Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,980 18 apr 2024 17:35
  • -0,205 (-3,31%) Dagrange 5,980 - 6,230
  • 668.949 Gem. (3M) 301,7K

De algemene rekenkamer

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 101 102 103 104 105 ... 127 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 holenbeer 21 juli 2019 08:36
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 21 juli 2019 06:00:

    [...]
    Misschien wel 125 euro pj bij 2 mrd wereldburgers? Zie ook de post van @groeibriljant van 20 juli om 14.44.
    Ik geef toe dat ik het ook dan een hoog totaal blijf vinden.

    Dat het bij gebleken succes vele miljarden kunnen worden, lijkt me in de rest van onze lifespan het meest relevant.
    Het enige nadeel van zo’n enorm hoog eindgetal lijkt me dat ook de aanloop dan als te hoog wordt ingeschat, en dus de realisatie tegen valt. Hebben we volgens mij met zijn allen last van gehad hier. In elk geval vanaf de verkoo van HERE, eerder volgde ik TT niet.

    Nu ik geen positie meer heb, vind ik het wel interessant om te lezen welke boekhoudkundige trucs men elk kwartaal uithaalt en hoe jullie de beweegredenen daarvoor zien.

    Ga zeker weer instappen als ik denk: bingo. Maar dat kan nog wel 2 jaar downplayen duren.
  2. forum rang 6 win some... 21 juli 2019 10:59
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 21 juli 2019 05:40:

    [...]
    Nu je het zegt! Ik kan drie redenen bedenken:

    1. Afnemende omzet van de gewone consumer pnd's, en omdat dit al langer aan de gang is ook een sterke afname van de vrijval van hun eerder gedeferde c&s component. Dat geeft een (extra) daling in het desbetreffende c&s deel van de Consumer-omzet.

    2. Geen daling of mogelijk zelfs lichte stijging in de niche pnd's voor motorrijders, caravans e.d. Het hardware-deel in hun prijs ('sale of goods') is hoger dan bij de 'gewone' pnd-tjes die je tegenwoordig op elke straathoek voor een habbekrats kunt krijgen.

    3. Stijgende omzet van de hubs voor (o.a.) Daimler en de PRO terminals voor Bridgestone/Telematics- en mogelijk nog andere klanten voor dit soort spul. Deze producten hebben een hoge hardwarewaarde en (daarom) een relatief kleine c&s component. Bovendien moet je bij sommige van deze producten een apart abonnement nemen voor traffic (wat niet iedereen doet), of is dat onderdeel van je Webfleet-abonnement. In het laatste geval betaal je tegenwoordig aan Bridgestone, en verdient TT daar alleen aan via Licensing (neem ik aan).

    Hoe dan ook, 2 en 3 zijn positieve ontwikkelingen. Consumer aan het uitfaseren? M'n neus.

    Dit zouden inderdaad heel goed de oorzaken kunnen zijn. Ik heb de verhoudingen 'sale of goods revenue'/'Consumer revenue' voor 2018 en 2017(restated) nog even bekeken en kom dan voor beide jaren op 79% uit. Voor H1 2019 is de verhouding 139,8/161,3 = 87%. Vanwege de vrij plotselinge verandering neig ik er naar je derde punt als belangrijkste oorzaak te zien. Positief is dat de EBIT-margin voor Consumer, ondanks het toenemende percentage hardware, in H1 2019 uitkomt op 24% tegenover 20% in H1 2018.
  3. forum rang 6 win some... 21 juli 2019 11:01
    quote:

    boem! schreef op 21 juli 2019 06:48:

    [...]

    Gewoon een verschuiving in de omzetmix.

    C&S omzet 2019 66% tov 61% in 2018.

    Daaruit valt af te leiden dat Omzet Consumer bestaat uit 30,8 C&S en 105,4 HW voor 2019 en 30,9 mio C&S en 105 mio in 2018.

