Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

  • 5,520 23 apr 2024 17:35
  • +0,060 (+1,10%) Dagrange 5,450 - 5,585
  • 546.527 Gem. (3M) 317,5K

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 juli 2019 08:50
    pre weer in het rood. Wat mij betreft mogen we nog een keer flink dippen. Ik heb namelijk nagelaten (door omstandigheden) om na de aandelen shuffle meteen terug te kopen waardoor mijn gemiddelde bijna 3 euro is gestegen na jarenlang veel moeite te hebben gedaan om mij gemiddelde te drukken.
  2. [verwijderd] 18 juli 2019 09:19
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 18 juli 2019 00:03:

    [...]

    Tenslotte wijs ik op Prosus, leg er alvast wat cash voor opzij zou ik zeggen. Wie?
    De internationale tak van het Zuid-Afrikaanse Naspers, krijgt in september een notering aan de Amsterdamse beurs. Beleggen in Tencent met een forse discount, wie wil dat niet? In combinatie met allerlei internetbedrijven en -start-ups. In het Zuid-Afrika forum hier op iex heb ik er al meer over geschreven, en daar zal ik het ook blijven volgen:
    www.iex.nl/Forum/Topic/1354846/10/Zui...

    Hi Beperktedijkbewaking, even off topic, als reactie op jouw Naspers (Prosus) beleggingstip. N.a.v. aangekondigde Amsterdam listing is Naspers op ZA beurs recent omhoog geknald, en dus flink deel van de 'ZA discount' er al uitgelopen. Helaas. Wel denk ik mooi bedrijf, maar minder aantrekkelijk geworden nu de forse discount eruit is. Zie ook:
    www.biznews.com/global-investing/2019... en check de ticker.
  3. [verwijderd] 18 juli 2019 09:27
    Het Q2 CC-transcript. Kun je nalezen hoe men de winst drukt en maximaal afboekt. Dit ondanks het feit dat de initiele SD-map fiors is uitgebreid qua dekking en real-time functionaliteit. Daarnaast is er bovenop deze fundering een nieuwe HD-map ontwikkeld. De initiële aanschaf was 2,9 miljard, de uitbreiding en de verdere ontwikkelingskosten hebben 3-4 miljard gekost. Grotendeels via de OPEX direct weggeboekt.
    Totale investering in het nieuwe real-time HD-platform (Maps & Services) ca 6-7 miljard.
    Die investering moet de komende 10-15 jaar worden terugverdiend in een markt die nu nog nihil is. In 2021 groeit dit naar 2,4 miljard euro en in 2023 ca. 8 miljard euro. Op lange termijn gaat dat rond 2035 naar 250 miljard. Zelf hanteer ik in mijn rekensommen de helft. Marktaandeel TomTom ca 35%. Goddijn verwacht 50%, maar zelf hanteer ik 25%. Kom je op de helft van de verwachtingen van Goddijn en de helft van de marktanalisten op een WPA van ca 204 rond 2035 (en ca 8 euro WPA in 2023).

    Voordeel van afboeken is fiscaal en dus cashwise interessant. Nadeel is het al meer dan 10 jaar drukken van de winst. Hopelijk gaat TomTom de 400 miljoen cash inzetten voor aandeleninkoop of dividend. Kan makkelijk nu de cashberg blijft groeien.

    seekingalpha.com/article/4275576-tomt...
  4. [verwijderd] 18 juli 2019 09:34
    quote:

    groeibriljant schreef op 18 juli 2019 09:27:

    Het Q2 CC-transcript. Kun je nalezen hoe men de winst drukt en maximaal afboekt. Dit ondanks het feit dat de initiele SD-map fiors is uitgebreid qua dekking en real-time functionaliteit. Daarnaast is er bovenop deze fundering een nieuwe HD-map ontwikkeld. De initiële aanschaf was 2,9 miljard, de uitbreiding en de verdere ontwikkelingskosten hebben 3-4 miljard gekost. Grotendeels via de OPEX direct weggeboekt.
    Totale investering in het nieuwe real-time HD-platform (Maps & Services) ca 6-7 miljard.
    Die investering moet de komende 10-15 jaar worden terugverdiend in een markt die nu nog nihil is. In 2021 groeit dit naar 2,4 miljard euro en in 2023 ca. 8 miljard euro. Op lange termijn gaat dat rond 2035 naar 250 miljard. Zelf hanteer ik in mijn rekensommen de helft.

    Voordeel van afboeken is fiscaal en dus cashwise interessant. Nadeel is het al meer dan 10 jaar drukken van de winst. Hopelijk gaat TomTom de 400 miljoen cash inzetten voor aandeleninkoop of dividend. Kan makkelijk nu de cashberg blijft groeien.

    seekingalpha.com/article/4275576-tomt...
    Dividend werd gisteren in de call ook gevraagd. Taco begin met te zeggen dat ze nog geen 2 maanden geleden 750mln hadden terugbetaald. -> subline: wel erg snel om nu dividend aan te kondigen...

