Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,655 24 apr 2024 10:25
  • +0,135 (+2,45%) Dagrange 5,550 - 5,680
  • 163.677 Gem. (3M) 317,5K

De algemene rekenkamer

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 99 100 101 102 103 ... 127 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Benjamin G. 19 juli 2019 08:31
    MartinMartin,

    Je hebt visie gecombineerd met grote stappen rekenwerk. Uitstekend volgbaar en zeer goed onderbouwd.

    De verschillen tussen jouw toekomstschets en die van mij zijn als volgt:
    1. Licensing groeit harder dan Automotive.
    Voor mij betekent dit meer dan de constatering an sich. Potentiele groei van Licensing moet ik mij in gaan verdiepen. De markt van HD maps zou zeer sterk moeten groeien. Ik zie dat als een robuust groeipad. Het is voor mij ook een indicator hoe sterk TomTom gepositioneerd staat met dito hoge bruto marges tot gevolg. Wellicht is mijn opvatting meer mentaal dan feitelijk.

    2. OPEX
    Je schetst een beeld met een afnemende OPEX in plaats van een toenemende OPEX. Met de onderbouwing die je geeft vertrouw ik erop dat je gelijk hebt. Ik vind het lastig voor te stellen dat er in de toekomst geen kapitaalintensieve investering meer nodig zijn die direct worden afgeschreven.
    Overigens betekent dit een paar gunstige koopmomenten voor het aandeel.

    3. Brutomarge
    Hier heb je volledig gelijk. De brutomarge moeten toenemen met een hogere mix aan Automotive en Licensing. Zeker als Licensing sterkt toeneemt. Op dit vlak ben ik conservatief en hou ik rekening met erosie of een toch minder goede concurrentiepositie van TomTom. Wil mij hier niet op rijk rekenen.

    4. Dividend en acquisities
    We zijn het hier over eens. Ik zie echter niet waarom TomTom grote acquisities zou moeten doen. In een markt van HD maps die nog aan de vooravond staat zijn er vaak kleinere bedrijven die nog moeten schalen. De waarde van die acquisities ligt in mijn ogen ver beneden de 100 miljoen euro.
    Of het moet gaan om bedrijven aan de AI kant, sensoren, communicatie/cloud, etc. Die zijn echter in mijn ogen groter of zijn toeleverancier aan meerdere markten.

    ------------------
    Conclusie voor mij is dat een koers met een bandbreedte van 20-40 euro zeer goed mogelijk is. Het bewijs daarvoor moet in 2020 geleverd worden in groeicijfers van Licensing en Automotive. En/of met outlook 2021.

    De upside is ongekend. Gelet op prestaties uit het verleden nauwelijks voor te stellen. Het is goed dat die met goede onderbouwing zijn te voorspellen.

    Ik hoop voor je en voor ons dat je alsnog gelijk krijgt in wat je al jaren benoemd. Als dat gebeurd dan wordt het tijd dat IEX een Nostradamus trofee uitroept voor beleggers. Ik weet zeker dat dit forum jou dan van harte zal nomineren.
  2. [verwijderd] 19 juli 2019 09:34
    @ MM en BG

    Dank voor jullie rekenexercities.
    De nieuwe inkomstenstroom uit HD-markt kan ook een stuk succesvoller zijn.
    Marge zal sowieso stijgen ivm SaaS.

    Licentie-inkomsten zijn niet alleen groei vanuit Microsoft. Baidu zal wel eens de grootste verrassing kunnnen gaan leveren. De Chinese markt is giga.
  3. [verwijderd] 19 juli 2019 10:42
    quote:

    boem! schreef op 19 juli 2019 09:54:

    Heeft iemand enig idee wat Google nog steeds verdiend met licensing van haar maps aan developers nadat zij hun prijzen hebben verhoogd?
    eerder al eens geplaatst deze link:

    www.datanyze.com/market-share/mapping...

    op deze site kun je ontwikkelingen in aantallen gebruikers voor API volgen. Prijzen elders dacht ik

    let op: er staat dat de site is bijgewerkt tot vandaag, maar ik heb niet helder of dat daadwerkelijk zo is

    leuk voor de rekenaars onder ons;-)
  4. Benjamin G. 19 juli 2019 11:30
    Er speelt nog wat anders verwacht ik. TomTom heeft licensing deals met Microsoft en Baidu als ik het goed begrijp. Dat betekent dat TomTom als leverancier op de markt optreedt en als rechtstreeks verkopende partij.

    Daarnaast is het platform van TomTom hoogwaardig in die zin dat het continu en sneller wordt geupdate. Voor de meeste website zijn deze dynamische kaarten niet noodzakelijk.