    Indien je daarop de theoretische marge toepast van:
    C&S omzet tegen 80% muv 90% voor Enterprise
    50% voor hardware consumer
    15% voor hardware automotive

    kom je voor 1ste helft 2018 uit op 227,1 mio en voor 1ste helft 2019 op 264,2 mio welke in redelijke verhouding staan tot de gerapporteerde marges van resp 231,9 mio en 263,3 mio.

    Het effect van het opnemen van RNE kosten brengt de verschillen nog dichter bij elkaar.

    Heeft dus veel zo niet alles te maken met de verkoopmix.
    Volgens mij bedoelen we niet hetzelfde. Uit je verhaal over marge maak ik op dat je uitgaat van 'cost of sales'/'cost of goods sold'. Dat is niet wat ik bedoelde met 'sale of goods'. Ik had me hier wat preciezer moeten uitdrukken en aan moeten geven dat ik 'Sales of Goods-revenue' bedoelde. Ik heb het dan over de getallen op p.15 van het Q2-rapport waar er naast de onderverdeling in omzet naar business-unit ook een onderverdeling in type omzet is: License-, Service- en Sale of Goods Revenue.
  4. forum rang 6 boem! 21 juli 2019 12:14
    Sorry win some, was inderdaad een verkeerde interpretatie van mijn kant.

    Zou in feite in lijn moeten zijn met mijn herrekening van C&S en Hardware.

    OP basis van 39% in 2018 en 34% in 2019 zou je een verkoop goods mogen verwachten van 39% van 336,5 is 131,2 en 34% van 380,3 is 129,3.

    Ik zal daar morgen een vraagje aan wagen richting TT en kom erop terug.
  5. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 juli 2019 01:49
    quote:

    win some... schreef op 21 juli 2019 10:59:

    [...]
    Dit zouden inderdaad heel goed de oorzaken kunnen zijn. Ik heb de verhoudingen 'sale of goods revenue'/'Consumer revenue' voor 2018 en 2017(restated) nog even bekeken en kom dan voor beide jaren op 79% uit. Voor H1 2019 is de verhouding 139,8/161,3 = 87%. Vanwege de vrij plotselinge verandering neig ik er naar je derde punt als belangrijkste oorzaak te zien.
    ...
    Die plotse verandering is idd opvallend. Ik ga ervan uit dat de getallen voor 2018 op 'continuing operations' slaan.
    Dan zie je in die toegenomen sale of goods rev. ("sog") de verschuiving van de PRO-omzet (die voorheen onder TTT viel) naar Consumer!

    Nog even verder naar 2018H1 gekeken. noemt men voor dat half jaar: sog = 129,6.
    In het 18H1 verslag noemde men voor dezelfde periode (toen nog incl. TTT) : sog = 147,1.
    Het verschil van 17,5 mio ondersteunt mijn schatting voor de PRO-omzet: ca 15 mio. Dat is incl. c&s, het hw-deel zal ca 8-10 mio zijn?
    De rest van de genoemde 17,5 mio werd geleverd door de link-volgapparatuur. Deze omzet is met de verkoop van TTT definitief verdwenen, vrees ik.

    Nog wel iets raars bij 2019H1. In het halfjaarbericht staat sog = 139,8. Jij noemt dat ook.
    Maar dia 11 in de cc-presentatie zegt: hardware = 34% van 380 = ca 129.
    Hoe kan dat? Bij de 2018H1 cijfers was deze discrepantie er niet, op afrondfoutjes na.
    Martin, kan jij er iets over zeggen?

  6. Benjamin G. 22 juli 2019 16:18
    Wellicht toch verstandig om iets minder te rekenen op dit draadje. Ik wil nog graag een optiestrategie volgen en heb een voorkeur voor lagere koersen. Nu helder wordt wat de potentie van TomTom is ben ik bang dat we geen lagere koersen meer gaan zien.

    Wanneer komen de opties voor geheel 2021 beschikbaar?
  7. forum rang 6 boem! 22 juli 2019 16:40
    quote:

    boem! schreef op 22 juli 2019 05:24:

    Ik heb de vraag voorgelegd aan ir@tomtom

    Waarbij ik expliciet het mogelijke verband tussen de verschillen en de "oude" hardware omzet TTT heb benoemd.

