Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 304,1K

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 67 68 69 70 71 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 26 juli 2019 09:18
    Boem schreef:

    Bedankt voor je inhoudelijke reactie.

    Uit jouw reactie blijkt, dat ook jij opwaarts potentieel ziet in vergelijking met de outlook voor de FCF..

    Outlook 9% van 700 63 mio.
    Jij 10% van 700-725 mio 72,5 mio.
    Ik 14% van 745 mio 104 mio.

    Tja, was gisteravond laat aan het tellen.

    Q3 2018
    A 59,4 met 25% is 74,25
    E 33,9 met 30% is 44
    C 83 met - 25% is 63
    Outlook tatje Q3 2019 181,25

    Q4 2018
    A 73,4 met 25% is 92
    E 33,2 met 30% is 43
    C 67,4 - 25% is 50,6
    Outlook tatje Q4 2019 185,6

    2019
    Q1 169,5
    Q2 210,8
    Q3 outlook Tatje 181,25
    Q4 outlook Tatje 185,6

    Totaal 2019 747,15

    Mijn bodem, ik schat ergens tussen de 747 en 775.

    En de marge zeker 71% als het geen 72% wordt, bij die daling van 25% voor Consumer, die ik neem.

    Wat als Bing maps en anderen al begin 3e kwartaal 2019 op Tom Tom gaat lopen.

    Als we het toch over uitspraken van Harold hebben.

    Wanneer gaat Bing maps op Tom Tom lopen.
    Antwoord : in the future.

    Zeker top 5, denk zelfs met podium kansen :-)

  2. Koos99 26 juli 2019 09:34
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 26 juli 2019 02:53:

    [...]
    Bedankt voor het delen van de informatie. Iets dergelijks is door Taco ook in een cc gezgd, maar dit antwoord is iets vollediger. Toch heb ik nog wel enkele vragen. Dus alvorens er echt uitgebreid op in te gaan, eerst maar wat vragen en opmerkingen.

    [1]: Waarom kan je je dat wel voorstellen? Is het wel zo logisch? Gefactureerde maar nog niet betaalde recognised omzet trek je toch ook niet af van de operationele omzet? We hebben hier niet met een dubieuze debiteur te maken, dus 'unbilled' gaat toch 'billed' en vervolgens betaald worden?
    En waar staat eigenlijk letterlijk dat unbilled ook recognised is? (Zie ook punt 4)

    [2]: In het volgende punt heeft men het over 'sell-in period'. Ik neem aan dat dit een typefout is en ze er hetzelfde mee bedoelen?

    [3]: De 'straight line revenu constraint' is dus een rechte lijn die bij het ingaan van het contract begint bij 0 en dan in 5 jaar oploopt naar 75% van de contractwaarde?

    [4]: Wat bedoelen ze hier precies met royalties? Daadwerkelijk ontvangen betalingen? Maar waar verschijnt 'unbilled' dan in dit verhaal?
    Is unbilled revenue het verschil (indien > 0) tussen de bovengenoemde 'straigt line' en de cumulative royalties? Maar dat zou volgens deze regel niet 'recognised' worden, in tegenstelling tot wat jij veronderstelt.
    Of bedoelt men met unbilled gewoon nog niet ontvangen royalties waar TT volgens het contract (en niet perse volgens TT's zelfbedachte straight line) recht op heeft en daarom recognised zijn, maar die nu nog niet gefactureerd mogen worden? Dan begrijp ik niet dat unbilled niet meetelt in de operational revenue.

    [5]: Dit klopt en begrijp ik, het is gewoon de definitie van deferred (betaald maar 'omzet' nog niet geleverd).

    [6]: Dit betrof dus een volgende 'staffel'.

    [7]: Door betere vooruitzichten voor het automodel snellere vrijval van eerder gedeferde (en betaalde) omzet. Begrijp ik ook.

    Graag je gedachten over eea, bij voorbaat dank. Andere reacties ook welkom (@boem! of @justin wellicht?)
    Eén ding heb ik alvast geleerd: mijn eerdere beweringen "alles wordt bij aanvang contract gedeferred" en "tegenover unbilled staat per definitie deferred" kloppen niet.
    We leren langzaam bij ...

    [1] Ik zie het een beetje als het verlengde van het belasting principe van goed koopmansgebruik en dan het voorzichtigheidsprincipe, dat (uit de losse pols) stelt dat verliezen direct worden genomen en winsten pas als ze gerealiseerd zijn.
    nl.wikipedia.org/wiki/Goed_koopmansge...

    Daarnaast een toelichting op unbilled revenu wat in IFRS 15 terminologie contract assets wordt genoemd. In bijgevoegd url wordt een voorbeeld gegeven hoe daar mee om te gaan. Daar blijkt uit dat unbilled revenu recognised is.

    www.ifrsbox.com/036-contract-asset-vs...