    Tot slot had TomTom met Telematics wel een markt te pakken waarin realtime updates en routebepaling voor logistieke processen relevant zijn. Nu valt de Bridge Hub blijkbaar onder consumer. Echter partijen zoals Telematics willen ook gebruik maken van kaartinformatie. Ligt hier ook een licentiedeal aan ten grondslag.

    De API's vertellen alleen over het ontsluiten van data uit de ene database/software naar de andere database/software. Ze geven in mijn ogen geen compleet beeld in de wijze waarop data en informatie ten gelde wordt gemaakt.
  5. forum rang 6 boem! 19 juli 2019 11:40
    quote:

    Sunshine Band schreef op 19 juli 2019 10:42:

    [...]

    eerder al eens geplaatst deze link:

    www.datanyze.com/market-share/mapping...

    op deze site kun je ontwikkelingen in aantallen gebruikers voor API volgen. Prijzen elders dacht ik

    let op: er staat dat de site is bijgewerkt tot vandaag, maar ik heb niet helder of dat daadwerkelijk zo is

    leuk voor de rekenaars onder ons;-)
    bedankt Sunshine!!
  6. forum rang 6 boem! 19 juli 2019 12:40
    [quote alias=Benjamin G. id=11712766 date=201907190831]
    MartinMartin,

    Je hebt visie gecombineerd met grote stappen rekenwerk. Uitstekend volgbaar en zeer goed onderbouwd.

    De verschillen tussen jouw toekomstschets en die van mij zijn als volgt:
    1. Licensing groeit harder dan Automotive.
    Voor mij betekent dit meer dan de constatering an sich. Potentiele groei van Licensing moet ik mij in gaan verdiepen. De markt van HD maps zou zeer sterk moeten groeien. Ik zie dat als een robuust groeipad. Het is voor mij ook een indicator hoe sterk TomTom gepositioneerd staat met dito hoge bruto marges tot gevolg. Wellicht is mijn opvatting meer mentaal dan feitelijk.

    2. OPEX
    Je schetst een beeld met een afnemende OPEX in plaats van een toenemende OPEX. Met de onderbouwing die je geeft vertrouw ik erop dat je gelijk hebt. Ik vind het lastig voor te stellen dat er in de toekomst geen kapitaalintensieve investering meer nodig zijn die direct worden afgeschreven.
    Overigens betekent dit een paar gunstige koopmomenten voor het aandeel.

    3. Brutomarge
    Hier heb je volledig gelijk. De brutomarge moeten toenemen met een hogere mix aan Automotive en Licensing. Zeker als Licensing sterkt toeneemt. Op dit vlak ben ik conservatief en hou ik rekening met erosie of een toch minder goede concurrentiepositie van TomTom. Wil mij hier niet op rijk rekenen.

    4. Dividend en acquisities
    We zijn het hier over eens. Ik zie echter niet waarom TomTom grote acquisities zou moeten doen. In een markt van HD maps die nog aan de vooravond staat zijn er vaak kleinere bedrijven die nog moeten schalen. De waarde van die acquisities ligt in mijn ogen ver beneden de 100 miljoen euro.
    Of het moet gaan om bedrijven aan de AI kant, sensoren, communicatie/cloud, etc. Die zijn echter in mijn ogen groter of zijn toeleverancier aan meerdere markten.

    ------------------
    Conclusie voor mij is dat een koers met een bandbreedte van 20-40 euro zeer goed mogelijk is. Het bewijs daarvoor moet in 2020 geleverd worden in groeicijfers van Licensing en Automotive. En/of met outlook 2021.

    De upside is ongekend. Gelet op prestaties uit het verleden nauwelijks voor te stellen. Het is goed dat die met goede onderbouwing zijn te voorspellen.

    Ik hoop voor je en voor ons dat je alsnog gelijk krijgt in wat je al jaren benoemd. Als dat gebeurd dan wordt het tijd dat IEX een Nostradamus trofee uitroept voor beleggers. Ik weet zeker dat dit forum jou dan van harte zal nomineren.
    [/quote

    Slechts een kanttekening bij jouw pnten 1 en2

    ad1. automotive vs enterprise
    Ook voor mij was Automotive de groeimotor, sinds Google zijn alleenheerschappij op het gebied van location based technology nu heeft omgezet van gratis naar geldverdienen liggen er kansen voor andere aanbieders van deze location based technology wo TT.
    TT is absoluut geen bedreiging voor Google op dit gebied maar kan door gebruik te maken van allianties met grote partijen zoals Microsoft en Baidu haar bestaande APP omzet sterk verbeteren.
    Ook de afhoudende wijze waarop HG reageert op vragen inzake APPi mbt Bing/Microsoft terwijl hij de ontwikkeling in APPi zelf benoemd geeft mij reden te geloven dat Enterprise ons wel eens kan verrassen qua potentieel.