    Mijn vraag aan TT moet ik de 66% C&S veranderen in 63% en mag ik de komende kwartalen 10 mio aan oude pro-omzet verwachten.
    Antwoord ir.tomtom

    The presentation breakdown is cleaner due to accounting allocations(between technology within consumer products) in the segment reporting breakdown in pag 15.

    heb aanvullend de vraag gesteld om mij een voorbeeld te geven van dit allocatieprobleem daar het nogal wat uitmaakt of iets gekwalificeerd wordt als C&S dan wel h
    Hardware( brutomarge)

    wordt vervolgt.
  8. forum rang 6 win some... 22 juli 2019 17:59
    quote:

    boem! schreef op 22 juli 2019 16:40:

    [...]

    Antwoord ir.tomtom

    The presentation breakdown is cleaner due to accounting allocations(between technology within consumer products) in the segment reporting breakdown in pag 15.

    heb aanvullend de vraag gesteld om mij een voorbeeld te geven van dit allocatieprobleem daar het nogal wat uitmaakt of iets gekwalificeerd wordt als C&S dan wel h
    Hardware( brutomarge)

    wordt vervolgt.
    Bedankt voor het navragen! Ik ben benieuwd naar het antwoord.

    In JV 2017 (p.81) stond als voetnoot bij 'Sale of goods revenue': "Includes navigation software and map components sold initially in bundle with the hardware". In JV 2018 en ook in H1 2019-rapport staat deze voetnoot echter niet. Maar misschien dat het toch in zoiets moet worden gezocht?
  9. forum rang 6 win some... 22 juli 2019 18:01
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 juli 2019 01:49:

    [...]
    Die plotse verandering is idd opvallend. Ik ga ervan uit dat de getallen voor 2018 op 'continuing operations' slaan.
    Dan zie je in die toegenomen sale of goods rev. ("sog") de verschuiving van de PRO-omzet (die voorheen onder TTT viel) naar Consumer!

    Nog even verder naar 2018H1 gekeken. noemt men voor dat half jaar: sog = 129,6.
    In het 18H1 verslag noemde men voor dezelfde periode (toen nog incl. TTT) : sog = 147,1.
    Het verschil van 17,5 mio ondersteunt mijn schatting voor de PRO-omzet: ca 15 mio. Dat is incl. c&s, het hw-deel zal ca 8-10 mio zijn?
    De rest van de genoemde 17,5 mio werd geleverd door de link-volgapparatuur. Deze omzet is met de verkoop van TTT definitief verdwenen, vrees ik.

    Nog wel iets raars bij 2019H1. In het halfjaarbericht staat sog = 139,8. Jij noemt dat ook.
    Maar dia 11 in de cc-presentatie zegt: hardware = 34% van 380 = ca 129.
    Hoe kan dat? Bij de 2018H1 cijfers was deze discrepantie er niet, op afrondfoutjes na.
    Martin, kan jij er iets over zeggen?

    Lijkt me een heel aannemelijke conclusie mbt PRO-omzet. En er is daarin denk ik voor de komende jaren ook nog wel groei te verwachten. Zie bijvoorbeeld ook onderstaande deal:

    telematics.tomtom.com/nl_be/webfleet/...
  10. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 juli 2019 22:32
    quote:

    win some... schreef op 22 juli 2019 17:59:

    [...]
    ...
    In JV 2017 (p.81) stond als voetnoot bij 'Sale of goods revenue': "Includes navigation software and map components sold initially in bundle with the hardware". In JV 2018 en ook in H1 2019-rapport staat deze voetnoot echter niet. Maar misschien dat het toch in zoiets moet worden gezocht?
    Ja, dat helpt, ik geloof dat ik de dingen nu begin te snappen.
    In 2015 en 2016 stond deze voetnoot er ook bij.

