Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Juridische Perikelen rond SNS-onteigening.

6.952 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 348 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 DaarIsDePoen 8 juli 2019 20:47
    quote:

    objectief schreef op 8 juli 2019 14:16:

    [...]

    Volledige onzin en je kunt je suggestie noch aantonen noch bewijzen.

    De Volksbank is een nieuwe entiteit en deze staat financieel los van de ex-SNS.
    Er is geen enkel verband tussen de hoogte van de evt. uitkeringen op de oude aandelen/obligaties.

    Interessante literatuur

    rekenkamer.presurf.nl/public/20180409...

  2. forum rang 6 TonyX 10 juli 2019 10:52
    quote:

    Reaalist schreef op 8 juli 2019 15:29:

    .... Het is dus wel degelijk dat de SRH de claims zal uitbetalen en wel voor de Staat, die 100% eigenaar is van SRH.
    Laten we oppassen dat het geen semantische discussie wordt. Het maakt niet zoveel uit welk verhikel om welke administratieve of andere reden ook de feitelijke uitkering doet. Het ging er meer om wie de eindverantwoordelijkheid droeg dàt er uitbetaald wordt. Dat is en blijft gewoon de Staat.

  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 juli 2019 11:08
    Nationalisatie SNS REAAL
    Samenvatting

    Omschrijving
    Uitgaven en ontvangsten
    Toelichting bij de tabel uitgaven en ontvangsten
    Exit-strategie

    Omschrijving

    In 2008 kwam SNS REAAL als gevolg van de kredietcrisis in de problemen. Hierop maakte SNS REAAL gebruik van de kapitaalverstrekkingsfaciliteit en de garantiefaciliteit.

    Vooral door verliezen (in waarde) in de vastgoedportefeuille van Property Finance dreigde begin 2013 faillissement van SNS REAAL. Op 1 februari 2013 nationaliseerde de Staat SNS REAAL. Doel hiervan was het waarborgen van de financiële stabiliteit. Deze kon in gevaar komen door een mogelijk faillissement van SNS REAAL als systeemrelevante financiële instelling.

    Met de nationalisatie van SNS REAAL kwam de Staat in bezit van SNS Bank, inclusief de vastgoedbank Property Finance, en de verzekeraar REAAL. In 2014 is de naam van REAAL gewijzigd in VIVAT en de naam van Property Finance bij haar verzelfstandiging van SNS Bank in Propertize (waarvan de banklicentie is komen te vervallen). Per 1 januari 2017 is de naam van SNS Bank gewijzigd in de Volksbank. De Volksbank is de houder van de bankvergunning. SNS is een van de vier merken van de Volksbank.
    Uitgaven en ontvangsten

    Onderstaande tabel is een overzicht van de totale uitgaven en ontvangsten van de Staat voor de nationalisatie van SNS REAAL per 31 december 2016. Hierin zijn niet opgenomen de uitgaven en ontvangsten voor de kapitaalverstrekkingsfaciliteit (uitgaven van € 750 miljoen en ontvangsten van € 185 miljoen door terugbetaling) en de garantiefaciliteit voorafgaand aan de nationalisatie.
    Tabel: Nationalisatie SNS REAAL (stand 31-12-2016) Totaalbedrag* Bedrag
    Uitgaven -6.425
    Kapitaalinjectie SNS REAAL -2.200
    Kapitaalinjectie Propertize -500
    Aankoop SNS Bank -1.100
    Overgenomen schuld Propertize -2.386
    Rentekosten Staat -239
    Ontvangsten 4.438
    Rentevergoeding overbruggingskrediet 40
    Dividend SNS Bank 100
    Verkoop Propertize 873
    Overdracht schuld Propertize 2.355
    Premie garantie Propertize 19
    Resolutieheffing banken 1.005
    Totaal netto -1.987

    * In € miljoen.
    Bron: Ministerie van Financiën
    Toelichting bij de tabel uitgaven en ontvangsten

    Voor de onteigening van de aandelen SNS REAAL heeft de Staat geen kapitaal verstrekt aan SNS REAAL. Na de nationalisatie in 2013 verstrekte de Staat in totaal € 3,8 miljard aan kapitaal waarvan € 2,2 miljard als kapitaalinjectie aan SNS REAAL, € 500 miljoen als kapitaalinjectie aan Propertize en € 1,1 miljard als overbruggingskrediet aan SNS REAAL. Van de kapitaalinjectie aan SNS REAAL van € 2,2 miljard ging € 1,9 miljard naar SNS Bank en € 250 miljoen naar REAAL (VIVAT).

    Op 30 september 2015 heeft de Staat SNS Bank gekocht van SNS REAAL Holding en onder een nieuwe holding gehangen: SNS Holding, waarvan de naam per 1 januari 2017 is gewijzigd in de Volksholding. Aan deze verplaatsing zijn geen kasstromen te pas gekomen. De Staat heeft SNS Bank verkregen voor € 2,7 miljard door het eerder aan SNS REAAL verstrekte overbruggingskrediet van € 1,1 miljard te verrekenen met het aankoopbedrag en het restant van de koopprijs van € 1,6 miljard (€ 2,7 miljard - € 1,1 miljard) schuldig te blijven aan SNS REAAL Holding die een vordering op de Staat verkrijgt.