    [2] klopt typo, mijn fout ir had een slight gestuurd waaruit ik niet kon copy-pasten, ik moest dat overtikken.

    [3] Klopt, de straight line revenu is een rechte lijn. In de door IR aangeleverde mail zat ook een plaatje, wanneer je die wilt hebben moet je me even contactgegevens sturen dan stuur ik het door. Uit het plaatje valt niet af te leiden dat het tot 75% gaat, maar dat neem ik wel aan.

    [4] Goed, maar in mijn ogen ook complex punt wat je hier stelt. Wat ik niet meer heb nagevraagd maar aanneem is het volgende. Deferred revenue en unbilled revenue komen niet voor bij 1 en hetzelfde (deel) project. In die zin moet je unbilled los zie van bovengenoemd verhaal. Unbilled revenue (contract assets) is de tegenhanger van deferred revenue (contract liablities). Er zou nog gesteld kunnen worden 'wanneer cumulative royalties meer is dan straight line revenue dan is het meerdere deferred revenue', dus 'wanneer cumulative royalties lager is dan straight line revenue dan is dat unbilled revenue', maar dat is nadrukkelijk niet het geval aangezien TomTom stelt The lower of either the cumulative royalties or the straight line revenu is recognised
    Daarom mijn conclusie dat deze unbilled revenue voor andere types (deel) projecten wordt gebruikt.

    [7] Het gaat naast betere vooruitzichten voornamelijk ook om daadwerkelijk hogere verkopen. Het is dus ook niet perse dat de deferred revenu versneld vrijvalt, nee, gedwongen door de realiteit wordt het totale contract naar boven bijgesteld en dus ook de straight line revenu, waardoor de deferred revenue wordt omgezet naar recognised revenue.

    Zoals eerder door mij gesteld. De post unbilled revenue wordt in de TomTom verslaggeving onderbelicht. Doordat TomTom de nadruk legt op FCF ipv adj EPS wordt de post unbilled revenue ineens belangrijk. Immers als de klant 1 januari betaalt ipv 31 december dan ziet het verhaal er compleet anders uit qua operational revenue en dat zou niet het geval mogen zijn. TomTom gaf in Q2 2019 als toelichting dat de FCF doelstelling wat naar beneden is bijgesteld door de unbilled revenue, zonder dat er inzicht wordt gegeven in deze unbilled revenue.
  3. Juun 26 juli 2019 09:50
    quote:

    VeniVidiMerui schreef op 26 juli 2019 09:36:

    Heb bij DeGiro ineens 10 levels diep orderboek ipv 5. Meer mensen? Is dat waarom de koersen er al een week half uit lagen?
    Bij ABN AMRO kijk ik sinds een maand 100 regels diep in het boekje, al zijn die regels bij AMX-fondsen doorgaans niet allemaal gevuld. Bij de meeste fondsen en ook TT, 100 regels wel nodig aan de biedkant, maar niet aan de laatkant.
  4. [verwijderd] 26 juli 2019 11:43
    quote:

    NewKidInTown schreef op 26 juli 2019 11:19:

    [...]
    Ja, wat denken jullie voor vanmiddag, de stijging uitbouwen, vast houden of ruim prijsgeven zoals heeeel soms ?
    Gezien de i.o. zal het wel hard naar beneden gaan, in de afgelopen 15 jaar hebben alleen wij, de reguliere aandeelhouders, gehoopt op hoge koersen. Jammer genoeg hebben wij het niet voor het zeggen en prevaleren de belangen van hen die eigenlijk/feitelijk al meer dan genoeg hebben.
  5. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 26 juli 2019 11:53
    De boefjes regisseren de koers daar waar ze hem willen hebben als de koper er even niet is!
    Maar er is bijna niemand die nu nog verkoopt want TomTom is goud waard en kan ieder moment weer flink omhoog knallen.

    Ik houd mijn stukken goed vast en laat mij niet misleiden door deze sneaky schijnbewegingen.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 26 juli 2019 14:18
    quote:

    Koos99 schreef op 26 juli 2019 09:34:

    [...]
    ...
    Zoals eerder door mij gesteld. De post unbilled revenue wordt in de TomTom verslaggeving onderbelicht. Doordat TomTom de nadruk legt op FCF ipv adj EPS wordt de post unbilled revenue ineens belangrijk. Immers als de klant 1 januari betaalt ipv 31 december dan ziet het verhaal er compleet anders uit qua operational revenue en dat zou niet het geval mogen zijn. TomTom gaf in Q2 2019 als toelichting dat de FCF doelstelling wat naar beneden is bijgesteld door de unbilled revenue, zonder dat er inzicht wordt gegeven in deze unbilled revenue.
    Precies!

    Nu weinig tijd, ik kom later terug op de rest van je reactie (waarvoor dank!).

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 67 68 69 70 71 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links