    Welke samen met de hardware verkochte 'navigation software and map components' bedoelen ze? Volgens mij de software en maps die behoorden tot de post "Hardware and other services' ("Hos") binnen de omzet van TTT. En niet het c&s deel van de all-in pnd's bij Consumer.
    Waarom denk ik dat?
    - Het c&s deel bij pnd's zou je anders omschrijven.
    - Er stond niet: "Includes all navigation software etc."
    - Dan zouden de in de jaarverslagen genoemde bedragen voor Sale of goods ("Sog") in deze jaren hoger geweest moeten zijn. De hele Consumeromzet past er gewoon niet in, ook niet als je zeg 15-20 mio aftrekt voor apps (verkocht zonder hardware).
    - Bij de 'continuing operations' in 2018 komt TTT (dus Hos) niet meer voor. Vandaar dat de genoemde voetnoot in JV2018 verdwenen is.

    Niet de totale post Hos wordt tot Sog gerekend. Services (m.n. traffic) en latere (niet 'initially') map-updates vallen er buiten, ik noem die hieronder 'Other services'.

    Dit zijn de relevante getallen voor die jaren, vlnr. 2015 / 2016 / 2017 :
    A. Consumeromzet : 624 / 563 / 412
    B. Hardwareomzet : 558 / 506 / 356 (bij Consumer + TTT)
    C. "Hos" bij TTT : 37,2/ 36,8/ 35,8
    D. Hardware + Hos: 595 / 543 / 392 (dus B + C)
    E. Sale of goods : 586 / 527 / 374

    De samenstelling van de post Hos is dus:
    F. 'Other services': 11 / 16 / 18 (D minus E)
    G. TTT - hardware: 26 / 21 / 18 (C minus F)

    Met de TTT-hardware (G) bedoelde men in de jaarverslagen de Link-volgapparatuur plus de PRO-terminals incl. navigatiesoftware en initieel meeverkochte maps.
    De 'Other services' (F) omvatten traffic-abonnementen en latere maps bij de PRO's, en mogelijk nog wat andere (installatie-)services.

    Een heleboel dingen komen zo op hun pootjes terecht! Zie mijn volgende post.

  11. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 22 juli 2019 23:56
    VERVOLG
    Ik denk dat de analyse in de post hierboven klopt, en het verklaart veel. Allereerst het verschil tussen de door TT gerapporteerde hardware-omzet en de post 'Sale of goods'. Ik schreef gisteravond om 01:49 dat ik dat niet snapte, maar nu is duidelijk waar dat in zit.

    Ten tweede: de hw/cs split van de post 'Hardware and other services' (“Hos”) in de eerder gerapporteerde TTT-omzetten. Daar heb ik het vorig jaar in deze draad vaak over gehad, Martin zal het zich nog wel herinneren. Het is/was van belang voor de hw/cs split bij Consumer, ook met het oog op margeschattingen voor hw resp. cs.
    Na veel wikken en wegen kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat deze post voor ongeveer 2/3 uit hardware bestaat, zie mijn posts van 8 oktober 2018 en met name die van 10 oktober om 10.22 in deze draad.
    Dat wordt nu dus wonderwel bevestigd! Met dien verstande dat initieel met de PRO's meeverkochte navigatiesoftware en 'map components' mede tot de hardware gerekend moeten worden, ook in de over-all hw/cs split.

    Tenslotte: de PRO-omzet is van TTT naar Consumer verhuisd. Hoe groot is deze? Gisteravond en ook in vroegere posts schatte ik die op (ruim) 15 mio. Uit de resultaten in m'n vorige post zijn geen precieze getallen af te leiden, maar wel de orde van grootte:
    PRO hw-omzet (incl. initiële software en maps) = ca 9-13 mio
    PRO overige cs-omzet = ca 7-13 mio (groeiend).
    Bij elkaar vermoedelijk wat meer dan 15 mio.
    Dit draagt een beetje bij aan het momenteel niet snel dalen van de Consumer-omzet.

