Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 7,165 16 apr 2024 09:00
  • -0,110 (-1,51%) Dagrange 7,150 - 7,200
  • 4.995 Gem. (3M) 272,7K

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 57 58 59 60 61 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Banks 23 juli 2019 09:48
    quote:

    nonserver schreef op 23 juli 2019 09:44:

    Staat al in de min , jammer weer.
    Uit het niets ineens € 0,10 lager.
    Eigenlijk ook niet gek na de stijging van gisteren.
    Moeten niet te snel gaan wennen aan maanden zoals Juni, want dan kan het een keer goed tegenvallen.
    Ik ben benieuwd wanneer TT zelf weer is een keer met wat leuk nieuws komt.
  2. forum rang 6 tatje 23 juli 2019 09:57
    Zou er ook telefonisch contact zijn tussen de liquidity provider of market maker en de koper.

    Of is het alleen maar de LP of market maker, die ook de koper spelen.

    10 cent lager, ff kijken of er geen of bijna geen vreemden in de bied liggen, nee, dan kan vestzak broekzak tot 10 cent lager.
  3. forum rang 6 boem! 23 juli 2019 10:07
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 23 juli 2019 09:10:

    Op naar de 11 euro waar we eigenlijk al op cijferdag hadden kunnen staan ware het niet dat ze zo slordig presenteerden
    Ziet er erg goed uit voor 2e h van het jaar
    Op naar de 15 euro waar we eigenlijk eind vorig jaar al behoorden te staan ware het niet dat de gemiddelde TT belegger tot op heden slechts oog had voor de asset waarde en het verschil tussen FCF en netto wpa niet scherp op het netvlies heeft staan.
  4. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 23 juli 2019 10:38
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 23 juli 2019 10:24:

    Niet de eerste en zeker niet de laatste keer dat TT het laat afweten bij groene indexen. Het was ook te mooi om waar te zijn als TT inmiddels al weer 10,70 noteerde ..... maar de dag is nog niet voorbij.
    De dag is zeker nog niet voorbij.
    Alhoewel niets in een rechte lijn omhoog gaat, had TomTom vandaag de dag allang boven de €15,00 moeten noteren.
    Gelukkig gaan steeds meer partijen de potentie en ontwikkelingen binnen TomTom inzien waardoor de stijgende koerslijn de komende maanden een vervolg gaan krijgen richting de nog immer lage €17,50.
    Oude tijden kunnen echt weer gaan herleven waarbij koersen van boven de €60,- weer makkelijk mogelijk zijn.

    Komt goed met TomTom, ik heb er lang op moeten wachten maar dan krijg je ook wat!!!
  5. Watermannetje2012 23 juli 2019 10:46
    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 23 juli 2019 10:38:

    [...]

    De dag is zeker nog niet voorbij.
    Alhoewel niets in een rechte lijn omhoog gaat, had TomTom vandaag de dag allang boven de €15,00 moeten noteren.
    Gelukkig gaan steeds meer partijen de potentie en ontwikkelingen binnen TomTom inzien waardoor de stijgende koerslijn de komende maanden een vervolg gaan krijgen richting de nog immer lage €17,50.
    Oude tijden kunnen echt weer gaan herleven waarbij koersen van boven de €60,- weer makkelijk mogelijk zijn.

    Komt goed met TomTom, ik heb er lang op moeten wachten maar dan krijg je ook wat!!!
    €15,00 tot €17,50 geloof ik nog wel ... €60,00 gaat de koers van dit aandeel helaas nooit meer bereiken. Echt niet!
  6. [verwijderd] 23 juli 2019 10:55
    quote:

    boem! schreef op 23 juli 2019 10:07:

    [...]

    Op naar de 15 euro waar we eigenlijk eind vorig jaar al behoorden te staan ware het niet dat de gemiddelde TT belegger tot op heden slechts oog had voor de asset waarde en het verschil tussen FCF en netto wpa niet scherp op het netvlies heeft staan.
    Alles draait om de nieuwe miljardenmarkt van veiliger en autonoom rijden. De nieuwe real-time HD-Maps & Services.

    Bij mij gaat het idd vooral om de assetwaarde van ca. 7 miljard.
    Dat is globaal het bedrag dat in de real-time Maps & Services is geinvesteerd (het platform levert SD + HD en aanverwante services; zonder basiskaart ook geen hoogwaardige HD-kaart).
    Een nieuwkomer is al snel 5-10 jaar bezig en 10 miljard verder om iets vergelijkbaars te ontwikkelen (Apple lukt het ondanks miljarden en 10 jaar ontwikkelen niet; Baidu vervangt zelfs de eigen maps-technologie en kiest voor China voor de real-time technologie van TomTom)

    Met het platform moet de bestaande markt worden onderhouden en de nieuwe markt van veiliger en autonoom rijden worden aangeboord. Het marktaandeel vertaalt zich in omzet en winst.
    De WPA bij TomTom is inderdaad al jaren en jaren gedrukt. Men heeft de investeringen van 7 miljard maximaal afgeboekt. Een schone balans met veel verborgen assetwaarde.

