Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 304,1K

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 juli 2019 15:54
    @Koos99:

    Als de aanpassing van de titel van het tabelletje slechts tekstueel is, dan vermoed ik dat de tekst bij de operational automotive omzet eigenlijk zou moeten zijn: "net increase of deferred and unbilled revenue and deferred cost of sales".
    Voor de duidelijkheid: toename defrev minus toename unbilled minus toename dcos.
    ('minus toename' kan natuurlijk ook 'plus afname' zijn.)

    MAAR: als je het totaalbedrag in het tabelletje 'Net movement .... etc.' gaat narekenen m.b.v. de in de balans zelf genoemde bedragen voor defrev en unbilled, dan komt dat precies uit, tot op 10k€.
    Met andere woorden, dcos wordt er helemaal niet in meegenomen! Noch de 'other contract related assets' (= capitalised contract costs), noch het kleine postje 'other deferred cost of sales (odcos)'.

    NB1. Ik heb het nagerekend voor 2019 Q1+H1, nog niet voor voor 2018.
    NB2. Het postje odcos wordt alleen in de jaarverslagen genoemd, maar is altijd van de orde 1 à 2 mio. Dat zie ik niet terug in mijn berekening.

    Weer een puzzel erbij?

  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 juli 2019 16:11
    quote:

    NewKidInTown schreef op 31 juli 2019 14:26:

    [...]
    Heel goed plan, denk dat 80% hier het niets zegt en/of niet interesseert. Ik hoor bij die 80%.

    EDIT: "personen die wel de intentie hebben om TT te doorgronden", serieus, goed plan, het boeit lang niet iedereen en de meesten kunnen het totaal niet volgen. Voor mij geldt beide.
    Ik heb me nog nooit zo intensief in een belegging verdiept als jij (jullie) doen. In ieder geval voor mij niet nodig en ik denk dat voor 95% van de mensen hier de extra tijd weinig tot niets op levert.
    Ik denk dat de cijferaars op enig moment wel naar de rekendraad zullen gaan, maar jij moet niet zo huilie-huilie doen. Als er iemand is die anderen verveelt met off-topic dingen en andere persoonlijke hobby's dan ben jij het wel.

    Verder lijkt het je te ontgaan dat het de cijferfluisteraars uiteindelijk te doen is om een betere inschatting van TT's outlook en verdere vooruitzichten. Op dat punt dan beter onderbouwd dan jouw glazenbol-voorspellingen.

  3. forum rang 6 NewKidInTown 31 juli 2019 16:33
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 31 juli 2019 16:11:

    .....maar jij moet niet zo huilie-huilie doen.

    ....TT's outlook en verdere vooruitzichten. Op dat punt dan beter onderbouwd dan jouw glazenbol-voorspellingen.
    Wat nou huilie huilie, integendeel, de allereerste keer dat ik een uiting van "bloem" een "Heel goed plan" noem, tot 2x keer toe, is het weer niet goed. Krijg je gezeur (ik probeer me zo netjes mogelijk uit te drukken) van een ouwe man over je heen.

    Ten tweede: "jouw glazenbol-voorspellingen" ik doe nooit voorspellingen (ook niet in het dagelijkse AEX-voorspellingen-draadje, ook alles 100% controleerbaar vooraf en achteraf gerapporteerd zonder gelul erom heen, cijfers liegen niet), wel post ik mijn verwachtingen en mijn concrete akties die ik gedaan heb. Ik zit niet altijd maar wel heel vaak goed met soms heel grote winst-percentages.
    Mij is gebleken dat velen dat op prijs stellen te lezen. Niet iedereen natuurlijk, die zouden het gewoon kunnen overslaan.

    Wel zou je je kunnen afvragen: waarom vind je het irritant sommige teksten over andere aandelen te lezen ? Meeste staat in het tt-off-topic maar ook wel eens in het maand-draadje. Waarom is het vervelend als iemand hier VOORAF z'n transakties plaatst en achteraf z'n verkoop met zoals vandaag "Turbo's long verkocht nu, +170% tov gisteren. Calls nog in de aanbieding ook verkocht, ruim +55% tov gisteren."
    Op dat soort percentages had iedereen kunnen meelopen, is toch een andere orde van grootte dan de meeste aandeeltjes.