  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 23 juli 2019 00:27
    VERVOLG 2
    De PRO's zijn leverbaar in verschillende prijsklassen. Nemen we een omzet van 12 mio pj voor de initiële aanschaffen van zo'n terminal en een gemiddelde aanschafprijs van €300 voor een kale versie zonder extra services, dan zijn dat 40.000 exemplaren. Kan redelijk kloppen met de jaarlijkse aanwas van TTT-subscriptions (niet iedereen neemt zo'n terminal).

  13. forum rang 6 boem! 23 juli 2019 01:13
    Bravo win some maar bovenal BDB.

    Ik volg jouw redenering volledig.
    Nu nog de bevestiging vanuit TT en ook deze mist is verdwenen.

    Het zal de meeste koersfanaten worst zijn maar de cijfermatige info door TT verstrekt zorgt wel degelijk voor een beter begrip van het bedrijf en maakt een betere schatting van haar toekomstge financiele prestaties mogelijk.

  14. forum rang 6 win some... 23 juli 2019 16:32
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 22 juli 2019 22:32:

    [...]
    Ja, dat helpt, ik geloof dat ik de dingen nu begin te snappen.
    In 2015 en 2016 stond deze voetnoot er ook bij.

    Welke samen met de hardware verkochte 'navigation software and map components' bedoelen ze? Volgens mij de software en maps die behoorden tot de post "Hardware and other services' ("Hos") binnen de omzet van TTT. En niet het c&s deel van de all-in pnd's bij Consumer.
    Waarom denk ik dat?
    - Het c&s deel bij pnd's zou je anders omschrijven.
    - Er stond niet: "Includes all navigation software etc."
    - Dan zouden de in de jaarverslagen genoemde bedragen voor Sale of goods ("Sog") in deze jaren hoger geweest moeten zijn. De hele Consumeromzet past er gewoon niet in, ook niet als je zeg 15-20 mio aftrekt voor apps (verkocht zonder hardware).
    - Bij de 'continuing operations' in 2018 komt TTT (dus Hos) niet meer voor. Vandaar dat de genoemde voetnoot in JV2018 verdwenen is.

    Niet de totale post Hos wordt tot Sog gerekend. Services (m.n. traffic) en latere (niet 'initially') map-updates vallen er buiten, ik noem die hieronder 'Other services'.

    Dit zijn de relevante getallen voor die jaren, vlnr. 2015 / 2016 / 2017 :
    A. Consumeromzet : 624 / 563 / 412
    B. Hardwareomzet : 558 / 506 / 356 (bij Consumer + TTT)
    C. "Hos" bij TTT : 37,2/ 36,8/ 35,8
    D. Hardware + Hos: 595 / 543 / 392 (dus B + C)
    E. Sale of goods : 586 / 527 / 374

    De samenstelling van de post Hos is dus:
    F. 'Other services': 11 / 16 / 18 (D minus E)
    G. TTT - hardware: 26 / 21 / 18 (C minus F)

    Met de TTT-hardware (G) bedoelde men in de jaarverslagen de Link-volgapparatuur plus de PRO-terminals incl. navigatiesoftware en initieel meeverkochte maps.
    De 'Other services' (F) omvatten traffic-abonnementen en latere maps bij de PRO's, en mogelijk nog wat andere (installatie-)services.

    Een heleboel dingen komen zo op hun pootjes terecht! Zie mijn volgende post.

    Overtuigende redenering dat de voetnoot op TTT-omzet slaat en niet op Consumer. Dit helpt mij ook weer bij het rekenen. Ik benader het vanuit een ietwat andere invalshoek en kom dan op een verhoudingsgewijs andere verdeling bij de "Hos". Ik vergelijk de H1 2018 cijfers uit zowel het Q2-2018 rapport (p.23) als het Q2-2019 rapport (p.15):

    H1-'18..Q2'18....Q2-'19
    Cons....164.1....164.1
    Telem....86.7....disc.
    -Sub.....66.7
    -Hos.....20.0