    Kennelijk rechtvaardigt de huidige FCF jouw koers van 15 euro. Wat is de rekensom?
    Het zou fijn zijn als TomTom die koers dit jaar laat zien. Naar mijn idee is 1 grote HD-deal voldoende voor een dergelijke koerssprong. Ook een verhoging van de outlook is een reële mogelijkheid. Dat dan in een tweetrapsraket met aankondiging aandeleninkoop/dividend.

    Het blijft echter een schijntje als de HD-markt zich ontwikkelt van nu nihil naar ca. 2 miljard in 2021, ca. 8 miljard in 2023 en ca. 250 miljard in 2035.
    Het huidig marktaandeel van TomTom is ca 35%. Via de deal met Baidu wordt de nieuwe wereldstandaard voor autofabrikanten neergezet. De 50% van Goddijn is niet onmogelijk. Bij slechts 25% van een markt die slechts 125 miljard is in 2035, kom je op een WPA van ca. 204 euro in 2035. Met de helft kan ik ook prima leven.

    Met een volledig afgeboekte investering maakt het over een paar jaar overigens ook minder uit of je naar de FCF of WPA kijkt. In beide gevallen moet je meenemen dat er jaarlijks een kleine 2,5 euro per aandeel in R&D wordt gestopt.

    Overigens blijkt ook de gerapporteerde orderportefeuille telkens veel te laag te zijn. Hoofdoorzaak is de te laag ingeschatte take-rate. Eigenlijk ben ik de komende jaren het meest geïnteresseerd in de ontwikkeling van de SaaS-abonnementen (die gaan per nieuwe auto ca. 15 jaar lopen) en de licentie-inkomsten uit China. Maar of we die cijfers ooit gaan krijgen valt te bezien.

    Voor nu idd op naar het eerste FCF-hobbeltje van 15 euro.
  7. forum rang 6 tatje 23 juli 2019 11:03
    Als via Microsoft azure een standaard wordt gezet voor semi en autonomous driving en je wilt totaal onafhankelijk zijn en volledige privacy bieden.

    Dan wil je toch Tom Tom ipv Here.

    Here is van de duitse autobouwers en een beetje van Intel, Bosch en Continental.

    Maar niet ONAFHANKELIJK.

    Naar mijn mening, is een bod van Microsoft een kwestie van tijd.
  8. forum rang 6 tatje 23 juli 2019 11:19
    www.autobahn.eu/12019/en-de-grootste-...

    Zitten er toch 6 van de top 10 in Apollo van Baidu.

    Volkswagen
    Toyota
    Hyundai
    Ford
    PSA
    Honda

    Ook:
    Microsoft azure
    Tom Tom

    General motors zit bij een Google neefje.

    Renault Nissan en Misubishi zitten ook nog steeds bij Tom Tom.

    Maar ook : Renault-Nissan-Mitsubishi launches Alliance Intelligent Cloud on Microsoft Azure. March 20, 2019 |

    Verrassingen daargelaten, sluit het net zich :-)
  9. Watermannetje2012 23 juli 2019 11:22
    quote:

    tatje schreef op 23 juli 2019 11:03:

    Als via Microsoft azure een standaard wordt gezet voor semi en autonomous driving en je wilt totaal onafhankelijk zijn en volledige privacy bieden.

    Dan wil je toch Tom Tom ipv Here.

    Here is van de duitse autobouwers en een beetje van Intel, Bosch en Continental.

    Maar niet ONAFHANKELIJK.

    Naar mijn mening, is een bod van Microsoft een kwestie van tijd.
    Een bod kan niet lang meer op zich laten wachten in deze markt... ik voorzie eveneens dat dit spoedig gebeurt.
  10. Meryntje 23 juli 2019 11:23
    quote:

    tatje schreef op 23 juli 2019 11:19:

    www.autobahn.eu/12019/en-de-grootste-...

    Zitten er toch 6 van de top 10 in Apollo van Baidu.

    Volkswagen
    Toyota
    Hyundai
    Ford
    PSA
    Honda

    Ook:
    Microsoft azure
    Tom Tom

    General motors zit bij een Google neefje.

    Renault Nissan en Misubishi zitten ook nog steeds bij Tom Tom.

    Maar ook : Renault-Nissan-Mitsubishi launches Alliance Intelligent Cloud on Microsoft Azure. March 20, 2019 |

    Verrassingen daargelaten, sluit het net zich :-)
    Dank voor jouw postings Tatje! BDB en en andere cijferaars voor de punten en komma's En jij met nog wat anderen voor de helicoptervieuw.

    Dank allemaal!!

    Groet uit Schildwolde.
  11. [verwijderd] 23 juli 2019 11:30
    quote:

    tatje schreef op 23 juli 2019 11:19:

    www.autobahn.eu/12019/en-de-grootste-...

    Zitten er toch 6 van de top 10 in Apollo van Baidu.

    Volkswagen
    Toyota
    Hyundai
    Ford
    PSA
    Honda

    Ook:
    Microsoft azure
    Tom Tom

    General motors zit bij een Google neefje.

    Renault Nissan en Misubishi zitten ook nog steeds bij Tom Tom.