    Maar >400mln dit najaar is gewoon erg veel. Wellicht in najaar aankondiging dat 75% van FCF wordt uitgekeerd in 2020, heb je het over 0,40 per aandeel en kun je een koers van EUR16 rechtvaardigen.

    De suggestie om een overname te doen kwam mij ongeloofwaardig over (de tent staat gewoon in de etalage mi).
  5. forum rang 6 tatje 18 juli 2019 09:51
    Het is wel duidelijk.

    Tom Tom wil geen winst maken en vindt de koers rond de 10 goed.

    In mijn optiek willen ze dus geen winst laten zien en geen hogere koers.

    Dus kopers die alleen maar cijfers zien en dan kopen, houden ze zo af.

    En toch is er een partij, die voor wat betreft locatie technologie alles weet van Tom Tom en dat is Microsoft, want alle locatie technologie loopt in de Azure cloud, het laatste wordt weggehaald bij SAP.

    Ik denk ook dat Microsoft wil betalen, wat Tom Tom vraagt, maar ze willen meer resultaten zien. ( geen kat in de zak kopen )

    - kosten in Opex hoger door verschuiving capex naar opex.
    - afschrijvingen over 10 jaar naar 2 jaar.
    - 1malig een lagere gross margin van 67%, door platformen die als costs of sale worden geboekt, maar voor heel 2019 toch at least 70% at least
    - wanneer draait Bingmaps op Tom Tom, Harold leek er een tijd op te plakken, maar eindigde met de woorden in the future. Denk dat Enterprise dan van 40 naar 50 per kwartaal gaat en dat mogen wij nog niet in onze toekomst visie meenemen.

    Gross margin 2019 AT LEAST 70%.

    Ik maak van AT LEAST dan 71%.

    Omzet in het 1e halfjaar 13% hoger.

    Omzet 2018 686 laat ik 13% groeien in 2019 is 775

    Op 775 plak ik 71% gross margin 550 opex 555 ebit - 5.

    Logisch dat je afschrijvingen versneld.

    Bij BNR zei harold

    - wordt gewoon geld verdiend in Q2
    - wordt gewoon winst gemaakt
    - geen winst door boekhoudkundige regels
    - winst is een opinie.

    2019 775 met bv 13% groei in 2020 is 875
    Marge zonder dat 1 malige geklooi naar 67% denk ik voor 2019 aan 72% en voor 2020 aan 74%

    Je ziet het al voor je 875 maal 74% is 629.

    Logisch dat de accountant alles uit de kast moet halen, kijken wat er allemaal mag, versneld afschrijven.

    Aan alles zie je, dat Tom Tom tijd wil winnen.

    Waarom, om meer te laten zien, dat de vraagprijs rechtvaardigt.

    Zo dat was het voor vandaag, dat gezeik in het boekje, het zal wel.
  6. [verwijderd] 18 juli 2019 09:58
    quote:

    groeibriljant schreef op 18 juli 2019 09:27:

    Het Q2 CC-transcript. Kun je nalezen hoe men de winst drukt en maximaal afboekt. Dit ondanks het feit dat de initiele SD-map fiors is uitgebreid qua dekking en real-time functionaliteit. Daarnaast is er bovenop deze fundering een nieuwe HD-map ontwikkeld. De initiële aanschaf was 2,9 miljard, de uitbreiding en de verdere ontwikkelingskosten hebben 3-4 miljard gekost. Grotendeels via de OPEX direct weggeboekt.
    Totale investering in het nieuwe real-time HD-platform (Maps & Services) ca 6-7 miljard.
    Die investering moet de komende 10-15 jaar worden terugverdiend in een markt die nu nog nihil is. In 2021 groeit dit naar 2,4 miljard euro en in 2023 ca. 8 miljard euro. Op lange termijn gaat dat rond 2035 naar 250 miljard. Zelf hanteer ik in mijn rekensommen de helft. Marktaandeel TomTom ca 35%. Goddijn verwacht 50%, maar zelf hanteer ik 25%. Kom je op de helft van de verwachtingen van Goddijn en de helft van de marktanalisten op een WPA van ca 204 rond 2035 (en ca 8 euro WPA in 2023).

    Voordeel van afboeken is fiscaal en dus cashwise interessant. Nadeel is het al meer dan 10 jaar drukken van de winst. Hopelijk gaat TomTom de 400 miljoen cash inzetten voor aandeleninkoop of dividend. Kan makkelijk nu de cashberg blijft groeien.

    seekingalpha.com/article/4275576-tomt...
    Als je leest dat er met honderden miljoenen wordt gesmeten en dat direct in de kosten wordt genomen, dan kun je twee dingen denken: het was gewoon (alweer) een slechte business case, maar we hobbyen lekker verder. We willen tenslotte leuke dingen doen. Of: het is een fantastische investering die niet als zodanig wordt verantwoord. Om die gedachtengang aan jezelf te verantwoorden, haal je gewoon de dirty-exit van stal, die komt altijd goed van pas. Maar pas op: het ligt niet aan het verdienmodel en de kennis en kunde, want die staat vast. Tot in 2035 weten we hoe dit eruit komt te zien. Onzekerheid? Ben je gek, wat kan er nou gebeuren in 15 jaar tijd.
    Als het niet zo grappig was, had ik het pijnlijk gevonden.