    Lic.....155.9....156.0....+0.1
    Serv....120.2.....50.9...-69.3
    SoG.....147.1....129.6...-17.5

    Service revenue neemt met 69.3 af. Daarvan is 66.7 subscription revenue en dus 2,6 'other services'. Hardware TTT(incl software/maps) komt dan op 20.0 - 2.6 = 17.4. Dit sluit weer aan bij de verandering in de SoG.
  15. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 24 juli 2019 03:06
    quote:

    boem! schreef op 23 juli 2019 01:13:

    ...
    Ik volg jouw redenering volledig.
    Nu nog de bevestiging vanuit TT en ook deze mist is verdwenen.
    ...
    Niet te snel. Bij de regels F en G in mijn post van 22 juli om 22.32 maakte ik een denkfout, een soort omkeerfout. Ik zat en zit op het goede spoor, maar daar zat ik even mis. Het zal de warmte wel zijn....
    Dus als de (weinige?) mee-rekenaars daar moeite mee hadden: sorry, mea culpa.

    Ik zal het de komende dagen verbeteren en de resultaten voor 2015-2017 zo mogelijk aanvullen met 2018 en 2019H1.

  16. forum rang 6 boem! 24 juli 2019 06:13
    Nu tweemaal reactie ontvangen van IR.
    Tweemaal ontwijkend antwoord met niet terzake doende opmerkingen dat in PND's 10-15% C&S omzet zit begrepen en dat die 10 mio op jaarbasis weinig doet met de marge van TT op jaarbasis.

    Heb getracht mijn vraag helderder te formuleren en dat ik graag een antwoord wil op mijn vraag hoe het komt dat de aansluiting tussen Sale of Goods en de component hardware Consumer in 2019 een verschil vertoont van 10 mio.
  17. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 24 juli 2019 07:08
    quote:

    win some... schreef op 23 juli 2019 16:32:

    [...]
    Overtuigende redenering dat de voetnoot op TTT-omzet slaat en niet op Consumer. Dit helpt mij ook weer bij het rekenen. Ik benader het vanuit een ietwat andere invalshoek en kom dan op een verhoudingsgewijs andere verdeling bij de "Hos". Ik vergelijk de H1 2018 cijfers uit zowel het Q2-2018 rapport (p.23) als het Q2-2019 rapport (p.15):

    H1-'18..Q2'18....Q2-'19
    Cons....164.1....164.1
    Telem....86.7....disc.
    -Sub.....66.7
    -Hos.....20.0

    Lic.....155.9....156.0....+0.1
    Serv....120.2.....50.9...-69.3
    SoG.....147.1....129.6...-17.5

    Service revenue neemt met 69.3 af. Daarvan is 66.7 subscription revenue en dus 2,6 'other services'. Hardware TTT(incl software/maps) komt dan op 20.0 - 2.6 = 17.4. Dit sluit weer aan bij de verandering in de SoG.
    Ook dit helpt weer, mooi zoek- en rekenwerk, AB.

    Opvallend is dat SoG vóór 2018 niet in de halfjaarberichten vermeld werd, alleen in de jaarverslagen. Kennelijk vond men het halverwege 2018 wél nodig ivm de voorgenomen verkoop van TTT. Ook dit duidt erop dat het verschil tussen SoG en de over-all hardware omzet alleen in (een deel van) de Hos zit, en niet bij Consumer.

    Ik kwam eerder voor de 'other services' in de jaren 2015, 2016 en 2017 op een veel hoger resultaat uit, maar die berekening deugde niet zoals ik hierboven al schreef. Ik denk dat jouw resultaat 2,6 mio voor 2018H1 correct is, op jaarbasis dus ca 5,2 mio.

    Dit bedrag slaat op 'installation services' en 'separately purchased traffic service and/or map content'. En dus niet op de 'navigation software and map components sold initially with the hardware', die meegerekend worden in de SoG.