    Huidige positie: aex short, vix long, amg long vandaag gekocht en helft alweer met ruim 6% verkocht, rest laat ik voor morgen.
  4. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 juli 2019 16:41
    quote:

    NewKidInTown schreef op 31 juli 2019 16:33:

    [...]
    Mij is gebleken dat velen dat op prijs stellen te lezen. Niet iedereen natuurlijk, die zouden het gewoon kunnen overslaan.

    Wel zou je je kunnen afvragen: waarom vind je het irritant sommige teksten over andere aandelen te lezen?
    ...
    Jij zou het cijfergedoe over kunnen slaan. En waarom vind jíj de cijferteksten irritant?

  5. forum rang 6 win some... 31 juli 2019 16:43
    quote:

    Koos99 schreef op 31 juli 2019 14:44:

    [...]
    als ik Q1 2019 vergelijk met Q1 2018 dan is de post 'Net movement of deferred and unbilled revenues' zoals die in Q1 2019 wordt vermeld over Q1 2018 exact gelijk aan datgene wat in Q1 2018 wordt gemeld onder 'Net movement of deferred and unbilled revenues and deferred costs of sales'(exclusief TTT) namelijk 21.6 milj. Waarschijnlijk is de aanpassing dus slechts tekstueel
    Is het wel zo dat de aanpassing alleen 'tekstueel' is? In Q1 2018 met TTT wordt 'deferred cost of sales' nog wel vermeld, in Q1 2019 zonder TTT wordt 'deferred cost of sales' niet meer vermeld. Zou dit niet betekenen dat er alleen bij TTT sprake was van 'deferred cost of sales'?

    Volgens mij heeft dit dan te maken met de TCU hardware. Volgens IFRS 15 kan dit niet los gezien worden van de geleverde telematics-services en dus moeten zowel de 'revenue' als 'cost of sales' van de TCU hardware over de gehele service periode worden verdeeld (zie ook IFRS 15/16 presentatie, p.6). Hier komt de 'deferred cost of sales' vandaan.

    De NRE-costs (voor costumization efforts) bij Automotive worden sinds IFRS 15 bij de start van de produktie juist in een keer in de 'cost of sales' opgenomen, dus niet meer gedeferred. Voordat de produktie van start gaat staat dit onder 'contract assets' geboekt.

  6. forum rang 6 NewKidInTown 31 juli 2019 16:53
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 31 juli 2019 16:41:

    Jij zou het cijfergedoe over kunnen slaan. En waarom vind jíj de cijferteksten irritant?
    Meeste maar niet alle "cijfergedoe" sla ik over, interesseert me meestal niet. Wel bijvoorbeeld achteraf behaalde omzet en netto-winst, toe of afname ervan. En natuurlijk ook outlook daarvan voor de toekomst. Maar niet wekenlang gediscussieer over billing-methode achteraf, vooraf, halverwege. Vind IK handiger op het rekendraadje, dus viel ik martin bij, is dat nou zo vreselijk ?
  7. forum rang 6 NewKidInTown 31 juli 2019 17:00
    quote:

    NewKidInTown schreef op 31 juli 2019 12:57:

    ......BTW, ik verwacht vanmiddag VOOR 20.00 uur (Fed rentebesluit) nog een oplopende onzekerheid op de markten, heb daartoe zelf een long positie in de CBOE VIX.
    Beleggen is niet moeilijk, gewoon een kwestie van meelopen (wel met de juiste beleggers) :-)
  8. forum rang 6 NewKidInTown 31 juli 2019 17:36
    quote:

    TomTom12 schreef op 31 juli 2019 17:31:

    weer terug bij af en waarschijnlijk sluiten in het rood !!!
    gezeur over en weer doet de koers vaak geen goed, of was het andersom ?

    Slaat niet op mij maar zou me kunnen voorstellen dat sommige kapitaalkrachtige partijen bepaalde dingen niet over hun kant laten gaan, en denken, we zullen ze even tegen gaan zitten. Het blijft een klein wereldje........
  9. [verwijderd] 31 juli 2019 17:50
    quote:

    NewKidInTown schreef op 31 juli 2019 16:33:

    [...]

