Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom augustus 2019 - Vakantietijd

899 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 45 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 8 augustus 2019 01:41
    quote:

    tatje schreef op 7 augustus 2019 11:30:

    ...
    Trade receivabels zijn dus handels debiteuren.
    Eind 2018 92 miljoen en eind Q2 2019 112 dus 20 miljoen meer aan handelsdebiteuren in een half jaar.

    Unbilled receivables ( gereed werk, dat niet niet is gefactureerd ) niet gefactureerde omzet eind 2018 22 miljoen eind Q2 2019 42 dus een groei van 20 miljoen in een half jaar.

    Dus unbilled receivables en Trad receivables zijn samen in het eerste half jaar 2019 40 miljoen groter geworden.

    Was dat niet zo, dan was de cash gewoon 40 miljoen hoger !!!
    ...
    We kunnen het nog iets bonter maken.
    Aan de creditzijde van de balans is de post Accruals and other liabilities met ruim 26 mio afgenomen. Dat komt volgens de toelichting bij de H1-cijfers met name door 'personnel bonus payments' waar dus cash aan uitgegeven is.
    De huidige stand (53 mio) is historisch gezien laag (lager dan minstens 6 vorige kwartalen), de stand per 31 dec 2018 (ruim 83 mio) was normaal te noemen. Groeit deze post weer aan tot normale waarden, dan valt te verwachten dat dit gepaard gaat met een navenante aangroei van de cash.

    Eerlijkheidshalve dient erbij gezegd te worden dat de groei van de cash extra bevorderd werd door 7 mio afname van de voorraden en een kleine toename van de crediteuren. Dat zijn tijdelijke effecten, dus daar corrigeren we voor.

    Alles bij elkaar werd in H1 dus het volgende bedrag aan (extra) cash onder de motorkap verstopt:

    Toename trade receivables +20 mio
    Toename unbilled receivables +20 mio
    Afname accruals and other liabilities +26 mio
    Afname inventories -7 mio
    Toename trade payables -2 mio

    TOTAAL: +57 mio!

  2. forum rang 6 boem! 8 augustus 2019 03:56
    @BDB

    Zie mijn post over de verkorte balans.

    Indien je de leaseverplichtingen elimineert zie je inderdaad dat het werkkapitaal per 30 juni met 50 mio is toegenomen tov het begin van het jaar.

    Heeft mi hoofdzakelijk te maken met de herweging van ingegane contracten waardoor er via de straight forward methode die wordt toegepast tijdelijk veel unbilled revenue ontstaat.
    Tijdelijk vervelend voor de cash-flow maar zeer voordelig voor de Ebit op termijn.
    Afhankelijk van de afspraken gemaakt over facturering lost dit cash-flow probleem zich in de tijd vanzelf op.

    In die zin is deze tijdelijke verslechtering juist een zeer goed teken omdat daarbij eens te meer wordt aangetoond dat de orderboeken die gepubliceerd zijn te laag zijn vastgesteld waarbij je ervan uit mag gaan dat door het gebezigde voorzichtigheidsprincipe eigen bij TT we nog wel wat meer mogen verwachten in de toekomst.

  3. forum rang 6 boem! 8 augustus 2019 09:28
    De huidige omzet van TT Automotive komt voor een groot gedeelte van de met level 1 en 2 aangesloten auto's.(500k a 1 mio voertuigen?)

    De afgekondigde deal voor HD-maps met twee global OEM's gaat dit aantal ver te boven. Terwijl ook de ppe subtsantieel toeneemt.

    In die zin is het daarom voor mij als belegger in TT volstrekt onbelangrijk of de partner Volkswagen, Daimler, Fiat,Toyota, GM of ??? is.

    De take-rate zal hoog zijn en het aantal aangesloten voertuigen zal in de miljoenen per jaar gaan lopen.
    En dat geeft met de stapelende omzetten hoogtevrees!
  4. [verwijderd] 8 augustus 2019 09:29
    quote:

    boem! schreef op 8 augustus 2019 09:28:

    De huidige omzet van TT Automotive komt voor een groot gedeelte van de met level 1 en 2 aangesloten auto's.(500k a 1 mio voertuigen?)

    De afgekondigde deal voor HD-maps met twee global OEM's gaat dit aantal ver te boven. Terwijl ook de ppe subtsantieel toeneemt.

    In die zin is het daarom voor mij als belegger in TT volstrekt onbelangrijk of de partner Volkswagen, Daimler, Fiat,Toyota, GM of ??? is.

    De take-rate zal hoog zijn en het aantal aangesloten voertuigen zal in de miljoenen per jaar gaan lopen.
    En dat geeft met de stapelende omzetten hoogtevrees!

    Volkswagen is natuurlijk wel een erg grote jongen. Daarvan zou ik persoonlijk extra blij worden ;-)
  5. Black Money 8 augustus 2019 10:24
    quote:

    Dokus. schreef op 8 augustus 2019 09:00:

    12 maart al bekend hoor jongens!! ff scherp blijven

    tomtom-expands-hd-map-portfolio-and-completes-deals-with-vw-and-fca
    www.traffictechnologytoday.com/news/m...