    De installation services stellen volgens mij niet veel voor. Als je kijkt op de TTT-site (de naam Bridgestone komt er niet in voor maar de TT-site verwijst er niet meer naar):
    telematics.tomtom.com/nl_nl/webfleet/...
    en even doorklikt bij de LINKS en de PRO's, dan zie je dat deze service nergens aangeboden wordt. Er zijn wel inbouwinstructies voor gebruikers en (vracht)autodealers, men wordt geacht het zelf te doen. Ik denk dat TTT hier niet veel meer aan doet dan het schrijven van die instructies, het aanbieden van een forum met iets van een helpdesk(?) en misschien een enkele keer een demonstratie oid voor of bij dealers. Ik sluit bovendien niet uit dat men die kosten gewoon onder hardware en dus SoG wegboekt.

    Daarom zal het overgrote deel van 'jouw' 5,2 mio, zeg 5,0 mio, voor 'separately purchased traffic+map etc.' bestemd zijn. In concreto is dat apart of later aangeschafte extra c&s voor de PRO's. Niet voor de LINK-apparaten want die bevatten geen maps en doen niet aan navigatie.

    Die 5 mio extra c&s omzet voor de PRO's is een geloofwaardig getal. Het past bij mijn inschattingen voor de PRO-hardwareomzet (incl. 'initiële' software+map), zie een latere post waarin ik ook mijn eerdere resultaten voor 2015 t/m 2017 zal corrigeren.
    Helaas is jouw vergelijkende berekening niet mogelijk voor die eerdere jaren. Daarom zal ik die 5 mio ook gebruiken voor 2015-2017 (en heel 2018), zij het licht oplopend omdat de (nieuwere) PRO's pas eind 2014 geïntroduceerd werden.

    Doel van de hele exercitie is en blijft overigens niet een reconstructie van het verleden, maar een inschatting van de huidige totale PRO-omzet omdat die nu aan de ramingen voor Consumer toegevoegd moet worden.

  18. forum rang 6 boem! 6 september 2019 12:15
    Even de luwte opgezocht.

    Ik had ivm de integratiedeal met het Microsofts Connected Vehicle Platform wel enige stijging verwacht vandaag maar geen 5%.

    Bij gebleken succes zal het ook in 2019 al omzet genereren terwijl dat van de eigen zelfrijdende auto en de deal met HELLA niet het geval zal zijn.

    De door mij aangehaalde passage op pag 95 van het jaarverslag 2018 ivm aangegane commitments heeft mogelijk een verband met Microsoft.
    Daar wordt melding gemaakt van een commitment om 50 mio meer af te dragen in 2019 aan roalty cq shared revenue.
    Indien Microsoft inderdaad de "boosdoener" is in dit geheel hoe moeten we deze verdere integratie dan plaatsen.

    Ik ga ervan uit indien het inderdaad een shared revenue deal betreft tussen Microsoft en TT dat TT de netto opbrengsten boekt omdat anders de brutomarge behaald in Enterprise niet meer strookt met de gepubliceerde cijfers.
    In die zin kan je het zien als een voorwaardelijke boete.
    Ook over de verdeling hou ik me op de vlakte.

    Wat ik wel wil benoemen zijn de behaalde omzetten in 2019 vs 2018.
    1q 2019 37,8 mio vs 30,1 mio (stijging 26%)
    2q 2019 40,2 mio vs 30,0 mio( stijging 34%)

    Stel er is een causaal verband tussen de integratiedeals met Microsoft en deze omzetstijging binnen Enterprise dan mag je bij verdere integratie hier nog meer van verwachten.

    Indien ik de stijging tov vorig jaar doortrek en de omzetten Enterprise in q3 met 40% en Q4 met 45% laat stijgen kom je voor Enterprise uit op 170-175 mio in 2019( 2018 127 mio stijging 35%) waardoor dit onderdeel wel een groot aandeel krijgt in de te behalen EBITS op termijnmet haar marge van +90%.
    Naast de omzetontwikkeling binnen Automotive zal door mij bij de 3q cijfers extra gelet worden opdie bij Enterprise.



2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 101 102 103 104 105 ... 127 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links