Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,700 19 apr 2024 17:35
  • -0,280 (-4,68%) Dagrange 5,700 - 5,925
  • 569.243 Gem. (3M) 307,3K

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Dutchy Ron 24 juli 2019 20:36
    quote:

    Andros schreef op 24 juli 2019 19:46:

    Geen idee Hoop... Als de analisten het zo goed zouden weten hadden ze die baan niet gehad maar een een woning in Monaco. Ik kijk alleen maar naar mijn eigen weerstand.
    Helemaal mee eens..... weerstand is wat anderen denken .... hecht geen waarde aan TA en weerstanden.

    Normaal verkoop ik de helft vd calls op 100% winst zodat ik m’n inleg terug heb, dan kan mij weinig neer gebeuren. Dit keer ligt die grens op 300%, fingers crossed. Het kan mij niet snel genoeg vrijdag zijn.
  2. Crash Bandicoot 24 juli 2019 21:28
    Dat is toch niet leuk als dat zo zou zijn.
    Voor mezelf hoop ik dat die blijft stijgen, maar het is natuurlijk in en in klote als je jaren in een aandeel zit, en op het juiste moment niet meer.

    Bedenk ook dat de reden voor zijn posts hier diepe frustratie kan zijn, en dit hem veel pijn kan doen mocht het zo zijn.
  3. picklejuicer 24 juli 2019 22:01
    quote:

    Crash Bandicoot schreef op 24 juli 2019 21:28:

    Dat is toch niet leuk als dat zo zou zijn.
    Voor mezelf hoop ik dat die blijft stijgen, maar het is natuurlijk in en in klote als je jaren in een aandeel zit, en op het juiste moment niet meer.

    Bedenk ook dat de reden voor zijn posts hier diepe frustratie kan zijn, en dit hem veel pijn kan doen mocht het zo zijn.
    Een aantal jaar terug zat ik in tt en toen rond de 10 verkocht en de hele rit naar 12 gemist. Toen heb ik me voorgenomen nooit meer onder de 12 te verkopen als ik ooit nog instapte.

    Dus ik blijf nog even zitten
  4. Hoop.... 24 juli 2019 23:26
    quote:

    Putz schreef op 24 juli 2019 21:45:

    Heb volgens mij gister of eergisteren nog een post over een bieding van 15,50 gezien van hem... the usual...
    Tuurlijk dat geldt denk ik voor iedereen op dit forum dat ie er al vele jaren in TT mee omhoog naar 60 en nog harder omlaag. Wat mij vanmorgen zéér positief stemde is de behoorlijke daling in de morgen en de stijging daarna. Dat is een zéér goed teken, dus MM kan zeker nog instappen ;-)
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 25 juli 2019 00:32
    quote:

    boem! schreef op 22 juli 2019 04:58:

    Ik probeer het nogmaals:
    Om de geleverde prestatie in een bepaalde periode tot uitdrukking te brengen zal TT naast de gefactureerde omzet ook die eenheden moeten factureren die nog niet gefactureerd maar wel geleverd zijn in die bewuste periode.

    Deze unbilled revenue volgt dezelfde boekingsweg als de normale facturering en wel door het volledige bedrag uitgesplitst naar vervaldatum op te nemen in het bestand Deferred.

    Aan het einde van een periode wordt de te rapporteren omzet vanuit de deferred geboekt door die omzet vrij te laten vallen die aan de vervaldatum voldoet.
    Om een juist beeld te schetsen van de geleverde prestatie van die periode geeft TT de aanvullende info met betrekking tot deze unbilled revenue om zo tot de operationele omzet te geraken.

    Een oplopende deferred geeft aan dat de prestaties in de periode groter zijn dan de gerapporteerde omzet.
    ...
    Allereerst: wat verstaan we onder een geleverde prestatie? Taco heeft het wel eens als volgt uitgelegd (als ik het goed begrepen heb):
    In een typisch automotive-contract met een OEM wordt afgesproken dat TT de navigatie levert voor automodel X in het jaar Z (evt. meerdere jaren). Om hoeveel auto's het gaat is van te voren niet precies bekend, maar de prognoses van de OEM zijn over 't algemeen vrij nauwkeurig (zei HG een keer), en daarop baseert TT zijn prijs.
    Er wordt dus niet per auto afgerekend, maar TT hanteert een vaste prijs voor de hele 'staffel', ongeacht het precieze aantal verkochte auto's van type X in jaar Z. Mocht dat aantal veel groter worden dan vooraf ingeschat, dan geldt daarvoor een volgende staffel. Evenzo voor de verkochte auto's in het jaar Z+1, enzovoorts.

