop
ProQR Therapeutics
PROSIEBENSAT.1 MEDIA SE
Prosus
Proximus
Qrf
Qualcomm
Quest For Growth
Rabobank Certificaat
Randstad
Range Beleggen
Recticel
Reed Elsevier
Reesink
Refresco Gerber
Reibel
Relief therapeutics
Renewi
Rente en valuta
Resilux
Retail Estates
RoodMicrotec
Roularta Media
Royal Bank Of Scotland
Royal Dutch Shell
RTL Group
RTL Group
S&P 500
Samas Groep
Sapec
SBM Offshore
Scandinavische (Noorse, Zweedse, Deense, Finse) aandelen
Schuitema
Seagull
Sequana Medical
Shurgard
Siemens Gamesa
Sif Holding
Signify
Simac
Sioen Industries
Sipef
Sligro Food Group
SMA Solar technology
Smartphoto Group
Smit Internationale
Snowworld
SNS Fundcoach Beleggingsfondsen Competitie
SNS Reaal
SNS Small & Midcap Competitie
Sofina
Softimat
Solocal Group
Solvac
Solvay
Sopheon
Spadel
Sparen voor later
Spectra7 Microsystems
Spotify
Spyker N.V.
Stellantis
Stellantis
Stern
Stork
Sucraf A en B
Sunrun
Super de Boer
SVK (Scheerders van Kerchove)
Syensqo
Systeem Trading
Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC)
Technicolor
Tele Atlas
Telegraaf Media
Telenet Groep Holding
Tencent Holdings Ltd
Tesla Motors Inc.
Tessenderlo Group
Tetragon Financial Group
Teva Pharmaceutical Industries
Texaf
Theon International
TherapeuticsMD
Thunderbird Resorts
TIE
Tigenix
Tikkurila
TINC
TITAN CEMENT INTERNATIONAL
TKH Group
TMC
TNT Express
TomTom
Transocean
Trigano
Tubize
Turbo's
Twilio
UCB
Umicore
Unibail-Rodamco
Unifiedpost
Unilever
Unilever
uniQure
Unit 4 Agresso
Univar
Universal Music Group
USG People
Vallourec
Value8
Value8 Cum Pref
Van de Velde
Van Lanschot
Vastned
Vastned Retail Belgium
Vedior
VendexKBB
VEON
Vermogensbeheer
Versatel
VESTAS WIND SYSTEMS
VGP
Via Net.Works
Viohalco
Vivendi
Vivoryon Therapeutics
VNU
VolkerWessels
Volkswagen
Volta Finance
Vonovia
Vopak
Warehouses
Wave Life Sciences Ltd
Wavin
WDP
Wegener
Weibo Corp
Wereldhave
Wereldhave Belgium
Wessanen
What's Cooking
Wolters Kluwer
X-FAB
Xebec
Xeikon
Xior
Yatra Capital Limited
Zalando
Zenitel
Zénobe Gramme
Ziggo
Zilver - Silver World Spot (USD)