  7. [verwijderd] 18 juli 2019 09:58
    @Tatje

    Die Bingmaps kunnen ook >10 per kwartaal toevoegen.

    Persoonlijk denk ik dat de groei van 13% in 2020 gaat versnellen. Niet alleen in Enterprise maar ook in Automotive. Veel nieuwe contracten zijn pas net aan het opstarten.

    Vanaf 2021 komt er dan bovenop de groeiende omzet de extra impuls van de HD-maps. En in de periode 2021-2023 groeit dat nieuwe segment zeer snel, maar daarna gaat de turbo er pas echt op.
  8. forum rang 7 ketchup 18 juli 2019 10:03

    dit aandeel had gewoon aan 11 euro vandaag kunnen noteren indien TT niet zoveel capex naar opex schuift, zo simpel is het en dat was voor de reguliere aandeelhouder een zegen geweest om eindelijk eens een leuke meevaller te krijgen en een goed gevoel dat je in een bedrijf investeert die echt aandeelhouderswaarde wenst te scheppen VIA de KOERS en niet voor hen die de TOKO runnen en beheren

    dat is echt bijzonder kwalijk en onderstreept eens te meer dat dit gewoon een bedrijf is, eigenlijk een beursnotering niet waardig , het is en blijft een private company waar the happy few het voor het zeggen hebben.

    desalniettemin, zie ik enkel maar onderbouwende outlook van de banken voor TT, de vraag is enkel gaat de reguliere aandeelhouder hier uiteindelijk ook van meeprofiteren of gaan deze er toch over tijd naar een exit gewerkt worden en dat hoeft niet altijd door een privatisering te zijn, je kan ze ook wegpesten over tijd door ze keer op keer te ontgoochelen, zodat ze het investeren in je toko moe worden.
  9. [verwijderd] 18 juli 2019 10:05
    quote:

    Katsa schreef op 18 juli 2019 09:58:

    [...]

    Als je leest dat er met honderden miljoenen wordt gesmeten en dat direct in de kosten wordt genomen, dan kun je twee dingen denken: het was gewoon (alweer) een slechte business case, maar we hobbyen lekker verder. We willen tenslotte leuke dingen doen. Of: het is een fantastische investering die niet als zodanig wordt verantwoord. Om die gedachtengang aan jezelf te verantwoorden, haal je gewoon de dirty-exit van stal, die komt altijd goed van pas. Maar pas op: het ligt niet aan het verdienmodel en de kennis en kunde, want die staat vast. Tot in 2035 weten we hoe dit eruit komt te zien. Onzekerheid? Ben je gek, wat kan er nou gebeuren in 15 jaar tijd.
    Als het niet zo grappig was, had ik het pijnlijk gevonden.

    Eens met de onzekerheid, maar de marktanalisten hebben er in de regel toch wel enigszins verstand van. Er kan inderdaad van alles gebeuren maar zeker is dat auto's allemaal connected worden en dat veiliger en autonoom rijden de trend is. Op lange termijn zijn dat >1,5 miljard voertuigen (incl. bots wellicht zelfs het dubbele). Services zijn zeer nauwkeurige locatiebepaling en real-time updates, maar ook de V2X services. Sensoren worden geavanceerder, maps worden geavanceerder, AI is cruciaal etc.etc..
  10. [verwijderd] 18 juli 2019 10:27
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 18 juli 2019 10:03:

    dit aandeel had gewoon aan 11 euro vandaag kunnen noteren indien TT niet zoveel capex naar opex schuift, zo simpel is het en dat was voor de reguliere aandeelhouder een zegen geweest om eindelijk eens een leuke meevaller te krijgen en een goed gevoel dat je in een bedrijf investeert die echt aandeelhouderswaarde wenst te scheppen VIA de KOERS en niet voor hen die de TOKO runnen en beheren

    dat is echt bijzonder kwalijk en onderstreept eens te meer dat dit gewoon een bedrijf is, eigenlijk een beursnotering niet waardig , het is en blijft een private company waar the happy few het voor het zeggen hebben.

    desalniettemin, zie ik enkel maar onderbouwende outlook van de banken voor TT, de vraag is enkel gaat de reguliere aandeelhouder hier uiteindelijk ook van meeprofiteren of gaan deze er toch over tijd naar een exit gewerkt worden en dat hoeft niet altijd door een privatisering te zijn, je kan ze ook wegpesten over tijd door ze keer op keer te ontgoochelen, zodat ze het investeren in je toko moe worden.
    Eigenlijk willen alle retail beleggers hetzelfde. ERUIT.
    Goddijn is een slimme man maar ik vind hm SLUW.
    Hij weet kluit te paaien...Ja hij kondigt aan iets te zeggen over dat de share price not quit right is...
1.536 Posts
Pagina: «« 1 ... 46 47 48 49 50 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links