    ad2, opex
    Bij opex denk je al gauw aan personele kosten voor verkoop en administratie huisvesting en dergelijke
    Dit gaat bij tt niet op al jaren lang gaat het grootste gedeelte van de opex op aan R&D en afschrijving op intangible assets die of via deze afdeling zijn ontwikkeld dan wel door acquisitie zijn verworven.
    In 2015 en 2016 waren R&D en Amortisation goed voor 50% van de opex en 30% van de omzet.
    In 2017 en 2018 zie je een verhoging naar 65% van de opex en 45% van de omzet.

    met de laatste boekhoudwijziging kom je uit op 80% aan opex en 80% van de omzet die verbruikt wordt aan ontwikkeling en afschrijving van de ontwikkeling uit het verleden.
    Ik kan geen bedrijf dat relatief meer geld uitgeeft aan zijn R&D dan TT de samenvoeging van R&D en Amortisation brengt het nu tot nsane hoogten die dan ook maar twee jaar duren. In feite zien we hier de contouren van een impairment die in twee jaar plaatsvindt via de winst en verliesrekening.

    De verhoogde inspanningen op het gebied van R&D vinden gewoon plaats.
  7. forum rang 6 boem! 19 juli 2019 14:18
    Ik kom nog even terug op het principe van de FCF.

    Deze grootheid geeft het bedrag aan dat het bedrijf extra kan besteden zonder een verhoogd risico voor de continued operation.

    De besteding kan bestaan uit acquisities, aandeleninkoop of dividenduitbetaling.

    Indien we de vierde pijler van TT te weten de overtollige kas aan een nader onderzoek onderwerpen is het juist deze pijler die het laat afweten, waar Consumer met zijn EBIT bijdraagt aan de winst en waar Automotive en Enterprise vorderingen maken in hun positionering laat de overtollige kas het volledig afweten door geen enkel positief resultaat te laten zien.

    Als belegger wordt je bijkans moedeloos van het beleggingsresultaat dat door TT wordt gerealiseerd met deze in verhouding grote porto.
    Er kan maar een reden zin waarom men zulk een groot bedrag renteloos heeft uitstaan en daar hint men ook herhaaldelijk op: ACQUISITIES.

    Het zullen dan acquisities zijn op het terrein van location-based technology.
    Op het moment dat deze acquisitieronde al of niet met succes is afgerond zal men een beslissing nemen over het eventuele restant van deze overtollige kas.

    Of als potje op het vuur voor de volgende acquisitieronde dan wel aandeleninkoop of dividenduitbetaling daar het geen pas geeft dergelijke bedragen renteloos te laten verpieteren.

  8. gilygil 19 juli 2019 14:31
    Is het ook niet zo dat los van alle goede vooruitzichten met betrekking tot toekomstige winsten, dat ze eigenlijk een hele grote asset hebben die ze al bijna helemaal hebben afgeschreven, maar die nog wel heel duidelijk in het bedrijf zit. Dan is los van de positieve toekomst muziek tomtom nu al een hele duidelijke koop puur omdat ze ver ondergewaardeerd zijn ten opzichte van wat ze bezitten?
  9. forum rang 6 boem! 19 juli 2019 15:24
    Inderdaad @gilygil de assetwaarde overstijgt met gemak de beurskoers.

    Er is echter een grote maar.... HG wil er niet aan en daar maken veel forumbezoekers zich ongelooflijk boos over.
    Het is toch werkelijk van de gekke en eigenlijk een misdaad dat 1 man te weten HG vele andere aandeelhouders haar korte termijnwinst ontzegt en het risico neemt om die asset te laten verdampen is de algemene tendens op dit forum.

  10. [verwijderd] 19 juli 2019 15:31
    quote:

    boem! schreef op 19 juli 2019 15:24:

    Inderdaad @gilygil de assetwaarde overstijgt met gemak de beurskoers.

    Er is echter een grote maar.... HG wil er niet aan en daar maken veel forumbezoekers zich ongelooflijk boos over.
    Het is toch werkelijk van de gekke en eigenlijk een misdaad dat 1 man te weten HG vele andere aandeelhouders haar korte termijnwinst ontzegt en het risico neemt om die asset te laten verdampen is de algemene tendens op dit forum.