    Bij de verkoop van SNS Bank is de naam van SNS REAAL gewijzigd in SRH. Op 19 mei 2017 heeft NLFI de aandelen van SRH overgedragen aan de Staat.1 De liquiditeiten van SRH zijn hierbij omgezet in een vordering van SRH op de Staat. Deze vordering is bijgeschreven op de vordering die SRH reeds had op de Staat door verkoop van SNS Bank. De vordering van SRH op de Staat bedraagt in totaal circa € 1,8 miljard.

    Op 27 september 2016 heeft de Staat Propertize verkocht aan het Amerikaanse consortium Lone Star Funds/J.P. Morgan Securities en hiervoor € 873 miljoen ontvangen. Dit bedrag kan met € 22,5 miljoen toenemen na liquidatie van een vastgoedproject. Onderdeel van de verkoop was de overname door de Staat van de door Staat zelf gegarandeerde schuld van Propertize. Hiervoor ontving de Staat € 2.355 miljoen. Inclusief rentelasten zijn de uitgaven voor de afwikkeling van de schuld € 2.386 miljoen. Met de overname van de staatsgegarandeerde schuld door de Staat is de garantie van € 2.623 miljoen van de Staat aan Propertize komen te vervallen. Voor deze afgegeven garantie ontving de Staat € 19 miljoen van Propertize.

    Bij de nationalisatie van SNS REAAL heeft de minister van Financiën de bancaire sector om een bijdrage gevraagd in de vorm van een eenmalige resolutieheffing van circa € 1 miljard. De resolutieheffing is in 2014 betaald. De grondslag voor deze heffing zijn de deposito’s bij de banken die op grond van het depositostelsel zijn gegarandeerd.
    Exit-strategie

    De minister van Financiën beheert de belangen van de Staat en bereidt de afwikkeling van de nationalisatie van SNS REAAL voor (exit-strategie). De stand van zaken per 16 oktober 2017 is als volgt:
    Tabel: Stand van zaken 16 oktober 2017 Onderdeel Stand van zaken
    VIVAT Op 30 juni 2015 is een koopovereenkomst met de Chinese verzekeraar Anbang Group Holdings Co Limited gesloten. Op 23 juli 2015 zijn de aandelen VIVAT, en daarmee het economische en juridische eigendom overgedragen door SNS REAAL aan Anbang. De nettoverkooprijs is € 1.
    Volksbank (voorheen SNS Bank) De bank is in september 2015 losgekoppeld van de holding SNS REAAL. Zodra de bank daarvoor gereed is, zal een besluit over de toekomst van de bank worden genomen.
    Propertize Op 28 juni 2016 heeft de minister van Financiën met het Amerikaanse consortium Lone Star Funds/J.P. Morgan Securities een koopovereenkomst gesloten. Op 27 september 2016 is de verkoop afgerond.
    SRH Bij SRH resteren uitsluitend juridische dossiers (waaronder claims) die verband houden met de nationalisatie van SNS REAAL. De afwikkeling hiervan kan enige tijd in beslag nemen.

    NL financial investments (NLFI) beheert namens de Staat de aandelen van onder meer ABN AMRO, ASR en de Volksbank.

  4. forum rang 8 Leefloon 10 juli 2019 11:18
    quote:

    Tony B schreef op 8 juli 2019 15:11:

    Die uitbetaling is uiteindelijk dus net zo safe als de uitbetaling van een 10 jarige Staatsobligatie. Je moet er waarschijnlijk eveneens in totaal 10 jaar op wachten. Maar de rente is nu wel veel hoger dan bij een 10 jarige Staatsobligatie, haha.
    Bij schade geldt de werkelijke schade, couponrente en wettelijke rente of schikkingen even daargelaten. Wanneer een obligatie op het moment van de nationalisatie 80 noteerde, is de werkelijke schade 80. Wanneer een obligatie op het moment van de nationalisatie 120 noteerde, en gemakshalve het einde van de looptijd inmiddels is bereikt, is de werkelijke schade 100. Zie het, hoe walgelijk ook, misschien een beetje als een verzekeringskwestie met "dagwaarde, op het moment van de brand" en dergelijke.

    Voor Staatsobligaties geldt hopelijk, de Staat is geen klant van credit rating agencies, altijd 100.
  5. forum rang 4 shaai 10 juli 2019 18:45
    quote:

    Tony B schreef op 10 juli 2019 18:07:

    In de wettekst noch in het tussenvonnis wordt over schade gesproken. Het gaat om een waardepaling en vergoeding van de (contante) (handels)waarde op 1-2-2013. Je kunt dat een schadeloosstelling noemen maar ook dan vervallen we snel in woordspelletjes lijkt me.
    schadeloosstelling is wel de juridische term die wordt gebruikt.
    Maar er wordt niet gekeken naar 'schade' (kan persoonlijk zijn), maar ook niet echt naar handelswaarde (althans nadrukkelijk niet de waarde in beurshandel), maar meer 'de werkelijke waarde' (dat is dan wel weer in de fictionele handelsverkeer tussen rationele kopers en verkopers die alle ook niet-openbare kennis hebben.