    Maar ook : Renault-Nissan-Mitsubishi launches Alliance Intelligent Cloud on Microsoft Azure. March 20, 2019 |

    Verrassingen daargelaten, sluit het net zich :-)
    TomTom heeft met 2 van de grote autofabrikanten de eerste HD-contracten in de markt binnengehaald. Wie zouden dat zijn? En welke schapen volgen?
  12. forum rang 6 boem! 23 juli 2019 12:35
    quote:

    groeibriljant schreef op 23 juli 2019 10:55:

    [...]

    Alles draait om de nieuwe miljardenmarkt van veiliger en autonoom rijden. De nieuwe real-time HD-Maps & Services.

    Bij mij gaat het idd vooral om de assetwaarde van ca. 7 miljard.
    Dat is globaal het bedrag dat in de real-time Maps & Services is geinvesteerd (het platform levert SD + HD en aanverwante services; zonder basiskaart ook geen hoogwaardige HD-kaart).
    Een nieuwkomer is al snel 5-10 jaar bezig en 10 miljard verder om iets vergelijkbaars te ontwikkelen (Apple lukt het ondanks miljarden en 10 jaar ontwikkelen niet; Baidu vervangt zelfs de eigen maps-technologie en kiest voor China voor de real-time technologie van TomTom)

    Met het platform moet de bestaande markt worden onderhouden en de nieuwe markt van veiliger en autonoom rijden worden aangeboord. Het marktaandeel vertaalt zich in omzet en winst.
    De WPA bij TomTom is inderdaad al jaren en jaren gedrukt. Men heeft de investeringen van 7 miljard maximaal afgeboekt. Een schone balans met veel verborgen assetwaarde.

    Kennelijk rechtvaardigt de huidige FCF jouw koers van 15 euro. Wat is de rekensom?
    Het zou fijn zijn als TomTom die koers dit jaar laat zien. Naar mijn idee is 1 grote HD-deal voldoende voor een dergelijke koerssprong. Ook een verhoging van de outlook is een reële mogelijkheid. Dat dan in een tweetrapsraket met aankondiging aandeleninkoop/dividend.

    Het blijft echter een schijntje als de HD-markt zich ontwikkelt van nu nihil naar ca. 2 miljard in 2021, ca. 8 miljard in 2023 en ca. 250 miljard in 2035.
    Het huidig marktaandeel van TomTom is ca 35%. Via de deal met Baidu wordt de nieuwe wereldstandaard voor autofabrikanten neergezet. De 50% van Goddijn is niet onmogelijk. Bij slechts 25% van een markt die slechts 125 miljard is in 2035, kom je op een WPA van ca. 204 euro in 2035. Met de helft kan ik ook prima leven.

    Met een volledig afgeboekte investering maakt het over een paar jaar overigens ook minder uit of je naar de FCF of WPA kijkt. In beide gevallen moet je meenemen dat er jaarlijks een kleine 2,5 euro per aandeel in R&D wordt gestopt.

    Overigens blijkt ook de gerapporteerde orderportefeuille telkens veel te laag te zijn. Hoofdoorzaak is de te laag ingeschatte take-rate. Eigenlijk ben ik de komende jaren het meest geïnteresseerd in de ontwikkeling van de SaaS-abonnementen (die gaan per nieuwe auto ca. 15 jaar lopen) en de licentie-inkomsten uit China. Maar of we die cijfers ooit gaan krijgen valt te bezien.

    Voor nu idd op naar het eerste FCF-hobbeltje van 15 euro.
    Helemaal met je eens dat alles staat of valt met de succes-rate van TT met haar nieuwe real-time HD-maps & services.

    Dat dit platform een asset-waarde vertegenwoordigd beaam ik ook maar die waarde wordt bepaald aan de hand van wat je ermee kan verdienen en niet zozeer wat erin is geinvesteerd (de assetwaarde van Sports is nihill ondanks alle gedane inverteringen).

    Mijn rekensom van 15 euro dit jaar op basis van de FCF is een simpele.
    TT gaat versneld de investeringen afschrijven waardoor er dit jaar een verlies in de boeken komt te staan. Men boekt 180 mio extra aan amortisation op waardoor de opex in de outlook stijgt van 555 mio naar 715 mio.

    Met een omzet van 700 mio geeft men een positieve FCF aan in de outlook van 9% over die 700 mio ofwel 63 mio.
    HG heeft een exellent trachrecord van underpromise and overdelivering.
    Dat gaat ook weer op voor dit jaar geen 700 mio omzet maar 745 mio
    Geen minimaal 70% marge maar 71,5%
    Geen opex van 715 mio maar 700 mio.

    Deze drie wijzigingen geven een extra netto resultaat 41 mio van waardoor de FCF stijgt naar 104 mio.

    104 mio gedeeld door de daadwerkelijk aanwezige aandelen van 132 mio geeft voor 2019 een netto FCF per aandeel van 79 cent.

    Met reeel zicht op stijgende omzetten en marges hoort daar een kw bij van minimaal 15 waardoor je excl kasoverschot uitkomt op 11,70 euro.
1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 57 58 59 60 61 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links