    Veel werk hoeft TT daar niet meer voor te doen (de meeste kosten zijn al in de eerdere R&D en costs of sales gaan zitten), behalve de eindgebruiker (anoniem) registreren, hem via de OEM de software en digitale maps laten toekomen en de service (map updates en traffic) in de lucht houden. Ook dat is een reden niet per auto af te rekenen, elke auto meer kost TT nauwelijks iets (schaaleffect).

    Tot 1 januari van het jaar Z zit het contract in het orderboek. Dan gaat het in, en wordt het contractbedrag of het bedrag van de eerste staffel lineair gespreid over het jaar (dus 1/12e in januari enz.) ingeboekt, en wel als deferred revenue.
    Wat daar aan de andere kant van de balans tegenover komt te staan hangt van het afgesproken factureringsschema af. Als die 1/12e delen direct gefactureerd mogen worden zijn dat dus receivables (debiteuren). Maar als TT pas na bijv. een half jaar mag factureren komt er in eerste instantie 'unbilled' tegenover de defrev. (Wat op enig moment 'receivable' gaat worden en na betaling cash.)

    Als het contract inhoudt dat TT de navigatieservice voor elke auto minstens 4 jaar in de lucht moet houden, dan wordt er van elk 1/12de deel van de contract- of staffelprijs (zie boven) daarna elke maand 1/48ste deel omgezet van deferred naar gerapporteerde/officiele omzet ('vrijval').
    De gang van zaken aan de debetzijde van de balans staat daar los van. Tegenover unbilled kan dus niet alleen deferred staan (wat ik eerst dacht) maar ook een stukje gerapporteerde omzet (of beter gezegd: de winst daaruit).

    Ik denk dat jij het zo bedoelt, en ik kan dat volgen. Maar dan heb ik een probleem.
    In de presentatie bij de cc's definieert men de operationele omzet bij Automotive als gerapporteerde omzet plus toename defrev minus toename unbilled.
    Wat doet het cursieve stukje hier? Dan had er net zo goed 'minus toename receivables' aan toegevoegd kunnen worden.
    Eigenlijk staat er:
    - Gedeferde omzet mag tot de operationele omzet gerekend worden zodra het gefactureerd of betaald is.
    - Maar een (eerder) gedeferred bedrag dat nog niet gefactureerd is mag niet tot de operationele omzet gerekend worden, zelfs niet als een deel daarvan al vrijgevallen is en dus als omzet 'recognized' en gerapporteerd is!

    In het extreme geval dat TT pas na een jaar zou mogen factureren zou dit betekenen dat de operationele omzet zelfs lager wordt dan de officiële, en dan niet door een teveel aan vrijval maar door achterlopende facturatie. Heel raar.
    Hoe lossen we dit dilemma op?

  6. Banks 25 juli 2019 07:46
    Sinds 10 Juli op 2 kleine min dagen na, zijn we weer lekker aan het stijgen. Zelfs een keer met ruim 4%
    Vandaag ook weer?
    Ik ben eigenlijk op nieuws aan het wachten, goed of slecht, zodat ik weer een nieuwe afweging kan maken wat te doen.
    HG zal wel lekker van zijn vakantie aan het genieten zijn. Mogelijk dat we pas in september weer wat te horen krijgen.
  7. forum rang 7 ketchup 25 juli 2019 07:55
    Elke dip op winstnemingen is een koopkans, buiten dat is er weinig aanbod
    Straks gaat het aandeel gewoon naar vacuüm-handel
    Ze gaan echt schaars worden
    15 euro nu is 12 euro van eind 2015 en toen stond de sector nog minder in belangstelling
    TT is nu verder en cash generend
    De 10-11 van nu is de 9 van voor de aandelen consolidatie en kapitaaluitkering op Telematics
    Plenty upside ook zonder winsten
1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links