    Maar ja, het is veelal juridische bewoording die voor ons beleggers niet zozeer van belang is in dezen.
  6. forum rang 6 TonyX 13 juli 2019 14:36
    quote:

    shaai schreef op 10 juli 2019 18:45:

    [...]

    ....... 'de werkelijke waarde' (dat is dan wel weer in de fictionele handelsverkeer tussen rationele kopers en verkopers die alle ook niet-openbare kennis hebben.

    Maar ja, het is veelal juridische bewoording die voor ons beleggers niet zozeer van belang is in dezen.
    Het eerste is de omschrijving voor de te vergoeden waarden in de wettekst die dit soort nationalisaties mogelijk maakt.

    Het tweede ben ik niet helemaal met je eens, want daar draait het hele gedoe in de OK en op dit forum nu juist om. Als je die begrippen (ook in dit) forumdraadje als synoniem gaat beschouwen krijg je een Babylonische spraakverwarring en eindeloze discussies.
  7. Otto Obligatie 14 juli 2019 19:54
    Ik blijf het vreemd vinden. Het scenario is faillissement. In dat geval zouden de 11,25% obli's 75% van de nominale waarde hebben uitgekeerd. Omdat er nu sprake is van overheidsingrijpen zou dat opeens 75% van de laatst gedane koers op 1-2-2013, oftewel 56% of zoiets zijn waar 75% van wordt vergoed.
  8. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 juli 2019 19:56
    quote:

    Otto Obligatie schreef op 14 juli 2019 19:54:

    Ik blijf het vreemd vinden. Het scenario is faillissement. In dat geval zouden de 11,25% obli's 75% van de nominale waarde hebben uitgekeerd. Omdat er nu sprake is van overheidsingrijpen zou dat opeens 75% van de laatst gedane koers op 1-2-2013, oftewel 56% of zoiets zijn waar 75% van wordt vergoed.
    Hoe kom je aan deze onzin?
  9. Otto Obligatie 16 juli 2019 16:33
    Otto oneindig :>.
    @aard. Tips: ligt er helemaal aan wat je zoekt. Rendement ligt overal maar gaat gepaard met risico's en de hoeveelheid moeite die je ervoor moet doen. Hoog huurrendement met max. 1 uur reistijd van mijn woonplaats is mijn insteek, of hoge capital gain. Goedkoop inkopen (lage prijs per m2) is veruit het belangrijkst. Besteed voldoende tijd aan oriëntatie (markt, beleid gemeenten, etc) en koop het liefst in een crisis maar dat spreekt voor zich. Financiering in na goedkoop inkopen het belangrijkst, kijk uit dat de cash flow op orde blijft. Ga vooral veel oriënteren en praten met makelaars, eigenaren van vastgoedbedrijven, en hou het beleid van de overheid in de gaten
  10. HK77 18 juli 2019 03:50
    Zag dat ons aller Jeroen nu voor het IMF wordt gepushed. Dat rechtlijnige ligt het IMF wel. En ook de hypocrisie: in 1998 moesten de Zuidoost Aziatische landen nog de gifbeker leegdrinken, maar in 2008/2009 was opeens alles ok, als er maar geen pijn was in het ontwikkelde Westen.

    Succes Jeroen (by the way, krijg nog geld van je.....)
  11. forum rang 9 objectief 20 juli 2019 08:01
    quote:

    eREX schreef op 19 juli 2019 23:41:

    Distelblom wordt het niet. Buitenland vindt hem een Hollandse hork en in de Nederlandse wandelgangen trekt men volgens insiders iedereen zijn handen van hem af vanwege een "zwaar inschattingsfoutje waarmee hij de ned.staat opzadelde met een rekening van net onder een miljard"
    Niet erg fatsoenlijk om een alom gewaardeerde ex-politicus uit te schelden; die voor een top baan bij het IMF door politiek Nederland wordt voorgedragen.
    Dit zegt veel over jou als persoon.

    De ex-SNS zaak is in het buitenland totaal niet bekend, dat is nog minder dan een rimpeling in de vijver bij het Haagse Torentje van Rutte.

    Nou dat miljard heeft hij al voor de Staat verdient; want tot nog toe is er geen cent uitgekeerd aan jou als speculant die snel geld wilde cashen op kosten van de belastingbetaler.
6.952 Posts
Pagina: «« 1 ... 150 151 152 153 154 ... 348 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Indices

AEX 860,01 -0,62%
EUR/USD 1,0657 +0,12%
FTSE 100 7.895,85 +0,24%
Germany40^ 17.714,20 -0,69%
Gold spot 2.392,20 +0,54%
NY-Nasdaq Composite 15.282,01 -2,05%

Stijgers

WDP
+3,12%
Kendrion
+2,92%
EBUSCO...
+2,67%
Vopak
+2,61%
NX FIL...
+2,17%

Dalers

JUST E...
-5,11%
TomTom
-4,68%
Fugro
-4,30%
ASMI
-4,00%
BESI
-3,64%

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links