    Luister naar BNR interview!
  11. forum rang 4 holenbeer 19 juli 2019 16:09
    quote:

    groeibriljant schreef op 19 juli 2019 09:34:

    @ MM en BG

    Dank voor jullie rekenexercities.
    De nieuwe inkomstenstroom uit HD-markt kan ook een stuk succesvoller zijn.
    Marge zal sowieso stijgen ivm SaaS.

    Licentie-inkomsten zijn niet alleen groei vanuit Microsoft. Baidu zal wel eens de grootste verrassing kunnnen gaan leveren. De Chinese markt is giga.
    En bridgestone zal toch ook nog steeds licensing-inkomsten geven? Die nemen toch nog iets af?
  12. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2019 16:24
    quote:

    boem! schreef op 18 juli 2019 17:45:

    Han mag ik daaruit afleiden, dat jij mijn omzet voor Consumer van 280 mio reeeler acht dan de door HG opgegeven omzet van 265 mio voor Consumer in zijn nieuwe outlook.

    Ben overigens heel benieuwd naar jouw inschattingen voor Consumer de jaren daarop.
    Is het een uitfaserende unit of zie jij nog kansen voor TT om deze unit nog jaren winstgevend te laten zijn.
    Ja, 280 acht ik reëel, kan mogelijk nog ietsje hoger worden.

    Voor de komende jaren zie ik de omzet bij Consumer (excl. autom.hw) minder sterk dalen dan de afgelopen jaren. Dus meer in de orde van -10% of -15% dan -25%. Heel misschien zelfs enige stabilisatie op een lager niveau.

    De automotive hardware is hierbij een beetje een stoorzender. Die kan nog best 1 of 2 jaar op ongeveer het huidige niveau blijven, om dan ineens snel te verdwijnen. Mogelijk samenhangend met het aflopen van een oud Renault(?)-contract.

  13. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2019 17:02
    quote:

    boem! schreef op 19 juli 2019 04:14:

    ...

    Jij hebt de marge vastgeklikt op 72% terwijl ik de gerealiseerde marge per onderdeel over de afgelopen jaren volg.
    Voor de cijferfetisjisten Automotive Hardware 15%, Consumer Hardware 50%, Content and Services bij Automotive en Consumer 80% met Enterprise 90%.

    De trend van oplopende marge over de afgelopen jaren breek jij af miv 2019.
    Die trend is veroorzaakt door de transitie van hardware naar software en daar komt in jouw zowel als in mijn raming voor de omzet 2023 geen verandering in.

    Saas omzetten hebben de eigenschap om bij groei van die omzet een hoger brutowinstpercentage te tonen.
    Ik laat dit effect achterwege en kom bij toepassing van bovengenoemde percentages uit op 71,45%, 75,5%. 78,3%, 79,5% en 80,7% in resp 2019 t/m 2023.
    ...
    Ik wil even terugkomen op deze marge-voorspellingen. We moeten bedenken dat de over-all marge t/m 2018 ook die van TTT bevatte. Die was volgens jouw en mijn schattingen toen iets lager dan die bij A&E (ca 80% tegenover 85% of meer).
    En waarom neem je de marge bij autom. hardware zo laag?
    Al met al zou mijn prognose zijn:

    Automotive Hardware 30%-35% (mogelijk eindigend in 2021)
    Consumer Hardware 45%-50%
    Content and Services bij Consumer 80%
    Content and Services bij Automotive 80% maar door schaaleffecten oplopend naar 85%-87%
    Enterprise 90%, mogelijk nog ietsje oplopend.

    Door deze percentages op te hangen aan de door jou geraamde omzetten per bu vind je dan de over-all marge voor de jaren 2019-2023. Ben benieuwd!

  14. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 19 juli 2019 17:14
    quote:

    Brouwer285 schreef op 19 juli 2019 08:54:

    Iemand een idee wat die toenemende ‘unbilled revenue’ inhoud? Lijkt me iets van een tegenhanger voor deferred revenue op de balans. Geeft de cash nog een extra boost als die vrijvalt, of misschien iets met een contractuele voorwaarde voor betaling?
    Tegenover deferred revenues staan op de balans:

    0. deferred costs of sales (meestal zeer klein)
    1. unbilled revenues
    2. receivables (debiteuren)
    3. cash

    Een post bij 1 gaat op een zeker moment over naar 2 (hoop ik). En na betaling daarvan naar 3.

    Tot zover simpel. Maar wat ik nooit begrepen heb bij Taco's uitleg (in beroerd Engels) is hoe hij bij een nieuw of startend contract de posten unbilled en deferred 'optuigt'.

    De 'operational revenue' bij Automotive bestaat volgens mij uit reported/recognized omzet plus toename defrev, minus toename unbilled.

2.535 Posts
Pagina: «« 1 ... 99 100 101 102 103 ... 127 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links