    Wat nou huilie huilie, integendeel, de allereerste keer dat ik een uiting van "bloem" een "Heel goed plan" noem, tot 2x keer toe, is het weer niet goed. Krijg je gezeur (ik probeer me zo netjes mogelijk uit te drukken) van een ouwe man over je heen.
    Beetje meer respect kost je NIKS

    En die hoge % die je haalt, heb je niets aan als je er geen geld in stopt (100% van NIKS blijft NIKS)
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 juli 2019 18:00
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 31 juli 2019 15:54:

    ...
    MAAR: als je het totaalbedrag in het tabelletje 'Net movement .... etc.' gaat narekenen m.b.v. de in de balans zelf genoemde bedragen voor defrev en unbilled, dan komt dat precies uit, tot op 10k€.
    Met andere woorden, dcos wordt er helemaal niet in meegenomen! Noch de 'other contract related assets' (= capitalised contract costs), noch het kleine postje 'other deferred cost of sales (odcos)'.

    NB1. Ik heb het nagerekend voor 2019 Q1+H1, nog niet voor voor 2018.
    NB2. Het postje odcos wordt alleen in de jaarverslagen genoemd, maar is altijd van de orde 1 à 2 mio. Dat zie ik niet terug in mijn berekening.
    Voor 2018 is deze exercitie bij nader inzien niet mogelijk omdat 'unbilled' alleen in de eindbalans per 31 dec expliciet wordt genoemd, zodat de 'movements' per kwartaal of half jaar niet zijn te berekenen.
    Maar ik heb een poging gedaan voor 2018-H1 mbv de wel genoemde bedragen voor de current en non-current 'contract related assets' ("cra"), die dus onder de motorkap bestaan uit: unbilled plus 'other contract related assets' ("ocra").

    Dan vind ik voor 2018-H1, dus 30 juni 2018 vergeleken met 31 dec 2017:
    Toename defrev (15,8) minus toename cra (10,9) = 4,9 mio.
    De tabel op pg.5 van het H1-verslag geeft:
    'Net movement of deferred and unbilled rev. and deferred cost of sales' = 10,5 mio.

    Het verschil zit 'm vrijwel zeker in de 'ocra'. Die zitten impliciet in mijn berekening, maar in de tabel (en in de operational revenue!) laat TT ze kennelijk buiten beschouwing, net als in 2019.
    Om dit nog verder te onderbouwen: de ocra-toename in H1 is onbekend, maar die over heel 2018 valt op te maken uit het Q4-bericht (p.11) en bedraagt 9,9 mio.
    De helft daarvan komt heel aardig overeen met (10,5 - 4,9). Zegt niet alles, maar toch...

    Conclusie:
    De naamsverandering van de bewuste 'movement'-tabel per 1 jan 2019 is een tekstuele verbetering, de berekening is niet veranderd. Het is een verbetering omdat de nu weggelaten woorden 'and deferred cost of sales' er onterecht bij stonden.

    Zodra ik tijd en zin heb zal ik de bevindingen van de laatste dagen mbt unbilled en operational revenue etc. samenvatten in de rekendraad, en daar ook de resterende vragen opschrijven waar we volgens mij nog geen (volledig) antwoord op hebben.

  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 31 juli 2019 18:34
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 31 juli 2019 18:00:

    [...]
    De tabel op pg.5 van het H1-verslag geeft:
    'Net movement of deferred and unbilled rev. and deferred cost of sales' = 10,5 mio.
    ...
    'Restated' werd dit 11,2 mio, maar ik deed alles in m'n vorige post met de in de loop van 2018 gerapporteerde bedragen. Voor de redenering en de conclusie maakt het niet uit.

  12. forum rang 7 Dutchy Ron 31 juli 2019 19:26
    quote:

    NewKidInTown schreef op 31 juli 2019 13:36:

    [...]
    Vandaag Fugro cijfers. Morgen cijfers AMG (eind feb 2019 nog op 35,20).......
    Morgen AMG diep rood .... wat ik al aangaf .... winstwaarschuwing

    AMSTERDAM (AFN) - Advanced Metallurgical Group (AMG) heeft zijn winstverwachting voor het hele jaar verlaagd, na een teleurstellend tweede kwartaal. De metalenspecialist zag zag zijn winstgevendheid stevig inzakken als gevolg van lagere prijzen in de markt.
1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 72 73 74 75 76 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links