    Er staat NIET dat VW de HD maps afneemt. Alleen "traffic information service"
  6. Banks 8 augustus 2019 10:29
    quote:

    DickVD schreef op 8 augustus 2019 09:48:

    Ga steeds meer met Wies mee dat het tot september aanmodderen wordt, dan valt er met andere aandelen nu genoeg te verdienen om over een maand een stevige positie op te bouwen. (postNL, Mittal, Pharming etc.)
    Ja je kan goed merken dat het nu vakantie tijd is.
    De enige die nog wat reuring geven aan de beurs zijn de kleine chinees en dhr Trump.
    Zeker bij TT, doodse stilte. Idealiter komt nu de klapper bij TT, want dan is dit in mijn ogen een mooi moment om die winst direct in andere laag gewaardeerde aandelen te stoppen.
    Maar in dat scenario geloof ik niet meer, hoe mooi het ook zou zijn.
    Ik denk dat we moeten afwachten hoe snel TT nu meer contracten binnen haalt en ook in de cijfers kan laten zien dat ze ook echt wat opleveren.
    Als ze weer een grote afschrijving doen komende cijfers, vraag ik me af of het niet dood geld is voor de komende maanden...
    Maar uitstappen durf ik niet
  7. [verwijderd] 8 augustus 2019 10:34
    Het volgt uit het persbericht dat vanaf de Geneva Motor Show is gepubliceerd:

    corporate.tomtom.com/node/25406/pdf

    "TomTom [..] has closed deals with multiple top 10 carmakers for high-definition (HD) mapping. Together they represent a majority of cars produced by those carmakers that have sourced HD Maps."

    en later in april is 'multiple' nog verder gespecificeerd als 'two' (dus zeg ook nooit meer dat TomTom zich terughoudend opstelt met PBs ;-)

    www.reuters.com/article/us-tomtom-res...

    Jens-Philipp Klein en Markus Ferres van Firstmile venture captial zullen op de een of andere manier hebben uitgedokterd dat VW een van die twee top 10 carmakers is.
  8. [verwijderd] 8 augustus 2019 10:37
    Capital Markets day in September is inderdaad nodig om de achterblijvende analisten up to speed te krijgen. Het is net alsof deze personen de shareconsolidatie van 42% van de uitstaande aandelen gemist hebben.

    De markt ziet het al wel gezien de recente stijging. Zou mij niet verbazen als de koopdruk uit Duitsland komt (nav HD deal aldaar). Deze info is natuurlijk bij veel mensen bij OEM al bekend.
  9. [verwijderd] 8 augustus 2019 11:01
    quote:

    TomTom12 schreef op 8 augustus 2019 10:59:

    Aandeel mag blijkbaar niet omhoog.
    Als we de 12 -15 euro van ketchup dit jaar nog willen halen moeten ze opschieten !
    We doen nu 1mrd ondernemingswaarde. Prima springplank voor een 50-100% premie...

    Niet dat ik denk dat HG en corrie daar akkoord mee gaan;-)
  10. [verwijderd] 8 augustus 2019 11:42
    Vanaf nu een 30%-40% stijging. Dat lijkt me heel sterk.

    Bij de Q3 cijfers zal de trukendoos van snuf & snuitje van de boekhouderij wel weer opengaan.
    Winstdrukken, cash verbergen, zand in de ogen strooien met nieuwe posten op de balans, half afgehaakte analisten door de bomen het bos niet meer laten zien zodat ze compleet afhaken.

    De autoindustrie begint af te koelen. Dat ook nog.

    €12 voor eindejaar. Dat zou al heel mooi zijn.
    (deze laatste uitspraak kan ook gebruikt worden voor het kalenderjaar 2015)

  11. [verwijderd] 8 augustus 2019 11:52
    quote:

    Kopjethee schreef op 8 augustus 2019 11:42:

    Vanaf nu een 30%-40% stijging. Dat lijkt me heel sterk.

    Bij de Q3 cijfers zal de trukendoos van snuf & snuitje van de boekhouderij wel weer opengaan.
    Winstdrukken, cash verbergen, zand in de ogen strooien met nieuwe posten op de balans, half afgehaakte analisten door de bomen het bos niet meer laten zien zodat ze compleet afhaken.

    De autoindustrie begint af te koelen. Dat ook nog.

    €12 voor eindejaar. Dat zou al heel mooi zijn.
    (deze laatste uitspraak kan ook gebruikt worden voor het kalenderjaar 2015)

    De 12 euro van een paar jaar geleden is na 42% shareconsolidatie ( en na aftrek 750mln uitkering) inmiddels 15 euro per huidig aandeel.

    Dus een stijging in najaar richting 15 euro is absoluut geen nieuwe top, slechts evenaring van een eerder niveau.

    15 euro is ~20x FCF19E -> 5% rendement op je geld, nog steeds verdedigbaar. Een beetje PE leent 75% en haalt hieruit al lekker rendement...
899 Posts
Pagina: «« 1 ... 11 12 13 14 15 ... 45 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links